Тема. За добро добром платять. «Кривенька качечка»



Скачати 82.63 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір82.63 Kb.
Тема. За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка)

Мета. Поглиблювати знання дітей про чарівні казки, як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки, вдосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб; членувати текст для складання плану; розвивати уміння відтворювати зміст прочитаного; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків; виховувати любов до казок.

Обладнання. Скоромовки на картках, малюнок до казки, картки зі словами у вигляді пір’їнок, чарівна скринька, картки з піснями, таблиця з букв,

„ чемоданчик вражень”, прислів’я на картці, мікрофон.


Тип уроку. Комбінований


Хід уроку
l. Організаційна частина

Вчитель.
Продзвенів дзвінок.
Починається урок.
З чого ж нам його почати?
Діти.
Скоромовку розказати!
Вчитель.
Поправляєм язички,
Щоб не плутались значки.
І про мишок діалог,
Щоб цікавим був урок.
Вчитель.
Добре. Перший ряд вже починає -
Скоромовку промовляє:
Мама вчить мене читати,

Вчить мене читати тато.

Вчить дідусь і вчить бабуся

Скоро – скоро я навчуся.


Вчитель.

Другий ряд теж не дрімає

І швиденько промовляє.

Начитався букварика

Та й малюю косарика

Коси сіно косарику

На своєму гектарику
Вчитель:

А тепер у класі тиша,

щоб почуть розмову мишок.

3 ряд наш починає

І тихенько промовляє:

Діти:

Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.

Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».



ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- До чого нас закликають всі ці скоромовки?

- Так, ці скоромовки нас закликають читати. Читати казки, вірші, оповідання. А зараз перевіримо ваше домашнє завдання за прочитаною казкою.

III. Перевірка домашнього завдання.

Тест.


  1. До якої групи казок відноситься казка «Кирило Кожум’яка?

а) казки про тварин; б) чарівні казки

2. Чому Кирило має таке прізвище?

а)бо м’яв шкіру; б) бо носив м’ятий кожух

3. Кого змій не з’їв?

а) князя; б) князівну

4. Як князівна повідомила батькові про те, що змія можна подужати?

а) листом; б) голубом

5. Хто вмовив Кирила битись?

а) князь; б) маленькі діти

6. Які вимоги перед князем поставив Кирило Кожум’яка?

а) дати йому мішок золота; б) дати йому 12 бочок смоли і 12 возів конопель

7. Хто переміг в бою?

а) змій; б) Кирило Кожум’яка

8. Як народ віддячив героєві?

а) славив його; б) нагородив коштовностями.

Взаємоперевірка ( 1 учень читає правильні відповіді, всі інші міняються листочками).

Правильні відповіді: 1б, 2а, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8а.

Висновок

IV. Гра «Чарівна скринька»

-Ось перед вами чарівна скринька. В ній загадки для вас.

- Відгадайте їх і пригадайте, чи співають пісеньки герої в цих казках?


Що втекло від баби з дідом,
Не сиділо на вікні.
А зустрілось з зайченятком
Й ну співать йому пісні? («Колобок»)

- Спробуйте зараз заспівати пісеньку з поданої казки. (Діти співають.)

-« Я по засіку метений ,

Я із борошна зліплений,

Я й на яйцях спечений,

Я від баби втік, я від діда втік,

Той від тебе втечу.»

Сидить півник на печі ,


їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
мерщій півника хапає.
Біжить котик рятувати,
в лисиці півника забрати. («Котик і Півник.»)

  • Спробуйте зараз заспівати пісеньку з поданої казки. (Діти співають.)

-Мій котику, мій братику,

Несе мене лиска

за круті гори,

За бистрії води.

Порятуй мене!
Вигнав дід козу із хати ,
та й пішла вона блукати.
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув,
зайцю хатку повернув. («Коза- дереза.»)

- Спробуйте зараз заспівати пісеньку з поданої казки. (Діти співають.)




  • Я Коза –Дереза,
    За три копи куплена,
    Під боки луплена,
    Тупу-тупу ногами,
    Сколю тебе рогами,
    Ніженьками затопчу,
    Хвостиком замету,
    Тут тобі й смерть!




  • Висновок. Отже, в казках зустрічаються пісеньки.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

- Послухайте ще одну пісеньку з казки.

Онде наша іва,

Онде наша діва,

На метеному дворці,

На тесаному стовпці.

Кужілочка шумить,

Веретенце дзвенить.

Скиньмо по пір’ячку,

Нехай летить з нами.

- Як ви думаєте, з якої це казки пісенька?
Так, це пісенька з казки «Кривенька качечка» і сьогодні ми вирушимо в прекрасний і чарівний світ казки. На уроці будемо вдосконалювати вміння виразно читати в особах, складати план до прочитаного і будемо говорити про людські стосунки. В кінці уроку ви мені скажете, чого вас навчила казка, над чим примусила замислитись.

VI. Ознайомлення з казкою.

  1. Словникова робота

Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися у казці. (Слова записані на пір’їнках, учні їх читають по черзі).

Починочок Галочка

іва-діва жалувати веретенце

кужілочка


Починочок – пряжа, намотана на веретено.

Галочка – пестливе звертання до дівчинки.

Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.

Веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.

Іва – діва – звертання до дівчини.

Полинули – полетіли.

Жалувати – жаліти, шанувати. (Запис у словнички)

2.Самостійне мовчазне читання казки учнями.

  • Хто дійові особи казки?

3.Перевірка первинного сприймання.

  • Чи сподобалась вам казка? Назвіть дійові особи.

  • Як закінчується казка?

VI. Читання учнями казки за логічно – завершеними частинами. Складання плану.

А) 1-а частина – до слів «…а самі знов пішли по грибки».

Читання «Небо і земля» ( Після команди вчителя «Земля» учні починають

читати, слідкуючи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «Небо»,

діти припиняють читати, очі піднімають вгору. За командою «Земля» діти повинні продовжити читати з того місця, де зупинились. І так кілька разів протягом читання всієї частини.)


  • Чому дід і баба сумували? Що вони знайшли у лісі?

  • Що трапилося із качечкою?

  • Давайте складемо 1 пункт плану.(Запис на дошці)

Б) 2-а частина – до слів «Так і зробили»

Читання «луною» (за вчителем)

-З чого дивувалися дід і баба? Кого помітили сусіди?

- Давайте складемо 2 пункт плану.

- Доберіть слова, протилежні за значенням до слів «вертаються», «стоїть», «не бачили», «гарна», «зварені».

.

Фізкультхвилинка ( музичний супровід)

В) 3-а частина – до слів «Не плач, галочко!». Читання «ланцюжком»

- Кого побачили дід з бабою біля своєї хати? Де взялася ця кривенька дівчина? Як ви думаєте, чому дід та баба спалили гніздечко?

- Давайте складемо 3 пункт плану.

Г) 4-а частина . Мовчазне читання

- Прочитайте мовчки тільки пісеньку дівчини й каченят.

- Як, по-вашому, треба читати пісеньку каченят?(Наспівно, заклично). А дівчини?(Із почуттям образи, із запевненням).

- Давайте складемо 4 пункт плану.



Гра « Ми –актори» (в особах).

В театр ми пограємо,

В особах почитаємо.

-Прочитаємо цю частину в особах.(2 дітей читають за автора і дівчину, 2 – за діда і бабу, всі інші діти – хором за каченят.)



VII. Стислий переказ казки за планом та малюнком.

  • Розгляньте малюнки до казки, що у підручнику. До якої частини казки немає ілюстрації? Перегляньте текст очима, щоб могли за планом і малюнками стисло переказати казку.

VIII. Вправи на вдосконалення техніки читання.

Гра „Прочитай речення про...”

-....те, що дід і баба були самотні.

- ...те, що дівчина була гарна.

-...те, що зробили дід і баба з гніздечком.

-...те, як дівчина знову перетворилася на качку.



IX. Узагальнення прочитаного.

- Яка ж головна думка цієї казки?

А) Гра «Шифрувальник».

- Розшифруйте прислів’я, знайшовши в таблиці букви, які відрізняються одна від одної, і прочитайте прислів’я .



У

У

У

З

У

У

А

У

У

У

Д

В

О

В

В

Б

В

Р

В

О

А

Д

А

О

Б

А

Р

А

О

М

П

С

Л

С

А

С

Т

Я

Т

Ь

За добро добром платять”( картка на дошці)



  • Чи виражає воно головну думку казки? Кому з героїв казки воно могло б бути порадою?

  • Що у цій казці народ схвалює, а що – засуджує?

В) Робота в зошитах.

X. Підсумок уроку

- До якої групи казок можна віднести цю казку?

- Які ознаки чарівності є у ній?

1. Гра „Мікрофон”


  • За допомогою „мікрофону” висловіть свою думку:

КАЗКА ВЧИТЬ......

2. Заключне слово вчителя.

Дорогі діти! Я вам дуже вдячна за любов до рідної мови, за уважне читання казок, за те, що ви любите і шануєте рідне слово. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні.

Я хочу,

Щоб ніколи


Не лишав вас світ казковий.
Навіть , коли ви станете
Дорослими людьми.
Щоб з вами радо зустрічались
І завжди щиро усміхались.
2. «Чемоданчик вражень» (Емоційна рефлексія уроку).

Учні називають (складають в чемоданчик) свої враження від уроку. ( на листках паперу)

3. Домашнє завдання (за вибором)

- Читати казку і переказувати на с....

- Пригадайте, які ще є казки , в яких співають пісеньки.

- Написати власну казку ( високий рівень).


Мама вчить мене читати,

Вчить мене читати тато.

Вчить дідусь і вчить бабуся

Скоро – скоро я навчуся.

Начитався букварика

Та й малюю косарика.

Коси сіно косарику

На своєму гектарику.

Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці: «Букву А шукала в книжці.

Буду азбуку вивчати, щоб самій казки читати».





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка