Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про види речень за метою висловлювання у 1-2 кл



Скачати 72.12 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір72.12 Kb.
Урок української мови в 3 класі

Вчитель Тутова С.О.

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого про види речень за метою висловлювання у 1-2 кл.

Мета: закріпити та узагальнити знання учнів про види речень за метою висловлювання, уміння розрізнювати на слух і на письмі розповідні, питальні, спонукальні речення, правильно інтонувати речення, різні за метою висловлювання та вираженням експресії, складати усно і записувати речення, різні за метою висловлювання, правильно вживати розділові знаки в кінці різних за метою висловлювання речень; розвивати вміння аналізувати, співставляти; виховувати любов до мови, бережливе ставлення до книги.

Обладнання: підручник «Українська мова. 3 клас» М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун (ст. 29-30); плазмовий телевізор, текст про книгу для роботи (для кожного учня і на екрані плазмового носія), стрічки з написами назв видів речень та розділових знаків, таблиця «Види речень» (на екрані плазмового носія)

Тип уроку: узагальнення й систематизації.

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності (4 хв)

1. Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

2. Запис дати в зошиті.



3. Хвилинка каліграфії.

від, пи, та, спо, ну, ння, ка, роз, по, не (вчитель записує на дошці)

  • Утворіть три слова, які допоможуть визначити тему уроку (розповідне, питальне, спонукальне)

  • Запишіть утворені слова.

  • На вашу думку, над чим будемо працювати сьогодні на уроці? (Над питальними, розповідними та спонукальними реченнями. Реченнями, різними за метою висловлювання)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

  • Діти, скажіть, а для чого нам потрібно знати питальні, розповідні та спонукальні речення? ((Щоб наше мовлення було правильним, точним, красивим, емоційним)

  • Я пропоную впевнитися в цьому.

  1. Робота над деформованим текстом.

  • Уважно прочитайте запис.

  • Чи згодні ви, що це текст? Доведіть свою думку.

За любов до книжок князя Ярослава назвали Мудрим при ньому було засновано першу бібліотеку України її доля невідома вона зберігалася в Софійському соборі Києва де вона зараз куди зникла та перша бібліотека

  • Позначте кінець і початок речень.

  • Прочитайте текст, який у вас вийшов. Кожне речення виділяйте інтонаційно.

За любов до книжок князя Ярослава назвали Мудрим. При ньому було засновано першу бібліотеку України. Її доля невідома. Вона зберігалася в Софійському соборі Києва. Де вона зараз? Куди зникла та перша бібліотека? (перевірка за презентацією)

  • Як змінився запис? (Ми встановили межі речень, поставили різні розділові знаки. Тепер текст легко читати й розуміти)

  • Що ми розуміємо в тексті? (Ми розуміємо думки)

  • Що містить кожне речення? (Кожне речення містить закінчену думку.)

  • З яких речень утворено цей текст? (Розповідних питальних, тобто речень, різних за метою висловлювання)

ІІІ. Визначення теми уроку та постановка задач (1 хв)

  • Як ви гадаєте, над чим будемо працювати на уроці? (Ми будемо працювати над різними видами реченням.)

  • На яку роботу ви очікуєте? (Ми пригадаємо, які бувають речення та чи існує між ними зв’язок. Будемо їх правильно вимовляти й писати, а також правильно ставити розділові знаки в кінці речень.)

  • Для чого нам це потрібно? (Щоб наше мовлення було правильним, точним, красивим, емоційним)

ІV. Узагальнення й систематизація найважливіших теоретичних відомостей ( 16 хв)

  1. Узагальнювальна бесіда

  • Прочитайте ще раз утворений текст та знайдіть у ньому розповідні речення. Зачитайте ці речення.

  • Доведіть, що ці речення розповідні. (В цих реченнях про когось або про щось розповідається, в кінці речень стоїть крапка.)

  • Зробимо висновок: які речення називаються розповідними? (Речення, в яких про когось або про щось розповідають, повідомляють, називаються розповідними.)

  • Розповідають, повідомляють

  • Які розділові знаки ставимо в кінці розповідних речень? (Крапка, знак оклику)

  • Розповідають, повідомляють .!

  • Як ви гадаєте, як назвемо речення, в яких в кінці стоїть знак оклику? (Окличні.)

  • Чи є в даному тексті розповідні окличні речення? ( Ні, в тексті розповідні неокличні речення.)

  • Тож, для чого нам треба знати про розповідні речення? (Для того, щоб вміти розповісти про щось, повідомити.)

  • Які ще речення за метою висловлювання, крім розповідних, ви помітили в тексті? (Питальні.)

  • Скільки їх? (Два.)

  • Прочитайте питальні речення, дотримуючись відповідної інтонації.

  • Доведіть, що це питальні речення. ( В них запитується про те, де зараз бібліотека Володимира Мудрого та куди вона зникла, в кінці стоїть знак питання. Питальне речення містить питальні слова)

  • А для чого нам треба знати про питальні речення і вміти їх правильно інтонувати? (Щоб взнавати нове, щоб організовувати свою діяльність – уточнити час, місце подій тощо.)

  • Зробіть висновок, які речення називаються питальними? (У питальних реченнях про щось запитують. У кінці питальних речень ставимо знак питання.)

  • Містить питання ?

  • Чи може питальне речення бути окличним? (Так. Тоді в кінці питального речення ставимо ще й знак оклику)

  • Містить питання, питальні слова (хто?, що робить?, де?, коли?, звідки?, о котрій годині?) ?!

  • Діти, яких речень за метою висловлювання в тексті ви не зустріли? (Спонукальних.)

  • А спонукальні речення зустрічалися в ході нашого уроку? (Так, ви просили нас виконати якесь завдання.)

  • Наведіть приклади, будь ласка, почутих на уроці спонукальних речень.

  • Ви чудово справлялися з поставленими перед вами завданнями. Чому? (Тому, що ви правильно висловлювалися, щоб поставити перед нами завдання.)

  • Отже, для чого необхідно знати спонукальні речення? (Щоб люди розуміли наші прохання, побажання, накази й могли їх виконувати.)

  • Отже, які речення називаються спонукальними? (Спонукальні речення спонукають до дії. У кінці спонукальних речень ставимо крапку або знак оклику)

  • Спонукають до дії .!

  1. Списування тексту із завданням

  • Запишіть, будь ласка, відредагований текст, підкресліть питальні речення.

  1. Фізкультхвилинка для очей та пальчиків.

  2. Робота за вправою 54 (ст. 30)

- Прочитайте текст. Це науковий, художній чи діловий текст? Що нагадує вам цей текст?

( Пам’ятку, інструкцію.)

Прочитайте мовчки завдання. Які речення переважають у тексті?

- По чому можна легко впізнати питальні речення?

- Прочитайте питальні речення, правильно інтонуючи їх. Сформулюйте відповіді.

- Як слід читати книжку? (Читати уважно, не поспішаючи.)

- Де можна знайти значення невідомих слів? (Можна знайти в словниках, запитати в дорослих.)

- Як називається словник, що тлумачить значення невідомих слів? (Тлумачний.)

- Що слід знати, крім назви книги? (Прізвища автора та художника.)

- З яких речень за метою висловлювання складається прочитаний вами текст?

( Прочитаний текст складається зі спонукальних та питальних речень.)

- Скільки спонукальних речень у цьому тексті. (4 спонукальних речення.)

- Які речення називаються спонукальними? ( Спонукальні речення спонукають до дії.)

- Слово якої частини мови передає прохання, наказ, побажання? (Дієслово)

- Які розділові знаки ставимо в кінці спонукальних речень? ( Крапку та знак оклику).


  1. Складання таблиці на дошці

- З поданих слів на дошці складіть таблицю про види речень. (Види речень, за метою висловлювання, за інтонацією, розповідне, питальне, спонукальне, неокличне, окличне)

(Вигляд складеної таблиці)

Види речень

за метою висловлювання

За інтонацією

розповідне

неокличне

питальне

окличне

спонукальне






  1. Фізкультхвилинка

VІ. Комплексні вправи (на доведення правильності виконання дій, розумових операцій)(7хв)

1. Списування із синтаксичним завданням

1.Визначте тип речень за метою висловлювання.

2.Поставте відповідні розділові знаки.

- Чому будемо вчитися, виконуючи це завдання?



Любіть книгу… Вона є джерелом знань для всіх… Які книги ти любиш читати, друже…

  • Отже, за чим розрізняють питальні, розповідні та спонукальні речення? Які знаки ставляться в кінці розповідних речень?



  1. – Якого типу речення за метою висловлювання немає в тексті? Доведіть свою думку.

Чи бували ви в дитячій бібліотеці? Рівними шеренгами вишикувались казки, словники, книги про природу, подорожі, пригоди. Який чудовий світ дитячої книги!

Складіть і запишіть спонукальне речення.

  • Отже, що треба знати, щоб упізнати питальне речення?

  • Що треба знати, щоб побудувати спонукальне речення?



  1. Творча робота (5 хв)

  • Перебудуйте розповідне речення в питальне і спонукальне

Треба шанувати й берегти книги.(Бережіть і шануйте книги. Діти, бережіть і шануйте книги. Чи треба берегти й шанувати книги? Як треба берегти й шанувати книги? Що треба берегти й шанувати?)

Перевірка творчої роботи.



VI.Оцінювання учнів (1,5 хв)

VIІ. Домашнє завдання (1,5 хв)

Запис на дошці вчителем та у щоденниках учнями



  1. Повторити правила про речення, різні за метою висловлювання.

  2. Виконати вправу 55 на сторінці 30 (вправа 55 за текстом вправи 54)

(завдання на вибір):

  • списати спонукальні речення з першого абзацу тексту (2 речення);

  • списати спонукальні речення з другого абзацу тексту (1 речення);

  • списати всі спонукальні речення (4 речення).

VIІ. Релаксація (2хв)

  • Що взнали нового?

  • Які бувають речення за метою висловлювання?

- Для чого треба вміти правильно будувати розповідні, питальні, спонукальні речення?

- Яке завдання видалося складним?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка