Тема. Палітра морських пейзажів. Мета та завдання



Дата конвертації07.03.2016
Розмір78.7 Kb.
Тема. Палітра морських пейзажів.

Мета та завдання: ознайомити учнів із творчістю російського композитора М.А.Римського-Корсакова та художника-мариніста І.К.Айвазовського; розширити знання про види музичного мистецтва, особливості художньо-образної мови в мистецтві; формувати вміння сприймати, розрізняти та аналізувати твори мистецтва; розвивати вміння «бачити музику», «чути картину»; формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати творчу уяву, вокально-хорові навички, музичний слух; за допомогою арт-терапевтичних методів допомогти учням у вирішенні психологічно-фізіологічних проблем; виховувати ціннісне ставлення до мистецтва та природи.

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку

Зоровий ряд:

  • репродукції картин І.К.Айвазовського «Дев’ятий вал», «Шторм», «Місячна ніч на Чорному морі», «Захід сонця на морі»;

  • портрети художника І.К.Айвазовського та композитора М.А.Римського-Корсакова.

Музичний ряд:

  • фонограма пісні Ю.Антонова «Море»;

  • М.А.Римський-Корсаков. Увертюра «Океан-море синє» з опери «Садко»;

  • відеозапис шуму моря;

  • фонограма пісні З.Майстрової «Я малюю море»

Обладнання: музичний інструмент, магнітофон, мультимедійний проектор, шумові інструменти, фонохрестоматія, шумові інструменти.
ХІД УРОКУ.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Учні заходять до класу під пісню Ю.Антонова «Море»

Музичне привітання

Урок музики у нас

Запросив усіх у клас.

Привітаймось дружно всі:

«До, ре, мі, фа, соль, ля, сі».

Плесніть, діти, кілька раз.

До роботи всі, гаразд.

Привітаймось дружно всі:

«До, ре, мі, фа, соль, ля, сі».
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слайд 1

Учитель. Сьогодні у нас з вами незвичайний урок – урок-подорож Океаном Музики. Ми попливемо Затокою Мистецтв, опинимося в Морі Почуттів, поспіваємо на Мисі Дзвінка Пісня, попрацюємо на Острові Творчості. Нехай кожна ваша парта стане невеличким кораблем, а ви – її двома капітанами, які будуть разом спрямовувати за допомогою правильних відповідей точним курсом ваш корабель



  • А зараз перевіримо з яким настроєм та самопочуттям ви прийшли на урок. Це визначимо за допомогою кольорів. Ось таблиця. У вас на партах є різнокольорові кораблики, у гостей – птахи, у мене – сонце. Зараз створимо композицію «Настрій». Прикріпіть кораблик з тим кольором, який відповідає вашому самопочуттю, настрою.

Слайд 2


Колір

Настрій

Самопочуття

Синій

Сумний

Потребує спокою

Жовтий

Радісний

Відчуття радості, енергії

Зелений

Спокійний

Відчуття бадьорості

Червоний

Схвильований

Відчуття збудження

Коричневий

Тривожний

Негаразди зі здоров’ям




  • Я сьогодні трохи хвилююся, тому сонечко у мене червоного кольору. (Учні та гості прикріплюють кораблики та птахів із кольором їх настрою).

  • Бачу, що стан у вас дещо збентежений. Протягом уроку будемо намагатися його поліпшити.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.



Слайд 3,4

Учитель. Тож рушаймо у подорож «Палітра морських пейзажів» під девізом:

Я з морем одразу навік подружив,

Хоча біля нього ніколи не жив,

Бо там, на просторі, всі мрії мої



Про дальні незнані краї.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель. І ось наш корабель пропливає Затокою Мистецтв.

Слайд 5

  • Як же мистецтво впливає на людину? Воно проникає у її внутрішній світ, викликає неповторні почуття й думки, передає характер і глибину переживань, впливає на настрій та самопочуття.

Слайд 6

  • Перед вами – репродукції картин видатного художника-мариніста Івана Костянтиновича Айвазовського (1817-1900)

 Хто такий художник-мариніст? (відповіді учнів)

  • «Дев’ятий вал», «Шторм», «Місячна ніч на Чорному морі», «Захід сонця на морі». Кожен стан моря у його картинах настільки надзвичайний і неповторний, що викликає найрізноманітніші почуття.

  • Послухайте, як шумить море. (запис шуму моря)

Ви відчули настрій моря? То яким же воно буває? (відповіді учнів)

Слайд 7

  • Пропоную розглянути репродукцію картини І.Айвазовського «Дев’ятий вал». Удивляючись в картину, спробуємо уявити почуття, що охоплювали її автора під час створення образу. А також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ:

  • Над штормовим морем піднімається сонце. Високо здіймаються гребені розлючених хвиль. Одну з цих хвиль – найвищу – називають «дев’ятим валом». Зі страшною силою та гнівом вона намагається потопити декілька людей, які вчепилися в уламки корабельної щогли.

Якою музикою можна передати стан моря? (відповіді учнів)

Вправа «Озвуч картину» (гра на елементарних музичних інструментах)

Слайд 8

Учитель. Ось ми опинилися в Морі Почуттів.

  • Музика – один із найсильніших видів мистецтва за впливом на людину і за багатством виражальних засобів. Слухаючи музику, ми не можемо бачити картини, події, що відображені в них, але ми відчуваємо їх настрій, характер – саме це викликає в нас певні почуття.

  • Багато композиторів зображують у музиці картини моря. Але особливо характерними вони є для творчості російського композитора Миколи Римського-Корсакова

Слайд 9

  • Його ще називають «Айвазовським у музиці». Римський-Корсаков закінчив морський корпус у Петербурзі, здійснив навколосвітню подорож на кораблі російського флоту «Алмаз» як військовий офіцер. Після повернення з плавання він вирішив присвятити себе музичній діяльності. Дві стихії – море і музика – стали невід’ємною частиною його життя. У 50 років композитор написав оперу-розповідь про гусляра й співака на ім’я Садко.

Слайд 10

Пригадайте, що таке опера? Увертюра?

До якого жанру належить опера? (відповіді учнів)


  • Послухайте інструментальний вступ до опери «Садко» М.А.Римського-Корсакова «Океан-море синє».

Якою композитор зобразив картину моря?

Слухання увертюри «Океан-море синє» з опери «Садко» М.Римського-Корсакова

Які зорові образи виникли у вас під час слухання музики? (Море то спокійне, то тихе, то грізне, то бурхливе. Музика звучить то швидше, то повільніше, то голосніше, то тихіше).

За допомогою яких засобів виразності композитор створив образ моря? (Мелодія, динаміка, темп, регістр)


  • Композитор змалював велич і безмежну широчінь моря, що спокійно котить хвилі. Хвиля здіймається та м’яко спадає, але звучить дедалі впевненіше. Проте характер музики весь час залишається спокійним і широким.

Що спільного та відмінного між картиною І.Айвазовського «Дев’ятий вал» та увертюрою «Океан-море синє» М.Римського-Корсакова? (спільне – образ моря, відмінне – стан моря)

Слайд 11

Вокально-хорова робота.

  • Мис Дзвінка Пісня запрошує нас поспівати.

Розспівка

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

Хви - лі в мо - рі гра - ють чов - ни - ка гой - да - ють

Слайд 12

Виконання пісні «Я малюю море» муз. В.Майстрової, л... Г.Білак

Перед співом звернути увагу учнів на характер твору, на паузи, динаміку.
Слайд 13

Творча робота


  • Нарешті наш корабель приплив на Острів Творчості. Він пропонує нам створити власні картини моря. Об’єднаймося в групи і створімо ту картину моря із переглянутих сьогодні на уроці, яка вам найбільше сподобалася. Оберіть капітанів, які представлятимуть ваші роботи.

1 група – пісочна терапія (піднос з манкою) – зобразити море, малюючи пальчиками на піску (манці),

2 група – малювання пальчиками – зобразити море, малюючи гуашевими фарбами за допомогою пальчиків,

3 група – казкотерапія – скласти коротеньку казочку про море,

4 група – колаж – створити картину моря із вирізок з різних журналів.



Капітани груп представляють роботи.

V. ПІДСУМОК УРОКУ



Учитель. Ось і завершується наша подорож. Щоб переконатися, що вона вам запам’яталася, проведемо бліц-опитування. Відповідайте швидко і точно.

  • Як називають художника, який зображує море? (мариніст)

  • До якого жанру належить музика, що звучала сьогодні на уроці? (оперного)

  • Як називається літературний текст опери? (лібрето)

  • Яке перше слово назви увертюри, яку слухали сьогодні на уроці? (Океан)

  • Яку картину І.Айвазовського ми сьогодні розглядали? («Дев’ятий вал»)

  • Ім’я художника-мариніста, з яким ми сьогодні познайомилися. (Іван)

Слайд 14

Утворилося слово МОЛОДЦІ.

  • Ви всі молодці. Сьогодні на уроці працювали активно і творчо. Надіюся ваше самопочуття та настрій покращилися. Прошу прикріпити кораблики з кольором, який відповідає вашому стану на даний момент.

Слайд 15

  • Гості, якщо вони отримали задоволення і користь для себе від уроку можуть прикріпити птахів жовтого кольору, кому не сподобалося, або він не отримав користі, чогось нового для себе – прикріпіть коричневих птахів.

Учитель порівнює початкову і кінцеву композиції «Настрій»

  • Дякую всім за роботу. До побачення.

  • Слайд 16

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Скласти віршики про море.

Озерська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів c:\program files (x86)\microsoft office\media\cagcat10\j0292152.wmf

Володимирецької районної ради Рівненської області

УРОК МУЗИКИ У 5 КЛАСІ


НА ТЕМУ
«ПАЛІТРА МОРСЬКИХ ПЕЙЗАЖІВ»

Учитель мистецьких дисциплін



Мороченець Катерина Михайлівна
Травень, 2013 рік


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка