У світі тисячі професій, І лише одна з них – твоя



Скачати 415.16 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір415.16 Kb.
У світі тисячі професій,

І лише одна з них – твоя.

Вибір професії – це друге народження людини. Від того, наскільки влучно ти обереш свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві ти будеш посідати. Наше майбутнє визначається задовго до останнього шкільного дзвінка. Радимося з батьками, вчителями, знайомими, друзями. Вивчаємо довідники, намагаємось все врахувати, дізнатися якомога більше про майбутню професію…Хтось хоче знайти роботу,яка дала б можливість реалізувати себе як професіонала, творчу особистість. Інші бачать свою реалізацію в служінні на користь суспільству. Дехто мріє про великі статки.

Всі мрії мають право на існування. Але потрібно усвідомити: аби мрії збувалися, слід працювати над їх втіленням, не відриватися від реалій життя. Гарантія успішності полягає в реалізації задуманого. Сьогодні тисячі майбутніх випускників з усієї країни приймають для себе важливе рішення – ким стати в у світі профі , яке місце посісти у житті.

Допомогти у цьому їм можуть однокласники, вчитель, батьки , засоби масової інформації , власний погляд на світ професій. Існує загальноприйнята формула вибору професії :



Хочу – бажання , інтереси, нахили особистості.

Можу – знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я.

Треба - попит на обрану професію на ринку праці.

Саме ці фактори обумовлюють і обґрунтовують правильний вибір професії. Профорієнтація повинна здійснюватися на всіх вікових етапах:

1. Емоційно-образний (діти старшого дошкільного віку).

Формування позитивного ставлення до світу професій, до людей праці. На цій стадії професії відомі дітям лише за назвами і деякими зовнішніми ознаками (форма одягу, манери поведінки, оцінка оточуючих людей).

2. Пропедевтичний (І-IV класи).

Розвиток інтересу до професії батьків, до найбільш масових професій. Формування любові і сумлінного ставлення до праці. У молодших школярів ще немає підстав для здійснення серйозного професійного вибору, часто відсутні виражені інтереси і нахили. Вони легко змінюються на інші.

3. Пошуково-зондуючий (V-VII класи).

Формування професійної спрямованості при усвідомленні інтересів, здібностей, цінностей, які пов’язані з вибором професії і визначенням свого місця у суспільстві. В цих учнів можуть мати місце особливо раптові переміни в інтересах, що викликано істотнім підйомом пізнавальної активності у цьому віці. Але саме в цьому віці можуть виникнути інтереси, які можуть мати вихід на професійну діяльність.

4. Формування професійної свідомості (VIII-IX класи).

Формування особистісного сенсу вибору професії, уміння співвідносити суспільні цілі вибору сфери діяльності із своїми ідеалами, уявлення про цінності зі своїми можливостями. На цьому етопі учень повинен вже реально сформулювати для себе задачу вибора майбутньої діяльності з урахуванням наявного психологічного і психофізіологічного ресурсів.

5. Період уточнення соціально-професійного статусу (Х-ХІ класи).

Профорієнтаційна робота в школі починається вже з початкових класів. Вибір виду роботи з дітьми залежить від наявних умов, часу проведення, від творчого потенціалу кожного педагога нашої школи. Це дає можливість кожному учню проявити себе в різних видах діяльності.

Види роботи:

Розповіді;

Бесіди;


Екскурсії;

Прес- конференції;

Виставки( малюнків, стінгазет,фотостендів)

Створення книги малюнків «У світі професій»;

Читання(творів дитячої, художньої, науково- пізнавальної літератури);

Складання календаря професійних свят;

Вікторини;

Конкурси знавців літератури;

Написання творів, сценаріїв;

Сюжетно- рольові ігри;

Ділові, настільні ігри;

Презентація професій;

Міні-вистави, КВН;

Виготовлення поробок, роздаткового матеріалу;

Моделювання;

Виготовлення атрибутів для сюжетно-рольових ігор;

Пошиття і виготовлення костюмів;

« трудовий десант» у приміщенні класу, на пришкільній території.

Починаючи з 1 – го класу, учні нашої школи знайомляться з різними видами професій та їх вагомістю в суспільстві. За допомогою критеріїв виявлення обдарованості дітей визначаються здібності,нахили, таланти школярів, а потім розвиваються і реалізуються у конкурсах, виставках, майстернях. За допомогою діагностики визначаються типи темпераменту. Доброю , чемною , працелюбною може бути людина будь – якого темпераменту, але проявлятися ці риси в певних ситуаціях будуть по – різному.

Для першокласників на початку навчання в школі провідною діяльністю залишається гра . Тому в профорієнтаційні заняття для них включаються ігри, пов'язані з якимись простими операціями, що стосуються теми заняття. Наприклад, педагог, що розповідає про професію ювеліра, говорить про те, що виготовленню виробу передує малюнок, креслення. Він розповідає на доступній дітям мові про найбільш прості закономірності композиції - і школярі зображують малюнок майбутнього ювелірного виробу на аркуші паперу. У грі на розвиток відчуттів і сприйняття «Чарівний мішечок «у торбинку складаються різні предмети, пов'язані з різними професіями. Не заглядаючи усередину нього, тільки на дотик , учні вгадують предмети й пов’язують їх з якимись професіями.

Мета й завдання профорієнтаційної роботи в 1 класі виявляються у формуванні перших умінь і навичок загальної праці на користь людям, культури праці, у розширенні знань про виробничу діяльність людей, про техніку, у вихованні поваги до людей праці, розумінні значення праці в житті людини.

Орієнтовні види й форми роботи в 1 класі



Вересень

Екскурсія на шкільну ділянку. Бесіда «Праця людей восени»

Жовтень

Екскурсія в шкільний кабінет технології. Проведення бесіди за матеріалами екскурсії

Листопад

Презентація професій

Грудень

Бесіда «Повага до людей праці» (розповіді батьків про свою працю)

Січень

Екскурсія на пошту. Знайомство із працівниками поштового відділення

Лютий

Екскурсія на тваринницьку ферму. Бесіда за матеріалами екскурсії

Березень

Екскурсія « Моє рідне село»

Квітень

Бесіда. Д/ф «Весняні роботи в саду, городі, полі»

Травень

Бесіди на тему «Дбайливе відношення до природи». Вирощування квітчасто-декоративних рослин. Екскурсія в сад

Мети й завдання професійної роботи в 2 класі: продовжувати знайомство школярів із працею оточуючих людей, поглиблювати їх уявлення про різні професії, встановлювати стосунки в трудових групах, освоювати різні вміння й навички трудової діяльності.

Орієнтовні види й форми роботи в 2 класі



Вересень

Бесіда «Праця людей восени». Бесіди про професії тракториста, шофери, комбайнера, городника

Жовтень

Ліс. Працівники лісництва

Листопад

Робота автоінспектора. Бесіда «Будь уважний на вулиці»

Грудень

Знайомство із професією кравчині.

Січень

Робота технічного персоналу школи. Надання допомоги в прибиранні

Лютий

Виховна година : «Професії наших тат»

Березень

Знайомство із професіями наших мам

Квітень

Екскурсія в бібліотеку. Бесіда про особливості роботи бібліотекаря

Травень

Робота на пришкільній ділянці й вирощування кімнатних рослин

У старших класах початкової школи діти усе більше усвідомлюють і формулюють норми поводження (а в першому класі вони лише могли послатися на встановлені дорослими норми). До 3-го класу (у зв'язку зі зміною внутрішньої позиції) зростає кількість негативних самооцінок, тому важливо формувати вміння об'єктивно оцінювати свої власні сили, можливості, виділяти й опиратися на свої позитивні якості. Також у цьому віці мотив «хочу» міняється на мотив «треба».

Мета й завдання профорієнтаційної роботи в 3 класі: продовження розвитку загальтрудових знань, умінь і навичок, знайомство із працею оточуючих людей і їхніх професій, вироблення перших навичок організації своєї роботи й роботи товаришів, розвиток активності та ініціативи в пошуках корисних справ, виховання почуття відповідальності за якість виконуваної роботи.

Орієнтовні види й форми роботи в 3 класі

Вересень

Робота на пришкільній ділянці. Професія квіткаря

Жовтень

Бесіди про професії муляра, штукатура, маляра, теслі. Зустріч із випускниками школи

Листопад

Екскурсія в шкільну майстерню. Професії слюсаря, токаря, шліфувальника

Грудень

Перегляд діафільму «Будь обережний з вогнем». Бесіда, про професію пожежного

Січень

Наші магазини. Працівники магазину. Екскурсія в магазин

Лютий

Я майстер. Зроби своїми руками подарунки татам

Березень

Професії наших мам. «Мами всі потрібні, мами всі важливі»

Квітень

Знайомство із професією кухаря

Травень

Робота на пришкільній ділянці

Мети й завдання профорієнтаційної роботи в 4 класі: узагальнюючи й розвиваючи уявлення про працю, отримані учнями в 1-3 класах, продовжувати виховувати любов до праці, повагу до людей праці. Розширювати й поглиблювати уявлення про різні професії.

Орієнтовні види й форми роботи в 4 класі



Вересень

Екскурсія в автогосподарство. Знайомство із професією шофера

Жовтень

Робота на пришкільній ділянці.

Листопад

Екскурсія в шкільну їдальню. Знайомство із професією кухаря.

Грудень

Екскурсія в мед. пункт. Знайомство із професіями охорони здоров'я.

Січень

Професія моїх батьків (зустрічі, бесіди)

Лютий

Знайомство із професіями тваринництва.

Березень

Екскурсія в магазин. Знайомство із професією продавця, касира

Квітень

Перегляд діафільму «Весняні роботи в саду, у полі, на городі

Травень

Бесіда «Чим я можу допомогти будинку»

. У школі працюють гуртки: « Народні ремесла « , « Умілі пальчики » , танцювальні гуртки: «Імпульс» , «Ритм » ,музичний, спортивний, « Зелена мрія » , театральний гурток «Прометей » . Протягом року в школі працює постійно діюча виставка « Умілі руки » , а також організовуються тимчасові « Виріб майстра хвалить » , « Бджола мала, а й та працює » . Починаючи з середньої ланки освіти, діти вчаться поступово створювати свій власний профіль, заповнюючи його поступово, в міру надбання нових знань і навичок. Цей корисний інструмент самоаналізу та самопізнання стає у нагоді при прийнятті важливих життєвих рішень. Від того, наскільки влучно школярі оберуть свій життєвий шлях, залежатиме , яке місце в суспільстві вони будуть посідати. Створити власний профіль

Ім'я


Прізвище

Дата народження

Хочу (твої побажання щодо майбутньої професії)

Можу (твої здібності)

Треба (твій погляд на потребу у фахівцях обраної професії)

Освіта


Вже здобута

Запланована

Xo6


i

За допомогою тесту « Тип професій – найкращий для тебе» , підлітки визначають, до якого з п’яти типів професій (“Людина – природа», « людина – техніка», « людина – людина», « людина – знакова система», « людина – художній образ» ) у них є нахили.

Далі знайомляться з видами діяльності та прикладами професій кожного типу і обирають профіль навчання, який найбільше підходить.

Основні напрямки профілізації:

Суспільно – гуманітарний, природничо – математичний, технологічний, художньо – естетичний, спортивний.

Наша школа обрала технологічний напрямок профілізації.

До цього напрямку входять такі навчальні профілі: інформатика, виробничі технології, проектуванняі конструювання, дизайн, транспорт, менеджмент, побутове обслуговування, народні ремесла та інші.

Технічні здібності включають в себе інтерес до техніки, технічної творчості, прагнення працювати на машинах: верстатах, з інструментом, успішне засвоєння фізики, хімії,математики, креслення тощо. Учні працюють на верстатах, освоюють інформаційні технології, беруть участь в інформаційних конкурсах, освоюють ази професій швачки та тракториста у профтехучилищі М. Перещепино.

Позиція старших членів родини

Які ж фактори обумовлюють вибір людиною тієї або іншої професії?

Позиція товаришів, подруг

Позиція вчителів, педагогів

Особисті професійні плани

Існує 8 факторів вибору професії

Здібності

Поінформованість

Рівень вимог на суспільне визнання

Схильності

На практиці виявляється, що схильності враховуються в останню чергу , а от думка батьків впливає в першу чергу.

Скласти список професій, що підходять тобі

Скласти перелік вимог до професій

Визначити основні практичні кроки до успіху

Сім кроків до зваженого рішення

Визначити значимість кожної вимоги

.Перевірити результати.

Підрахувати й проаналізувати результати.

Оцінити свою відповідність вимогам кожної підходящої професії

Школа співпрацює з органами місцевого самоврядування, керівництвом профтехучилищ нашого району, різними суспільними організаціями з видавництвом газети «Присамарська нива » , на сторінках якої висвітлюються основні приорітетні професії сільських підприємств. Частими гостями школи є працівники фермерських господарств, представники сільської ради. Просвітницька робота проводиться з батьками учнів:



  • Батьківські збори;

  • Лекторії для батьків;

  • Консультації;

  • Бесіди;

  • Організація виступів батьків перед учнями;

  • Залучення до організації та проведення екскурсій( на місце роботи);

  • Залучення до гурткової роботи.

. Школярі залучаються до посильної праці у господарстві: працюють на полі, заготовляють сіно для тварин, виконують посильну роботу на фермі. Раз на тиждень 10 - класники та 11 - класники відвідують заняття у профтехучилищі м. Перищепино, де оволодівають професіями швачки і тракториста. У школі є Термінал Служби Зайнятості – порадник у майбутньому виборі. и




У 2010-2011`н. р.40% випускників вступило до вищих навчальних закладів, 20%-у технікуми м.Дніпропетровська, 40% влаштувалися працювати за спеціальностями , обраними під час навчання в Перещепинському технічному ліцеї. У 2009-2010н.-46% -до вищих навчальних закладів, 18%- технікумів, 27%- ПТУ, 9%-працює у сільському господарстві.



Додатки:

Примірний план опитування школярів для виявлення їх профнамірів.

1. Чи обрав ти професію або коло професій?

2. Чому ти обрав цю область праці, чим тебе приваблює професія?

3. Який основний зміст професії?

4. В яких областях (науки, культури, просвіти тощо) працюють спеціалісти даного профіля?

5. Чи знаєш ти умови, режим праці і оплати, можливі підвищення кваліфікації?

6. Чи знаєш ти, які навчальні заклади готують спеціалістів даного профіля?

7. Чи замислювався ти над тим, чи є в тебе якості, необхідні для того, щоб оволодіти цією професією, стати хорошим спеціалістом? Чи можеш ти їх назвати?

8. Вважаєш ти рівень своїх знань достатнім для того, щоб почати навчання в обраній сфері праці?

9. Знання яких шкільних предметів в більшій мірі потрібні для оволодіння обраною професією?

10. Чи готуєшся ти до свого професійного майбутнього (відвідуєш курси, лекції, займаєшся самопідготовкою)?

11. Як ти вважаєш, що заважає здійсненню твого професійного вибору?

12. Що найбільшим чином вплинуло на твій вибір (інтерес до професії, її важливість і необхідність, поради батьків, педагогів, друзів)?

13. Чи згідні батьки з твоїм вибором?



Анкета учня 9 класу.

1. Які ваші плани на майбутнє після закінчення 9 класу:

а) 10 клас;

б) ПТНЗ (який?);

в) технікум (який?).

2. Яку професію ви плануєте одержати у середньому спеціальному закладі після закінчення 9 класу?

3. Ви плануєте продовжити навчання у 10 класі. Чи обрали ви навчальний заклад у якому хотіли б навчатися після закінчення школи? Яку професію хотіли б здобути?

4. Що радять вам ваші батьки з приводу вибору професії?

5. Яким чином ви готуєтеся до здійснення вибору (курси, практична проба сил, читання, зустрічі із спеціалістами)?

6. Чи є у вас професія-дублер?

Анкета учня 10 класу.

1. Чому призначений ваш вільний час?

2. Які шкільні дисципліни вам даються легше? Які з них для вас найцікавіші?

3. Назвіть тематику кних, які вам найбільше подобається читати.

4. Ви плануєте після закінчення школи:

а) начатися;

б) працювати;

в) працювати і начатись.

5. Як здійснюється підготовка до вашого вибору?

6. Чи бували ви у навчальному закладі, на підприємстві, які вас цікавлять? Що ви знаєте про вашу майбутню спеціальність (умови прийому, навчання, роботи, оплати праці).

7. Чи схвалюють ваш вибір:

а) батьки;

б) вчителі;

в) друзі.

8. Чи є у вас професія-дублер?

Анкета учня 11 класу.

1. Ви закінчуєте школу. Які ваші плани на майбутнє?

2. Чи маєте ви резервний варіант на випадок нездійснення першого? Якщо так, то вкажіть який.

3. Чи співпадають ваші плани з побажаннями ваших батьків?

4. Що дала вам школа у пізнанні та підготовці до майбутньої професії?

5. Кілька слів про те, як ви уявляєте сою майбутню професійну діяльність. Що для вас у ній значиме (зміст праці, перспективи росту, творчість, оплата, кар’єра тощо)?

Анкета для батьків учнів 9-11 класів.

1. Прізвище, ім’я та по батькові вашої дитини.

2. Ким хоче стати ваша дитина?

3. Куди ви радите вашій дитині поступати після 9 класу:

· 10 клас;

· 10 клас з поглибленим вивчення певних предметів;

· ліцей,гімназія, коледж;

· середні спеціальні начальні заклади ( за якою спеціальністю?);

· технікум (за якою спеціальністю?);

4. Чи погоджується дитина з вами?

5. Якщо не погоджується, то чому?

6. Які труднощі має дитина у навчанні?

7. Які інтереси і нахили ви відзначаєте у своєї дитини?

8. Що ви робите для розвитку інтересів вашої дитини?

9. Які риси характеру ви можете відмітити у вашої дитини?

Дата ______________________Підпис

Анкета для старшокласників.

1. Чи прийняли ви рішення про вибір майбутньої професії?

так ні

2. Ваш основний варіант майбутньої професії _____________________



3. Ваш запасний варіант майбутньої професії _____________________

4. Які шкільні предмети необхідні вам для оволодіння майбутньою професією?

_____________________________________________________________

5. Які оцінки ви маєте з цих предметів? ___________________________

6. На чому базують ваші знання про обрану професію;

а) спостереження за чиєюсь працею;

б) бесіди (рекомендації) вчителів;

в) бесіди (рекомендації) батьків;

г) розповіді товаришів;

д) заняття в гуртках, факультативах;

е) читання книг, журналів, радіо- і телепередачі.

7. Що вплинуло на ваш вибір:

· цікавість;

· умови праці;

· престижність;

· оплата праці;

· перспективність;

· доступність;

· корисність;

· покликання.

8. Чим вам подобається займатися у вільний час?_________________

9. Що ускладнює здійснення професійного вибору;

· недоступність професії;

· сумніви;

· невпевненість;

· платіжна неспроможність;

· проблеми зі здоров’ям;

· інше______________________.

10. Чи впевнені ви у здійсненні своїх планів?

Так Ні


Дякуємо за відвертість

Ярмарок професій.

Виховний захід 11 а класу .
Мета:

-          ознайомити учнів із переліком галузей народного господарства, переліком професій які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, які мають попит на ринку праці;

-          порадити, як обрати професію до душі, як уникнути помилок розчарувань у виборі професій, як врахувати дані гороскопа при виборі професії;

-          виховувати зосередженість, щоб не розгубитися в різноманітності професій.



Оформлення: Вивіска « Ярмарок професій»; малюнки учнів; роботи дівчат: вишивки, в’язані речі; скриньки з матеріалами профорієнтації; столи, за якими сидять учні; квіти: живі, штучні, ікебани; кавовий набір, солодощі; дівчата мами, вчителі накидають на плечі хустки; хлопці одягають солом’яні капелюхи.

( Лунає тиха, спокійна мелодія).

Хід заходу.

1 -й учень.

Поки ти їв, і спав, і ріс

Поки малий ще ти на зріст,

Мабуть, вже тисячі людей

Подбали про життя твоє.

Аби ти добре ріс,

Аби ти добре їв,

Щоб ти спокійно спав

І в різні ігри грав.

Ти став здоровий, молодець,

Сміливим і умілим,

А чим порадуєш людей,

Яким хорошим ділом?

Учитель. І щоб вибрати те хороше діло, професію до душі, ми сьогодні прийшли на ярмарок професій. А як ви думаєте, чи можна прожити без професії?

1 - й учень . Я вважаю, що без професії людині прожити на можна, людині, яка поважає себе, бо в усі часи славилися хороші майстри своєї справи.

2 - й учень. Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину.

3 - й учень. А на мою думку, без професії, без улюбленої справи, людина існує, а не живе.

Учитель. Якщо так, то поринаймо у світ ярмарку. По - перше, розглянемо перелік галузей народного господарства і кожен подумає, в якій галузі ви хотіли б працювати?

( Учень роздає зі своєї скриньки перелік галузей народного господарства, і кожен учасник знайомиться зі списком).

1 - й учень.

Учитель діткам - батько й мати

У серці теплі почуття,

Готовий їм завжди віддати

Свойого часточку життя.

В очах дитячих іскри грають,

Співучий прозвучав дзвінок.

Їх вчитель в класі зустрічає

І починає урок.

Живе учительське слово

У тиші човном попливло.

І ожили ліси й діброви

І оновилося село.

Бо слово вчителя, як мрія

Любов у ньому і краса.

Воно добро у серці сіє,

Воно ж бо чисте, як роса.
2 - й учень.


Учителем можливо стати,

Учителем - дітей научати

Науки головної - жить.

( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій освітньої галузі, роздає для ознайомлення і розповідає про свій вибір).

Учитель. Як учитель, я хочу, щоб мої вихованці не тільки добре засвоїли знання, а й могли використати їх у житті, були хорошими людьми і фахівцями улюбленої справи.

1 - й учень.

Професій безліч є цікавих,

Але свою вгадати як -

Щоб добре діло й добра слава?

І я собі міркую так:

Потрібно лікувать хвороби,

Водить у космос кораблі,

Та я із роду хліборобів

І родовід мій - від землі.

Степ перейти - життя прожити,

То на такі прості слова,

Життя утворене від жита,

Бо хліб усьому голова.

Раніш од сонечка вставати,

Погладить колос на ходу!

Ні, я, мабуть, не в космонавти, -

У хлібороби я піду.

( Учень зі своєї скриньки роздає перелік сільськогосподарських професій).

Учитель. Обираючи професію, треба пам’ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.

1 - й учень. Погляд на професію як постійну, на все життя справу - хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.

2 - й учень. Розподіл професій на погані й хороші, цікаві, легкі й важкі - помилковий. Значення професії у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.

3 - й учень. Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим.

1 - й учень. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж…

2 - й учень. Світ професій значно ширший. понад 40000, ніж коло навчальних предметів, тому ототожнення улюбленого предмету з професією не є надійним орієнтиром у виборі професії.

3 - й учень. Вибираючи професію, слід враховувати характер особи, стан її здоров’я, ознайомитися з гороскопом. Адже характер людини залежить від дати народження. Гороскоп нам вказує не тільки на ті професії, які можна обирати, а застерігає від тих, яких обирати не варто, бо це може призвести до погіршення здоров’я.

( Перший учень роздає зі своєї скриньки матеріали « Гороскоп і вибір професії», з якими учні знайомляться за столами. 2 - й учень роздає перелік професій, які дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю. 3 - й учень - список професій, які користуються сталим попитом у регіоні).

1 - й учень.

Зростають будинки і храми

За допомогою кранів крилатих.

І все це створено руками

Будівельників завзятих.

( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій будівничих спеціальностей. Розповідає ким він хоче стати в майбутньому).

2 - й учень.

Вони призвані клятву давати

В будні свята

На варті здоров’я стояти,

Люди в білих халатах.

Життя і здоров’я наше

В їхніх руках.

( Роздає список професій медичного спрямування).

Учитель. Сьогодні на ярмарку ми зустрілися з мамою нашої учениці, яка працює у медичному ліцеї і може більше нам розповісти про професії, що можна здобути у цьому закладі.

(Розповідь мами).



3 - й учень.

На заводі бути - моя мрія,

Де чавун тече рікою, як зоря жевріє.

Там я домни і мартени буду будувати,

Мідь й вугілля в шахтах добувати.

( Учень роздає перелік професій машинобудування і металургії).

( Інші учні роздають списки професій зв’язку та транспорту, перелік професій захисників прав людини, та професій харчової та легкої промисловостей).

( Учениці, які мріють бути офіціантками, роздають кожному бажаючому каву, ставлять на столи солодощі).

Учитель. Ярмарки на Україні існують давно. Спочатку для обміну речей, пізніше для торгівлі. Бо ярмарок - це торгове дійство. Нині на ярмарок все частіше організовують виставки, на яких підписуються контракти купівлі - продажу. Проводяться зустрічі з цікавими людьми, концерти аматорських колективів, просто зустрічаються друзі за чашкою кави, щоб поспілкуватися, поділитися свої планами. В час ринкових відносин все більше розвивається мале підприємництво, тобто зайнятість людей індивідуальною трудовою діяльністю. на нашій виставці представлені роботи учнів, а також роботи професіоналів: вишивальниць , квітникарів, кравців.

( Учениця роздає перелік професій галузі культури. Розповідає про свою мрію стати хореографом. Виконує танець.)

Учитель. Як ми бачимо, деякі учні вже визначилися з тим, ким хочуть стати у дорослому житті й уже зараз реалізовують свої мрії.

( Учень роздає список нових професій).

Учитель. Є професії, які говорять самі за себе, а є професії, про які ми нічого не знаємо, тому звернемося до словничка нових слів.

  1. Майстер із виготовлення гобеленів - це майстер виготовлення килимових виробів.

  2. Кесонник - працівник, який веде роботи в закритому від зовнішнього повітря колодязі.

  3. Такелажник - робітник, який обслуговує установки, в яких відбувається процес електролізу, тобто покриття деталей іншими металами чи сплавами.

( Відбувається ще одна зустріч із мамою учня. Вона звертає увагу дітей на те, що треба пробувати свої сили в різних галузях і тільки тоді можна буде визначитися, що краще і найбільше підходить. Мама виконує пісню Н. Крутової - Шестак «Сину, сину, ангел мій».

Учитель. Вибір професії - це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважуючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі й не станете блудним сином. Бо лише трудом дорослішають душі, й лише на світі сущі ми.

 

Для отримання більш об’єктивної інформації щодо мотивів вибору професії учнями можна запропонувати відповісти на наступні запитання:

1.     Які мотиви обумовили вибір сфери діяльності:

а) випадкові обставини ;

б) вплив сім’ї, друзів, знайомих ;

в) матеріальні фактори (платня);

г) впевненість у своїх здібностях до даного виду діяльності ;

д) бажання цікаво жити ;

е) потяг до самостійності і незалежності;

ж) зміст праці ;

з) творчий характер праці ;

й) суспільна значущість професії;

к) швидше Інтерес до сфери діяльності взагалі, ніж до відповідної спеціальності ;

л) інші мотиви (вкажіть, які саме).

2. Який мотив Ви вважаєте головним у виборі майбутньої професії і чому? (напишіть)

 

Відповіді на ці запитання дозволять здобути емпіричний матеріал для якісного аналізу мотивів, якими керуються учні при виборі сфери майбутньої діяльності. Отримані в процесі діагностики дані будуть тією основою, спираючись на яку у випадку необхідності, можна переорієнтувати учнів, зосереджуючи їх увагу не на зовнішніх сторонах професії, а на основних вимогах, що ставляться до індивідуально-психологічних особливостей фахівця обраного профілю.



Фрагмент уроку в11 класі:

Обираючи трудовий шлях, корисно скласти професіограму можливої професії. Це дасть змогу глибше зрозуміти зміст майбутньої професії, оцінити свою професійну придатність до неї. Складання професіограми допоможе визначити також професійно важливі якості, які ви повинні формувати або розвивати в себе (вони повинні становити основу професійного плану).

Складаючи професіограму, можна користуватися енциклопедією « Світ професій», різноманітними довідковими виданнями.

2.Професіограма Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва.

Загальна характеристика професії.

        керування різноманітними видами тракторів, комбайнів, вантажних автомобілів;

        перевірка їх технічної справності і здійснення нескладного ремонту техніки;

        виконання оранки, посіву, збирання, транспортування врожаю;

        спостереження за показниками приладів, роботою двигуна, станом машини;

        в період сівби і збирання врожаю робочий день не нормований.



Вимоги до індивідуальних особливостей спеціаліста:

        фізична сила і витривалість ;

        достатня гострота слуху ;

        хороший об’ємний окомір;

        точна сенсомоторна реакція ;

        стійкий інтерес до роботи з технікою;

        технічна спостережливість ;

        кмітливість.



Медичні протипоказання

        серцево-судинні захворювання ;

        хвороби опорно-рухового апарату (радикуліт, артрит і т.д.);

        виражені дефекти органів зору і слуху ;

        нервово-психічні розлади.

Вимоги до професійної підготовки

Треба знати:

        основи фізики, біології, геометрії;

        теорію машин і механізмів ;

        металознавство ;

        агротехніку;

        призначення і використання слюсарних інструментів.

Споріднені професії

        автомеханік;

        водійські професії різних типів ;

        викладач спецкурсу в профтехучилищі.



3.Професіограма « Механізатор меліоративних робіт».

Меліоративні роботи мають на меті докорінне поліпшення земель. Це й зміна комплексу природних умов у потрібному для сільського господарства напрямі, і залучення в сільськогосподарський оборот нових земель, і створення найкращих можливостей для розвитку сільськогосподарського виробництва у різних районах країни. Тепер майже всі меліоративні роботи механізовано.

Механізатор виконує різноманітні земляні роботи на тракторних агрегатах із землерийними машинами, екскаваторах та грейдерах. На полях із штучним зрошенням він працює з насосними, дощувальними та іншими гідротехнічними установками. Механізатор зобов’язаний також готувати машини до роботи, доглядати за ними, перевіряти та регулювати окремі механізми.

Усі меліоративні роботи проводяться за технічними картами. Завдання механізатора - уважно, швидко й точно вивчити технічну карту і спланувати свою роботу. Він повинен знати зовнішні ознаки та властивості ґрунтів, уміти виявити й усувати в польових умовах несправності техніки. Ця робота пов’язана з впливом на організм шуму, вібрації, запиленості, несприятливих меліоративних умов, вимагає вольового напруження та активної розумової діяльності. Можливі тривалі відрядження. Той, хто обрав цю професію, повинен мати добре здоров’я та витривалість, а також розвинуті кольоро - та світловідчуття, слух.

Здобути професію можна в сільських ПТУ, а також продовжити освіту - у сільськогосподарських технікумах, вищих навчальних закладах. Споріднені професії: механізатор широкого профілю, майстер зрошення, машиніст дренажних машин.

Анкетування:

Просимо жодне запитання не залишати без відповіді.

1. З яким видом діяльності ви поєднуєте майбутній вибір професії?

1.1. Управлінням і керуванням людьми

1.2. Суспільною діяльністю

1.3. Науковою роботою

1.4. Навчанням і вихованням дітей

1.5. З комп'ютерною технікою та інформаційними системами

1.6. Військовою справою

1.7. Релігійним вихованням

1.8. Фінансовою сферою

1.9. Бізнесом та підприємництвом

1.10. Роботою в сільському господарстві

1.11. Матеріальним виробництвом

1.12. Торгівельною діяльністю

1.13. Побутовим обслуговуванням населення

1.14. Інше______________________________________________________________

2. Які фактори вибору майбутньої професії мають (матимуть) для вас вирішальне значення? (оберіть всі можливі варіанти або допишіть свій)

2.1. Реальна можливість працевлаштування за обраною професією

2.2. Престиж професії

2.3. Можливість стабільного заробітку

2.4. Поради батьків

2.5. Рекомендації вчителів

2.6. Результати профконсультації (висновки психолога)

2.7. Вплив друзів

2.8. Відвідування міжшкільного навчально - виробничого комбінату

2.9. Виступи професіоналів

2.10. Екскурсії на підприємства або в установи

2.11. Місцезнаходження навчального закладу

2.12. Інше_____________________________________________________

3. Хто найбільше докладає зусиль у проведенні профорієнтаційної роботи серед учнів вашого класу?

3.1. Класний керівник

3.2. Вчитель праці

3.3. Вчитель з окремого предмета

3.4. Педагогічний колектив школи

3.5. Шкільний психолог

3.6. Викладачі міжшкільного навчально - виробничого комбінату

3.7. Профорієнтаційна робота практично не проводиться

3.8. Важко визначити однозначно

3.9. Інше

4. Як ви вважаєте, який профіль найбільше відповідає вашим нахилам, здібностям?

4.1. Гуманітарний (філософія, історія)

4.2. Суспільний (соціологія, психологія, політологія, міжнародні відносини)

4.3. Теологічний (релігійний)

4.4. Адміністративно - управлінський (менеджмент, керівництво)

4.5. Юридично - правовий

4.6. Військовий

4.7. Фізико - математичний

4.8. Економічно - фінансовий

4.9. Інженерно - технічний

4.10. Природничий (біологія, медицина, екологія)

4.11. Творчий (музично - мистецький)

4.12. Інший_____________________________________________

5. Які професії (спеціальності) ви вважаєте найбільш престижними?___________________________________

6. Які професії (спеціальності) ви вважаєте найменш престижними? __________________________________

7. Які професії, на вашу думку, є найприбутковішими?_____________________________

8. Чи обрали ви професію (спеціальність)?

8.1. Так, вибір зроблено остаточно

8.2. Так, але маю деякі сумніви відносно вибору

8.3. Ні (Перехід до питання 11)

9. Яку саме професію ви вибрали?______________________________________

10. Що вас в ній приваблює? (оберіть всі можливі варіантb або ДОПИШІТЬ )

10.1. Процес трудової діяльності

10.2. Умови праці

10.3. Контактування з людьми

10.4. Самостійне прийняття рішень

10.5. Незалежність в роботі

10.6. Перспективність, професійна кар'єра

10.7. Можливість творчості

10.8. Виникнення важких або навіть критичних ситуацій

10.9. Корисність роботи

10.10. Висока матеріальна забезпеченість

10.11. Рухлива робота

10.12. Спокійна робота

10.13. Часті відрядження

10.14. Можливість щось створити своїми руками

10.15. Інше

11. Якщо ви не обрали професії, то вкажіть причини (оберіть всі можливі варіанти або допишіть свій)

11.1. Відсутність необхідної інформації про професії

11.2. Відсутність інформації про стан ринку праці та потребу в конкретних працівниках

11.3. Незнання своїх власних нахилів, інтересів, здібностей

11.4. Відсутність можливості отримати профконсультацію у спеціаліста

11.5 Інше__________________________________________________________

12. В навчальному закладі якого типу ви хотіли б продовжити навчання після закінчення школи?

12.1. ВНЗ (академія, університет, інститут)

12.2. Духовна семінарія (академія)

12.3. Військовий інститут (училище)

12.4. Коледж, технікум

12.5. Професійно - технічне училище

12.6. Ще не визначився

12.7. Продовження освіти вважаю недоцільним

12.8. Інше___________________________________________________________

13. Чим ви плануєте зайнятись, коли не вступите до обраного вами навчального закладу?

13.1. Буду вступати до іншого навчального закладу

13.2. Буду навчатись на платних курсах

13.3. Піду працювати на постійну роботу

13.4. Шукатиму тимчасові заробітки

13.5. Звернусь до центру зайнятості

13.6. Відпочиватиму та чекатиму призову до лав Збройних Сил

13.7. Нічого не робитиму, буду вдома

13.8. Не думав над цим

13.9. Думав, але ще не визначився

13.10. Інше___________________________________________________________

14. Чи хотіли б ви звернутись до центру зайнятості за допомогою у разі незайнятості після закінчення школи?

14.1. Так

14.2. Ні


14.3. Важко сказати

15. Якими видами соціальних послуг, що може надати служба зайнятості, перш за все ви хотіли б скористатись? (оберіть всі можливі варіанти або допишіть свій)

15 І Отримати довідкову інформацію про послуги, які надає центр зайнятості, стан ринку праці, перспективи розвитку, вакансії

15.2 Знайти роботу, яка не потребує спеціальної підготовки

15.3 Прийняти участь в оплачуваних тимчасових роботах

15.4 Отримати інформацію щодо відкриття власної справи

15.5 Прийняти участі, у семінарі з техніки пошуку роботи

15.6Одержати профдіагностичну консультацію з метою допомоги у моєму професійному самовизначенні

15.7 Пройти професійне навчання за рахунок служби зайнятості

15.8 Інші послуги___________________________________________________

15.9 Не планую звертатись до центру зайнятості

16. Як ви відноситеся щодо можливостей навчання, роботи та життя в іншій країні?

16.1. Хотів би виїхати за кордон для постійної роботи (навчання) та проживання

16.2. Хотів би виїхати на тривалий час (більше 3-х років) за кордон для роботи та навчання

16.3. Хотів би виїхати для нетривалої роботи (стажування, навчання) за кордон

16.4. Виїжджати за кордон не збираюсь, але хотів би працювати на спільному підприємстві з закордонними фірмами в нашій країні

16.5. Не хотів би ні виїжджати за кордон, ні працювати в закордонних фірмах

16.6. Ще не визначився

17. Чи виникала у вас думка щодо заняття підприємницькою діяльністю?

17.1. Так

17.2. Ні

17.3. Не думав над цим

18. В якій сфері діяльності ви хотіли б заснувати власну справу?

18.1. Промислове виробництво

18.2. Сільськогосподарське виробництво

18.3. Будівництво

18.4. Транспортна сфера

18.5. Оптова торгівля

18.6. Роздрібна торгівля

18.7. Обслуговуюча сфера

18.8. Освітня діяльність

18.9. Туристична діяльність

18.10. Рекреаційна діяльність (організація відпочинку та дозвілля)

18.11. Інше_________________________________________________________

18.12. Я не хотів би бути підприємцем

Розкажіть про себе

Ваша стать:

Чоловіча

Жіноча


Місце проживання:

Місто (райцентр)

Село

Заняття ваших батьків:



Батька ______________________________________________________________

Матері_____________________________________________________________



Дякуємо за участь в опитуванні !

 

 


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка