Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини. Мета



Скачати 40.72 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір40.72 Kb.
Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини.

Мета. Поглиблювати знання учнів про відмінювання іменників, формувати вміння та навички застосовувати набуті знання для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини; розвивати пізнавальну самостійність та зв’язне мовлення школярів; виховувати любов до природи і дбайливе ставлення до неї.

Обладнання. Таблиця «Відмінювання іменників», роздавальний матеріал (картки для творчого списування), предметні малюнки (із зображенням синички), малюнок «Зимовий ліс», схема-опора.

Хід уроку

І. Організація класу.

Діти, сьогодні ми продовжимо подорож царством Частин мови, графством Іменника. Ця мандрівка може бути цікавою при одній умові – ви будете допомагати мені, працюватимемо дружно. Згідні?!



ІІ. Актуалізація опорних знань

Хвилинка каліграфії ( вправляння у безвідривному написанні літер з метою підвищення темпу письма)

С си син сини синиц синиця

  • Як можна ще назвати цю пташечку? (синичка)

  • Чи можна це слово написати безвідривно. Чому?

- Якого роду цей іменник?

- Запишіть, будь ласка, самостійно це слово, поставивши його в орудний відмінок ( по варіантах)

Синицею Синичкою

- Нагадайте, які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку однини?

- Від чого це залежить?

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

Діти, на сьогоднішньому уроці ми вияснимо, які закінчення мають іменники чоловічого роду в орудному відмінку однини, вчитимемось застосовувати здобуті знання на практиці при виконанні творчих робіт.



Прочитайте тему нашого уроку.

Допоможе нам вірш Ліни Костенко про цих чудових птахів (ілюстрація синички)



Синиці голодом намлілись,-

Така зима, така зима!

Оце б у вирій полетіти,-

Так батьківщини там нема!

- Чому ж синиці не відлітають у теплі краї, де стільки сонця, тепла, різноманітної їжі?



Словникова робота.

- Як ви розумієте слово «намлілись»?

- Підберіть синоніми до цього слова. (змучились, виснажились, стомились)

ІV. Робота над новим матеріалом.

Запишемо перше речення на дошці.



Синиці голодом намлілись.

- Назвіть, будь ласка, іменники в цьому реченні. ( синиці, голодом)

- Чи є серед них іменник чоловічого роду? (голод)

- У якому відмінку стоїть даний іменник?(орудному) – Надпишіть.

- Яке закінчення має цей іменник? (-ом)- Виділіть.

Отже, ми вже можемо зробити висновок…..



( висновок роблять діти)

Однак закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку (як і жіночого роду) залежить від того, яким приголосним закінчується основа слова. В цьому ви можете переконатись, розглянувши таблицю в підручнику.



(робота з таблицею в підручнику на с. 76)

Виведення учнями правила на основі схеми-опори.

V. Закріплення матеріалу.

Гра « Прогулянка до зимового лісу» ( працюють парами)

Діти «знаходять» у лісі іменники чоловічого роду, ставлять їх в орудний відмінок однини.



Тренувальні вправи.

- Діти, а чи задумувались ви колись над тим, чому в синичок таке гарне вбрання? Про це ви дізнаєтесь,виконавши завдання із карток.



Творче списування. (поставити іменники із дужок в орудний відмінок,пояснити орфограми)

Синичка.

Одного разу проклюнулась із яйця пташка. Відразу привіталася із (сонечко), (місяць), (хмаринка), (ліс), (річка).

Вирішили всі (гурт) пташці сукню пошити. Сонечко подарувало жовтеньку латочку на грудці, місяць - біленьку смужечку, річка - синеньку, темна нічка – темну, а ялинка - з.л.неньку.

І назвали пташку (синичка).

Як ви думаєте, чому все-таки синичці пошили таку гарну, яскраву сукню?

Підберіть прислів’я, яке відповідало б змісту казки.

(За добро добром платять).

Фізкультпауза (вправи для відпочинку очей)

Робота з підручником.

Творче завдання ( за вправою 157, с 77)

а) для сильних дітей.

Скласти твір - мініатюру, використавши слова із третьої групи слів, змінюючи їх так, щоб вони були в орудному відмінку.

б) для слабших дітей

Скласти речення із цими словами.



гай дуб друг олень

гаєм дубом другом оленем

Словникова робота. Підбір синонімів.

Гай, ліс, діброва, пуща, праліс, сосняк, бір,березняк

Друг, товариш

Зачитування дитячих робіт, їх обговорення.



VІ. Підсумок уроку

- Що нового дізналися про відмінювання іменників?

- Яке завдання найбільш сподобалось?

- При виконанні якого завдання виникали труднощі?



VIІ. Домашнє завдання

с 76-правило, с.77 впр.156,159 (на вибір дітей)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка