Тип уроку : за дидактичною метою комбінований, за способом проведення урок-подорож Тема: Кримські гори Мета



Скачати 132.44 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір132.44 Kb.
Навчальний предмет: Я і Україна. Природознавство. 4 клас

Розділ: Наша Батьківщина – Україна

Тип уроку: за дидактичною метою – комбінований, за способом проведення – урок-подорож

Тема: Кримські гори

Мета:

Навчальна: познайомити учнів з характерними особливостями Кримських гір: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом;

Розвивальна: розвивати спостережливість увагу, уяву, пам'ять, мовлення, мислення;

Виховна: прищеплювати етичні норми шанобливого ставлення людини до природи; розвивати естетичні смаки під час споглядання картин природи; виховувати любов до Батьківщини, екологічну культуру, формувати народний світогляд у процесі вивчення народних прикмет, вірувань, легенд.

Обладнання:

  1. Підручник: Байбара Т. М., Бібік Н. М. Я і Україна: Підруч. для 4 кл. - К: Форум, 2004. – 176 с.

  2. Демонстраційні матеріали: презентація до уроку, карта України, ілюстрації «Тварини і рослини Червоної книги», виставка книг до теми, декорації для оформлення уроку-подорожі (корабель, карта подорожі), бочечка для гри.

  3. Дидактичні матеріали: тести, роздатковий матеріал (ланцюжки живлення).

Хід уроку

  1. Організаційна частина

Слайд 1

  • Пропоную провести урок природознавства під девізом:

Девіз уроку: Вивчай, люби, оберігай

свою країну, рідний край!

Вправа «Очікування»

  • На цьому уроці я дізнаюся…

  • На цьому уроці я научуся…

  1. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

  1. Підсумок фенологічних спостережень

Слайд 2

  • Традиційно урок природознавства починається з підсумку спостережень за погодою. Розкажіть, будь ласка, «за одну хвилину про сьогоднішню днину».

Додаткове питання: Як ти розумієш приказку «Зимовий деньок, як у комара носок». Чому взимку день короткий?

Оцінювання відповіді учня.



  1. Народний календар

Слайд 3

(Діти за допомогою народного календаря, розміщеного в класному куточку, з’ясовують, свято, звичаї і обряди, що припадають на цей день. Називають народні прикмети, пов’язані з цією датою).

15 лютого - Стрітення, громниці, зимобор. Зі Стрітенням пов’язували надії на весну.   Вважалося, що в цей день зустрічається зима з літом. З цього приводу казали: «Прийшла громниця — зимі половиця», оскільки «В цей день лютий до березня приїхав.

   На честь Стрітення в церквах робили відправи, святили воду й свічки. Побутувало повір’я, що «громниці» (посвячені свічки) вельми помічні від грому. Їх спеціально тримали в господарствах, і коли надходила гроза, то запалювали, щоб «грім хати не підпалив», а також давали в руки тим, хто помирав, коли читали відхідну. Посвяченою в цей день водою лікували хворі місця й пристріт. Навіть чумаків, які вирушали в далеку дорогу, господар, давши хліб та сіль,скроплював стрітенською водою, а також волів і мажару, приказуючи: «Боже тобі поможи!» ..

     Кожен господар на Стрітення ретельно спостерігав за погодою. Найбільш завбачливі навіть складали прогностик на кожну годину дня.

  Якщо на Стрітення півень води нап’ється на порозі, то на Явдохи (14.03) віл напасеться на дорозі.

  Коли на грімницю півень нап’ється водиці,то на Юрія (6.05) кінь напасеться травиці.

 Якщо на Стрітення півень нап’ється води,то хлібороб набереться біди.

Як сонце ясне на грімницю буде, то більш ніж перед тим снігу випаде всюди.

 Як на Стрітення капає зі стріхи — не найдеться з літа потіхи.

 Як капає зі стріх, так капатиме з вуликів.

 Ясний і тихий день — на хороший врожай і рійбу бджіл.

 Коли на Стрітення відлига — пропаде ще весна надовго.

 Якщо на деревах іній — зародить добре гречка і бульба.

3. Фронтальне опитування

- Яку тему ми розпочали вивчати на попередніх уроках? (Природні зони України).



- Що таке природна зона? (Великі ділянки земної поверхні з однаковою природою: погодою, рослинним і тваринним світом).

- Які природні зони розташовані на території України? (Мішані ліси, лісостеп, степ, Кримські гори, Карпати).

- З якою природною зоною познайомилися на попередньому уроці! (Карпатські гори).

- Пригадайте, що таке гори і яку будову вони мають? (Це форма земної поверхні, що піднімається високо над рівнем моря).

Слайд 4

- Які гори є в Україні? (Карпати і Кримські гори).

4. Робота з картою України

- Покажіть на карті Карпати.

- Покажіть найвищу гору Карпат. (Говерла 2061м.)


  1. Тестування

  • Перевіримо, як ви засвоїли тему попереднього уроку, під час виконання тестових завдань.

Прізвище .

  1. Українські Карпати знаходяться на…

а) півночі, б) заході, в) сході;

2. Українські Карпати за висотою …

а) високі, б) низькі, в) середні;

3. Щоб зберегти природу Карпат, створено заповідники…

а) Дунайські плавні, б) Горгани,

в) Карпатський, г) Асканія-Нова;

4. Які річки беруть початок у Карпатах?

а) Дністер, б) Дніпро, в) Прут, г) Десна;

5. Струнке дерево, яке росте лише у Карпатах….

а) модрина, б) сосна, в) ялина;

6. Тварини Червоної книги Карпат… .

а) кіт лісовий, б) зубр, в) лисиця, г) заєць, д)лелека чорний.



Перевірка. (Діти виконують перевірку в парах. Користуючись зразком правильних відповідей оцінюють один одного).

  1. б, 2) в, 3) б, г, 4) а, в, 5) а, 6) а, б, д.

Підсумок:

  • Ми повторили все про Карпати. Ви гарно справилися з цим завданням. Я переконалася, що ви прекрасно засвоїли необхідний матеріал. І маючий такий багаж знань ми можемо приступити до вивчення нового матеріалу.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

  • Для того, щоб визначити тему нашого уроку, звернемось до карти України, і я зараз вам дам деякі підказки стосовно того, яку ми сьогодні місцевість будемо розглядати, а ви повинні визначити, про яку частину України йде мова.

Це ділянка земної поверхні, розташована високо над поверхнею моря знаходиться на півдні України, на півострові, який омивається двома морями.

  • Так , правильно, тема нашого уроку «Кримські гори».

Слайд 5

  • Але, як говорить українська народна мудрість, краще один раз побачити, ніж сім раз почути. Тому я пропоную вам здійснити морську подорож вздовж південного узбережжя Криму з метою вивчення Кримських гір. Ми пропливемо шлях довжиною 150 км від Севастополя до Феодосії, щоб познайомитися з географічним розташуванням, кліматом, рослинним і тваринним світом Кримських гір і помилуватися гірськими краєвидами. Красу гір найкраще спостерігати з моря. А щоб краще з’ясувати деякі питання з природознавства, ми будемо сходити на берег і підніматися в гори.

  • Тож часу не гаємо, у подорож вирушаємо. Влаштовуємося краще на кораблі. Віддати швартові, підняти якір! Повний вперед!

Фізкультхвилинка (імітація рухів)

Сонечко сяє, сопілочка грає,

Море шумить, чайка кричить.

Правим веслом загрібай, лівим веслом загрібай.



А тепер двома руками, поспішаємо ми з вами.

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Географічне розташування кримських гір

1-ша зупинка – мис Фіолент

Слайд 6

  • Зробимо першу зупинку поблизу найкрасивішого мису Криму, який має назву Фіолент. І дізнаємося , що розповідає карта про Кримські гори.

Робота з картою

Слайд 7

  • Розгляньте фізичну карту України, знайдіть на ній Кримські гори. Визначте, у якій частині України вони знаходяться. З якою природною зоною межують Кримські гори? (Кримські гори межують із зоною степів на півночі і Чорним морем на півдні. Вони розташовані на півдні півострова Крим).

Робота з підручником

  • Попрацюємо з підручником за варіантами:

  • Перший ряд читає перший абзац і відповідає на питання «Чим відрізняються схили гір з боку рівнини і з боку моря?».

  • Другий ряд читає другий абзац і дізнається про особливості рельєфу Кримських гір.

  • Третій варіант читає третій абзац і з’ясовує, чому Кримські гори є вологим островом у сухому Криму?

  • А четвертий варіант прочитає четвертий абзац і розповість нам про гірські річки.

Відповіді дітей (за слайдами)

Слайд 8

  • Схили гір, що спускаються до моря – круті, а з боку степу – положисті.

Слайд 9

  • У горах зустрічаються чудернацькі стовпи, піраміди, химерної форми скелі. Багато печер і глибоких колодязів. Все це – результат роботи сонця, вітру і води.

Слайд 10

  • Взимку у горах випадає багато снігу. Навесні йдуть дощі, влітку – грозові зливи. З моря дмуть вологі вітри.

Слайд 11

  • Гірські річки течуть глибокими гірськими ущелинами. Під час танення снігів і дощів вони бурхливі.

Підсумок вчителя

  • Отже, характерною особливістю Кримських гір є те, що вони своїми південними схилами звернені до теплого Чорного моря, а північними затримують холодне континентальне повітря. Тому зими тут м’які з плюсовими температурами і дощами, а літо спекотне і сухе.

  1. Рослинність Кримських гір

2-га зупинка. Бухта Камишова

Слайд 12

  • Такий специфічний клімат впливає на рослинність цієї природної зони. А щоб познайомитися з рослинністю Кримських гір, пропоную вирушити до наступного мису під назвою Камишовий. Назва походить від російського слова « камиш», українською «очерет», і говорить про те, що у цьому місці можна побачити влітку густі зарості очерету. Очерет – це рослина, яка росте поблизу водойм. А щоб поспостерігати, як змінюється рослинний світ від підніжжя гори до її вершини, давайте зійдемо на берег і піднімемося в гори.

Фізпауза

  • Одягаємо рюкзаки і вирушаємо в гори. (Імітація рухів).

Бесіда

Слайд 13

  • Давайте пригадаємо, як змінюється температура повітря залежно від висоти над рівнем моря? (Знижується).

  • Чи впливає це на рослинний світ? (Рослинний світ біднішає).

Розповідь вчителя з демонстрацією

Слайди 14 - 18

  • У Кримських горах, як і в Карпатах, рослинний світ змінюється від підніжжя до вершин. Найнижче на схилах гір розкинувся ліс з дуба пухнастого і ялівцю високого. Серед них зустрічається суничне дерево і фісташка.

Фісташка знайома вам своїми плодами. Але в Криму росте дика фісташка, яка є тільки родичкою культурної. Плоди її маленькі і зовсім не їстівні. А цікава вона тим, що протягом літа вона випиває 15 – 20 тон води. У пошуках вологи її коріння розгалужується на 30-40 метрів від стовбура.

Слайд 19

У підліску росте - ялівець колючий, шипшина, вовчі ягоди, кизил, плющ.



Слайд 20

Третій ярус у цьому лісі утворюють різні трав’янисті рослини. Навесні квітують підсніжники, крокуси, гіацинти, сон-трава.

Наші предки вірили, що квітка сон-трави покладена під голову у повний місяць приспить людину і підкаже, що її чекає в майбутньому. Якщо носити квітку з собою, то ніяка нечиста сила не підступиться, якщо покласти під кути будинку то в ньому пануватиме мир і злагода.

Слайд 21

Влітку квітують кропива глуха, жовтець роздільний, борщівник пухнастий, аденофора кримська, які занесені до Червоної книги.



Слайди 22 - 24

Вище в гірському лісі з’являється дуб скельний і сосна кримська, в підліску жасмин і терен колючий. Ще вище в горах панують граб і бук разом з сосною кримською.



Слайд 25

На плоских вершинах Кримських гір розкинулися гірські луки – яйли. На яйлах немає затінку, адже частина дощової і талої води – випаровується.



Слайд 26

На яйлах зростають трав’янисті рослини, які пристосувалися до посушливих умов. Це ковила, типчак, шавлія, костриця, стоколос, осока, чебрець, еспарцет, полин.

Вважали, що полин допомагає з’явитися на світ і захищає від дурного ока. Якщо носити вінок з полину на голові, то він збереже людину від нещастя. З давніх-давен відомі людям лікувальні властивості полину, застосовують як фітонцидну рослину, глистогінний засіб, для покращення роботи органів травлення. Про нього складають приказки «гіркий як полин», «полином пахне». Таврійський полин увійшов у історію. У 1722 році під час походу Петра І на Персію близько 500 коней потравилися цією травою і похід довелося відкласти.

Серед рослин Кримських гір є багато ендеміків, і таких, які занесені до Червоної книги.( Ілюстрації на дошці).



Гра «Четвертий зайвий»

  • Щоб закріпити знання про рослини Кримських гір давайте пограємо у гру «Четвертий зайвий». Я буду називати по три рослини, а ви повинні визначити, яка з них зайва.

  • Дуб, граб, сосна , ковила. (Трав’яниста рослин).

  • Шипшина, кизил, сон-трава, вовчі ягоди. (Трав’яниста рослина).

  • Фісташка, еспарцет, модрина, плющ. (Хвойна).

  • Півонія тонколиста, очерет , горицвіт весняний, тис ягідний. (Не занесений до Червоної книги).

  1. Тваринний світ Кримських гір

  • Ви добре засвоїли матеріал про рослини. І тому я пропоную відвідати ще кілька мальовничих місць Криму.

Слайди 27 - 31

  • Прошу звернути увагу. За лівим бортом ми з вами бачимо наймальовничіші гори Криму: Гора Кішка, Ластів’яче гніздо, Аюдаг, гора Лев, мис Капчик (змія, що заповзає у море).

  • Що спільного у всіх цих назвах? (Вони схожі на тварин).

  • Отже на наступній нашій зупинці мова піде про тварин, які живуть у Кримських горах.

Слайди 32 - 33

  • Пропоную пропливти через скелю «Золоті ворота» і зробити зупинку біля ще одної легендарної гори Карадаг. У перекладі «чорна гора». Була колись діючим вулканом і утворилася зі скам’янілих лавових потоків і має багатий склад мінеральних порід (понад 30 видів).

Розповідь з демонстрацією

  • У Кримських горах водяться тварини різних груп, бо є всі необхідні умови для їхнього життя.

Слайд 34

  • На положистих схилах у листяних лісах водяться олень благородний, козуля, а на крутих схилах – гірський баран – муфлон. Також зустрічається заєць-русак, куниця кримська, лисиця кримська, гірська ласка, борсук, дика свиня, їжак, кажани.

Слайд 35

  • У гірських лісах живе багато птахів. Серед них: сойка кримська, дятел строкатий, синиця чорна, шишкар ялиновий. У горах гніздяться хижі птахи: сип білоголовий, гриф чорний, орлан-білохвіст.

Слайд 36

  • Рептилій і земноводних там не багато видів, але більшість з них – рідкісні. Це – полоз леопардовий, ящірка скельна, гекон кримський, ропуха зелена, черепаха болотна.

Слайд 37

  • Кримські гори населяють різні комахи: жуки, метелики, бабки, джмелі, цикади. Рідкісними є – богомол, турун кримський, вусач альпійський.

Гра «Хто більше»

  • Щоб закріпити знання про тварин Кримських гір пропоную гру «Хто більше».

(З кожного ряду виходить учасник і по черзі називають якусь тварину, що мешкає у Кримських горах. Перемагає той, хто назве найбільше тварин).

Практична робота в парах «Побудуй ланцюжок живлення»

  1. Тварини і рослини Червоної книги

  • Ми не випадково говоримо про тварин біля підніжжя гори Карадаг, адже саме тут розташований Державний Карадазький заповідник. Тут охороняється 18 видів тварин і 29 видів рослин. (Ілюстрації на дошці).

Якщо говорити числами, то:

150 природоохоронних об’єктів,

6 заповідників,

12 державних заказників,



  1. акрів садово-паркового мистецтва.

V. Повідомлення домашнього завдання

  1. «Заморочки з бочки»

Діти, дивіться хвилями прибило до берега бочку. Ця бочка не проста в ній знаходиться ваше домашнє завдання. Зараз кожний з вас дістане собі якусь «заморочку» з бочки і підготує на наступний урок повідомлення про рослину або тварину Червоної книги. (Діти дістають аркуші з зображенням рослини або тварини кримських гір). А допоможуть вам у цьому книги, що знаходяться на нашій виставці. (Демонстрація книг).

  1. Виставка книг

  • А також вдома ви будете читати і переказувати статті підручника с.135 – 138.

  1. Підсумок уроку

А наша подорож підходить до кінця.

  • Чим запам’яталася вам наша подорож? Що сподобалося найбільше під час уроку?

  • Що нового дізналися?

  • Які картини природи найбільше вразили? Чи хотіли б ви побачити на власні очі?

  • Що б ви хотіли зробити корисного для природи Кримських гір?

  • Яких тварин Червоної книги запам’ятали?

  • Оцініть свою роботу на уроці. Розташуйте свій прапорець на зображенні гори відповідно до своїх успіхів: якщо вам було важко впоратися з завданнями, то вам вистачило сили здолати нижню третину гори; якщо ви трудились завзято, але не все виходило, то ви змогли дійти до другої третини. А якщо ви працювали з задоволенням, справилися без проблем з усіма завданнями, то розмістіть свій прапорець на вершині.

Я бажаю вам протягом вивчення природознавства завжди сходити до найвищих вершин у засвоєні навчального матеріалу. Постійно прагнути вивчати, оберігати і примножувати природу рідної Батьківщини.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка