Тема. Запилення квіткових рослин. Цілі і завдання уроку



Скачати 187.41 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір187.41 Kb.
Тема. Запилення квіткових рослин.
Цілі і завдання уроку: ознайомити учнів із процесом запилення;

вивчити головні типи запилення у квіткових рослин;

з’ясувати переваги та недоліки кожного типу; визначити, які особливості будови повинні мати квітки, що запилюються комахами та вітром, роль штучного запилення; звирнути вміння учнів знаходити, аналізувати та систематизувати матеріал, навички роботи з інформаційними джерелами; вміння робити висновки; виховувати матеріалістичний, науковий та екологічний світогляд, почуття прекрасного та любов до природи.
Обладнання та матеріали: картки для опитування, малюнки.
Базові поняття та терміни: запилення, самозапилення, штучне запилення.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Відтворення та корекція опорних знань
Завдання І
Експрес-опитування


  1. Як називаються суцвіття, що мають одну нерозгалужену вісь?

(Прості)

  1. Як називається суцвіття з укороченою віссю та квітками на вкорочених квітконіжках?

(Головка)

3. Як називається суцвіття, в якому квітки кріпляться до головної осі почергово з допомогою квітконіжок приблизно однакової довжини?



(Китиця)

4. Як називається суцвіття, що складається з простих китиць або колосків?



(Волоть)

5. Як називається суцвіття, в якому квітки кріпляться квітконіжками до верхівки осі?



(Зонтик)

6. Яке суцвіття має соняшник?



(Кошик)

7. Як називається суцвіття, в якому до головної осі кріпляться сидячі квітки?



(Колос)
8. Яке суцвіття має цибулина?

(Зонтик)

9. Як називається колос із потовщеною віссю?



(Початок)

10. Яке суцвіття має подорожник?



(Колос)

11. Як називається суцвіття, що складається із сидячих квіток, розміщеній тарілкоподібній головній осі?



(Кошик)

12. Яке суцвіття має конюшина?



(Головка)
Завдання ІІ

Робота з картками
Картка 1

  1. Напроти малюнка запишіть приклад рослини, якій властивий такий тип суцвіття:




  1. Назвіть суцвіття, які зображені на малюнках.


Картка 2

1. Напроти малюнка запишіть приклад рослини, якій властивий такий тип суцвіття:




2. Назвіть суцвіття, які зображені на малюнках.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель.

Ми вже неодноразово говорили про те, що в природі існує тісний зв'язок між організмами. У ХХ столітті склалася дивна ситуація. Людина активно почала розорювати луки, щоб отримати більшу кількість земель під сільськогосподарські культури. Аж раптом з’ясувалось, що різко зменшилась кількість насіння, що утворює конюшина. Дивним було те, що конюшина не росла на розорюваних ґрунтах. На вашу думку, що сталося? (Учні пропонують варіанти, які записуємо на дошці).


ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та форм організації навчальної діяльності.

Учитель.

Тема сьогоднішнього уроку «Запилення». Сьогодні ми з вами повинні з’ясувати:



  1. Що таке процес запилення.

  2. Які є види запилення.

  3. Які особливості будови мають квітки рослин залежно від способу запилення.

  4. Які переваги та недоліки кожного зі способів запилення.

  5. Як використовує процес запилення людина.

На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати в групах, кожна з яких буде експертом з певного способу запилення. Ми будемо працювати індивідуально з підручником та в парах, а ще знайдемо помилки, яких припускався юний художник, малюючи малюнки про запилення.



ІУ. Сприймання та первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків та відношень об’єктів.


  1. Що таке процес запилення.

У підручнику прочитайте, що таке процес запилення.
Запилення – це перенесення пилку з пиляка тичинки на маточку квітки.
Які є типи запилень?

(Самозапилення та перехресне)


  1. Самозапилення та перехресне запилення

Зі своїм сусідом по парті складіть схему перехресного запилення та самозапилення.



Запилення





Самозапилення Перехресне запилення



Відбувається в межах Пилок з однієї квітки

однієї квітки переноситься

на приймочку іншої





  1. Способи запилення

Об’єднуємо клас у групи.

Група 1. «Експерти з вітрозапильних рослин»
З’ясуйте:

  1. Які особливості повинні мати квітки вітрозапильних рослин?

  2. Які особливості повинен мати пилок вітрозапильних рослин?

  3. Які особливості мають маточки вітрозапильних рослин?

  4. Які з рослин нашої місцевості запилюються вітром?

  5. Які недоліки має запилення рослин вітром?


Група 2 «Експерти з комахозапильних рослин»

З’ясуйте:




  1. Які особливості повинні мати квітки комахозапильних рослин?

  2. Які особливості повинен мати пилок комахозапильних рослин?

  3. Які особливості мають маточки комахозапильних рослин?

  4. Які з рослин нашої місцевості запилюються комахами?

  5. Які недоліки має запилення рослин комахами?


Група 3 «Експерти зі штучного запилення»
З’ясуйте:


  1. Що таке штучне запилення та як воно здійснюється?

  2. Де застосовується штучне запилення?

  3. Яка мета штучного запилення?


Виступ груп.

Вчитель


А тепер перегрупуйтесь так, щоб до новоутворених груп входили представники кожної з попередніх груп, та попрацюйте над табличкою:



Ознака

Запилення комахами

Запилення вітром

Штучне запилення

Особливості будови квітки










Особливості пилку










Особливості маточки










Яке значення має









Приклади рослин (не менше 5)










Порівняємо ознаки різних типів запилення.
V. Узагальнення та систематизація знань

Кожна група зараз отримає малюнки, які намалював юний художник. Спробуйте знайти помилки, яких він припустився?








(Відповідь учнів з кожної групи)

Учитель

У мене до вас прохання. Нам необхідно допомогти фермерові. Він орендував землю (4 га), висіяв жито, воно зійшло та зацвіло, а погода стоїть безвітряна. Що ж йому робити? (Учні відповідають)

Давайте повернемося до нашого запитання на початку уроку: Чому ж зменшилась кількість насіння конюшини? (Конюшина запилюється джмелями, джмелі живуть у норах на луках, які розорювались)
УІ. Підбиття підсумків уроку
Запитання для бесіди


  1. Що нового ви дізнались на сьогоднішньому уроці?

  2. Чи допоможуть вам ці знання?

  3. Що вам особливо сподобалось? Чому?

  4. Що не сподобалось? Чому?


УІІ. Домашнє завдання, оцінювання учнів.

Параграф 20, відповідати на питання


Додаткові завдання

  1. Чому влітку на світло ліхтарика вночі злітається багато комах?

  2. На які відстані переноситься пилок вітрозапильних рослин?

  3. Чи можуть запилювати рослини щури? Якщо так, то які це рослини? (Ліана фрейсинетія)

  4. Яка рослина утворює найбільшу кількість нектару? (Бразильський молочай)

  5. У 1937 році в ботанічному саду Нью-Йорка розцвіла рослина, запах якої був настільки жахливий (запах гнилої риби разом з горілим цукром), що працівники були змушені працювати в протигазах. Що це за рослина? (Аморфофалус титанічний)


Турнір знавців птахів «Ключі від форту Орнітологія»
Учитель. Вітаю вас, дорогі друзі! Сьогодні в нашій школі проводиться турнір знавців птахів. Проходитиме турнір у вигляді гри «Ключі від форту Орнітологія».
У нашій країні близько 400 видів птахів. Ми так звикли до них, що часом починає здаватися, ніби ми їх добре знаємо. Чи справді це так? На жаль, ні! Ось вам перший приклад: із 400 видів птахів, які проживають у нашій країні, скільки ви знаєте? (Учні називають птахів, учитель підраховує.) Тепер ви самі переконалися.
Але якщо ми почнемо спостерігати за птахами частіше, ми дізнаємося багато нового й отримуємо велику насолоду від знайомства, а може, і дружби з пернатими.
Зараз я хочу представити вам команду учнів 8-11 класів, які виявили бажання позмагатися з фортом Орнітологія. (Представлення команди)
Шановні гравці! Жителі форту Орнітологія радо вітають вас і бажають успіху у змаганні. Вони хочуть почути бойовий клич. (Команда вигукує: «Боротися,шукати, знайти – перемогти!»)
Сьогодні, шановні гравці, форт Орнітологія запропонує вам цікаві завдання, до речі, не тільки біологічні, а й спортивні, гумористичні. Адже жителі форту полюбляють не лише біологію. Так як і ви, вони люблять спорт і гумор.
Щоб перемогти, вам потрібно у випробуваннях здобути 10 ключів. Лише тоді ви зможете відімкнути скриню, в якій міститься скарб форту Орнітологія. До речі, якщо не зможете дістати ключ у випробуванні, ви зможете звернутися до запитань запасні ключі видаються за правильну відповідь на запитання. Чи готові ви розпочали гру? (Відповідь команди) Якщо так, тоді гонг.
Перше випробування – інтелектуальне, у ньому може брати участь уся команда.
Який птах повисає на деревах зимою догори ногами, а донизу головою?
Відповідь. Синиця. На гілках зверху сніг, а внизу комахи, їх личинки, яйця. Коли синиця так висить, їй легко добувати їжу.
(За правильну відповідь – 1 ключ)
Друге випробування. Птах, що атакує жертву, розвиває швидкість до 300 км/год.

Відповідь: Сокіл
(За правильну відповідь – 1 ключ)
Для участі в конкурсі потрібен один учасник. Перед вами курячі яйця з приклеєними літерами. Вам необхідно за 3 хвилини знайти всі букви й відгадати слово.

(Підказка: це має бути назва птаха.)


Відповідь. Альбатрос.
(За правильну відповідь – 1 ключ)
А цей конкурс – для кмітливої дівчини. Ти повинна відповісти на запитання: «Південна полярна з короткими крилами пташка, яка живе в Антарктиці, плаває, але не літає.»
Відповідь: Пінгвін
(За правильну відповідь – 1 ключ)
Скільки у вас ключів? Ваш клич!
Ну що ж, настав час для загадок. Для участі потрібен один учасник. На роздуми ти маєш 1 хв. Закінчи речення: «У птаха яйця формуються швидко й по одному, щоб не заважали під час …»
Відповідь. Польоту .
(За правильну відповідь – 1 ключ)
Наступне випробування – для швидкої дівчини. У цьому залі жителі форту Орнітологія сидять на стільцях. Під одним знаходиться ключ, прикріплений до стілешниці. За хвилину тобі потрібно без сторонньої допомоги знайти цей ключ.
(Підказка: на цьому стільці сидить людина жіночої статі.)
Капітане, скільки ви маєте ключів?

Наступне випробування – для цього випробування потрібен один учасник. Перед вами п’ять банок з різним умістом. На дні однієї з них – ключ. За 1 хвилину потрібно знайти його. Час пішов.

(Перша банка – варення, друга – пір’я, третя – олія, четверта – кисле молоко, п’ята – зафарбована вода.)
Ваш клич!
А цей конкурс – для хлопця й тендітної дівчини. На нитці підвішені кульки, в яких є літери, що послужать підказкою місцезнаходження наступного ключа. З допомогою короткої загостреної палиці вам необхідно проколоти всі кульки, скласти слово – підказку та знайти ключ. На виконання завдання вам дається 3 хв. Час пішов!
І знову загадка: «Чому птахи вживають багато їжі? Наприклад, синичка з’їдає її скільки, скільки важить сама. І це протягом доби».
Відповідь. Це пов’язано з витратами великої кількості енергії. Під час польоту її витрачається у 627 разів більше, ніж у стані спокою. Джерелом енергії служить їжа. Тому птахи вживають її у великій кількості.
(За правильну відповідь – 1 ключ)
Наступне випробування – для всієї команди. Не користуючись підручними засобами, вам необхідно дістати ключ, який знаходиться високо на стіні. На виконання цього завдання у вас 3 хв. Ви готові? Тоді вперед!
Капітане, скільки ви маєте ключів?
Можливо, слід припинити випробування? Отже, час іти до скарбниці. У вас є 3 хвилини і … (відповідно до кількості виграних ключів). Ви повинні вгадати ключове слово. Лише тоді скарбниця відкриється. Не забудьте, що всі виграні вами гроші, розділені між членами команди, переводяться в бали з біології. Отже, стимул є. Ви готові? Тоді вперед!

Підказки


  • Це може зробити кожен.

  • Це не гра, а корисна справа.

  • У певній ситуації її потребує кожна людина.

  • Іноді вона потрібна не тільки людям, а й тваринам.

  • Найбільше її чекають літні люди.

  • Найчастіше її надають рятувальні служби.

  • Вона може бути фізичною, моральною, матеріальною.

  • Вона має бути безкорисною.

  • Це слово можна прочитати на службовій машині.

  • Узимку вона дуже потрібна птахам.

.

Загальні концепції



творчого, нестандартного підходу до проведення

тижня біології в школі.
Нові реалії життя в Україні, її поступове перетворення на демократичну, соціально орієнтовану країну обумовили глобальні зміни у філософії освіти, визначенні її мети, завдань, методів діяльності.

Сьогодні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти.

Одним із основних завдань школи на сучасному етапі є розвиток інтелектуального потенціалу підростаючого покоління,творчо обдарованої молоді, її залучення до наукової діяльності, формування нових громадян України, основними рисами яких є компетентність, діловитість, креативність, здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної життєдіяльності.

У сучасній загальноосвітній школі на фоні згасання інтересу до навчання все більшого значення набувають форми й методи активізації пізнавальної діяльності школярів. Вони мають сприяти формуванню в учнів мотивації до навчання, створенню умов для активного самостійного набуття загальнонаукових та професійних знань, умінь і навичок, забезпечувати високий рівень активності в навчально-пізнавальній діяльності. Хоча на уроках біології на даний час використовується багато різноманітних активних форм, методів і прийомів, реалізувати їх не завжди вдається через брак часу й інші причини. Саме тому активним є питання активізації пізнавальної діяльності учнів у позакласній роботі з біології.

Основними факторами, які сприяють розвитку активності й творчості учнів, є професійний інтерес, нестандартність навчально-пізнавальної діяльності, змагальність, ігровий характер занять, емоційність і проблемність. Усе це складові позакласної роботи з біології. Найбільше форм і видів позакласної діяльності можна побачити під час проведення тижня біології.

«Тиждень біології» в школі допоможе вчителеві формувати в школярів уявлення про цілісність природи та місце, яке посідає в ній людина, розвивати пізнавальний інтерес до вивчення предмета природничого циклу та емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього середовища на основі знань про природу.

Під час проведення «Тижня біології» можуть бути використані ігрові, видовищні, конкурсні й змагальні елементи: конкурси й олімпіади, турніри й ігри, лекції й бесіди, спрямовані на пізнання навколишнього світу.

«Тиждень біології» має свої навчальні, виховні та розвивальні завдання. До навчальних завдань входять, наприклад, розширення знань про навколишній світ, до виховних – формування вміння вести діалог, сперечатися й обстоювати власну точку зору, до розвивальних – розкриття творчих здібностей школярів.

Основними завданнями «Тижня біології» в школі є:


  • розвиток творчих здібностей школярів, спрямованих на вивчення навколишнього світу;

  • навчання школярів методів пізнання живої та неживої природи;

  • знайомство школярів з різними науками природничого циклу: біологією, фізикою, астрономією, хімією.

«Тиждень біології» допоможе вчителеві:

  • формувати в школярів природничо-науковий світогляд;

  • ознайомити учнів з основними принципами наукового пізнання навколишнього світу та способами одержання інформації про нього;

  • формувати вміння творчо й критично мислити, вільно спілкуватися з іншими людьми, відстоювати власну точку зору.

У заході «Тиждень біології» можна виокремити такі компоненти: практичний, теоретичний, ігровий та конкурсний.

Практичний компонент передбачає виконання школярами будь – яких практичних дій: підготовка класного куточка або стінгазети, виготовлення наочного приладдя, яке буде використовуватися під час проведення диспутів, вікторин, турнірів. Можна підготувати виставку учнівських робіт (наприклад, плакатів, малюнків, фотографій).

Теоретичний компонент включає навчальне пізнання навколишньої природи, сприяє розширенню знань учнів з природничих наук.

Ігровий й конкурсний компоненти (конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри) найбільш видовищні в тижні біології. Це чудова нагода продемонструвати не тільки свої інтелектуальні можливості, але й уміння спілкуватися, грати, виконувати певну роль.

«Тиждень біології» може включати ігри й турніри, диспути й бесіди, олімпіади й конкурси, вікторини й екскурсії.

Усі ці заходи можуть бути загальношкільними або внутрішньо класними.

Підготовка до предметного тижня починається заздалегідь. Спочатку, за 1-1,5 місяці до його проведення, створюється оргкомітет (рада) з найбільш активних учнів, які цікавляться біологією, знають її та вміють викликати в інших потяг до біологічних знань. Члени оргкомітету складають план проведення тижня, визначають відповідальних за кожний захід, розподіляють обов’язки, складають тексти вікторин, конкурсів, доповідей, повідомлень.

Оголошення про початок проведення тижня вивішують заздалегідь на видному місці, барвисто оформляють вказують дату, місце й план проведення заходів, які відбуваються протягом тижня.

«Тиждень біології» проводиться в другому семестрі, в березні місяці.

Програмою охоплюються всі класи. Під час тижня випускаються стінні газети, блискавки, усні й письмові журнали на біологічну тематику, узагальнюються біологічні спостереження.

Плануючи «Тиждень біології», можна кожен день тижня присвятити заходам певного характеру. Наприклад, так, як показано в таблиці:




День тижня

Заходи

Понеділок

День проведення різноманітних конкурсів та вікторин

Вівторок

День проведення демонстраційних лекцій і бесід

Середа

День проведення ігор, походів, екскурсій

Четвер

День проведення олімпіад

П’ятниця

День проведення виставок і перегляду навчальних відеофільмів



План тижня біології у Добронадіївському НВК



День тижня

Зміст заходу


Понеділок

Початок тижня біології в школі. Тематична лінійка

  1. Виховні години по класах: «Екологічні проблеми в Україні», «За вільну від тютюнового диму планету».

  2. Свято зустрічі птахів «Птахи на крилах весну принесли».

  3. Конкурс малюнків «Природа очима дітей»




Вівторок

  1. Години спілкування: «Алкоголь і нікотин: ілюзії і реальність».

  2. Бесіда по класах «Чорний біль України» (до річниці Чорнобильської катастрофи).

  3. Фотоконкурс «Природа в об’єктиві».

Середа

  1. Виставка літератури в бібліотеці. Ознайомлення з новинками.

  2. Заочна мандрівка «У світі цікавого».

  3. «Цифри і факти». Повідомлення по класах.

  4. Конкурс «Зоряна година»

Четвер

  1. Виставка-конкурс газет і рефератів на екологічну тематику.

  2. Заняття-тренінг «Школа проти СНІДу»

  3. Турнір знавців біології

П’ятниця

  1. Підведення підсумків тижня біології. Визначення переможців конкурсів.

  2. Екологічне свято «Голос Землі» (виступ екологічної бригади.)

Протягом тижня

  1. Підживлення і весняна посадка кімнатних рослин.

  2. Висівання насіння декоративних рослин, дерев, кущів.

  3. Весняний обробіток ґрунту на ділянках.

Після проведення тижня біології ми провели анкетування учнів. Наведемо деякі результати опитування.






Характер відповіді

Кількість учнів,які відповідали

Різниця

до проведення тижня біології

після проведення тижня біології

1.

Подобається біологія як наука

46,8%

86%

39,2%

2.

Брали участь у заходах

23,2%


63,1%

40,1%

3.

Відвідують біологічний гурток

17,6%

22,3%

5,3%

4.

Брали літературу з біології

57,3%

64,5%

7,2%

Як видно з таблиці, чітко простежується зростання активності школярів, підвищення інтересу до біології.

Організація предметного тижня вимагає від учителя й учнів великої та ґрунтовної підготовки, до якої потрібно залучати максимальну кількість учасників. Проте результати роботи виправдовують зусилля педагогів і учнів, адже після проведення тижня біології в школярів активізується пізнавальна діяльність, зростає інтерес до біологічної науки.

Аналіз уроку

Урок №5 у темі: «Розмноження й розвиток рослин»

Тема уроку: «Запилення квіткових рослин»

Мета уроку: ознайомити учнів із процесом запилення;

вивчити головні типи запилення у квіткових рослин;

з’ясувати переваги та недоліки кожного типу; визначити, які особливості будови повинні мати квітки, що запилюються комахами та вітром, роль штучного запилення; звернути вміння учнів знаходити, аналізувати та систематизувати матеріал, навички роботи з інформаційними джерелами; вміння робити висновки; виховувати матеріалістичний, науковий та екологічний світогляд, почуття прекрасного та любов до природи.

Тип уроку: комбінований

Домашнє завдання перевіряла за допомогою гри «Мікрофон».

На уроці здійснювала знайомство учнів з завданнями за допомогою комп’ютера. Завдання відповідають здібностям учнів.

Матеріал викладено логічно і послідовно, зв'язок з раніше вивченим матеріалом.

Клас активно працював

Перед учнями було поставлено проблемне питання, на яке вони дали відповідь

У ході подання нового матеріалу проводила безпосередню перевірку якості розуміння його учнями. Засвоєння нового матеріалу школярами є оптимальним.

Види роботи відповідають віковим особливостям учнів, дозволили мені активізувати навчальну їхню діяльність, що в кінцевому підсумку було результатом того, що учні були не пасивними слухачами, а активними учасниками.

На уроці формувала в учнів навички самоосвіти.

Залучала у творчу роботу по сприйманню й осмисленню нового матеріалу.

Матеріал викладено науково, доступно, тема актуальна, пов’язаний з життям

Раціональність використання часу, чергування і зміни видів діяльності: Гра «Мікрофон», робота з картками, роздатковим матеріалом, робота з зошитом,

При засвоєнні нового матеріалу використовувала новітні технології.

На уроці використовувався демонстраційний, дослідницький матеріал.

Учні працювали в групах, були індивідуальні завдання

урок мав логічне завершення

Домашнє завдання було з додатковими завданнями.



Мети уроку досягла.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка