Україна єдина країна



Скачати 102.59 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір102.59 Kb.
Управління освіти, молоді та спорту

Баришівської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет Баришівської районної ради

УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА


ПЕРШИЙ УРОК

3 клас

Підготувала:

вчитель початкових класів

Чесніша Катерина Григорівна

2014

Тема: Україна – єдина країна

Мета: формувати в учнів розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави. Формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну.

Обладнання: плакат «Україна – єдина країна», великі кольорові букви слова «Україна», плакати з назвами областей, різнокольорова крейда, картинки з красивими видами України, історичними місцями, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель.

Доброго дня вам, діти!

Рада всіх я вас вітати!

У році новому

Здоров’я, радості, добра та успіхів

Усім я хочу побажати!



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель.

Золотавий вечір впав на тихі верби,

Солов’їна пісня ллється вдалині,

І мрійлива річка між гаями в’ється –

Все це - Україна. Все це - я і ти!

«Головоломка»

Наш урок присвячений рідній Батьківщині. Він незвичайний, бо передбачає, що ми здійснимо цікаву подорож. Нас чекають такі маршрути:



Маршрут 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.

Маршрут 2. Державні символи України.

Маршрут 3. Народні символи держави.

Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.

Маршрут 5. Українці – захисники своєї країни.

Маршрут 6. Народна скарбничка.

Маршрут 7. Поради Президентові України.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Учитель. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава - Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.

- Що ж означає вислів «Україна - суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)

- А ще Україна - демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи - конституційний лад.

2.«Криголам». Букви розташовані по колу, як вінок, слова записуються, ніби стрічки до вінка різнокольоровою крейдою.

У – унікальна

К – красива

Р – рідна

А – активна

Ї [й] – єдина

Н – найкраща

А - артистична



Коментар: підбираючи слово на букву ї пояснюємо, що буква позначає два звуки, перший звук [й], згадуємо, які ще букви позначають два звуки. Далі пропонуємо дібрати слово на букву є.

3.Слухання вірша. Читають підготовлені учні.

УКРАЇНІ
Україно,


Ти - сонце весняне,
Моя рідна, моя золота...
Твої древні задумані храми,
Старовинні чудесні міста –
Ніби в казці, де час зупинився,
Щоб усе, що було, пригадати:
Тихі співи і танці вогнисті,
Щебетання в садку біля хати,
І тумани, і роси краплисті,
І героїв славетних життя, -
І мале босоноге дитя,
Що біжить радо з піснею в поле
І сміється, хоч ніженьки коле!..
Я. Черняк

4.«Ланцюг асоціацій»

- Що для вас Україна? Що уявляєте промовляючи слово Україна?



5.Робота з картою. Назвати і показати столицю України, великі ріки.

ІV. Організація навчальної діяльності.

Маршрут 1.

Ознайомлення зі сторінками уявної книги про Україну «Україна – єдина країна». (Презентація, слайд 1)



Маршрут 2.

Державні символи.

Гімн - головна пісня країни (слайд 2). Повторення правил поводження під час звучання гімну. Співання гімну стоячи.

Прапор – що ви знаєте про кольори прапора? (слайд 3) Відповіді дітей, уточнення вчителя.

Прапор наш, як літо,


В сонці майорить.

По долині – жито,

По горі – блакить.
Д. Павличко
Герб – тризуб. Різні теорії походження і значення знака: магічний знак, оберіг, знак Володимира Великого, триєдиний бог, сокіл, якір, слово «воля» тощо.

Тризуб, немов сім'я єдина,


Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.

В. Паронова

Маршрут 3. Народні символи держави (слайд 4).

Учень-екскурсовод 1. Майже в усіх народів є улюблені рослини- символи. У нас це верба, калина, барвінок. Про це говорить прислів’я: «Без верби і калини нема України».

Калина - символ кохання, краси, щастя. Навесні вона вкривається білим цвітом, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю; нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.



Учень-екскурсовод 2. Почувши слово «Україна», зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю в полі... Можливо, ви чули пісню «В кінці греблі шумлять верби»? Окрім краси, верба дає багато користі. Вона, ніби позначка води на землі. Тому й копають криниці під вербою, бо на сухому місці це дерево ніколи не росте.

Учень-екскурсовод 3.

Легенда про барвінок

Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді квітка звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Але богиня не була всесильною - не могла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй назву «вінка», що означає «перемога». І відтоді люди почали вбачати в барвінкові цілющу силу, яка перемагає тяжкі недуги. За це люди подарували рослині свою любов.

Маршрут 4. Мій край - моя історія жива.

Учень-екскурсовод 1. На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України - це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі.

- Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький - Байда, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк.(слайд 5)

- Кого із зображених людей ви впізнаєте? Що про них знаєте?

(Потім коротко розповідає про даних українців):



Володимир Великий – Великий князь Київський, охрестив Київську Русь, першим почав чеканити монети.

Ярослав Мудрий – син Володимира, уклав збірник законів, при Софійському соборі заснував школу і бібліотеку, почав переклад книг з інших мов, Київська Русь досягла найвищого розвитку.

Богдан Хмельницький - Гетьман Війська Запорозького, український військовий, державний діяч, захищав незалежність України.

Учень-екскурсовод 2. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.(слайд 6)

Григорій Сковорода – відомий український поет, педагог, мудрець. 30 років мандрував по Україні, допомагав бідним, навчав простих людей, його називали «речник великої правди».

Тарас Шевченко – великий український поет і художник.

Леся Українка - українська письменниця, перекладач, культурний діяч.

- Яких ще українських письменників, поетів, видатних людей ви знаєте?



(слайд 7)

Микола Амосов – відомий український лікар, вчений, кардіохірург.

Сергій Корольов – український вчений, конструктор перших штучних супутників Землі і космічних кораблів.

Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.

Учитель. Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів - суверенність країни.

«Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», - писав О. Довженко.

Творити добро - це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати кожному з нас.


  • Музична сторінка. Слухання пісні «Мій рідний край»,

Сл. А. Гладенької, муз. А. Козерчук, співає Світлана Весна.

Маршрут 5. Українці – захисники своєї країни. (слайд 8, 9)

Розповідь вчителя про те, що українці завжди вставали на захист своєї Батьківщини і часто ціною власного життя боронили її, про сучасні події в Києві на Майдані, в Криму, на Донбасі. Перегляд фотографій.



  • Хвилина мовчання.

  • «Молитва за Україну» (відео)

Маршрут 6. Народна скарбничка.

Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст.)

Батьківщина - мати, ... (умій за неї постояти.)

Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні.)

Добре тому, ... (хто в своєму домі.)

Що країна, ... (то родина.)

За рідний край ... (життя віддай.)

Всюди добре, ... (а вдома найкраще.)

Кожному мила ... (рідна сторона.)

Маршрут 7. Поради Президентові України.

Учитель. Кожен громадянин держави може звернутися до Президента України. Отже, у вас є сьогодні така нагода.

(Учні пишуть побажання Президентові України.)



Учитель. У І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя». Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна - це ...»

Метод «Незакінчене речення».

Висновок (слайд 10)

- Кожний українець повинен бути справжнім громадянином своєї країни: любити її, захищати, робити багатшою і красивішою.



V. Закріплення матеріалу

  • Робота над віршем

В Україні живу
В Україні живу, де Полісся й Карпати,
Стяг єдиний несу, мрію сіяти й жати,
Об’єднати Донбас аж до Чорного моря,
Щоб їх вогник не згас – не було більше горя.
Щоб на новім мості українці зустрілись
І, щоб всі вороги у Дніпрі потопились,
Бо держава у нас, як єдина родина,
Сини й доньки, прошу: Бережіть Україну!
І під стягом своїм заспіває ще доля,
Ми підемо грудьми за єднання і волю,
І кордон наш із рук обніме Україну,
Бо земля для всіх нас, наче матір – єдина!

Віталій Назарук

В нашій країні проживають люди різних національностей, але всі вони громадяни України, вони повинні бути єдиними в любові до рідної Батьківщини. Тож, єднаймося і ми з вами. Діти беруться за руки або кладуть руки один одному на плечі, стають колом. Учитель роздає учням плакати з назвами областей України, в тому числі і Автономної республіки Крим, пояснюючи: хоч поки Крим знаходиться під владою Росії, але офіційно це територія України.


  • Слухання пісні «Україна – це ми», Сл. Ю. Рибчинського, муз. Николо, співає Катерина Бужинська. (Під час звучання пісні можна рухатись по колу).

  • Гра«Мікрофон»

1.Хто автор слів Гiмну України? (Чубинський.)

2. Край, де ви народились, живете i зростаєте. (Батькiвщина.)

3. Знак, що символiзуємiць держави. (Герб.)

4. Людина, яка належить до певної держави, пiдпорядковується законам, перебуває пiд її захистом. (Громадянин.)

5. Столиця України. (Київ.)

6. Найголовнiша пiсня країни. (Гiмн.)

7. Один iз державних символiв. (Прапор.)

8. Якi гори є на територiї України? (Кримські, Карпати.)

9. Назвiть найвищу гору Карпат? (Говерла, 2 061 м.)

10. Які моря є на територiї України? (Чорне, Азовське.)

11.Яка найбiльша рiчка? (Дніпро.)

12. Основний закон України. (Конституцiя.)

13.Державна мова України. (Українська.)

14.Найголовнiший майдан нашої країни. (Майдан Незалежності.)

15.Кого називають Кобзарем України? (Т.Г.Шевченка.)

16. Що святкують українцi 28 червня? (день Конституції.)

17.Як називається наш герб? (Тризуб)

18.Які кольори має український прапор? (Синій, жовтий)

19.Рослини – символи України? (Верба, калина)

20.Птах – символ України? (Лелека, бусол, чорногуз)



VІ. Підсумок уроку.

Учитель. Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй розум і серце.

Ви - юний цвіт нової України,

У ваші очі дивиться народ.

Верстати шлях вам суджено єдиний:

Під кольорами сонця й неба сині –

Сягнуть в житті небачених висот.



- Що найбільше запам’яталась на уроці? Які висновки зробили для себе?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка