Тема. Повторення вивченого про дієслово (питання, значення, роль у реченні, зв'язок з іменниками). Спостереження за дієсловами різних семантичних груп



Скачати 65.05 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір65.05 Kb.
Тема. Повторення вивченого про дієслово (питання, значення, роль у реченні, зв'язок з іменниками). Спостереження за дієсловами різних семантичних груп. Побудова сполучень слів зі спільнокореневими та синонімічними дієсловами різних семантичних груп, введення їх у речення, текст.

Мета. Повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки. Виробляти вміння розрізняти дієслова серед інших частин мови. Розвивати зв’язне мовлення учнів та навички каліграфічного письма. Викохувати любов та шанобливе ставлення до книги.

Обладнання. “Чарівна книга”, записи на дошці, мультимедійний комплекс .
Зміст уроку

І. Організаційна частина.

Давайте почнемо наш , діти урок,

І зробимо з вами іще один крок.

В країну цікаву, в країну чудову.

Під назвою – українська мова.


  • Чи все необхідне до уроку ви підготували?

  • Давайте перевіримо, чи все на місці:

  • А яким би ви хотіли, щоб був наш крок?

  • Я сподіваюся що все так і буде. Що ви гарно відповідатимете, будете активні, старанні, мене не підведете.

II. Актуалізація опорних знань.

Урок у нас сьогодні буде незвичним, чим саме дізнаєтесь трішки пізніше. А тепер послухайте загадку.



( учень читає з мультимедійної дошки)(слайд 1)

Бачить – не бачить,

Чути – не чує,

Мовчки говорить,

Добре мудрує.

Кривду соромить,

Правди навчає,

Часом жартує.

Смішки справляє.


(Показую дітям велику саморобну книгу),(слайд 2)

До якої частини мови відноситься це слово?



(іменник, загальна назва, однина, жіночий рід )

Давайте доберемо до слова книжка ознаки – прикметники книжка (яка?)



цікава, захоплююча, велика.

Яку частину мови ми називаємо прикметником?

А хто може читати книжку? (я, ти він, вона, вони, ми) Ці слова називаються?

У кожного із вас є книжка яку ви хочете (прочитати)? До якої частини мови віднесемо це слово?



    • Так, це дієслово.

  • Тепер повернемось до нашої загадки. Відшукайте слова, які допомогли відгадати загадку (Діти по черзі називають слова)

До якої частини мови відносяться ці слова?

Книги відіграють велике значення в нашому житті.Вони супроводжують нас все життя – з дитинства і до старості. Люди це знають і недарма кажуть:«Книги вчить – як на світі жить». А ось ця книга зараз поведе нас у захоплюючу мандрівку своїми сторінками.


ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Сьогодні на уроці ми із вами розпочинаємо вивчати розділ «Дієслово» і пригадаємо все те, що ви вже знаєте про цю частину мови.


ІV. Повторення і закріплення вивченого.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Перша сторінка нашої книги Каліграфічна.

Давайте відкриємо зошити. Запишемо сьогоднішню дату.


Щоб букви правильно писати,

З каліграфії треба почати.

Букви пишемо рівненько,

Щоб були вони гарненькі.



    • А для хвилинки каліграфії я пропоную вам записати прислів'я про книгу.

Книга вчить - як на світі жить .

Знайдіть дієслово і підкресліть його.



  1. Роль дієслів у мовленні.

Повторення правила. Згадайте, що ми вчили про дієслово у 3 класі.

  • Пригадаємо правило. Яка частина мови називається дієсловом?

(пригадаємо правило на сторінці43)

  1. Вибірковий диктант.

Діти, наша книга кличе далі у мандрівку своїми сторінками.

Наступна сторінка Казкова дуже яскрава. Кого ви тут побачили? (Героїв казок).

Так, багато дієслів у казок. Вашій увазі я пропоную уривок з відомої казки, а ваше завдання – “зловити” дієслова і записати собі в зошити.(слайд )

Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає,

Мерщій півника хапає,

Біжить котик рятувати,

В лиски півника забрати.



(учень працює біля дошки. Перевірка написаного в зошитах, з дошки.)

  1. Зв’язок дієслів з іменниками.

  • Цікавою була сторінка з казками. А що нас чекає далі?

Третя сторінка. Творча робота.

  • Діти, а ця сторінка закликає нас до творчості. Слово якої частини мови записане . Дописати до іменників дієслова.

То з якою частиною мови зв’язані дієслова?

  • Добре, діти, впоралися ви з цим завданням. Але нам треба трохи відпочити і знову вирушати далі.

  1. Фізкультхвилинка.

Відпочили. А тепер попрацюємо у парах. Ваше завдання записати дієслова із нашої фізкультхвилинки. Із двома словами скласти речення.

Приступаємо до роботи. Хто готовий піднімаємо руки.



  1. Роль дієслів у реченні.

Нас чекає наступна сторінка.

Запис речення під диктовку.

Книжка допомагає мені у навчанні.

У реченні відшукати і підкреслити головні члени речення.

Які ви знаєте головні члени речення.

Як знайти підмет?

Як знайти присудок?

Відшукайте в реченні дієслово. Яким членом речення виступає дієслово? (Присудком)



  1. Робота з підручником. Попрацюємо із книжкою. Вправа 78(4)

Ось і наступна сторінка книги.

Які бувають дієслова за значенням?



(слайд)

Дієслово може означати:
•    процес мислення (читати, описувати, вдумуватися);
•    процес мовлення (вимовляти, розказувати, читати);
•    конкретну фізичну дію (малювати, готувати, вчитися);
•    переміщення у просторі (бігти, їхати, перейти);
•    сприйняття органами чуття (торкатися, бачити, чути);
•    бажання (мріяти, хотіти, бажати);
•    стан, у якому перебуває особа або предмет (сидіти стояти, робити);
•    ставлення особи до когось чи чогось (поважати, любити, зневажати);
•    зміни (розквітати, старіти, худнути).
Вправа

Говорю, йду, розмовляю, ступаю, крокую, базікаю.



Які дієслова близькі за значенням?

Згрупуй і запиши дієслова, близькі за значенням.

З одним із слів складаємо речення усно .


Наступна сторінка нашої книжки , дуже цікава, тим що пропонує нам попрацювати у групах.

Яких правил слід дотримуватись при роботі у групі.



(Поділ дітей на групи )(слайд )

(Показую дітям малюнки. Діти складають речення із дієсловами, які вказують на дії які виконуються на малюнку.)
V. Розвиток мовлення.

Ми дійшли до передостанньої сторінки нашої чарівної книги. І тут вона просить скласти розповідне, питальне і спонукальне речення про неї, тобто про книгу.

Але спершу пригадаємо яке речення називається розповідним?

Яке речення називається питальним?

Яке речення називається спонукальним?

Які ви знаєте спонукання до дії?

Діти придумують і усно кажуть свої речення.
VІ. Виховна бесіда.

Ось і остання сторінка нашої гості. Давайте прочитаємо, що ж тут пише? (Читаю з книжки)

То для чого нам потрібні книжки?

Як ми маємо до них ставитися?

Яких правил потрібно дотримуватись , коли читаємо книгу?
VІІ. Підсумок уроку.


  • Яка частина мови називається дієсловом?

  • Яку роль відіграють дієслова у мовленні?

  • З якою частиною мови зв’язані дієслова?

  • Яким членом речення вони виступають?

  • Які є дієслова за значення?

Ви дуже гарно попрацювали сьогодні на уроці. Я задоволена вашою роботою.

Домашня робота

Вправа 85(2)

Мої очікування справдились, бо ви намагались висловлювати свої думки точно і красиво, злагоджено працювали в групах і парах, довели, що любите і знаєте свою мову.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка