Торезька загальноосвітня школа I-III ступенів №18



Скачати 121.21 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір121.21 Kb.
Торезька загальноосвітня школа I-III ступенів №18

з Громадянської освіти

(Я і Україна)
Клас: 3-ійc:\documents and settings\user\рабочий стол\kindness1.jpg


Підготувала: вчитель початкових класів ТЗШ №18 -

Філенко Оксана Іванівна
Тема: Доброта

Мета:


  • продовжити знайомити учнів з людськими чеснотами, розкрити зміст поняття доброта, вчити творити добро безкорисно, показати переваги доброти над жорстокістю і байдужістю;

  • формувати почуття чуйності і доброзичливості;

  • збагачувати мислення інтелектуальними почуттями, формувати допитливість і пізнавальний інтерес;

  • розвивати вміння співчувати, критичне мислення, творчість, вміння працювати в групах;

  • сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих і гуманних вчинків;

  • виховувати толерантне ставлення до людей, бажання творити добро, вчитись боротись із проявами зла в житті.

Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, текст оповідання В. Сухомлинського, завдання для групової роботи, кольорові картки, плакат з написом «Правила Доброти», слова для «Павутинки», мікрофон, музикальний супровід, свічка, конверти з розрізаними прислів’ями для роботи в групах, мультимедійний проектор.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок.

1. Звернення вчителя до класу.

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

- Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очки глянемо,

І ще добріші станемо. (слайд)



2. Криголам «Сонечко».

- Відчуйте в собі тепло, доброту. Потріть долоньки одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і добра, «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному.



II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Вправа «Очікування».

- Виберіть одну із букв на парті та підберіть відповідно на цю букву слово «Яким я хочу бути на уроці». (слайд)



П – пильним, працьовитим

Л – ласкавим, люблячим

А – акуратним

Н – найрозумнішим, найуважнішим, найшвидшим.

- А для чого людям план? Навіщо вона планує свою роботу? ( щоб поставити мету і її досягти).

- Що ви очікуєте від уроку?

А я очікую: (слайд)


  • Ви будете правильно, точно висловлювати свої думки, фантазувати і уявляти;

  • Мислити і працювати творчо;

  • Підтримувати один одного;

  • Злагоджено працювати в групах.

2. Передбачення теми уроку.

- Прочитайте епіграф до нашого уроку, скажіть, про що сьогодні піде мова.



Добрим бути – зовсім це не просто,

Не залежить доброта від зросту,

Не залежить доброта від віку,

Добрим треба бути нам довіку. (слайд)

(припущення дітей)

III. Актуалізація знань учнів.

- Великий педагог, мудрий учитель, чудова людина. Таким був Василь Сухомлинський. Він віддав дітям красу і тепло своєї душі, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика любов і доброта до всього світу. Він не лише навчав дітей, а й прищеплював кожному з них найкращі людські якості, виховував у них доброту, людяність, чуйність. Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі, повчальні і дуже змістовні (презентація фотоальбому «В.Сухомлинський»).

- У В.Сухомлинського є оповідання «Кожна людина повинна». Його герой, маленький хлопчик Петрик, дивується, чому вночі машиніст не спить, як всі, а веде поїзд. Послухайте уривок розмови хлопчика з мамою. (Інсценізація уривка учнями класу).

- Як же це так? Йому ж хочеться спати?

- Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна.

- І я повинен?

- І ти повинен.

- Що ж я повинен?

- Бути людиною! Це найголовніше.

- «Мозковий штурм».

- Якою, на вашу думку , повинна бути людина? (слайд)




Людина

- «Асоціативний кущ». (Діти підбирають слова: доброю, чесною, відповідальною, працьовитою, щедрою, скромною …)



IV. Повідомлення теми, завдань уроку.

- Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі. А ще потрібно, щоб поруч з ними були завжди добрі, чуйні люди.

- Як ви гадаєте, яка із цих людських чеснот найбільше цінується в людині? (Доброта).

Завдання уроку: (слайд)



  • Продовжимо розмову про людські чесноти;

  • Продовжимо ознайомлення з поняттями «добро», «зло»;

  • Спробуємо зрозуміти, чому людина і добро взаємопов’язані та повинні йти поруч?

  • Будемо вчитися відганяти зло від свого серця.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда. Словникова робота.

- Ми часто чуємо слова добро, доброта. Що, на вашу думку, означають ці слова? (слайд)



Добро – корисна справа, вчинок.

Доброта – чутливе, дружнє ставлення до інших.

- Доброта – це один із найсвітліших виявів людської душі. Доброта виражається у нашому ставленні до людей. Що ми залишимо після себе, залежить від нас. Але в наших силах залишити цілий список добрих і красивих вчинків і справ. А чи потрібні нам добрі вчинки? Давайте свої аргументи занесемо у таблицю і зробимо висновки.



Добрі вчинки не потрібні

Добрі вчинки потрібні













Висновок: будь завжди добрим, носи у своїй душі світле сонечко любові до всього світу, адже ти – людина!

2. Читання вірша І.Драча (підручник, с.43).

- Яка головна думка цього вірша?

- Як автор доводить цю думку?

- Який висновок можна зробити? ( Добрі справи треба робити безкорисно.)

- Цей висновок буде одним із Правил Доброти, які ми сьогодні складемо на уроці.

3. Хвилинка українського фольклору. Робота над прислівями (робота в групах).

- Народ склав багато прислів’їв про добро. (Кожній групі видається конверт із словами для складання прислів’я. Завдання - скласти прислів’я, обговорити і пояснити його значення, наклеїти складене прислів’я на аркуш паперу).



(Поділ на групи за кольором картки. Повторення правил роботи в групах). (слайд)

  • Хто людям добра бажає, той і сам добро має.

  • Зробиш добро не кайся; вдієш лихо – начувайся.

  • Доброго держись, а злого стережись.

  • Від доброго слова і лід розтане.

  • Добрий завжди прийде на допомогу.

( Презентація груп)

4. Робота з підручником.

1) читання оповідання «По щирості».

- Чому автор називає Василька хитрим? Щирий він? (Ні. Скупий).

Висновок. Отже, добра людина – щира. Не будь жадібним.

- Назвіть антонім до слова добро (зло)



Вправи для очей. (слайд)

2) читання казки «Добро і зло» за логічно закінченими частинами.

а) 1частина (1-5 абзаци)

- Чим добро пригощало Зло?

- Як добро віддячило Злу за зло?

б) читання 2 частини самостійно.

в) вибіркове читання.

- Причиною чого є зло?

- Що сказано про злих людей?

- Хто ж перемагає у двобої Добра і Зла?

- Кого цінують люди?

- Як ви розумієте останнє речення?

- Яку українську народну казку нагадує вам ця казка? ( «Лисичка та журавель»)

5. Технологія «Мікрофон».

- А чи можна доторкнутись до Добра?

- Чи можна покоштувати? Понюхати?

Висновок. Отже, це категорія

не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями Душа, дух. На зло відповідай тільки добром.

- Як же зрозуміти, що це – Добро?

- З чим воно асоціюється? (сонце). (слайд)



Фізхвилинка.

VI. Закріплення вивченого.

1. Слухання оповідання В.О. Сухомлинського (Додаток 1).

- Чому зі Степаном ніхто не хотів сидіти?

- Яким був Степан?

2. Робота в малих групах.

- Переробіть кінець оповідання так, щоб Степан став позитивним героєм. (перевірка груп).



Висновок. Допомагай слабким, хворим, маленьким та тим, хто потрапив у біду.

3. Робота в парах.

- Закінчіть речення «Мені добре, коли …». «Бути милосердним – це …» (слайд)



4. Слухання вірша Л.Компанієць «Від рідної хати дитину …».

Від рідної хати дитину

Веде у широкий світ

Ота єдина стежина,

Що дарує красу і цвіт.

Іди по тій стежці, дитино,

Даруй любов і тепло,

І пам’ятай: ти – Людина!

Вчись, думай, твори добро.

Висновок. Твори добро і пам’ятай, що ти – людина.

5. Гра «Чарівні слова». (перерахувати чарівні словосполучення привітання та побажання зі словом «Добро (ий)».

- Доброго ранку!

- Доброго дня!

- Доброго вечора!

- Доброї ночі!

-Доброго здоров’я!

- Всього доброго!

VII. Підсумок уроку.

1. Метод «Незакінчене речення». (слайд)

- Уявіть собі, що у вас є можливість перетворитися у Добро. Закінчіть речення про свої дії в образі Добра.

Я – добро …

Я – живу …

Я – знаю …

Я – бажаю …

Я – роблю …

Я – мрію …



2. Гра «За - проти».

- Якщо ти добра людина, то повинен …



(Учні сигналізують картками. Якщо погоджуються – зелений сигнал «світлофора», ні – червоний.)

  • Допомагати мамі по господарству.

  • Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.

  • Шанувати працю інших людей.

  • Вихваляти самого себе.

  • Допомагати друзям у біді.

  • Насміхатися з чужих помилок.

  • Вміти прощати, просити вибачення.

  • Ображати інших.

  • Добре вчитись, бути стриманим і вихованим.

3. Зачитування Правил Доброти.

4. Інтерактивна вправа «В колі друзів «Я дарую тобі …» (слайд)

Спалахнула свічечка

Ніжним полум’ям

Підійди погрітися,

Кому холодно …


  • Ця свічка –

це символ доброти і чистоти. Давайте зараз висловимо побажання один одному. Хай торжествують світло і доброта.

Чи хотілося б вам жити поруч з Добротою? Чи готові ви робити добро? Що робити, щоб навколо було менше зла? Я хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви по-новому оцінили свої стосунки із друзями, рідними вам людьми. Починайте творити добро! Я дякую вам за співпрацю і хочу подарувати цей вірш (слайд).



Врятує світ краса –

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало,

Бо стільки всюди зла – людина вже не та,

Тож, люди на Землі,

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

VIII. Домашнє завдання.

Скласти розповідь «Вчинок, за який мені не соромно».

(Діти співають пісню «Людина починається з добра»). (Додаток 2).

Додатки
Додаток 1 – Оповідання В.О.Сухомлинського.

Тато дав Андрійкові срібного карбованця і сказав:



  • Як ітимеш зі школи додому, зайдеш у крамницю, купиш цукру та масла.

Андрійко поклав карбованця в кишеню піджака, та й забув про нього. На фізкультурі роздягався та й кинув піджак на траву, поки якісь вправи робив.

Після уроків згадав, що потрібно зайти до крамниці. Засунув руку в кишеню, а карбованця немає. Злякався Андрійко, зблід, стоїть не може й слова промовити. Хлопці питають:



  • Що з тобою, Андрійку?

Розповів хлопчик про своє нещастя. Знали товариші, що батько в нього сердитий, битиме.

  • Допоможіть Андрійкові, - сказала Таня. – У кого є гроші, - давайте зберемо карбованець!

Кожен поліз до кишені. Хто дві, хто три, хто п’ять копійок знайшов. Один тільки Степан сказав:

  • Хай береже гроші. Сам загубив – сам хай і думає, що тепер робити.

Не дам ні копійки.

Сказав так і пішов додому.

Підрахували зібрані гроші – дев’яносто дев’ять копійок. Пішли гуртом до крамниці, купили цукор, масло. Радісний повертався Андрійко додому. Наступного дня ніхто не захотів із Степаном сидіти за однією партою. Він залишився один. Тоді Степан поскаржився вчителеві:


  • Чого це зі мною ніхто не хоче сидіти?

  • Запитай у товаришів, - відповів вчитель.


Додаток 2 – Пісня «Людина починається з добра».

Людина починається з добра,

Із ласки і великої любові,

Із батьківської хати і двора.

З поваги, що звучить у кожнім слові.

Людина починається з добра,

З уміння співчувати, захистити.

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у світ добро творити.

Людина починається з добра,

Із світла, що серця переповняє.

Ця істина, як світ, така стара,



А й досі на добро нас надихає.

Список використаних джерел

  1. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006. – С.273-274.

  2. Байбара Т.М., Бібік Н.М. Я і Україна: Підручник для 3 класу. – К.: Форум, 2003. – С.43-44.

  3. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. – К.: Рад. Школа, 1988.

  4. Земба Л.І. Уроки громадянської освіти. 3 клас: Навч.-метод. Посіб. – Х.: Вид.група «Основа», 2007. – С.61-92. – (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип.7 (43)).

  5. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1-4 класи: Навч.-метод. Посіб. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – С.4-67. – ( Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип.6 (42)).

  6. Божко І.В. Розвиток пізнавальної активності засобами особистісно орієнтовного навчання // Початкове навчання та виховання – 2009- № 16-18. – С.31-39.

  7. Дивосвіт дитинства: Хрестоматія з етики для учнів початкової школи. / За ред. В.М. Хайруліної. – К.: Вид. «Плеяди», 2005. – С.22.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка