«У здоровому тілі – здоровий дух»



Скачати 97.67 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір97.67 Kb.
«У здоровому тілі – здоровий дух»
Одним із пріоритетних завдань загальноосвітньої школи, як зазначається в Основах законодавства України, є охорона і зміцнення здоров’я учнівської молоді. Згідно з даними багатьох дослідників (учених та медичних працівників) за період навчання у школі більша частина випускників мають відхилення у стані здоров’я. Часто випускники не мають елементарних знань про гігієну людини, профілактику захворювань, утруднюються в складанні правильного режиму харчування, сну, відпочинку. У школярів не повністю сформована мотивація на здоровий спосіб життя.

Тому головне завдання учителя – вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки і гармонійного розвитку.

У зв’язку з цим у сучасних умовах зростає роль загальноосвітньої школи не лише як навчального, а найбільш масового оздоровчого закладу для дітей і підлітків, оздоровчий ефект яких визначається організацією всього життя, виховання, навчання учнів відповідно до вимог української національної школи.

Саме зі школи через навчально-виховний процес формується мотивація здорового способу життя. Учителі усіх предметів, у тому числі української мови та літератури, намагаються проводити цілеспрямовану роботу щодо формування в учнів валеологічної свідомості, здорового способу життя. З цією метою під час вивчення окремих тем звертаю увагу школярів на свідоме ставлення до власного здоров’я, зміцнення та його збереження. Наводжу уривки з літературних творів, дидактичні тексти, прислів’я та приказки, направленні на формування здорового способу життя, які позитивно впливають на стабілізацію психічного стану дитини, формують її духовність, моральність, власну життєву позицію.

Учитель має розвинути уявлення про здоров’я на основі сприйняття учнями привабливого образу здорової людини, який створюється педагогом на основі власного іміджу. Учитель повинен бути сам взірцем високої еколого-валеологічної культури і пам’ятати: дитина, оточена толерантністю, вчиться бути терплячою; дитина, яку гідно оцінюють, вчиться, що добре мати мету; дитина в чистому довкіллі вчиться правди і справедливості; якщо ви живете у спокої, то й діти житимуть зі спокоєм у душі.

Педагог повинен формувати в молодого покоління систему якостей ощадливих господарів у ставленні до природи, оточуючого середовища, власного здоров’я, знайомити учнів на практиці з такими поняттями, як «глобальні екологічні проблеми», «людина і довкілля», «здоровий спосіб життя». У свою чергу учні повинні отримати знання, уміння й навички, необхідні для самостійного успішного дотримання здорового способу життя, засвоїти їх. Упродовж всього навчально-виховного процесу педагог формує бажання вести здоровий спосіб життя на основі власних прикладів, прикладів із життя літературних персонажів. Суспільству потрібні виховані, грамотні та культурні в екологічному відношенні люди, саме тому так важливо розпочинати еколого-валеологічне виховання з раннього дитячого віку, формуючи свідоме й бережливе ставлення до власного здоров’я та природи.

Найбільше багатство людини – це здоров’я. З давніх-давен у народних піснях, легендах, казках, приказках, прислів’ях українці оспівували, возвеличували фізично дужу, здорову людину. У народних та літературних казках бачимо молодих хлопців-сміливців, які борються із Змієм і перемагають зло (Котигорошко, Микита Кожум’яка, Чабанець, Іван мужичий-син, Іван-Побиван, семиліток). Сила і витримка, здоров’я і розум перемагають усі негаразди. У Запорізькій Січі теж культивувалася фізична досконалість людини. Історії відомі такі силачі як Іван Підкова, Петро Сагайдачний. Сучасна Україна відома багатирями: Василем Вірастюком, Іваном Піддубним, закарпатським силачем Кротоном, братами Кличками.

Тільки здорова нація може успішно процвітати. Здоров’я – усебічне поняття. Воно залежить від багатьох факторів і потрібно всім, щоб успішно навчатися, працювати, реалізувати свої інтереси та здібності, досягти поставленої мети.

У загальноосвітніх навчальних закладах на уроках та позаурочний час пропагується здоровий спосіб життя, поєднується навчальна діяльність і з позаурочною роботою. Що ж означає бути здоровим, що потрібно для здоров’я? Як вести здоровий спосіб життя і зберегти здоров’я на довгі роки? Ці риторичні запитання мають реальне підґрунття.

Український народ завжди пропагував здоровий спосіб життя. Народна мудрість сьогодні є найкращим прикладом цьому.

- Здоров’я – усьому голова.

- Здоров’я – це скарб, здоров’я – це найвища цінність.

- Здоров’я бережи, доки молодий, а одяг, доки новий.

- Як про здоров’я дбаєш, так і маєш.

- Здоровий не знає, який він багатий.

- Здоров’я за гроші не купиш.

- Коли є здоров’я – не бережемо, загубили – плачемо.

- Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я до старості.

- Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.

- Гроші загубив – нічого не згубив, здоров’я загубив – усе загубив.

- Весела думка – половина здоров’я.

- Веселий сміх – запорука здоров’я.

- Сміх кращий ніж ліки.

- На гнів немає ліків.

- Журба здоров’я відбирає.

- Тримай голову в холоді, а живіт у голоді – будеш здоровий.

- Їж – не переїдай, пий – не перепивай, а говори – не переговорюй, то будеш здоровий.

- Якщо тільки їсти, пити і спати, то можна худобиною стати.

- Якщо хочеш здоров’я мати, мусиш рано вставати, а звечора вчасно лягати.

- Чиста вода – для хвороби біда.

- Хто дружить з вином, той сам собі ворог.

- Кожному – своє! Тютюну – забуття, а вам здоров’я, краса і радість буття.

- Здоров’я маємо – не дбаємо, а загубивши – ридаємо.

- Без здоров’я немає щастя.

- У здоровому тілі – здоровий дух.

- Здоров’я народу, багатство нації.

- Той здоров’я не цінує, хто хворим не був.

Вислови великих людей про здоров’я

- Здоровий жебрак щасливіший за хворого короля (Артур Шопенгауер).

- Існують тисячі хвороб, але здоров’я – єдине (Карл Л. Берне)

- Здоров’я – всьому голова (Михайло Шолохов).

- Тільки в сильному, здоровому тілі дух зберігає рівновагу і характер розвивається в усій своїй могутності (Герберт Спенсер).

- Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять з їжею (Гіпократ).

Ці та інші прислів’я, вислови мають переконати учнів у доцільності вести здоровий спосіб життя, цікавитись станом свого здоров’я.


Пропоную здоров’язберігаючий урок у 5 класі з теми «Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим звязком».
Мета: сприяти формуванню осмислених систематичних знань про складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком:

розвивати навички самостійно визначати такі речення в текстах;

виховувати потребу до здорового способу життя;
Цілі.

Учні знатимуть:

- визначення складних речень, чим відрізняються складні речення від простих;

- сполучникові і безсполучникові складні речення;

- кома у складних реченнях;

- алгоритм організації та проведення проектної роботи.

Учні вмітимуть:

- самостійно визначати складні речення у текстах;

- відрізнятимуть прості речення від складних;

- правильно ставити коми у сполучникових і безсполучникових складних реченнях;

- працювати спільно в групі для реалізації мети;

- створювати міні-проект, захищаючи його;

- проводити рефлексію у кінці уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, таблиця «Складне речення», картки.
Методи і форми уроку: незакінчене речення, робота в групах, бесіда, робота з підручником, створення міні-проектів.
Хід уроку

І. Мотиваційний стан.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку. Словесний настрій (гра «Дарую усмішку»);

2. Пам'ятка учню

Розкажу вам зараз, діти, На письмі сидіти важко,

Дуже правила прості. Правил тут багато є.

Як за партою сидіти — Хтось зігнувся, бідолашка,

Це потрібно у житті. Мало носом не клює.

Як іде урок читання, І забув про все, до речі,

Книжку рівно покладіть, Животом на парту ліг.

Не сидіть, як знак питання, І зібрав докупи плечі,

Гарно плечі розведіть. Ще й зсутулився, як міг.

Спину рівною тримайте, А тим часом все страждає:

Рук на книжку не кладіть. Шлунок стиснувсь і болить,

Голову не нахиляйте, Ще й печінка набрякає,

Як знак оклику, сидіть! Селезінка аж пищить,

Будуть в вас здорові очі, І не бачать добре очі,

Швидко будете рости. Серце дрібно стукотить.

Хто здоровим бути хоче — Кожен орган волі хоче

Вмій здоров'я берегти. І здоровим хоче жить.

Зараз буде малювання — А тому запам'ятайте

Дуже любите, авжеж? Дуже правила прості:

Малювати є бажання, Спинку рівною тримайте —

Але правила є теж. Це потрібно у житті.

Сісти треба тут красиво, Буде гарною постава

Можна й стати за мольберт. І красивою хода.

Не як-небудь, косо-криво, Будь, дитино, вправна, жвава,

Не складайтесь, як конверт. Не спітка тебе біда.

Ніг не треба задирати, Бережіть здоров'я власне,

Опустіть їх до землі. Поки є на це ще час,

Про здоров'я треба дбати, Бо ж життя таке прекрасне

Доки ви іще малі. І одне воно у нас!

3. Бесіда

- про що цей твір;

- що автор хотів нам сказати;

- що вам запам’яталося.

ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду

Завдання: скласти усне зв’язне висловлювання на тему «Просте речення»;

Проблемне запитання: прочитайте (на дошці) два речення, і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це з’ясували?

- Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя.

- Здорова людина завжди сміється, хвора людина сумує. (самостійне пояснення учнів).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

1. Робота з підручником. Опрацювання нового матеріалу.

2. Робота з таблицею «Складне речення».

3. Робота з текстом: знайти складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком.

Здоров'я – найбільша цінність, говорить народна мудрість. Це тому, що тільки за наявності здоров’я в людини є сили та наснага для справ, спілкування, творчості. Коли в організмі щось болить, важко сконцентруватися на навчанні чи роботі, не хочеться розважатися. А сучасне життя вимагає від нас бути активними, тому ми маємо турбуватися про своє здоров'я.

Берегти здоров'я треба з дитинства, а хвороби легше попередити, ніж лікувати. У нашому класі вже зараз багато учнів, хто має поганий зір або викривлення хребта. Часто це відбувається, коли ми багато часу проводимо за комп’ютером чи з книгою, сидячи неправильно при поганому освітленні. Потім буде складно виправити це, адже зараз люди постійно мають справу з інформацією, тому комп’ютером користуються більше й більше, чим погіршують зір і надалі. Можливо, ми ставимося до цього безвідповідально тому, що просто не уявляємо, що це таке – осліпнути.

Моя бабуся завжди казала, що коли була молодою та здоровою, не могла сидіти без діла й хвилини, горіла бажанням щось робити. А коли хвороби прихопили, стало байдуже, що щось стоїть недороблене.

Щоб не хворіти, треба підтримувати своє здоров'я. Для цього потрібно небагато: харчуватися корисно, робити фізичні вправи, бувати на свіжому повітрі, а також позитивно ставитися до життя. Вчені кажуть, що люди з почуттям гумору живуть довше, а хворіють рідше. Якби люди більш уважно ставилися до себе та свого самопочуття, вони значно менше часу витрачали би на лікарні. Треба пам’ятати, що здоров'я треба берегти, бо за гроші його не купити.

4. Скласти складне речення про те, як я дбаю про своє здоров’я.

5. Складання проекту: санітарно-гігієнічні вимоги до класної кімнати (які речення із тексту ми можемо використати при створенні проекту). Пропонується епіграф до твору-проекту

Бережіть здоров'я власне,

Поки є на це ще час,

Бо ж життя таке прекрасне

І одне воно у нас!

(Учні складають усний твір-проект: з якого боку повинно бути світло, яка має бути відстань очей до книги, зошита; яка найкоротша відстань від парти до дошки; температурний режим у кімнаті; вологе прибирання на перервах; відкривання кватирок для провітрювання класу; яким чорнилом повинен користуватися учень; комфортність учня у класі).

6. Представлення проектів.


ІV. Рефлексивно-оцінювальний стан

- Що я взяв для себе на уроці, щоб зберегти і зміцнити своє здоров’я (незакінчене речення).


V. Домашнє завдання

О б о в ’ я з к о в е: Використовуючи складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком написати проект-твір про санітарно-гігієнічні вимоги до класної кімнати.



З а б а ж а н н я м: Використовуючи складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком скласти розпорядок дня.

Підготувала Сергієнко Г.В., учитель Корецького НВК «Школа-ліцей»,м.Корця,Рівненської області.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка