Укладач: Л. Настояща Відповідальна за випуск: Л. Савенко



Скачати 321.66 Kb.
Дата конвертації23.02.2016
Розмір321.66 Kb.










ББК 78,3


З-74

Укладач: Л. Настояща

Відповідальна за випуск: Л. Савенко

Знати, поважати, виконувати: інформаційне видання / Кіровоград. ОЮБ ім. О. М.  Бойченка; уклад. Л. Настояща. – Кіровоград, 2009. – 24 с.


Дане видання висвітлює досвід роботи з правової освіти з різними категоріями населення в бібліотеках Олександрійської централізованої бібліотечної системи.

© Упорядкування: Настояща Л. І.

© Кіровоградська обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка

Управління культури і туризму облдержадміністрації Обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М.Бойченка


Досвід!

Запровадьте у себе!


Знати,

поважати,

виконувати

Кіровоград

2009

Н.Левченко, завідувач організаційно–методичним відділом Олександрійської районної ЦРБ



Л.Настояща, завідувач відділом сприяння та розвитку юнацьких структур і маркетингу ОЮБ ім. О. М. Бойченка
Становлення в Україні демократичної правової держави потребує суттєвого підвищення правосвідомості кожного громадянина, його правової культури, активної громадянської позиції. Людина повинна знати, як потрібно діяти в тій чи іншій життєвій ситуації, регулювати поведінку і дії згідно з вимогами чинного законодавства.

Колектив працівників Олександрійської районної централізованої бібліотечної системи вважає особливо важливим аспектом в роботі бібліотек створення кожному відвідувачу відповідних умов для повноцінного та якісного оволодіння правовими знаннями й навичками. Інформаційне забезпечення користувачів: відбір, систематизація, зберігання та надання в користування літератури громадсько-правової тематики - в центрі уваги кожної бібліотеки системи.

До послуг користувачів - офіційні, наукові, науково-популярні видання, довідкові. Заслуженим авторитетом користувачів такі періодичні видання, як: «Урядовий кур’єр», «Голос України», «Праця і зарплата», «Відомості Верховної ради України», «Офіційний вісник Президента України», «Домашній адвокат», «Право України» та «Юридична Україна».

З метою розкриття фонду правової та суміжної тематики використовуються наочні форми популяризації літератури. До послуг читачів тематичні викладки, книжкові виставки: "Діти. Молодь. Закон", "Я теж маю право…", "Молодь. Мораль. Право", "Право. Закон. Ми", "Закон застерігає", "Правове поле: кого захищає закон". В центральній районній бібліотеці ім. Д.І.Чижевського великим попитом у читачів користується книжкова виставка «Кроки до громадянського суспільства» за розділами:

І. Державні символи твоєї Батьківщини

ІІ. Держава для людини

ІІІ. Людина і право: знати, розуміти, дотримуватись

ІV. Право є мистецтвом добра і справедливості/


До виставки додається міні-анкета:

 Чим привернула Вашу увагу виставка?

 Які проблеми даної теми Вас цікавлять?

 Яка стаття чи книга Вас зацікавила?

 Яку проблему Ви пропонуєте висвітлити при оформленні наступної виставки?
Бібліотекарі системи плідно працюють в різних напрямках популяризації літератури з питань права. Особливим аспектом цієї роботи є інформаційне забезпечення всіх категорій користувачів, зокрема: фахівців права, пересічних громадян, учнівської та студентської молоді.

Оперативному пошуку необхідної інформації та ефективному обслуговуванню допомагає довідково-бібліографічний апарат.

В систематичній картотеці статей виділено тематичні рубрики з питань держави і права, що постійно поповнюються новими матеріалами за розділами:

 Державне регулювання;

 Конституція України;

 Закони України;

 Укази Президента України;

 Місцеве самоврядування;

 Органи внутрішніх справ;

 Господарське, Трудове, Земельне право;

 Судочинство;

 Система органів юстиції;

 Юридичні консультації тощо.

Для більш адресного обслуговування користувачів бібліотеки регіону пропонують індивідуальну інформацію за окремими темами. Користувачі ЦРБ та населення району мають безкоштовний доступ до мережі Інтернет завдяки участі центральної районної бібліотеки в реалізації проекту Кіровоградської обласної інформаційної служби з актуальних питань жіноцтва «Мережа громадянської освіти: правова освіта сільської молоді». Це дає змогу широким верствам населення оперативно вивчати і використовувати правову інформацію. В рамках цього та інших проектів працівники інформаційно-ресурсного центру вже третій рік поспіль організовують для учнівської та студентської молоді тренінги за темами: «Назустріч виборам», «Сімейне законодавство. Здоровий спосіб життя», «Права людини. Верховенство закону», «Розвиток третього сектору», «Запобігання торгівлі людьми», «Роль громадянського суспільства та громадських ініціатив у сільській місцевості» та ін.






Проведення масових заходів спрямоване на підвищення правової культури населення району. Це огляди веб-ресурсів з питань законодавства і прав людини, години роздумів «Злочину можна було б запобігти», вечір-зустріч із спеціалістами міськрайонного управління юстиції «Щасливий той, хто щасливий у себе вдома», години інформації «Сім’я в правовому полі» тощо.






На базі інформаційно-ресурсного центру спільно з відділом освіти РДА діє «Школа майбутнього юриста», бібліотекарі здійснюють інформаційне забезпечення кожного заняття. До навчання залучається молодь району, яка в майбутньому обирає професію юриста. Крім того, бібліотеки системи брали участь в інформаційній акції «Громадянин», під час якої проводилась презентація суспільних проектів учнів-старшокласників.






Тісна співпраця поєднує бібліотечну систему з районним Молодіжним парламентом. Зокрема проведено засідання «Школи молодого лідера», в ході якого відбувся тренінг з питань сімейного законодавства, в рамках проекту «Мережа громадської освіти: правова освіта сільської молоді».

Центральна районна бібліотека ім. Д.І.Чижевського створила власний веб-сайт, який постійно поповнюється новими матеріалами з питань права.

В рамках цільової комплексної програми правової освіти населення на базі центральної районної бібліотеки ім. Д. І. Чижевського вже не перший рік діє громадська приймальня, яка створена завдяки співпраці з міськрайонним управлінням юстиції. Працівники управління юстиції надають безкоштовну консультативну допомогу всім верствам населення. Громадська приймальня працює за графіком, який був опублікований в районній газеті «Сільський вісник». Консультації надаються щоп’ятниці з 9.00 до 12.00., консультативну допомогу надають фахівці: Сиршмаг О. Г., Кузьміна Ю. В., Галата Т. В., Ковальова Л. С., Матроніна Г. Л., Матронін О. О., Слатницька В. П., Кравець В. М., Тупало Г. Г.

Крім того, на базі бібліотек системи діють Публічні центри регіональної інформації, їх 33: 1 – при ЦРБ, 32 – при бібліотеках-філіях. Дані Центри передбачають збір, зберігання та надання в користування читачам документів: Законів України, які були опубліковані у періодичних виданнях, постанов, рішень районної ради, сільських та селищних рад, розпоряджень райдержадміністрації щодо соціального забезпечення, земельного законодавства тощо.

Вивчення читацьких інтересів з питань права займає чільне місце в роботі бібліотек: проводяться дослідження, анкетування, інтерв’ювання. В минулому році бібліотеки системи брали участь у загальносистемному дослідженні «Бібліотека. Право. Читач», під час якого здійснено опитування користувачів, проаналізовано бібліотечні фонди правової тематики.

Ведеться спостереження за формуванням і розвитком інтересу до правової літератури, на читацьких формулярах робляться замітки про мотиви звернення. Послугами індивідуальної інформації користуються 7 абонентів юнацької кафедри відділу обслуговування дорослих та молоді ЦРБ. Це учнівська та студентська молодь: Резніченко В. О., Головань Г. О., Скічко Г. П., Картавін О. В., Рукав А. О, Дмітрієв А. В., Завірюха С. В.

Бібліотеки беруть активну участь у підготовці учнівської молоді до проведення шкільних олімпіад з правознавства, а саме: підбирають літературу, виконують бібліографічні довідки, готують прес–огляди.

З метою розповсюдження знань з питань права серед учнівської молоді та керівників дитячого читання випускаються та розповсюджуються: інформаційний бюлетень «Виховання здорової особистості» (для вчителів та організаторів позакласної роботи), пам’ятка «Вибери здоровий спосіб життя» (для підлітків), інформаційний буклет «Твоє життя – твій вибір» (для молоді).

Працівники бібліотек системи здійснюють соціокультурну діяльність. Найбільш популярними стали: круглі столи, диспути, уроки права, декади та тижні права, різноманітні конкурси, турніри.

Заходи з правової тематики для підлітків та дітей вже не один рік проходять у рамках акції «Міжнародне десятиліття культури, миру, ненасилля в інтересах дітей планети 2001-2010 роки» (рішення Генеральної асамблеї ООН).

Правовиховна діяльність бібліотек з користувачами - дітьми та підлітками базується на диференційованому підході. Правове виховання наймолодших школярів спрямоване на те, щоб сформувати в них елементарні знання про право, державу та її символи – прапор, герб, гімн. Для учнів 1–4 класів у відділі обслуговування дітей ЦРБ проводяться правові ігри «Правова відгадайка», «Кожна дитина має право», уроки етики «Поспішаймо творити добро». Важливим правоосвітнім завданням є допомога молодшим школярам у вивченні правил дорожнього руху. Для них проведено вікторину «Як поводитись на вулиці?», де вони дізналися, як застерегти себе від небажаних пригод на вулиці.

З метою роз’яснення ідейного змісту та юридичної ваги державних символів для дітей середнього шкільного віку організовуються дитячі ранки: «Закони моєї Батьківщини», «Священні символи України».

Бібліотечні працівники відділу обслуговування дітей ЦРБ звертають увагу на роз’яснення дітям та підліткам змісту найважливіших законодавчих актів, які захищають їх права. З цікавістю брали участь старшокласники у святі повноліття «Твій перший правовий документ» (про паспорт).

Поза увагою не залишається така категорія, як молодь та юнацтво. Щорічним став для них конкурс «Знавців Конституції», який організовують центральна районна бібліотека спільно з міськрайонним управлінням юстиції, відділом освіти райдержадміністрації.

Колективом працівників центральної районної бібліотеки для юнацтва проведено: годину права «Право в нашому житті», зустріч з юристом Кузьміною Ю. В. «Правова система – система права – система законодавства суверенної України». Емоційний заряд одержали юнаки та дівчата від правового турніру «Наш закон – наша сила».

Бібліотеками системи організовуються багато цікавих і корисних заходів у формі активного діалогу, дискусії, рольових ігор. Під час проведення заходів акцент робиться на тісному зв'язку наших прав і обов’язків, на захисту основних прав і свобод молодого громадянина. Так, на уроці правових знань «Профілактика правопорушень», який провела Червонокам’янська бібліотека-філія, поруч з теоретичними знаннями, основна увага зверталась на розкриття процесу правопорушень та притягнення винних до відповідальності. З цікавістю учнівська молодь Новопразької бібліотеки-філії № 2 брала участь у діловій грі «Знайди вихід із ситуації», де учасники у формі діалогу шукали вихід з правових колізій.

Неабиякий інтерес в головківської молоді викликала година спілкування «Твоє право – твій обов’язок», під час якої присутні познайомились з такими поняттями, як «громадянин», «людина», «особа», права людини. Найцікавішим для присутніх було ознайомлення з Декларацією прав людини. Активною була учнівська молодь під час «Мозкового штурму», де розглядалися такі питання:

- Які Ви знаєте документи в галузі прав людини?

- Що таке народовладдя?

- Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення?

- Основний закон України?

- Суспільно-небезпечний чинник?

- Навіщо людині знати свої права?

Учнівська молодь Протопопівської бібліотеки-філії брала активну участь у правовому лабіринті «Не заблукати на стежках закону» (сценарій додається).

У Новопразькій центральній бібліотеці-філії для старшокласників був проведений цікавий турнір «Знавці права», в рамках якого відбулися - юридичний марафон, конкурс «Юридична консультація», «Юридичний семафор».

Крім того, щорічно в бібліотеках системи проводяться заходи, присвячені черговій річниці Конституції та відзначенню Дня Незалежності України: години права «Наш закон – наша сила», «Право в нашому житті», презентації книжкових виставок «Незалежна моя Україна», «Законодавство України: реалії та перспективи».

Слід відмітити те, що відділ обслуговування дітей ЦРБ проводить роботу на правову тематику і в оздоровчих таборах. Під час літніх канікул в оздоровчому закладі «Дружба» проведено: спортивно-ігрову програму «Конституція України. Чи повинні ми її знати?», бесіду «Звуть закон цей в Україні - Конституція країни».

Робота з допризовною молоддю в центрі уваги бібліотек регіону. Юнаки постійно знайомляться з військовим правом і для них проведено цикл заходів «Захист рідної землі – твій обов’язок і право». В бібліотеках системи традиційними стали зустрічі допризовної молоді з юнаками, які повернулися із Збройних Сил України.

Складовою правовиховної роботи бібліотек є популяризація літератури з питань етики, пропаганди здорового способу життя. Так, у відділі обслуговування дітей ЦРБ практикують коментовані читання на теми «Моє і наше», «Навіщо потрібні правила школярам?». Змістовним був цикл бесід «Виховуємо в собі людину». Для учнів гімназії-інтернату проведено урок права «Неповнолітній: взаємозв’язок прав і відповідальності». Повчальною виявилась бесіда для учнів 8 – 9 класів ЗОШ № 2 «Кримінальна відповідальність неповнолітніх».Працівники відділу допомагають читачам-дітям розрізняти зв'язок між моральними нормами і законом, у цьому допомагають рольові ігри «Подорож країнами Закону, Права і Моралі», «З героями казок по статтях Конвенції».

Бібліотеки-філії активно співпрацюють з дільничними інспекторами міліції. За їх участю проводяться зустрічі, круглі столи. Так, багато молоді зібралося у Войнівській бібліотеці-філії під час круглого столу «Шкідливі звички – шлях у безодню», де виступили з попереджувальною бесідою дільничний інспектор І. В. Сидоренко, медичні працівники, правоохоронці.

Бібліотеки системи пов’язують правове виховання з сімейним. Правові знання бібліотечні працівники розповсюджують серед батьків та вчителів. Для цієї категорії проведено День інформації «Жінка. Право. Закон», в програмі:


  • Презентація книжкової виставки «Жити за законами держави»;

  • Правова бесіда «Жінка і закон»;

  • Турнір «Знати, розуміти, виконувати»

  • Прес-діалог «Знання і повага прав людини – шлях до взаємопорозуміння»;

  • рольова гра «Подорож сімейним кодексом».

Пізнавальним був загальносистемний тиждень правових знань, присвячений Дню матері та Міжнародному дню родини, що проводився спільно з міськрайонним управлінням юстиції. В програмі:

  • презентація книжкової виставки «Держава. Право. Суспільство»;

  • гра «Прокурори і адвокати»;

  • година спілкування «Неповнолітні: взаємозв’язок прав і відповідальності»;

  • Брейн - ринг «Іменем закону»;

  • дискусійна година «Права людини в Україні: міфи та реальність»;

  • гра – подорож «Закон – путівник по життю»;

  • вікторина «Чи знаєш ти свої права?»;

  • конкурс «Молодь і право» та ін.

Правова діяльність Новопразької № 2, Новопразької центральної та Протопопівської бібліотек - філій тісно поєднується з народознавством, краєзнавством, екологією. Так, молодші читачі Новопразької центральної бібліотеки брали участь у циклі бесід «Охорона природи – твоє право і твій обов’язок», а старшокласники з Протопопівки здійснили еко-правову мандрівку «Заглянь у природу нашого села», яку організувала бібліотека за такими маршрутами:

І. У природи є свої права (ознайомлення юнаків та дівчат з законодавчими актами охорони природи);

ІІ. Заповідний – значить захищений законом (зупинка біля Ландшафтного заказника «Велика і Мала скеля»);

ІІІ. Тривожний сигнал (презентація книжкової виставки «Проблеми. Природа і закон»).

Чільне місце у правовиховній діяльності належить художній літературі. У практику роботи бібліотек ввійшло обговорення художніх творів з ігровими елементами, зокрема в ЦРБ (відділі обслуговування дітей) проведено цикл заходів «Правова асамблея книжкових героїв» для різних вікових категорій. Учасники заходу разом з героями казок потрапляли в різні складні ситуації та визначали, які права порушувалися. Організовуються правові вікторини та презентації улюблених детективних та пригодницьких творів.

Бібліотеки-системи беруть активну участь у щорічній акції «16 днів проти насильства», в рамках якої організовується цикл заходів до Дня прав людини. Так, цього року під час акції було презентовано книжкові виставки: «Іменем закону», «Молодь і право», «Право людини: знати, розуміти, захищати». Крім того, проведено інформаційну годину «Права підлітків», диспут «Молодь. Закон. Право», тренінг «Права. Право. Сім’я».

Окремим напрямком правовиховної діяльності бібліотек є робота з «важкими» підлітками, дітьми з групи ризику. Ведеться банк даних дітей та підлітків, схильних до правопорушень. Така категорія читачів залучається до участі в масових заходах, роботі клубів за інтересами.

Цікавий досвід роботи з питань права набутий в діяльності клубів за інтересами: «Берегиня» (Войнівська бібліотека-філія), «Світ родини» (ЦРБ), "Підліток" (Щасливська бібліотека – філія), на засіданнях яких проводяться читацькі дискусії "Щастя – реальність чи ілюзія", "Якою повинна бути сучасна молодь", діалоги "Я і мої права", "Мої права – обов’язок інших", "Як зберегти сім’ю від руйнування", проблемні бесіди «Як заснувати власну справу», круглий стіл «Важка доля – хто винен», де з учнівською молоддю та батьками спілкуються психологи, юристи, правоохоронці.

Бібліотеки системи координують діяльність з правоосвітньої роботи із закладами та установами інших систем і відомств, громадськими організаціями, зокрема: Олександрійським гендерним інформаційним центром, Олександрійським районним благодійним інформаційно-консультативним центром, Олександрійською сільськогосподарською дорадчою службою, тісно співпрацюють з місцевими органами влади, тримають міцні зв’язки з широкою громадськістю. Працюють у співдружності з відділом сім’ї, молоді та спорту, районним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службою у справах неповнолітніх, кримінальною інспекцією, відділом освіти, міськрайонним управлінням юстиції райдержадміністрації.

Дієву допомогу бібліотекам системи надають члени міськрайонної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, яка діє на підставі Положення про районну МКМР.

Методичним відділом центральної районної бібліотеки проведено творчі лабораторії, тренінги, семінар-практикум «Бібліотека як центр правової освіти населення», на якому консультативну допомогу з питань правовиховної роботи надавав заступник начальника міськрайонного управління юстиції О. О. Матроні.

Методичні дні проводяться за участю працівників міськрайонного управління юстиції та відділу у справах неповнолітніх райдержадміністрації, де бібліотечні працівники знайомляться з лекціями на правову тематику. Для бібліотек системи розроблено методичні поради «Бібліотеки і правове виховання населення», вивчено, узагальнено та розповсюджено досвід бібліотек системи «Увага! Досвід», «Запровадьте у себе!».

Бібліотеки регіону в своїй роботі активно використовують засоби масової інформації .

Отже, бібліотекарі завжди у творчому пошуку нових форм і методів роботи на допомогу правовій освіті населення.


* * *
Відгуки користувачів бібліотек Олександрійської районної ЦБС на проведені масові заходи з правової тематики:
Титаренко Сергія, учня 11 класу Войнівської ЗОШ І-ІІІ ст
Сільська бібліотека організувала для учнів 10-11 класів Войнівської школи круглий стіл «Шкідливі звички – шлях у безодню». Учасниками були: бібліотекар Гоголєва В.К., дільничний інспектор Сидоренко І.В., оперуповноважена райвідділу міліції по справах неповнолітніх Дахно Н.О., завідуюча ФАПом Цьома Л.Б.

З виступу учасників круглого столу я більш досконало дізнався про поширення шкідливих звичок у суспільстві. Зрозуміло, що тютюн впливає на кровоносні судини, алкоголь затьмарює розум і вбиває, а під дією того ж алкоголю і наркотиків поступово людина потрапляє до злочинного середовища.

З прикладу життя молодих людей, дітей, які проживають у нас в районі, які були наведені компетентними виступаючими дійсно можна побачити до чого призводять шкідливі звички.

І я зрозумів, що треба вчасно сказати слово «Ні!», прийняти самостійно рішення про дотримання здорового способу життя, відмову від вживання алкоголю, тютюну і наркотичних засобів.

Такі заходи, на мою думку, допомагають нам, юнакам і дівчатам, глибше зрозуміти важливість цих проблем.
18.06.2008р.

* * *
Слебика Василя,



студента ІІІ курсу Олександрійського технікуму Білоцерківського

державного аграрного університету

на годину права «Історія державних символів»
Олександрійська центральна районна бібліотека ім. Д.І.Чижевського є давнім партнером нашого технікуму у правовому вихованні. Проводиться багато цікавих масових заходів із залученням фахівців відповідного профілю.

Завдяки вмінню бібліотекарів і спеціалістів міськрайонного управління юстиції заходи з права є особливо вдалими і актуальними.

Особливе зацікавлення викликав виступ провідного спеціаліста міськрайонного управління юстиції Кузьміної Юлії Володимирівни про те, що Україна високорозвинена держава, що має свою історію, культуру, мистецтво.

Вважаю, що все почуте сприяло розширенню і поглибленню моїх знань з державотворення України.


27.06.2008 р.

* * *


Вибрика Сергія , студента ІІІ курсу Олександрійського технікуму

Білоцерківського державного аграрного

університету
Працівниками Олександрійської ЦРБ ім. Д.І.Чижевського для студентської молоді проведено виховну годину "Право на життя". Справжню зацікавленість викликав виступ бібліотекарів про проблему прав людини, яка стала об’єктом міжнародних відносин в ООН і що 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію прав людини.

Цей захід дав мені багато потрібної інформації, за що я щиро вдячний бібліотекарям.


14.05.2008 р.

* * *
Давидова Олександра,



учня 11 – Б класу Новопразького НВК

на турнір правознавців
Все актуальніше постає перед кожною людиною необхідність знати закони нашої держави. На уроках права ми вивчали термінологію, основи конституційного права та основи галузевого законодавства України.

Турнір правознавців цікавий був тим, що необхідно миттєво відповідати на запитання юридичного марафону, консультувати інших, як вийти із складної ситуації. Але найбільш мені сподобався юридичний семафор та правове трактування народних прислів’їв: «Без дозволу взяв – нікому не сказав» (крадіжка), «Повинну голову меч не січе» (щиросердне зізнання) і т.п.

Наші відповіді показали, наскільки ми ерудовані й кмітливі, як вміємо захистити себе і при нагоді інших, скориставшись знаннями законів України, набутих у школі.
11.02.2009 р.

* * *


Донченко Наталії,

учениці 7 класу Олександрійської гімназії-інтернат
Це не перший захід, який проводять для нас працівники відділу обслуговування дітей ЦРБ ім. Д.І.Чижевського. І ми з однокласниками часті гості в бібліотеці. Беремо участь у районних конкурсах, вікторинах, ранках. Та найбільше мені сподобався захід "Подорож країною право і закону".

Я разом з товаришами з задоволенням грала у гру, яка називалась «Завдання з торбинки». Хоча питання були нелегкими, а проблемні ситуації, з яких потрібно було знайти правильний морально-правовий вихід, викликали інколи складність, та ми з ними впорались. Адже в минулому місяці працівниками бібліотеки та міськрайонного відділу юстиції для нас було проведено цикл бесід правової тематики.

Наша команда впевнено перемогла в ігровому конкурсі «Дешифратор» (Ми отримували вислови, зашифровані цифрами, за порядковим номером букв алфавіту).

Були й інші цікаві ігри: «Добридень!», «Пропущена літера», в яких ми із задоволенням брали участь. Нам було цікаво й весело. Адже в ігровій формі ми перевірили свої знання, отримали багато нової інформації. Зробили для себе певні висновки. І, головне, зрозуміли, що: «Немає прав без обов’язків, а обов’язків без прав».

Велике спасибі бібліотечним працівникам за цікавий і повчальний захід
26.03.2009 р.

* * *
Колектив працівників Олександрійської центральної районної бібліотеки

ім. Д. І. Чижевського

Твоє право,

твій обов’язок

(подорож-екскурс)


У читальній залі оформлена виставка-проблема "Молодь. Закон. Право"

Ведучий І: Не меркнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити.

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

Життя іноді подає нам такі уроки, що ми волею-неволею починаємо відстоювати свої права, без яких ми – ніхто. Тому важливо сьогодні знати кожному хоча б ази правової абетки для захисту своїх прав. за висновками всеукраїнського соціологічного опитування 8 % підлітків не знає жодного з прав, декларованих Конвенцією про права дитини. Тільки 3 % дітей впевнені в тому, що їх права виконуються.



Ведучий ІІ: А зараз давайте визначимо коло основних понять, що стосуються даної теми, про яку ми сьогодні з вами будемо говорити.

Верховенство закону - визначальна роль закону в правовій ( юридичній) системі держави, в діяльності вcіx суб’єктів права, насамперед державних органів i посадових oci6.

Ведучий І: Верховенство права - панування права у життєдіяльності громадянського суспільства i функціонування держави.

Забезпечення всією системою державної влади визнання i реалізації вимог права у різних сферах своєї діяльності ( законодавчої, виконавчо - розпорядчої, судової), а також в ycix сферах політичного i суспільного життя. (Юридична енциклопедія . Т.1.-К.,1998.-С.341)



Ведучий ІІ: Громадянин - фізична особа, правовий статус якої обумовлений її належністю до громадянства певної держави.(Там же, с. 641)

Ведучий І: Людина - вищий ступінь розвитку живих організмів на землі суб’єкт суспільно-історичної діяльності й культури.

Ведучий ІІ: Особа - людина в системі суспільних зв’язків i відносин. Поняття «особа» використовується для позначення людини - учасника суспільних відносин i свідомої діяльності (Там же. Т. 4 К., 2002.- С. 351)

Ведучий І: Немає єдиного чіткого визначення щодо поняття «Права людини». Цей термін використовується для визначення широкого спектру прав – від права на життя до права на культурну самобутність. Вони включають всі елементарні передумови існування, відповідного людській гідності. Поняття права людини формувалися протягом багатовікової історії людства. Ще за часів стародавньої Греції, філософи стверджували:

«Права не є конкретними привілеями

Громадян у конкретних місцях,

Але є чимось, наданим людській істоті,

де б вона не була, вже на підставі того,

що вона є людською і розумною».

Ведучий ІІ: Життя людини, її гідність ігнорувалися, порушувалися протягом всієї історії. Ідея сформувати основні права виникла з потреби захистити людину від використання державної влади.

Права людини належать кожній людині вже тому, що вона народилась людиною. Їх не можна купити, заробити чи успадкувати. Тому права людини – це «природні права», які належать кожній людині, без винятків.



Ведучий І: Права людини подібні броні: вони захищають нас.

Ведучий ІІ: Вони подібні правилам, оскільки говорять нам, як можна себе поводити.

Ведучий І: Вони подібні суддям, тому, що ви можете до них закликати.

Ведучий ІІ: Вони подібні природі, тому що їх можна попирати.

Ведучий І: І подібні духу, тому, що їх неможливо зруйнувати.

Ведучий ІІ: Подібно часу вони стосуються всіх нас: і багатих і бідних, старих і малих, високих та низькорослих. Пропонують нам повагу і вимагають, щоб ми ставились з повагою до інших.

Ведучий І: Вони подібні добру, правді та справедливості, ми розходимось у їх визначенні, але, побачивши, впізнаємо їх.

Ведучий ІІ: До Другої світової війни права людини рідко були темою для обговорення у міжнародній політиці. Більшість держав систематично порушували ці права. Це турбувало багатьох людей, але все таки не вважалися законною підставою для міжнародних дій. Першим кроком у цій справі був Нюрнберзький процес над військовими злочинцями (1945–1946 рр.), на якому проти нацистських лідерів висувались безпрецедентні на той час звинувачення в злочинах проти людства.

Ведучий І: Проблема прав людини дійсно стала об’єктом міжнародних відносин, принаймні, в Організації Об’єднаних Націй (ООН). Преамбула Статуту ООН містить намір «знову підтвердити віру у невід’ємні права людини». Стаття 1. говорить про «заохочення поваги до прав людини і до невід’ємних свобод» як про одну з основних цілей організації. ООН швидко почала розробляти міжнародні стандарти прав людини.

Ведучий ІІ: 9 грудня 1948 року Конвенція про запобігання злочину геноциду та покарання за нього була відкрита для написання.

Наступного дня Генеральна Асамблея ООН одностайно ухвалила Загальну декларацію прав людини, Згідно з цією декларацією людина має право на:

- життя;

Ведучий І: - захист від катувань та жорстокого поводження;

Ведучий ІІ: - свободу та особисту недоторканість;

Ведучий І: - свободу релігій та віросповідання;

Ведучий ІІ: - доступ до інформації;

Ведучий І: - свободу вираження поглядів;

Ведучий ІІ: - право на освіту;

Ведучий І: - право на охорону здоров'я та медичну допомогу;

Ведучий ІІ: - дотримання екологічних прав;

Ведучий І: - оcновні проблеми порушення прав людини у випадках домашнього насильства;

Ведучий ІІ: - дотримання прав людей з особливими вадами в Україні.

Ведучий І: Ці та багато інших вольностей були закріплені декларацією. І про них нам всім варто знати, щоб захищати свої права. Є ще багато міжнародних правових актів, щодо прав людини, але про них ми поговоримо пізніше.

А зараз ми пропонуємо вам відповісти на запитання, взяти участь у так званому «Мозковому штурмі»:


Ведучий ІІ: Які ви знаєте документи в галузі прав людини?

Французька Декларація прав людини і громадянина

(Проголошена національними зборами Франції, 1789 рік)

Біль про права Сполучених Штатів Америки

Хартія прав людини – складається з 3 міжнародних правових актів:

Загальної Декларації прав людини, що затверджена і проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року,

Міжнародного Пакту про економічні, соціальні і культурні права та

Міжнародного Пакту про громадянські і політичні права (обидва датуються 19 грудня 1966 р.).

Ведучий І: Що таке агресія?

Агресивність – хвороблива властивість особи, яка проявляється в заподіянні шкоди, завданні болю, нападі на кого-небудь.

Агресія – неспровокований збройний напад однієї держави на іншу з метою загарбання її території, ліквідації та обмеження її незалежності.

Ведучий ІІ: Наведіть приклади злочинів проти миру та людяності, а також приклади боротьби світового співтовариства з ними.

(голодомор, геноцид, підготовка чи ведення війни, вбивства, тортури, захоплення в рабство, поневолення, переслідування за політичними, расовими чи релігійними ознаками, агресія віднесені до міжнародних злочинів).



Ведучий І: Що таке дискримінація?

Дискримінація – обмеження або позбавлення прав певних категорій громадян за расовою або національною належністю, політичними або релігійними переконаннями.

Ведучий ІІ: Що таке депортація?

Депортувати – вислати за межі держави.

Ведучий І: Пригадайте з історії приклади дискримінації та депортації.

(Переселення народів за часів Сталінізму…)



Ведучий ІІ: Що таке народовладдя? (Демократія)

Ведучий І: Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? (Так)

Ведучий ІІ: У скільки років наступає кримінальна відповідальність неповнолітніх? (у 16 років)

Ведучий І: Основний закон України? (Конституція)

Ведучий ІІ: Особа, що надає юридичну допомогу громадянам. (Адвокат)

Ведучий І: Хто прийняв Конституцію України? (ВРУ)

Ведучий ІІ: Що є головним обов’язком держави?

(Утвердження та забезпечення прав і свобод людини)

Ведучий І: Суспільно-небезпечний вчинок. (Злочин)

Ведучий ІІ: Від імені кого прийнята Конституція? (Українського народу)

Ведучий І: Назвіть найважливішу правову пам’ятку часів державності Київської Русі та її автора. («Руська правда» Ярослава Мудрого)

Ведучий ІІ: Отже, ми продовжуємо далі наш екскурс в історію розвитку прав людини і, зокрема, звернемо увагу на законодавчу базу з цього питання щодо України.

Першими міжнародними документами, що були ратифіковані Україною були Міжнародний Пакт про економічні, соціальні і культурні права та Міжнародний Пакт про громадянські і політичні права.



Ведучий І: Не можна забувати й про головний закон нашої держави – про Конституцію. Вона містить широкий перелік прав і свобод людини і громадянина. Із 161 статті – 48 статті – присвячено правовому статусу особи.

Ведучий ІІ: Забезпечення прав і свобод людини визначає розвиток більшості країн на шляху політичної демократії, економічного прогресу та співробітництва, виступає одним з основних завдань процесу реформування українського суспільства, що набуває особливого значення у контексті європейської інтеграції України.

Ведучий І: У світовій практиці по-різному сприймали і втілювали ідею народного суверенітету в реальному політичному житті. Наприклад, Конституція США 1787 року встановлювала майновий ценз, який позбавляв виборчих прав білих бідняків та жінок. Ці заборони згодом були скасовані.

Однак, просто мати права недостатньо, треба їх знати.



Ведучий ІІ: Тож запрошуємо вас взяти участь у Мозковому штурмі

1. «Навіщо знати людині свої права?»

Варіанти можливих відповідей:



  • для уникнення ситуацій їх порушення;

  • для можливості захисту;

  • для відновлення порушених прав;

  • для поваги прав інших людей;

  • для того, щоб мати високий рівень правової культури.

Ведучий І: Дешифратор

Команди отримують по одному вислову, зашифрованому цифрами за порядковим номером букв у алфавіті.



1. Мораль – це правила поведінки людей.

17 19 21 1 16 31 – 27 7 / 20 21 1 3 11 16 1 / 20 19 3 7 6 12 18 15 11 / 16 32 6 7 14



2. Немає прав без обов’язків, а обов’язків – без прав.

18 7 17 1 8 / 20 21 1 3 / 2 7 10 / 19 2 19 3 33 10 15 12 3, / 1 / 19 2 19 3 33 10 15 12 3 – 2 7 10 / 20 21 1 3



Ведучий ІІ: Які ж організації встановлюють і захищають наші права на Україні?

  • Міжнародний комітет захисту прав людини;

  • Українська Гельсінська спілка з прав людини в Україні;

  • Представництво ООН в Україні;

  • Суди всіх рівнів;

  • Прокуратура міста, району;

  • Військова прокуратура.

Ведучий І: Гра «Право в казці».



Ведучий ІІ: У вітчизняній юридичній науці питання міжнародно-правового регулювання прав та свобод людини досить широко аналізуються і торкаються в основному актів ООН, при чому переважно тих, які ратифіковані Україною. Останнім часом підвищився інтерес до вивчення права Європейського Союзу.

Ведучий І: У рамках Ради Європи прийнято чимало міжнародних конвенцій та інших угод, більшість з яких пов’язана з правами людини, зокрема:

- Європейську конвенцію про захист прав та основних свобод людини 1950 року, яка є найбільш значимим та ефективним з чинних міжнародних документів. Її визначено найбільш досконалим у світі документом з прав людини. На сьогодні її підписала 41 держава.



Ведучий ІІ: - Європейську соціальну хартію 1969 року,

- Рамкову конвенцію про захист національних меншин 1995 року

є Європейська конвенція про захист прав та основних свобод людини, а зараз ми розглянемо декілька ситуацій і допоможе нам у цьому наша гостя __________________________, а вам необхідно визнати, які права було порушено в тій, чи іншій ситуації.

Ведучий І: Дві подруги, 8-класниця Таня та 10-класниця Оля, захопилися сучасною музикою. Прослуховуючи записи музичних творів, виставляють акустичні колонки магнітофона на вікно, незважаючи на пізній час. Коли декілька мешканців багатоповерхового будинку почали робити зауваження, то подружки оцінювали це як посягання на свободу їхнього дозвілля… і ось фінал: дівчат разом з батьками викликають у кримінальну міліцію в справах неповнолітніх.

(Порушення прав мешканців будинку).

Ведучий ІІ: Двоє учнів на перерві побилися. Наступного дня батько одного з хлопців прийшов відстоювати права сина, він побив хлопця. (Якщо у хлопця вищий ступінь тяжкості – це кримінальна відповідальність; низький ступінь тяжкості – адміністративна відповідальність.)

Ведучий І: В гастроном «Україна» прийшов 14-річний Андрій влаштуватися на роботу. Своє бажання працювати мотивував важким матеріальним становищем. Чи отримає Андрій роботу?

Ведучий ІІ: 5-річного Ромчика, який гуляв біля будинку, покусав собака, якого господар вивів у двір. Батьки хлопчика зажадали відшкодування моральної шкоди і затрат на лікування. Господар відмовився виконати цю вимогу. Яка ваша думка з цього приводу?

Можливо у вас є ще запитання до нашого гостя. (Запитання). (Відповіді). А завершити нашу зустріч хочеться такими словами:


Ведучий І: Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вирію зустріти.



Ведучий ІІ: Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.




Використана література:

  • Великий енциклопедичний юридичний словник. – К., 2007. – 992 с.

  • Знай закон змолоду// Позакласний час. – 2008. – № 9. – С. 86.

  • Іванова Н. Жити за законами держави//Позакласний час. – 2007. - № 6. – С. 18 – 19.

  • Куксенко С.І. Юридичний брейн-ринг // Позакласний час. – 2008. – № 9. – С. 90-92.

  • Лисенков С.Л. Основи правознавства. – К., 2000. – 391 с.

  • Юридична енциклопедія: В 6-ти т.- К.: Укр. енцикл.

Т. 1:А-Г.-1998.-672 с.:іл.

Т.2.:Д-Й.-1999.-741 с.:іл.

Інформаційне видання

Знати, поважати, виконувати


Укладач:

Настояща Любов Іванівна

Комп'ютерна верстка і дизайн: Боровська Світлана Іванівна,

Лободюк Антоніна Анатоліївна


Кіровоградська обласна бібліотека для юнацтва ім. О. М. Бойченка

25006 м. Кіровоград

вул. Декабристів, 6/15

тел.: 22-77-93

http//www.lib.kr.ua

e-mail:bbojchenkametod@yandex.ru


Наша адреса:

ОЮБ ім. О. М. Бойченка

вул. Декабристів, 6/15

м. Кіровоград

25006


Телефон/факс: 22-74-45

e-mail:bbojchenkametod@yandex.ru

bbojchenkametod@yandex.ru
сайт: www.lib.kr.ua
Працюємо щодня

з 9.00 до 18.00


Вихідний день - субота



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка