Тема: Змінювання іменників за питаннями. Прийменники й закінчення як засоби вираження зв’язку між словами в реченні. Роль іменників в реченні



Скачати 47.36 Kb.
Дата конвертації28.03.2016
Розмір47.36 Kb.
Українська мова.

Тема: Змінювання іменників за питаннями. Прийменники й закінчення як засоби вираження зв’язку між словами в реченні. Роль іменників в реченні.

Мета: Ознайомити учнів з властивістю іменників змінюватись за питаннями, допомогти зрозуміти взаємозалежність між прийменником і закінченням як засіб вираження зв’язку між словами в реченні; розвивати вміння аналізувати і робити висновки; виховувати інтерес до вивчення української мови.

Обладнання: Куб, ілюстрація з зображенням веселки, картки для завдання в групах, мікрофон.

Зміст уроку.

І. Організація класу.



1. Привітання.

Встаньте, діти, всі рівненько.

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: добрий день!

Усім присутнім здоров’я ми зичим й добра.

А тепер до роботи нам братись пора.



2. Складання девізу уроку.

Роз’єднати слова і прочитати девіз уроку

Маленькапрацякращазавеликебезділля.
ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Кубування».

Аналіз граней:



  1. Частина мови?

  2. Що означає?

  3. На яке питання відповідає?

  4. Які граматичні ознаки має?

  5. Яким є членом речення?

2. Хвилинка каліграфії.

- Відгадайте загадку:

Через воду стежечка,

А води не перейдеш. (Веселка)

З буквосполучень утворити слово.

Ве ес се ел лк ка (Веселка)



  • До якої частини належить слово?

  • Назвіть форми одного і того ж слова.

  • Назвіть спільнокореневі слова. (Веселочка, веселковий)

  • Який корінь у словах?

  • Який синонім можна дібрати до слова веселка?

3. Робота над деформованим реченням.

перевис, Над, рушничок, гаєм, різнобарвний.

(Над гаєм перевис різнобарвний рушничок.)


  • Визначте головні і другорядні члени речення.

  • До яких частин мови відносяться слова?

  • Знайдіть іменники.

  • Визначте рід, число іменників.

4. Гра «Чарівний стілець».

Робота в групах.

Учні в групах по сигналу пишуть сім іменників. Кожен учень пише лише один іменник. 1 група – жіночого роду; 2 група – чоловічого роду; 3 група – середнього роду.

По черзі викликаються представники команд, займають місце на «ча-рівному» стільці і читають іменники. Правильність перевіряється всіма учнями класу.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Закресліть назви чисел і отримаєте тему нашого уроку.

Одинпидвататринчотиринп’ятьяшість. (Питання)
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Для зв’язку з іншими словами в реченні іменники змінюються за питаннями (за відмінками)

- Сьогодні ми познайомимось з відмінюванням іменників.
V. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з деформованим текстом.

і, справедливість, ніколи, правда, не зав’януть. Батьківщини, і, не гріє, без, сонце.

(Правда і справедливість ніколи не зав’януть. Без Батьківщини і сонце не гріє.)


  • Чи можна кожну з груп назвати реченням? Чому?

  • Побудуйте з кожної групи слів речення.

  • Доведіть, що це речення.

  • Який висновок можна зробити?

2. Вступне слово вчителя.

В українській мові є сім відмінків. Кожний відмінок, крім кличного, відповідає на певне питання, має своє значення і форму вираження.

Кличний відмінок на питання не відповідає і вживається при називанні предмета в звертанні.

3. Лінгвістична казка про відмінки.

Не далеко, не близько,

Не високо, не низько,

За чорнильними морями,

Паперовими горами,

В граматичному царстві,

В лісі Іменників,

На галявині Відмінювання

Жили – були брати – відмінки.

Усіх гостей, які з’являлися на галявині, вони запрошували до себе. На великий круглий стіл ставили самовар, смачне печиво, варення, вмощувались зручненько і слухали уважненько, що розповідав їм гість. Кожного цікавило своє.

Називний питає: Хто ти? Що ти?

Хоче він про наслідки роботи

І про себе чути лиш похвали.

Щоб тебе як приклад називали.

Родовий доскіпує всього -

Хоче знати він: Кого? Чого?

І про тебе знать, якого роду,

Що немає роду переводу.

Все Давальний дасть – не жаль йому,

Але хоче знать: Кому? Чому?

Знать про тебе, гожого на вроду,

Що даєш і ти свому народу?

У Знахідного свої потреби:

Він – Кого? і Що? – питає в тебе.

І кого ми всі за друзів маєм,

І що друзі роблять нам навзаєм?

А Орудний хоче знать: Ким? Чим?

У труді орудуй разом з ним.

Хоче знать: що здатний ти утнути?

Чим ти, сильний? Ким ти хочеш бути?

А Місцевий – Де? В якому місці?

Хоче знати – у селі чи в місті?

Все нове, про що дізнавались братики – відмінки, було їм дуже цікавим. І Відмінки розповідали про ці зустрічі своїй матусі – Українській мові.

4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника. (сторінка 32)

Фізкультхвилинка.


VІ. Осмислення нових знань, умінь.

1. Робота над загадкою.

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст. (Білка)

- Побудувати словосполучення, змінюючи слово білка.

Стрибає (хто?) білка;

Хвіст (у кого?) у білки;

Дав (кому?) білці;

Побачив (кого?) білку;

Спостерігав (за ким?) за білкою;

Шубка (на кому?) на білці.

- Що змінилось в іменнику?

Висновок: Іменники, пов’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють свої закінчення. Зміна закінчень іменників називається відмінюванням.

Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові:

Так слова єднати вміють,

Що усі їх розуміють. (Відмінки)

- Для чого змінюються іменники за питаннями?

(Для зв’язку слів)


VІІ. Закріплення, систематизація, узагальнення.

1. Робота в групах.

Розгадати анаграми. Змінити іменники за питаннями.

1 група – каріч

2 група – цесон

3 група – селвека

4 група – рахма



2. Вибіркове списування. (За матеріалами вправи69).

- На які питання відповідають іменники?

Випишіть за зразком сполучення дієслів з іменниками, ставлячи в дужках питання.

3. Письмо по пам’яті (Вправа 71)

* Заучування вірша.

* Письмо по пам’яті.

* Самоперевірка.

* Визначення на які питання відповідають іменники.
VІІІ. Підсумок уроку.

1. Гра «Мікрофон».

- За чим змінюються іменники?

- Скільки є відмінків?

- Для чого змінюються іменники в реченні?



- Назвіть відмінки.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка