Тема. Засоби виразності скульптури. Мета



Скачати 50.75 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір50.75 Kb.
ТЕМА. Засоби виразності скульптури.

МЕТА: сприяти розумінню учнями основних засобів виразності скульптури (об’єм, пластика, форма, фактура);

допомогти навчитись розпізнавати види скульптури; розширити знання про рельєф; вміння висловлювати своє ставлення до творів мистецтва.

удосконалювати уміння та навички роботи з пластиліном;

сприяти розвитку творчої уяви, образного мислення учнів; виховувати ціннісне ставлення до мистецтва у навколишній дійсності, акуратність у роботі.


Практичне завдання уроку: виготовлення рельєфу «На дні морському».

Цілі уроку: зацікавити учнів скульптурою, як видом мистецтва;

допомогти учням розкрити засоби виразності у скульптурі, основні відмінності круглої і рельєфної скульптури;

удосконалювати навички роботи з пластичними матеріалами;

сприяти розвитку творчої уяви, фантазії, креативності;

формувати в учнів ціннісне ставлення до мистецтва в оточуючій дійсності.

учні знатимуть: зміст поняття «скульптура», « рельєфна скульптура», засоби виразності скульптури, правила рельєфного зображення;

учні вмітимуть: розрізняти круглу і рельєфну скульптуру; послідовно створювати рельєфну скульптуру малого розміру; визначати власні цілі та оцінювати свою роботу.

Тип уроку: комбінований
Обладнання: зразки круглої скульптури малих форм, рельєфної скульптури, мультимедійна презентація, зображення різних видів скульптури.
Матеріали: пластилін, дощечка, стеки, картон.

Техніка: ліплення (накладання).
ХІД УРОКУ

І. Мотиваційний етап

1. Організаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань. (Фронтальна бесіда)


  • Чим відрізняються виражальні засоби, що характерні для графіки, живопису?(на основі зображень)

  • Назвіть особливості створення цих творів. (Вони створені на площині)

3. Мотивація навчальної діяльності.

Якщо ми здійснимо екскурсію по місту, то побачимо, що парки, сквери, майдани, громадські будинки, фонтани прикрашені скульптурами. Згадаймо, які пам’ятники прикрашають наше місто і створюють його неповторний образ.

(Відповіді дітей).

ІІ. Цілевизначення і планування.

На основі розгляду різних видів скульптури (зображення, предметні об'єкти) учні самостійно роблять висновок про тему уроку та зміст уроку.

(Познайомимось і з різними видами скульптури, засобами виразності скульптури і виконаємо творчу роботу – створимо скульптурне зображення).

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Вивчення нового матеріалу.

1. Скульптура як вид образотворчого мистецтва.

Колись наш далекий пращур помітив, що на глині залишаються відбитки, а в творчих руках цей матеріал перетворюється на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З того і почалось ліплення. З часом уміння ліпити, вирізьблювати й висікати вдосконалювалося, людина освоювала нові матеріали: дерево, камінь, метал. Так виник своєрідний вид мистецтва – скульптура.



Скульптура – це вид образотворчого мистецтва, пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів.

(На основі співставлення живописних, графічних творів і скульптури)

На відміну від графіки та живопису, де предмети, зображені на площині, можуть лише здаватися нам об’ємними, скульптура має реальну форму в просторі.

Мистецтво скульптури обирає своїм об’єктом переважно людину, іноді тварину і значно рідше – натюрморт.

2. Види скульптури.

Існують два види скульптури (демонстрація зразків, їх аналіз) робимо висновок:



кругла – яку можна споглядати з усіх боків;
рельєф - об’ємне зображення на площині.

Реальна об’ємна форма круглої скульптури надає можливість роздивлятися її з різних боків. І з якого боку ми б не дивилися на неї, вона виглядатиме по-різному. Точка, з якої ми споглядаємо скульптуру, називається ракурсом.


Рельєфне зображення, як графіку і живопис, роздивляються з одного боку. Скульптор вирізує чи наліплює зображення на певну площину, тому таке зображення ще називають об’ємною картиною.
3. Види рельєфу.

Розрізняють такі види рельєфу:

- горельєф, якщо рельєф виступає над площиною більше, ніж на половину;

- барельєф, якщо рельєф виступає менше, ніж на половину;

- контррельєф, якщо рельєф заглиблений у площину.

Демонстрація зразків, самостійне визначення учнями виду рельєфу, обґрунтування.


  • Як ви думаєте, де можна використовувати рельєфну скульптуру?

(Рельєфні зображення часто використовують у декоративно-ужитковому мистецтві та дизайні).

4.Фактура.

- Подивіться уважно на скульптури і скажіть, за допомогою чого скульптори передали ніжність шкіри обличчя юної дівчини (Я.Райхерт-Тодт, 1), і пластичність складок одягу козака та гриви лева (П.Печорний, 2), і оперення, що ніби нагадує луску на тілі фантастичного птаха

(Г.Севрюк, 3)? (Особливості поверхні – ФАКТУРА).



Скульптор, працюючи з різними матеріалами, або підкреслює їхні природні властивості, або під час обробки надає поверхні вигляду рельєфності чи гладкості.

5. Споглядання художніх творів.

(За підручником Е.Бєлкіна «Образотворче мистецтво 5 клас).

Роздивіться, як увіковічнив у бронзі скульптор В.Одрехівський образ видатної письменниці Лесі Українки (4), підкресливши у матеріалі твердість і незламність її духа; як мармуровий образ Нестора-літописця скульптора М.Антокольського випромінює зосередженість і мудрість (3); як шорсткість дерева допомагає митцеві М.Рябініну золотавими переливами рвучкого різьблення передати самозаглиблення гуцула, його внутрішній світ (1); як фактура скла вдало передає прозорість і барвистість природної форми рибки (2).




6. Практична робота учнів.

На уроці ми з вами виготовимо рельєф «На дні морському». Для цього вам знадобиться основа з картону розміром не більше 15×15. Нанесіть на картон тонкий шар пластиліну зеленого або синього кольору. Виготовлених рибок та водорості слід міцніше притискати до основи. Використовуйте пластилін різних кольорів. За допомогою стеків можна виконати фактуру.



(Вчитель показує послідовність виготовлення рельєфу рибки, пригадуючи основні прийоми роботи з пластиліном. Учні працюють під музику, вчитель надає консультації, допомагає учням).

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  • Що, на вашу думку, є основним засобом виразності у скульптурі? (об'єм).

  • До якого виду скульптури належить створена на уроці вами композиція?

  • Що найбільше сподобалось на уроці?(Продовжити речення «Сьогодні на уроці я…..»)

(Перевірка робіт учнів, оцінювання і взаємооцінювання, аналіз,

демонстрація кращих робіт).



Домашнє завдання: спостереження за навколишнім світом: скульптури, які нас тоточують.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка