Уживання великої літери у власних назвах



Скачати 104.25 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір104.25 Kb.


Урок-подорож рідним краєм

Тема: Уживання великої літери у власних назвах.

Мета: Систематизувати й узагальнити знання учнів про вживання великої літери у власних назвах;
удосконалювати вміння правильного написан-

ня власних назв,доцільного їх вживання в усно-

му й писемному мовленні;

-формувати вміння користуватися допоміжними джерелами; удосконалювати навички роботи в групі й уміння презентувати результати своєї діяльності; формувати культуру мовлення та спілкування;

-розвивати творчі здібності учнів;

-виховувати почуття любові до своєї землі і всього .що є на ній;зацікавити історією рідного краю,пробуджувати інтерес до українських традицій.Сприяти естетичному розвиткові особистості школярів.



Соціокультурна тема:Слобожанщина,Сумщина

Освітня технологія: ОЗОН

Методи,прийоми й форми роботи:творче конструювання,робота в групах, «грону вання»,проблемне запитання, «мікрофон».

Тип уроку: повторення , узагальнення й систематизація вивченого

Міжпредметні зв’язки:історія,народознавство,українська література

Обладнання:карта Сумської області,умовний маршрут уроку-подорожі із зазначенням зупинок прапорцями,фото з краєвидами міста.

Слова-це кольорові камінці,

Мало їх назбирати-треба ще

Навчитися з них узори викладати.

І.Вільде.

Красо моя ти ,Сумщино,Сумщино!

Куди не глянь- барвистих слів розмай

Ромен,Боромля,Липова Долина


Березів Яр, Лука,Зелений Гай…

Д.Білоус


Перебіг уроку:

І Організація класу

Оголошення теми,мети.Мотивація навчальної діяльності.



ІІАктуалізація опорних знань

«Гронування»

Запишіть у зошит які асоціації у вас викликає слово Сумщина

Слово вчителя: Сьогодні ми з вами вирушимо у незвичайну мандрівку рідним краєм.Чому у незвичну? Бо ми перегорнемо сторінки історії, довідаємось цікавинки з географії та біології про Сумщину,згадаємо видатних земляків, які прославили свій край.Ми будемо проїздити багато зупинок у нашій подорожі. А наші екскурсоводи нам дадуть цікаві пояснення.

«Мікрофон»

Доповнюючи один одного,озвучити вивчене з теми «Вживання великої літери».Кожну репліку починайте словами «Я вже знаю…»

Проблемне запитання

На основі матеріалу який буде розглядатися на уроці, записувати всі слова на орфограму «Вживання великої літери».Запис вести у дві колонки: І-географічні назви, ІІ- імена та прізвища людей. Відповідь підготувати на кінець уроку.

ІІІ Подача нового матеріалу

Слово вчителя:Отже,в добру путь,вирушаємо!

Першою зупинкою нашої подорожі буде « Історична»

Північно-східна частина Сумщини входить у район,який має назву Слобожанщина, від слова «слобода».Одним із домашніх завдань було знайти у тлумачному словнику пояснення цього слова(учні дають пояснення).

Слобода-село,поселення,жителі якого тимчасово звільнялися від феодальних повинностей.

Отже, шановні екскурсоводи «історичної» зупинки ,вам слово.



«Історики»

Учень І Територія Слобожанщини довго була вільними землями. Люди почали селитися по обох берегах Псла в сер.ХVІІ ст. Це були росіяни й українці .Адже землі Слобожанщини межують з Росією. Тут переплелись українські й російські обряди,звичаї,елементи побуту і навіть мови.

Золотим кільцем Слобожанщини називають найбільш давні міста: Глухів,Путивль, Ромни.Кожному з них близько 100 років.

Зручне і потайне місце знайшли перші поселенці на верхів’,ї високого пагорба, який з одного боку омивається річкою Есмань, а з іншого-оточений лісами. Це місто Глухів- колишня столиця гетьманів України : І.Мазепи, П.Скоропадського.

Учень ІІ Ромни-перше місто Сумщини з тих, які згадуються в найдавніших літописах Київської Русі. Це було прикордонне місто .Річки Сула та Великий Ромен,болота та ліси надійно захищали цю фортецю від ворогів. Назва міста походить від латинського слова «ромено» - фортеця, або від скіфського «райман» - стійбище.Поетична народна легенда зв’язує цю назву з польовою ромашкою роменом.

Путивль оспіваний в легендарному творі Київської Русі «Слово о полку Ігоревім». Це місто зберегло свою військову славу в віках і стало колискою партизанської боротьби на Україні в роки війни.

І ось ми з вами на берегах Сули. Століттями несе вона свої води ,омиваючи береги славного міста Суми.

Завдання (Записати текст, спроектований на дошку, визначити у другому реченні головні та другорядні члени).

Пив воду з верхів’їв Сули і не міг напитися ,хоч не відчував спраги. Вона здавалася мені солодшою за незбиране молоко. А ,по суті , вона ж бо й є молоком, яке до несхочу п’ють колгоспні поля , яке наділило й наділяє хистом і силою кожного ,кому в дитинстві щастило смакувати нею.

( Г. Петров)

Наступна зупинка « Географічна»

Учень І Україна розташована в центрі Європи . Складовою її частиною є Сумська область. Вона молода, проте історія краю дуже давня і цікава. Ї ї територія була відомою ще у часи Київської Русі і називалась диким полем.

А утворилась область 10 січня 1939 р. Розташована у північно-східній частині Лівобережної України. Площа 23,8 тис. км. Територія області витягнута з півночі на південь. Найбільша відстань між цими точками 210 км. Сумщина межує з Росією та трьома областями України :Харківською,Полтавською і Чернігівською.



Учень ІІ Обласний центр - м.Суми знаходиться між великими містами Києвом і Харковом. На території області утворено 18 районів.

Річки належать до басейну Дніпра і здебільшого є його лівими притоками. Найзначніші з них :Десна, Сейм, Сула, Ворскла.

Клімат помірно континентальний. Зима прохолодна. Літо не спекотне. Максимум опадів випадає влітку у вигляді дощів.

Слово вчителя

З ранніх дитячих років засвоюємо ми десятки різних географічних назв,починаючи зі своєї вулиці, села, міста, найближчої річки і кінчаючи країнами світу ,про які довідуємось у школі. Але чи завжди розуміємо зміст цих назв? Чи знаємо . як і чому вони виникли? Візьмемо ,наприклад, назву рідного міста Суми. Чи знаємо чому саме таке ім’я воно носить?

Наступна зупинка «Краєзнавча»

Учень І

Цікаву назву отримало наше місто .Існує легенда за якою неподалік річки Суми були знайдені три великі мисливські сумки ,наповнені золотом, вони були знаком на благословення до заснування міста. За цими сумами місцевість і отримала свою назву.

За іншою версією роком заснування міста вважається 1652 р. Саме тоді починається будівництво Суминої Слободи козаками-переселенцями.

Місто будувалось в межах Російської держави під наглядом російських воєвод .Отож йому дали і російську назву «сумін город»- саме так спочатку іменувалося в усіх документах наше місто.

Учень ІІ

Ключ для пояснення такого найменування знайти неважко. Найдавнішими назвами в географічній топоніміці вважають назви річок. Вони відігравали важливу роль в житті наших предків.

Під час переселення річки вказували людям напрямок, вони служили за найзручніший засіб зв’язку, годували, поїли. По річках відбувалося розселення людей. Отож недивно , що від рік успадкували свої імена численні населені пункти нашого краю (Ромни, Шостка , Грунь ,Вири , Терни ,Сироватка).

Суми засновують на правому березі Псла ,на місці старого городища, саме там , де в Псьол вливалась річка Сума, яка в свою чергу приймала тут у себе річку Сумку.По імені річки Суми було названо й побудовано біля неї місто.

А ось і зупинка «Біологічна»

Учень І

Чи знаєте ви, що ліс - справжнє багатство Сумщини ? Найпотужніші лісові масиви знаходяться на півночі області. Серед них Старогутські .яким немає рівних на Сумщині .Найбільше лісів збереглося у Липоводолинському ,Конотопському , Глухівському , Шосткінському і Ямпільському районах. За наявності великої кількості лісів ці райони називають українським Поліссям.
Степова трав’яниста рослинність збереглась у балках і по долинах річок.

У повному складі степова рослинність є лише у заповіднику «Михайлівська цілина» у Лебединському районі.

Зупинка «Літературознавча»

Учень І

Красива і багата природа Сумщини Широкі простори полів змінюються затінками лісів.Спокійні стрічки річок та дзеркальця озер відбивають височінь неба.

Неповторні сходи та заходи сонця ,які все навколо роблять казково прекрасним.Ця чарівна природа давала натхнення великим письменникам та музикантам минулого та сьогодення.

«Вниз за течією Сули, Що не село чи місто – то й гроно талантів. Марківка-батьківщина основоположника вітчизняної агрофізики професора Олексія Дояренка. У Луциківці народився визначний мандрівник , дослідник Ефіопії Олександр Булатович.Верхосулка пробудила поетичне обдарування Олександра Олеся.» (Петров Г.)

Сумщина- батьківщина відомих діячів науки і культури : філолога О.Потебні, астронома О.Савича ,історика О.Лазаревського, живописця М. Мурашка ,художників Г.Нарбута, Н.Онацького.

Письменницька плеяда уродженців Сумщини незліченна : О.Вишня ,П.Куліш, І.Багряний , Д.Білоус, П.Воронько ,О.Ющенко.

Із Сумщиною пов’язані імена багатьох відомих людей.М Гоголь бував проїздом у Глухові,Конотопі,Ромнах. Марко Вовчок проїздила землями Глухівщини ,Кролевеччини, Конотопщини, гостювала в Качанівці.

Леся Українка лікувалась у Параски Назарівни Богуш на Косівщині (1889 р.)

Т.Шевченко бував у багатьох містах Сумщини: Есмань ,Глухів,Конотоп ,Ромни ,Суми ,Лебедин. А ось у Кролевці Йому подарували відомі кролевецькі рушники ,які не судилось прослати на весіллі поета.Але які він заповідав,щоб прослали на весіллі поета. Але які він заповідав ,щоб поклали з ним у домовину.

А.П.Чехов захоплювався природою нашого краю.У Сумах ,на Луці ,винаймав флігель ,де народилось багато чудових рядків,зокрема таких: «Аббація і Адріатичне море прекрасні, але Лука і Псел кращі».

Серед відомих майстрів пера ,науки , культури знайдемо місце і славному імені великої жінки Олександри Деревської , яку ще називали Роменською Мадонною.Вона єдина в світі жінка .яка виховала 48 дітей-сиріт(це офіційне число її вихованців). А через сім’ю пройшло більше 60 дітей.

Слово вчителя

Ось ми з вами і проїхали останню зупинку.Наша подорож підходить до завершення.Сподіваюсь, ви відкрили для себе нові сторінки минулого нашого краю,почули багато цікавого про рідну Сумщину.

ІV Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя

А тепер ми перевіримо чи були ви уважні на уроці,чи добре слухали і правильно записували.

Гра «Аукціон»

(Учні поділяються на дві команди.І команда називає слова з орфограмою «Велика літера у географічних назвах». ІІ команда «Велика літера в іменах та прізвищах».Перемагає та команда,в арсеналі якої виявиться більше слів з названою орфограмою.) Учитель виставляє оцінки.

Слово вчителя

Вам добре відомі сім чудес світу, а ми сьогодні визначимо сім чудес міста Суми.На думку наших жителів до них відносяться:

(На дошку проектується слайд )



Сім чудес міста Суми

2.Свято-Воскресенький кафедральний собор

3.Іллінська церква

4.Дитячий парк «Казка»

5.Свято-Троїцький собор

6.Спасо-Преображенський собор

7.Сумський обласний краєзнавчий музей

(Учні уважно переписують, учитель звертає увагу на орфограми у написанні власних назв).



Кафедральний – собор,храм ,у якому є кафедра ,де служить єпископ.Єпископ–(франц.) кафедра

Ми добре попрацювали,пропоную зробити «поетичну хвилинку».



Вірш «Мої Суми»

Наш Псел чисті води несе вдалечінь,

І сонечко Суми старі зігріває…

І дзвони церковні летять в височінь…

Що краще цього в цілім світі буває?

Веселі й привітні мої земляки,

І хлібом , і сіллю гостей зустрічають.

Не змінюють їх швидкоплинні роки,

Ну де такі юнії люди бувають?

Буяють дерева і ластівка пише

По синьому-синьому небу крилом:

«Ніде ти такого чудового краю

Не знайдеш у світі , як місто над Пслом!»

Слово вчителя

Прошу звернути увагу на епіграф нашого уроку(спроектувати на дошку) визначити орфограми в словах, записати в зошити.



V Підбиття підсумків уроку

Сьогодні попрацювали на славу. Всі впоралися із завданнями. Помітно ,що крім підручника використали додаткову літературу.Ви не тільки вивчили теоретичний матеріал , але й закріпили його безліччю прикладів .розширили свої знання про правопис великої літери у власних назвах.



VІ Домашнє завдання

Повторити за підручником теоретичний матеріал з вивченої теми.



Високий рівень

Скласти міні-твір з використанням вивчених орфограм «Сім чудес Сум».



Достатній рівень

На основі теоретичного матеріалу скласти тестові завдання на правопис великої літери в словах.



Початковий рівень

Скласти словниковий диктант «Слова , які потрібно запам’ятати».(20 слів)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка