У період адаптації



Скачати 164.94 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір164.94 Kb.
ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ З УЧНЯМИ 5-Х КЛАСІВ c:\users\user\desktop\картінки\95993845-thumb800x600x1x16777215_34.jpg

У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ

Рекомендації вчителю щодо організації системи заохочень на уроках

    1. Використовуйте програму стимулювання і ваші учні будуть завжди почувати себе комфортно

    2. "Урізноманітніть тематику та форми проведення заходів і побачите, що учні виявлять інтерес до вивчення вашого предмета.

    3. Створіть дослідницькі групи і діти не тільки легко зможуть засвоїти знання, а й порадують вас своїми творчими роботами, відкриттями.

    4. Навчивши оцінювати результати своєї праці ви допоможете учням відчути задоволення від процесу навчання. І тоді:

    5. Сміливо давайте навіть складні завдання и учні створять гіпотези, символи, напишуть вірші запропонують свої способи розв'язання задач прочитання художніх творів.


Програма стимулювання навчальної діяльності учня

      1. Учень відчуває, що його ідеї цінують.

      2. Він відчуває підтримку і високу оцінку своїх зусиль з боку вчителів і однокласників.

      3. У навчальній роботі акцент робиться на якість, а не лише на кількість виконаної роботи.

      4. Під час навчання проблеми вирішуються самостійно шляхом використання раціональних засооїв.

      5. Індивідуальні розумові здібності школяра розпізнаються, заохочуються і винагороджуються

      6. Схвалюється схильність до ризику, що тим самим зменшує страх перед невдачею.

      7. Право на помилку. Т. Едісон сказав: «Я зробив 1000 помилок і учився на кожній із них». Навіть авторитети роблять помилки.

      8. Створення умов для самовираження.


Вимоги до системи заохочень

        1. Заохочення повинні застосовуватися системно и об'єктивно.

        2. Найбільш ефективне використання двох чи кількох видів заохочення.

        3. Слід ураховувати індивідуальні можливості розвитку дітей, їхню підготовленість.

        4. Необхідно йти від цікавих заохочень основаних на емоціях, до складних, ефективних форм заохочення діяльності.


Види заохочень

1. Мімічне і пантомімічне (оплески товаришів посмішка, погладжування по голові).

          1. Словесне («молодець», «чудово впоравс » «намагаєшся»),

          2. Матеріалізовані: прапорець на парті, знач

          3. Діяльнісні: пізнавальна гра, більш скла е завдання тощо.


Рекомендації вчителям щодо розвитку й організації уваги учнів на уроці

            1. Щоб утримувати увагу учнів на уроці необхідно, насамперед, підкреслити, на чому саме і з мить потрібно зосередитися школярам. Під час опитування поставити запитання учням, а потім наголосити, на що саме під час відповіді варто звернути увагу іншим (доказовість думки правильність вимови, виразність, повнота знань).

            2. Під час пояснення нового матеріалу потрібно пришвидшувати та сповільнювати темп мови, змінювати інтонацію під час повідомлення важливої інформації. Монотонне мовлення не буде сприяти залученню і підтриманню уваги, виразне обов'язково привертає увагу.

            3. Не потрібно на початку уроку демонструвати наочність, приладдя, необхідні для пояснення матеріалу. Це може зменшити інтерес до нової інформації, адже вона втратить свою новизну.

            4. Коли клас відволікається на щось інше, варто зупинити розповідь, зробити тривалу паузу, а лише потім робити зауваження. Це дозволить перемкнути увагу інших на учня, який порушив дисципліну і відволік їх від навчальної роботи. Іноді можна починати розповідь, коли в класі немає абсолютної тиші, це приверне увагу учнів, які ще не встигли зосередитися.

            5. Принцип побудови уроку, на якому мимовільна увага підтримується інтересом, - це змістовність матеріалу, викладеного в захопливій формі; різноманітність форм і методів роботи; зацікавленість самого вчителя в новому матеріалі, який викладається; жвавість, емоційність, насиченість уроку.

  1. Навчити дітей концентрувати увагу під час засвоєння навчального матеріалу.

  2. Провести роботу з батьками з метою розвитку уваги в дітей.

  3. Надати кожній дитині пам'ятку щодо вміння зосереджувати увагу під час засвоєння нових знань.

  4. За аналогією до ігор на розвиток уваги скласти ігри, використавши матеріали уроку, та регулярно пропонувати їх учням під час занять, особливо з низьким рівнем успішності.

  5. Включати ігри на розвиток уваги, фізкульт- хвилинки до програм свят та в інші позакласні заходи.



Ігри, які розвивають увагу (рухливі, групові)

    1. «Будь уважним» (виконувати команди тільки при слові «будь ласка»).

    2. «Хто летить» (якщо вірно — піднімати руки (плескати в долоні), якщо невірно — не робити цього).

    3. «Роби за мною» (не можна повторювати заборонений рух).

    4. «Три рухи» (кожен має свій порядковий номер, робить той, який назвали, а не той, який показали (ведучий збиває)).

    5. «Світлофор» (зелений — крокують, жовтий — плескають у долоні, червоний — стоять).

    6. «Вухо ніс вухо» (доторкнутися до вуха, сказати «ніс» і т. д. Ведучий заплутує).

    7. «Вітер, флюгери» (на кожну команду виконувати визначений рух, команди даються в різному порядку, ведучий спеціально заплутує).

    8. «Стежина, гірка, копиця» (відповідні рухи).

    9. «Тик так тук» (мимо — гол — ура).

    10. «Кущі, дерева» (відповідні рухи).

    11. «Запам'ятай своє місце в строю» (запам'ятати своє місце і бути готовим зайняти його за відповідним сигналом. Робляться помилкові сигнали).

    12. «Помічай помилки» (в командах спеціально допускаються помилки, потрібно їх помітити).

    13. «Роби навпаки» (робити вправи дзеркальним способом).

    14. «Будь уважний» (крокують через відповідні інтервали, подаються команди. Діти реалізують рухи відповідно до команди: «Зайчики», «Конячки», «Раки», «Птахи», «Лелека», «Жаба», «Собачки», «Курочки», «Корівки»),

    15. «Веселий зоопарк» (2 удари в долоні, своя назва тварини, 2 удари по колінах, назва того, кого викликаєш).

    16. «Букви алфавіту» (кожному присвоюється певна буква алфавіту. Ведучий називає букву, та дитина, якій присвоєна буква, плескає в долоні).

    17. «Друкарська машинка» (кожному присвоюється певна буква алфавіту. Ведучий називає слово і діти «друкують»).

18. «Знайди!» (Знайти відсутні деталі на картинках або що саме є зайвим на малюнку. Знайти відмінності між двома схожими картинками).

19. Перерахувати дні тижня, місяці у зворотному порядку, пропускаючи кожну другу цифру чи назву.

20. «Малювання намиста». Визначення кількості умов, які дитина може запам'ятати в процесі діяльності при сприйманні завдання на слух (методика добору в 1-й клас). Завдання виконується на окремих аркушах із малюнком кривої, яка зображує нитку.

21. «Коректурна проба» (буквений варіант). Пред'являється бланк із різними буквами (40 букв на кожному). Потрібно в кожному ряді викреслювати визначену букву або ту, яка стоїть першою. Проводиться на швидкість, з вимогою максимальної точності. Час роботи — 5 хв.

22. «Червоно-чорна таблиця» (оцінка переключення уваги). Пропонується таблиця з червоними і чорними числами. Треба відшукати по черзі червоні та чорні числа, причому червоні в порядку зменшення- від 25 до 1, а чорні- збільшення, від 1 до24. Записуємо тільки букви, що стоять поруч із числами. Час роботи — 5 хв.

23. Вправи Мюнстерберга (вибірковість і концентрація уваги). Серед буквеного тексту є слова. Завдання: якнайшвидше зчитувати текст, підкреслити ці слова. Час роботи — 2 хв.

24. «Розміщення чисел» (оцінка довільної уваги). Протягом 2 хв потрібно розставити в клітинках квадрата в зростаючому порядку числа, розташовані в довільному порядку в 25 клітинках у таблиці.

25. «Переплутані лінії» (концентрація, стійкість уваги). Намальовано 25 переплутаних ліній. Потрібно записати на бланках порядкові номери початку ліній, починаючи знизу, та порядкові номери закінчень ліній.

26. «Відшукування чисел» (розподіл уваги). На таблиці числа від 1 до 40, пропущено 15 чисел. Треба одне за одним відшукати відсутні числа в таблиці протягом 1,5 хв та записати їх.

27. Знайти помилки в тексті.

28. Таблиці Шульте (швидкість орієнтовно-пошукових рухів погляду, обсяг уваги). Показати і назвати всі числа від 1 до 25. Діяти треба якомога швидше, проте не помилятися.

29. Кодування таблиць.

30. Писати своє прізвище. А називати букви у зворотному порядку. Писати цифри від 1 до 20. А вголос рахувати від 20 до 1.

31. Описати по пам 'яті приміщення, яке бачили багато разів.



32. «Заселення будинку». Уміння переключатися з одного знайденого рішення на інше.
Учитель. Діти, на ваших листочках намальований будинок. У ньому 6 поверхів, на кожному поверсі — 3 кімнати. На кожному поверсі живуть такі мешканці: крапка, паличка, галочка. На всіх цих поверхах мешканці живуть у різному порядку. На самому верхньому поверсі в першій кімнаті живе крапка, в другій — паличка, в третій — галочка. На п'ятому поверсі: в першій кімнаті живе крапка, в другій — галочка, в третій — паличка. На інших поверхах самі розмістіть мешканців. На кожному поверсі вони повинні жити в різному порядку.
Рекомендації вчителям щодо розвитку пам'яті учнів

  1. Навчити дітей способів розвитку пам'яті.

  2. Навчити дітей способів заучування різних видів матеріалу.

  3. Провести роботу з батьками щодо навчання способів розвитку пам'яті дітей удома.

  4. Забезпечити кожну дитину пам'яткою, яка містить інформацію про те, як правильно запам'ятовувати навчальний матеріал.

  5. За аналогією до запропонованих ігор на розвиток пам'яті придумати ігри з використанням матеріалів уроку і регулярно їх використовувати під час занять з дітьми, особливо з тими, які мають низький рівень розвитку пам'яті.

  6. Використовувати ігри, які розвивають пам'ять, включати їх у фізкультхвилинки, до програм свят та інших позакласних заходів.


Ігри, які розвивають пам'ять

    1. Зорова пам'ять — «Важке запам'ятай». Учитель показує учням протягом 25—30 с 10 слів із важким написанням і забирає їх. Потім під диктовку учні пишуть ці слова на папері. Виграє той, хто написав усі слова правильно.

    2. Слухова пам 'ять — «Хто більше». Ведучий вимовляє будь-яке слово (географічна назва, місто, тварина, рослина, іноземне слово і т. д. залежно від мети) і вказує на когось із гравців. Той повинен повторити це слово і сказати своє. Вказує на наступного учня. Він повторює ті слова, які були вже сказані, та додає своє і т.д. Гра повторюється З—4 рази. Виграє той, хто зумів утримати більше слів у пам'яті.

    3. Слухова пам'ять. Заучування 10 слів, чисел, речень, пар слів, логічно пов'язаних, а також нескладних текстів.

    4. Зорова пам 'ять:

  • запам'ятовування 10 слів, прочитаних із карток;

  • відшукування в таблиці геометричних фігур, різних предметів після 10 с їх показу;

  • назвати цифри, образи протягом 1 хв після 20 с їх показу в таблиці;

  • у таблиці в 16 клітинках розташовані 7 геометричних фігур. Показується таблиця протягом 30 с. Потрібно запам'ятати і намалювати, які фігури в яких клітинках перебувають (45 с);

  • «Що за чим упаде». Картинка: стіл, на ньому різні предмети, собака тягне за край скатертини. Запам'ятати місце розташування предметів і назвати, що за чим упаде. Хто назве всі предмети та правильний порядок, той виграв;

  • 2 картинки з однаковим сюжетом, але на 2-й картинці не всі деталі. Протягом 10 с розглядається 1-ша картинка й прибирається, потім протягом 20 с — 2-га, потрібно назвати якомога більше деталей, які відсутні.

5. Піктограма. Запам'ятати названі слова. Для полегшення запам'ятовування робити на листку замальовки для кожного слова, але писати назви чи слова, позначати його буквами не можна. Можна малювати що завгодно, аби малюнок допоміг, згадати потрібне слово.

6. Оперативна пам ять — пропонується ряд, що складається з 10 пар однозначних доданків. Потрібно складати в голові числа кожної пари і запам'ятовувати суму. Потім записати числа в потрібній послідовності.

7. «Повтори за мною» — моторно-слухова пам 'ять:

• ведучий простукує певний ритм кінцем олівця по столу. Ритмічна фраза повинна бути короткою і чіткою. Один із дітей повторює ритм. Інші говорять, правильно чи ні;

• проспівати музичну фразу дитячої пісні. Дітям пропонується повторити ритм цієї фрази ударами олівця по столу.

8. «Запам'ятай рух» — моторно-слухова пам 'ять. Ведучий показує дітям рухи, що складаються з 3—4-х дій. Діти повинні повторити ці дії в прямому і зворотному порядку.

9. «Запам'ятай своє місце»—моторно-слухова і просторова пам 'ять. Ведучий кожному називає його місце в залі. Потім на 30 с відволікає їхню увагу і дає команду «Місце!». Діти повинні зайняти свої місця.

10. «Запам 'ятай свою позу», «Слухай і виконуй» (слухова пам 'ять). Ведучий називає кілька дій, але не показує їх. Потім діти повинні повторити ці дії у своїх рухах у тій послідовності, в якій вони були названі ведучим.


Загальні рекомендації для вчителів і батьків щодо урахування вікових особливостей підлітків під час спілкування і навчання

1. Виявляти чуйність і люб'язність, щоб уникнути підвищеної дратівливості, вразливості тощо з боку дитини, що впливає на посилену роботу залоз внутрішньої секреції.

2. Стежити за поставою, ходою, оскільки в такому віці існує велика ймовірність виникнення сколіозу.

3. Тактовно, обережно робити зауваження з приводу зовнішності, а краще — взагалі їх уникати.

4. Навчати нових форм навчальної діяльності, підтримувати інтерес до пізнання невідомого.

5. Цікавитися інтересами, які притаманні дитині в певному віці, підтримувати потяг до нового.

6. Усвідомлювати, що дитина дорослішає.

7. Сприяти формуванню адекватної самооцінки дитини.

8. Не слід дорікати, повчати, сварити при товаришах.
Рекомендації вчителям-предметникам

1. Використовувати різноманітні форми та методи в навчальній діяльності, що дають змогу розкрити суб'єктний досвід учнів.

2. Пробуджувати зацікавленість кожного учня щодо результатів роботи всього класу.

3. Стимулювати учнів до висловлювань, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися чи отримати хибну відповідь.

4. Застосовувати протягом уроків дидактичний матеріал, який надасть учню можливість обрати найбільш доцільні для нього види та форми навчального матеріалу.

5. Оцінювати досягнення учня протягом усього періоду навчальної діяльності, а не тільки за кінцевим результатом.

6. Заохочувати учнів до пошуку своїх шляхів, аналізувати під час уроку роботи інших учнів, відзначати найбільш раціональні з них.

7. Створювати на уроці педагогічні ситуації спілкування, які дадуть змогу кожному учневі виявити ініціативу, самостійність, вибірковість у способах роботи.

8. Ураховувати вікові та індивідуальні особливості учнів.

9. Ураховувати інтереси і нахили кожного учня.

10. Підтримування успіхів: хваліть за конкретну діяльність конкретну людину, не скупіться на теплі та вдячні слова, виявляйте захоплення й подив щодо досягнень дитини.

11. На уроці варто організовувати самостійну роботу, безпосередньо пов'язану з виконанням домашніх завдань, учити учнів раціональних прийомів практичної діяльності.

12. Необхідно передбачати можливі труднощі під час роботи, заздалегідь продумувати ці моменти.

13. Слід надавати учням можливість вибору завдання (диференційовані, обов'язкові, додаткові).



14. Не включати до домашньої роботи ті завдання, які учні не встигли виконати на уроці.
Золоті правила класного керівника

  1. Бути особистістю, до якої діти тягнутимуться

  2. Учитель повинен із любов'ю та повагою ставитися до дітей, і лише в цьому разі він зможе отримати у відповідь з боку дітей те саме.

  3. У вчителя не повинно бути улюблених чи неулюблених учнів, тоді діти прислухатимуться до порад такого вчителя, виконуватимуть його прохання, ділитимуться з ним найпотаємнішим.

  4. Учитель має бути веселим, інколи й жартівливим, виховувати позитивне ставлення дітей до інших. А це, у свою чергу, допоможе зберегти йому нерви та настрій під час навчальної діяльності.

  5. Учитель повинен раціонально використовувати свій час, а також поповнювати запас енергії через природу, мистецтво.

  6. Учителю слід завжди бути доброзичливим. Що б не сталося, ніколи не виявляти по відношенню до дитини жорстокість, адже саме він має виховувати в учнях добро, людяність, вселяти віру в те, що добро завжди перемагає зло.

  7. Учителю варто читати більше наукової літератури, адже з дітьми завжди є про що поговорити.

  8. Завдання вчителя як особистості: «знайти себе в собі», «підкорити себе собі», тобто вміти контролювати себе за будь-яких обставин та вчити дітей того ж самого.

  9. Учитель повинен уміти проводити з дитиною індивідуальні бесіди, під час яких вирішуються важливі питання. Не слід обговорювати поганих учинків привселюдно, адже самоповага народжується з радощів та гордості за власний успіх.

  10. Класний керівник має створити доброзичливу атмосферу в учнівському колективі, де кожен рахується з думкою інших.

  11. Учитель повинен мати гаряче серце й холодний розум, не допускати поспішних, необдуманих рішень, бути завжди привітним незалежно від настрою.

  12. Учитель має цінувати довіру до себе з боку дитини, любити, захищати, поважати її. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки, запорукою яких стане взаємоповага.

  13. Учителю необхідно виховувати в дітей самодисципліну, боротися з лінощами, прививати їм навички самообслуговування. Діти повинні розуміти, що навчання в школі — понад усе.


Учитель — це людина, яка любить дітей, наділена педагогічною майстерністю, а саме: пробуджує в юному серці бажання бути старанним, дисциплінованим, розумним, кожний день прагнути до самовдосконалення.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка