Тема. Людські чесноти. Внутрішній світ людини. Чеснота і доброчесність. Делікатність. Скромність



Скачати 112.6 Kb.
Дата конвертації22.03.2016
Розмір112.6 Kb.

Я у світі

4 клас
Тема. Людські чесноти. Внутрішній світ людини. Чеснота і доброчесність. Делікатність. Скромність.


Мета: на конкретних прикладах знайомити учнів з такими людськими чеснотами як скромність, чуйність, делікатність, справедливість, терпимість, толерантність; розвивати вміння вибирати між позитивними і негативними рисами; прищеплювати бажання удосконалювати свій внутрішній світ.
Обладнання:  назви станцій, предметні малюнки, роздатковий матеріал, банка з чистою водою, фарби різного кольору, засіб для відбілювання «Білизна», макет дерева; комп’ютерна підтримка уроку.
ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку


  1. Привітання. Налаштування на урок.

- Ми вітаємо гостей

В нашім теплім, світлім класі.

Ви вітаєтеся як?

- Ось так! Добрий день!

-Тихо сядете ви як?

-Ось так!

-Настрій зараз ваш який?

- Ось такий!
Я рада, діти, що у вас гарний настрій і хочу подарувати вам урок. Урок, на якому ми будемо думати, розмірковувати, радитися, дивитися й придивлятися, слухати й прислухатися. На сьогоднішній урок мені потрібні ваші добрі і люблячі серця, бо ж будемо шукати відповіді на важливі питання.

Якщо налаштувались на урок, заплющте, будь ласка, очі. Подумки пошліть мені свою підтримку, бо вона зараз дуже необхідна. Дякую! Розплющте очі! Починаймо працювати.


Весело у світ дивіться,

Сум од себе проженіть.

Встали вранці – усміхніться

І добро весь день творіть.

Усмішка, неначе сонце,

Світло і тепло дає.

Як загляне у віконце,

Зразу радісно стає.


II. Актуалізація опорних знань.
1.Дидактична гра «Хто чим славиться?»
Соловейко — ... (співом)', сонце — ... (теплом)', джерельце — ... (чистою водою); квітка — ... (красою і запахом); колосок — ... (зерном); собака — ... (вірністю людині);

людина — ... (працею, розумом, добротою, щедрістю, дружбою...).

— Чи можна продовжити цей ряд?

— Чим же ще людина відрізняється від інших істот і неістот?


III. Оголошення теми і завдань уроку
— Над з’ясуванням цього питання ми і поговоримо сьогодні на уроці.

Нас очікує цікава подорож по країні, яка має наступну назву .




  1. Вправа «Дешифрувальники»

С н а о Ч т е (Чеснота)
— Так, на уроці ми будемо говорити про такі людські чесноти, як скромність, делікатність, справедливість, чуйність, терпимість і намагатимемось удосконалювати свій внутрішній світ.
2.А ось дана загадка допоможе вам вибрати транспорт, на якому ми вирушимо в путь.

(Один учень читає загадку.)

В полі драбина лежить,

Будинок по драбині біжить. (Поїзд)

— Діти, проїхати усю країну ми зможемо тоді, коли виконаємо низку завдань на кожній станції.

Отже, щасливої дороги!


IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Ми під’їхали до першої станції, яка має назву «Чуйність».

— Що для вас означає це слово?

1) Дидактична гра «Оціни вчинок».

— Чи можна назвати чуйними наступних хлопчиків?

Коля і Вова запросили Юлю покататись на санках. Юля боялася з’їжджати з гірки. Коля сказав, що це зовсім не страшно, і на підтвердження з’їхав сам. Юля сіла на санки. На середині гірки вони перекинулися, і Юля опинилася на снігу. Вона заплакала. А хлопчики пройшли повз неї.

— Що б ви зробили на місці Колі і Вови? (Допомогли б дівчинці піднятися, привезли б санки, сіли і з’їхали з нею разом — необхідно обов’язково прийти на допомогу.)


2) Закресліть всі букви О і прочитайте прислів’я:

ОЗУОМІВ СОКРИВОДИТОН - ОУМОІЙ ВОИБАЧИТИОСЯ

(Зумів скривдити — умій вибачитися.)

— Чим можна це прислів’я віднести до даної ситуації з дівчинкою? Доведіть.

— Так, діти, молодцІ. Потреба у чуйності, доброті повсякчасна. Навіть тоді, коли немає потреби. Завжди цілком природним і закономірним вважається захистити старість і немічність, скривдженого, допомогти знедоленому.
Учень

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш,

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта — не тільки те,

Що обнімає тепло слово.

В цім почутті є основне,

Яке з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте слово доброти.
Добрий не той, хто вміє робити добро, а той, хто ніколи не робить зла.
2.Ми вирушаємо далі, і наш поїзд зупиняється біля станції Скромність, де ми спостерігаємо наступну ситуацію.
Інсценізація вірша «Подвиг Івася».

Дійові особи: ведучий, бабуся, хлопчик Івась.

У автобус на зупинці Увійшла бабуся.

Івасик швидко підхопився,

Приязно всміхнувся:

— Я постою, не біда...

Сядьте! — мовив басом.

Сам навколо поглядає,

Чи не скажуть часом:

— Молодчина наш Івась,

Він культурний, чемний...

Наш Івась у перший клас Ходить недаремно!

Та ніхто його чомусь Похвалити не хоче.

І тоді він до бабусі Нахились, шепоче:

— Ну, здається, вже у вас Відпочили ніжки?

Встаньте, сходити вам час...

Я посиджу трішки!
— Чи сподобався вам вчинок Івася?

— Чи можна хлопчика назвати скромним? Чому?

— Як повинна чинити людина, щоб її назвали скромною? (Відповіді

— Так, діти, правильно. Скромна людина ніколи не хвалиться своїми добрими вчинками і здійснює їх за внутрішнім бажанням. Вона не вимагає до себе особливого ставлення.


Давайте повторимо основні правила скромності.

(на дошці плакат із правилами скромності.)


3.Правила скромності

• Не будь хвальком! Не вихваляйся своїми успіхами, знаннями, речами.

• Старайся не виділятися серед товаришів.

• Допоміг товаришеві чи будь-кому — не підкреслюй цього, ніколи не хвались.

• Старайся робити добро скромно, непомітно.
4. Фізкультхвилинка.

— Наша подорож триває, нас очікує ще багато цікавого в країні з чудовою назвою Чеснота, але поїзд і ми бачимо гарну галявину з чудовими квітами. А тепер давайте вийдемо і трішки відпочинемо у цьому чарівному місці.

(Діти встають з-за парт і під ліричну мелодію проводять хвилинку відпочинку у вигляді повільних рухів, уявляючи, як ростуть квіти.)
5. А тепер ми займемо свої місця і рухатимемось далі до станції Справедливість , де на вас чекає дослід під назвою «Чудодійне зникнення».
(Демонструю дітям банку з чистою водою.)

Уявіть собі, що це — ваша душа. Чиста, незаплямована ні обманом, ні нечесними вчинками. Але з вами щось трапилось, і ви одного разу сказали неправду (додаю фарби), а ланцюжок потяг другу неправду (знову доливаю фарби). Душа ваша помутніла, їй важко, вона страждає, болить. Ви не винесли цих душевних мук і в усьому зізналися (вливаю «Білизну» — засіб для відбілювання).

— Якою знову стала вода? (Чистою, прозорою)

— Чого нас може навчити цей дослід? (Людей не можна обманювати. Потрібно говорити правду, якою б вона не була.)


6.У народі є золоте правило.

Складіть прислів’я з окремих слів, і ви дізнаєтесь про нього.

ГІРКА, СОЛОДКА, КРАЩЕ, БРЕХНЯ. ПРАВДА, НІЖ

(Краще гірка правда, ніж солодка брехня.)

— Брехня — як бур’ян: коли його вчасно не вирвати із корінням, то він шириться і повністю оволодіває нами. Справедливість думок і вчинків робить нас кращими, дозволяє нам жити гідно.
7.Запам’ятаємо ці правила життя і будемо дотримуватися їх.

 Будь справедливим і правдивим!

• Рости справедливим і правдивим.

• Говори тільки правду.

• Високо цінуй чесне слово.

• У правді — сила

8. Наступною зупинкою буде станція Делікатність.
1) Робота в групах.

— З’єднайте стрілками частини висловлювань.

Пообіцяв --- ...не видавай її, окрім випадків, коли

від цього залежить чиєсь здоров’я або навіть життя

Зробив помилку --- ...умій змовчати

Не впевнений --- ...неодмінно попроси вибачення

Забув виконати обіцянку --- ... визнай і виправ її

Умій сказати --- ...зроби

Якщо довірили таємницю --- ...не обіцяй

— Яке висловлювання, на вашу думку, більше відповідає змісту поняття делікатність? Чому?

— Як ви розумієте значення цього слова?

— Так, діти, делікатність — це вміння поважати чуже життя і не втручатися не в свої справи.


 2)Робота в парах.

— У вас на партах лежать картки з оповіданням В. О. Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні?» Прочитайте.

ЧОМУ ДІДУСЬ ТАКИЙ ДОБРИЙ СЬОГОДНІ?

Поліз Андрійко на шовковицю, бо привабили чорні ягоди. Навтішався вволю, а тут дощ пішов.

Пересидів Андрійко дощ. Хотів злазити з шовковиці, аж дивиться — сидить під шовковицею дідусь Петро. Вийшов після дощу в сад.

— Що ж його робити? — думає Андрійко. — Злазити з шовковиці — струсити на дідуся всю воду з листя, змокне під дощем, захворіє.

Сидить Андрійко, притулившись до гілки, боїться поворухнутися. Жде, коли дідусь до хати піде, а він все не йде. Вже сутеніти стало, коли підвівся дідусь, питає:

— Чому ти сидиш на дереві, онучку?

— Боюся струсити на вас краплі, дідусю.

— Злазь, Андрійку!

Дідусь відійшов. Андрійко зліз із шовковицІ. Дідусь пригорнув і поцілував Андрійка.

— Чому це дідусь такий добрий сьогодні? — з подивом подумав онук.

Бесіда за текстом оповідання.

— Тож, чому дідусь саме так поставився до внука?

— Чи можна вважати хлопчика делікатним?

— Підкресліть частину тексту, в якій говориться про делікатність Андрійка.

— Які ще з наведених нижче чеснот відповідають вчинку хлопчика? Доведіть свій вибір. (Людяність, дисципліна, добро, терпіння, справедливість, чуйність, доброзичливість...)
9. Зупинка»Милосердя».

1)Робота з текстом підручника.( Читання та аналіз притчі)

2)Чесноти матері Терези
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Гра «Літературне лото». «Вчинок героя»

Вгадай казку і оціни вчинок героя:

Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі,

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає,

Біжить котик рятувати,

В лиса півника забрати. («Котик і півник»)


Він звірят усіх лікує,

Від халепи їх рятує,

І зайчат, і мавпенят,

Бегемотів і тигрят,

Вилікує він за мить

Все, що в звірів заболить,

Наш добрий лікар…(«Айболить»)



Виріс цей хлопчина

З маленької деревини.

У печі зміючку спік,

Сам на дерево утік.

Його гусятко врятувало –

На крилечка свої узяло.

Принесло до тата й мами,

Частувалось пирогами. («Івасик-Телесик»)



2. Робота в зошитах. Завдання 1-3С.28

- А зараз наш поїзд прямує до кінцевої зупинки. Тож давайте пригадаємо,

на яких станціях ми побували, про що дізнались.
3. Індивідуальна робота на картках.

ВИХОВУЙ СВІЙ ХАРАКТЕР

МудрістьСкромністьЧуйність

ЩедрістьСміливістьТерпимість

МилосердяДелікатністьВвічливість

ЗлістьБрехливістьЗаздрість

ТерпінняДобротаВдячність

Справедливість ПравдивістьСлухняність

НадійністьВідповідальність Байдужість

— Уважно прочитайте список рис характеру.

Підкресліть однією лінією ті риси, які всі вважають позитивними, а двома — негативними.

(Декілька учнів зачитують свої відповіді.)


3. Складіть прислів’я з двох частин.

(Картки у дітей на партах і на екрані)


Добро робити лихому всі лихі.

Доброму всі добрі сам лиха діждеться.

Хто кому лиха зичить, ніколи не пізно.

Добрий піклується про людей, світить для всіх.

Справжнє добро, наче сонце, поганий про себе.

4. Творче завдання: складіть павутинку чеснот, які вас характеризують.


5. Складання дерева Доброти і добрих вчинків.






- Вибрати листочки:


Листочки: допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим; галасувати, якщо хтось відпочиває; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися; багато читати; не слухатися своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя; ображати інших; захищати слабших; доглядати за тваринами; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагай нагороди; дотримуйся свого слова…
(Учні прикріплюють до дерева листочки, які є пам’яткою добрих і корисних справ.)


VІ. Підсумок уроку

1.Рефлексія


-Підніміть праву руку й покладіть на лівий бік грудей. Стукають серця дітей і дорослих.

Послухаймо наші серця, зазирнімо в них. Це там живуть почуття, там народжуються вчинки.

Подивіться на екран. (Ненависть, любов, радість, добро, заздрість, жорстокість, злість, чуйність)

Залишімо в наших серцях тільки ті почуття, які зроблять їх кращими. (З екрану зникають негативні почуття)

Заплющте очі. (Починає грати музика) Ми сьогодні звільнили свої серця від недоліків і вони стали більш досконалими. Скажіть собі подумки: «Я повернусь сьогодні додому з благородним серцем. Я буду дарувати посмішки всім, кого зустріну. Буду любити людей і чинити добрі справи від щирого серця.» Розплющте очі.

Пам’ятайте, це було символічне, образне позбавлення від недоліків. Насправді, у житті вам щодня доведеться робити вибір між добром і злом. І я щиро сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам обрати правильний шлях.

Упевнена, сьогодні багато моїх учнів запитають себе: «Який я є? Яким хочу бути?» Не бійтесь бути добрими, не бійтесь віддавати іншим тепло своєї душі.
(Стихає музика) У грудях сонечко ЛЮБОВІ засвіти

Для себе, для родини й України.

Пильнуй вогонь ДОБРА від зла і марноти,

Бо ти на світі білому – ЛЮДИНА!


— Отже, наша подорож до чарівної країни Чеснота закінчилась.

Що ви взяли для себе? Над чим замислилися?

- Що вам найбільше запам’яталося?

- Яку чесноту хочете виробити в собі?

- Чого позбутися?
— Дорогі діти, будьте мудрими і розумними, чесними і порядними, — тоді будете мати щастя і радість.

- Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.

Не лінуйтесь робити добро,

Лише зла не бажайте нікому,

Бо воно, як велика гора,

Стане вам на шляху земному,

І заступить навколишній світ,

Зробить серце жорстоким, холодним,

Ви з любов’ю живіть з юних літ,

Будьте чуйним, веселим і добрим!




  1. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання (диференційоване)

1. Записати прислів’я про людські чесноти.



2. Скласти казку про будь-яку чесноту

3. Оформити пам’ятку «Правила життя».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка