Турбота про душу. Розвиток розуму



Скачати 82.26 Kb.
Дата конвертації22.03.2016
Розмір82.26 Kb.
Остановись, бегущий человек,
 Приди в покой, взгляни на небо:
 Там ждет тебя бессмертья век,
  И если ты душой своею пренебрег,


Очнись, - взрасти ее духовным хлебом.
                                                                          о. Н.


Тема: Турбота про душу. Розвиток розуму.

Поняття про стан оманливості розуму.


Мета: з’ясувати важливість турботи про душу, як власну, так і своїх ближніх;

визначити можливості людини щодо розвитку розуму як однієї із

вищих сил душі;

ознайомитися із засобами, що сприяють розвитку розуму через виконання християнських чеснот;

вміти наводити різні приклади з життя стосовно правильного й неправильного розвитку розуму.

Обладнання: Закон Божий, мультимедійна презентація, Достоєвський Ф.

«Злочин і кара»



Тип уроку: бінарний урок

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мультимедійна презентація (1-й слайд)

  • Вчитель зачитує слова із Біблії.

Слово вчителя хр. етики

  • А щоб краще люди зрозуміли це, Господь розповів притчу про нерозумного багача.

  1. Притча про нерозумного багача (аудіо запис)

  • Так буває з тим, хто збирає скарби для себе, а не в Бога багатіє.

  • Душа більша за їжу, а тіло за одяг…

  • «Краще шукайте Царства Божого, а те все додасться Вам»,

тобто, турбуйтесь про спасіння душі Вашої виконанням заповідей Божих.

Робіть душу свою праведною, гідною бути у Царстві Божому.



(2 слайд) мультимедійна презентація

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Тема уроку: Турбота про душу. Розвиток розуму. Поняття оманливості розуму.

(3-й слайд) Мета: з’ясувати важливість турботи про душу, як власну, так і своїх ближніх;

  • визначити можливості людини щодо розуму як однієї із вищих сил душі;

  • ознайомитися із засобами, що сприяють розвитку розуму через виконання християнських чеснот.

(4-й слайд)
Нашому поколінню судилося жити на рубежі двох тисячоліть. На наших очах змінюються філософські та релігійні концепції. Ми вступили в нову епоху, яка відкидає увесь попередній життєвий досвід людства,- епоху постмодернізму. Це складне і не зовсім зрозуміле слово означає, що сучасна молода людина, і навіть діти, мають нове мислення, новий світо­гляд. Провідна ідея постмодернізму — це Все­світ, який не має центру. Дозволяється все, що тобі сьогодні здається правильним. Сучасні молоді люди не визнають над собою ніякої влади. Живуть згідно з власною мораллю. Кожен має право на свою особисту істину, причому саме поняття істини у постмодерністів може суттєво змінюватися. «У тебе своя істина, у мене — своя». З огляду на це, світ постмодернізму являє собою множинність істин.

Наші справи здійснюються в поспіху, наші взаємини стають поверховими. Наші діти завдають собі шкоди, а наші батьки про все шкодують…

Наші душі забули той день, коли ми востаннє зазирали в них… Наш час постійно опиняється попереду нас і, обертаючись, гукає: «Швидше! Встигай! Наздоганяй!» І ми можемо все відкинути і побігти, не озираючись, не задумуючись, навіть не дивлячись куди біжимо.

Молоде покоління живе з космічною швидкістю!



(5-й слайд)

Нинішнє покоління має виконати особливу місію — гідно перейти від епохи раціоналізму до епохи духовності з перевагою духовного над матеріальним, подолати духовну кризу як найстрашнішу кризу людини і людства. Православність залишається, по суті невпізнанною нашою справою, воістину розхристане часом, не дивлячись на безліч слів про його відродження.



(6 слайд)

Відновити чи побудувати кам’яний храм – справа, безсумнівно, велика і нелегка.

Будувати ж справжній храм людської душі – справа велика і набагато складніша.

(7-й слайд)

Завдання і мета Православного християнства – вчити людей духовного життя, справжньому християнству, що означає глибоке перетворення душі.

Христос може зцілити не тільки тіло, а й душу людини, тобто звільнити від гріхів, від докорів сумління.


  • Яким чином?

  1. Еврестична бесіда

Давайте з вами поміркуємо, а що таке душа?

(Вислови учнів)



  • Слово вчителя хр. етики

Слово «душа» у перекладі з давньоєврейської та давньогрецької означає «подих». Якщо ми дихаємо брудним повітрям, ми хворіємо, помираємо. Забруднення душі призводить до духовної смерті при тілесному здоров’ї. Що ж є страшнішим? Духовний стан людини визначається його стосунками з Богом. Віруючий у Господа Ісуса Христа знаходиться в правильних стосунках з Богом і одержує благословення Боже для всієї сім’ї.

Ви турбуєтесь про чистоту свого тіла? Так і потрібно піклуватися про чистоту своєї душі.



  • Яким чином?

(8-й слайд)

«Душа – це те, що болить у людини, коли все тіло здорове. Адже кажемо ми і відчуваємо, що не мозок болить, не серцевий м’яз – душа болить»

Стверджує наш сучасник, богослов Диякон Андрій Кураєв


  1. Слово вчителя хр.етики

Лише християнське виховання формує високі моральні чесноти і приводить душу до гармонії з Богом, оточуючим світом і власним сумлінням.

Душа є створена Богом самостійна, безсмертна, особиста, розумно-вільна сутність, відмінна від тіла. Душа людини самостійна, оскільки, за словами св. Феофана Затворника, вона не є виявом іншої сутності, іншої істоти, а сама є джерело явищ які від неї виходять.



  1. Перевірка випереджувального завдання.

  • Душа людини створена безсмертною, оскільки не помирає подібно тілу. Перебуваючи в тілі душа може розлучатися з ним, хоч це не природньо душі, є сумні наслідки гріхопадіння.

  • Душа людини є особистість, бо створена як неповторна і унікальна істота.

  • Душа людини розумна і вільна,бо володіє розумною силою і вільною волею.

  • Душа людини відрізняється від тіла, оскільки не володіє властивостями видимості, не сприймається і не пізнається тілесними органами.

(9-й слайд)

  • Чим відрізняється душа від тіла?

  • Душа і дух це теж саме чи ні?

  1. Слово вчителя хр. етики

Душа — це не те саме, що дух.

Дух – це око душі, Яке звернене до вічності; душа – це внутрішні очі людини, звернені до земного буття у його багатогранних аспектах.



  • Біблійний фрагмент
    «Боже Слово живе та діяльне, гостріше від усякого меча обосічного,- проходить воно аж до поділу душі [грецьке психе] й духа [грецьке пнеуматос], суглобів та мозків, і спосібне судити думки та наміри серця».

  • (Цей біблійний фрагмент показує, що грецьке слово, перекладене як «дух», не є тим самим словом, що перекладається як «душа». У біблійному розумінні душа і життя є синонімами. Життя у будь-якій формі є душею. Тлумачення цих двох понять не слід ускладнювати, адже Об'явлення 16:3 (Переклад Хоменка) чудово розповідає нам про те, що Господь, Бог наш дає людині душу (життя) і коли захоче може її умертвити. Також слід відмітити, що у більшості випадків у СТАРОМУ ЗАВІТІ повторюються вірші з приводу того, щоб ЛЮБИТИ ГОСПОДА, БОГА СВОГО УСІМ СВОЇМ СЕРЦЕМ ТА ВСІЄЮ ДУШЕЮ СВОЄЮ, слово «душа» замінюється словом «життя».

Адже Господь дає людям душу(життя)!

(10-й слайд)

  • Як ви розумієте сутність поняття спасіння душі?

  • Що потрібно робити, щоб спасти свою душу?

  1. Слово вчителя хр. етики



  • Спасіння душі

У християнстві поняття «душа» нерозривно пов'язане з поняттям порятунку. Спасіння душі людини розуміється як порятунок самої сутності людини і від смерті, яка теж вважається наслідком гріха і від вічного покарання за гріх (у пеклі або геєні вогненної). Більшість християн вважає, що після воскресіння померлих душі врятованих возз'єднаються з тілами і в цих тілах врятованим буде гарантована вічне життя.

  1. Слово вчителя світової літератури

Проблема безсмертя людської душі відображена у багатьох творах світової літератури. Гармонія душі та тіла, здатність віднайти згоду із самим собою – провідна тема багатьох письменників. Говорячи про цінність людської душі, як не згадати слова класика російської літератури Олександра Пушкіна, який у листі до своєї дружини Наталії Гончарової, визнаної красуні свого часу, писав: «А я душу твою люблю більше обличчя твого…»

  • Як ви думаєте, чому Олександр Сергійович саме так написав своїй дружині?

  • Як ви думаєте, який із вивчених у цьому році творів найглибше розкриває християнські погляди на проблему спасіння людської душі?

  • Чому саме Федір Достоєвський написав такий твір?

  • Яку складну еволюцію проходить головний герой Радіон Раскольніков? Чому має таке прізвище?

  • Якою б ви назвали його теорію? Чому?

  • Чи погоджуєтесь ви з нею?

  • Чи може він вийти з цієї кризи сам? Чому?

  • Чому саме Соня може врятувати Радіона?

  • А що рятує її? Чому важлива історія Лазаря?

  • Яку авторську ідею уособлює Соня?

  • Про що свідчить фінальна сцена роману?

  • Як ви розумієте слова Достоєвського «Їх воскресила любов»?

  • Чому потрібно турбуватись про чистоту душі?

Розум - це сила душі!

ІV. Підведення підсумків

  • Інтерактивна технологія

  1. Слово вчителя хр. етики

Методика незакінченого речення

(11-й слайд)

  1. «Мікрофон»

  • Якщо тіло смертне, а душа безсмертна, то…

  • Як ми повинні турбуватися про свою душу?

  • Душа повинна бути яка?

  • Для чого?

  • Чим відрізняється душа від тіла?

  • Розум – це сила душі?

  1. Борис Олійник «Двоє. Сучасна балада».

(Читають учні класу)

V. Домашнє завдання

Знайти вислови святих Отців про розум.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка