Тема. Подвоєння букв. Мета



Скачати 37.55 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір37.55 Kb.
Тема. Подвоєння букв.

Мета: закріпити знання учнів про подвоєння букв, виробити уміння розрізняти подвоєні букви на позначення збігу одна­кових приголосних та подовжених м’яких приголосних звуків,

правильно вимовляти слова з подвоєними та подовженими приголосними звуками; удосконалювати орфографічну гра­мотність; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, умін­ня вибирати головне; виховувати бажання цінувати час, інтерес до народної творчості.

Тип уроку: формування умінь і навичок.

Обладнання: картки з індивідуальними завданнями, підручники, таблиця «Подвоєння приголосних».
ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

1. Складіть зв’язне висловлювання на одну з тем: «Подвоєння приголосних», «Подовження приголос­них».

2. Самодиктант. Запишіть у два стовпчики слова з подвоєними і подовженими приголосними звуками.

3. Робота з індивідуальними картками.

Картка 1

На місці крапок вставте, де потрібно, букву н. По­ставте наголос і поясніть правопис.

Бездоган...ий, невин...ий, захоплен...ий, нездолан...ий, вихован...ість, несказан...о, багатомільйонний, гостин...о, надвікон...ик, стомлен...ий, туман...ний, антен...ий.

Картка 2

Де потрібно, вставте пропущені букви. Складіть два речення.

Спросон...я, дозвіл...я, роздоріж...я, верховіт...я, узбереж...я, радіст...ю, вдячніст...ю, павутин...я, узліс...я, затиш...я, багат...я, гіл...я.

Картка З

Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка.

Молодь, річ, папороть, пам’ять, швидкість, якість, свідомість, тінь, сіль, галузь, мужність, паморозь.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку, визначення мети учнями

IІI. Робота над формуванням умінь і навичок
1. Диктант-переклад.

Знание, сталью, ночью, поколение, Закарпатье, ветви, скатертью, судья, значение, Илья, статья, совестью, честью.



2. Утворіть від дієслів іменники. Складіть неве­лику розповідь «Один день мого шкільного життя».

Читати, оповідати, малювати, запитати, знати, ба­жати, змагатися, навчати.



3. Творче завдання. Замініть слова за зразком. Доберіть до імен­ників прикметники.

Зразок. Гілка — гілля сухе.

Насінина, волосина, колос, промінь, вуглина.



4. Відгадайте загадки. Відгадки розберіть за будовою.

На вазі не зважиш, на базарі не купиш.

На стелі в куточку висить сіно, не руками звито.

Цока, цока на стіні: — Не спізнись, — гука мені.



Відгадки: знання, павутиння, годинник.

5. Запишіть речення, знайдіть серед них складні, визначте в них головні члени. Поясніть написання слів з подвоєними і подовженими приголосними.

Кругом ліси, ліси завмерли, горою нісся тихий спів (Д. Засул). Серед поля ллється пісня, віє вітер (О. Олесь). На небі чистому ген хмара бовваніє (Є. Гребінка). А тут ніч темна така, що тільки навмання вгадуєш дорогу (П. Куліш).



6. Завдання з розвитку зв’язного мовлення.

1) Поясніть, що означають фразеологізми.

Точити теревені — ...

Не тепер, а в четвер — ...

Хата моя скраю — ...

Маю досить мороки — ...

Носом крутити — ...

Довідка. Ніколи; вести пусті, безпредметні розмови; відмовлятися, упиратися, вередувати; не цікавитися нічим, нічого не знати; є якісь клопоти.

Всі ці фразеологізми характеризують ледачих лю­дей. Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!

2) Доберіть синоніми до слова ледар (лінивий, ледачий, нероба, ледар, ледащо, лежень, лежебока.

3) Запишіть і запам’ятайте прислів’я.

Сидить, надувається, три дні в чоботи взувається.

Лінивому все ніколи.

У лінивого ніч до спини пристала.

Грім не гряне — ледачий не встане.

І за холодну воду не береться.

Ховається від роботи, як пес від мух.

Лінивий сидячи спить, лежачи робить.

Вранці росяно, в обід душно, а ввечері комарі кусають.

Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.

народної мудрості)


ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вправа з ключем.

Розкрийте дужки і запишіть слова: спочатку ті, в яких подвоюються приголосні, а потім ті, у яких вони не подвоюються.

Занят...я, багато століт...ь, перед могутніст...ю, бездоріж...я, покритий емал...ю, зран...я, дозвіл...я, з участ..ю, Іл...я, л...ється, тюлен...ячий, облич...я, з лют...ю, кошен...я, якан...я.

Виконавши правильно завдання і підкресливши перші букви спочатку слів із подвоєнням, а потім — без по­двоєння, ви допишете прислів’я: «З праці радість, ...».

Як ви розумієте це прислів’я?



2. Бесіда на узагальнення вивченого матеріалу.

— Які є типи подвоєнь?

— Коли подвоюються приголосні звуки?

— Чому у слові «молоддю» приголосний подовжуєть­ся, а у слові «молодістю» — ні?

— У яких дієсловах подовжується приголосний?

— Яку схему можна намалювати до слова «зрісся»?



У яких частинах мови трапляється подвоєння букв на позначення подовження м’яких приголосних?
V. Домашнє завдання

На­пишіть твір на тему прислів’їв «Лінивий двічі робить, скупий двічі платить», «П’ять днів не робимо, а два дні відпочиваємо».


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка