Темперамент. Практична робота визначення темпераменту. Характер



Скачати 79.04 Kb.
Дата конвертації28.03.2016
Розмір79.04 Kb.
Методичний кабінет

Конспект уроку

з біології на тему:



«ТЕМПЕРАМЕНТ. ПРАКТИЧНА РОБОТА

ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ. ХАРАКТЕР».

Вчитель


Тернопільської ЗОШ №18

Фірман Б.М.

Тернопіль

ТЕМА: Темперамент. Практична робота «Визначення темпераменту». Характер.
МЕТА: Дати уявлення про різні типи темпераменту. Ознайомити учнів з поняттям «характер» розкрити його природну основу.
ОБЛАДНАННЯ: Таблиця «Головний мозок людини», картки для тестування, схеми «Основні особливості характеру» І «Фактори, що впливають на характер».
ОСНОВНИЙ ЗМІСТ
На дошці основні поняття теми: темперамент, типи темпераменту: сангвічний, флегматичний, холеричний, меланхолічний характер.
Епіграфом уроку ми взяли слова давніх греків «Пізнай самого себе».
І. Актуалізація опорних знань

Кращі учні дають відповідь на питання, що надруковані на листках: Як пояснити той факт, що Д.І.Менділєєву наснилася таблиця хімічних елементів?

Характеристика підсвідомості.

Всі інші пишуть біологічний диктант.



  1. Відображення дійсності у вигляді знань, закріплених у мові, які можуть бути повідомлені, передані іншим людям це - .(СВІДОМІСТЬ)

  2. Емоції, які супроводжуються сильною, бурхливою реакцією це - . (АФЕКТИ)

  3. Свідоме керування емоціями це - . (ВОЛЯ)

  4. Навичка виконується на рівні підсвідомості коли вона (ЗАКРІПЛЕНА).

  5. Проявляються емоції у вигляді (ЕМОЦІЙНИХ СТОСУНКІВ, ЕМОЦІЙНИХ РЕАКЦІЙ).

  6. Негативні емоції це - . (НЕНАВИСТЬ, ЗНЕВАГА, ВІДРАЗА).

  7. У становленні свідомості велику роль відіграє (СИЛА ВОЛІ).

  8. Позитивні емоції включають в себе (РАДІСТЬ, КОХАННЯ, НІЖНІСТЬ).

  9. Емоції – це ( РЕАКЦІЇ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У ВІДПОВІДЬ ЗОВНІШНІХ І ВНУТРІШНІХ ПОДРАЗНИКІВ).


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Перед тим, як приступити до вивчення нової теми послухайте уважно розповідь: «Четверо втомлених подорожніх дісталися опівночі до міських воріт. Ворота зачинені, варта спить. Перший сів на землю: «От не щастить, варто було вибратись з дому і така невдача! Що ж робити – до ранку далеко. Згадайте моє слово, ще й дощ піде!» - говоре він, ледь не плачучи. «Чого тут бурчати, висадимо ворота, та й усе!» - каже другий . «Друзі, зберігайте спокій, сядемо і почекаємо, літня ніч така коротка», - заспокоював третій. «Навіщо сидіти і дивитись? Давайте розглянемо ворота ближче. Он під ними велика щілина. Нумо, подивимося, може в неї проліземо», - взяв у свої руки ініціативу четвертий.


Який висновок ми можемо зробити з почутого?

Учень: - люди по різному реагують на події, вони по-різному пристосовуються до умов навколишнього середовища, по-різному поводяться в тих чи інших ситуаціях. Люди мають різну схильність і різні здібності, виявляють різну здатність до навчання.

Різноманітний навколишній світ, що оточує людину, ставить перед нами безліч загадок. Одну з найскладніших загадок сформулювали ще давні греки, написавши на одному із своїх храмів такі слова: «Пізнай самого себе». Цей вислів давніх греків і буде епілогом сьогоднішнього нашого уроку, і ми дамо відповідь на питання. ЧОМУ МИ РІЗНІ!


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
ПЛАН УРОКУ:

  1. Історія виникнення темпераменту.

  2. Чим відрізняються типи нервових систем.

  3. Характеристика типів темпераменту.

  4. Характер і його риси.

  5. Фактори, що впливають на формування характеру.

Психологи стверджують, якщо учні слухають пояснення вчителя, то засвоюють - 40% інформації, якщо роблять записи під час пояснення – 60%, а якщо самостійно опрацьовують матеріал, то – 90%.

Отже, я закликаю вас до роботи в творчих групах. Клас ми ділимо на дві команди, команда обирає собі експерта, який буде робити звіт.
1. ІСТОРІЯ ВИНЕКНЕННЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ

1-а команда виконує завдання: Як розвивалося вчення про темперамент.

(ПІД ЧАС ЗВІТУ КОРИСТУЙТЕСЯ СХЕМОЮ)


ІСТОРІЯ ВИВЧАННЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ

ГІПОКРАТ – Люди відрізняються співвідношенням 4-х соків:

творець учення КРОВІ, ФЛЕГМИ, ЖОВЧІ І ЧОРНОЇ ЖОВЧІ


ГАЛЕН -

класифікація темпераментів – 4-типи:


  1. сангвініки – переважає кров, життєва сила.

  2. флегматики – слиз.

  3. холерики – жовч (холе).

  4. меланхоліки – чорна жовч.


ПАВЛОВ – Вперше на початку ХХ ст. сказав про те, що

наукове основними властивостями темпераменту є не

обґрунтування властивості рідин чи тканин тіла, а особливості

вчення функціонування нервової системи.

2-га команда працює над завданням:



2.ЧИМ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ ТИПИ НЕРВОВИХ СИСТЕМ?

Ви добре справились із попереднім завданням, зараз перша команда працює над завданням: характеристика двох типів темпераменту – сангвініки та флегматики. Паралельно вичитуєте риси притаманні цим типам темпераменту. Завдання для другої команди полягає у написанні характеристики холериків та меланхоліків, також виписати риси характеру, що підходять цим типам темпераменту (ст. 271)


3. ХАРАКТЕРИСТИКА ТИПІВ ТЕМПЕРАМЕНТУ:
Сангвініки : з широкими інтересами, допитливі, врівноважені, енергійні, з великим самоконтролем, стримані.

Холерики: енергійні, сміливі, схильні до рішучих дій ,але іноді не обачні.
Меланхоліки: пасивні, вразливі, схильні до депресій та пригніченості.
Флегматики: стримані, спокійні, наполегливі, постійні у звичках та схильностях.
Основна частина людей флегматичного та сангвінічного видів темпераменту. Подивіться на малюнок видатного Датського художника Бідструпа. Що ви на ньому бачите? Прокоментуйте.
Вчитель: Виділення темпераментів завжди відносне. Більшість людей мають риси всіх типів із переважанням одного з них, отже ви зрозуміли, що тип нервової системи є природженим і складає основу її темпераменту. Але тип нервової системи в процесі індивідуального розвитку може змінюватися під впливом соціального середовища. Отже, дуже важливе значення має виховання, заняття спортом.

4.Четверте питання нашого сьогоднішнього уроку – ЩО ТАКЕ ХАРАКТЕР?

Адже темперамент і характер це дві різні речі. Можна бути порядною і не порядною людиною з будь-яким темпераментом. Учні підготували і зараз зачитають вислови видатних людей про характер:

- Хорошими людьми стають скоріше від вправляння, ніж від природи (ДЕМОКРІТ).

- Життя людини – це його характер (ГЕТЕ).

- Заняття накладають відбиток на характер людини (Овідій Назон).

- Характер людини найкраще розвивається тоді, коли він описує характер іншої людини (ДІХТЕР).

- У кожної людини є три характери:


Вчитель: Так що є таке характер прочитаємо на сторінці 271 нашого підручника.

У різні часи існувало чимало теорій, що пов’язували формування характеру з формою черепа, будовою обличчя, чи навіть тіла людини. У наш час ці теорії не мають жодного підтвердження, і його не слід пов’язувати з будовою тіла. Про характер людини потрібно говорити на основі вчинків. Відома східна приказка, яка стверджує: «Посієш вчинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю». Акцент у ній правильно поставлений на людських вчинках.




Таблиця: ОСНОВНІ РИСИ ХАРАКТЕРУ.

  1. Ставлення до людей і суспільства ( патріотизм, чуйність, товариськість, щирість).

  2. Ставлення до самого себе (егоїзм, скромність, почуття гідності, самодисципліна, образливість, самовпевненість, зарозумілість.

  3. Ставлення до праці (ініціативність, наполегливість, лінощі).

Д.І. Писарєв писав, що «…характер загартовується працею, і хто ніколи не добував собі їжі власною працею, той у більшій мірі завжди залишається слабкою млявою і безхарактерною людиною….»

4. Переконання та ідеали (чесність).


5. Вольові якості.
5. ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ФОРМУВАННЯ ХАРАКТЕРУ:
1) СПАДКОВІСТЬ (на характер, як і темперамент зумовлений типом нервової системи).
2) ВИХОВАННЯ (як виховується людина в сім’ї які умови її життя, які традиції в цій сім’ї, чи є повага один до одного).
3) ОТОЧЕННЯ (які друзі, компанія цієї людини).
4) САМОВИХОВАННЯ (здатність критично оцінювати своєї позитивні якості і негативні, недоліки).
Скажи хто твій друг, і я скажу хто ти?
Характеристика характеру і його основ.
Характер – це сукупність відносно сталих психологічних рис людини, що проявляється в різноманітних сферах її життя і діяльності.
Характер – це одна із найважливіших характеристик людини, що відрізняє її від інших особистостей.
Кожній людині притаманні риси характеру, що відрізняє її від інших. З роками в людини накопичується досвід, формуються погляди, моральні принципи та ідеали. Все це відбивається на її характері. І людина завжди повинна керувати своєю поведінкою, не проявляти негативні сторони свого характеру, а виховувати в собі лише позитивні риси. Складовою частиною тут є воля. Воля – це здатність людини чинити дії, які вимагають подолання внутрішніх і зовнішніх перешкод. Це здатність мобілізувати додаткові зусилля. Якості, що притаманні вольовим людям: цілеспрямованість, наполегливість, рішучість, дисциплінованість, надійність. Серед вольових якостей найсуттєвішою є здатність людини у важких ситуаціях своєчасно приймати зважені рішення. Вольові якості можна виховати в людині. Ще Павлов підкреслював, що людина – це єдина система, здатна регулювати сама себе в широких межах, тобто вона може – самовдосконалюватися.

IV. Закріплення отриманих знань.

Учні виконують практичну роботу № 9 «Визначення типів темпераменту».


V. Домашнє завдання.
1. Вивчити §80.
2. Підготувати додаткову інформацію на тему: «Здібності та обдарованість».

Типи нервових систем відрізняються:

  1. Силою збуджувальних процесів (здатність нейронів

кори до тривалого збудження) і гальмівних процесів

(до тривалого гальмування).




  1. Рухливістю нервових процесів – здатність нейронів кори швидко переходити від стану збудження до гальмування і навпаки.



  1. Врівноваженістю нервових процесів – характеризує співвідношення гальмування і збудження.







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка