Творіть добро, щоб кращим став цей світ а ми живі, нам треба поспішати Зробити щось, лишити по собі… Л. Костенко Народна педагогіка стверджує: «Дивись. Не забудь: Людиною будь!»



Скачати 349.61 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір349.61 Kb.
Єременко К.М.,

заступник директора Завадівського НВК

Корсунь-Шевченківської районної ради
Творіть добро, щоб кращим став цей світ
А ми живі, нам треба поспішати

Зробити щось, лишити по собі…

Л.Костенко
Народна педагогіка стверджує: «Дивись. Не забудь: Людиною будь!»

Хоч і сказані ці слова давно, проте не втратили свого значення і понині. Швидше, навпаки – сьогодні вони набули особливої актуальності.

Усі мають зрозуміти, що життя прожити лиш для себе, осібно – то порох, що розвіється безслідно. Лише стремління до сяйва, високих ідеалів добра, справедливості, прагнення допомогти людям, бути їм потрібним, бути справедливим – ось що робить людину значною.

На цих загальнолюдських цінностях добре знається педагогічний та учнівський колективи Завадівського НВК. Пророчими для нас стали слова О.А.Захаренка:

«Якщо хочеш змінити світ на краще, зберегти його чисту красу, незайману святість, почни це робити з себе. І не завтра, а сьогодні, з цієї хвилини!» І цей заповіт став гаслом діяльності учнівського та педагогічного колективу. Бо добре усвідомлюють, що кожен з нас повинен бути творцем тільки доброго, носієм вічного і тоді в світі побільшає добра.

У центрі педагогічної, батьківської, громадської уваги ми ставимо її величність – Дитину, яка повинна виховуватися на загальнолюдських цінностях: добра, справедливості, любові, толерантності, порядності, поваги до Батьківщини, матері й батька, до знань і скарбниці знань – книги.

Класні керівники й класоводи практикують у своїй діяльності уроки Краси, Шляхетності, Мудрості, де стверджується думка про те, що краса – це божественний розчерк, проводять заняття в зеленому класі, де привчають дітей бачити голубе небо, радіти пахучій квітці і дякувати за неї Бога, як за чашу благословення.

Екскурсії на лоно природи, уроки Гармонії, свята квітів, свято урожаю активізують прекрасне в душах дітей, облагороджують собори дитячих душ, сіють розумне, добре, вічне.

Серед загальнолюдських цінностей особлива увага належить соціальній справедливості. У школі проводяться щотижня в кожному класі години спілкування як районні, так і шкільні. Проходять вони за новітніми технологіями: у формі тренінгів, КВК, захисту учнівських ідей, брейн-рингів. Цікаво і змістовно проведені години спілкування «Закони життя», «Що таке доброта?», «Вчись бачити красу світу», «Який слід залишиш після себе, дитино?», «Краса творить радість».

А скільки радості нашим вихованцям приносять уроки етики «Регата ввічливості», «Подорож до країни Доброти», «Дерево дружби», «Дзеркало краси», «Етичний кодекс класу».

Школа живе своїм проектом добротворення «Живімо за законами добра і краси», який вчить жити за своїми законами, правилами, вивчати традиції своєї місцевості.

В кожному класі – кабінеті створено куточок добрих справ. І маленький учнівський колектив включається в різні акції. Це і «Подаруй посмішку матусі», «Посади сад», «Подарунок ветерану», «Моє рідне село», «Збережи пташину» та інші. В кінці року проходить захист проектів.

Стало доброю традицією щороку здійснювати походи по рідному краю, екскурсії до Умані, Києва, Звенигородки, Кирилівки, Шевченкового та музею Корсунь- Шевченківської битви. Під керівництвом вчителів української мови Царенко В.В. та Кузки Н.І. видано добірку учнівських творів «Звідки починається добро…», а учні 5-6 класів виготовляють буклети з казками про добру Фіалку та злого Будяка.

Вся система виховних заходів спрямовується на формування духовності, виховання учнів як громадянина, патріота своєї землі. Вихованню в учнів почуття патріотизму, шани і поваги до ветеранів війни, воїнів-афганців, миротворців, які є випускниками нашої школи сприяють уроки мужності, уроки-спогади, уроки-пам’яті.

Педколектив постійно ставить перед собою завдання навчити кожну дитину, а через неї і членів сімей зберігати і зміцнювати своє здоров’я. Атмосфера в школі доброзичлива, кожна дитина почуває себе комфортно, знаючи, що в школі їх чекає не лише повсякденна навчально-пізнавальна праця, а й щоденний сюрприз, досягнення, відзнака. «Я люблю свою школу, бо мені тут хороше», «В школі, як у домівці», «О школо моя, моя радосте, ти дала мені знання, навчила любити батька й неньку, чути запах квітки, слухати спів солов’я», - ось уривки з дитячих творів про свою стареньку альма-матір.

Територія школи обсаджена туями, які є чудовим профілактичним засобом проти легеневих та бронхіально – астматичних захворювань у дітей. Ходи, сиди, бігай серед них і одержуй заряд здоров’я, непомітно, але таку необхідну порцію ліків.

Особлива увага приділяється вивченню правил збирання і застосування лікарських рослин.

Чудовим ландшафтом біля школи є поляна лікарських рослин. І чого там тільки немає: і календула, і ромашки, і фіалки, і чорнобривці, і м’ята, і меліса, і кануфер, і ехінацея. І тут знову праця учнівського і педагогічного колективу. Закладено горіховий сад, сосновий бір, красується самшит та пнуться високо вгору вічнозелені ялини-красуні.

З ранньої весни до морозів подвір’я школи буяє різнобарвними квітами, за якими доглядають діти, бо саме в праці – краса і затишок шкільного подвір’я. Навесні біля школи педагогічним і учнівським колективом буде висаджено березовий гай.

Традиційно в школі проводиться тиждень екології, який починається Днем довкілля і закінчується Днем Землі. Учні школи постійно беруть участь у акціях «Чисте джерельце», «Птахи- наші друзі», «Підгодуймо лебедів». Учнями школи щороку розчищаються джерела на території села, руками вчителів та класних колективів створено два альпінарії, дитяче містечко.

Гордістю школи є команда юних тенісистів, які є чемпіонами першості з настільного тенісу в районі та області. Бо твердо знають, якщо хочеш бути здоровим, красивим, сильним – займайся спортом.

І всміхається сонечко, і дзвенить дзвіночок, і пробивається джерельце добрими справами завадівських школярів.

Даруй краплину добра всьому живому на землі. І негаразди щезнуть.

Посади квітку, скажи добре слово, вшануй старшу людину, захисти тварину…

Почни з найменшого – і добра у світі побільшає. Бо людина у цьому світі лиш добро повинна творити.

Живемо за законами добра і краси
Паспорт проектної роботи
Керівник проекту: К. М. Єременко, вчитель української мови та літератури Завадівського навчально-виховного комплексу загальноосвітньої школи I – III ст. Корсунь-Шевченківського району
Форма проведення : рік творчої реалізації педагогічних ідей О. А. Захаренка

Проектний девіз : «Полюби красу душею,

Рідний край свій обдаруй,-

З добротою в серці, з нею,

В даль прийдешню помандруй…»

Мета проекту:


  • Ознайомити учнів із Законами доброти, честі, справедливості;

  • Формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;

  • Викликати бажання діяти і підпорядковувати свої дії принципам моралі «Твори добро, красу і радість»;

  • Виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;

  • Розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.

Очікувані результати:

  • Формування активної життєвої позиції;

  • Прагнення творити добро;

  • Вдосконалювати навички працювати самостійно з додатковою літературою;

  • Бути дослідниками, вміти робити захист свого проекту.


«Для того, щоб створити щось красиве, треба нести красу в душі»

О. А. Захаренко

Актуальність проекту
У духовній красі людини найціннішими,безумовно є людяність,лагідність,милосердя, ввічливість, доброта.

В житті ми зустрічаємось з красою і підлістю,радістю і горем. Чому ж в такому гарному світі існує зло,байдужість,жорстокість? Чому ми не вміємо прощати одне одному, захистити один одного, допомогти один одному? Невже світ не без добрих людей і наповнений тільки Злом? Чи залишимо ми добрі сторінки нашого життя?

Це залежить від нас.

«Добро й краса-вони врятують світ».

Людина прийшла у цей світ,щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Кожен новий день повинен розпочинатися з добрих побажань один одному,і легкокрилою піснею благословлятися на добрі справи,на благо і добро нашої України.

І зараз, і у майбутньому ми хочемо бачити дітей творцями прекрасного,людьми з красивими душами і високими помислами. Щоб вони відкрили чарівні двері свого серця-двері добра та довіри.


Краси й Добра єднання нехай буде всюди.

І стане менше горя й бід.

Бо недарма казали мудрі люди:

Добро й Краса - вони врятують світ.

Реалізація проекту

Добро – не наука, воно – діє.

Квітне красою у нашім житті.

( Н.Віргуш)


Проблема:
1.Як ви розумієте слова: доброта, добро, милосердя?

Відповідь обґрунтувати.

2.Хто отримує більше задоволення: той, хто робить добро, чи той, кому його роблять?

3.Як пояснити біблійний вислів: «Ліва рука не знає те, що робить права».

4.Що перемагає добро чи зло?

5.Чи є у вас бажання допомогти людині?

6.Чи завжди ви допомагаєте людям?

7.Чи всі люди на сьогодні потребують допомоги?

8.Чи потрібно допомагати бездомним тваринам, хворим дітям, пенсіонерам, інвалідам, дітям, що живуть у дитячих будинках?

( відповідь обґрунтувати)

9.Чи важко буває стримати себе, аби не сказати поганого, злого слова?

(Аналіз результатів підводиться на годині спілкування)


Підведення підсумків опитування

Шляхи допомоги:

Робота волонтерського загону «Відкриті серця».

Співпраця з органами сільського самоврядування.

Збір благодійних внесків.

Співпраця з благодійним фондом.
Старт проекту

Операція «Допоможи ближньому»,«Пам´ятники та обеліски», «Повір у себе», «Затишок», «Подаруй людям радість».

Акції: «Школа - моя красуня», «Подаруй життя книзі», « Найкраща клумба»,

«Турбота», «Ветерани живуть поруч», «Подаруй книгу бібліотеці», «Живи, книго»



Свята: «Відчини своє серце добру», «Добро й Краса - вони врятують світ»,

«Людина – творець добра», Немає вищої святині, ніж чесне сяйво доброти».


Проведення конкурсів учнівських творів на теми: «Звідки починається добро?», «Закони життя», «Що таке доброта?», «Краса промовляє добрими ділами», «Добро плекатиму, то й красиву душу матиму».

Проведення конкурсів віршів «Людина починається з добра»

Конкурс малюнків «Добро починається з тебе»

Проведення Уроків доброти і милосердя, виховних заходів, годин спілкування «Істинна доброчинності», «Любов і доброта – ідеали справжньої людини», «Чому красива людина завжди добра», «Милосердя й доброта – людства два крила», «Розпізнай добро і зло».
У кінці року проходить захист шкільних проектів добротворення «Побудуй життя із добрих справ»
Кодекс громадянина - добротворця

  • Живімо за законами добра і краси

  • Вчимося шанувати працю, бачити внутрішню красу

  • Будьмо завжди толерантними, совісними, порядними, культурними, турботливими, справедливими

  • Поспішаймо робити добро

  • Вчимося бути патріотами своєї Батьківщини

  • Залишимо після себе світлий слід на землі

Пам´ятка

Хай світлими і чистими будуть ваші помисли, а всі справи добрими.

Вірте у духовне очищення народу нашого, бо зло недовговічне.

Рано чи пізно на кожний вірус знаходять вакцину. А щоб знищити ненависть, кривду, неприязнь, нещастя у кожного закладено так багато добра.

Не шкодуйте його роздавати рідним, друзям, знайомим, не лінуйтесь щодня робити найлегшу справу – дарувати хоч краплину добра всьому живому на землі. І негаразди щезнуть. Тож нехай кожен з вас задумається: «А чи все я зробив для того, щоб людям було біля мене затишно, спокійно!»
Твори добро
Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Ти вкопай і почисть криницю.

Волю дай, нагодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити!

Л.Іванків.
Народні прислів´я про добро
Подаруй іншому радість.

Не соромтеся своєї доброти.

Добро довго пам´ятається.

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Все добре пам´ятай, а зла уникай.

Добре серце як сонечко в небі.


Творчі учнівські роботи

Що таке доброта?

Що таке доброта? Добра людина прагне все робити так, щоб нікому не заподіяти зла, не завдавати болю. Вона співчутливо ставиться до інших, намагається зрозуміти людей. Добросердна людина поділиться тим, що має, з іншим, хто потрапив у біду, зазнав лиха. Якщо ти будеш добрий до людини, яка коїть злочин, якщо потуратимеш негідникові, то ти сприятимеш злу.

І, отже, не будеш добрим для більшості людей. Якщо я буду добрий до людей то ні в кого не буде причини мені робити зло. Бо за зло завжди платять злом, а за доброту – переважно добром.

/Кузка Олег., 8 клас/



Людина з доброю душею

Людина, по - моєму, повинна навчатися радіти життю й дарувати радість іншим. Кожному з нас слід прагнути до високого, до загальнолюдських ідеалів. Якщо у серці людини буде це прагнення, то можна бути впевненим, що ніколи не будуть втрачені такі святі почуття як любов, вірність, доброта, ніжність.

На мою думку, добра людина прагне все робити так, щоб нікому не заподіяти зла, не завдавати болю. Вона співчутливо ставиться до інших, намагається зрозуміти людей. Добросердна людина, поділиться тим, що має, з іншим, хто потрапив у біду, зазнав лиха.

І якщо я буду добрий до людей то ні в кого не буде причини мені робити зло. Бо за зло завжди платять злом, а за доброту – переважно добром.

/Царенко П., 8 клас/

Милосердя і доброта – людства два крила

Наше майбутнє залежить не тільки від старших, а й від нас самих. Які ми будемо, як зуміємо сформувати себе, таке й буде наше майбутнє. Я хочу в майбутньому творити людям добро, жити по справедливості, за законами Честі і Доброти. Складовою людського щастя вважаю правильно обрану професію. Вірю, що зможу докласти всіх зусиль, щоб стати гарним фахівцем, справжнім майстром своєї справи. І робити людям тільки добро, бо милосердя і доброта людства два крила.

/Дрозд О. , 11 клас/

Виховна година «Вчимося жити добрими людьми»
«Людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити»

О.А.Захаренко

Мета: Формувати у дітей почуття доброти, любові до навколишніх людей,

допомогти дітям усвідомити, що чуйного, доброзичливого ставлення

потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ; розвивати

потребу робити добро, не чекати винагороди.

Виховувати в учнів доброту, порядність, бажання підтримувати

ближнього у скрутну хвилину.



Вступне слово вчителя

Шановні діти, гості! Сьогодні ми зібралися щоб поговорити про добро. Ми маємо показати і довести, що ми вчимося жити добрими людьми.

Врятує світ краса –

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта.

Бо однієї вже краси занадто мало

Бо стільки всюди зла – людина вже не та.

Тож люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

Здавна люди на землі цінували чесне, щире, правдиве життя. Треба утримуватися від поганих вчинків. Зло, як відомо довго не забувається. А от добро помножує добро.

Діти, щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтесь до людей так як би ви хотіли, щоб люди ставились до вас.

Все: із доброго чи злого,

Починається з малого.

Листя виросте з листочка,

З нитки витчеться сорочка,

Хліб – маленької зернини,

Дощ із чистої краплини.



  • Діти, а що означає саме слово доброта?

(довідкове бюро)

Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.


Мозковий штурм
А зараз проведемо мозковий штурм

  • Чи можна прожити без доброти? Чому

  • Навіщо людям доброта?

  • Самому робити добро чи чекати поки попросять?

  • До кого можна бути добрим?

  • Кого в нашому класі можна назвати добрим?

  • На що схожа доброта? Мені здається, що на посмішку матері, а вам?

  • Де в природі можна взяти фарби й звуки, щоб описати доброту?

  • Давайте доберемо тематичний словник до слова «доброта» створимо павутинку.

Створення асоціативного куща


Доброта


А зараз з допомогою нашого словничка спробуємо змалювати портрет доброї людини.

Послухайте лист від одного хлопчика. Хто покарав його?



  • Я образив товариша.

  • Я штовхнув однокласника, я вдарив собаку;

  • Я забрав іграшки у сестри. Всі пішли від мене, я залишився один і гірко заплакав.

  • Хто покарав його? – спитала сусідка

  • Він сам себе покарав – відповіла мама.

  • Чи можна назвати добрим цього хлопчика?

  • Чому?

  • Чому він плакав? Яким був хлопчик? (жорстоким, грубим, злим)

  • Яким ви уявляєте портрет доброї людини? (доброзичлива, уважна, чуйна, ввічлива, весела, правдива, люб´язна, привітна, дружня)

Тож, діти намагайтеся поводитись так, щоб всі люди казали про вас саме такими словами.

Мудрець сказав: «Живи, добро звершай

Та нагород за все це не вимагай

Лиш в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від мавпи й звіра

Нехай живе ця стара:

Людина починається з добра.

Добре слово, що ясний день – говорить народне прислів´я. Словом можна висловити, що завгодно: про що думаєш, чого хочеш. Треба тільки міти правильно ним користуватися щоб тебе зрозуміли і не образились.

Слово – це справжнє чудо!

Ви вірите діти? Слово може бути другом а може бути ворогом. Наш народ склав дуже мудрі прислів´я про слово але вони розсипались спробуємо їх зібрати.



Робота в групах.

- Добре слово і залізні ворота відкриває.

-Тепле слово і в мороз зігріє.

- Добре слово людині що дощ в посуху.

- Слово – ключ яким відкривають серця.

Людина не може жити одна.

Найбільше щастя і радість людини – це спілкування з іншими людьми.

До всіх сердець як до дверей

Є ключики малі.

І кожен легко підбере

Якщо йому не лінь.

Ти, друже, мусиш знати їх,

Запам´ятать неважко –

Маленькі ключики твої –

«Спасибі» і «Будь ласка».

Зеленіє навіть пень

Як почує «Добрий день».

Коли згасає сонце у росі

й зоря лягає лагідно на плечі,

серед знайомих рідних голосів

ми чуємо привітне «Добрий вечір».

Щоб знову зустрітись в годину призначену

Щиро кажу я усім: «До побачення».

Будь ласка, спасибі і Будьте здорові-

Слова необхідні й корисні у мові.

Приємно їх чути і в школі, і вдома,

Від мами, учителя й просто знайомих.

Тож радьмо частіше їх, друзі, вживайте,

Даруйте сміливіше радісний настрій.

Саме ці чарівні слова роблять людину ввічливою, привітною і доброзичливою. Сказавши їх – радієш іншому, бажаєш добра ближньому.

Тож не забувайте їх щодня промовляти.

Пошук добрих слів

- А зараз спробуємо відшукати добрі слова. Щоб знайти вихід з будь-якої ситуації.
1.Оленка робила подарунок для мами. Братик побіг і частина папірців злетіла. Оленка готова була заплатити, але братик сказав чарівне слово. Яке?

Оленка посміхнулась і сказала братику…


2.Бабуся зшила для Катрусиної ляльки плаття, але воно виявилось малуватим. Катруся засмутилася. А бабуся попросила принести ляльку і зшила інше плаття. Дівчинка була рада. Вона…
3.До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є така! Взявши коробку цукерок каже: «Я такі не люблю». (Як вона мала вчинити?)
4. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий. Як він міг виразити свою радість?)

- Діти, а чи чули ви про лицарів? Яку людину ми називаємо лицарем?

(Лицарем називають людину, котра здатна на подвиг заради іншої людини)

Лицар той. Хто вміє дотримуватись даного слова, хто ввічливий, правдивий, хто заступається за молодших, слабших і кидається на допомогу людині, яка потрапила в біду.

Лицар той, кого не лякає важка праця, хто уважний до своїх близьких, у кого в грудях б´ється благородне серце.

Лицарями в нашому класі є хлопчики. Це вони – захисники нашої Вітчизни. Тому батьки і вчителі плекають надію, що вони виростуть вірними, достойними синами нашої Батьківщини.

Клянемось лицарями бути,

А отже, доброті служити

За слабих заступитися і дарма не битися.


  • Діти, що означає бути гарним другом?

(ввічливим, уважним, не обманювати товаришів, не ображати, завжди приходити на допомогу, бути подільчивим, добрим)

У кожного з вас є друзі. Ось послухайте поради, якими ви повинні користуватися. Розкажуть вам Саша і Ліза.



  • Діти, хто такий чарівник?

  • Чи може бути кожен з вас добрим чарівником?

  • Чи потрібна чарівна паличка?

Ні, не потрібна. Добрий чарівник завжди дарує радість іншим.

Ось і в нас є добрі чарівники. Хочете їх послухати?

Вірш «Я чарівник»

А ще учні нашого класу створили скарбничку добрих справ: написали твори про доброту. Кращі з них пропонуємо вашій увазі. (Зачитують твори). Нарешті прийшов час заспівати.



Пісня «Доброта»

Ставлення людини до природи

Милосердного, доброго ставлення потребують до себе не тільки люди, а й увесь оточуючий світ.

Кожна, навіть найменша комашка, найтонша билинка здатні відчувати біль.

Тому ми повинні любити та піклуватися про природу.

Метелика вловити я не хочу:

Він – квітка неба, хай живе собі!

Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

Й додому я її не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати,

І не попити ранками росу!

І ні стеблинку, гілку чи травинку

Я не ображу - це смертельний гріх!

Бо в кожнім з них живе тримка живинка,

Що світиться довірою до всіх.




Учень: Людина чуйна

І та не вижене із двору,

Коли проживає десяток - другий літ,

Охороняючи садок його й комору,

Притулок дасть, поїсти дасть, як слід.


Вчитель: Наш український народ склав вислови про важливу цінність людини, яка має бути девізом для кожного. Які прислів´я ви знаєте?

Зле слово ранить, а добре – лікує.

Доброму всюди добре.

Життя дано на добрі справи.

Добро довго пам´ятається.

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Перший крок до добра – не роби зла.

Ситуація із творів Сухомлинського

І нарешті настав час говорити про людину, яка все своє життя присвятила дітям. Сам був доброю людиною і хотів, щоб всі діти виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили маму, тата, свою рідну домівку і нашу велику прекрасну Батьківщину.



  • Про кого іде мова? Хто ж ця людина? (В.О.Сухомлинський)

Написав для вас, діти, дуже багато повчальних оповідань і казок. Над деякими ми з вами і попрацюємо в групах.

1 група: Назвати з якого твору ці рядки?

(Степанко знайшов на шкільному подвір´ї 20 копійок.)



  • Яки був хлопчик Степанко?

  • Як ви вважаєте: чи справді Семенко знайшов гроші? Як вчителька повелася?

  • Чому хлопчик почервонів? Для чого він так зробив?

2 група: З якого твору ці рядки? (щодня приходить дід Іван до школи по воду… )

  • Чому саме до школи ходив дідусь по воду?

  • Що відчував старенький, коли чув щебіт дітей?

  • Що хотів автор сказати?

  • 3 група: З якого твору ці рядки ( «Мамо, прийміть від мене цей подарунок»,- тихо сказала Марійка)

  • Якою була Марійка?

  • Про що вона мріяла? Чи любила дівчинка свою маму?

  • З чого це видно? Чому вона хвилювалася?

  • Чому мама не їла яблук?

Діти, а в яких творах ще висвітлюється така риса як милосердя, добро.

«Наш тато одужав»



  • Яка радість була в дівчинки?

  • З ким вона хотіла розділити ту радість?

  • Хто поділив радість з Катрусею?

А пригадаємо оповідання «Добре слово»

  • Що трапилося з дівчинкою?

  • Що допомогло видужати Олі?

  • Чого вчить це оповідання?

  • Що взяли для себе із оповідань Сухомлинського? (треба бути чесними, ввічливими, милосердними, люблячим, добрим)

Продовжувачем ідей Сухомлинського є на земляк, колишній директор Авторської школи с.Сахнівки Заслужений вчитель України О.А.Захаренко. Основними завданнями своєї педагогічної діяльності Олександр Антонович вважав формування у підростаючого покоління загальнолюдських цінностей. Звернемо увагу на окремі поради – роздуми народного вчителя і послухаємо короткі виступи учнів.

Скромність Порядність

Толерантність Совість

Саме такі поняття роблять людину вихованою, доброю. Тож вчіться на життєвих прикладах цих відомих людей, які залишили після себе добрий слід на землі.



Анкета для хлопчиків
1.Кого в класі ти можеш назвати принцесою?

2.Кому присвоїш ім´я «добра фея»?

3.Хто схожий на попелюшку?

4.З ким ти хочеш подружитися?

5.Хто нагадує тобі Еллі зі Смарагдового міста?

Анкета для дівчаток

1.Кого в класі назвеш принцом?

2.Кого відзначиш «Орденом доброго серця?»

3.Кого назвеш лицарем?

4.Для кого б віддала свої улюблені речі?

5.Ідеальний хлопчик. Який він є?

Звучить пісня «Добра посмішка»

Вчитель:
Будьте добрими, чуйними. Вчіться піклуватися про інших, співчувати тим, хто в скруті, допомагати і словом і ділом. А допоможуть вам вчитися батьки, вчителі

Від рідної хати дитину

Веде у широкий світ

Ота єдина стежина,

Що дарує красу і цвіт.

Іди по тій стежці дитино,

Даруй любов і тепло,

І пам´ятай: ти Людина!

Вчись, думай і твори Добро!

(Розквітає квітка, на пелюстках якої розквітають добрі і корисні справи).



Година спілкування «Дивись – не забудь, людиною будь»
Організація класу
Проспівав дзвінок, —

Починаємо роботу —

З Божої ласки,

Зі щирого вітання —

«Добрий день!»
Учитель. Побажавши один одному добра, ми разом із вами полинемо у прекрасний світ. У нас сьогодні незвичайна відкрита виховна година на тему: «Дивись, не забудь,— людиною будь!» Нехай вона всім принесе задоволення від дуже потрібної роботи. І червоною ниткою через всю виховну годину стануть прекрасні рядки вірша.
Людина починається з добра,

Із ласки і великої любові,

Із батьківської хати і двора,

З поваги, що звучить у кожнім слові.



Учень

Людина починається з добра,

Із світла, що серця переповняє,

Ця істина, як світ, така стара,

А й досі на добро нас надихає.

Учениця

Людина починається з добра,

З уміння співчувати, захистити,—

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у Світ добро творити.

Учитель

Від рідної хати дитину

Веде у широкий світ

Ота єдина стежина,

Що дарує красу і цвіт.

Іди по тій стежці, дитино,

Даруй любов і тепло,

І пам’ятай, ти — людина!

Вчись, думай, твори добро.
Учитель. За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронителя. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло— аби воно зростало розумним, у личко— щоб було красивим, і у груди— аби мало здоров'я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу. Але то легенда. Нема на світі двох однакових людей. Кожна людина — індивідуальність. Навіть, близнюки, зовні подібні як дві краплини вони, різняться між собою характером, бажаннями, поглядами на життя. Люди відрізняються фізичними даними, розумовим розвитком, здібностями, характерами, смаками, уподобаннями, темпераментом. У них різне ставлення до перемог і поразок, до знайомих, рідних, друзів. У кожного з людей своя біографія, свій суттєвий досвід. Щоб людині добре жилося, працювалося, щоб вона мала гарне самопочуття, і середовище має бути сприятливим, комфортним. У державі повинні панувати мир і процвітання, у колективі — доброзичливі взаємовідносини, у сім'ї — добробут і любов. Якщо ви хочете, щоб оточуючі поважали вас, прислухалися до вашої думки, навчіться поважати їх, любити, допомагати їм. З самого малечку кожен повинен опанувати норми моралі та правила поведінки, за якими потрібно жити у людському суспільстві, щоб стати справжньою людиною. Що необхідно для того, щоб жити з усіма в мирі і злагоді, щоб не докоряло сумління, не мучила совість? Кожна людина повинна прагнути стати чесною і порядною. Але щоб вирости такою, потрібно боротися із лінощами, недбалістю, брехливістю, відкинути заздрість і багато негативного, що раптом виявляється в характері. Гарна людина, справжня людина — то сонечко, яке зігріває все довкола своїми лагідними промінцями, своїм гарячим серденьком. Ви ще зовсім малі, але сонце у вас може бути дуже велике. І сьогодні ми будемо вести розмову, спілкуватися про те, щоб ніколи не забувати, що саме потрібно для того, щоб стати справжньою людиною.
Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш…

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

Яка з глибини душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте слово доброти!




  • Доброта, милосердя — багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Навіть, тоді, коли немає біди, навіть там, де гори спокійні та твердь зелена, не хитається під ногами. Милосердя і доброта — як два крила на яких тримається людство. В Україні проживає майже 2 млн. самотніх людей. Близько 200 тис. із них цілком або частково не здатні обслуговувати себе. 15 тис. із них проживають у будинках-інтернатах, їх об’єднує немічність, самотність. У злигоднях живуть

1 млн. 150 тис. чоловік. Близько 80 тис мешкають у напіврозвалених будинках. Деякі з людей існують на межі бідності. Сумні цифри, незвичні. Та це правда життя. Важко уявити, що люди страждають не тільки від того, що не щодня мають свіжий хліб, що не чують в край необхідного «Добрий день!»

Кажімо більше добрих слів

Знайомим, друзям і кожним.

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану.
Чи можна бажати людині доброго дня зі злим виразом обличчя? У тлумачному словнику наведені такі пояснення привітний — той, хто виявляє доброзичливість, привітність. Бути привітним — означає радіти іншому, доброзичливим — бажати добра.
Навчаймося добра

Як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя

Його творить святе.

Плекаймо крізь роки

Троянди ніжні й жито,

Тримаймо у серцях,

Як сонце золоте.

Даруймо для людей.

Погожі дні весняні,

Щоб щирим садом вік

Святився небокрай.

Щоби беріз пісні

Лунали до безтями

І повнились добром

Наш дім і рідний край.


Саме сьогодні познайомимося із творами великого педагога, письменника В. О. Сухомлинського. Я хочу лише сказати, що саме твори В. Сухомлинського вчать нас любити і поважати батьків, старших, завжди у своїх вчинках, діях бути справжніми людьми. Довідкове бюро підготувало нам коротеньку відомість про Сухомлинського.

(Виступ учнів)

А зараз прослухайте оповідання і подумайте, який заголовок до нього можна дібрати. («Святковий обід», «Бабуся хвора», «Будь справжньою людиною»)

Робота за змістом прослуханого.


  • Назвіть усіх членів родини Ніни.

  • Хто був найстаршим, а хто — найменшим?

  • Який настрій панував у родині до розмови Ніни з мамою і який після неї?

  • Чому слова доньки так вразили маму?

  • Поясніть, як ви зрозуміли побажання матері: «Будь справжньою людиною»

  • Як ви вважаєте, чи зрозуміла Ніна свою помилку? Якщо так, то спробуйте продовжити оповідання.

  • Як би ви вчинили у такому випадку хворі дідусь і бабуся?

Робота з прислів’ями про бабусю

(діти по черзі діти згадують вивчені прислів’я)



Озуомів сокриводитои оумоій воибаочитиося
(закреслити всі «о» і прочитати прислів'я)

Чи належить це прислів’я до прослуханого оповідання?



Висновок. Чого вчить це оповідання?

Інсценізація оповідання «А серце тобі нічого не наказало?»

До яких роздумів спонукає вас ця інсценівка?

Чого вона вчить? (Любити і піклуватися про рідних, робити гарні, добрі справи).



Розповідання казок В. Сухомлинського

*«Добре слово» (казка)

- Чого не вистачало Олі? (Любові, доброго слова, уваги)

- Чого вчить ця казка? (Бути уважним, турботливим для хворих, близьких, батьків; вміти співчувати)

*«Як важко бути людиною» (казка)

- Чого вчить ця казка? (Ця книжка вчить залишати після себе справжній слід).

- Прослухавши ці казки, скажіть, будь ласка, чим збагатилася ваша думка?(Бути добрим, допомагати в біді, залишати після себе справжній слід)

А тепер наш дружній клас

Стане сонечком до нас.
(Кожен учень по черзі виходить, встає у коло і називає рису характеру людини.)
(Звучить пісня на мелодію «Усмішка»)
Кожен з радістю прийшов у клас

І приніс любов, щоб поділитись із вами,

Став він ясним сонечком для нас,

Зігріває нас своїми промінцями.

І чудово, що колись

Води у Дніпрі злились.

Над країною моєю пісня лине.

Ми за руку узялись,

Ніжно з другом обнялись.

Всіх плекає нас і любить Україна.


-Я хочу зібрати всі промінчики нашого сонечка і випустити їх у вікно. Летіть промінчики, поміж люди, несіть на крилах ці маленькі іскорки доброти, щоб всі, хто живе на цій прекрасній планеті Земля, жили ними кожен день із великою любов’ю в мирі й добрі.

Дидактична гра «Оцініть вчинок»

  • Ситуація 1

(Дівчинка несе кошик із фруктами, їй важко.)

Тато купив яблука. Вони були дуже запашні. Наталя знала, що бабуся дуже любить яблука. Бабуся жила близенько, зовсім поруч. Наталя дуже любила свою бабусю і захотіла пригостити її фруктами. Вона набрала повний кошик яблук. Нести було важко. Наталя пронесла трохи, але далі нести кошик не вистачило сили. Дівчина зупинилася і подумала: «Що робити?»

- Як ви гадаєте, чи донесла дівчинка яблука бабусі?

- Уявіть, що буде далі, й розкажіть що трапилось із Наталкою пізніше?

(дівчинка і хлопчик несуть удвох кошик і про щось розмовляють.)

- Чи задоволена Наталя? Чому?

- Що відчуває хлопчик, допомагаючи дівчинці нести кошик?

- Згадайте вчинки, якими ви порадували інших.



Висновок. Товаришеві потрібно допомагати.


  • Ситуація 2

Діти гуляли і побачили гойдалку. Всім захотілося на ній погойдатися. Першою сіла Таня, а Валя почала її розгойдувати підійшов Вова. Він теж хоче погойдатися.

- Що роблять дівчатка? (Одна дівчинка тримає гойдалку, інша проганяє хлопчика. Він похнюпився, прикро вражений. )

- Чи правильно роблять дівчатка?

- Які обличчя у дівчаток?

- Чи подобається хлопчикові таке ставлення?

- Чому ви вважаєте, що йому прикро?



Висновок. Іграшками потрібно ділитися, або гратися по черзі.

Як би ви вчинили на їхньому місці?




  • Ситуація 3

Тато дає хлопчикові коробку цукерок та іграшку. Поряд — мама. У Вови день народження. Мама і тато купили йому в подарунок іграшкового ведмедя та цукерки, що він пригостив дітей у дитячому садку.

- Що зробить Вова з цукерками?

- Який настрій у Вови? З чого він радіє?

- Як би ви повелися на його місці?



Висновок. Будь привітним. Завжди намагайся зробити іншому приємне, поділись ласощами, гостинцями.

  • Ситуація 4

Олег і Вася запросили Катю покататися на санках. Катя боялася з’їжджати з гірки. Олег сказав, що це зовсім не страшно, і на підтвердження з’їхав сам. Катя сіла на санки. Але на середині гірки санки перекинулися, і Катя опинилася на снігу, сидить і плаче. Хлопчики пройшли повз неї.

- Як поведуться хлопчики?

- Чи можна їх назвати чуйними?

- Щоб ви зробили на їхньому місці.



(допоміг би дівчинці піднятися, привіз би санки, сів і їхав би з нею разом.)

Висновок. Прийди на допомогу, якщо бачиш, що хтось упав і плаче, — підійди, підійми, заспокой, утіш.

  • Ситуація 5

Зима. Дідусь йшов тротуаром, підковзнувся і впав. Петрик підійшов до дідуся, допоміг йому піднятися.

Я вважаю, що Петрик чемний, добрий і вихований хлопчик. А ви як вважаєте?

  • Ситуація 6

Одного разу Сергійко вийшов на полянку. Він дуже зрадів, побачивши таку прекрасну природу. Він ліг на пухкеньку травичку і подивився навколо. А як пахнуть прекрасні квіти! У цей час хлопчик побачив, що його дідусь рубає дрова. Гарячий піт заливає його обличчя. Хлопчик подумав і сказав сам до себе: «Піду я до дідуся і допоможу йому» . Сергійко пішов, почав швидко рубати дрова. Після роботи він пішов до водички і радо хлюпався у ній, промовляючи сам до себе:

«Я - працьовитий, я буду всім допомагати.»



Висновок. Це вчинок, в якому виявляється піклування про людину.

-Погляньте, скільки добрих вчинків нас оточує! Це дуже радісно, а наша посмішка стає ще гарнішою, чи не так? Через що, як ви думаєте?

- Так що ж таке добрий вчинок?

- Так, це вчинок, в якому виявляється піклування про людину, чемне до неї ставлення, увага.

Ми згадуємо власні вчинки, доповнюємо їх добрими вчинками героїв наших книжок, які ми з вами читаємо.
Згадайте, будь ласка, якими вчинками ви радували своїх рідних, близьких?

(Діти згадують власні гарні вчинки)


- Бачите, як у нас багато гарного, доброго. Давайте і надалі берегти і примножувати ці добрі вчинки.
Хвилинка відпочинку

Смішинка - веселинка

«Уляна неслухняна»

(читає напам’ять учениця)


Знов прийшла пора пограти,

Що в тобі хорошого, —

спробуй розказати.
Дидактична гра «Що в тобі хорошого?»
(Кілька учнів біля дошки зачитують свої кращі риси, чим вони зігрівають людей.)

Учитель. Підсумовуючи цей вид роботи, я хочу гарні слова, що сказала Мати Тереза: «І все ж таки віддай світу все найкраще, що в тобі є».


Робота в групах

Зібратись групами і придумати коротку ситуацію за малюнками, в якій герою доводилося б обирати між злом і добром.

- Лікування добротою потребують не лише хворі, а й цілком здорові люди, в яких душа є черствою й глухою до чужого горя. Лікування милосердям потрібне і тим, хто не бачить і не чує кривди й болю, несправедливості, горя.
Не нарікай на глухість душ людських

І не гостри в злобі на них зубів…

А ти що людям доброго зробив,

Що вимагаєш доброти від них?

Лікуймо наші зболені серця,

Лікуймо наші душі зачерствілі,

Несімо правди непогасний стяг -

І кривда в нашу долю не поцілить.

Є ще спасіння від недуг людських -

Джерела віднайдімо лиш цілющі…

Мов подорожником, торкнімося до них,

Й добром розквітнуть

Й просвітліють наші душі.

Скропімо серце щире, не черстве

Людського милосердя еліксиром.

Воно, хоч кволе, знову оживе,

У справедливість й людяність повірить.
Тест «Хвилинка для роздумів»

- Чи хотіли б ви знати, чи виховані ви діти? Для цього досить дати відповіді на запитання цього тесту. Якщо відповідь ТАК, поставте «+», якщо НІ, — «-».



    1. Якщо виникає необхідність затриматися в школі, на прогулянці чи раптово піти з дому, — чи повідомляєш ти про це рідних (запискою, по телефону, через знайомих)?

    2. Чи бувають випадки, що батьки займаються якось значною роботою в домі (генеральне прибирання, ремонт, прання), а ти йдеш на вулицю чи до друзів, щоб не «крутитися під ногами»?

    3. Відклади на хвилинку книжку чи відірвися від телевізора, оглянь кімнату не своїми, а маминими очима. Чи немає в кімнаті речей, що лежать не на своєму місці?

    4. Чи можеш ти, нікуди не заглядаючи, назвати дні народження батьків, сестер, інших близьких?

    5. Те, що тобі необхідно (купити м'яч, ляльку, джинси чи кросівки), ти напевне знаєш добре. А чи відомо тобі, які речі терміново потрібні матері чи батькові? Коли вони збираються їх придбати?

    6. Чи буває так, що крім маминого чи татового доручення, ти виконуєш яку-небудь роботу «від себе, за своєю ініціативою»(наприклад, тебе просили підмести підлогу в коридорі, а ти, крім цього, все взуття привів до ладу).

    7. Батьки пригощають тебе бананами, тістечком, шоколадкою. Чи завжди ти перевіряєш, чи дісталося смачненьке дорослим?

    8. У батьків вільний вечір. Вони збираються в гості чи в кіно. Чи демонструєш ти своє небажання залишитись вдома (просиш їх, щоб не йшли; вимагаєш взяти з собою, говориш, що тобі страшно, або мовчки сидиш із незадоволеним обличчям)?

    9. У вашому домі — дорослі гості. Чи доводилося рідним доводити тобі, що потрібно займатися якоюсь справою, не заважати дорослим, не втручатися у їх розмову?

    10. Чи соромишся ти вдома, в гостях чи в театрі подати мамі чи сестрі пальто чи дати руку, коли ви виходите з транспорту?




      • Всього 10 запитань. Якщо ти дуже гарний син чи донька, знаки повинні стояти такій послідовності:

+ - - + + + + - - - .





      • Якщо картина вийшла зовсім навпаки, ти повинен серйозно замислитися над тим, якою людиною ти ростеш.




      • Якщо ж тільки дещо не збігається, — не засмучуйся, справу можна виправити , будь тільки уважним до своїх близьких.


Учень

Будь людиною завжди і всюди!

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій та доглянь пшеницю.

Волю дай, нагодуй пташину,

Приголуб і навчи дитину.

Бо ти людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.


Учениця

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце, світить,


то радіють дорослі і діти.
(Пісня «Доброта» виконують 2 учні.)
- Добігає кінця наша зустріч. Спасибі вам за доброту! І на згадку про нашу голину спілкування — ось ці пам’ятки. Прикріпіть їх вдома біля свого робочого місця і намагайтеся щодня робити все так, як личить справжній людині. Щоб люди вас поважали і приязно ставились до вас, ніколи не забувайте золотого правила вихованості: ставитися до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
(вручення пам’яток для кожного учня)

Спалахнула свічечка ясним полум’ям,

Підійдіть погрітися, кому холодно

Крихітку любові нашої взяти,

Добрі слова на останок сказати…

(Слово надається батькам, вчителям, директорові.)


Підсумок

- Як ви розумієте вислів добра людина? (Це людина, яка завжди допомагає іншим, поважає дорослих, піклується про старших.)



- Чи важко творити добро?

- А що підкаже завжди людині, як вчинити добре? (Її серце, совість)

Дорослішають діти, сивіють матері -

Такий закон життя.

Але ніколи не старітиме

Наша квітуча земля.

Її майбутнє - у ваших руках.


  • Хочеться закінчити годину спілкування словами: «Поспішайте творити добро!»


Урок позакласного читання «Вчимося бути добрими»
Мета: Вчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з мудрою людиною; ознайомити із біографією та творчістю В.О.Сухомлинського; формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати віру в силу добра; прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: збірники художніх творів «Позакласне читання, 4 клас», збірка творів В.Сухомлинського «Казки школи під голубим небом», плакати з висловами відомих людей про добро, Торбинка Доброти, паперові сонечка, велике зображення сонечка, картки-промінці, маркери, технічні засоби для відтворення звуку.
Хід уроку:

І.Організація класу.
Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золотаве!»

Усміхнімось одне одному, погляньмо ласкаво.

Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,

А ми гостям усміхнімось, побажаємо добра.


ІІ. Повідомлення теми уроку.

Вчитель. Наш урок розпочався з усмішки. Тож нехай на ньому запанує атмосфера .

доброзичливості, щирості, тепла і взаєморозуміння.

Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І на сьогоднішньому уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими і вічними казками В.Сухомлинського.

А хто ж такий В.О.Сухомлинський? (Розповідь учениці про В.Сухомлинського).


  • В.О.Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».

  • Як ви розумієте цей вислів?

Девіз нашого уроку:
Дорогою добра в житті ступай,

Образи вмій прощать і люте зло.

Бо ти — людина, завжди пам’ятай,

Роби добро, щоб менше зла було!

О, пам’ятай, Людино, не забудь,

Що кожне серце має добрим буть!



Вчитель. Сьогодні ми пройдемо дорогою добра. Це дорога, якою має йти кожна людина — від народження й до самої смерті. Не завжди легка, але саме вона допомагає нам прожити життя не даремно, так, щоб залишити по собі слід вічний. Адже «людина народжується не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою, а для того, щоб лишити по собі слід вічний» (цей вислів В. Сухомлинського надрукований на дошці).

Фронтальна бесіда.

  • Як ви розумієте цей вислів?

  • Кого ми називаємо доброю людиною?

  • Чи легко бути добрим?

  • Як ми називаємо позитивні якості людини?(Чесноти)

  • Чи буває щасливою зла людина?

  • Який життєвий принцип завжди утверджується у казках?

  • Що потрібно робити, щоб цей принцип утверджувався не лише в казках, а й у житті?

  • А які добрі справи робите ви?

Кожна ваша добра справа — це маленьке сонечко, що робить світлішим наше життя. Тож усі ваші добрі справи складімо в Торбинку Доброти і візьмемо з собою в подорож добра. (Учні називають свої добрі справи і «складають» у Торбинку).

  • Чи можна цю Торбинку вже зав’язати? (Ні. Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро. Ви у своєму житті ще зробите дуже багато добра, і ця Торбинка постійно поповнюватиметься).

ІІІ. Представлення книги В. Сухомлинського «Казки школи під голубим небом».
ІV. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського.
«Протоптали стежку» — переказує учень.

  • Яку хорошу справу зробили діти?

  • Що відчувала бабуся, коли вийшла вранці на вулицю?

«Красиві слова і красиві діла» — переказує учень.

  • Чи пожаліли хлопці незнайомого хлопчика, що змок?

  • Як кожний із них це зробив?

  • Як розуміти вислів «Гарні не красиві слова. Гарні красиві діла»

«Добре слово» — переказує учень.

  • Що трапилося з Олесею?

  • Як родичі рятували Олю?

  • Що зробила прабабуся Надія?

  • Що повернуло дівчинку до життя?

  • Який можна зробити висновок з цього твору? В чому велика сила?

Фізкультхвилинка (музична)

(Під фонограму учні виконують пісню на мелодію «Если добрый ты…» з мультфільму про кота Леопольда).


Доброта душі — сонця промінець,

Має людям у серця світити.

Доброті людській не прийде кінець,

Якщо будуть добрими діти.

Людям усміхнись, подаруй тепло —

Стане із зими літо.

Щоби на землі смутку менш було,

Добрими мають бути діти.

Тож давайте всім дарувать тепло,

Усмішки прості й щирі.

І на всій землі відразу зникне зло —

Будемо жити у злагоді й мирі.


Вчитель розповідає учням легенду.

  • Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела-охоронця. Уві сні Ангел цілує дитя тричі: в чоло— аби воно зростало розумним, у личко— щоб було красивим, і у груди— аби мало здоров'я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу.

«Легенда про Золоте зернятко істини» В.Сухомлинського (вчитель читає вголос

Фронтальна бесіда

  • Яке завдання батько дав синам?

  • Для чого сини копали гору?

  • Чи однаково працювали брати?

  • Як довго старший брат копав гору?

  • Про що дізнався старший брат, коли знайшов Золоте зернятко істини?

  • Що він робив після цього?

  • Чи почувався старший брат щасливим?

  • Яка головна думка цієї легенди?

V. Читання віршів учнями.

Вчитель. Поступово наша Дорога добра перейшла в поетичну стежинку.

Учні читають напам´ять вірші про доброту.

VІ. Підсумок уроку.

Вчитель. У житті треба не тільки чекати добрих вчинків від інших, а й віддавати тепло своєї душі людям, що нас оточують. Адже людина живе для того, щоб творити добро. Творячи добро, вона стає чистішою, духовно багатшою. Її можна порівняти з чистим джерельцем, яке всіх радує своєю прохолодою, всі п’ють його чисту воду, а джерельце від цього не міліє…

Тож творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею!
Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш…

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

Яка з глибини душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти!


На жаль, у сучасному жорсткому світі не так часто, як хотілося б, ми зустрічаємо доброту. Наше життя — це вічна боротьба добра із злом в ім’я перемоги добра на землі. Тож примножуймо доброту, щоб меншало зла на землі.

  • То якою ж повинна бути добра людина?

  • Напишіть по одній чесноті доброї людини на листочках (учні пишуть маркерами на розданих їм листочках-промінцям).

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

Заходить до класу дівчинка-доброта з калиною в руках і читає вірш.
Я — доброта людська. Невже мене забуто?

Я мир несу і радість у серця.

Тож не впускайте в душі зла отруту,

Бо зло лиш зло породжує все більше, без кінця.

Впустіть мене в думки і в душу,

Я принесу вам спокій і тепло.

Крижинки зла розтоплювать я мушу,

Щоби незгод між вами не було.

Дарує осінь вам плоди і калину,

А в ягідці калини — серця жар.

Я закликаю кожную дитину:

«Душі своєї відкривай вівтар!»

Наповніть душу ніжністю й теплом.

Добром, любов’ю, мудрістю зорійте!

За зло ніколи не віддячте злом,

Серця людей добром своїм зігрійте.

Я вірю: разом ми багато зможемо

І зло на світі переможемо!



А. Терещук
Вчитель. Сьогодні ви наповнили гарними справами Торбинку Доброти, тож засвітімо Сонечко Доброти тими чеснотами, які ви написали на промінчиках.

У дівчинки-доброти в руках Сонечко, учні виходять і приставляють до нього промінчики.

У грудях сонечко любові засвіти.

Для себе, для родини й України.

Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,



Бо ти на світі білому — Людина…


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка