Тема. Україна моя рідна Батьківщина



Скачати 100.71 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір100.71 Kb.
Урок – захист проекту

Тема. Україна – моя рідна Батьківщина.

Мета проекту :

  • підвести підсумки проекту;

  • залучити дітей до читання художніх творів про Україну;

  • вчити самостійно знаходити інформацію та вміло представити її класу;

  • познайомити учнів з народними символами, природними багатствами України,

  • розширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова;

  • удосконалювати навички виразного читання;

  • розвивати увагу, збагачувати словниковий запас;

  • розвивати пізнавальні здібності учнів, навички спілкування в соціумі;

  • виховувати любов до Батьківщини, викликати у дітей почуття гордості за неї,

  • виховувати любов і інтерес до творів усної народної творчості, до книжки;

  • виховувати повагу до народних символів.

Обладнання: ілюстрації за темою уроку, карта України, стінгазета, дитячі малюнки, презентація «Україна – моя рідна Батьківщина» (електронний носій), прислів'я, картки слів, повідомлення, виставка книг , комп’ютер,сигнальні картки, хрестоматії для позакласного читання «Веселий струмочок».

Тривалість: 2 тижні.

Завдання проекту:

  • з’ясувати сутність поняття Батьківщина;

  • довести думку про те, що наша країна найкраща у світі;

  • ознайомитися з творами поетів про Україну;

  • дізнатись про народні символи України.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Погляньте на мене,посміхніться нашим гостям, один на одному. З цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми розпочнемо урок.



ІІ.Повідомлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Протягом двох тижнів ми працювали над проектом «Україна – моя рідна Батьківщина». Сьогодні у нас захист проекту, під час якого ми підведемо підсумки зробленого.

- А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Хочеться вірити, що в ході творчих пошуків, опрацюванні різноманітного матеріалу - кожен учень нашого класу поповнив скарбницю знань про нашу країну, її народ і розкаже нам про свої здобутки.



ІІІ. Актуалізація опорних знань школярів.

  1. Бесіда про Україну. Робота з картою.

Перед вами карта, на яій карті зображена наша країна.

  • Як називається наша країна?

  • Як називається столиця нашої країни?

  • Яка найбільша річка України?

  • А чи можете ви сказати, яка наша країна?(Учні називають слова: велика, красива, багата, привітна, сильна, багата, рідна, щедра, гостинна. Вчитель прикріплює ці слова на дошці.)

  • А що для вас Україна?

  • Яка ж тема сьогоднішнього уроку?

  • Які завдання стоять перед вами на уроці?

Вчитель.

* Діти, сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке Україна, поповнимо свої знання про Україну і доведемо, що вона найкраща, дізнаємось про народні символи українців.

* Кожна група працювала над певним проектом по заданій темі і дізналась багато цікавого, нового про нашу Батьківщину. А результатом нашої роботи стала стінгазета, яку ми ще доповнимо на уроці.

*У кожного з вас на парті є смайлик. Якщо вам сподобавсь виступ однокласника, ви сигналізуєте веселим смайликом, а якщо ні – то сумним. А бригадири кожної групи будуть враховувати виступи, активність кожного члена групи для виставлення оцінки після захисту проекта.



IV. Захист проекту.

  1. Звіт про роботу 1 групи. «Літературознавці»

Перша група учнів працювала над проблемою «Що таке – Батьківщина?»

Щоб краще зрозуміти, що таке Батьківщина, школярі готували вірші про Україну і малювали малюнки до них.

1) Моя Україна

Моя Україна – це пісенька мами,

Розлогі лани колосяться хлібами,

Вишневі садочки, лелеки на хаті.

Купають ставочки хмарки пелехаті.

Моя Україна – то мамина ласка,

Червона калина, бабусина казка.

Це соняхи в цвіті, горобчиків зграя…

Я кращої в світі країни не знаю. Людмила Савчук

-З чим порівнює Україну поетеса? Що ж для неї Батьківщина?



2)Батьківщина

Водограй, полів розмай,

Зелен гай, ліщина…

Все це рідний, любий край –

Наша Батьківщина.

Пам`ятай, не забувай

Батьківську стежину,

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій – Батьківщину. Варвара Гринько


  • Який малюнок ти намалювала? Розкажи. Що для тебе Батьківщина?

3) Про нашу Україну

Ми дуже любим весь наш край,

ми любим Україну,

Її лани, зелений гай,

В саду – рясну калину.

Там соловейко навесні

Співає між гілками.

Та й ми співаємо пісні –

Змагається він з нами. Марія Познанська

- Великою чи маленькою побачила поетеса нашу Україну?

Чим є для поетеси Україна?

4) ЦЕ МОЯ УКРАЇНА

Зацвітає калина,

Зеленіє ліщина,

Степом котиться диво-луна,

Це моя Україна,

Це моя Батьківщина,

Що, як тато і мама, одна. Анатолій Камінчук

- Що для поета Батьківщина?



7)Де найкраще місце на землі

Де зелені хмари яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

— Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі? —

Сонце усміхнулося здаля:

— Правда, все я бачу з висоти.

Всі народи рівні. А земля

Там найкраща, де вродився ти!

Виростай, дитино, й пам'ятай:

Батьківщина — то найкращий край! Дмитро Павличко


  • Що головне сказав поет рядками вірша?

Підсумок. – Що таке Батьківщина? (Це ліси, поля, гаї, річки та озера,рідне місто, батьківська хата – це все, що вас оточує.)

Україна – це наша рідна земля, де ми народилися і живемо, де жили й працювали наші предки.



  1. Хвилинка відпочинку. Вправа «Ми усі одна сім’я»

Ми усі одна сім’я

Він,вона, і ти, і я.(разом)

Підморгни тому, хто зліва,

Підморгни тому, хто справа

Ти погладь того, хто зліва,

Ти погладь того, хто справа

Насвари того, хто зліва,

Насвари того, хто справа

Усміхнись тому, хто зліва

Усміхнись,тому, хто справа.

Ми усі одна сім’я

Він,вона,і ти, і я.(разом)



3.Звіт про роботу 2 групи. « Народознавці»

Народознавцям потрібно було дізнатися, що значить любити Батьківщину?

Для цього учні вивчали приказки та прислів’я про рідний край.

Українські народні прислів’я та приказки – джерело невгасної народної мудрості, яка пройшла крізь віки і зараз є непохитним дороговказом у житті для кожної людини.

Учні читають прислів’я і приказки, вивішують набрану інформацію на листках, пояснюють деякі з них.

Рідний край — земний рай.

Кожна людина прагне повернутися в рідні місця, де звичний для неї спосіб життя.



Рідна земля і в жмені мила.

Кажуть, коли хочуть висловити любов до рідної землі, коли сумують на чужині за батьківщиною.



Тримайся за землю -матінку, вона одна не видасть.

Говориться про те, що ніякі чужі «блага» ніколи не замінять рідної Батьківщини, що на чужині навіть сонце не таке тепле й лагідне; отча земля, як матінка рідна, зігріє й захистить.



Україна — мати, умій за неї постояти.

Своїми добрими вчинками, справами треба захищати свою країну. І зараз наші відважні воїни на сході нашої країни боронять її від ворога.



Україна — рідний край, про її добробут дбай.

Кожна людина повинна дбати про те, щоб її вчинки приносили користь рідній країні.



Козацькому роду нема переводу.

Відважні сміливі молодці завжди будуть на Україні.



Жити — Вітчизні служити.

Якщо ти школяр, треба гарно вчитися. Після закінчення школи ти зможеш навчатися далі, щоб отримати потрібну професію. А коли станеш дорослим, треба своєю працею, своїми вчинками робити добро людям і своїй Вітчизні.

Підсумок. - Що ж значить: «любити Батьківщину»?(Гарно вчитися, вивчати історію рідного краю, приносити користь людям, а коли прийде час словом і ділом захищати її.)

Вивчаючи зерна народної мудрості українців, ви вчитеся зростати справжніми громадянами своєї країни.



3. Звіт про роботу 3 групи. « Журналісти»

З дитинства ми слухаємо пісні та казки, з їх допомогою знайомимося з навколишнім світом, з історією власного народу. Наші найкращі роки проходять у батьківській оселі, її не можна забути, вона для нас стає символом добра, любові, надії

Мамина пісня, бабусина казка, рідна хата — все це українські народні символи.

Журналістам потрібно було дізнатися, а які ще є народні символи українців, для чого потрібно нам їх вивчати.

1 учениця. Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом була верба. „Без верби і калини – нема України”, – говориться в народній приказці. Важко уявити нашу землю без верби. У нас її росте близько 30 видів. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.

- А хто з вас ходив з батьками освячувати гілочки верби? Які слова приказують після освячення верби?

2 учениця. Люди завжди любили цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди.

- А для чого в наш час садять калину? А хто з вас пробував калинове варення?

3 учень. Хліб - усьому голова. Хліб належить до особливо шановних символів українського народу. За старим і гарним звичаєм хлібом святим гостей зустрічали, щастя й радості бажали.

- Що не можна робити, коли печуть хліб?

- Яке правило харчування пов’язане з хлібом?

- З чим ідуть у нову хату чи квартиру?

4 учениця. Рушник - ще один національний оберіг, народний символ України . Хліб-сіль на вишитому рушнику - то висока ознака гостинності народу. Гарно оздоблений рушник висів біля ганку на кілочку в кожній сільській хаті, ним витирали руки і посуд, накривали діжку з тістом, спечені паляниці, діжку після випікання хліба, з ним з ним ходили доїти корову, з ним починали обжинки.

- Чи бачили ви, де в наш час використовують рушники?

5 учень. Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Дуб живе довго. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб син був сильним, міцним. Спали на дубових меблях, які, за повір'ям, додавали під час сну сили. Дуб, як і інші наші народні символи, має лікувальні властивості. У дубовому лісі добре почувають себе люди, які страждають на серцеві захворювання.

- Де в Шепетівці бачили дуби?

6 учениця. УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК - є частиною українського національного костюма. В давнину їх носили тільки дівчата. Плели з живих квітів. Вважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг.

7 учень. Одним з найулюбленіших символів є барвінок. Цю рослину назвали так на честь кохання юнака Бара і дівчини Вінки. Барвінком прикрашають весільний коровай, його садять біля хати. Барвінок вплітають дівчата у віночок. Він зеленіє навіть під снігом. Барвінок - символ вічності буття і життєвої сили, провісник весни..

Підсумок. – Які народні символи запам’ятали?(Хліб, рушник, український вінок, дуб, калина, верба, барвінок)

В українського народу є ще багато символів, про які ви ще дізнаєтесь з прочитаних книжок, на уроках у школі, від рідних людей. Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Народні символи – це святині українського народу.

Українці пам’ятають, поважають традиції своїх прадідів, тому що без історії, традицій, культури не може бути країни, нації.

4.Оцінювання кожного учня групи.

Порадьтеся і оцініть, хто як готувався до захисту проекту.

5.Читання «Легенди про Україну».

1) Читання легенди вчителем.

- Які слова незрозумілі вам?

2) Словникова робота.

Предки - наші діди і прадіди.

Рай – місце щасливого життя.

3) Читання «бджілками». – Яку умову поставив Бог людям?

4) Читання в групах «естафетою».

- Яка група прочитала краще?

-Як думаєте, чи дотримуються цієї умови українці в наш час?



6. Виставка книжок до поданої теми.

Ці книги допоможуть вам збагатити свої знання про рідний край, його звичаї, символи, традиції.



  • А чи всі книги відповідають темі уроку?(Відповіді школярів)

V.Підсумок уроку. Рефлексія.

- Якщо ви уважні були на уроці, то легко зможете відповісти на запитання.



«Мікрофон»

  1. Як називається народ, який живе в нашій країні?

  2. Яке головне місто України?

  3. Які поети оспівували Україну у своїх творах? (Дмитро Павличко, Анатолій Камінчук, Варвара Гринько, Марія Познанська.)

  4. Національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя?

  5. Що це за кущ, що оспіваний в українських народних піснях, як символ дівочої краси?

  6. Яке дерево є символом довголіття?

  7. Яке дерево своїм корінням очищає воду?

  • Хто хотів би більше знати про життя українського народу?

  • А кому сподобався урок? Покажіть смайликами.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка