Тема: Увійдемо в природу



Дата конвертації22.03.2016
Розмір61.9 Kb.
4 клас. Українська мова. Розвиток мовлення.

Тема: Увійдемо в природу друзями. Опис птаха.

Мета:

  • навчити учнів описувати птахів, поглибити знання дітей про своїх пернатих друзів, підвести школярів до усвідомлення необхідності берегти птахів;

  • розвивати словниковий запас, пізнавальний інтерес учнів;

  • виховувати бережливе ставлення до птахів, формувати екологічну культуру і свідомість.

Обладнання: магнітофон, касета, ілюстрації із зображенням птахів, картки для роботи в групах, «Червона книга України».

Хід уроку

І. Організаційна частина

  • Діти, сьогодні на уроці у нас присутні гості. Давайте привітаємось з ними.

- Доброго ранку !

- Доброго дня!

Кажете ви і говорю вам я!

Хай плескають ручки,

Хай тупають ніжки,

Працюють голівки

І сяють усмішки.

Наш урок розвитку зв’язного мовлення сьогодні пройде у формі телеуроку, де кожен етап уроку – окрема телепередача. А щоб дізнатися , про що ми будемо говорити на уроці, послухайте передачу «Хочу запитати» і відгадайте загадку.



1. Передача « Хочу запитати»

Прилетіли гості,

Сіли на помості,

Без сокири, без лопати,

Поробили собі хати. (Птахи).

Правильно, це птахи. Вони є невід'ємною частиною природи. Коли ми з вами були на

екскурсії, ви казали що природа наша прекрасна. А що ви бачили?

Коли я вас запитала, чи є в природи голос, ви казали ,що є. Як ми слухали природу?

Що ви почули?

Одним з найспівучіших голосів природи – є голос птахів. Тому сьогодні наш урок буде присвячений нашим пернатим друзям. І пройде він під девізом «Увійдемо в природу друзями». А на цьому уроці ви навчитеся описувати птахів та дізнаєтесь багато цікавого про них.



  1. Передача « ТСН». Послухаємо пташині новини.

Колись давно одному володареві подарували чудесну пташку. Вона дуже гарно співала. Володар наказав зробити золоту клітку, гніздо з пуху молодого лебедя, а годували її з власного столу. Слуги доглядали за пташкою. Кожного ранку володар приходив до пташки, але вона не співала. Винесли клітку у сад. Але пташка і там мовчала. Володар покликав мудреців і запитав: «Чому пташка не співає?»Довго думали мудреці і, нарешті, один сказав: « Повозіть пташку по країні. Можливо вона десь заспіває.»Три роки мандрував володар з пташкою, і все марно. Нарешті біля болітця вони вирішили переночувати. Навколо кущики, піски. Ранком, коли сонце пустило свій перший промінець, пташка раптом стрепенулась і заспівала, розставила крильця, хотіла полетіти і вдарилася об клітку й упала. Озирнулася і тихо заспівала 108 пісень журби. Заплакав володар: «От де ти народилася!» - відчинив клітку і випустив пташку на волю. І вона заспівала пісню радості. Тут до неї приєдналися голоси тисячі таких самих пташок.

( Вмикаю магнітофон « Спів пташок» .)

- Чому не співала пташка у володаря ?

- Коли вона заспівала ?

- Чому спочатку пташка заспівала 108 пісень журби ?

- Коли пташка заспівала пісню радості ?

У нашій передачі є інтерв’ю людини з пташкою. Послухайте його і подумайте , що спільного у почутій розповіді та інтерв’ю .

(Сценка за віршем Д. Павличка « Тріпоче серце пійманої птиці»)

- Який висновок можна зробити з почутого?

- Що найважливіше для птахів?

- Пам’ятайте, що іде зима і пташкам потрібна ваша допомога. Робіть годівнички і підгодовуйте птахів.



3. Передача « Це цікаво».

Наступна передача « Це цікаво». У ній ви більше дізнаєтесь про наших пернатих друзів. В Україні їх 360 видів. А всього на землі – близько 8 600. Усі вони різні. Про кого ж підготували ви ?

( Розповіді дітей. Вчитель демонструє ілюстрації тих птахів, про які розповідають учні.)


  1. Я підготувала розповідь про синичку.

Одного разу проклюнулась із яйця пташечка, відразу привіталася до сонечка, хмарок, місяця, до всіх, всіх, всіх. Вирішили гуртом сукню шити. Сонечко подарувало жовтеньку латочку на грудях . Місяць – біленьку смужечку, річка – синеньку, а ялинка – зелену. І назвали її синичкою.

  1. Синиці розкльовують зимові гнізда шкідливих комах. Поїдають яєчка та лялечки. Вони поїдають безліч комах – шкідників. Вони ненажерливі особливо тоді, коли вигодовують пташенят .Синиця з’їдає стільки комах , скільки важить сама.

  2. Ластівка за рік з’їдає близько 2 тисячі кілограмів комах (це майже повний кузов вантажної машини).

  3. Одна сова за літо знищує тисячу польових мишей, зберігаючи 1 000 кг хліба, тобто 20 мішків.

  4. У казках тварини розмовляють, а чи є в них насправді мова? Найчастіше птахи спілкуються за допомогою звуків. Підраховано, що голоси і пісні птахів мають близько 400 відтінків. Вчені довели, що у гусей «га-га-га» означає «втікаємо», «га-га-га-га» - «швидше», «га-га-га-га-га-га-га» - «корму багато, давайте тут залишимось».

Шпак, сорока, ворона , сойка, дрізд, снігур здатні наслідувати окремі людські слова.

4. Передача «Бюро знахідок».

У цю передачу потрапляють птахи, записані у Червону книгу України.

В Червону книгу вчені занесли

Світ неповторний і чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає

(Демонструю «Червону книгу»)

«Червона книга» - це документ совісті людини, документ – звинувачення, пред’явлений людству природою. З1971 р. відомості про види, що зникають, друкуються на червоних аркушах. Це підкреслює їх критичне становище. Дані про тварин, чисельність яких падає, друкуються на жовтих сторінках, відомості про них становлять «Янтарну книгу», рідкісні види друкуються на білому папері.

Пташку, яку ми сьогодні будем впізнавати за описом записано до Червоної книги .В Україні їх гніздиться близько 100-200 пар одного виду. Якщо людина не врятує цих птахів, то вони щвидко зникнуть. А разом з ними і надзвичайне явище – пташині танці.

Послухайте опис цієї пташки:

У цього птаха маленька голівка з червоним беретом, довгий гострий дзьоб, тонка витягнута шия з чорною краваткою. Наш пернатий друг має сіре пір’я, короткий пишний хвіст. Ноги у нього високі та тонкі, а кігті – гострі.


  • Що це за пташка ?

  • Що допомогло вам здогадатися ?

  • Подивіться на зображення птаха і порівняйте з описом.

5. Передача «N- кілометр» (фізкультхвилинка).

Знову я стою на крутому бережку

Угорі пливе хмаронька легка.

Лагідно мружиться сонечко в небі

Тепло і весело хлюпає вода

У височінь летять пташенята малі

І милує всіх пісенька дзвінка.

Лагідно мружиться сонечко в небі

Тепло і весело хлюпає вода.

6. Передача «Словникова скринька».

1. Підберіть якомога більше слів до теми « Птахи».

2. Підберіть слова – антоніми: довгий, високий,великий, гострий. Що може бути таким у птахів?

3. Підберіть слова, які можна використати для опису птаха (дзьоб, голова, крило, хвіст, очі, тулуб, пір’я).

Голова -

Очі -


Шия -

Ноги -


Хвіст -

Пір’я -

(Записую на дошці)

7. Передача «У світі тварин» (На дошці зображення дятла)

1. Колективний опис дятла. (Учні по реченню описують дятла. 2 учні озвучують опис, коментовано записуємо).

2. Робота в групах. (Дано учням у дві групи два чисті аркуші , картки із зображенням сови і снігура. Завдання: описати птаха; зачитати другій групі , щоб та здогадалася, що то за птах).

8. Передача « Хвилинка поезії».

Усі ми в світ прийшли, щоб жити,

Добро творити на землі.

Учіться, діточки, любити,

Навчайтеся, поки малі.

Не нищіть квіти, не зривайте,

Нехай на них блищить роса.

Усе живе оберігайте,

Бо ж для людей ця вся краса.

Щоб наше серце добрим стало,

Щоб в нім любов палка жила,

Щоб завжди серце зберігало

Любов і трішечки тепла.

До цього радісного світу,

До всіх живих, що на землі,

До пташечки, дерев і цвіту…

Любіть цей світ, доки малі.

Усі прийшли у світ, щоб жити,

Птахи великі і малі…

Людина в світ прийшла – любити,

Добро творити на Землі.

10. Передача «Мікрофон».

А зараз я візьму у вас інтерв’ю:



  • Про що ви сьогодні на уроці дізналися?

  • Що сьогодні ми робили?

  • Що вам найбільше запам’яталось?

  • Про що б хотіли розповісти рідним ?

На домашнє завдання – розкажіть рідним те, що вам найбільше сподобалось на уроці.

Ось дзвенить уже дзвінок,



Бо закінчився урок.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка