Тема. Вода в природі та житті людини



Скачати 61.98 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір61.98 Kb.
Кетова О. В., вчитель-методист початкових класів

Київської гімназії східних мов №1 ТЕМА. ВОДА В ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ



Мета: продовжувати формувати уявлення про воду як одну з найпоширеніших речовин у природі, показати значення води для живих організмів, підвести до розуміння думки «чому воду потрібно економно використовувати»; формувати вміння аргументувати свою точку зору, стимулювати бажання її висловлювати; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати екологічну культуру, шанобливе ставлення до води.

Обладнання: демонстраційний матеріал: мультимедійна презентація або ілюстрації краєвидів із зображенням води, набори ілюстрацій «Рослини водойм», «Тварини водойм»; результат досліду — банка із петрушкою всередині.

ХІД уроку



І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слово вчителя

Сьогодні у нас ще одна зустріч з таємницями природи. Щоб бути


справжніми природодослідниками, будьте уважними, дисциплінованими, спостережливими, кмітливими.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда


(Лунає аудіо запис пісні Капітошки «Я так буває розсміюсь»)

Діти, до нас завітав Капітошка! — весела райдужна крапелька чистого літнього дощу.


Пропонує загадку, а відгадкою ми з’ясуємо, яка тема буде нашого уроку:

Я хмаринка і туман,

Я струмок і океан,

Я літаю і біжу

І скляною можу бути! ( Вода)

Повідомлення теми та мети уроку.

Що таке вода? Здається, хто ж цього може не знати? Спробуйте і ви відповісти на це запитання.

Розповідь учителя з мультимедійною презентацією

Вода... Така звична і в той самий час — така загадкова. Вода-найпоширеніша речовина на Землі. Подивіться, який вигляд має Земля із космосу (макет Землі - глобус). Скільки на ній синього і блакитного кольору! А якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають - голуба планета. Якщо всю Землю умовно поділити на чотири частини, то три з них — вода: океани, моря, озера і річки.

Без води життя на Землі неможливе.

Кожна крапля води є дорогоцінним даром природи. Із водою дуже добре знайомий кожен. А де саме? (Хто звик умиватися вранці та плавати в морі, стрибати по калюжах і кататися на ковзанах, пити чай і ліпити снігову бабу). Незважаючи на те, що ви багато про неї знаєте, з'ясуємо на уроці:

у чому полягає дивовижність і значення води для живих організмів?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бліцопитування

На минулому уроці виконували практичні роботи. Пригадаємо, які властивості має вода і в якому стані зустрічаємо воду в природі?

Чиста вода — без смаку і без запаху. Вода добре розчиняє речовини. Вода не має постійної форми, текуча.

Робота із загадками

Учитель бере картки у вигляді голубої краплі, на яких записані загадки зачитує учням і пропонує відгадати загадки та визначити, чим може бути вода на Землі.

Що росте догори коренем? (Бурулька) Впаде на землю — не розіб'ється, а впаде у воду — розпливеться. (Сніг) Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала-ридала, місяць бачив — не підняв, сонце встало і забрало. (Роса) Що за вода, що літа? (Пара)

Я прозорий і твердий, ходять, їздять по мені. Я не тону у воді, Не горю я у вогні. (Лід)

У нас взимку білим цвітом сад зацвів, неначе літом. (Іній) Сиві кабани все поле затягли. (Туман)

Розсипався горох на сто доріг Та ніхто його не збирає. (Град)

Висновок. Вода може перетворюватися із рідкої води на твердий сніг, град, лід. А може ставати легкою парою, туманом.
IV. СПІЛЬНЕ ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Дослідницька діяльність

Вода входить до складу будь – якого живого організму. Давайте в цьому переконаємося.

Дослід І. Розгляньте баночку, у якій щільно закрита корінь і зелень петрушки. (Корінець петрушки учні самостійно укладають в банку за кілька днів до уроку.)


  1. Що ви помітили на стінках банки?

  2. Звідки взялися крапельки у сухій банці? (Із кореня петрушки.) Дослід II. Візьміть дзеркальце та подихайте на нього.

  3. Що з'явилося на скляній поверхні? (Пара, яка, охолоджуючись, стає водою.)

  4. Звідки взялася волога? (Із людини.)

  5. Що з'являється у вас на чолі у спеку?

  6. Що тече з очей від болю чи образи?

  7. Що ви відчуваєте в роті, коли бачите смачні соковиті фрукти? Подібне відбувається і з тваринами.

Висновок. В організмі рослини, тварини і людини є вода.

Розповідь учителя

Живі організми постійно витрачають воду, тому їм потрібно поповнювати запаси води. Людина без води може прожити лише кілька днів, а без їжі — місяць. Щоб бути здоровим, потрібно випивати в день не менше ніж 1,5 л води (показати, яка це за розміром пляшка.) Найсмачнішою і цілющою вважається джерельна вода. Адже її очищує ґрунт.

— А що буде з квітами, які ростуть у вазоні, якщо їх не поливати?

Важливо знати, що вода не тільки забезпечує рослини необхідною вологою, а й розчиняє у ґрунті поживні речовини, які корені можуть всмоктати лише в рідкому вигляді.



Висновок. Вода потрібна всім живим організмам для життя.

Розповідь учителя

Вода — одна з найпоширеніших речовин на нашій планеті. Вона не тільки дає життя. Це ще і джерело краси на Землі. Нас радує лісове озеро, заспокоює дзюрчання струмочка в лісі, дивують хмарки-баранчики, що пливуть в небі, приємно освіжає ранішня роса. Усе це є завдяки воді. (Демонстрація мультимедійної презентації або ілюстрацій краєвидів із зображенням води.)

Для багатьох тварин і рослин вода є середовищем існування, тобто домівкою.
Гра «Хто живе у воді»

Учитель називає рослини і тваринок, а діти,плескаючи у долоні, відгадують тільки тих,які живуть у воді.



Робота в зошиті

Самостійно виконайте завдання 2 на с. 14.



Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти,треба трохи відпочити.

«Каченята»

Раз-два — всі пірнають,

Три, чотири — виринають,

П'ять, шість — на воді

Кріпнуть крильця молоді,

Сім, вісім — що є сили

Всі до берега поплили,

Дев'ять, десять — обтрусились

І за парти опустились.
Робота з підручником а) Розкажіть за малюнками про потреби людини у воді.

б) Пригадайте екскурсію у водно-інформаційний центр.

Звідки береться вода в наших домівках? (Вода потрапляє у наші домівки з системи центрального водопостачання. Отримати якісну питну воду, необхідно проводити багаторівневу очистку. Вода поступає до резервуару, де відбувається її накопичення та знезараження (ультрафіолетом, гіпохлоритом або хлором). Наступний етап – через систему насосних станцій (НСВ), магістральними водогонами вода надається споживачам.)

в) Як на вашу думку, коли від води трапляється біда?

Вода може зруйнувати міцні скелі, підточуючи їх і перетворюючи на пісок; під час землетрусу на морі бувають високі хвилі, як будинок,- це цунамі - і справжні водяні стовпи – смерчі.

Робота в зошиті Самостійно виконайте завдання 3 на с. 15.

(Учні оцінюють поведінку людей біля водойми, роблять позначки кольоровими олівцями.)


Ми бачили на фотографії Землі із космосу, як багато на ній води.

А чи будь – яку воду можна вживати?

Більша частина світових запасів прісної води лежить на полюсах земної кулі у вигляді льоду і не досяжна для використання людиною. Набагато менша частина прісної води знаходиться в озерах, річках. Саме її використовують люди для своїх потреб. Тому дуже важливо економити та зберігати воду, яку ми використовуємо, і не забруднювати її. Прісна вода міститься у джерелах, річках, прісних озерах, водосховищах,підземних резервуарах (артезіанська вода),у хмарах,льодовиках. Частка прісної води на Землі становить 3%. У багатьох містах, також у нас в Україні, не вистачає питної води!

Тому так необхідно економно використовувати цю життєдайну речовину, не забруднювати річок та озер, розчищати джерела.

Якщо помітили, що протікає кран, повідомте про це дорослих.

Мийте посуд у раковині, наповненій водою, а не під відкритим краном.

Закривайте воду, коли чистите зуби.

Збирайте дощову воду для поливання саду, городу або клумби.



V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Що нового дізналися?

- Чому навчив мене урок?

- Чи є вода в живих організмах? В яких?



- Чи може існувати життя без води?

- Поміркуйте, а що ви можете зробити для збереження та економії води?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка