Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками



Скачати 100.98 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір100.98 Kb.
Українська мова,

3 клас

Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за відповідними іменниками.

«Вживання прикметників у мовленні»



Мета. Вчити учнів змінювати прикметники за родами та числами;

розвивати вміння робити висновки та узагальнення;

вчити висловлювати свої думки в логічній послідовності;

збагачувати активний словник учнів;

розвивати творчі здібності молодших школярів, спостережливість;

виховувати бережливе ставлення до природи, вміння відчувати красу рідного слова.



Методично-дидактичне забезпечення: аудіозапис музики П.Чайковського «Пори року. Весна»; план роботи; «Доріжка рішень»; куб; мікрофон; маски квітів; малюнки квітів; роздатковий матеріал: картки із алгоритмами складання загадок.
І. Організація учнів до уроку.

Давайте усмішки усім дарувати:

І друзям, і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах,

І добрі слова у всіх нас на вустах.

Учитель: Доброго дня! Я дарую всім усмішку, гарний настрій, тепле слово.

Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом… А щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.



/Слова прикріплені на магнітній дошці/

навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.

/Добре того навчати, хто хоче все знати/


  • А ви хочете багато знати?

  • Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови аутотренінгу.

Я – учень (учениця).

Я ходжу до школи.

Мене вчать учитися.

Я все розумію.

Я хочу все знати.
ІІ. Створення емоційного фону уроку.

/Лунає музика П.Чайковського «Пори року. Весна»/

Учитель. Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викида,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Коли, діти, це буває?

/Навесні/


  • Обґрунтуйте свої міркування.

  • А чи доречно сьогодні нам говорити про весну? Адже ще холодно, довкола лежить сніг, час від часу з неба летять сніжинки.

Відповіді дітей. Так, доречно, бо дні стали довшими, а ночі коротші, часто співають синички, цвірінькають веселіше горобчики.

Сонце все частіше з’являється на небі та посилає на землю теплі промінці.

Повітря не таке морозне; за календарем – весняний місяць березень.


  • Назвіть, яких ви ще знаєте синів Весни-чарівниці?

  • Я пропоную вам влаштувати чарівну галявину весняних квітів. Хто за цю пропозицію?

  • Але для цього треба добре потрудитися, виконати ряд завдань. І з кожним успішно виконаним завданням на галявині зацвітатиме весняна квітка.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  • Сьогодні ми поглибимо свої знання про прикметник, розкриємо ширше його значення та роль у мовленні, повторимо категорії прикметника, вчитимемося робити умовиводи та узагальнення.

  • І взагалі, на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.

Працювати ми будемо за таким планом:
План

роботи


Вправа «Очікування».

Каліграфічна хвилинка

Стратегія

«Кубування»

Розвиток мовлення

Самостійна робота

Мікрофон

Творче завдання

Гра

IV. Основна частина уроку.


  1. Вправа «Очікування». Каліграфічна хвилинка

  • Ось у нас є «Доріжка рішень». Запишіть на квіточках конкретні очікувані результати від сьогоднішнього уроку. Продовжіть мою думку: «Сьогоднішній урок навчать мене…»

/У кожного з учнів на парті квіточка, на якій вони записують результати уроку/

Учитель. Усі квіточки прикріпіть на «Доріжку рішень», а в кінці уроку ми побачимо, чи досягли очікуваного результату.

  • Бачите, яка різнокольорова доріжка наша! Щоб було так же радісно і піднесено до кінця уроку, поуправляємось у каліграфії. Розгорніть зошити, каліграфічно запишіть дату та речення, записане на дошці. У словах на місці крапок потрібно вставити літеру, яку саме – поміркуйте. Відповідь обґрунтуйте.

Справжня в..сна настає, коли пов..ртаються з вирію птахи.

  • Доберіть до слова весна спільнокореневий прикметник, назвіть корінь.

весняний

  1. Стратегія «Кубування»

Учитель: Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.



/Учитель дає кубик однією гранню кожному учневі. Аналіз завдання «Чарівного кубика» методом «Мікрофон»/

Питання


Що означає?




Частина

мови




  1. Частина мови (Прикметник)

  2. Що означає? (Ознаку предмета)

  3. На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)

  4. Яким членом речення виступає? (Другорядним)

  5. Значення у мовленні (Уточнює, прикрашає мовлення)

  6. Червоний знак питання ?

  • А що означає остання грань «кубика»? Я думаю, що в кінці уроку ви зможете відповісти на це запитання.

  • Ми виконали вже два завдання нашого плану. Тому час уже на нашій галявині з’являтися весняним квітам.

  • Першим завітає…

Учитель. Я першим зацвітаю серед гаю,

І білий, наче сніг, я колір маю.

/Підсніжник/

/Учитель прикріплює на дошці малюнок підсніжника/


  • Як ви здогадалися, що це підсніжник? Поміркуйте, чому цю квітку так назвали.

Про що сповіщають підсніжники?

А чому люди назвали їх сміливими?



  • Уважно розгляньте підсніжники. Як і в кожної рослини, у нього є органи.

  • А ось і завдання, яке принесли із собою ці чарівні квіти.

Завдання. Дати письмову відповідь.

/Учні працюють в парах, Добирають прикметники, виділяють у них закінчення; роблять висновки про те, що прикметники змінюються за родами і мають закінчення:

ж.р. –а, -я;

ч.р. –ий, -ій;

с.р. –е, -є.















Квітка




Листок




Стебло

Яка?




Який?




Яке?




  • Молодці! І зацвітає у нас на галявині ще одна квітка.

Учитель: Я теж найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку.

/Пролісок/

/Учитель прикріпляє на дошку малюнок проліска/

Учень-ерудит. Пролісок – квітка ніжна і теж дуже смілива. Навесні пнеться догори цупкий зелений паросток. І від квітів земля стає синьо-блакитною. Пролісок долає всі перепони, щоб випнутися на світ. Тому квітку так і назвали – пролісок.


  1. Розвиток мовлення

  • Скласти казки (усно) за малюнком та поданим початком.

Сині оченята

Крізь сухий торішній листок пробився зелений пролісок. Гострий, мов стрілочка. Розправив листочки. Між ними затемніли двоє синіх очей – дві квіточки. Глянули оченята навколо. Що ж вони побачили?





  • Молодці!

Учитель. Ще холодні в лісі ранки,

Сніг ще в лісі дотліва.

Та розкрила на світанку

Сині очі… сон-трава.



  • І зацвітає на нашій галявині чудова квітка – сон-трава.

/Учитель прикріпляє на дошку малюнок сон-трави/

Учень-ерудит: Цю квітку так назвали, тому що вона закриває свої оченята у хмарну погоду та коли настає вечір. Вона ніби засинає. Томі й назву має таку – сон-трава.

Ще в народі її називають «простріл» за пухнасте розчесане листя. Старенькі бабусі кажуть, що сон-трава дуже корисна. У давнину старі люди тримали цю траву на добро.




  1. Самостійна робота. Робота в парах

/Вірш записаний на картках/

Я пухнаста Сон-трава –

Світло-синя голова.

А пелюсточки – ворсисті,

А стебельця аж сріблисті.

Як наступить темнота,

Вмить пелюсточки згорта.

Вранці знову розгортаю:

Сонце, світ і ліс вітаю!

/М. Ігнатенко/



  • Завдання у парах: виписати іменники і зв’язані з ними прикметники, ставлячи питання до прикметників.

/Учні зачитують виписані словосполучення, визначають рід та число прикметників, роблять висновки/



  1. Гра «Постав у множині»

  • Я називатиму словосполучення в однині, а ви – у множині.

Красива квітка –

Зелений листочок –

Чудовий букет –


  • Які закінчення мають прикметники у множині? (-і)

Вправа «Дешифрувальник»

  • І з’являється ще одна весняна квітка. А як вона називається, нам підкаже «чарівний» мобільний телефон.


1

АБВ



2

ГДЕ



3

ЄЖЗ



4

І Ї И



5

КЛМ



6

НОП



7

РСТ



8

УФХ



9

Ц Ч Ш Щ



*




0

ЬЮЯ



#



  • Варто лише набрати номер 7077 і враз з’явиться назва цієї квітки (РЯСТ)

(Учитель прикріпляє на дошку малюнок рясту)

Учень-ерудит. У рясту тонке мережане листя, бузкові квіти зі шпорами. Форма весняних квітів дуже химерна і вишукана. Нектар можуть дістати тільки комахи з довгим хоботком. Зірвані квіти дуже швидко в’януть. Рясту для нормального розвитку навесні потрібно багато сонця.

  • Поширте речення прикметниками.

Розпустив квіти ряст.

  1. Творче завдання

  • Ви бачите, як багато квітів цвіте на нашій галявині.

Завдання: Скласти загадку про квітку, яка вам найбільше до вподоби, використавши схеми-опори.

  • Розпочніть загадку словами:

Що за квітка, відгадай!

Квіточка (віночок) …, …,

Стебельце …, …,

Листочки …, ….

(Слова можна змінювати)

Орієнтовні тексти загадок, складених дітьми

Що за квітка, відгадай!

Корона біленька,

Стебельце тоненьке,

Листя зелененьке.

(Підсніжник)

Що за квітка, відгадай!

Віночок голубенький,

Серединка золотенька,

Листя порізане, дрібненьке.

(Сон-трава)


  • То який висновок можна зробити?

(Прикметники збагачують нашу мову, роблять її гарною, виразною, мелодійною)

  • За чим змінюються прикметники?

Учень. В однині прикметники змінюються за родами.

Таблиця

Прикметник чол.р.

Прикметник жін.р.

Прикметник сер.р.

закінчення

-ий, -ій


дерев’яний стіл

вечірній час



закінчення

-а, -я


дерев’яна шафа

вечірня зоря



закінчення

-е, -є


дерев’яне ліжко

вечірнє небо






  • У множині прикметники за родами не змінюються

Для всіх родів вони мають однакове закінчення –і:

дерев’яні шафи

вечірні зорі

розумні школярі

зелені дерева


  • Давайте згадаємо останню грань кубика зі знаком питання ?. З усього сказаного зробимо висновок: з якою частиною мови зв’язується прикметник у мовленні?

  • Що ви ще помітили? (Які категорії має іменник, зв’язаний з прикметником, такі самі категорії має і прикметник)




  1. Гра «Мікрофон»

(Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, світла, тепла…)

  • Квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття.

/Учні в кокошниках виступають у ролі квітів/

Підсніжник. Я з’являюся найпершим, коли ще лежить сніг. Мене називають сміливим і мужнім. Але тільки-но я зацвітаю, мене зривають. Мені сумно. Через те я потрапив до Червоної книги України. Але від цього мене не стало більше. Ось чому я не радію.

Пролісок. Я – пролісок. Нас теж стає все менше і менше. Мені також сумно. Надія лише на вас!

Сон-трава. Через красу та лікувальні властивості сон-траву нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди чудові фіолетово-лілові килими у наших лісах!

Ряст. Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене. А крім того мої квіти дуже люблять бджоли. Надія лише на вас, друзі!

  • І як почуття солідарності з квітами і протест всьому негативному до вашої уваги – вірш А.Костецького «Не хочу!»

Метелика ловити я не хочу!

він – квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

щоб радісно було мені й тобі!

І квітку лісову не стану рвати,

її додому я не понесу,

бо вдома їй джмеля не погойдати

і не попити ранками росу.

І ні стеблинку, гілку чи травинку

я не ображу: це – страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе тремка живинка,

що світиться довірою до всіх…



  • А як, на вашу думку, потрібно оберігати квіти?

(Міркування учнів)
V. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Наш урок підійшов до завершення. Якраз час подивитися, чи виправдалися ваші очікування?

/Учитель зачитує очікування учнів, а учні констатують, чи всі очікування виправдалися/

  • Чого навчилися сьогодні на уроці?

  • Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати.

Поаплодуємо собі за хорошу роботу.
VI. Домашнє завдання

  • Виконайте завдання у групах, попрацювавши у бібліотеці та читальному залі.

І група. Підібрати і вивчити напам’ять вірші про весняні квіти.

ІІ група. Вивчити загадки про весняні квіти.

ІІІ група. Підібрати народні прикметники про весну.
Література

  1. Дівакова І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах. – Т.: Мандрівець, 2008.

  2. Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків: Видавнича група «Основа», 2003.

  3. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник / О. І. Пометун, Л. В. Піроженко; За ред. О. І. Пометун. – Київ: АСК., 2006.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка