Тема Мудрим ніхто не вродився, а навчився



Скачати 146.49 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір146.49 Kb.
Українське читання

4 клас
Тема Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Леся Українка «Біда навчить». Прислів’я.
Мета: поглиблювати знання про видатну українську поетесу,

збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати

вміння характеризувати дійових осіб, навички стисло

переказувати текст, виразно читати, розвивати творче

мислення, уяву, формувати оцінні судження, виховувати

інтерес до народної мудрості, бажання вчитися.


Обладнання: презентація, картки для читання, картки для створення плану

казки.


Тип уроку: комбінований
Хід уроку

І. Організація класу.

Добрий день!

У добрий час, радо я вітаю вас.

Здоров’я, щастя, радості бажаю.

Урок читання ми розпочинаєм.

ІІ. Вправи для вдосконалення читацьких навичок.


  1. Робота зі скоромовкою. (Розвиток мовленнєвого апарату).

Сорока летіла,

Слова торохтіла:

Чи сон це, чи слон це,

А може і сонце?!


  1. Поділ на слова та читання заголовків творів.

«Назеленомугорбочку» («На зеленому горбочку»)

«Снігзморозомпоморозив» («Сніг з морозом поморозив»)

«Мамо,ідевжезима…» («Мамо, іде вже зима…»)

– Хто є автором цих творів?

– Що цікавого ви дізналися про життя Лесі Українки?

– Який твір поетеси ми читали на попередньому уроці?



ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

– Сьогодні ми продовжимо роботу над казкою Лесі Українки «Біда навчить».



ІY. Робота над казкою.

  1. Мовно-логічна вправа «Блискавка».

– Прочитайте слова. Відтворіть їх. Поясніть, яке слово зайве і чому?

Слайд 1

Курка, зозуля, пані, бузько, ґава.

Слайд 2

Сова, сорока, крук, горобець, гніздо.
2. Складання словесної характеристики головного героя.

Слайд 3

– Прочитайте слова на екрані.

– Спробуйте прибрати зайві слова.

– Скажіть, яким був в казці горобчик спочатку?



Яким був горобчик?

дурненький господарський працьовитий

досвідчений завзятий

нетямущий мудрий

– Складіть речення з цими словами.

– Знайдіть в тексті речення, де зустрічаються ці слова?

− Яке бажання виникло згодом у горобця?

3.Читання деформованого тексту на картках.

− Спробуйте прочитати текст якомога швидше.




І васо снузала. робчикГо не мівспо її ругевд дибути, віс бісо на біду та й чапов датиж чіно. давЖ , давж, аж муйо риобдло. лиКо це лотас нітитем, кинупролась васо та як дезаве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...»

чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уже кавтіти, та косья сяутримав. лалізВи васо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в їне тятьсві! Страх та й діго!..

− Кому вдалося прочитати весь текст?

− В уривку, який ви прочитали, описано зустріч горобця з ким?

4. Аналіз засобів діалогічного мовлення.

– Відшукайте в казці речення, де сказано, як горобець звертався до кожного з птахів?



  • Навчіть мене розуму, пані матусю!

  • Тіточко, що я вас проситиму! Навчіть мене розуму!

  • Пане, навчіть мене розуму. Ви ж такі розумні…

  • Чи не можете, дядиночко, мене розуму навчити?

– Чому ніхто не навчив горобчика розуму?

– Чия порода вам сподобалася?

–Чому?

5. Знаходження речень за початком. Підбір до дієслів, іменників, прикметників близьких за значенням слів.

– Відшукайте речення, які починаються так:



Посумував

– …трохи, що мусить без розуму жить, а потім і забув.

Посумував — пожурився.

– І не зогледівся

–…горобчик, як і літечко минуло.

Не згледів – не помітив, не побачив, не вгледів

Побачив

–…горобчик, як інші пташки в теплих гніздечках сидять, почав він і собі придивлятись, як-то гнізда будуються.

Побачив − підмітив, уздрів.



  • Біда

  • ...горобчикові, - холод, голод! Горе, лихо, нещастя.

Біда – горе, лихо, нещастя.

– Як виклюнулись



  • …гороб’ята, то горобцеві новий клопіт – годувати діточок, та вкривати, та глядіти, та од хижого птаства боронити, – не до гуляння було!

Виклюнулись – народились, з’явились.

Перезимував

– … він зиму щасливо, а на весну вже став великим та мудрим горобцем; сидів він у гніздечку не сам, а з горобличкою, і четверо яєчок в гніздечку лежало.

Перезимував – пережив.



  • А вже що господарський

  • … був горобець, то, було, аж сусіди-горобці дивуються: «Які ви, пане сусідоньку, мудрі!»

Господарський – хазяйновитий.

— Що змусило головного героя порозумнішати?



  • Коли почали горобця поважати інші птахи?

6. Складання словесної характеристики головного героя.

– Яким став горобчик? Приберіть непотрібні слова.



розсіяний

хазяйновитий неохайний турботливий

працьовитий сумний мудрий

− Складіть невеличку розповідь про те, яким став горобець?



7.Фізкультхвилинка
8. Робота на картках. Складання цитатного плану

− Складіть план до казки за допомогою речень з тексту. Спробуйте продовжити рядки.

1. Був собі _________________________________________

2. Бились, бились___________________________________

3. Прилетів у гай, коли бачить сидить__________________

4. Горобчик мерщій_________________________________

5. Сидить на ріллі___________________________________

6. Вилізла _________________________________________

7. А бодай тобі заціпило _____________________________

8. Звернувся він просто______________________________

9. А на весну вже став_______________________________
10. Стислий переказ з елементами творчості.

– Я пам’ятаю, наскільки вас вразив цей твір, коли ви почули його вперше. Як ви не хотіли прощатися з героями казки. І ось який цікавий вихід ви знайшли – придумати продовження казки. Давайте влаштуємо невеличкий дитячий театр і побачимо, що з цього вийшло.

− Отож, пройшов рік…

Інсценізація продовження казки учнями

Зустріч з Куркою

Горобець: – Пані Курко, Ви такі заклопотані. Давайте я Вас розуму навчу..

Курка: – У мене свого клопоту вистачає. Он скільки діточок маю. Усім раду треба дати. А ти йди інших шукай.

Зустріч із Зозулею

Горобець: – Тіточко, а що я Вам казатиму. Давайте я Вас навчу, як свою родину мати, пташенят доглядати.

Зозуля: – А я тобі ось що скажу, як у мене свого клопоту немає, то й чужого мені не треба. Се не моє діло! А от, коли хочеш знати, скільки тобі літ прожити – прокую.

Горобець: – Ні, не потрібно!



Зустріч з Бузьком

Горобець: – Добродіє Бузьку, давайте я Вас розуму навчу.

Бузько: – Що, що, що? Тікай-но звідси, поки живий! Я вашого брата знаю…

Зустріч з ґавою

Горобець: – Дядино ґаво, чого Ви так зажурилися?

Ґава: – Сама не знаю, синочку, сама не знаю.

Горобець: – Чи, може, дядино, Вас розуму навчити, щоб Ви не сумували?

Ґава: – Та ні, синочку, я сама того розуму не маю та й мати не хочу. А от, коли ти вже так хочеш, то полети до Сови: вона, кажуть вельми розумна.

Може, твої послуги їй знадобляться. А я до того розуму недуже, недуже. Бог з ним.

Горобець: – Прощавайте, дядино!

Зустріч з Совою

(Сова спить)

Горобець: – Пані, пані! Чи Ви спите?

Сова: – Га? Що? Хто?

Горобець: – Та це я, горобець.

Сова: – Який Горобець? Не бачу!

Горобець: – Прийшов Вам запропонувати свої послуги, аби Ви, вельмишановна пані, мене взяли в свою лісову школу Вашим помічником. Я би Вам допомагав лісових звірят вчити. Та й Вам щось мудре підказав.

Сова: – Що?! Та щоб мене, Мудру Сову, Горобець розуму вчив? Лети звідси геть! А то я голодна!

Зустріч з Сорокою

Сорока: – Че-че-че! Че-че-че!

Горобець: – Панянко Сороко, давайте я Вас розуму навчу, як у світі чесно жити.

Сорока: – Навіщо той розум? Без розуму легше в світі жити та таки й веселіше! Давай я тебе, голубчику, ліпше красти навчу.

Горобець: – Не треба.

Сорока: – Не треба? А з великого розуму й з глузду не важко з’хати. Розум! Розум! Розум… Навіщо той розум?



Зустріч з круком

Горобець: – Добридень, пане Круче.

Крук: – І ти будь здоров. Що скажеш, друже?

Горобець: – Спасибі за науку.



11. Складання словесної характеристики головного героя.

– Яким став горобчик? Приберіть непотрібні слова.



розсіяний

хазяйновитий неохайний турботливий

працьовитий сумний мудрий

− Складіть невеличку розповідь про те, яким став горобець?



12. Робота з прислів’ями.

а) заміна заголовка казки

— Яке б прислів’я ви підібрали для того, щоб по іншому назвати цю казку?



  • Розум на дорозі не валяється.

  • Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

  • Людей питай, а свій розум май.

  • Поки біди не знатимеш, той горя не матимеш.




  • Y.Підсумок уроку.

  • Яка ж головна думка казки «Біда навчить»

  • Яке з прислів’їв співзвучне з головною думкою твору?

  • Як ви розумієте його?

  • Що навчає цінувати казка?

  • Що в ній засуджує автор?

YІ. Домашнє завдання.

Завдання по групах:

1 група – написати твір-роздум « Чого навила мене ця казка?»

2 група – скласти невеличкий вірш про головного героя.





Автор Глембоцька Ольга Вікторівна

вчитель початкових класів

вищої кваліфікаційної категорії

Богуславської спеціалізованої школи №1,

вчитель-методист


Мета. Розвивати уявлення про здоровий спосіб життя, його складові.

Показати, що дотримання всіх складових – провідна умова

збереження і зміцнення здоров’я.

Виховувати прагнення активно рухатись, виробляти гарну і

правильну поставу, бажання вибирати корисну, здорову і

придатну для власного споживання їжу.

Формувати навички гігієни і культури, турботи про своє

здоров’я і здоров’я інших, сприяти його збереженню.



Маршрут 1. Місто «Спілкування».

2. Станція «Сигнальна».

3. Стежинка «Харчування».

4. Півострів «Загартування».

5. Озеро «Відпочинку».

6. Музей «Мікробів».

7. Аптека «Городня».

8. Галявина «Веселий стадіон».


Вчитель.

Кожна людина повинна берегти і зміцнювати своє здоров’я. Іграшку, книжку, одяг можна купити, але здоров’я не купиш. Саме тому з раннього дитинства треба дотримуватись здорового способу життя.

Сьогодні ми помандруємо по країні Здоров’я. З нами в дорогу вирушать: Фея Здоров’я, лікар Айболить, хлопчик Здоров’ятко. Для цього підготуємо себе до подорожі, перевіримо свої сили. Розшифруйте слова.

гар ван За ту ня кій Спо

ба ходь нок від чи по

рт спо зи м’я

жим ре ка за ряд


  1. Місто спілкування.

Фея Здоровя.

Здоров’я – дар космосу. Його треба шанувати, не витрачати, а примножувати. Людина, яка не хворіє, почувається впевнено, бо вона усвідомлює, що керує своїм здоров’ям, є його господарем.

Із медициною краще дружити здаля.

Пропоную вам пригадати прислів’я і приказки про здоров’я.



Праця – здоров’я, лінь – хвороба.

Ходи більше, проживеш довше.

Фізкультура і праця здоров’я несуть

У здорової людини і настрій гарний.

Будь сильний духом, а не новим кожухом.

Хто день починає з зарядки, у того й здоров’я в порядку.

Найбільше щастя у житті – здоров’я.

Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.

Спиться – здоровиться.

Веселий сміх – здоров’я.

Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт – у голоді – не будеш хворіть, будеш довго жить.


  1. Станція «Сигнальна».

Лікар Айболить. (Проводить за допомогою сигнальних карток: зелена – корисно, червоно – шкідливо.

Гра «Корисно – шкідливо».

  • Смоктати палець…

  • Вітатися під час зустрічі…

  • Брати до рота і гризти всілякі предмети: ручки, олівці, монети…

  • Доглядати за власним одягом та взуттям…

  • Дотримуватися режиму дня…

  • Гризти нігті…

  • Колупатися в носі…

  • Виконувати ранкову гімнастику…

  • Довго засиджуватись перед телевізором…

  • Загартовувати організм…

(Лікар Айболить пропонує учням послухати інформацію про шкідливі звички).

Шкідливі звички – це постійне недотримання правил гігієни, вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління тощо.

Куріння та пристрасть до спиртного шкодять здоров’ю. якщо для дорослих алкоголь в малих дозах нешкідливий, то для дітей це отрута. Тютюнопаління стало зараз найпоширенішою шкідливою звичкою. Трапляються випадки, коли підлітки та дорослі навмисне привчають дітей до сигарет, спиртного, наркотиків, щоб потім використовувати їх як злодіїв, жебраків, шахраїв.

Часто діти споживають алкоголь, курять сигарети, щоб виділитися. Це поганий спосіб привернути до себе увагу. Інтерес до таких дітей швидко згасає.

Пам’ятайте! Шкідливі звички завдають значної шкоди здоров’ю. Якщо ваші друзі палять, допоможіть їм позбутися цієї поганої звички. Це принесе користь їхньому та й вашому здоров’ю.

Про що говорять цифри!


  • Повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, якби ви самі викурили 2 цигарки на день.

  • Із 3000 дітей, що палять, 1000 помирає від хвороб, пов’язаних із курінням.

Це треба знати!

  • Одна крапля нікотину вбиває коня.

  • Якщо змочити нікотином кінчик скляної палички і доторкнутися нею до дзьоба горобця, він загине.

  • Крапля нікотину викликає загибель усіх рибок акваріума.




  1. Стежинка «Харчування».

Хлопчик Здоровятко.

Харчування – неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця та інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, настільки ретельно пережовуємо їжу.

(Хлопчик Здоров’ятко пропонує учням відібрати корисну для здоров’я їжу)

Столі №1 Стіл №2

Кефір, торт, гречана каша, яблуко, Пепсі – кола, тістечка, молоко,

цукерка, риба, салат з капусти, редиска, лимон, чіпси, пшоняна м’ясо, сир, лимонад, пиріжки, каша, копчена курка, цибуля, горох, часник, морожене, малина. квасоля, хрін, огірки, сметана.

Учні.

Треба мудру голову мати

Щоб всі хвороби здолати.

Про пости і свята пам’ятати

Здоров’я своє оберігати.

Той менше хвороб має,

Хто мало м’яса споживає.

А хто в піст ще хоче м’яса, Болячок у того маса.

Хто яблука взимку споживає,

Той хвороб цілком не знає.

Гарбуз на зиму запасай

Та кашу з пшоном поїдай.

Перед сном – запам’ятай, -

Не злися й не переїдай.

Чим їжа легша, тим сон міцніший.

Про здоров’я своє

Завжди пам’ятай.

Немиті овочі й фрукти

Ніколи не вживай.


  1. Півострів «Загартування».

Фея Здоровя.

Поглянь, дитино, все довкола

Так щиро посміхається тобі.

І сонце й небо, ліс і поле –

Ти теж у відповідь їм посміхнись.

Ти привітайся з днем чудовим,

З пташками, травами, струмочком голубим.

І знай: усе це є природа,

Її люби, примножуй, бережи!

Загадки.

Голуба хустинка, жовтий клубок.

По хустині качається, людям всміхається.

(Сонце)


Чисте, наповнене запахом квітів.

Без нього не можна дихати в світі.

(Повітря)

Вона прозора, як сльоза,

І кольором, мов бірюза.

На все вона спроможна,

Без неї жить не можна…

Тепер відгадайте, хто вона –

Ота звичайна рідина.

(Вода)


Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно – кліматичних факторів, які загартовують: сонце, повітря, вода. Досвід показує, що тільки за допомогою загартування природними факторами можливо лікувати багато хвороб.


  1. Озеро «Відпочинок».

Лікар Айболить.

Всі вдихніть на повні груди.

Потягніться догори (вдих).

Хай з вас вийдуть добрі люди.

Раз, два, три, раз, два, три (видих).

Відпочинок – це стан спокою або активної діяльності, що сприяє відновленню сил і працездатності. Робота і відпочинок тісно пов’язані між собою. Розумно відпочивати у вихідні дні, на канікулах – усе це важливо для здоров’я. Безцільне гаяння часу не є відпочинком. А. П. Чехов зазначав, що можна стомитися, лежачи цілий день на дивані.

Найкорисніші для здоров’я види відпочинку – особисті захоплення людей, їхнє хобі – музика, ліплення, живопис, спорт, література, колекціонування, розведення рослин.

(Лікар Айболить пропонує учням розповісти про свій відпочинок).




  1. Музей «Мікробів».

Хлопчик Здоров’ятко.

(Пропонує учням правильно з’єднати стрілочками слова правої і лівої колонок).



Мікроби корисні і шкідливі.

Інфекційні хвороби бактерії, грибки, віруси.

Мікроорганізми дизентерія, ангіна, грип.

Мікроби хвороби брудних рук.

Висновок – памятка.

( Як запобігти потраплянню мікробів в організм людини).



  • Мити руки з милом.

  • Чистити зуби вранці і ввечері.

  • Прибирати і провітрювати приміщення.

  • Загартовуватися.

  • Робити щеплення.

  • Мити овочі і фрукти.

Як за стіл сідають їсти,

Миють руки чисто – чисто,

Щоб мікроб хвороботворний,

Злий, страшний, такий потворний

В організм наш не проник,

Від води і мила зник.

Він для зору недоступний,

Але дуже вже підступний,

Бо на шкіру проникає,

Миті слушної чекає,

Щоб колись нас отруїти,

Може навіть з світу зжити.

Все це просто, всі це знають –

І великі, і малі,

Бо про це розповідають

Лікарі і вчителі.

І батьки дітей навчають

Жити чисто і в красі.

Все це просто, всі це знають,

Та виконують не всі.


  1. Аптека «Городня».

Лікар Айболить.

На городі нас оточує безліч цілющих рослин.



Загадки.

На городі мололда

Пишні коси розплела,

У зеленії хустинки

Золоті хова зернинки. (Кукурудза)

Він довгенький, зелененький, Соковитий і смачний,

Під листячко ховається,

З нами в жмурки грається.(Огірок)

Шкір має сім,

А сльози випускає всім. (Цибуля)

Червона ягідка корисна,

Росте до землі близько. (Полуниця)

Маленький, гіркий,

Брат цибулі. (Часник)

Сидить Марушка

Уся в кожушках.

Зайці прибігають,

Кожушки знімають. (Капуста)

Стою стрункий, високий,

В зелених шатах я.

І золотом прикрашена

Голівонька моя. (Сонях)

Вона на сонці сонцем сяє

І родичів багато має.

Гарбузову господиню

Усі знають! Хто я? (Диня)




  1. Галявина «Веселий стадіон».

Хлопчик Здоров’ятко.

Рухливі ігри – волейбол, баскетбол, футбол, які ви любите і якими займаєтесь або будете займатись – все це різноманітні види спорту. Також на вас чекають стадіони, спортивні майданчики, плавальні басейни і бігові доріжки, лижні траси і катки – всього й не перелічити. Вибирайте, що вам до вподоби і не баріться. Та і на уроках фізкультури використовуйте кожну хвилинку для поліпшення вашого здоров’я.

(Хлопчик Здоров’ятко пропонує переглянути коротенькі показові виступи діток, що займаються гімнастикою).
Закінчення подорожі.

Фея здоров’я, лікар Айболить, хлопчик Здоров’ятко.

Якщо хочеш здоровим бути,

Правило запам’ятай:

Сам про своє здоров’я дбай,

На лікарів цю турботу не перекладай.

Лікарі лікують хворих,

Здоров’я вони не творять.

Людина повинна сама

Дисциплінована бути і вольова.

Діти, пам’ятайте!

Нема більшого багатства,

Як здоров’я ваше.

На радість всім – і тату, й мамі

Ростіть усі здорові й гарні.








База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка