«Тема миротворчості у літературі»



Скачати 139.71 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір139.71 Kb.
Тема: «Тема миротворчості у літературі»

Епіграф до уроку:

« Гідність людини полягає в тому,

щоб любити тих, хто її ображає».

Марк Аврелій,

давньоримський імператор,філософ

МЕТА: просування демократичних цінностей держави, навиків управління конфліктами та налагодження мирного діалогу в громаді, розкривати суть етичних понять: толерантність, нетерпимість, повага; формувати вміння обґрунтовувати важливість шанобливого ставлення до інших як передумову успішного спілкування; створити умови для формування терпимості до відмінностей між людьми (індивідуальних, відмінностей за статтю, віком, соціальним станом, національністю, расою, світоглядом);

●розвивати навички соціальної поведінки; виробити принципи толерантної поведінки, вміння працювати у групах; розвивати навички терпимого ставлення до інших людей, націй, культур;

●сприяти виробленню активного неприйняття будь-яких форм дискримінації, вихованню толерантності, гуманізму.

Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації, презентація, яблука.

Хід уроку:

І. Повідомлення теми й мети уроку Мотиваційний етап. (Слайд 1)

1. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань(« Чи важко бути людиною?») (Слайд 2)



Учитель . Ми не випадково почали розмову із запитання «Чи важко бути людиною?» Бо якщо відповідати на нього не абстрактно, а згадуючи конкретні ситуації, то, виявляється, іспит на право називатися цим високим іменем ми складаємо досить часто, здебільшого навіть не усвідомлюючи цього. Буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад, етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», а фіни – мовчазні. Однак, якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною, більш дізнаємось про його індивідуальність – неповторність буде очевидною.

Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці, навряд хто-небудь вважає, що кілограм яблук наповнений індивідуальністю. (Вправа «Яблуко») (Слайд 3) Візьміть кожний по яблуку. Роздивіться його уважно. (На це дається 1 хв. Потім яблука змішюється. Кожний повинен знайти своє яблуко і описати його).



  • Який висновок ви можете зробити, виконавши цю вправу?

(Учні висловлюють свої міркування). (Слайд 4)

ІІ. Опрацювання нового матеріалу.

Учитель.

З розвитком суспільства до людей прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, всі люди в якому – сусіди. А для того, щоб людство успішно розвивалося, треба знаходити спільну мову. У безмежному морі різноманітних культур, релігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу має прийти «рятувальне коло» толерантності. Ще у ХVIII ст. французький філософ-просвітитель Франсуа-Марі Вольтер сказав свою знамениту фразу: «Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за Ваше право висловити її я готовий віддати своє життя».



Учні об'єднуються в з групи. Кожна група отримала завдання: попередньо дізнатись, як вітаються різні народи світу (японці, європейці, ескімоси).

Група 1 — ви вітаєтесь, як японці (вклоняються);

група 2 — ви вітаєтесь, як європейці (потискають руки).

група 3 — ви вітаєтесь, як ескімоси (труться носами).



Учитель.

У такій незвичайній формі привітання ми висловили повагу одне до одного, що є складовою взаєморозуміння та поваги.

Усі люди різні, неповторні, відрізняються характером, мовою, релігією звичаями, ідеями, кольором шкіри. Щоб таке розмаїте людство жило в мирі, злагоді, потрібно бути толерантними. Толерантність — це терпимість і повага до інших людей.

Пригадується притча. (Слайд 5) Зустрілися одного разу верблюд та кінь. Кінь думає: «Яка потворна тварина: страшні горби, дивна шия, ненормальна голова». Верблюд думає: «І як обходиться ця нещасна тварина без горбів, коли нема води та їжі?»

Учитель. Чому вчить нас ця притча?

Учні. Ця притча вчить нас, що кожна людина особистість. Не можна поділяти людей на гарних та поганих за їхнім зовнішнім виглядом, зовнішніми ознаками. Треба ставитись один до одного терпимо та з повагою. (Слайд 6)

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Учитель. Всі ми знаємо, що існують люди з особливими потребами, і такі люди живуть поруч з нами. Нажаль, зараз швидко зростає чисельність таких людей, їх сьогодні майже 3 млн на 46 млн. населення, в нашій державі призводить до виникнення низки проблем, пов'язаних із їхньою соціалізацією, зокрема з освітою та подальшим працевлаштуванням.

Давайте зараз проінсценуємо оповіданя «В автобусі» Михайла Томчанія . Поставимо себе на місце літературного героя, переживемо внутрішньо чужий біль, сподівання, важкий і радісний настрій.



(Учні інсценують уривок оповідання).

Учитель. У вас було домашнє завдання: побувати в ролі письменника. Ви мали дати відповідь: «Як, на вашу думку, розвивалися б події? Закінчіть оповідання. Минуло дитинство… і наші герої виросли.»

(Учні читають свої варіанти).

Поступово учні мають усвідомити: у людині самою природою закладені і добрі, і злі начала, тому їхній прояв вирішальною мірою залежить від умов життя людини, від середовища, в якому їй жити, від менталітету, в котрий кожна людина потрапляє, що безпосереднім чином впливає на її індивідуальність, стереотипи поведінки.



Учитель. Як висновок давайте виведемо й запам’ятаємо правила існування в суспільстві: (Слайд 7)

1. Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні.

2. Потрібно сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається.

3. Важливо цінувати кожну людину як особистість, поважати її думки, почуття, ідеї, вірування.

4. Найважливіше завдання кожного – здатність знайти себе, зберегти «власне обличчя» і за будь-яких обставин залишатися собою.

Учитель. Ми з вами з’ясували суть етичних понять «толерантність», «нетерпимість», «повага», «взаємоповага». Тепер спробуємо дати характеристику людині, якій притаманне толерантне ставлення.

Робота у групах



(Формуються чотири групи учнів, кожна група отримує картку з різними рисами людини.)

Учитель. Спробуйте вибрати п'ять рис, які, на вашу думку, відповідають людині з толерантним ставленням.

3) Ознаки толерантності.

— По черзі назвіть те, що відрізняє вас від однокласників. Це може бути зовнішня ознака чи якесь особливе вміння.

— Як ви розумієте слова французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «Якщо я чимось не схожий на тебе, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпаки — обдаровую»?

— Виріжте листочки з кольорового паперу. Напишіть на них ознаки толерантності й прикріпіть їх на дереві толерантності.

Запам’ятайте! Бути толерантним — означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей.



Гра «Заверши речення».

Учитель. Я пропоную вам обрати стиль поведінки, завершивши речення. (Слайд 8)

1. Коли я зустрічаюсь з людиною, яка співає невідомі мені і незрозумілі через чужу мову, пісні, я намагаюся...

2. Коли я поїду до іншої країни, передусім я...

3. Коли я чую чужу мову, мене це...

4. Коли я опиняюся у музеї іншої країни, я...

5. Коли я бачу вияви неукраїнської культури, я...

6. Коли мені щось не подобається у традиціях, звичаях інших людей, я...

7. Якщо мені щось не подобається в будь-якій людині, я...

8. Якщо я спілкуюсь з віруючою людиною, віри якої не сприймаю, я...

9. Якщо я не розділяю чиїхось думок, я...



Учитель. Давайте пригадаємо твори «Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка та «Митькозавр із Юрківки» або «Химера лісового озера» Ярослава Стельмаха. (Слайд 9) Саме вчинки, слова Яви і Павлуші, Митька і Сергія навчають дітей бути терпимими до міжособистісних суперечностей, мирно жити з різними людьми та ідеями, здатності мати права і свободи, при цьому не порушуючи прав і свобод інших. (Слайд 10)

  1. Чи легко було Яві подарувати велосипед сестричці?

  2. А хто б з вас міг так вчинити?

  3. А чи легко було Павлуші заради дружби відмовитися від путівки до «Артеку»?

Учитель. Чому незважаючи на різні нескінченні збитки хлопці змогли зберегти і навіть зміцнити свою дружбу?

Учні. Тому що герої цінували свою дружбу з заради цього йшли на компроміси, мали безліч позитивних рис, хлопці вчилися допомагати один одному, розуміти один одного та своє оточення.



Учитель. Чому виникають непорозуміння між народами?

( Відповіді заздалегідь підготовлених учнів)

  • Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоді, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

  • Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

  • Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для віту це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

  • Уже минуло 75 років з дня трагедії у Бабиному Яру в Києві, коли було за один день розстріляно 35 тисяч жінок, дітей і чоловіків тільки за те, що вони народилися представниками єврейської національності. І 8 років, коли пролунали вибухи в США, і забрали життя тисячі людей тільки тому, що комусь не подобався американський спосіб життя та політика американського уряду. На жаль, крім таких найжахливіших прикладів нетерпимості, які люди виявляють один до одного, ми можемо часто стикатися з її проявами у своєму власному житті.

Учитель. Звернімось ще до одного твору. Це новела Любові Пономаренко «Гер переможений». (Слайд 11)

  • Що спонукало героїню твору розповісти цю історію?

  • Схарактеризуйте сприймання дівчинкою полонених німців.

  • А як ставилося до полонених німців місто? Як можна це пояснити?

  • Як ви гадаєте: чому полонені німці зводили квартал "з любов'ю і розпачем"? Коли був розпач, а коли виникла любов?

  • Розкажіть про полоненого Фрідріха, яким його бачила дівчинка і яким його сприймає доросла жінка.

  • Що спонукало Фрідріха садити квіти? Що він відчував, що думав при цьому?

  • Доведіть, посилаючись на текст твору, що Фрідріх був так само жертвою війни, як і дівчинка, від імені якої ведеться оповідь.

  • Як ставилися діти до Фрідріха? Чому кидали в нього камінцями й водночас любили, коли він саджав їх на коліна і співав німецьких пісеньок?

  • Чому Фрідріх прощав дітям їхні образи?

Учитель. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти.

За останні 5 тисяч років на Землі відбулося 15 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 млрд людей. За всю історію свого існування, людство жило в мирі лише 30 років.

Взаєморозуміння, терпимість забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові. Це «відстань» між людьми в переносному значенні, та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини. Мирне співіснування полягає в тому ж понятті «толерантність». Це поняття у різних мовах має різні відтінки. (Слайд 12)

Так, в англійській мові –це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.

В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.



Учитель. Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права. Що сприяє порозумінню між людьми? (Повага, любов, компроміс)

Осмислення ідейного задуму письменниці

("Незакінчене речення": "Я думаю, що цей твір...").

Повідомлення експерта-психолога:

Хочу виділити таку рису як терпимість до чужих національних особливостей, вірувань, одночасно зі старанним зберіганням своїх, українських. Розкриває цю тему роман Івана Багряного «Тигролови». (Слайд 13)

Тунгуз Пятро Дядоров “аж зажмурився від втіхи, коли старий Сірко дружньо обхопив його ручищами за плечі і потряс, - старі, добрі друзі!”, він звертається до Сірка ”батіка”, Сірко говорить про Пятра: “Золотий чоловік, пантовщик – яких мало!”, він від усієї душі співчуває тунгузові, бо його постійно ганяють із дорученнями по тайзі, а ще його дружина постійно йому зраджує.

Повідомлення експерта-етнографа:

Однією із найхарактерніших рис ментальності українців є наявність почуття гумору, це, одночасно, є й рисою толерантної людини. Почуття гумору в творі особливо притаманне членам родини Сірків: Наталка часто іронізує, а старий Сірко - веселун – ще той! Як приклад, може бути діалог: “А ти не думай. Хай йому хрін. Хай Ленін думає”. – “Та він же, тату, вмер давно, кажуть, і в мавзолеї лежить”. – “Ото що лежить. Йому тепер нічого робити, то хай лежить та й думає, бо є над чим”. Ще й такі цитати: “Хотів раз дід збрехати – і не вдалося!”; “То було весело. Регіт стояв на подвір’ї, коли старий Сірко післяк ожного пострілу примовляв зітхаючи: “Ось так колись і я стріляв, як був молодим”.



Повідомлення експерта-історика:

Ще однією рисою толерантної людини є вияв терпіння. Ця риса, на мою думку, є найбільш притаманною українцям. Ось про що розповідає старий Мороз своїм друзям при вогнищі вночі у тайзі.

Думаю, ніхто не залишився байдужим, прослухавши цей уривок. На жаль, ця риса – терпіння, здатність витримати все – не перевага українців, а їхня кара, зважаючи на тоталітарне оточення, в якому українці перебували століттями.

Учитель. Мова, одяг, пісні, мораль, толерантність,спосіб мислення і вчинки Сірків свідчать, що у 30-ті р.р. українці Зеленого Клину ще зберігали свою ментальність, власне обличчя навіть в умовах Сибіру, куди їх заганяли злидні та безземелля, залишалися добрими, терплячими і, разом із тим, мужніми, сміливими, вони долають тигрів, а їх не здолав найхижіший звір ХХ ст. – сталінізм.

Підсумок. Українці Зеленого Клину підкорили собі історичний час, піднялися над ним. Іван Багряний будує свій твір за законами українського фольклору: в казках добро завжди перемагає зло, і в творі письменника людяність, мужність, кохання, вірність людині і нації перемагають вселенське зло сталінської системи. Афористичними стали слова, сказані Сірчихою: “Сміливі завжди мають щастя!”

Учитель. Закінчити наш урок хотілося б Притчею про аксакала. (Слайд 14)

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: „Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий лад у сім’ї, що всі сини і невістки, дочки і зяті жили разом у мирі та злагоді? Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає із рук помираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написано одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написано слово „терпимість”.

Земля — це спільний дім для всіх людей, які на ній проживають. Усі люди різні. Вони є неповторними, відрізняються одне від одного характером, зовнішнім виглядом, культурою, мовою, звичаями, релігією, кольором шкіри, поглядами, ідеями тощо. Щоб таке розмаїте людство розвивалося і жило в мирі та злагоді, потрібно бути терпимими. . (Слайд 15)

ІІІ. Рефлексія.

Незакінчене речення. (Слайд 16)



Продовжте думку: «На уроці я переконався (переконалася), що милосердя та терпіння…» або «Мене вразило, що…»
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання. Пояснити ( письмово), як ви розумієте епіграф уроку. (Слайд 17).

Бібліографія



  1. Методичні аспекти формування толерантності учнівської молоді. Матеріали роботи творчої групи вчителів української мови та літератури. Комунальний заклад «Районний методичний кабінет Немирівської районної ради». - Немирів, 2011.



  1. Титаренко М.Т. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. – К.: Либідь, 2003. – 376 с.



  1. http://www.tolerance.org.md/rom/docs/decl_u.htm



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка