Тема. В гостях у казки



Скачати 76.37 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір76.37 Kb.
Урок-казка (позакласне читання)

Тема. В гостях у казки.

Мета: підтримувати інтерес дітей до казок, закріплювати вміння розрізняти народну й авторську казки, викликати бажання творити добро, активізувати читацьку пам'ять учнів, пробуджувати бажання читати казки самостійно; розвивати пам'ять, спостережливість, уявлення, діалогіч­не й монологічне мовлення, вміння відтворювати зміст прочитаного з опорою на ілюстрацію, перевтілюватися і концентрувати увагу; виховувати бережливе ставлення до будь-якої книжки.

Обладнання: виставка книжок «Казки мого дитинства», ілюстрації до казок, портрети казкарів, малюнки із зоб­раженням казкових героїв та чарівних речей, картки з текстами для проведення І та VIII турів змагання, маг­нітофон, касети з записами музики, що звучить під час уроку, маленька переносна дошка. На дошці запис:» Що за диво ці казки... «
Хід уроку

І. Організаційний момент.

(Учні заходять до класу під музику.

Перевірка готовності дітей до уроку.

Малюки сидять за партами, що розташовані у класній кімнаті квадратом. На дошці, гардинах, шпа­лерах. по класній кімнаті прикріплені ілюстрації до казок, малюнки із зображенням казкових героїв.


  1. Привітання.

Учитель: Доброго ранку, діти! Я рада бачити ваші усмішки. Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість, успіх. Яким ви уявляєте наш урок?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Подивіться навколо. Що незвичайного ви помітили? (Кабінет прикрашено ілюстраціями до казок, малюнками із зображенням казкових героїв, є виставка цікавих книжок, портрети казкарів).

ІІІ. Ознайомлення з темою та завданнями уроку.

Учитель: Яка тема нашого уроку? (Казка). Насправ­ді, ми звикли шукати «скарби», подорожувати за кар­тою, мандрувати в минуле, а сьогодні до нас у гості завітали казки. Це казки, що ми вивчали на уроках, казки, які вам читали вдома, екранізацію яких ви ди­вилися по телевізору, казки авторські та народні. При­гадайте, будь ласка, в чому різниця між авторською та народною казками? (У сиву давнину, коли люди не вміли писати, улюблені казки передавалися з поколін­ня в покоління «з вуст у вуста». Тому автором цих казок вважають народ, а казки називають народними. Авторська ж казка має певного автора — письменника-казкаря). Наведіть приклади народних казок. Кого з казкарів ви знаєте?

Казка супроводжує людину все життя. І скільки б нам не було років, ми з задоволенням слухаємо, роз­казуємо казки, віримо в них. Зверніть увагу на цей запис: Що за диво ці казки ... Як ви розумієте його?

Справді, казка — це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радості.

Сьогодні весь наш урок складатиметься із завдань — запитань. Тому заняття назвемо... (малюки підказу­ють ) вікториною. Заздалегідь ви об'єдналися в дві команди (вчитель називає команди, діти встають)

«Казкознавці», ваш девіз!

Учні хором. Ми казки всі знаємо, завжди перемагаємо.

. «Казколюби», ваш девіз!

Учні хором. Любимо усі казки, змагатимемось залюбки!

(Школярі сідають. Учитель представляє журі.)

Учитель. Журі оцінюватиме правильність (за пра­вильну відповідь команда одержує 1 бал), швидкість відповідей, авторську майстерність, взаємоповагу, дис­ципліну.

IV. Проведення вікторини.

Тур І. «Ти мене знаєш?»

Учитель. Бачу, всі казкові персонажі присутні сьо­годні на уроці. (Стукіт у двері. Заходить старшоклас­ник, одягнений Листоношею, який приніс телеграми. Вчитель читає, а потім здивовано). Оце так, здається, не всі «герої» завітали до нас. Переді мною телегра­ми — вибачення, але без підписів. Здогадайтеся, хто надіслав нам телеграми.

(Учитель читає тексти телеграм, що написані на картках. Це, наприклад, такі телеграми:

«Вирушаю на весілля до Дюймовочки». (Ластівка з казки Г. X. Андерсена «Дюймовочка» ).

«Хворію від переїдання: з'їв семеро козенят». (Вовк із казки братів Грімм «Вовк та семеро козенят»).

«Соромлюся своєї гидкої зовнішності». (Гидке каче­ня з однойменної казки

Г. X. Андерсена).

«Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжники». (Падчерка з казки С. Маршака «Дванад­цять місяців»).

«Йду визволяти братів і сестру з полону». (Котигорошко з однойменної української народної казки).

«Треба закінчити в'язати сорочки з кропиви для братів». (Еліза з казки Г. X. Андерсена «Дикі ле­беді»).

Тур II. «Хто ми і звідки?»

Учитель. Які казки вважають найдавнішими? (Каз­ки про тварин.)

(Учитель звертає увагу дітей на маленький стіл, на якому розташовані іграшки Ведмедя, Вовка, Зайця, Лисиці, Півника, Собаки.)

Учитель. Роздивіться іграшки й пригадайте, в яких казках живуть ці герої, як їх там називають?

Матеріал для вчителя:

Ведмідь-Набрідь, клишоногий: російська народна казка «Маша та Ведмідь», українські народні казки «Рукавичка», «Колобок», «Коза-дереза», казка «Три ведмеді» Л. Толстого.

Вовчик-братик, Сіроманчик: українські народні каз­ки «Колобок», «Жив був Пес», «Коза-дереза», «Ли­сичка сестричка та Вовк-панібрат», російська народна «Казка про Івана-царевича та сірого Вовка», «Вовк та семеро козенят» — братів Грімм, переповідання С. Михалкова англійської казки «Троє поросяток».

Зайчик-побігайчик, косий, боягуз: українські на­родні казки «Солом'яний бичок», «Коза-дереза», «Ко­лобок », «Рукавичка».

Лисичка-сестричка, хитруля: українські народні казки,«Коза-дереза», «Колобок», «Рукавичка», «Пан Коцький», «Лисиця та Журавель».

Півник-когутик, золотий гребінець: українські на­родні казки «Колосок», «Котик і Півник», «Бременські музиканти» — братів Грімм, російська народна казка «Півник-золотий гребінець і диво-млинок».

Собака-сірко: українські народні казки «Ріпка», «Жив-був Пес», «Рукавичка», «Бременські музикан­ти» — братів Грімм.

Тур III. «Кому належать ці речі?»

Учитель. Крім казкових героїв, у казках обов'язково «живуть» і чарівні речі. Вони супроводжують їх, а деякі наділені даром розуміти свого хазяїна або навіть говорити з ним. Подивіться на малюнки. Пригадайте, кому належать ці речі? З якої казки їх хазяїн? Хто автор казки?

(Учитель демонструє малюнки чарівних речей.)

Правильні відповіді такі:



Булава — Котигорошкові з однойменної української народної казки.

Сітка рибалки — старенькому дідусеві з «Казки про Золоту рибку». Автор О. Пушкін. -

Золотий ключик — Буратіно з казки О. Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно».

Кришталевий черевичок — Попелюшці з казки Ш. Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок».

Жаб'яча шкіра — Царівні-жаб з однойменної росій­ської народної казки.

Бочечка з медом — Вінні-Пухові з повісті-казки Алана Мілна «Вінні-Пух та його друзі».

М. Учитель надає слово журі. Журі оголошує ре­зультати змагання за попередні тури, а також остаточ­ну кількість балів.



Тур IV. «Чия це пісенька?»

Учитель: Казкові герої вміють співати. Послухайте запис пісеньок-промовлянок і скажіть, хто це співає, з якої він казки?

М. Звучить запис пісеньок-промовлянок. Можна використати такі пісеньки: Колобка, Кози-дерези, Івасика-Телесика з однойменних українських народних казок, Півника з української народної казки «Котик та Півник», мами Кози з казки братів Грімм «Вовк та се­меро козенят»,



Тур V. «Казкарі».

Учитель: Назвіть імена та прізвища казкарів. За можливістю покажіть їх портрети.

  1. Хто взув кота в чоботи? (Шарль Перро).

  2. Хто придумав дзеркальце, що говорить? (Олек­сандр Пушкін).

  3. Дякуючи кому, Айболить вилікував звірів? (Корнею Чуковському).

  4. Хто загубив рукавичку? (Україський народ у своїй казці).

  5. Хто наділив звірів музичним слухом? (Брати Грімм).

  6. Хто створив рецепт юшки із зуба борони? (Ук­раїнський народ у своїй казці).

  7. Хто зібрав дерев'яних ляльок у театр? (Олексій Толстой).

Учитель надає слово журі. Журі оцінює IV та V тури змагання та оголошує остаточну кількість балів.

Тур VI. «Інсценівка».

На столі вчителя — картки, на яких написано назви, наприклад, таких казок: «Колобок», «Колосок», «Ку­рочка Ряба», «Ріпка», «Рукавичка». Вчитель запро­шує капітанів команд підійти до столу й узяти картку.* Капітан команди бере картку та оголошує, яку казку інсценує його команда. На підготовку до інсценівки (вибір «героїв») дітям відводиться 5 хвилин.

У цей час учитель проводить тур VII. «Розкажи уривок казки» зі школярами, що не беруть участь в інсценівці.

Тур VII. «Розкажи уривок казки».

Учитель: Роздивіться запропоновані ілюстрації до казок. Пригадайте назву казки, її автора, перекажіть уривок, зображений на ілюстрації.

Учитель добирає ілюстрації до казок на свій роз­суд.



Тур VIII «Загадковий».

Учитель: А зараз чарівні речі з казок будуть вам загадувати загадки. Впізнайте назву казки, її автора та скажіть, хто з чарівних речей розповідає.

Учитель зачитує з карток, наприклад, такі роз­повіді:



Розповідь 1. Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. І треба ж було цій Мишці вибігти у такий момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті. (Яйце з російської народної казки «Курочка Ряба»)

Розповідь 2. Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки, разом з нею подорожувати лісом, наві­дуватися до бабусі. Але моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди. (Червона Ша­почка з однойменної казки

Ш. Перро).



Розповідь 3. Безперечно, я б не хотів її підводити. Я б міг відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але я не маю права ні поспішати, ні відставати. (Годинник з казки Ш. Перро «Попелюшка або Кришта­левий черевичок»).

Розповідь 4. Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді. Дякую цьому допитливому й не­слухняному хлопчикові. Якби не він і не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні? (Золотий ключик з казки О. Толстого «Золотий ключик або При­годи Буратіно»).

V.Підсумки уроку.

1.Заключне слово журі. Оголошення переможців.

2.Нагородження команди переможців.

VI.Домашнє завдання.

1.Намалювати улюбленого казкового персонажа.



2.Назвати казку та її автора.

3.Пояснити, за що саме цей герой подобається.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка