Учасники дорожнього руху: водії та особи, які до них прирівнюються



Скачати 79.29 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір79.29 Kb.
Тема уроку: Учасники дорожнього руху: водії та особи, які до них прирівнюються
Мета: ознайомлення учнів з особливостями участі в дорожньому русі в якості водіїв та осіб, що до них прирівнюються, усвідомлення небезпеки та відповідальності цього роду діяльності, опанування основними навичками попередження аварійно-небезпечних ситуацій; вивчення учнями основних вимог Правил дорожнього руху, що висуваються до водіїв, розширення їх знань, вироблення навичок спостережливості, уміння самостійно приймати рішення в екстремальних дорожніх ситуаціях.
Література:

Правила дорожнього руху.


План проведення тематичного уроку:

1. Організаційний момент. Психологічна підготовка дитячого колективу.

2. Безпека конструкції велосипеда.

3. Правила та безпека руху на велосипеді.

5. Безпека руху на мотоциклі та мопеді.

6. Захисний одяг для мотоцикліста та пасажирів.

7. Перевезення пасажирів на мотоциклах.

Ви вже встигли познайомитися з багатьма правилами безпечної поведінки на дорозі: навчилися переходити вулицю, користуватися розміткою, розуміти сигнали світлофорів та автомобілів. Ви вивчили і, сподіваюся, добре запам'ятали ті небезпеки, що чатують на необачних учасників дорожнього руху в наших неспокійних містах, а також навіть за межами населених пунктів біля начебто безпечних позаміських доріг.

Але всі ці знання стосуються в першу чергу пішоходів. І це зрозуміло, адже переважна більшість з вас беруть участь у дорожньому русі саме в цій якості: ви йдете до школи та повертаєтесь назад, прямуєте у справах самі або з рідними чи друзями вулицями своїх рідних міст тощо. Проте час від часу, особливо в період літніх канікул, багато хто з вас бере участь у дорожньому русі і в іншій якості — у якості водія. Зараз я вживаю це слово в широкому розумінні: у якості водія - тобто, у якості особи, яка здійснює керування рухом транспортного засобу, що може ускладнити дорожню ситуацію і за певних обставин становити загрозу для самого водія чи інших учасників дорожнього руху. Мова йде про мотоцикли і мопеди, які стають надзвичайно популярними серед молоді в останній час. Слід згадати також про велосипеди, яким дозволено приймати участь у дорожньому русі проїзною частиною вулиць.

Але пам’ятайте: рухатися по дорозі на мопеді дозволено особам, які досягли 16-річного, а на велосипедах - 14-річного віку.

Тож сьогодні ми звернемося до питань безпеки дорожнього руху, які стосуються саме цієї категорії учасників дорожнього руху - водіїв та осіб, які до них прирівнюються. А почнемо по порядку, з найулюбленішого виду молодіжного транспорту - велосипеда.


Безпека конструкції велосипеда
Велосипед у наш час став зручним засобом пересування. І діти звичайно ж полюбляють бавитися на ньому, у тому числі і поблизу доріг. А щоб рух на ньому був безпечний, велосипед повинен бути оглянутий перед кожною поїздкою. Перевіряється кріплення деталей і пристосувань, робота всіх вузлів. Найбільш ретельно перевіряються вузли і пристосування велосипеда, що впливають на безпеку: кермо, гальма, дзвінок, світловідбивачі та шини.

Велосипед повинен мати справний гальмівний механізм і звуковий сигнал -дзвінок, а під час руху по дорогах у темний час доби і в умовах недостатньої видимості — попереду ліхтар (фару) білого кольору та світловідбивач білого кольору, позаду — ліхтар або світловідбивач червоного кольору, а по боках — світловідбивачі оранжевого кольору. Якщо велосипед не має зазначених пристосувань або вони несправні, то рух по дорогах на ньому неприпустимий.

У випадку виходу з ладу якогось пристосування велосипеда в дорозі велосипедист повинен зійти з транспортного засобу і вести його тротуаром або краєм проїзної частини якомога правіше. Поза населеними пунктами вони повинні рухатись за ходом руху автомобілів.

Під час руху на велосипеді без захисного щитка ланцюга може трапитися одна неприємність. Калоша штанів під час руху правої ноги вгору, під час обертання педалей, може потрапити між ланцюгом і шестернею та заклинити їх. Велосипедист потрапляє в неприємну ситуацію: назад педалі не може обернути - гальма не дають, і вперед обертати не можна - штани заклинив ланцюг, і злізти з велосипеда не можна - нога до землі не дістає.

Щоб уникнути цих неприємностей, треба робити так: праву штанину трохи закотити або заправити її в носок, затягнути праву калошу біля гомілки і застебнути прищіпкою або металевим "крокодильчиком".
Правила та безпека руху на велосипеді
Місце для руху на велосипеді по дорозі обирається в залежності від віку. Управляти велосипедом на дорогах дозволяється особам не молодше 14 років. Ця вимога діє лише на дорогах і на всіх вулицях, проспектах, провулках по всій ширині, включаючи тротуари, узбіччя. А на інші місця, наприклад, закриті дворові території, лісові галявини, огороджені дачні ділянки, на яких може здійснюватись рух велосипедистів, таке вікове обмеження не розповсюджується.

Велосипедисти повинні рухатися по спеціальних велосипедних доріжках, позначених знаком «Велосипедна доріжка», або виділених на проїзній частині за допомогою розмітки смугах. Допускається рух узбіччями дороги, якщо це не створює перешкод пішоходам, але забороняється їздити по тротуарах і пішохідних доріжках.

Якщо велосипедної доріжки немає, велосипедисти повинні рухатися по проїзній частині якомога правіше.

Виїжджати на більшу відстань дозволяється тільки для об'їзду. При маневруванні (поворотах) водії велосипедів повинні подавати передбачені Правилами дорожнього руху сигнали маневрування.

Для попередження велосипедист може подавати такі сигнали про свої наміри:


  • "зупиняюся" — праву руку піднімають вгору;

  • "звертаю праворуч" — праву руку витягують горизонтально вбік і тримають 1-2 секунди;

  • "об'їжджаю перешкоду ліворуч" - ліву руку витягують горизонтально вбік і тримають 1-2 секунди.

Водії велосипедів і мопедів для повороту ліворуч або розвороту повинні зійти з велосипеда і перейти дорогу через пішохідний перехід, ведучи велосипед або мопед поруч. Рухаючись пішохідними переходами або тротуарами, велосипедист з велосипедом у руках повинен дотримуватись вимог, установлених для пішоходів.

Наближаючись до нерегульованого позначеного пішохідного переходу, велосипедист повинен знизити швидкість або зупинитися, щоб пропустити пішоходів, які йдуть через перехід.

З метою забезпечення безпеки руху через нестійкість двоколісних транспортних засобів Правила дорожнього руху забороняють:

- використовувати їх для буксирування;

- чіплятися за інші транспортні засоби;

- не тримати кермо та знімати ноги з педалей;

- перевозити пасажирів та вантаж, який порушує стійкість;

- перевозити вантажі, що значно виступають за велосипед і можуть зачепити пішоходів або транспортні засоби, що рухаються поруч.


Безпека руху на мотоциклі та мопеді
З усіх типів транспортних засобів мотоцикли і мопеди за аварійністю займають перше місце. Це пояснюється в першу чергу тим, що людина, яка їде на мотоциклі, на відміну від водія і пасажирів автомобіля, не огороджена стінками і дахом кузова. При падіннях із мотоцикла або мопеда при зіткненнях водій цього транспортного засобу піддається впливу великих ударних навантажень тому, що він, на відміну від водія автомобіля, не має ніякої зовнішньої захисної оболонки так само, як пішохід, але швидкість руху в нього така ж, як у мотоцикла (мопеда), а отже, і сила удару при зіткненні або падінні значна.

Мотоцикли бувають двоколісні, а також триколісні - з боковим причепом. Серед закордонних моделей розрізняють також спортивні та дорожні мотоцикли.



До мотоциклів відносяться також і мопеди.
Захисний одяг для мотоцикліста, мопедиста та пасажирів
Відповідно до Правил дорожнього руху всі мотоциклісти (водії і пасажири мотоциклів) зобов'язані користуватися захисними шоломами. І це не випадково, тому що кожна друга травма, яку отримав мотоцикліст, є черепно-мозкова.

Шолом повинен підбиратися за розмірами голови. Під час руху на мотоциклі шолом обов'язково повинен бути надійно застебнутий, їздити в незастебнутому шоломі категорично заборонено Правилами, тому що незастебнутий шолом спадає з голови мотоцикліста раніше, ніж падаюча людина торкнеться головою дорожнього покриття.

Правилами дорожнього руху, на жаль, не передбачено обов'язкове використання мотоциклістами захисних окулярів і шкіряних рукавичок. Досвід свідчить, що застосування таких речей значною мірою охороняє мотоциклістів від можливості потрапити в дорожньо-транспортну пригоду. Справа в тому, що окуляри не тільки захищають очі від влучення в них сторонніх тіл (грудок бруду, які відлітають від коліс автомобіля, що йде попереду, пилу, піску, комах тощо), але й охороняють їх від впливу потоку зустрічного повітря. Остання обставина вже при швидкості 40 - 50 км/год викликає рефлекторний набіг сліз на очі, і як захисна реакція — примружування очей водієм. У результаті цього звужуються поля зору обох очей, що значною мірою підвищує небезпеку виникнення дорожньо-транспортної пригоди.

Шкіряні рукавички (краги), по-перше, допомагають більш надійно утримувати рукоятки керма мотоцикла. По-друге, у холодний час року рукавички (краги) захищають руки водія від переохолодження, яке робить руку водія менш рухливою при керуванні мотоциклом. І, нарешті, по-третє, у випадку падіння з мотоцикла рукавички (краги) надійно захищають руки від дрібних травм при терті їх по дорожньому покриттю.

Мотоцикли та мопеди мають менше освітлювальних приладів, до того ж вони менші за розмірами ніж автомобільні, тому мотоциклісти повинні турбуватися про те, щоб їх одяг мав світловідбиваючі стрічки або світловідбиваючі пластмасові елементи. Такий одяг вночі та за умов недостатньої видимості забезпечить додаткову безпеку мотоциклістам від наїзду автомобілем.


Перевезення пасажирів на мотоциклах та мопедах
Захищеність водія мотоцикла і пасажира під час дорожньо-транспортних пригод у порівнянні з водіями та пасажирами інших транспортних засобів значно менша. Це пов'язано головним чином зі стійкістю мотоцикла. Не зайве буде застерегти тих, хто помилково думає, що рух у мотоциклі з боковим причепом безпечніший. Хоча таким мотоциклом легше керувати тому, що він більш стійкий. Разом з тим, якщо водій не має певного досвіду, а пасажир під час посадки на заднє сидіння неправильно розташувався за умов порожнього бокового причепу, то у випадках різкого маневру мотоциклом або наїзду колеса причепу на будь-який предмет чи нерівність проїзної частини призведе до перекидання.

Слід запам'ятати, що під час руху на задньому сидінні мотоцикла пасажирові треба триматися за поручень або інше пристосування, під час зупинок не торкатись ногами дороги. Не бажано змінювати вертикальне положення тіла. Повертати можна лише голову, а не корпус, якщо є бажання подивитися по боках або озирнутися, але ні в якому разі не відвертати увагу водія від керування і не заважати йому в цьому. Пасажир на задньому сидінні під час маневрів повинен нахилятися на той же кут, що і водій.

Отже, ми ознайомилися з основними правилами, які мають знати та дотримуватися водії мотоциклів та мопедів та особи, які до них прирівнюються. Ви також мали змогу усвідомити ті небезпеки, що чатують вас під час участі в дорожньому русі в якості водіїв мотоциклів, мопедів чи велосипедів.

Запам'ятайте, що найголовнішими засобами попередження небезпеки завжди були і залишаються увага та обережна поведінка, а також добре знання особливостей дорожнього руху і вміння прогнозувати можливі ризики.

Діти, ви власно вже бачили дорожні ситуації, в яких травмуються, а нерідко й гинуть малолітні учасники дорожнього руху, тож ще раз нагадую вам бути уважними й обережними на дорозі і нехай ваш рух по ній буде безпечним!

Запам'ятайте, недотримання встановленої швидкості руху є причиною найбільш тяжких дорожньо-транспортних пригод і може привести як до травмування пішоходів, так і водіїв.


Заступник начальника управління

освіти та науки Одеської міської ради В.Н. Іщенко

Інспектор відділення профілактики



ДТП пригод ВДАІ м. Одеси

старший лейтенант міліції Н.М. Бєлінська


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка