ТемаТарас Шевченко. Мета



Скачати 114.46 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір114.46 Kb.
ТемаТарас Шевченко.

Мета. Продовжувати ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, увагу, техніку читання, вміння самостійно робити висновки. Виховувати любов і повагу до світлою образу поета-мислителя і борця.

Тип уроку. Урок позакласного читання

Обладнання. Т. Г. Шевченко "Кобзар", збірники творів "Позакласне читання. 4 кл." (видавництво "Навчальна книга — Богдан", 2005); портрет поета, ком’ютери.

Хід уроку


І. Організаційний момент. (Слайд)
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо –
Урок читання починаймо.
- Сьогодні до нас на урок завітали гості, привітаймося з ними.

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік.

2. Створення емоційного настрою.

- Будь-яка робота виконується легше й краще, якщо у людини гарний настрій, тому на початку уроку посміхніться і почнемо працювати.



3. Самовизначення до діяльності шляхом аналізу девіза уроку. (Слайд)

- Спробуйте розшифрувати вислів, який буде девізом нашого уроку.


ТИ

ТЕ

УЧІ

БРА

ЧИ

ДУ

у



ТЕ

ТЕ

МОЇ

СЯ


ТАЙ

МАЙ



○ ◊ ◊◊


(Картка – ключ ) )

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте…»

- Як ви розумієте ці слова? Поясніть.

- Поміркуйте, якій відомій людині належить цей вислів? (Т.Г.Шевченку)



ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

- Як ви гадаєте, чому девізом нашого уроку позакласного читання я обрала слова Т.Шевченка? (Слайд)

- Дійсно, цей урок присвячується геніальному синові українського народу Тарасу Григоровичу Шевченку. Пропоную провести урок у формі усного тележурналу, під час якого ми перегорнемо сторінки життя та творчості Тараса Шевченка, прислухаймося до його думки та до його слова.

(Слайд)

Ну щоб, здавалося слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!.. Знать од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди!

- Шевченко і справді мав від Бога голос і слова, які йшли меж люди. Навіть, у тяжкі часи, в родинах українців зберігалися твори Шевченка. І ті, кого лиха година гнала на чужину, разом з грудочкою рідної землі, Біблією брали із собою книгу Шевченка.


III. Актуалізація читацького досвіду.

- А як називалася перша збірка віршованих творів Тараса Шевченка? («Кобзар») (Слайд)

- Чому поет саме таку назву дав своїй першій збірці? (Шевченко був кобзарем).
1. Етимологічна хвилинка.

- Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали народних співців, що ходили від села до села, граючи на кобзі, співали пісні, розповідали людям про долю України, її народу) (Слайд)

- Чому Шевченка називають Великим Кобзарем? (Тарас Шевченко не співав по вулицях, але читаючи його твори відчуваємо ніжну, сумну пісню про важке життя людей. Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, життя дітей-сиріт).
2. Робота з виставкою книг.

- На сьогоднішній виставці представлені книги, збірки творів Шевченка та кілька видань «Кобзаря». Вони всі різні тому,що вони з давніх-давен видавалися, видаються тепер та будуть видаватися.

Ми з вами неодноразово звертались до «Кобзаря» Шевченка, у деяких дітей нашого класу він є вдома. А у вас на партах є збірнички, в яких розміщені вірші Тараса Шевченка та твори про нього, написані іншими авторами.
3. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

- Які асоціації виникають у вас з імʼям Тараса Шевченка?



Тарас Шевченко

поет


Художник

кріпак


сирота

Кобзар


солдат

Співець української природи


III. Сторінками життя та творчості Тараса Шевченка

- А зараз ми перегорнемо сторінки життєвого та творчого шляху Великого Кобзаря «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття». (Слайд)


(Слайд) І сторінка – «Народження хлопчика та його дитинство»

(Слайд) Учень. 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки дали йому ім'я Тарас.

В похилій хаті, край села

Над ставом чистим і прозорим,

Життя Тарасику дала

Кріпачка-мати, вбита горем.
- Хто такий кріпак? (Кріпак – це людина закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака купити, продати, виміняти як річ.)

Учень. Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім'єю до села Кирилівка. Велика була сім'я: батько Григорій, мати Катерина, три сестрички (Катря, Ярина, Марійка), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев'ятеро. Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в'ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та сестра Катерина.

1. Робота над уривком з книги "Широкий шлях" ("Залізні стовпи"), с. 100

І частина – читає вчитель

ІІ частина – вибіркове читання.

- Знайдіть і прочитайте опис країни, в якій зростав Тарас.

ІІІ частина – читання в особах.

- Деякі учні готували читання цього уривка в особах.


2. Бесіда за товром

- Яким був Тарасик в дитинстві?

- То, чи вийшло щось добряче з Тараса?
(Слайд ) ІІ сторінка. «Тяжко-важко в світі жити сироті без роду».
(Слайд) Учень.У 9 років Тарас залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи. Коли хлопчику було 11, помер батько. Нікому у цьому світі не живеться гірше, ніж сироті.

Рано вмерла його мати,

Вмер із часом тато.

Залишився сиротою.

Не міг раду дати

З горем і журбою.



Вчитель (Слайд)

Тяжко-важко в світі жити

Сироті без роду

Нема куди прихилиться,-

Хоч з моста та в воду.
1. Робота над твором «Чабан, маляр, кухар»

Інсценізація "Чабан, маляр, кухар "(уривок з книги О. Іваненко "Тарасові шляхи").

Оксана.Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?

Тарас. Еге ж, Оксано, малярем.

Оксана. І ти розмалюєш нашу хату.

Тарас. Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні, яне ледащо. Я буду-таки малярем. Оксана: Авжеж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий — вони ж питочки хочуть!

Оксана. Ходімо, я тобі допоможу. (Слайд)

2. Бесіда

- Чи легким було дитинство Тараса?

- Ким хотів стати малий Тарас?

- Яку роль в житті Тараса відіграла Оксана?

- В якому творі Тараса Шевченка змальовано образ цієї дівчинки? («Мені тринадцятий минало...")

- Хто прочитає напам'ять цей вірш? (Слайд)


(Слайд) ІІІ сторінка «Картинна галерея Шевченка»

Учень. Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш сірого паперу, недогризок олівця і сховавшись в бур’янах малював усе, що бачив довкола. Малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.

(Слайд) Учень. Погляньте на картину І.С.Їжакевича «Тарас пастух». В основу сюжету картини автор поклав вірш «Мені тринадцятий минало». Так починається шлях майбутнього художника. У сільській школі Тарас навчився читати, потім служив у пана, а той віддав вчитися на маляра, щоб мати свого художника.

Раз застав при малюванні

в саду його Сошенко.

Поміг, щоб вільним став Тарас.

Вчитись став Шевченко.
Учень. Тут Шевченко влітку 1836 року познайомився зі своїм земляком - художником Іваном Сошенком, завдяки зусиллям якого навесні 1838 року молодого поета друзі викупили з кріпацтва і він зміг навчатися в Академії мистецтв. За час навчання одержав 3 срібні медалі за свої художні роботи.

(Слайд) Ще він художник справжній і чудовий,

В його картинах – все життя народу,

Він малював портрети й Україну –

Її людей, її красу природи.


- Пропоную переглянути художні твори Шевченка. (Слайд)
(Слайд) ІV сторінка «Шевченко - поет»

Його пізнали малярі,

Хвалили вдале діло.

Але злякалися царі:

Він вірші пише сміло!

(Слайд)
Учень. Серце мліло

Від горя людського ,

Й воскресало гордо й сміло

Тарасове слово.

Бо в тих віршах розповідав

Як добре вже вільним бути.

Яка неволенькам біда,

Як гнобить ворог лютий.


- Як сприймалося народом Шевченкове слово?

- Як ставився до людей, а люди до нього?


- У своїх творах Шевченко писав не тільки про тяжке життя українського народу, дітей-сиріт, не тільки закликав людей до боротьби проти кріпацтва, а й оспівував красу української природи.
1. Учні читають напамʼять вірші Шевченка
(Слайд) V. Сторінка «Пам'ять про поета вічна»

9 березня 1861 року Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжкохворий, прийшли друзі. А 10 березня серце великого українського Кобзаря перестало битися. (Слайд)



(Слайд) А 10 березня 1861 року Тарас Григорович помер. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі. Та чи могли люди забути і не виконати ще один заповіт?! І у травні того ж року перевезли його прах в Україну. Поховали генія поетичного слова, великого художника, патріота і борця за свободу Т.Г.Шевченка на Чернечій горі, поблизу Канева.

Багато літ минуло з того часу,

Праправнуки вивчають “Заповіт”,

У Каневі вклоняється Тарасу

Не тільки Україна – цілий світ.

- У цьому році увесь світ відзначає 200-річчя з дня народження Великого Кобзаря.

І хоч Тарас Григорович прожив усього 47 років, із них 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні і лише 13 років був вільною людиною, його ім’я знають в усьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу.

Іменем Шевченка названі міста, села, вуиці, пам’ятники і не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видано 33 мовами світу.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА



VІ. Сторінка «Наші знання про Шевченка»

- А зараз переходимо до наступної сторінки, яка стосується ваших знань.



(Слайд) 1. Робота над твором К.Гриневичевої «Однин вечір з життя Шевченка в Києві»

1) Словникова робота

2) Мовчазне читання твору.

3) Переказ твору за складеним планом. (Слайд)

- Які місця надихали Шевченка до написання віршів?

- Про що згадував Шевченко у своїх творах?
2. Робота в групах. (Слайд)

1 група. «Закінчи речення»



1. Неначе сонце засіяло,
І наче все на світі стало
моє ... лани, гаї, сади!..
І ми, жартуючи, погнали
чужі ягнята до .... (води).
2. Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце .... (зустрічає).
3. Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона .... (калина).



2 група. «Доберіть до малюнків рядки з віршів, розтав правильно цифри

1img070

3img071

2img072

4img073

… Тече вода із – за гаю

Та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

Поміж осокою.



Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину,

Над водою гне з вербою

Червону калину.



… Вітер з гаєм розмовляє

Шепче з осокою;

Пливе човен за Дунаю

Один за водою…




… Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.



3 група. Відтворіть прислів’я про Т.Шевченка

Шевченко Тарас, наче сонце для нас.

• Тарасові слова – то правда жива.

• Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.

• Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.

3. Презентація виконання завдання в групах. (Слайди)

4. Самостійна робота у вигляді тесту (Слайд)


  1. Коли народився Тарас Григорович Шевченко?

а) 8 березня 1815 р.;

б) 9 березня 1814 р.;

в) 10 березня 1816 р.


  1. У скільки років Малий Тарасик залишився без матері?

а) 8 років;

б) 9 років;

б) 7 років.


  1. Т. Г. Шевченко відомий світу, як…

а) архітектор;

б) письменник;

в) поет;

г) художник.



  1. Похований Шевченко в…

а) Петербурзі;

б) Києві;

в) Каневі;

г) Москві.



  1. Якого птаха найбільше оспівував поет?

а) соловейка;

б) лелеку;

в) ластівку;

г) жайворонка.

6. Які рослини і які живі істоти згадуються у вірші « Реве та стогне Дніпр широкий»?
Рефлексія (Слайд)

- Що нового дізналися про Шевченка?

- Яким було його життя в дитинстві?

- Що сподобалося найбільше?



(Слайд) Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове – живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які посилав він синам свого народу. І серед них найперший і найголовніший:

Свою Україну любіть,

Любіть її… Во время люте,

В останню тяжкую минуту



За неї Господа моліть.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка