«Толерантність. Позитивне значення толерантності у формуванні цілісної особистості молодої людини»



Скачати 96.75 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір96.75 Kb.
Виховна година на тему:

«Толерантність. Позитивне значення толерантності у формуванні цілісної особистості молодої людини».
Перед великим розумом я схиляю голову,

перед великим серцем я стаю на коліна”.

Гете

Мета. Розкрити термін «толерантність», використовуючи факти, документи, художні твори, дослідження. Затвердити думку, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, поважати, підтримувати, навчатися одне від одного, об’єднувати свої зусилля в ім’я матеріального і духовного життя.

Обладнання і матеріали: епіграф на дошці, бейджики (16 шт), таблички-підписи відділів (4 шт), велика цифра (9), вислови, 5 чистих аркушів.

Ведуча. Добрий день!

«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «толерантність». Щоб краще розібратися в цьому питанні створимо такі відділи: юридичний, літературний, відділ досліджень, відділ довідок. Кожен відділ буде виконувати свої функції і під час нашої бесіди вносити свої міркування і пропозиції.



(Діти способом жеребкування розділяються на групи)

Давайте познайомимося

-                     Юридичний відділ, або юристи, будуть звертатися до основних документів: Конституції України, Декларації прав дитини.

-                     Літературний відділ, або кореспонденти, розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.

-                     Відділ досліджень, або науковці. Запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися і зробити висновки.

-                     Відділ довідок, або всезнайки, будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.



Ведуча: Для початку спробуємо розіграти ситуацію. Для цього в мене на столі зображена цифра. Для участі потрібно два учні з Відділу досліджень. Один учень бачить у цій цифрі 6, а інший 9. Спробуйте відстояти кожен свою точку зору.
(Учні сперечаються)
Тепер давайте проаналізуємо поведінку учасників.
- Що в їхній розмові вас збентежило?

Ведуча. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможе нам відділ довідок. Чому виникають сварки, бійки, війни?

Відділ довідок.

1.Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

2.Середньовіччя – війни  виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей  та принесли колосальні збитки.

3.Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.



Ведуча. Питання «толерантності» в літературі і народній творчості.

Літератори.

1.Кожен народ склав прислів’я  порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною.

У Біблії є 10 заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не судили». До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.

2. - Буддизм: людина висловлюэ своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами; великодушністю, поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до себе і вірністю своєму слову.

- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.

- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.

Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Багато всесвітньо відомих філософів та поетів також розмірковували над цим питанням. В сучасному світі вони слугують для нас орієнтирами у взаємовідносинах з людьми.

(3 учні зачитують і наклеюють стрілочки)


  • Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.

Дені Дідро, французький філософ, 1713-1784

  • Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.Антон Чехов

  • Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.

Мольєр, французький драматург XVII ст.

  • Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. Леонардо да Вінчі

  • Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною

.Гельвецій, французький філософ XVIII ст.

  • Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.Сааді, перський поет XIII ст.

  • Жодна зла людина не буває щасливою.Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.

  • Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.

В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616

  • Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється

Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.

  • Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.

Гете, німецький поет, 1749 - 1832

  • Час!

Ведуча. Всі ми  несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз відділ досліджень проведе ще один дослід, який показує що ми дуже різні. Будь ласка, п’ять чоловік вийдіть до мене. Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:

1.     Складіть аркуш навпіл.

2.     Відірвіть верхній правий кут.

3.     Знову складіть навпіл.

4.     Відірвіть правий верхній кут.

5.     Знову складіть.

6.     Знову відірвіть верхній правий кут.

7.     Складіть аркуш надвоє.

8.     Якщо можна, відірвіть правий кут.

9.     Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав  аркуші інакше, ніж ви,є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?


  • Ведуча. Дуже важливо  сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною, як це було зі сліпими з однієї притчі, яку ми зараз почуємо.(«Сліпі і слон»)_________________

Ведуча: Кожен помацав тільки одну з багатьох частин слона. І кожен сприйняв його помилково. Вони не змогли розумом охопити цілого: адже знання не буває супутником сліпців. Усі вони щось уявили про слона, і всі були однаково далекі від істини. Створене умоглядом не відає про Божественне. У цій дисципліні не можна прокласти шляхи за допомогою звичайного інтелекту. Ну що ж продовжимо наше дослідження.

Всезнайки.

1.Це слово походить від латинського прикметника «Терплячий». Отже, Толерантний – це той, що здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть з відсутності приязні, поваги, любові. Серед правил етикетного спілкування є рекомендації про прийняту відстань між співрозмовниками.

2. Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

Поняття «толерантність»у різних мовах має різні відтінки.

Так, в англійській мові –це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

3. У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.

В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Доречі: Інтолерантність – це протилежне поняття до толерантності.



Ведуча. Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати його права. Усі ми різні, проте жодна людина не є людиною більше чи менше, ніж будь хто інший. Усі ми рівні й однаково можемо використовувати свої права. Які це права, розповість юридичний відділ.

Юристи.

  1. Кожен має право жити, працювати, любити й мати друзів. Ми  маємо  право на добре ставлення з боку інших людей, на повагу нашої гідності.

Ведуча. Про те чи означає це, що людина може поводитися так, як їй заманеться?

Юристи. 1.Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їх прав.

  1. Стаття 21. Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Стаття 23. Кожна людина має право на вільній розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.

  1. Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла  Конвенцію про права  дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції.

Ведуча. Але життя людей впорядковується й іншими законами – неписаними, хоч від цього вони не менш важливі. Ці закони називають нормами моралі або моральними заповідями.

Ведуча: ну що ж попрацювали гарно пропоную перед закінченням нашого заняття у вигляді висновку скласти картину. Що ж таке ТОЛЕРАНТНІСТЬ? Асоціативний ряд

Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними! Для цього намагайтесь дотримуватися рекомендацій та побажань «Скриньки порад»:

- будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;

- навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтеся змінити в них те, що вам не подобається;

- цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття,переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
- зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим-собою

Асоціативний ряд
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записують їх)
Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – терплячий.
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т – тактовний, товариський.
Ь.

Сліпі і слон

За горами було велике місто, усі мешканці якого були сліпими. Одного разу якийсь чужоземний цар зі своїм військом розташувався табором в пустелі неподалік від міста. У нього в війську був величезний бойовий слон, який уславився в битвах. Одним своїм виглядом він вже валив ворогів у трепет. Всім мешканцям міста кортіло дізнатися: що ж таке - слон.

І ось кілька представників товариства сліпих, щоб вирішити цю задачу, поспішили до царського табору. Не маючи ні найменшого поняття про те, які бувають слони, вони взялися обмацувати слона з усіх боків. При цьому кожен, обмацавши яку-небудь одну частину, вирішив, що тепер знає все про це істоту. Коли вони повернулися, їх оточила юрба нетерплячих городян. Перебуваючи в глибокім невіданні, сліпці пристрасно бажали дізнатися правду від тих, хто помилявся. Сліпих експертів навперебій розпитували про те, якої форми слон, і вислуховували їх пояснення.

Той сліпець,що обмацував вухо слона сказав:

-- Слон - це щось велике, широке і шорстке, як килим.

Той, хто обмацав хобот, сказав:

-- У мене є про нього справжні відомості. Він схожий на пряму пустотілу трубу, страшну і руйнівну.

-- Слон могутній і міцний, як колона, - заперечив третій, що обмацував ногу і ступню.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка