Тема. Раз добром налите серце – ввік не прохолоне. Тамара Коломієць «Кажу, кажу казку », Анатолій Дімаров «Для чого людині серце.» Мета



Скачати 66.06 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір66.06 Kb.
Тема. Раз добром налите серце – ввік не прохолоне. Тамара Коломієць «Кажу, кажу казку...», Анатолій Дімаров «Для чого людині серце.»

Мета. Продовжувати знайомити учнів з поняттями казка; літературна казка; навчати розпізнавати такі казки серед інших; вчити правильно визначати головну думку твору, дійових осіб, малювати їм словесний портрет; удосконалювати навички чіткого літературного читання; виховувати почуття людяності.

Методично – дидактичне забезпечення уроку:

літературна казка А.Дімарова «Для чого людині серце», вправа «Світлофор» (на кожного учня), запис гри «Що? Кому?», «Обличчя хлопчиків», підручник Савченко О.Я. Читанка. 3 кл. ч.1 – К.: Освіта, 2003


Хід уроку.

I. Організація учнів до уроку.

Схилились голівки до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій.

Працюй наполегливо, швидко, старанно.

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

1. Вправа «світлофор».

2. Замість крапок встав букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.
чита ур

варе сад

бажа рин

віта ...(- ння) став ...(- ок)

навча шлун


3. Гра «Що? Кому?»

Дітки подарували гарні іграшки Тарасику дістався тигр, а Каті – кошеня. А що подарували?


Тарас Хом’ячок

Павлик Кошеня

Христина Папужка

Світлана Єнот

Катя Лисичка

Микола Собака

Богдан Мишка

Люба Оленятко

Євгенія Білка

Ольга Тигр


4. Гра «Тільки перший»

В кожному слові читай тільки першу букву.

Рак, ананас, зебра, дошка, Олена, баран, річка, око, мама, ніч, акула, гуска, риба, іній, тато, екран, сонце, ехо, решето, ціп, електрика, ваза, вовк, Іра, кожух, Надя, ескімос, приклад, Рома, Оля, хом’як, омар, літо, озеро, ніс, екран. (Раз добром нагріте серце – ввік не прохолоне.)
III. Оголошення теми та завдання уроку.

1. Бесіда. Робота над прислів’ям.

- Прочитайте прислів’я мовчки. Як ви його розумієте.

- Як ви розумієте другу частину прислів’я ?

- Які люди вам трапляються? (Злі, добрі, байдужі).

- Це прислів’я є темою сьогоднішнього уроку. Ми познайомимося з казкою, яка розповідає про різні серця людей і їхні вчинки, навчимось давати їм характеристику. А як називається казка, ви дізнаєтесь, виконавши вправу.
2. Вправа «Вузлики».

Для того, щоб прочитати слова, потрібно в кожному рядку, закреслити дві (не більше) одинакові букви. Якщо є три однакові букви, закреслюємо тільки одну літеру (за змістом).


С Д У З Л У З Я Є Для
О М К Ч Л М О Л Г К О Чого
В Л А Ю А Д Б И Б Н В І Людині
Е С Т Е Ч Р Т Ц Ч Е Серце
IV. Робота над текстом казки А. Дімарова. «Для чого людині серце».

1. Підготовка до сприймання казки.

На дошці вчитель вивішує малюнки сердець:

злої людини, байдужої людини, самолюба, доброї людини.


  • Як ви думаєте, для чого ці серця?

  • На що вони схожі?


2. Словникова робота.

1. Читання слів з правильною постановою наголосу:

Плем’я дошкулити найлютіший

жевріючи вагаючись ненавидіти

крижане одноплемінників назбиралося

переборола

2. Словничок.

Дошкулити – завдати шкоди (заморозити);

ринуться – кинуться;

вагаючись – виявляючи нерішучість у чомусь не наважуючись щось зробити.

жевріючі – ті, які горять без полум’я, тліють.

3. Читання вчителем.

4. Перевірка первинного сприймання твору.

- Де відбувались описані події?

- Чому дерев’яні чоловічки не знали ніяких почуттів?

- Як ви розумієте слова лікаря про те, що люди мають різні серця?

- Як змінилось життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вставив йому серце доброї людини?

V. Фізкультхвилинка.

Руки за голову ставимо сміло

І повертаємось вправо і вліво

Двічі наліво, двічі направо,

Зробимо чітко, діти, цю вправу.

Двічі наліво, двічі направо,

Будемо мати гарну поставу.
VI. Продовження роботи над казкою.

1. Вправа «Звідки ці слова?».

Учитель або хтось із дітей зачитує висловлювання героїв твору. Всі інші повинні здогадатись, кому належать ці слова:

1) – Ти хочеш вибратися з лісу ? А хіба є на світі щось інше, крім лісу?

2) – Люди мають різні серця. Оце серце злої людини. Бачиш, яке воно жовте та зморщене.

3) – Я хочу мати таке серце!

4) – Не чіпай його! Хіба ви не бачите, як йому боляче? Хіба вам не шкода його?

5) – Бо мені жаль вас. Але й цього вам не дано зрозуміти.
2. Вправа «Мімірічі».

На дошці вивішуються обличчя хлопчиків; веселе, сумне, радісне, плакуче. Вчитель вказує на обличчя хлопчика, а учні відшукують відповідну частину тексту.


3. Складання «асоціативного куща».
культурний лагідний



чемний співчутливий

Дерев’яний чоловічок

доброзичливий

безкорисливий веселий справедливий
4. Складання плану казки для перекладу.

1) Плем’я дерев’яних чоловічків.

2) Загадкова гостя.

3) Подорож до лікаря

4) Розповідь лікаря.

5) Співчутливий чоловічок.

6) Плем’я здивоване.

7) Смерть за життя.


5. Переказ казки за планом.

6. Хто алфавіт знає, той перемагає? Гра.
3 5 8 4 7 1 2 6

Дівчинка, плем’я, чоловічок, лікар, хлопчик, автор, брати, сонце.



VII. Опрацювання вірша Т Коломієць «Кажу, кажу казку».

VIII. Підсумок уроку.

  • Чим відрізняється літературна казка від народної?

  • Над якою казкою ми сьогодні працювали?

  • Чому вона так називається?

  • Чим ця казка повчальна?

  • Доведіть, що дерев’яний чоловічок вчинив правильно.


Методичний банк.

1) Гра. Хто алфавіт знає той перемагає!



Дидактична мета: розвивати літературні здібності, систематизувати знання про казкових героїв, явища природи, живу і неживу природу.
Зміст: дітям необхідно пригадати казкових героїв (явища, предмети...) і розташувати їх в алфавітному порядку.

Правила: виграє той, хто складе абетку.

2) Вправа «Світлофор».


Озброївшись кольоровими олівцями, діти із задоволенням розмічають невеликий абзац у підготовленому тексті. Роблячи це таким чином.
Червоним олівцем зафарбовують перші склади (якщо перший склад містить один голосний, то два перші склади) всіх слів абзацу плюс прийменники і сполучники. (Добре, якщо в цьому місці виникає розмова про те, що таке склад. Або: чим прийменник відрізняється від сполучника?)
Зеленим зафарбовують закінчення всіх слів за тим самим принципом, що і початок. Серединку слів слід зафарбувати жовтим.

Поки дитина зафарбовує слова, вона мимоволі вдивляється в текст.

Довгі слова, у яких не менш ніж три склади, вийшли схожими на світлофори: червоний, жовтий, зелений. Світлофори на дорозі вже є можна їхати. Припустимо, ви штурман, а діти – водії. Поїхали?
Ви, як штурман, вказуєте перший маршрут – червоним цегляним шосе. Треба вголос прочитати підряд те, що червоне. Чим швидше, тим краще. Але особливо підганяти дітей не треба. Безпека на дорозі насамперед.

Другий маршрут проходить Зеленою дорогою – закінченнями слів. Діти читають те, що зафарбовано зеленим.


А жовту середину не треба читати зовсім. На жовтій дорозі піски. Можна застрягти надовго.

Цей метод М. Ганькіної можна реконструювати ? Чому? Часто – густо трапляються такі випадки, що вчителю одного уроку читання мало для запланованої роботи. Адже вищевказаний метод на початковому етапі його залучення триватиме надто довго. Потрібен час для того, щоб учні добре усвідомили, чого від них хочуть, бо вчимо ми дітей з різними рівнями розвитку.


Я це роблю дещо по-іншому. Спочатку підбирають слова з тексту, над яким будемо працювати сьогодні (завтра), записую їх у стовпчики (30-40 слів).Потім розфарбовую їх сама як «Світлофор» перший склад – червоний, останній - зелений, а вже середина – жовта. Виходить три вертикальні смужечки відповідних кольорів. Наприклад:

прегустому поцікавився чоловічкові

появлялися дерев’яний назбиралося

чоловічків схлипнула світленьке

зодягатися заблудилася вибратися

найлютіший звичайно погодилась

ненавидіти тонюсінький пострибав

запитували попросила поцікавився

помітивши важлива наукова

чоловічки незвичайне зносилося

переборола наскільки незвично

запитували відвертався цікавими



(А.Дімаров «Для чого людині серце»).
Ці слова повинен отримати кожен учень. Побачивши розфарбовані слова в учнів виникає цікавість: що робитимемо далі? «Проїхавшись» Червоним і Зеленим шосе учні усвідомлюють правила гри, запам’ятовують кольори і швидко орієнтуються в заданій їм ситуації. Коли ця вправа «вивчена на «відмінно», я переходжу до цієї вправи за методом М.Ганькіної. Діти добре знають кольори, швидко можуть визначитись із запропонованим завданням.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка