Тема. Українська народна казка з чарівним перетворенням «Кривенька качечка» Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»



Скачати 54.35 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір54.35 Kb.
Тема. Українська народна казка з чарівним перетворенням «Кривенька качечка»

Мета: познайомити учнів з українською народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події з твору з подіями в особистому житті; розвивати навички читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку.

Матеріал до уроку: українська народна казка «Кривенька качечка».

Обладнання: сигнальні картки «а» - «б», мікрофон, аудіо казка «Кривенька качечка», презентація до уроку, таблиці «Риси характеру», «Характеристика героїні», магнітофон, ноутбук.

Хід уроку

Організаційний етап.

І.Мотивація навчальної діяльності

Гра «Мікрофон»

- Прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте?

(На дошці (екрані) написане прислів’я):

Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій

Мета нашого уроку, аналізуючи казку, зрозуміти її повчальний зміст; вчитись працювати дружно, слухати один одного.



П. Етап перевірки домашнього завдання

1. Бесіда

- Діти, яку українську народну казку читали на попередньому уроці ? («Кирило Кожум’яка»)

- До якого виду казок вона відноситься? (чарівна)

- Згадаймо особливості казок і зокрема чарівних. В цьому нам допоможе тест.



2. Тест(слайди 1-6)

(Перевірка володіння теоретичними поняттями та особливостями чарівної казки).

На екрані висвічується запитання з варіантами відповідей. Учні відповідають за допомогою сигнальних карток «а» - «б».

1. Казка - це

а) фольклорний, розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події;

б) народний переказ про життя якоїсь особи.

2. Які ви знаєте види казок?

а) про тварин, чарівні, побутові;

б) народні, авторські, чарівні.

3. Особливістю чарівної казки є

а) наявність тварин, що розмовляють людською мовою;

б) перетворення за допомогою чарів або наявність чарівних предметів.

4. Конфлікт – це

а) зіткнення протилежних інтересів і поглядів, що призводить до активних дій;

б) співпадання інтересів і поглядів, що призводить до активних дій.

Правильні відповіді: а,а,б,а.

Підсумок етапу.

- Молодці! Правильно відповідали.

Ми згадали особливості чарівної казки, це знадобиться під час знайомства з новою казкою «Кривенька качечка»

Ш. Етап підготовки школярів до сприймання літературного твору

1. Словникова робота (слайди 7-10)

- Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або малознайомі слова.

(На екрані висвічуються слова, пізніше їх пояснення).

Починочок – пряжа, намотана на веретено.

Кужілочка - частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.

Веретенце - дерев’яний пристрій для ручного прядіння.

Галочко - звертання до дівчини

Іва-діва - звертання до дівчини

Жалувати – жаліти

Полинули - полетіли.

Хто може пояснити значення слів?

Пояснення вчителем.



IV. Етап первинного сприйняття

Прослуховування аудіозапису казки «Кривенька качечка».



V. Етап виявлення специфічності сприйняття.

- Хто герої казки?

- Кому з героїв співчуваємо?

- Чому?


- Кожен по-своєму співчуває різним героям.

VI. Постановка навчальної задачі

- Давайте перечитаємо казку і з’ясуємо, чи правильно вчинила головна героїня, покинувши діда і бабу.



VII. Етап перечитування та аналізу художнього твору

1. Перечитайте (читання «гудіння») першу частину казки (с.70 до слів «… а самі знов пішли по гриби»).

- Який настрій був у діда й баби спочатку? Чому?

- Прочитайте, як дід і баба знайшли качечку і взяли собі. (Діти читають вголос).

- Чи змінився настрій у діда з бабою? Чому?.



2. Прочитайте мовчки другу частину казки (с. 71 до слів «Так і зробили»).

- Який настрій переважає в діда і баби? (зацікавленність, хочуть розгадати таємницю).

- В житті у вас так було, що ви за кимось піддивлялися? Чому ви так робили? Які почуття це у вас викликало?

3. Перечитайте читанням-гудінням третю частину казки (с.71 до слів «… вона не схотіла.»)

- Між ким відбувається конфлікт? (між дідом з бабою з одного боку і дівчиною з іншого). (Слайди 11-15)

- Наявність конфлікту – одна з особливостей чарівної казки.

- Який настрій у діда з бабою? (плачуть, переживають).

- Який настрій у дівчини? (гнівається, плаче, образилась, що підглядали)

- Перечитайте вголос уривок казки, в якому зображено конфлікт. Інтонаційно намагайтесь передати почуття героїв.

- Що ви відчуваєте в повсякденному житті, коли за вами піддивляються?

- Чому дід з бабою спалили гніздечко? (боялися, що покине їх дівчина, не хотіли розлучатися з нею, були егоїстичні).

- Як ви думаєте, чому дівчина не простила стареньких, не схотіла в них залишатись?

- Як це характеризує дівчину? (не вміє прощати образу, не великодушна)



4. Прочитайте мовчки четверту частину казки (слайди 16-17).

- Скільки разів пролетіли табуночки каченят? (3)

- Чи полетіла дівчина перший раз?

- Чи полетіла дівчина другий раз?

- Чи полетіла дівчина третій раз?

- Чому в казці тричі звертаються каченята до дівчини і на третій раз вона зробилась качечкою і полетіла з табуночком?

Число 3 вважається магічним, чарівним. Тому й на третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним для чарівних казок.

5. Складання характеристики головної героїні (слайд 18).

Робота в парах.

- Хто головна героїня казки? Складемо характеристику головної героїні.

Допоможуть це зробити таблиці

Риси характеру

Характеристика героїні

працьовита

лінива


добра

жорстока

довірлива

рішуча


хитра

великодушна не великодушна

наполеглива


Героїня казки… .

На мій погляд вона…,тому що …

Я вважаю, що вона…, бо….

На мою думку…, тому що... .



Відповіді дітей.

- Головна героїня казки - Кривенька качечка, а як називається казка?

( «Кривенька качечка»)

Співпадання назви і імені головного героя часто зустрічається в чарівних народних казках.

- Яку ще особливість чарівної казки знаєте? (перетворення за допомогою чарів або наявність чарівних предметів)

- Яке чарівне перетворення відбувається у казці?



VШ. Етап узагальнення

- Чи правильно вчинила дівчина покинувши стареньких?

( - Дід і баба старенькі чи легко їм жити самим?

- Чи бажали зла дівчині старенькі, коли спалили її гніздечко?)

- Як би ви вчинили на місці головної героїні?

Висновок. Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір, виникають і в житті. Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший ваш вчинок. Робіть добро. За добро добром платять. Саме в цьому і є повчальний зміст казки.

ІХ. Етап пояснення домашнього завдання

Д/з на вибір:

1.Читати казку і відповідати на запитання (с.70-73).

2.Скласти план казки і переказати (с.70-73).

3. Дати характеристику головній героїні і проілюструвати уривками з казки (с.70-73).

Х.Рефлексія (слайд 17)

- Сьогодні на уроці я навчився…

- Було важко…

- Мені здалося важливим…



- Я зрозумів, що…

- Я відчув,що … .


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка