Тема. Яскраві краплини літніх канікул



Сторінка1/4
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.84 Mb.
  1   2   3   4
Урок 1

Тема. Яскраві краплини літніх канікул. Твір – розповідь з елементами опису

Мета: вчити учнів складати твори – розповіді з елементами опису про пережите, побачене під час канікул, збагачувати лексичний словник, викликати бажання передавати свої враження влучними образними виразами; розвивати зв’язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до родини, Вітчизни, інтерес до вивчення українcької мови.

Обладнання: малюнки, ілюстрації, фотографії, музичні твори, опора «Куб», картки для індивідуальної та самостійної роботи.

Хід уроку

1. Організація класу

1.1. Слово вчителя

Уроки творчості, натхнення уроки,

Добра і радості, і мудрості глибокої,

Усі шляхи тернисті перейти

Уроки творчості поможуть вам завжди.

2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку

2.1. Створення позитивного настрою

- Розпочинаємо урок розвитку зв’язного мовлення, на якому ми будемо писати твір ... Вслухайтесь в слова цієї пісні і скажіть про що саме? ( Пісня «Канікули»)

- Правильно. Сьогодні ми будемо працювати у творчій студії «Слово». І розпочнемо роботу словами великого Кобзаря.

Ну що б, здавалося слова?

Слова та голос ... більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує ...

(Діти промовляють слова Т.Г. Шевченка разом з учителем напівголосно).

- Задумайтесь над цими рядочками. Давайте сьогодні на уроці ми оживимо свої серця і душі красою рідного українського слова. Нехай наші серця затріпочуть від того, що ми самостійно можемо словом створити красу.



2.2. Оголошення теми уроку

- Уважно подивіться на дошку і спробуйте розкодувати тему твору, якого будемо писати згодом.



ЯСКРАВІКРАПЛИНКИЛІТНІХКАНІКУЛ

(Яскраві краплинки літніх канікул)

- Як ви гадаєте, про які саме «яскраві краплинки» йдеться в нашій темі?



(Відповіді дітей).

2.3. Розгляд ілюстрацій, малюнків, фотографій, сувенірів, поробок.

- Закінчились канікули. За літо ви всі добре відпочили, засмагли, подорослішали. Як видно із вашої виставки малюнків, фотографій, ілюстрацій, сувенірів, поробок канікули ви провели чудово, по – різному.



3. Актуалізація опорних знань учнів

3.1. «Гронування»

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте словосполучення літні канікули?


море дощ спека ліс грім






пляж літні канікули Дністер


табір бабуся село ігри фрукти




3.2. Складання діалогів про літні канікули. Робота в парах.

- Розкажіть, будь ласка, своєму сусідові по парті, де і як ви провели літні канікули. Пам’ятайте про правила ведення діалогу.

- Що цікавого ви дізналися від свого сусіда по парті? (Відповіді учнів.)

3.3. Робота в групах. Вправа «Кути»

- Діти, ви вже почули і знаєте, хто і де відпочивав. Тому ви зараз об’єднаєтесь до якогось кута.



а) 1. Мальовниче село (місто).

2. Морський прибій.

3. Табір відпочинку.

- Прошу пригадати і розказати найцікавіші пригоди, які трапились із вами під час відпочинку.



(Спікер від кожного кута коротко розказує причини, названі в його групі та найцікавішу історію учасника кута).

б) Гра «Розминка розуму»

1 група із розрізаних стрічок складає і розтлумачує прислів’я.



* Влітку з потом, а взимку з повним ротом.

* Липень – вершина літа.

* У серпні хліборобові три роботи – косити, орати й сіяти.

2 група в певній послідовності розміщує назви літніх свят.



... День незалежності України.

... Івана Купала.

... Спаса.

... Петра і Павла.

... День Конституції України.

... Успення Присвятої Богородиці.

... Маковія.

... День захисту дітей.

... Зелені свята ( Трійця )

- Назвіть серед них державні свята.

3 група – доримовує вірш, підбираючи із довідки потрібні слова.

- Пограємо в гру «Сито». Вам потрібно «пересіяти» слова і дібрати тільки ті, які підходять за змістом.

Канікули, канікули – чудесна це ...( пора).

«Канікули, канікули» – гукала ...( дітвора).

Та сплило тепле ...( літечко),

Настав осінній ...(час)

Ми радо поспішаємо у наш веселий ... (клас).

Довідничок: урок, школа, клас, літо, парта, дітвора, дзвінок, пора, річка, літечко, ставок, час.

3.4. Поетична хвилинка

- А зараз ми помандруємо до «Кузні літературного слова». Можливо, хтось хоче прочитати вірші власні чи авторські на літню тематику.



(Читання учнями віршів авторських чи власних під супровід спокійних музичних творів).

Три літні місяці ідуть -

Це червень, липень, серпень.

Хліба і овочі ростуть

І фрукти зріють.Тепло!

В гаях пшеничний спів луна,

Водичка тепла в морі,

І навіть ніч така ясна,

Так палко сяють зорі! (В.Бутрім )

Літом ластівка літає,

Ластів’ят малих навчає:

«Не лінуйтесь ластів’ята,

Вчіться літечком літати,

Бо як літо відлітує ,

Ми за море помандруєм».

ЛІТО

Літо, літо, літо, літо!

Барвами усе розшито,

Ти несеш тепер мені

Теплі і щасливі дні.

Зацвітають квіти в полі,

Кінчились заняття в школі

І прощайте до пори,

Ручки, парти і книжки.

Буду в річці я купатись,

Із дощем в піжмурки гратись

І, як із води, рости,

Щоб у клас наступний йти!

- Які почуття виникають у вас, коли ви чуєте поетичне слово та ліричну мелодію?



4. Підготовча робота до написання твору

4.1. Слово вчителя

- Щойно ви прослухали музичні та поетичні твори, споглядали виставку малюнків, фотографій, поробок. Завдяки спілкуванню із сусідами по парті, в «кутах» ви пригадали тепле літечко, веселі канікули і, мабуть, в кожного із вас на згадку в пам’яті залишиться якась «яскрава краплинка», найкраща мить цієї чудової пори.



4.2. Розминка «Доберіть влучне слово»

- Щоб написати гарний твір, потрібно навчитися влучно добирати слова. Складемо словничок.



Мальовниче село - садок, роса, город, господарство, ліс, гриби, фрукти, овочі, річка, ставок, сіно, рибалка, соловейко, художні твори ...

Морський прибій - шум моря, хвилі, чайки, пісок, мушлі, сонечко, морозиво, аквапарк, екскурсія.

Табір відпочинку – веселі ігри, змагання, перемога, нагороди, екскурсії, парк, каруселі, вожаті, друзі.

- Молодці, діти. Ці та інші слова допоможуть вам написати твір.



Хвилинка релаксації. Метод «Міні – ермітаж» (за С. Пальчевським)

- Сядьте рівненько, подивіться на небо. Вдихніть повітря, воно наповнює легені, все ваше тіло здоров’ям. Вдих, 1– 2, затримали повітря, видих. Ще раз.

Покладіть руки одна на одну на парту, на них – голівки, заплющіть очі. Пригадайте яскраві спогади про літні канікули. (Звучить музика).

- Розплющіть очки. Підійміть голівки. Потягніться до сонечка, до блакитного неба, подивіться на нього, а тепер – один до одного. Подаруйте усмішку і побажайте подумки здоров’я і добра вашим друзям.



4.3. Стратегія «Кубування» (повторення видів текстів)

(Вчитель проводить учнів через процес «кубування», пропонуючи викласти думки усно).

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до вас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

- Увага! Аналізуємо знання «Чарівного кубика».

  • Які види текстів ви знаєте?

  • Текст – опис - це ...?

  • Текст – розповідь – це ...?

  • Текст – міркування - це ...?

  • Пригадайте будову тексту.

  • Який тип тексту найбільше підходить, щоб поділитися своїми враженнями про літо? Чому?

(Текст – розповідь з елементами опису).

4.4. Робота над пам’яткою

У кожного з вас на парті є пам’ятка. Прочитайте її мовчки і пригадайте умови написання твору.



(Діти читають мовчки).

ПАМ’ЯТКА

1) Кожну частину тексту писати з абзацу.

2) Речення будувати невеликі.

3) Давати повні відповіді на запитання.

4) Послідовно викладати свої думки.

5) Стежити за мовою.

6) Уникати повторів слів.

7) Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.

4.5. Структурний аналіз тексту

а) Складання плану.

1. Початок канікул.

2. Від’їзд на відпочинок.

3. Найяскравіші краплини канікул.

4. Мої сподівання.

5. Усне складання твору

6. Орфографічна підготовка

Слова з орфограмами: влітку, велосипед, увечері, криниця, додому, аквапарк, змагання.

7. «Спроба власного пера». Написання твору.

- Отже, беріться до найвідповідальнішої і найцікавішої роботи – написання творів-розповідей з елементами опису «Яскраві краплини літніх канікул».

7.1. Самостійна робота учнів

7.2. Індивідуальна допомога слабким учням

8. Перевірка виконаної роботи

8.1. Самоперевірка

8.2. Зачитування 2 – 3 робіт

9. Підсумок уроку

- Діти, які ваші враження від уроку?

- Скажіть, чи справдилися ваші надії?

- Дякую вам за чудову роботу, підтримку, взаєморозуміння. Любіть нашу Вітчизну, родину, рідну мову, довкілля ...


Урок 2

Тема. Переказ тексту «Ромашки»

Мета: вчити учнів переказувати текст, використовуючи творче слово у власному мовленні, робити самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв'язки; креативне мислення, память, уяву, спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.

Обладнання: ілюстрації, малюнки, фотографії ромашки, слова для словникової роботи, мікрофон, індивідуальні картки, «Сенкан» .

Хід уроку

1. Організація класу

Уже дзвінок нам дав сигнал,

І на урок він нас покликав.

Отож часу не витрачаймо,

Роботу швидше починаймо.

- А роботи у нас сьогодні дуже багато. Тому на уроці нам необхідно:

(Девіз уроку написаний на дошці.)

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

2. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Відгадування загадки

- Щоб дізнатись тему нашого уроку, спробуйте відгадати загадку.



Стоять у лузі сестрички,

Золотенькі очі, біленькі вієчки.

Від них шовком коси пломеніють,

Коли настоєм їх помиють.

А що це за лікувальні квіти,

Скажіть, будь ласка, діти? (Ромашки)

2.2. Розгляд ілюстрацій, малюнків, фото; коротка бесіда за ними.

2.3. Технологія «Робота в парах»

- Готуючись до уроку, ви відвідали бібліотеку і знайшли цікавий матеріал про цю рослину. Прошу розкажіть про них своєму сусідові.



2.4. Технологія «Павутинка»

- Розкажіть, що цікавого ви дізналися про ромашку від свого друга по парті?
20 – 25 пелюстків схожа на сонце




є дикорослі і РОМАШКА лікарська

культурні рослина

квітне

ціле літо 18 видів




2.5. Евристична бесіда про бережливе ставлення до природи, збереження дикорослих видів рослин.

- Ромашку дуже люблять у народі за поєднання простоти, невибагливості і загадкової краси. Вона обов’язкова квітка українського віночка. Усім відома традиція гадання на її пелюстках. У багатьох віршах, піснях, казках, легендах розповідається про ромашку.



3. Повідомлення теми уроку

- Уважно прослухайте текст «Ромашки» і згодом ви напишете його переказ.



3.1. Ознайомлення із текстом

РОМАШКИ

Навесні Ліда і Оля вирішили у дворі розбити клумбу. Сестри скопали грядку і засіяли її насінням ромашки.

Дівчата старанно доглядали квітник: пололи бур'ян, в спеку поливали.

Якось вранці Оля і Ліда зупинилися біля розквітлих квіток і робачили, що ромашки - дуже ніжні. Голівки їх, неначе маленькі жовті сонечка з білосніжними промінчиками. Листя - ніби прозоре зелене мереживо. В кожній квіточці - крапелька роси, а в ній блакитне небо і пухнасті хмарки пливуть. Над ними весело кружляли бджілки.

Сестрички спочатку захотіли нарвати ромашок в букет, але подумали, що зірвані квіти швидко зів'януть. Тоді не почують вони співу пташок, не побачать сонечка, бджілок і навіть їх.

Дівчата вирішили, що ромашки – чудові квіти, нехай собі ростуть. (98 слів)

3.2. Визначення теми й головної думки тексту

4. Аналіз тексту

4.1. Змістовий аналіз тексту

- Хто і де вирішив розбити клумбу?

- Як дівчата доглядали квітник?

- Що якось вранці побачили Одя і Ліда?

- З чим дівчатка порівняли голівку і листочки ромашки?

- Що відображалося в крапельці роси?

- Хто весело кружляв над квітами?

- Що спочатку захотіли зробити сестри?

- Що вирішили дівчата?

4.2. Мовний аналіз тексту

а) - Якими словами автор називає Ліду і Олю? (Дівчатка, сестрички, вони.)

- А чи не краще звучав би текст без цієї заміни?



б) - Доберіть синоніми до слів:

квітник - клумба

кружляли бджілки - літали бджілки

блакитне небо - голубе небо

спека - теплінь.

- А які слова краще вжити: використані автором чи запропоновані нами? (Авторські)



4.3. Структурний аналіз тексту

а) Складання плану тексту у вигляді запитань за опорними назвами дій



зробили, доглядали, побачили, літав, захотіли, вирішили.

ПЛАН

  1. Що навесні зробили Оля і Ліда?

  2. Як дівчата доглядали клумбу?

  3. Які квіти побачили вранці сестри?

  4. Хто літав над ромашками?

  5. Що захотіли зробити дівчатка?

  6. Яке рішення прийняли сестри?

б) Поділ тексту на абзаци.

- Назвіть зачин, кінцівку.

- Про що йдеться в основній частині?

- Скільки абзаців у тексті?



5. Усне переказування тексту

6. Орфографічна підготовка

На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення написання слів ці картки знімаються Діти ще раз перевіряють написання слів.



Слова з орфограмами:

навесні, вранці, старанно, засіяли, прозоре мереживо, зів'януть.

7. Повторне читання тексту вчителем

8. Запис переказу в зошит

8.1. Індивідуальна допомога слабшим учням може бути такою:

- початок абзаців;

- набір опорних слів до кожного абзацу.

9. Перевірка виконаної роботи

9.1. Самоперевірка

9.2. Слухання 3 - 4 переказів, внесення порад, коректив

10. Підсумок уроку

10.1. Складання «Сенкану».


  1. Іменник. 1 Ромашка.

  2. 2 прикметники. 2. Ніжна, чарівна.

  3. Порівняння. 3. Сонечко у білому віночку.

  4. Речення. 4. Ромашка – лікарська рослина.

  5. Асоціація. 5. Пухнаста хмаринка.

10.2. Гра «Мікрофон»

- Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?

- Що нового дізналися?

- Чи сподобався вам урок? Чому?



Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам друзі!

Додатковий матеріал

Ромашка

За легендою, ромашки – це не просто квіти, це маленькі парасольки степових гномів.

Почнеться в степу прохолодний літній дощ, заховається все живе: і комахи, і бджоли, і мурашки. Тільки добрий гномик не боїться дощу. Він зриває парасольку – ромашку та йде степом, тримаючи її над головою. Дзвінко падають краплі на квітку, збігають цівками з ніжних тремтливих пелюсток, а гном залишається сухим і веселим навіть під найсильнішим дощем.

Іще 150 років тому ромашку демонстрували глядачам як дивовижну і рідкісну з далекої Америки.

У Росії, а згодом і в Україні, вона з’явилася випадково. Зерно пшениці, засмічене насінням ромашки, засипали в мішки та повезли з Америки до Росії. У мішках виявилися дірки, у вагонах – щілини, і дрібне насіннячко цих квітів розсипалося по залізничному полотну. А невдовзі американська ромашка розсіялася вздовж колії, укривши землю м’яким, кучерявим, терпкувато – запашним килимом.

( М.Голець)

Урок 3

Тема. Складання твору на основі вражень від екскурсії «Краса осіннього парку»

Мета: знайомити учнів з осінніми змінами в природі; вчити висловлювати свої враження, використовуючи мовні засоби спілкування, збагачувати словниковий запас; розвивати вміння правильно будувати речення в монологічному і діалогічному мовленні; виховувати любов до природи, естетичне сприймання навколишнього.

Обладнання: дитячі малюнки, осінні листочки, ілюстрації картин осінньої природи

Хід уроку


  1. Організація класу

  2. Актуалізація опорних знань

    1. Поетична сторінка

Ясне сонце не гріє

Холодок повіва,

Затихає, жовтіє

На узліссі трава.

Осипаються клени,

Листя з дуба летить…

Лиш ялинка зелена

Серед лісу стоїть.

(Г. Бойко)

- Якими барвами розмалювала осінь парк?

- Що вабить око в осінньому парку?

- Що навіває сум?



Хто в хустині червоненькій

Став у лісі між дубів?

Може, дівчина маленька

Назбирать прийшла грибів?

Ні, не дівчина там стала

Горобина виростала,

Ту хустину гаптувала

Щедра осінь золота.

( М. Познанська)

- З ким поетеса порівнює горобину?

- В якому значенні вжито слово «хустина»?

- Що означає слово «гаптувала»?

- Доберіть синоніми до цього слова.

2.2. Бесіда

- Чи співзвучні слова віршів з тим, що ви бачили в нашому парку під час екскурсії?

- За якими деревами ви спостерігала в парку?

- Що особливого для себе відмітили?



3. Повідомлення теми і мети уроку

4. Підготовча робота до складання твору

4.1. Дібрати епітети до слова осінь (золота, чарівна, чаклунка)

4.2. Дібрати антоніми до прикметників, які характеризують осінь

Сумна - … (весела)

Тривожна - … (спокійна)

Буденна - …(святкова, урочиста)

Тепла - … (холодна)

4.3. Робота в парах (у кожної пари на парті малюнки осінніх дерев)

Завдання: описати свою рослинку, використовуючи найвлучніші солова – різні частини мови)



4.4. Створення словникової скарбнички

пожовкле шелестить тривожно

червоне тремтить урочисто

зелені стоять непокірно

кремезні танцюють весело

жовте опадають замріяно

золоті торкнулася непомітно

багряні красуються по-особливому

металевий дзвенить безшумно

пишні пливуть хороше

суха шумить казково

5. Усна побудова розповіді

6. Письмовий виклад думки

7. Зачитування написаних творів

8. Підсумок уроку

Зразок твору учня

Осінь. Вона тихо і непомітно піді йшла до нашого парку. Ми зразу відчули її прохолодний подих.

Дерева стоять в тривожні задумі. Ось кремезні дуби , мов вартові. Осінь не торкнула їх своїм пензлем, але листя дуба якось по-особливому дзвенить, як бляшане. На березах ледь пожовкли листочки. Лиш ялини стоять пишні та зелені.

Ми підійшли до нашої річечки. Вода в ній темна. А по її холодному плесу, мов золоті кораблики, пливуть кленові листочки. Над річкою схилилась горобина. Жовті листочки весело тріпотіли на вітрі, а кетяги ягід ще жовті, бо не було морозу, від якого вони червоніють.

Прощаємось з красою осіннього парку. Повертаємось до школи, під ногами шарудить килимок першого опалого листя. Хороше, урочисто, і трішечки казково.
Урок 4

Тема. Складання письмового твору - опису за картиною К. Білокур «Соняшники»

Мета: вчити учнів складати твір–опис за картиною; вдосконалювати вміння послідовно висловлювати свої думки; розвивати креативне мислення, усне і писемне мовлення, увагу, пам’ять, уяву, відчуття краси природи; виховувати естетичні смаки, інтерес до образотворчого мистецтва, любов до природи, почуття гордості за славетну українку.

Обладнання: репродукція картини К.Білокур «Соняшники», мікрофон, «Мобілка», картки для роботи в парах, слова для словникової роботи, план, індивідуальні картки, опора «Сенкан».

Хід уроку

1. Організація класу. Створення позитивного настрою

- 1, 2, 3, 4, 5 – прошу всіх рівненько стать!

Продзвенів уже дзвінок - починається урок!

1.1. Слухання вірша

Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

1.2. Вправа «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?



(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)

- А ви на уроці якими маєте бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.



1.3. Знайомство з гаслом уроку.

А працювати ми будемо під гаслом:



Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будем:

Швидко! Дружно! Вміло!

2. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Гра «Дешифрувальник»

- Щоб дізнатись, про що будемо говорити на уроці, ми пограємо в гру «Дешифрувальник», де розкодуємо слово. Літери в нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Будьте уважними: 7 6 6 0 9 6 3 5.




1 2 3 4 5


АБВ ГГДЕ ЄЖЗИ ІЇЙ КЛМ



6 7 8 9 0
НОП РСТ УФХ ЦЧШЩ ЬЮЯ
Відповідь: 7 6 6 0 9 6 3 5

С О Н Я Ш Н И К

2.2. Технологія «Мозковий штурм»

- Що вам відомо про соняшник?



У кошику 2-3 тис. насінин СОНЯШНИК Схожий на сонце



Народний символ Технічна рослина

українців

Олія Халва

2.3. Повідомлення теми, завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми розширимо знання про соняшник. Ви познайомитесь, як зображали цю рослину поети, письменники, художники. Також ви самі створите твір–опис соняшників на основі споглядання картини К.Білокур «Соняшники».



3. Підготовча робота

3.1. Поетична хвилинка

- Діти, заплющіть на хвилинку оченята й уявіть собі таку картину:

Літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатини, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогаряча квітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем. Яку квітку ви уявили? (Соняшник )

- Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх і у своїх творах.

- Ви підготували вірші про яскраві квіти. Тож послухаємо ці поетичні рядки.

На сонечко я схожий

І сонце я люблю,

До сонця повертаю

Голівоньку свою.

Стою стрункий, високий,

В зелених шатах я.

І золотом убрана

Голівонька моя.

* * *

Сонях виріс на осонні

Вільно та розлого.

Одягнув чубатий сонях

Бриля золотого.

Вийшла осінь із діброви –

Сонях похилився,

Бриль за обрій вечоровий

Сонцем покотився.

Дідусем стоїть вусатим

Соняшник осінній,

Хлопчикам – горобенятам

Роздає насіння.

3.2. Спостереження за художніми засобами в прозовому творі

- А ось як про соняшник розповів В.Сухомлинський.



«На небі з'явилася ранкова зірниця. Затремтіли пелюстки. То соняшник жде сходу сонця. Він повертає до нього свою золотаву голівку, поглядає на червоне вогняне коло. Пливе сонечко по високому небу. Соняшник підставляє голівку його золотому промінню. Зайшло сонце. Стулив і соняшник золотаві пелюстки і заснув».

- Доведіть, що автор ставився до соняшника, як до живої істоти.



3.3. Розповідь про художника

- Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку».

Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Катерина Білокур. Що ми вже знаємо про неї? ( Діти пригадують з уроків читання)

Народилася К.Білокур у день святої великомучениці Катерини 7.12.1890р. в селі Богданівка на Черкащині. До школи не ходила, самотужки навчилася читати і писати. Ще зовсім маленькою дівчинкою її полонила синя квіточка. Малювати почала вуглинками з печі на крадькома взятому у матері полотні. Батьки не мали змоги оплатити навчання, і тому вчилася малювати вона сама.

Зображала К.Білокур на своїх полотнах переважно квіти. Так любила вона їх, відчувала їхню красу: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся». Сама ніколи не зривала квітів, бо вважала, що зірвана квітка – вже не квітка. І тому малювала вона, виходячи в поле, в садок чи з пам’яті.



3.4. Розгляд учнями репродукції картини К.Білокур «Соняшники»

- А тепер розгляньте цю картину.

- Чи сподобалась вам картина? Чим?

4. Мовленнєва підготовка до написання твору

- Щоб ви змогли точно, яскраво описати цю картину, створимо опори для написання твору.



4.1. Створення синонімічних рядів

Намалювала – зобразила, написала, створила.

Соняшник - золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня.

Стоїть - красується, пишається, світиться, підморгує, усміхається, розмовляє, дивиться.

Голівка - капелюшок, брилик, тарілочка.

Соняшок - дитина, пустунчик, хлопчак, малий.

4.2. Добір прикметників

Стебло - струнке, високе.

Сонечко - вечірнє, лагідне, тепле, яскраве.

Квітка - яскрава, золота, схожа на сонце.

Оченята - веселі, грайливі.

Усмішка - жартівлива, пустотлива.

4.3. Робота над створенням словосполучень

- Попрацюємо в парах. Утворіть словосполучення, поєднавши ліву і праву колонки.



Квіти золотого брилика

Одягнув мов тарілочка

Голівка жартівливо нахилена

Обличчя схожі на сонце

Соняшок грайливо усміхається

Підморгує турботливо шепоче

Матуся веселими оченятами

Промені останні, лагідні

4.4. Створення словника образних висловів.

- Чим відрізняється репродукція картини від справжньої картини?

- Що зображено на картині?

- На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

- Які стебла? (Стрункі, високі)

- Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

- Яка пора дня зображена? (Темне тло свідчить про настання вечора).

- Чи яскраво, добре видно квіти? (Відчуваємо присутність вечірнього сонечко.Воно освітлює квіти).

- Менша квітка розвернена до глядача. Що помітимо на денці? (Денце схоже на обличчя. Воно усміхається і підморгує).

- Більша квітка нахилена до меншої і ніби дивиться на неї. Кого можна уявити, дивлячись на ці квіти? (Маму і синочка) Що робить «мама - квітка»? (Нашіптує щось на вушко синочку, розмовляє з ним.)



5. Складання плану майбутнього твору

- Ви послухали і подивились, як поети та художники змалювали соняшники. Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.

Доповніть пункти плану потрібними за змістом словами.

План


  1. Соняшник – квітка ... ( сонця)

  2. Опис маленького ...( соняха)

  3. Опис великої... ( квітки)

  4. Соняшник вечірньої ...( пори)

6. Усне складання тексту

- Діти, коли складатимемо твір, користуйтеся словами і словосполученнми, записаними на дошці.

- Як назвемо твір? (Соняшники. Соняхи. Квітки сонця. Золотоголові красені)

- Яка назва найбільш вдала?

- Яке речення напишемо першим? Що ми бачимо перед собою? (Перед нами дві яскраві квітки)

- На що вони схожі ? (Вони схожі на сонечко)

- Що вони тримають на високих струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками)

- На що схожий маленький сонях? ( Маленький сонях схожий на хлопчика у жовтому брилику)

- Що він робить? (Він жартівливо нахилив голівку і ніби усміхається до своєї матусі)

- А що робить матуся? (А вона нахилилась і щось турботливо шепоче своєму пустунчику – хлопчику на вушко)

- Якими кольорами зображено квіти? (Квіти зображено теплими яскраво-жовтими кольорами)

- Чому соняхи, ніби світяться? (Соняхи ніби світяться у темряві. То вечірнє сонечко освітлює їх)

- Якими словами опишемо вечірні промені сонця? (То вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками)

7. Написання твору

7.1. Актуалізація орфографічної пильності

На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення слів ці картки знімаються. Діти ще раз перевіряють написання слів.



Слова з офограмами:

веселі, високі, вечірні, останні, шепоче, нахилив.

7.2. Актуалізація культури оформлення тексту

- Скільки частин відповідно до плану?

- Як запишемо кожну частину?

7.3. Диференційована робота

Слабшим учням дається картка із запитаннями.



Картка

  1. Що бачимо перед собою?

  2. На що вони схожі?

  3. Що вони тримають на високих струнких стеблах?

  4. Що це за квіти?

  5. На що схожий маленький соняшок?

  6. Що він робить?

  7. А що робить матуся?

  8. Якими кольорами зображено квіти?

  9. Чому соняхи ніби світяться?

8. Перевірка творів

8.1. Самоперевірка

8.2. Заслуховування 2-3 творів, внесення порад, коректив

9. Підсумок уроку

- Як називається картина, яку ми описували? Хто автор? Чи сподобалась вона вам? Чим?



9.1. Складання Сенкану

1. Іменник. 1.Соняшник.

2. 2 прикметники. 2. Високий, стрункий.

3. Порівняння. 3. Хлопчик у золотому брилі.

4. Речення. 4. Пригощає горобців.

5. Асоціація. 5. Відважний лицар.


Урок 5

Тема. Переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише»

Мета: вчити учнів переказувати текст, висловлювати свої думки в логічній послідовності, збагачувати активний словник школярів, робити самоперевірку роботи; розвивати творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати любов до природи, вміння відчувати красу рідного слова.

Обладнання: малюнки, репродукції картин, ілюстрації із осінніми пейзажами, індивідуальні картки.

Хід уроку

1. Організація класу. Створення позитивного настрою

1.1. Слухання вірша

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітала у клас.

В казках є завжди перешкоди, та знаю,

Для творчих дітей їх ніколи немає.

2. Актуалізація опорних знань учнів

- Сьогодні чекає на вас зустріч із прекрасним, казковим. Будьте пильні і спостережливі. Постарайтеся душею відчути те, що вас хвилює, і передати це якнайяскравіше усно, а потім письмово.



2.1. Відгадування загадки

У садах, гаях блукає,

Жовту одіж зодягає,

Золотисту стелить постіль,

Жде сестрицю білу в гості. ( Осінь)

2.2. «Мозковий штурм». Робота в групах

Обєднайтеся в групи і запишіть, які асоціації викликає у вас слово осінь. (За формою листочків: кленові, дубові, березові - учні обєднуються у творчі групи)


дощ мжичка золото листопад
ОСІНЬ

бабине болото

літо урожай холод




2.3. Гра «Хто швидше?» Робота в групах, складання прислів’їв із окремих слів та їх тлумачення.

* Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.

* Жовтень ходить по краю та й виганяє птахів із гаю.

* Листопадовий день, що заячий хвіст.

2.4. Робота з прикметами про осінь

- Пригадайте з уроків природознавства прикмети осені.



* Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя – сніг ляже пізно.

* Листя кладеться на землю долілиць – на урожай.

* Пізній листопад – до суворої і затяжної зими.

* Яка погода в листопаді, така і в квітні.

* Бурхливий листопад – на сувору зиму.

3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та завдань уроку

3.1. Слухання музичного твору

- Казкарка-осінь завітала сьогодні на наш незвичайний урок. Ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія. Також ви напишете переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише»

Ви знаєте, що музика розповідає про природу, про наш настрій – веселий чи сумний. Скажіть, хто створює музику? (Композитор).

- Прослухайте твір П.І.Чайковського «Пори року. Осінь» (Слухання музики)

- Які картини викликала музика у вашій уяві?

- Які почуття пробудила у вас мелодія?



3.2. Розгляд малюнків, ілюстрацій, репродукцій картин про осінь

Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис. Хто малює картини? (Художники)

Осінь – ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал.

Погляньте довкола. Справжня казка. Вгорі бездонне синє небо. Тепле лагідне сонечко дивиться у вікно привітно і весело. А все навколо розмальоване теплими барвами. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. Давайте підемо з вами у світлу казку осінньої пори. Погляньте на нашу виставку. Скільки тут тепла, любові і осінніх чар! Дерева яскраві, золоті, оранжеві, зелені. Якого кольору тільки тут нема!

- Який колір осінньої пори найбільше повторюється?

- Скільки відтінків жовтого?

3.3. Спостереження за художніми засобами у прозових та віршованих творах

- Про неповторну казкову красу осені можна розповісти художніми засобами та поетичними словами.



1) Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

- Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

- Як ви розумієте значення слів «будь щедрою і люди тебе полюблять»?



2) «Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво – червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово–червоних до мінливих відтінків сяють в далині ще вбрані в свої шати дерева»

(А.С.Волкова «Осінь»)

- Які слова в переносному значенні вжив автор?



3) Золота осінь

Ще недавно в небі синім

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

Ходить осінь по землі.

І від краю і до краю,

Від двора і до двора

Золотого урожаю

Знов до нас прийшла пора.

(О.Бродський)

* * *

Як же гарно, чудово, привітно,

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

А вітрець поміж гіллям гуляє,

По осінньому лісі іде –

Листям жовтим в повітрі кружляє

І тихенько додолу кладе.

Лист злітає у синяву неба

І співа в кучерявій сосні,

То пригорнеться ніжно до тебе,

На ліричній заграє струні.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

Ніби дівчина золотокоса,

Кожен день нову стрічку впліта,

По шовковій травиці йде боса

Й землю всю до грудей пригорта.

* * *

Погляньте навколо – чарівниця осінь

В коралях і в золоті стоїть!

Пожовкле листя і бездонна просинь,

І срібне павутиння ледь тремтить ...

Іскриться сонце, але вже не жарко,

Вітрець в русявих кленах шурхотить.

У жовтім листі всі алеї парку,

А золото з дерев летить собі й летить.

Дихне вітрець, і листячко зірветься,

Щоб політати в синяві небес.

А я дивлюся – і мені здається,

Що я іду у казку, в світ чудес.

4. Ознайомлення із текстом «Осінь за вікном казку чарівну пише»

- Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла черга попрацювати і вам. Сьогодні на уроці ми напишемо переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише». Пригадайте, що ми називаємо текстом?



Текст – це зв’язна розповідь

Про усе на світі.

Про погоду, школу, клас,

Про природу і про нас.

- То ж послухайте текст уважно, визначте його тему та мету.



4.1.Читання тексту вчителем

Осінь за вікном казку чарівну пише

Оксанка прокинулась рано. Підійшла до вікна, привідкрила фіранку і ... здивувалась. Все навкруги перетворилось на чарівну осінню казку.

Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело.У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами.

Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів, трав і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось вкрився багрянцем клен. Мов свічки палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не перевдяглася, а залишилася в своєму зеленому платтячку.У дворі палав квітник розмаїттям кольорів. За ним виднівся багряний садок.

Осінь за вікном казку чарівну пише - подумала Оксанка.

4.2. Визначення теми й головної думки тексту

5. Аналіз тексту

5.1. Змістовий аналіз тексту

- Коли прокинулась Оксанка?

- Чому вона здивувалась?

- На що перетворилось все навкруги?

- Яке було сонечко?

- Що воно робило?

- Що пливло у синьому небі?

- Якими пахощами напоєне повітря?

- Чим все було розмальоване?

- До чого доторкнулася невидимка пензлем?

- Що зробили дерева, кущі, трави?

- Чим вкрився клен?

- Як палахкотіли білокорі берези?

- На яких деревах пожовкло листя?

- Які стоять горобина та калина?

- Що робила осінь біля річки?

- У якому платті стоїть ялинка?

- Як палав квітник?

- Що за ним виднілось?

- Що подумала Оксанка?



5.2. Мовний аналіз твору

1. Добір прикметників.

Казка - осіння, чарівна.

Сонечко - лагідне.

Небо – високе, синє.

Хмарки – білі.

Барви – теплі.

Вбрання – розкішне.

Берези – білокорі.

Китицями – кораловими.

Листя – вербове.

Плаття – зелене.

Садок - багряний.

2. Робота над створенням словосполучень

- Попрацюємо в парах, поєднаємо ліву і праву колонки.



Оксанка пливли білі хмарки.

Клен пожовкло листя.

Білокорі берези кораловими китицямим.

Калина прокинулась рано.

Горобина горить мов свічки палахкотять.

На ясенах, в’язах, осиках вкрився багрянцем.

У небі красується.

3. Створення синонімічних рядів

Палахкотять – горять.

Повітря напоєне – сповнене.

Прокинулась – встала, піднялася.

Синьому небі – блакитному.

Пахощі – аромат.

Красується калина – пишається.

Плаття - сукня.

5.3. Структурний аналіз тексту

а) - А зараз ми складемо план тексту, щоб послідовно викласти його зміст.

План

  1. Здивування Оксанки.

  2. Вітання сонечка і неба.

  3. Розмаїття фарб відчиняє двері в казку.

  4. Думки Оксанки.

б) Культура оформлення тексту.

(Поділ тексту на частини)

6. Усний переказ тексту

7. Орфографічна підготовка

Осінній казковий словничок:

Фіранка, вбрання, китиця, розмаїття, високе, напоєне.

8. Повторне читання тексту вчителем

9. Запис переказу в зошит

9.1. Індивідуальна допомога учням:

- набір опорних слів до кожного абзацу.



10. Перевірка виконаної роботи

10.1. Самоперевірка

10.2. Прослуховування 2-3 переказів

11. Підсумок уроку

11.1. Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Чого навчив вас цей урок?
Писати переказ Працювати в групах



Цей урок мене

вчив




Бути спостережливим Любити природу
- Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, милувалися осінніми пейзажами. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь» та написали переказ тексту «Осінь за вікном казку чарівну пише».

Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття.


Урок 6

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка