Тема. Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом



Скачати 67.22 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір67.22 Kb.

Тема. Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.

Мета: повторити, систематизувати й поглибити знання п'ятикласників про апостроф; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати логічне мислення, уяву, мовлення; виховувати повагу до старших, пошану до традицій наших предків .



Тип уроку: урок засвоєння нових знань.



Обладнання: картки з завданнями, загадки про апостроф, підручники, схеми.

 

Хід уроку



І. Організація класу

-                    Доброго дня! Відкривайте зошити і запишіть число, класна робота, звіряючись із записом, що є на дошці.



ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вибіркова перевірка письмової домашньої вправи



ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Дорогі діти. Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою: «Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом.

Сподіваюся, всі ви отримаєте задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Завдання: прослухати казку, яку прочитає вчитель.

Зникнення Апострофа

У тридев'ятому царстві є незвичайна країна Фонетика. Правлять нею три сестри: сувора і розумна Орфографія, точна Графіка і миловида та співуча Орфоепія.

Якось у цій країні сталася надзвичайна подія — зник Апостроф. У Фонетиці почався страшний безлад. Графіка та Орфоепія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли нормально порозумітися!..

Треба негайно шукати Апостроф.

До пошуків залучили найкращі сили. І ось що з'ясували слідчі. Кома, що мешкала у сусідній країні, давно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же, як і вона, але завжди стояв вище. Можливо, це її рук справа?

— Діти, може, ми зможемо допомогти знайти Апостроф, якщо з'ясуємо, для чого він вживається? Ось нам Марійка Допитлива принесла вірш, що має назву «Апостроф». Прочитаймо його.



Апостроф

 Знак апострофа у слові

лиш тоді поставиться,

якщо голос через [й]

раптом спотикається.

 

Вимовляємо плавно й ніжно:



свято, мавпячий, зоря.

Але рвучко й неспокійно:



б'ю, п'ю, в'янути, бур'ян.
V. Опрацювання нового матеріалу

1.Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 136 - 137).



2. Письмо по пам’яті. (Прослухати вірш, запам’ятати, а потім записати якнайбільше слів з апострофом.)

У п’ятницю, у надвечір’я,

Як туманцем потягло,

Сонце плавно у міжгір’я

Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,

Вся зібралася сім’я:

Відпочить, побути разом

Та послухать солов’я.


Вечоріє. На подвір’ї

Вся сім’я рядком сидить…

Перше випливло сузір’я:

Бавить, манить і мигтить.(9)





  1. Робота з підручником

Вправа 319. Записати слова, записані у схемі. Визначити, до якої частини мови належить кожне слово.


Завдання: розглянути схему «Вживання апострофа» та проілюструвати її власними прикладами.

 


Вживається

Не вживається

Перед я, ю, є. ї

Перед я, ю, є. ї

-             після б, п, в, м, ф

-             після м'якого р

-             твердого р

-             після б, п, в, м, ф, якщо перед ними приголосний кореня, крім р

-             на приголосний

-             І частини складного слова на приголосний

 Отже, діти, ви дізналися, що наш Апостроф заховали у Скелі твердих приголосних.

Щоб потрапити туди, слід подолати Трясовину фонетичної транскрипції.

5. Робота біля дошки. (Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм і навпаки.)

[уйідлиевий], [л'убовйу], [бйут'], [арфйарка], [р'із'б'ар], [с'в'ашчен:ией], [моркв'аний], [подв'ірйа], [п'івйаблука], [в'ідйізд], [звйазати], [приесв'ачеиний]; зав’язь, обов’язок, буряк, об’єм, черв’як, ряска, буря, свято.


Гра «Відгадай загадки»
Переправившись через Трясовину, ми опинилися перед Брамою, де стояла Кома.

— Я відпущу Апостроф за умови, що ви відгадаєте мої загадки.

Загадки про апостроф
Я такий же, як знак розділовий,

Я відомий усій дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.


Що за особливий знак,

Що не вимовляється ніяк,

Але з ним поруч звуки інші

Звучать при вимові твердіше.


Я такий собі графічний знак,

Але не вимовляюся ніяк.

Відгадайте, діти, хто я,

Живу у слові я сім'я.


Я є в під'їзді і в сім'ї,

Є я і в слові солов'ї.

А от зі слова п'ять

Мене не витягнеш ніяк.


А чи знаєте ви, діти,

Про найцікавіший знак на світі?

Округлий, пузатенький, із хвостиком маленьким.

Став після приголосних лиш

Та після (р'), мій друг, облиш.

Рідню хорошу знак цей має:

Орфоепія про нього дбає,

Фонетика найважчі справи доручає.

Завдання: вставити, де потрібно, пропущений апостроф і відгадати загадки.

1. Плету хлівець на четверо овець, а п..ята окремо? (Рукавичка.) 2. Без чого людина не проживе й п..яти хвилин? (Без повітря.) 3. Хто в руки не візьме — по голові б..є. (Цвях.)

- Добре,— сказала Кома.— Відпущу Апостроф, але за умови, що ви завжди будете його правильно вживати: і у вимові, і на письмі.

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу


Завдання: записати слова під диктовку, позначити орфограми.

Зав'язь, круп'яний, кар’єр, бар’єр, пір’я, подвір’я, ганчір’я, підгір’я, матір’ю, міжгір’я, сузір’я, дев'ятсот, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикий, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, знічев'я, зобов'язання, дерев'яний, мавпячий, підв'язати, напівкам'яний, пом'янути, бязевий.


1.Робота в групах. (Записати десять слів з апострофом)

2. Тести "Вживання апострофа"

1. Знайти слово, у корені якого ставиться апостроф:

А медв..яний;

Б духм..яний;

В моркв..яний;

Г рум..яний.

 

2. Знайти слово, у корені якого не ставиться апостроф:



А дерев..яний;

Б олов..яний;

В мавп..ячий;

Г круп..яний.

 

3. Знайти слово, у якому після р ставиться апостроф:



А р..ясний;

Б бур..ян;

В кучер..явий;

Г бур..як.

 

4. Знайти слово, у якому після р не ставиться апостроф:



А сузір..я;

Б дір..явий;

В подвір..я;

Г матір..ю.

 

5. Знайти слово, у якому апостроф після префікса ставиться:



А з..агітувати;

Б без..іменний;

В з..уміти;

Г без..ядерний.

 

6. Знайти слово, у якому апостроф після префікса не ставиться:



А з..ясувати;

Б роз..єднати;

В з..економити;

Г під..їхати.



VІІ. Підсумок уроку

 Опитування «Закінчіть речення». «На уроці я навчив(ла)ся...»

- Який вид роботи найбільше сподобався?
-Чи справдилось те, чого ви очікували від уроку?
VІІІ. Оцінювання

Картки самооцінки.



IX. Домашнє завдання

1.§45, вправа 323.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка