Теребовлянська централізована бібліотечна система Методично бібліографічний відділ кроки до успіху



Скачати 203.38 Kb.
Дата конвертації30.03.2016
Розмір203.38 Kb.

Теребовлянська централізована бібліотечна система

Методично – бібліографічний відділ

КРОКИ ДО УСПІХУ

(Методичні рекомендації)


Серія: Профорієнтація




Теребовля 2013

Матеріал підготувала: Методист - Квасович Г. І.

Відповідальна за випуск: директор ЦБС - Крючиніна Л. Є.

Вибір професії. Яким величезним змістом наповнено, здавалося б, звичне словосполучення, скільки в ньому сховано емоцій, тривог, чекань, проблем! Адже це не просто вдало чи невдало прийняте в юності вирішення, а найчастіше сформована чи розбита доля, активне, творче, радісне чи пасивне життя , байдуже існування, нарешті, це один з найважливіших доданків і умов людського щастя, свідомість своєї необхідності людям. Ким стати? Це питання задавало, задає і буде задавати буквально кожен учень школи без винятку.

Вірний вибір професійного майбутнього для молодої людини є основою її становлення в суспільстві, одним із головних рішень в житті.

Тому особливе значення має кваліфікована допомога учнівській молоді у виборі професії. І бібліотека як соціальний інститут, котрий вирішує завдання інформування, освіти, виховання своїх користувачів, не може стояти осторонь від профорієнтаційної роботи.



Профорієнтація передбачає повне і всебічне знайомство учнів зі світом професій, з правилами вибору професії, з соціально-економічними, психологічними і медико-фізіологічними аспектами вибору професії, що є найважливішою передумовою для вироблення готовності до професійного вибору.

Робота з професійної орієнтації в бібліотеці має відбуватися за планом з визначенням мети, завдань, функцій, етапів, напрямків , змісту, які повинні бути реалізовані протягом певного періоду і мати результати.



Профорієнтаційна робота бібліотеки має завдання:

  • вивчення читацьких та професійних інтересів учнів;

  • підвищення ролі джерел інформації (книги, довідники, періодичні видання) у професійному самовизначенні учнів;

  • виховання загальнолюдських якостей і розумних потреб людини;

  • формування у дітей установок на власну пізнавальну активність,самопізнання, самоосвітню діяльність як основу професійного самовизначення ;

  • інформаційна підтримка учнів щодо здобуття знань про сфери діяльності людини, про галузі економіки, про регіональний ринок праці;

  • ознайомлення школярів із професіями на матеріалах художньої, науково-популярної, довідкової літератури;

  • використання інноваційних форм профорієнтаційної роботи, проведення заходів спільно з учителями, батьками, по вивченню і формуванню професійних інтересів у школярів;

  • надання допомоги класним керівникам та учителям – предметникам у виборі літератури профорієнтаційного характеру.

Основні напрями профорієнтаційної діяльності:

  • виховання любові та поваги до праці в маленьких читачів;

  • знайомство з широким колом професій;

  • виявлення інтересів та нахилів школярів;

  • розширення кругозору та формування стійкого інтересу до обраної галузі знань;

Головним завданням профорієнтації є виховання любові до будь-якого виду трудової діяльності, знайомство з потребами народного господарства країни в цілому і конкретного регіону зокрема у фахівцях на сучасному етапі і на найближчу перспективу.

Починати цю роботу можна з 1-го класу, поступово, від класу до класу

розширюючи і ускладнюючи коло відомостей. І повинно відбуватися поетапно.

Етапи професійної орієнтації:

Перший етап (1-4 класи) :


  • ознайомлення дітей із доступним для їх розуміння професіями;

  • формування розуміння необхідності та важливості праці для кожної людини.

Другий етап (5-7 класи) :

  • набуття уявлень про головні галузі практичної діяльності людей;

  • ознайомлення зі світом сучасних професій;

  • вивчення інтересів та здібностей учнів ;

  • інформаційна підтримка виявлених інтересів та здібностей .

Третій етап ( 8-11 класи):

  • розширення і систематизація знань учнів про професії та їх вимоги до людини;

  • формування інтересу до конкретної професії;

  • ознайомлення зі шляхами отримання професії після закінчення школи та майбутнього працевлаштування;

  • узгодження професійних планів учнів з їх власними інтересами і можливостями.

Бібліотекарі в своїй роботі на допомогу профорієнтації повинні:

  • регулярно підбирають літературу для вчителів і учнів на допомогу у виборі професії (по роках навчання) і роботі з профорієнтації;

  • вивчають читацькі інтереси учнів і рекомендують їм літературу, що допомагає у виборі професії;

  • організовують виставки книг про професії і читацькі диспути-конференції на теми вибору професії;

  • узагальнюють і систематизують методичні матеріали, довідкові дані про потреби регіону в кадрах і інші допоміжні матеріали (фотографії, вирізки, схеми, проспекти, програми, описи професій);

  • регулярно влаштовують виставки літератури про професії по сферах і галузях (машинобудування, транспорт, будівництво, в світі мистецтва і т.д)

З метою профорієнтації з самими найменшими користувачами можна проводити профорієнтаційні пізнавально-розважальні заняття:

Вправа „Хто що робить?”

  • читель – навчає, вчить.

  • Кухар – ... (готує)

  • Будівельник – ... (будує).

  • Прибиральниця – ... (прибирає).

  • Продавець – ... (продає).

  • Художник – ... (малює).

  • Письменник – ... (пише).

  • Фотограф – ... (фотографує).

  • Праля – ... (пере).

  • Лікар – ... (лікує).

  • Двірник – ... (прибирає).

  • Вихователь – ... (виховує).

Вправа „Назви за описом”

* Ваш одяг буде, як картинка: все по вас – і рукав, і спинка. Пришиє рівно комірець. Хто так старається? (Кравець, швачка)

* Ще до зорі прокидатися звик, першим стрічає сонце у місті. Двір наш і вулиця щоб були чисті, трудиться з раннього ранку... (Двірник)

* Як у народі називають того, хто землю обробляє, хто ниви житом засіває, високі врожаї збирає? (Хлібороб)

* Робить ліки й продає? Відгадали, хто він є? (Аптекар)

* Від хвороб людей лікує, з ліками на них чатує. (Лікар)

* Є паличка у нього в руках чарівна, за мить всі машини зупинить вона. І він на дорозі з нею працює, і за порядком у місті пильнує. (Регулювальник)

Чи важко було назвати професію? Яку найважче? Чому?

Ефективним є проведення Днів інформації «Ким бути», «Тисяча і одна дорога», «На допомогу технічній самодіяльності», «Якщо ти обрав професію механіка, столяра, програміста, юриста, економіста, педагога, медика, та ні…»

Можна скласти список літератури наявної в бібліотеці по профорієнтації, бібліотекам з наявним інтернет центром зробити веб - ліографічні сниски сайтів «Профорієнтація на сторінках інтернет», «Працевлаштевання», «Молодь: вибір шляху» також модна провемти інтернет – мандрівку «Пошук свого місця в житті», «Молодь обирає професію» це їм допоможе у підході до вдалого вибору спеціальності, допоможе зорієнтуватися у величезному світі професій.

Можна проводити бесіди, дискусії, круглі столи, спеціалізовані ігри, зустрічі з фахівцями, вікторини, вечори запитань і відповідей, книжкові виставки, тематичні полички, куточки, дайджести, рольові ігри …

«Чого бажаєш досягти в житті», «Світ професій і горизонт покликань», «Що означає вислів «своє місце у житті», «професія і стиль життя» «Дипломоване безробіття», «Світ професій для молоді», «Обираємо професію за правилами»

«Скільки професій стільки доріг», « Моя професія – моє покликання», «Познайомтесь з професією…», «У пошуках майбутнього», «Ким бути?», «На шляху до професії», «Як вибрати професію», «На порозі дорослого життя», «Зроби сам свій вибір» «Допомога батьків у виборі професії", "Професійна династія", «Покликання! Що це таке?», «Технічний прогрес та перспективи розвитку професії» «Ринок професій»

«Автомобіліст – професія майбутнього», «Радість праці на землі своїй», «Моє покликання - економіст», «Усі професії потрібні, усі професії важливі…», «На світі тисячі професій, одна із них – твоя».

Наприклад диспут «Покликання. Як його знайти?»

Примірні питання до обговорення можуть бути такими:

1. Що таке покликання? Чи може кожен знайти його?

2. Праця – це задоволення чи засіб існування? Твоя думка з цього приводу.

3. Як ти думаєш, вибір професії це особиста справа чи громадська? Чи повинен хто-небудь втручатися у твій вибір?

4. Чи можна вважати рівнозначними поняття «Свідомий вибір професії» і «мета життя»?

5. Що робити, якщо не маєш всіх потрібних для обраної професії особистих якостей?

6. Чи сприяє книга вибору професії? Герої яких книг – твої сучасники мали вплив на твій вибір?

7. Як ти уявляєш обрану професію в майбутньому?

Ознайомлення учнів з професіями в процесі бесіди можна проводити за таким планом:

І. Загальні відомості про професії:



  • коротка характеристика галузі, де використовується професія;

  • короткий історичний нарис та перспективи розвитку професії;

  • основні спеціальності, які входять до складу професії;

  • приклади біографій кращих представників професії.

2. Виробничий зміст професії:

  • місце та роль професії в технічному прогресі, її перспективність;

  • предмети, засоби та результати праці;

  • зміст та характер (функції) трудової діяльності;

  • об’єм механізації праці;

  • загальні та спеціальні знання та вміння спеціаліста даної професії, моральні якості та взаємодія з іншими спеціальностями.

3. Умови праці та вимоги професії до людини:

  • санітарно-гігієнічні умови праці;

  • вимоги до віку та здоров'я;

  • елементи творчості, характерні труднощі, ступінь відповідальності, спеціальні вимоги до фізіологічних особливостей людини;

  • спеціальні умови, вплив професії на спосіб життя працівника, його побут.

  • економічні умови (організація праці, система оплати, відпустка).

4. Система підготовки до професії:

  • шляхи отримання професії: бригадно-індивідуальне навчання, навчальні комбінати, курси, професійні ліцеї, ВНЗ І-ІІ та ІІІ-ІV рівнів акредитації;

  • зв’язок професійної підготовки з навчальною та трудовою діяльністю в школі;

  • рівень та обсяг професійних знань, умінь та навичок, необхідних для отримання початкового кваліфікованого розряду з даної професії: перспективи професійного росту, де можна продовжити ознайомлення з професією, що читати про професію.

5. Знайомство з системою навчання професійних ліцеїв, ВНЗ І-ІІ та ІІІ-ІV рівнів акредитації. Ознайомлення учнів з навчальними закладами, з професіями, які вони готовлять, з організацією прийому та навчання

В ході бесід з’ясовують, що знають учні про професії, що вони самі бажали пізнати. В процесі живого спілкування можна визначити багато сторін особистості учня. Перші бесіди – загальні, орієнтовані; наступні – більш вузькі, спеціалізовані. В ході бесід задають питання, які стосуються навчальних інтересів учнів, позашкільних занять, професійних намірів, а також тих, що відносяться до оцінки учнями своїх можливостей та прихильностей, важливих для майбутньої професії. Для кожного учня підбирають питання, виходячи з підсумків спостережень, анкетних питань. Індивідуальні бесіди дають додатковий матеріал про поінформованість учнів про професію, мотивах вибору, самооцінці, про рівень самостійного мислення.

Ще одним напрямком профорієнтаційної роботи може бути спеціалізована гра «Відгадай професію»

Прикладами професій для гри можно обрати:



  • Спеціаліст з оздоблення приміщень (маляр)

  • Спеціаліст по виготовленню речей з металу (Токар)

  • Спеціаліст з виховання то навчання дітей (педагог)

  • Власник сільськогосподарського підприємства з використанням земельної частки (фермер)

  • Спеціаліст по духових та клавішних інструментах (музикант)

  • Спеціаліст що володіє ножницями та гребінцем (перукар)

  • Спеціаліст з обробки дерева (столяр)

  • Працівник торгівлі (продавець)

  • Спеціаліст з будівництва (будівельник)

  • Службовець занятий виданням газети чи журналу (редактор)

  • Службовець що керує фінансовою діяльністю (бухгалтер)

  • Спеціаліст в юридичній сфері (Юрист)

  • Наймилосердніша професія. (Лікар)

  • Обслуговує читачів, складає каталоги, забезпечує своєчасне поповнення та оновлення фондів, добре знає літературу. (Бібліотекар-бібліограф)

  • Професія, що в перекладі з англійської означає "задумка, креслення, малюнок, художнє конструювання".(Дизайнер)

Зустрічі з фахівцями тих чи інших професій, можна організовувати у формі інтерв’ю, вечора запитань і відповідей. Орієнтований перелік питань може бути таким:

  • назвіть вашу професію (спеціальність)? З чим вона пов’язана?

  • Якій шлях до здобуття доної спеціальності ви пройшли?

  • Чи мали вплив батьки, друзі, знайомі на ваш вибір?

  • Ваш робочий день, опишіть його?

  • В яких умовах вам доводиться працювати?

  • Які переваги має ваша професія?

  • Які недоліки має ваша професія?

  • Чи мали батьки вплив на

  • Чи існують перспективи подальшого професійного зростання, що для цього вам потрібно?

Також для виявлення інтересів та нахилів щодо тієї чи іншої професії допоможе анкетування «Ким бути».

Запитання анкети:

1. Чи прийняли ви рішення про вибір майбутньої професії

а) так; б) ні.

2. Ваш основний варіант майбутньої професії ______________________________________________________________

3. Ваш запасний варіант майбутньої професії ______________________________________________________________

4. Які шкільні предмети необхідні вам для оволодіння майбутньою професією? ___________________________________________________

5. Які оцінки ви маєте з цих предметів? _____________________________________________________________

6. На чому базують ваші знання про обрану професію:

а) спостереження за чиєюсь працею;

б) бесіди (рекомендації) вчителів;

в) бесіди (рекомендації) батьків;

г) розповіді товаришів;

д) заняття в гуртках, факультативах;

е) читання книг, журналів, радіо- і телепередач.

7. Що вплинуло на ваш вибір:

а) цікавість;

б) умови праці;

в) престижність;

г) оплата праці;

д) перспективність;

е) доступність;

є) корисність;

ж) покликання.

8. Чим вам подобається займатися у вільний час?________________

__________________________________________________________

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 9. Що ускладнює здійснення професійного вибору:

а) недоступність професії;

б) сумніви;

в) невпевненість;

г) платіжна неплатоспроможність;

д) проблеми зі здоров’ям;

10. Чи впевнені ви у здійснені своїх планів:

а) так; б) ні.


Прикладом запитань до анкети щодо встановлення мотивів професійного самовизначення старшокласників може бути:

1. Чи визначилися ви з майбутньою професією?

так ні

2. Що спонукало Вас обрати саме цю професію?



а) сімейна традиція;

б) порада батьків;

в) порада друзів;

г) порада вчителів;

д) вирішив(ла) сам(а);

е) Ваш варіант відповіді ________________________________

3. Що було джерелом інформації про обрану професію?

а) розповіді батьків;

б) книги про професію;

в) розповіді вчителів;

г) теле-, радіопередачі про професію;

д) Ваш варіант відповіді ________________________________

4. Що Ви знаєте про обрану професію?

а) професія престижна;

б) умови праці представників професії;

в) заробітна платня;

г) медичні протипоказання;

д) суспільна значущість професії;

е) вимоги професії;

ж) Ваш варіант відповіді _______________________________

5. Обрана професія допоможе Вам:

а) реалізувати свої здібності;

б) розкритися у творчості;

в) стати цінною для суспільства людиною;

г) самовдосконалитися;

д) досягти високого положення;

е) Ваш варіант відповіді ­­­­­­­­­­­ _______________________________

6. Як ставляться батьки до Вашого вибору професії?

а) підтримали;

б) байдуже;

в) намагалися переорієнтувати на іншу професію.

На яку саме? ________________________________________

Ще одним прикладом анкетування може бути: Анкета «Омріяна професія»

Запитання до анкети

Прізвище, ім’я ___________________________________

Клас_______________ дата ________________________

1. Чи вирішили ви питання вибору професії?

а). так; б).ні.

2. Яку професію вирішили обрати?____________________________

3. Як ставляться батьки до вашого вибору?

а) позитивно;

б) негативно;

в) це питання не обговорювали.

4. Якщо ви не обрали професію: в чому полягають труднощі вибору?_______________________________________________________

5. Яким чином плануєте опанувати обрану професію?

а) через ПТУ;

б) технікум ;

в) ВНЗ;

г) на виробництві.



6. Чи бачили ви, як працюють люди цієї професії?

а) так;


б) ні.

7. Як ви готуєтеся до оволодіння цією професією?

а) відвідую факультатив ;

б) займаюся в гуртку технічної творчості ;

в) читаю спеціальну літературу ;

г) вивчаю практично;

д) розпитую батьків, знайомих;

е) ніяк не готуюся.

8. Чим ви любите займатися у вільний час?

а) читаю книги ;

б) займаюся спортом ;

в) читаю спеціальну літературу ;

г) займаюся конструюванням, моделюванням.

д) займаюся у гуртку технічної творчості.

9.Ваш улюблений предмет?_________________________________

10. Що приваблює вас в обраній професії?(можна підкреслити до п’яти пунктів):

а) значення для народного господарства ;

б) творчий характер ;

в) чиста робота ;

г) висока заробітна платня ;

д) відповідає інтересам, схильностям ;

є) можливість щось зробити своїми руками ;

ж) перспектива професійного росту ;

з) спілкування з людьми ;

і) можливість проявити свої знання, здібності ;

11. Що ви знаєте про обрану професію?

а) знаряддя праці ;

б) зміст праці ;

в) умови праці ;

г) оплату праці ;

д) нічого не знаю.

12. Якими рисами повинен володіти працівник обраної професії?_____________________________________________________

13. Які риси є і у вас?________________________________________

14. Які з цих рис ще потрібно розвинути в собі?_________________

15. Які професії, крім обраної, вам подобаються, про які хочете дізнатися глибше?
Анкетування «Вибір професії» мажна подати так:

Шановний читачу!

Наша бібліотека хоче стати твоїм помічником та порадником у виборі професії. А щоб цікаво і змістовно організувати цю роботу, нам потрібна твоя допомога.

1. Твій улюблений предмет у школі __________________________

2. Як ти вчишся?

а) на „відмінно” б) „добре” в) „задовільно”

3. Якою діяльністю, крім навчання, ти займаєшся? (вкажи назву)

а) в гуртках __________________________________________

б) факультативах_______________________________________

в) музичній, художній школах____________________________

г) інше_______________________________________________

4. Як ти вважаєш, які професії потрібні нашому місту?___________

__________________________________________________________

5. Яку вибереш собі професію?_______________________________

6. Хто допоміг тобі в цьому виборі? ___________________________

7. Наскільки ти чітко уявляєш собі зміст і специфіку майбутньої професії?






чітко

Скоріше чітко

Не чітко

Потрібна інформація

інше


Умови праці
















розмір зарплати
















Престиж у суспільстві















8. На твій погляд, якими якостями повинен володіти спеціаліст з обраної тобою професії? ________________________________________

9. Що ти робиш для підготовки до обраної професії?

а) читаю книги, журнали, відпрацьовую інформацію в

Інтернет мережі

б) дивлюсь спеціальні передачі по ТБ

в) спілкуюсь з людьми обраної професії

10. Вкажи:

Клас _________

Прізвище _________________________

Твоє питання : _____________________________________________
Сприятиме підвищенню ефективності профорієнтаційної роботи молоддю проведення соціологічних досліджень, експрес опитувань.

Приклад запитань до опитування:

На що ви витрачаєте свій вільний час?

Які шкільні дисципліни подобаються вам більше?

Назвіть тематику книг що вас найбільше цікавлять?

Що плануєте робити після закінчення школи?

Чи співпадають ваші плани, з можливостями та з побажанням батьків?

Чи схвалюють ваш вибір?

Основними критеріями і показниками ефективності профорієнтаційної роботи є насамперед:


  • достатня інформація про професію й шляхи її здобуття. Без

чіткого уявлення про зміст і умови праці в обраній професії школяр не зможе зробити обґрунтованого вибору. Показником достатності інформації в цьому разі є чітке уявлення учня про вимоги професії до людини, конкретне місце її здобуття, потреб суспільства в цих фахівцях;

  • потреба в обґрунтованому виборі професії. Показники

сформованості потреби в обґрунтованому професійному виборі професії - це активність, яку самостійно проявляє школяр, з одержання необхідної інформації про ту або іншу професію, бажання (не обов’язково реалізоване, але виявлене) випробувати свої сили у конкретних сферах діяльності, самостійне складання свого професійного плану;

  • упевненість школяра в соціальній значущості праці, тобто

сформоване ставлення до неї як до життєвої цінності. За даними досліджень життєвих цінностей учнів 8–11 класів ставлення до праці як до життєвої цінності залежить від потреби в обґрунтованому виборі професії;

  • ступінь самопізнання школяра. Від того, наскільки глибоко він

зможе вивчити свої професійно важливі якості, значною мірою залежатиме обґрунтованість його вибору.

  • наявність в учня професійно обґрунтованого плану.

Усе назване сприятиме розвитку професійної самосвідомості школярів на різних етапах їхнього особистісного розвитку.

Кінцева мета професійної орієнтації – свідомий вибір професії !



Срисок використаної літератури

  1. Андрюшина Л.С. Профоріентаційна робота шкільної бібліотеки // Управління школою. - 2007. - №31.- С.21-22.

  2. Бегеза Л. та ін. Від допрофільної підготовки до професійного самовизначення // Сільська школа України. – 2008. - №10. – С.3-53.

  3. Ерёмина Л.М. Будущее за профессионалами // Шкільна бібліотека. –

  4. 2007.- № 2.- С.30-33.

  5. Загашев И.О. Формы и методы профориентационной работы в школьной библиотеке // Шкільна бібліотека плюс. - 2010.- № 11-12.- С.2-10.

  6. Закатнов Д. Професійна орієнтація молоді. Стан і проблеми професійної орієнтації. / Д. Закатнов // Все для вчителя. – 2009. – № 7-8. – с. 95-135.

  7. Захарова Н.Н.,Симоненко В.Д. Профессиональная ориентация школьников.-

  8. М.:Просвещение, 1989.- 192 с.-(б- ка учителя труда).

  9. Круглова Ю.В. Виховна година «Мій вибір» // Виховна робота в школі. - 2008. - № 10.- С. 50- 52.

  10. Мельник О. та ін. Програма «Побудова кар’єри” для загальноосвітніх навчальних закладів // Сільська школа України. – 2008. - №10. – С.54-71.

  11. Мерцалов С. Трудове виховання як умова професійного самовизначення учнівської молоді. / С. Мерцалов // Біологія. Шкільний світ. – 2010. – листоп. (№33). – с. 9-11.

  12. Нікішина Т.В. Інтегрована виховна година «Професії моїх батьків» // Виховна робота в школі. - 2008. - № 10.- С.48- 49.

  13. Програма факультативного курсу «Основи вибору професії» // Сільська школа України. – 2008. - №10. – С.72-74.

  14. Профорієнтаційна діяльність бібліотек // Шкільна бібліотека плюс. – 2010. -№ 8. - С.2- 4.

  15. Професійна орієнтація дітей та учнівської молоді у ЗНЗ, позашкільних закладах освіти та інших державних установах : бібліографічний покажчик літератури // Шкільна бібліотека плюс. – 2010. - № 11-12.- С.11-32.

  16. Профессиональная ориентация учащихся: Учебное пособие для студентов пед. институтов. Под ред. А.Д. Сазонова. – М.: Просвещение, 1988. - 223с.

  17. Світлична Н. Психологічний супровід професійного самовизначення старшокласників. / Н. Світлична // Психолог. – 2009. – № 17 (трав.) – с. 15-

  18. Ткаченко В. Профорієнтаційна робота. / В. Ткаченко // Директор школи. – 2011. – трав. (№ 19). – с. 19-22.

  19. Уруський В. Професійна орієнтація учнівської молоді // Директор школи .- 2010.- №38- 39.- С. 3- 44.

  20. Філіппов Ю. Трудова соціалізація молоді в процесі суспільно-корисної праці. / Ю. Філіппов // Соціальна педагогіка та практика. – 2010. – № 3. – с. 58-64.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка