Труднощі адаптації дитини до навчання в 5 класі



Скачати 282.19 Kb.
Дата конвертації16.03.2016
Розмір282.19 Kb.

Орієнтовна тематика батьківських зборів у 5 - 11 класах

5 КЛАС

Збори №1


Тема: Труднощі адаптації дитини до навчання в 5 класі.

Форма роботи: круглий стіл.

Запрошують педагогів, які працюють і у класі, керівників гуртків, у яких займаються чи займатимуться діти, бібліотекаря, лікаря або медсестру.

Завдання педагогів:

1. Познайомитися з батьками і послухати стислі характеристики, які вони да­дуть своїм дітям.

2. Розповісти про вимоги щодо вивчення свого предмета.

Завдання лікаря: ознайомити з результатами проведеного медогляду.

Завдання бібліотекаря: коротко розповісти про можливості бібліотеки, показати бібліотечний фонд.

Завдання керівника позашкільних установ: ознайомити з умовами прийому дітей у різні гуртки.

Питання для обговорення

1. Роль сім'ї та її значення в адаптації школяра.

2. Закони шкільного життя в навчанні і вихованні школяра.

Збори №2


Тема: Роль спілкування в житті школяра.

Форма роботи: дискусія. Під час зборів аналізуються різні педагогічні ситуації.

Питання для обговорення

1. Значення для дитини спілкування в сім'ї.

2. Проблеми спілкування в дитячому колективі.

3. Завдання школи і колективу класу з подолання проблем під час спілкування.



Анкета для учнів

Попереднє анкетування учнів чи індивідуальні бесіди класного керівника за запитаннями:

1. Чи подобається тобі розповідати своїм батькам про прожитий день?

2. Чи завжди твої батьки вислуховують тебе до кінця?

3. ким ти передусім поділишся своїм секретом: з матір'ю, батьком, товаришем чи подругою?

4. Які ласкаві слова говорять тобі батьки і в яких випадках?

5. Чи вважає родина твій день народження за свято?

6. Які свята у своїй родині ти любиш?

7. Якби ти був чарівником, що б ти хотів змінити у своїй родині
Збори № 3

Тема: Культурні цінності родини і їхнє значення для дитини.

Форма робот: обмін думками за проблемою зборів.

Питання для обговорення

1. Книга і її значення в розвитку пізнавальних і моральних якостей особистості.

2. Культурні традиції родини.

3. Вплив культурних цінностей родини на пізнавальний розвиток дитини.

4. Розповіді батьків про традиції родини з формування культурних цінностей: читання книжок, газет і журналів;

відвідування театрів і музеїв; знайомство з природою; туристичні походи тощо.

5. Виступ класного керівника з лекцією про вплив культурних традицій родини на пізнавальну активність дитини.

Збори № 4


Тема: «Ось і стали ми на рік доросліші».

Підсумкові збори за рік. Питання для обговорення

1. Конкурс на кращий текст гімну класу.

2. Сюрпризи на тему: «У майбутньому році тобі бажаю...»

3. Завдання на літо всім учням: «Де б ти не був, не забувай про друзів».

4. Випуск класної газети «Вузлик на пам'ять».

5. Нагородження батьків за активне співробітництво з класом.


6 КЛАС


Збори №1

Тема: Роль книги в розвитку інтелектуальних і особистісних якостей людини. Питання для обговорення

1. Виступ бібліотекаря школи з ана­лізом читацьких умінь, запитів учнів. Нагородження найбільш начитаних дітей.

2. Виступ учителів-предметників (що таке підручник, основні вимоги до уроку).

3. Виступ батьків і дітей за проблемою:

а) книжка в нашій родині;

б) традиції нашої родини;

в) ставлення учнів до читання (результати техніки читання в 6 класі).

4. Відкриття «Книги рекордів Гіннеса» класу. Найактивніший читач.



Анкета для батьків

1. Чи любить ваша дитина читати? Яким книжкам вона віддає перевагу?

2. Чи швидко вона прочитує книжку?

3. Яким книжкам віддають перевагу у вашій родині?

4. Чи вважає ваша дитина книжку гарним подарунком?

Збори № 2

Тема: Фізичний розвиток школяра і шляхи його вдосконалювання

Питання для обговорення

1. Виступ лікаря.

2. Виступ учителя фізичної культури (завдання фізвиховання, вимоги до уро­ку, проблеми класу, шляхи їх вирішення, гуртки, секції).

3. Виступ класного керівника з проблеми фізичного розвитку учнів, шляхи вирішення проблеми в класі.



Анкета для учнів

1. Чи любиш ти уроки фізичної культури?

2. Чим тобі подобається займатися на уроці?

3. Що ти хочеш виправити в собі за допомогою цих уроків?

4. Що ти побажаєш учителеві фізичної культури?

Збори№3

Тема: Результативність шкільного уроку.

Вщ чого вона залежить? Питання для обговорення

1. Виступ класного керівника (аналіз уроків з різних предметів, на яких був присутній класний керівник, з проблеми активності учнів на уроці).

2. Рекомендації батькам з даної проблеми.

Збори № 4

Підсумкові батьківські збори. Форма роботи: колективний збір біля вогнища.

7 КЛАС


Збори № 1

Тема: Статеві відмінності і статеве дозрівання. Проблеми і вирішення

Питання для обговорення

1. Значення родини в період статевого дозрівання дитини.

2. Фізіологія підлітка.

3. Шляхи вирішення даної проблеми в класі (педагогічні ситуації для батьків).



Збори N2 2 Тема: Роль родини в розвитку працездатності учня

Питання для обговорення

1. Виступ класного керівника про роль родини в розвитку працездатності учнів.

2. Обмін досвідом родин (трудові традиції родини, значимість доручень тощо). До зборів проводиться анкетування учнів за темою зборів.

Збори № З

Тема: Воля і шляхи формування в учнів

Питання для обговорення

1. Роль вольових якостей особистості в подоланні інстинктів.

2. Значення родини в подоланні дитиною негативних рис характеру.

3. Думка учнів про себе і свої вольові якості.



Збори № 4

Підсумкові батьківські збори.


8 КЛАС


Збори № 1

Тема: Роль родини в розвитку моральних якостей підлітка

Питання для обговорення 1. Виступ представника правоохоронних органів за темою: «Закон і відповідальність».

2. Аналіз класним керівником запитань про розвиток колективу класу за кілька років і планування роботи на подальше.

3. Розбір моральних ситуацій.

4. Анкетування дітей і батьків за темою зборів.




Збори № 2

Тема: Здібності і роль сім'ї в їх розвитку.

Форма роботи: круглий стіл за участю адміністрації школи.



Питання для обговорення Аналіз уроків за участю адміністрації, гуртків, які допомагають заняттям.
Збори № З

Тема: Психологічні і вікові особливості підлітка

Питання для обговорення

1. Виступ психолога за темою зборів.

2. Класний керівник аналізує процес дорослішання дітей.

3. Відповіді на запитання батьків.



Збори № 4

Підсумкові батьківські збори.

9 КЛАС


Збори № 1

Гема: Допомога родини у правильній професійній орієнтації дитини

Питання для обговорення


1. Розповідь про навчальні заклади, в які учні можуть вступати після 9 класу.

2. Аналіз професійних інтересів дев'ятикласників і їхніх батьків.


Збори №2

Тема: Аналіз навчальної роботи учнів 9 класів

Питання для обговорення


1. Аналіз ставлення до навчання (вчителя основних предметів).

2. Аналіз контрольних робіт, диктантів абощо.

3. Співбесіда адміністрації школи з невстигаючими учнями.

Збори № 3

Тема: Важка дитина. Яка вона?

Питання для обговорення

1. Виступ класного керівника за темою зборів.

2. Виступ представника інспекції у справах неповнолітніх.

3. Співбесіда з батьками.


Збори №4

Присвячено іспитам.

10 КЛАС


Збори № 1 Тема: Особливості організації навчальної праці школяра в 10 класі і роль батьків у цьому процесі.

Питання для обговорення

1. Виступ класного керівника (підготовчі курси, очні і заочні школи тощо).



2. Виступ психолога за результатами обстеження профпридатності учнів.

3. Думка учнів про вибір професії.



Збори № 2

Тема: Режим дня школяра, його значення.

Питання для обговорення

1. Домашні завдання.

2. Додаткова література.

3. Аналіз працездатності старшокласників.

4. Значення харчування в цьому віці.
Збори № 3

Тема: Виховання відповідальності в дорослих дітей.

Питання для обговорення

1. Спілкування.

2. Розподіл навантажень.

3. Значення організованості і відповідальності за навчання.



Збори №4

Підсумкові батьківські збори.

11 КЛАС


Збори № 1

Тема: Особливості фізичного виховання в 11 класі.

Питання для обговорення

1. Розповідь учителя фізкультури про нормативи і можливості учнів, їхнє став­лення до уроку фізичної культури.

2. Рекомендації батькам і учням.

Збори № 2

Тема: Результативність навчання учнів 11 класів за перше півріччя.

Питання для обговорення

1. День відкритих дверей у класах з основних предметів.

2. Співбесіда з батьками за темою зборів.

Збори № 3

Тема: Значення вибору в житті людини.

Форма робот: круглий стіл. «Діти і батьки — профвибір. За і проти».
Збори № 4

Підсумкові батьківські збори.


ПРАКТИЧНІИЙ ДОДАТОК «СПІЛКУВАННЯ ДІТЕЙ І БАТЬКІВ У РОЛЯХ»

Міні-анкета Шановні тата і мами!


Уважно роздивіться міміку облич, зображених на малюнках 1—4, і дайте відповіді на наступні запитання:

1. З яким виразом обличчя Ви найчастіше спілкуєтеся зі своєю дитиною?

2. З яким виразом обличчя дитина найчастіше спілкується з Вами?

3. Яким, на Вашу думку, має бути обличчя дитини під час спілкування з Вами?

ДІАГРАМА ТИПОВОГО ШКІЛЬНОГО ДНЯ УЧНЯ

Запитання батькам (для складання діаграми).

Скільки часу ваша дитина витрачає:

на сон на школу на домашні справи на друзів на спілкування з родиною на усамітнення на все інше? Що вам хочеться змінити в цій діаграмі?


АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ Чи можете Ви:


1. У будь-яку мить облишити всі свої справи заради спілкування з дитиною?

2. Попросити поради у дитини, незважаючи на її вік?

3. Зізнатися дитині у власній помилці?

4. Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо були неправі?

5. Опанувати себе і зберегти самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів Вас із себе?

6. Поставити себе на місце дитини?

7. Повірити хоча б на хвилинку, що Ви добра фея чи прекрасний принц?

8. Розповісти дитині повчальний випадок з дитинства, який охарактеризує Вас не з кращого боку?

9. Утримуватися від прізвиськ і висловів, які можуть образити дитини?

10. Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови гарної поведінки?

11. Домовитися з дитиною про один день, в який вона може робити, що їй заманеться, і Ви не заважатимете?

12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, штовхнула чи незаслужено скривдила іншу дитину?

13. Не зважати на сльози, примхи, прохання, якщо знаєте, що це забаганка?

Варіанти відповідей:

А — можу і завжди так дію — 3 бали.

Б — можу, але не завжди так дію — 2 бали.

В—не можу — 1 бал.

Від ЗО до 39 балів — Ви дотри­муєтеся правильних принципів виховання.

Від 16 до ЗО балів. Ваш метод виховання — палиця і пряник.

Менше 16 балів — у Вас немає педагогічних навичок і бажання виховувати дитини.

АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ

1. Які, на твій погляд, позитивні якості тобі притаманні?

2. Які негативні якості ти знаходиш в собі?

3. Які риси характеру ти хотів би виховати?

АНКЕТНЕ ОПИТУВАННЯ БАТЬКІВ НА ПЕРШИХ У НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ «Мир вашому дому»


Даючи відповідь на запитання анкети, Ви маєте право вибрати лише одну.

1. Як Ви гадаєте, що хоче отримати дитина від сім'ї, в якій живе?

а) гарно налаштований побут;

б) радість спілкування;

в) спокій і захищеність.

2. Що Вас найбільше турбує в родині?

а) здоров'я дітей;

б) гарне навчання;

в) трудова участь дітей у житті родини;

г) настрій дітей і причини його змін.

3. Чи самотньо Вашій дитині в родині?

а)так;


б) ні;

в) не знаю.

5. Яка з наведених нижче життєвих установок є, на Вашу думку, найбільш значимою для дитини?

а) бути матеріально забезпеченою людиною;

б) зустріти любов;

в) мати багато друзів;

г) реалізувати свої інтелектуальні можливості.

6. Чи знає дитина про моральні та матеріальні проблеми Вашої родини?

а)так;

б) ні.


7. Чи має Ваша дитини власні секрети?

а)так;


б) ні;

в) не знаю.

8. Що означає для Вашої дитини вечір вдома?

а) радість спілкування;

б) можливість побути собою;

в) страждання і біль.




ФОРМА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ «Закони життя родини, закони життя класу»

Нова зустріч і нова тема нашої розмови. Нам хочеться розпочати її уривком з твору великого драматурга Давньої Греції Софокла. Тематика його творів актуальна і сьогодні.


Ты прав, мой милый. Предотцовской волей Все остальное отступить должно. Затем й молим мьі богов о детях, Чюб супостатов наших отражали Й другу честь умели воздавать. А в детях, если не нашел опори — Что скажем мы о нем?

Не ясно ль всем, Что для себя он лишь

причину создал Й смех злорадний

для врагов своих? Софокл. Антігона.

Усі Ви маєте різну освіту, різні характери, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об'єднує Вас — це ваші дгги, хлопчики і дівчатка, які можуть приносити горе або радість.

Як і що потрібно зробити, щоб Ваша дитина приносила лише щастя, щоб одного дня можна було сказати собі:

«Життя відбулося!»

Сьогодні ми спробуємо збагнути формулу батьківської педагогіки. Нехай кожен із батьків візьме аркуш, який лежить перед ним на парті, і розгляне його: з одного боку він чистий, а на другому — вміщено текст. Це — розповідь про те, що педагог виявив у Вашій дитині за певний час, на що хоче звернути Вашу увагу. Ми ніколи не будемо вголос аналізувати проблеми, невдачі, прикрі ситуації дітей. Вони залишаться для індивідуального спілкування з класним керівником. Це стане нашим з Вами законом спілкування, нашою традицією батьківських зборів.

(Батьки читають і аналізують, міркують про те, чи потрібна індивідуальна зустріч з класним керівником.)

Татусі! Матусі! Перед вами зашифрована формула законів виховання дитини в родині. Розшифруйте її.

Формула родини = 1/єдність вимог +2/знач похв.. +3/тр. Участь+4/розподіл благ/1234= дитина

П'ятихвилинна музична пауза, поки батьки виконують завдання.

Запитання батькам: «Які ви отримали результати? Які закони родини тут зашифровано?» Учитель пояснює закони — складові формули родини.

1-й закон. Закон єдності вимог батька і матері, запропонованих дитині.

2-й закон. Закон значимості похвали для дитини.

3-й закон. Закон посильної праці кожного члена родини в житті всієї родини.

4-й закон. Закон розподілу матеріальних і моральних благ між дорослими 1 дітьми.

Якщо в родині дотримуються цих законів, якщо батько і матір оптимісти й друзі своєї дитини,—вона вщбудеться як людина, як особистість.

Наступний урок у розкладі батьків -діагностика. Минулого тижня в класі відбулася презентація візиток. Зразок такої візитки висить на дошці. Перед кожним з Вас лежить чиста візитка. Вам потрібно її заповнити замість Вашого сина чи дочки. Виконайте, будь ласка, це завдання. Тривалість роботи — 10 хвилин. Коли Ви впораєтеся з першою, робіть наступну. Порівняєте Вашу візит­ку з тією, котру заповнила Ваша дити­на. Зробіть висновки.

Кожен із Вас отримує в подарунок закони життя в родині. Обговоріть іх вдома, в колі сім'ї. Зробіть серйозний висновок з проблеми: наскільки добре Ви знаєте свою дитину.

Орієнтовний план проведення батьківських зборів



«Психологічний розвиток підлітків ((перехідним вік)»

Структура особистості підлітка... Уній нема нічого сталого,

остаточного й нерухомого. Усе в ній —

зміна, все тече. Л.С.Виготський

Запитання для обговорення

1. Виступ психолога:

а) важкий вік;

б) фізичний стан учнів;

в) психіка підлітка;

г) якими бачать себе підлітки. 2. Виступ класного керівника.

1. Епіграф до зборів — вислів Л.Виготського, одного з провідних психо­логів XX сторіччя, якого називають Моцартом у психології, напрочуд влучний. Розвиток підлітка — це початок пошуку себе, свого унікального «я». Це шлях становлення індивідуальності. Як часто батьки роблять перші помилки у вихованні своїх дітей, говорячи дитині: «Не вирізняйся, будь такою (чи таким), як усі». У психології цей період називають періодом «бродіння» психіки, за ним настає період упевненості й рівноваги.

Цей період майже завжди відбувається болісно, це час проблем між дітьми і батьками. Більшість вважає, що завдан­ням батьків у цей період— стримування статевого інстинкту в дитини. Ця думка хибна і призводить до нових проблем.

Що ж є найголовнішим для дитини в цей період? Який логічний зв'язок ми мусимо зберегти?

Любов — довіра — розуміння — підтримка (слова на дошці).

любов +


довіра + +

розуміння + + +

підтримка + + + +

Як завважив гуморист, з кожним по­колінням діти стають все гіршими, а батьки — все кращими, отож, найбільш погані діти — це найкращі батьки.

2. Фізичне здоров'я дитини — основа її успіхів у навчанні. Темпи фізичного здоров'я і статевого дозрівання дітей різні, вони істотно впливають на особистісний розвиток дитини. У разі статевого дозрівання в 12 років — процес дозрівання триває 2 роки; відповідно у 13-13,5 — 3—3,5 роки; у 15 — 5-6 років. Ці відмінності у темпах дозрівання — причина багатьох негараздів і переживань. (Роль чоловіка в родині). Акселерація і ретардація (останні 60— 80 років).

Акселерати — лідери в класах. До ЗО років — це міцні й соціальне пристосовані, але залежні від думки навколишніх, пересічні люди.

Ретарданти у дитинстві вразливі, зухвалі, прагнуть привернути увагу, відлюдкуваті, легко підкоряються, але до 30 років мають міцну душевну основу і високі принципи.

За що бореться дитина?

• За те, щоб перестати бути дитиною.

• За припинення зазіхань на її фізичну сутність, недоторканність.

Вона шукає серед однолітків взірців для наслідування.

Висловлює протест проти зауважень, обговорень, особливо іронічних, із приводу її фізичної дорослості.

У чому виявляється підвищений рівень тривожності (докладніше)?

Яких правил мають дотримуватися батьки?

1. Допомогти дитині знайти компроміс душі і тіла.

2. Усі зауваження робити в доброзичливому, спокійному тоні, без навішування ярликів.

3. Докладно ознайомити дитину з будовою і функціями організму.

4. Варто пам'ятати, що поки розвивається тіло дитини, хворіє і очікує допомоги П душа.

ПСИХОЛОГІЧНА РОЗМИНКА


Аналіз педагогічних ситуацій

1. Дівчинка не хоче прибирати свою кімнату.

2. Хлопчик не стежить за собою тощо.

Як вирішити проблему? Обговорення проблеми разом з батьками.

Психіку підлітків іноді називають періодом «гормональних витівок». Пошук і становлення свого «я» — це вивільнення від впливу дорослих і спілкування з однолітками. У родинах, де панує поважне ставлення до всіх і кожного, де кожен має право голосу, де всі мають права | і обов'язки, процес дорослішання відбувається не так болісно, майже без конфліктів.

Що повинні зробити батьки, щоб зберегти любов своїх дітей? Ці правила (на окремому аркуші паперу) пропонують батькам для ознайомлення.

1. У самостійності дитини не слід вбачати загрозу втратити Ті.

2. Пам'ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї.

3. Хочете, аби дитина зробила те, що Вам потрібно, зробіть так, щоб вона сама цього захотіла.

4. Не перевантажуйте дитину опікою і контролем.

5. Не створюйте «революційну ситуацію», а якщо створили, вирішіть її мирним шляхом.

6. Не забувайте вислів Й.Ґете: «У підлітковому віці більшість людських чеснот виглядають як дивакуваті і негідні вчинки».

У переживаннях підлітків неабияке місце займають дружба і закоханість. Дівчата частіше за хлопців хочуть мати друга і майже завжди цього домагаються. Дівчата потребують взаєморозуміння, співчуття, звільнення від самоти, хлопці — взаємодопомоги, розуміння.

У 4—7% випадків перша любов завершується шлюбом. Чому виникає закоханість, ця найглибша потреба в інди­відуальних довірчих стосунках? Відмовити і позбавити — це означає зробити нещасливим. Погано говорити про предмет закоханості—означає розладнати стосунки. Любов і сексуальність у розумінні підлітка—поняття протилежні. Наша оцінка — з позиції дорослої лю­дини.

1. Цю проблему за допомогою повчань вирішити не можна!

2. Вирішення проблеми стосунків чоловіка і жінки через призму взаємин удома.

Наприкінці зборів батькам дарують цей вірш на пам'ять.

Чем проповедь выслушивать, Мне лучше бы взглянуть. И лучше проводить меня, Чем указать мне путь. Глаза умнее слуха, Поймут все без труда-Слова порой запутаны Пример же — никогда. Тот лучший проповедник — Кто веру в жизнь провел. Добро увидеть в действии — Вот лучшая из школ. И если все мне показать — Я выучу урок.

Понятней мне движенье рук, Чем быстрых слов поток. Должно быть, можно верить И мыслям, и словам, Но я уж лучше погляжу, Что делаешь ты сам. Вдруг я неправильно пойму Твой правильный совет. Зато пойму, как ты живешь, По правде или нет.

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ «Дитяча агресивність» Форма роботи: круглий стіл.


Людина має здатність любити, і якщо вона не може знайти Ти застосування. вона починає ненавидіти, виявляючи агресію і жорстокість. До цього вона вдається, щоб утекти від власного душевного болю...

Еріхфромм



Запитання для обговорення

1. Аналіз проблеми агресивності.

2. Вплив сім'ї на виявлення дитячої агресивності.

3. Заохочення, покарання в родині.

4. Закони подолання агресивності серед дітей.

5. Експрес-анкетування батьків з проблеми зборів.

Шановні мами і тата, дідусі і бабусі! Тема нашої нової зустрічі серйозна і складна. Це тема жорстокості та агресивності наших дітей. На жаль, ці явища поширені серед нас, дорослих, і серед наших дітей. Що ж це за явища і чи варто нам про них говорити? Напевне, що варто. Отож, розгляньмо, що таке агресія і як ми, дорослі, можемо допомогти дітям Л перебороти.

Агресія в більш-менш розвинутому суспільстві завжди під контролем, але цей контроль буде ефективним настільки, наскільки в суспільстві розвинені сили опору.

Що таке агресія? Агресія — це поведінка, що заподіює шкоду предмету чи предметам, людині чи групі лю­дей. Агресія може виявлятися фізично (дією) і вербальне (порушенням прав іншої людини без фізичного втручання).

У психології розрізняють два види агресії: інструментальну і ворожу. До інструментальної агресії людина вдається для досягнення певної мети. Вона найбільш поширена серед малюків (я хочу забрати іграшку, предмет абощо). Школярі частіше виявляють ворожу агресію, спрямовану на те, щоб заподіяти комусь біль.

Дуже часто агресію, П вияв плутають з наполегливістю, завзятістю. Як Ви вважаєте, ці якості подібні? Що Вам більше до вподоби у вашій дитині: наполегливість чи агресивність? Безумовно, наполегливість. Ця якість порівняно з агресивністю має соціальне визнані форми, бо не допускає образ, знущання тощо.

Рівень агресивності дітей змінюеться залежно від ситуації і має більший або менший ступінь вияву, але іноді агресивність набуває сталих форм. Причин для такої поведінки багато: становище дитини в колективі, ставлення до неї однолітків, стосунки з вчителем і т.ін.

Стійка агресивність деяких дітей виявляється в тому, що вони інакше, ніж інші, тлумачать поведінку навколишніх, інтерпретуючи її як ворожу. До агресії більше схильні хлопчики. Вона є складовою чоловічого стереотипу, який культивується в родині і засобах масової інформації.

Насамперед можна вивчити проблему ставлення дітей до телепрограм. Запитання записують на дошці. Відповіді аналізує класний керівник.

1. Які телепередачі ти вибираєш для перегляду?

2. Що тобі в них подобається?

3. Чи радишся ти з батьками при виборі телепередач?

4. Які передачі полюбляють твої батьки?

5. Які передачі ви дивитеся всією родиною?



№запитання

й




1


2


3


4


5


Хлопчики












Дівчатка












Батьки












Матері













Найчастіше причиною дитячої агресії є ситуація в сім'ї.

1. Агресивна поведінка членів родини в повсякденних життєвих ситуаціях:

галас, лайка, брутальність, принижен­ня одне одного, взаємні докори та образи. Психологи вважають, що найчастіше дитина виявляє агресивність у повсякденному житті там, де вона щодня бачить агресію дорослих, яка стала нормою їхнього життя.
2. Непослідовність батьків у навчанні дітей правилам і нормам поведінки. Ця методика виховання дітей хибна тим, що в дітей не формується моральна основа поведінки: сьогодні батькам зручно говорити одне, і вони нав'язують цю лінію поведінки дітям, завтра їм зручно говорити інше, і це інше знову нав'язується дітям. Це призводить до розгубленості, озлоблення, агресії проти батьків та інших людей.

У вихованні можна назвати дві важливі ознаки,які позитивно чи негативно впливають на формування дитячої агресивності: доброзичливість і відраза.

Як впливає на подолання агресивності доброзичливість? Родина допомагає дитині: а) перебороти труднощі;

б) використовує у своєму арсеналі . вміння слухати дитину; в) використовує під час спілкування щире, добре слово, ласкавий погляд.

Відраза, навпаки, стимулює дитячу агресивність. Їй характерна байдужість, уникнення спілкування, нетерпимість і утиски, вороже ставлення до дитини. Несприйняття дитини створює умови для так званої «госпіталізації ди-тини». Що це таке? Самотність, "відсутність бажання спілкуватися з рідними, відсутність у сім'ї традицій, звичаїв, законів.

Величезне значення у вихованні дітей має заохочення: словом, поглядом, жестом, дією. Дуже важить і по­карання, якщо:

а) до нього вдаються одразу після провини;

б) дитині пояснили, за що її покарано;

в) воно суворе, але не жорстоке;

г) воно оцінює дії дитини, а не її людські якості.

Караючи дитину, батько і матір виявляють терпіння, спокій і витримку.

Попереднє анкетування учнів із проблем класу

(аналітична довідка)

Якщо тебе карають, то як..................

Якщо тебе заохочують, то як.............

Чотири «не можна», які б ти хотів мати у своїй родині, коли тебе карають......

Завершується наша чергова зустріч. Хочеться, щоб вона виявилася для Вас корисною, спонукала до роздумів, викликала бажання побудувати стосунки у своїй родині по-новому.

І за традицією кожен із Вас отримує «золоті» правила виховання, пов'язані з даною темою зборів:

1. Учіться слухати і чути свою дитину.

2. Спробуйте зробити так, щоб лише ви знімали її емоційну напруженість.

3. Не забороняйте дітям виказувати негативні емоції.

4. Вчіться сприймати і любити її такою, якою вона є.

5. Покора, слухняність і ретельність будуть там, де їх вимагають розумно.

6. Агресивну поведінку дитини зумовлює агресивність родини.

ПідСУМКОВІ БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ ЗА РІК


«От і стали ми на рік дорослішими»

Форма роботи: усний журнал. Усний журнал — це аркуші ватману, складені у вигляді великої книжки, зшитої стрічкою. Кожна сторінка — життя класу за рік.

Ці батьківські збори проводяться разом з учнями. На ньому робиться підсумок спільної діяльності дітей, батьків і класного керівника в навчальному році. Аналіз спільної роботи дає змогу визначити перспективи на майбутнє, створити гарний оптимістичний настрій.



Будьте светочами себе,

Будьте себе опорой.

Храните истину в себе

Как единственньїй светоч.

Будда
Закінчується навчальний рік, ми розстаємося зі школою на час канікул. Хочеться, щоб розставання було приємним і пам'ятним. Яким він був, цей рік, у нашій із Вами спільній діяльності?

Перегорнімо разом із дітьми сторінки нашого навчального року.

Сторінка перша, математична. Це повідомлення з уроків природничо-математичного циклу, фрагменти уроків;

участь у роботі гуртків, результати олімпіад, у яких брали участь учні класу.



Сторінка друга, філологічна. фрагменти уроків мови і літератури, іноземної мови, які можна обіграти уривками з творів, хвилинками знавців предмета, висловами на тему — «Цей предмет у моєму житті» тощо.

Сторінка третя — історико-географічна. Міні-КВК із батьками на тему «Чи знаємо ми свою Батьківщину?» Батьків і дітей завчасно розподілено на дві команди, які готують одна одній запитання для історико-географічноі розминки. Час виконання завдання не більш 10хв.

Сторінка четверта — музична. Вона починається виконанням пісні класу, наприклад, «Ти да я, да мы с то-бой». Для цієї сторінки заздалегідь проведеним жеребкуванням діти мають підготувати музичні.сюрпризи в мікрог-рупах (для батьків або одне для одного за бажанням).

Сторінка п'ята — побажання. Ця сторінка складається з кількох частин перша — це дописування. Гами почуттів. Що це таке? Це великий аркуш паперу, на якому фломастером написано такі слова:

любов________________

добро________________

повага________________

радість_______________

задоволення ____________

взаєморозуміння __________

щирість _______________

Вдома діти підготували маленькі записки-побажання педагогам, які викликали в них ці почуття своїм ставленням до справи, уроку, класу, до конкретної людини. Діти по черзі прикріплюють до відповідного слова свої записки-побажання зворотнім боком. На лицьовій стороні аркуша — лише ім'я і по батькові вчителя. Цю Гаму почуттів буде вміщено у вчительській, і кожен педагог матиме змогу взяти побажання, адресоване лише йому. Друга частина — це нагородження батьків, які цього року допомагали класу цікаво і насичено жити.

Це можна зробити у вигляді грамот, вдячних листів, виробів, зроблених руками дітей, або медалей. [Див. зразок медалі для батьків у вигляді розкритої дитячої долоні, на якій написано побажання.) Класний керівник звертає увагу нате, що дорослі, батьки не мають права випускати зі своєї великої долоні дитячу долоньку, а отже, не мають права залишати її без підтримки, уваги, лю­бові.



Сторінка шоста — дискусійна. На дошці — запитання:

1. Яким Ви уявляєте наш клас у наступному році?

2. Що хочете побажати класу, педагогам, класному керівникові, своїй дитині в майбутньому навчальному році? (На це запитання батьки відповідають письмово.)

3. Що Ви хочете побажати собі в новому навчальному році? Чим може допомогти Ваш класний керівник? (Це запитання для дітей.).



Сторінка сьома — таємнича. Кожен учень отримує від класного керівника листа, який має прочитати вдома наодинці із собою. У цьому листі — побажання учневі, пов'язані з його навчанням, характером, особистісними проявами.

Цей лист має бути в доброзичливим, бажано, щоб там були чіткі рекомендації учневі з подолання в характері яких-небудь негативних рис.

Закінчуються збори загальною піснею. Наприклад, «Как здорово, что всемьіздесь сегодня собрались» (Ю.В-ізбор).

ТЕСТИ


на пам'ять батькам 1 на допомогу класному керівникові

Чи хочете виростити обдаровану дитину? На допомогу Вам — поради , Де-віда Льюїса, який узагальнив досвід тисяч родин з обдарованими дітьми.

• Я відповідаю на всі запитання дитини по можливості терпляче і чесно. Серйозні запитання і висловлювання дитини я сприймаю всерйоз.

У нас удома стоїть вітрина, де дитина може демонструвати свої роботи. Я не лаю дитину за безлад у кімнаті чи на столі, якщо це пов'язано з творчим заняттям і роботу ще не закінчено.

• Я виділив дитині кімнату чи спеціальний куточок винятково для самостійних творчих занять.

• Я висловлюю дитині свою любов до неї просто так, а не за її досягнення.

• Я надаю дитині можливість виявляти турботу.

' Я допомагаю дитині планувати і приймати рішення.

• Я намагаюся показати дитині цікаве.

• Я допомагаю дитині поліпшувати результати її роботи.

• Я допомагаю дитині нормально спілкуватися з дітьми і радий бачити їх у себе вдома.

• Я ніколи не говорю дитині, що вона гірша за інших.

• Я ніколи не караю дитину приниженням.

• Я купую дитині книжки, відповідно до її інтересів.

• Я привчаю дитину самостійно мислити.

• Я регулярно читаю дитині.

• Я привчаю дитину до книжки з дитинства.

• Я сприяю розвитку фантазії та уяви дитини.

• Я уважно ставлюся до потреб дитини.

• Я знаходжу час, аби щодня побути з дитиною наодинці.

• Я дозволяю дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.

• Я ніколи не кепкую з дитини за невміння й помилки.

• Я хвалю дитину за ініціативу у навчанні.

• Я вчу дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку.

• Я дозволяю дитині гратися з будь-яким мотлохом.

• Я спонукаю дитину вирішувати проблеми самостійно.

У заняттях дитини я шукає те, що гідне похвали.

• Не існує тем, яких я зовсім уникаю в обговоренні з дитиною.

• Я допомагаю дитині бути особистістю.

• Я допомагаю дитині шукати варті уваги телепрограми.

• Я розвиваю в дитині позитивне ставлення до своїх здібностей.

• Я ніколи не відвертаюся від невдач дитини, говорячи: «Я цього не вмію».

• Я заохочую в дитині максимальну незалежність вщ дорослих.

• Я вірю в здоровий глузд дитини і довіряю їй.

Якщо Ви згодні з 20% цих порад, то Вам терміново необхідно обміркувати інші.

Якщо поради Вас влаштовують і відповідають Вашій програмі виховання на 50%, — все гаразд і Ви маєте шанси.

Якщо Ви виконуєте ці поради на 90%, —дайте більше волі дитині і собі.

На якій основі налаштовуються стосунки батька 1 матері до дитини?

Якщо Ви згодні з наведеними нижче твердженнями, запишіть собі 1 бал, якщо ні — 0 балів.

• Іноді бере жаль, що дитина виросте і стане дорослою.

• Якщо дитина говорить неправду, то вона швидше за все не бреше, а фантазує.

• Сучасні шкільні програми надто складні.

• Мати повинна служити емоційним посередником між дитиною і батьком, тому що останні переважно більш суворі.

• Якщо дитина зайнята корисною справою, але в неї нічого не виходить, треба похвалити П за зусилля.

• Наївна безпосередність—це радше достоїнство дитячого віку, аніж недолік.

• Якщо дитина не засинає в темряві, їй потрібна настільна лампа.

• Багато дитячих витівок пояснюються поганим впливом однолітків.

• Кожна дитина має чесноти, які набагато важливіші за недоліки.

• Дитина могла б досягти великих успіхів, якби вчителі ставилися до неї доброзичливо.

• Коли батько і матір розходяться в оцінці поведінки дитини, перевагу слід віддати думці матері, оскільки жінки — природжені вихователі.

• У дитинстві всім необхідні заняття спортом.

• За сімейним столом найкращі шматочки треба віддавати дітям.

• Дитяча неслухняність часто виникає від того, що батьки вимагають від дитини занадто багато.

• Ставши дорослою, дитина неминуче зіштовхнеться з труднощами

Підсумки:

15-20 балів

Батько: Ви недооцінюєте роль чоловіка у вихованні. Ваша вимогливість до дитини продиктована вашим настроєм, а не поведінкою дитини.



Мати: Ви дуже любите дитину, але забуваєте про те, що дитина виросте і | повинна буде вирішувати свої проблеми самостійно.

8—11 балів

Батько: Ви ухиляєтеся від вихован­ня дитини.

Мати: Дитина потребує більше вашої емоційної участі в її житті.

Менш 8 балів

Батько: Не судіть занадто суворо свою дитину.

Мати: Ваша дитина потребує більше доброти і схвалення.


ЛІТЕРАТУРА

1. Бердяев Н.А. философия неравенства. М., 1990.

2. Волков С.А. Интеллект — техно-логия — нравственность. СПб., 1995.

3. Гришина Н.В. Давайте догово­римся. СПб., 1992.

4. Захаррв В.П. Социально-психо-логический тренинг. Л., 1989.

5. Макаренко А.С. О воспитании. М.,

1990.

6. Плашов В.Я. Деловьіе игрц. М.,

1991.


7. Рудестам К. Групповая психоте-рапия. М., 1995.

8. Сухомлинский В.А. О воспитании. М.. 1988.

9. Сидоренко Ч.В., Захаров В.П. Методи практической психологии об-щения. Л., 1990.

10. Холт Дж. Причина детских не-удач. СПб., 1996.



Друкується за виданням: Дерекле-ева Н.И. Организация родительских собраний в 1—11 классах. — М.: 000 "Торгово-издательский дом "Русское слово — РС», 2000. — С.5, 29—45.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка