Українська література



Скачати 204.44 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір204.44 Kb.


Тема уроку

Українська література

М.Коцюбинський «Дорогою ціною».

Характеристика образів Остапа і Соломії.

Теорія літератури. Значення пейзажу.



Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна)

  • охарактеризувати образи головних героїв твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною»; дослідити, як випробування гартують характер людини, як відбувається боротьба проти будь-якого насильства; вчити дітей осмислювати вчинки персонажів, визначати роль пейзажу у творі;

  • розвивати вміння робити власні висновки, аналізувати вчинки героїв; розвивати емоційний інтелект, увагу, пам'ять, світогляд;

  • виховувати волелюбність, мужність, зневажливе ставлення до жорстокості і зла.

Тип модуля

1 – адаптивно-перетворюючий модуль

2 – адаптивно-перетворюючий модуль

3 – змістовно-пошуковий модуль


Основні терміни і поняття для вивчення

Образ у художньому творі, композиція твору, різновиди пейзажу (сталий і статичний), алгоритм аналізу пейзажу в художньому творі

Обладнання

Підручники з української літератури; зошити; портфоліо з української літератури, портрет М.Коцюбинського; «вільні» плакати до образу Соломії та Остапа; учнівські малюнки «Яким я уявляю героя (героїню) твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною»?»; маленькі кольорові кола з оцінками для рейтингу найкращого малюнка до твору; листи кожному учню із зазначенням індивідуальної мети уроку для кожного; листи рефлексії; фрагменти аудіо та відеозаписів уривків повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»; інтерактивна дошка, комп’ютерна презентація до уроку.

Форми роботи

Гендерні завдання (у зв’язку з аналізом жіночого і чоловічого образів); кооперативне навчання (у парах, у групах); індивідуальні завдання; цифровий літературний диктант (підготовлений учнем); за вибором творче домашнє завдання.

Методичні прийоми мотивації навчання

Лист кожному учню із зазначенням мотивації, запрошення до співпраці, мети уроку для кожного індивідуальної, а також із зазначенням особистого «секретного завдання»; прийом «Літературне лото» за цитатами з твору; самооцінювання, взаємооцінювання.

Клас

8

Література

Громовий В.В.. Мультимедійний посібник для тих, хто вчить, і для тих, хто вчиться! Школа, яка НЕ школа – Випуск 1. – 2008 р.

Селевко Г.К.. Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т. 2. М.: НИИ школьных технологий. – 2006. – 816 с. (Серия «Энциклопедия образовательных технологий»)

Аніскіна Н.О.. Науковий супровід експериментально-дослідної роботи Школи майбутнього // Педагогічна скарбниця Донеччини. – 2008 р. - №1. – С. 15 – 19

Чернишов О.І.. Школа майбутнього як інноваційний ресурс розвитку освіти // Педагогічна скарбниця Донеччини. – 2008 р. - №1. – С. 7 – 9

Голубців Л.В.. Московська Школа майбутнього. – М.: Пушкінський інститут. – 2007. – 360с.

Лернер П. Новое содержание образования: повседневное знание становится основным // Народное образование. – 2008. - №7.- С.165-172.




Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы

Конец формы


Перебіг І міні-модуля
І. Організаційний момент.

Доброго дня! Рада всіх вітати на уроці. Впевнена, що ми гарно попрацюємо і покажемо на що здатні. Як завжди буде багато цікавих видів робіт, з якими ви, я думаю, успішно впораєтесь.


ІІ. Повідомлення теми, мети уроку .

Визначити тему сьогоднішнього уроку ви зможете, якщо правильно розшифруєте поданий ребус. Кожній цифрі відповідає порядковий номер літери українського алфавіту. Працюємо в парах.

Запис на дошці:

1 слово: 26 1 21 1 15 23 7 21 11 22 23 11 15 1 (характеристика)

2 слово: 19 2 21 1 10 12 3 (образів)

3 слово: 20 16 3 12 22 23 12 (повісті)

- Отже, тема уроку: «Характеристика образів повісті…». Яку повість ми зараз вивчаємо? (М.Коцюбинський «Дорогою ціною»)


  • Підніміть, будь ласка руку ті, хто любить отримувати листи або СМС повідомлення? Я сама також дуже люблю спілкуватись за допомогою писемного мовлення і саме тому сьогодні мету уроку я вирішила не оголошувати вголос, а повідомити кожному з вас таємно листом. Дуже сподіваюсь, що прочитавши свої листи, ви допоможете зробити наш урок незабутнім і цікавим. Бо кожний урок – це ще один крок у досягненні мети, яку визначив кожний із вас у своєму портфоліо на початку навчального року. Дуже розраховую на вашу підтримку. Прочитайте, будь ласка, листи.

У листі рефлексії зазначте власну мету сьогоднішнього уроку.


ІІІ. Актуалізація опорних знань .

  • Визначте жанр твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною»? Обґрунтуйте свою відповідь.(Повість) Чому це не оповідання?

  • Нагадайте, будь ласка, композицію повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною».

  • Назвіть головних персонажів повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» (Остап, Соломія). Вивішуються на дошку малюнки Остапа і Соломії.


Перевірка виконання домашнього завдання.

Домашнє завдання на сьогоднішній урок було гендерним. Поясніть, будь ласка, у чому воно полягало. Відповідальними за перевірку домашнього завдання були Юрко і Ярослава. Давайте надамо їм слово для підведення підсумків. (Діти аналізують виконання домашнього завдання однокласниками: Ярослава – д/з дівчат «Щоденник життя Соломії»; Юрко – д/з хлопців «Щоденник життя Остапа»).


ІV. Вивчення нового матеріалу.

Індивідуальним домашнім завданням був підбір епіграфів до образів Соломії і Остапа. Давайте послухаємо як це їм вдалося.



До образу Соломії: вірш Л.Костенко

ДОЛЯ

Наснився мені чудернацький базар:

під небом у чистому полі,

для різних людей,

для щедрих і скнар,

продавалися різні Долі.

Одні були царівен не гірш,

а другі – як бідні Міньйони.

Хто купляв собі Долю за гріш.

А хто – і за мільйони.

Дехто щастям своїм платив.

Дехто платив сумлінням.

Дехто – золотом золотим.

А дехто – вельми сумнівним.

Долі-ворожки, тасуючи дні,

до покупців горнулись.

Долі самі набивались мені.

І тільки одна відвернулась.

Я глянула їй в обличчя ясне,

душею покликала очі…

– Ти, все одно, не візьмеш мене, –

Сказала вона неохоче.

– А може візьму?

– Ти собі затям, –

сказала вона суворо, –

за мене треба платити життям.

А я принесу тобі горе.

– То хто ж ти така?

Як твоє ім’я?

Чи варта такої плати?

– Любов – рідна сестра моя.

А правда людська – наша мати.

І я її прийняла, як закон.

І диво велике сталось:

минула ніч. І скінчився сон.

А Доля мені зосталась.



Я вибрала Долю собі сама.

І що зі мною не станеться, –

у мене жодних претензій нема

до Долі – моєї обраниці
Вірш до розкриття образу Остапа

Я не хочу йти назад,

Я не хочу відступати,

Своїх сліз солоний смак

Більш не хочу відчувати.
Підіймуся я з колін,

Подивлюсь вам уві очі

І тоді скажу все те,

Що ховали сни щоночі!


Розірву оті кайдани

Злих думок і пересудів,

Розчинюся в повітрі -

І від вас, пани, звільнюся!


І розвіюсь вільним вітром

Над ланами та ярами,

Милуватимусь країной,

Дуже звичними речами...


Це є воля, це свобода,

І за неї в боротьбі

Ладен і життя віддати

Цій омріяній меті!
Цифрова літературна вікторина

«Пізнай героя за його висловлюванням»


  1. «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…». (Остап)

  2. «Бунтар… гайдамака! Він мені людей баламутить!». (Пан)

  3. «…Тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані». (Панночка)

  4. «Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа… Прощавай!». (Соломія)

  5. «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…». (Остап)

  6. «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…». (Пан)

  7. «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?». (Соломія)

  8. «Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі… Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде…». (Соломія)

  9. «Шукай тепер, пане, парубка з молодицею… ніхто не бачив, лиш двох парубків стрічали». (Соломія)

  10. «Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли, господи, й завтра.. Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш». (Іван)

  11. «Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!..». (Остап)

  12. «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…». (Остап)

Обміняйтесь, будь ласка, зошитами. Візьміть олівці і перевіряємо цифровий код.



Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.


  1. Соломія

  2. Остап

  3. Пан

  4. Панночка

  5. Іван


Правильні відповіді:

2 3 4 1 2 3 1 1 1 5 2 2

Зараз кожний із вас отримає цитату з тексту, яка характеризує Остапа чи Соломію. Але в цитатах є пропуски, у які треба вписати ім’я героя, характеристика якого надається. А потім визначити, де в структурі тексту ми можемо знайти поданий уривок. Напишіть своє прізвище на аркуші з цитатою, щоб потім помічники могли перевірити чи правильно ви визначили місце вашої цитати в композиції твору. Гра відбувається за принципом «Цифрового доміно», враховуючи літери на початку та в кінці цитат.


Помічники ______________________________________________

(Учні розбирають цитати з розносу)


Цитатна характеристика до образу Остапа
9 « ________, стрункий й міцний, з гарними очима, орлячим носом і темним молодим вусом на засмаленому обличчю… » .13
2 «Хай воно загориться без вогню й диму… Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились, - доводив __________…». 16
16 «Не так мані страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що… Ех, піду, де воля, де інші люди, - доводив __________…». 20
3 «Се одиноке світло серед сонного села було немов останнім «прощавай» рідного закутка, ниткою, що в’язала __________ з батьківщиною, з усім близьким. Але за хвилину віконце згасло, і він почув, як разом із зниклим світлом у його серці щось урвалось і село геть одсунулось од його. _________ непомітно для себе зітхнув…». 29
5 «Дивне почуття охопило груди: замість радості — сильнеє обурення стрепехнуло його істоту. В один момент відчув _________ усі кривди й знущання, які зазнав у покинутому краї, і, твердо упираючись ногами в ногу, на панщизняну землю, він затис кулак і погрозив на той бік річки». 22
18 «Та хіба ___________ сам за весь свій двадцятилітній вік не був лишень панською худобою? Хіба його батько, мати, Соломія, навіть дідусь його, що ходив у Січ, а потім різав панів в Умані,— хіба ж вони не стали такою худобою?». 11
27 «Ті билиці-казки про Січ, козацтво, про боротьбу з панами за волю, яких __________ слухав затаївши дух й не зводячи розжеврілого ока з уст дідових, будили в дитячій голові химерні мрії, вояцький запал». 18
29 «І враз йому зробилось весело і легко. _________ почувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилась по всіх жилах, запрохалась на волю…». 21
23 «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…__________ ». 17
19 «_________ теж не боявся смерті. Йому тільки хотілось перед смертю побачити Соломію». 6
22 «Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею… __________». 7
4 «__________ охоче підіймає сорочку і показує збасаманений синій хребет, де списана, як він каже, його життєпись: «оце ззаду пам’ятка від пана, а спереду, між ребрами, маю дарунок від москаля… кругом латаний… з тим і до Бога піду… ». 19
14 «________ несвідомо піддававсь їй. Він біг за нею, хоч з кожним віддихом і рухом кололо його в грудях і нападали часом млості, а з-під руки, якою він затуляв рану, стікало щось тепле і мокре». 30
8 «___________, властиво, радий був Соломії, лише ота несподіванка збила його з пантелику». 14
13 «________ стояв, вагаючись, але, бачачи молодицину упертість, вийняв ніж, поточив його об камінь і почав обтинати в кружок Соломіїне волосся». 31

Цитатна характеристика до образу Соломії
20 «Далі прокинулась і чую, що все мені противне, все гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне…Пропадай воно все пропадом… _________». 10
17 «Піду і я світ за очі… Все ж за тобою хоч серцеві легше буде… ________». 9
31 «Серце нило в _________ од жалю й тривоги. Їй легше було б, коли куля потрапила до неї». 2
10 «Брешеш, брешеш… — хотіла ________ кинути в лице злому морокові,— вік мій… він буде жити… його не дуже поранено… адже він стільки пробіг…». 3
21 «Зате ________ почула вогкий холод, що проймав її наскрізь. Та вона не хотіла виймати з-під голови в Остапа своєї одежини і тільки скорчилась, щоб хоч трохи зігрітись… Вона не дасть йому загинути…». 8
30 «__________ не мала часу на обережність — комиш бив її по лиці і навіть скалічів ногу. Та то були дрібниці». 24
15 « __________ хотіла швидше знайти Остапа, і тоді вона знов подасться на розвідки, тільки не буде такою дурною, не забуде значити дорогу» КІНЕЦЬ
1 «Їй не так жалко було себе, як Остапа; ________ уявляла собі, як він тепер лежить хворий і самотній у пущі і вигляда її з очеретів. Їй жаль стало молодого змарнованого життя…». 23
24 «Ні, вона не хоче гинути отут! Як тільки на світ займеться і можна буде йти, вона піде просто, просто і буде йти, аж поки дійде до краю. _________ знайде там людей, оддасть їм усі свої гроші, що висять зашиті в торбинці на шиї, і з ними обшукає плавні та знайде Остапа». 5
7 «__________ все йшла. Вона зібрала свою енергію, всю силу волі, всю міць тіла і йшла уперто і завзято з вірою, що її широкі й високі груди зламають усі перешкоди». 28
28 «Люді добрі,— благала __________, стоячи на колінах,— змилуйтесь, прийміть нас до хати… Ви ж бачите — пропадаємо… Чоловіка мого пострелено, він ледве живий, мало не загинули ми в плавнях… Я вам оддячу, я вам одроблю… Візьміть усе, що маю… все… та не кидайте нас… Ось нате…». 4
6 «Однак __________ не тратила надії і навіть не дуже журилась. Молодість брала своє. Коли вони не загинули в плавнях, коли не пропали й досі, то вже тепер не загинуть,— аби Остап швидше вигоївся». 25
11 «Коли тільки річ у грошах,— _______ заставить себе, а роздобуде їх. Вона від рота відриватиме кожен шматок, кожен день складатиме на викуп». 12
26 «_________ була певна, що не дозволить перевезти Остапа за Дунай. Як це станеться, що вона зробить, вона не знала, але певність у тому зростала в ній з кожним днем. Вона ладна піти на видиму смерть, коли цього треба». 15
12 «Приходить смерть. Але вона не дасться. __________ має сильні руки, а до берега недалеко. Вона чує за собою якісь крики». 26
25 «Душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня. Вона сковує його залізом, обвішує камінням, обхоплює холодними руками…Все тяжчим і тяжчим стає воно, все глибшеі глибше пірнає у воду ____________…». 27
V. Підсумок уроку.

  • Поясніть назву повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною».

  • Назвіть імена героїв, яких ми не згадали ще на уроці. (Цигани Гіца та Рада). Чи були вони друзями Остапа і Соломії?

  • Хто, на вашу думку, був найлютішим ворогом наших героїв?


ІІ міні-модуль

Робота в групах
І. Організаційний момент.

Дякую за чудову роботу протягом першої тридцятихвилинки. Сподіваюсь, що зараз ми успішно попрацюємо в групах.


ІІ. Постановка теми, мети міні-модуля.

Пропоную всім уявити себе критиками і спробувати об’єктивно оцінити особистісні якості героїв повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною».



Равлик завдань: у равликові записано речення без відстані між літерами та словами. Діти повинні прочитати речення: «Охарактеризуйте образи головних героїв твору за допомогою побудови павутиння людських якостей».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (робота в групах).

Враховуючи те, що домашнє завдання було гендерним (окремо для дівчат і хлопців), це і стало умовою вашого обיєднання в групи для подальшої роботи. Розподіліть обов’язки: оберіть головуючого, спікера, секретаря та того, хто буде слідкувати за часом.

Дівчата будуть характеризувати образ Соломії, а хлопці – Остапа.
1) АНКЕТА( 7 хв.).

Але для того, щоб характеристика була повною, слід заповнити анкету літературного героя, користуючись текстом повісті та підтверджуючи все цитатами. На заповнення анкети я даю 5 хвилин. До роботи!



Анкета для розкриття образу Остапа,

головного героя з повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»


  1. Прізвище, ім׳я _________________________________________

  2. Місцевість мешкання ___________________________________

  3. Громадянство _________________________________________

  4. Вік __________________________________________________

  5. Сімейний стан ________________________________________

  6. Рідня, яку має ________________________________________

  7. Заповітна мрія ________________________________________

  8. Чи боїться смерті? ______________________________________

  9. Останнє бажання, коли здавалося, що загине____________________________________________________________________________________________________________

  10. Зазначте вид роботи, яку разом із однолітками виконували в дитинстві _____________________________________________

  11. Чи мали справжнє кохання у своєму житті (якщо так, то вкажіть ім’я жінки) _____________________________________

  12. Назвіть імена людей, яких ви вважаєте своїми друзями ______________________________________________________


Анкета для розкриття образу Соломії,

головної героїні з повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»


  1. Ім’я __________________________________________________

  2. Місцевість мешкання ___________________________________

  3. Громадянство _________________________________________

  4. Сімейний стан ________________________________________

  5. Колір очей ____________________________________________

  6. Колір волосся _________________________________________

  7. Заповітна мрія ________________________________________

  8. Чи боїться смерті? ______________________________________

  9. Чи мали справжнє кохання у своєму житті (якщо так, то вкажіть ім’я ) ___________________________________

  10. Назвіть імена людей, яких ви вважаєте своїми друзями ______________________________________________________

  11. Назвіть найщасливіші хвилини свого життя ______________________________________________________

  12. Назвіть ім׳я хлопця, якому ви подобались, але ви його не любили _______________________________________________


2) ПАВУТИННЯ ЛЮДСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ГЕРОЇВ ПОВІСТІ ( 12 хв.).

Робота в групах (7 хв.).

  • А тепер, володіючи всіма анкетними даними літературного героя, пропоную проаналізувати людські якості за допомогою методу павутиння. У кожної групи на столі лежить чиста система векторів людських якостей. Ви повинні оцінити зазначені особистісні якості за 12-бальною шкалою, обґрунтовуючи свою пропозицію цитатою з тексту чи подією. Як тільки група буде готова, прошу підняти руки.


Назви векторів:

    1. Добро

    2. Розум

    3. Краса

    4. Чесність

    5. Сміливість

    6. Волелюбність

    7. Щастя

    8. Любов

    9. Відданість

    10. Необачність

    11. Цілеспрямованість

    12. Жертовність

3) ФІЗХВИЛИНКА «ПЕРЕМІШАЙТЕСЬ. ЗАМРІТЬ. ОБיЄДНАЙТЕСЬ».

  • Яка риса характеру Соломії вам найбільше імпонує?

  • Чи вважаєте ви Остапа щасливою людиною?

  • Яке почуття об’єднує головних героїв повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»?

  • Чи сподобалась вам повість?

4) ПОБУДОВА ЗАГАЛЬНОГО ПАВУТИННЯ ЯКОСТЕЙ ОСТАПА І СОЛОМІЇ.
ІV. Підсумок міні-модуля .

Давайте підсумок зробимо музичним. Група гімназистів отримала індивідуальне завдання підібрати музичний твір, який би на їхню думку передавав характер повісті, яку ми аналізуємо. Давайте їх послухаємо. Хто прокоментує вибір музичного твору?



  • Підніміть руку ті, хто хотів би мати таких друзів, як Остап і Соломія? Чому?

  • А хто вважає їх щасливими людьми?

  • Підведіть руки ті, хто хотів би жити за тих часів? Чому немає бажаючих?




ІІІ міні-модуль

І. Організаційний момент.

Критиками ми сьогодні вже були, а ось дослідниками тільки будемо.



ІІ. Повідомлення теми і мети міні-модуля .

Об’єкт нашого дослідження – це повість М.Коцюбинського «Дорогою ціною», а предмет дослідження ви дізнаєтесь, розшифрувавши наступний запис:


ІРОВТ У УЖАЗЙЕП ЬЛОР

(РОЛЬ ПЕЙЗАЖУ У ТВОРІ)


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Хочу озвучити цитату Панаса Мирного: « Хто вміє, той посіє, а хто знає, той позбирає… М.Коцюбинський посіяв на вкраїнській землі, на всій нашій планеті добрі, вічні зерна краси й розуму. Це засів чарівного сівача. І нам треба уміти збирати ці зерна, бо вони роблять нас багатими душею і добрими серцем».




  • Давайте спробуємо перевірити слова Панаса Мирного і звернемося до різних видів мистецтв і простежимо вплив таланту Михайла Коцюбинського та його творів на людей різних мистецьких професій.




  • Що можемо сказати про ставлення художників? Чи звернув хтось із них увагу на твори М.Коцюбинського? Слово надаю Яні Цупко.




  • А чи залишились байдужими до повісті «Дорогою ціною» кінорежисери?

  • Прослухавши повідомлення дівчат, якого висновку ми можемо дійти? (Твори М.Коцюбинського не залишили байдужими людей різних професій і різного віку).

Отже, ми також повинні уважно поставитися до аналізу певних елементів твору, а саме – пейзажу. Давайте спробуємо зיясувати роль його у творі.


ІV. Вивчення нового матеріалу.

Значну композиційну роль відіграють описи природи в повісті «Дорогою ціною». Зображення яру на березі Прута, де переховувалися втікачі; неначе живий, комиш придунайських плавнів; пожежа, туман не лише локалізують дію, розкривають складність оточуючої головних героїв обстановки, але й дозволяють увиразнити характеристики Остапа й Соломії.



Пейзаж ( з французької мови «країна, місцевість») композиційний компонент художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу.

Існують статичні пейзажі (спокійне, врівноважене зображення природи), динамічні (під час вирування стихійних сил).


Алгоритм аналізу пейзажу в художньому творі
1-й крок — прочитай уважно пейзаж, відтвори в уяві; визнач емоційну наснаженість його;
2-й крок — визнач основні композиційні елементи твору і зістав із ними пейзаж ( з'ясуй композиційно-художні функції пейзажу);
3-й крок — визнач епізод, якого безпосередньо стосується пейзаж, простеж, як він пов'язаний із сюжетом;
4-й крок — визнач, хто спостерігає пейзаж: автор (ліричний пейзаж) чи персонаж (психологічний пейзаж) твору, гармоніює чи контрастує пейзаж до внутрішнього стану спостерігача;
5-й крок — визнач світоглядні позиції, психічний стан того, хто споглядає образ природи. Як змінився настрій? Прокоментуй.
6-й крок — визнач тип, характер, структуру пейзажу і з'ясуй його роль для втілення ідейно-художнього авторського задуму;
7-й крок — визнач засоби творення пейзажу (тропи, символічні елементи, семантика кольорів та ін.);
8-й крок — підбий підсумки своєї роботи. Визнач характерні риси індивідуального стилю письменника.

Пропоную звернутися до алгоритму, щоб вам було легше аналізувати роль пейзажу у творі.


АНАЛІЗ ПЕЙЗАЖІВ ТВОРУ
Уривок №1 (КОМИШ).

  • Пропоную послухати уривок пейзажу з аудіокниги М.Коцюбинського «Дорогою ціною». Знайдіть цей уривок у тексті. Проаналізуйте уривок за поданим алгоритмом (Уривок № 11 4.43-5.46; у підручнику с.158).

Особливо виразно майстерність метафоризації відчувається під час пожежі у плавнях. Комиш зображений як жива істота: «Він дратував її... Соломія накинулась на нього і почала трощити зі злості з озвірінням, як свого ворога. Вона рвала його, ламала, крутила і била ногами, а він згинався, упирався, зчіплювався вгорі китицями, ранив їй руки, і тільки корінням тремтів, немов од окритого реготу».




  • Страшний і ворожий образ комишу відтворений за допомогою алітерації (звуків ш і с).

Реалістичні картини природи доповнюються імпресіоністичними барвами, звуками, запахами. Багатство і розкіш навколишньої природи на початку твору поступово скорочуються і невдовзі переважають червоно-чорні кольори, що психологічно відтіняють стан героїв.


Морок, осінню ніч, води Дунаю автор змальовує чорними фарбами; туман, осінні хмари, мряку — сірими; пожежу — червоною і жовтою.

Ці кольори відтіняють сум, передчуття смерті, загибелі мрій головних героїв. «Жовте, каламутне світло» востаннє бачить Соломія перед смертю.





Символіка виявляється одним із головних виражальних художніх засобів в повісті «Дорогою ціною»:

  • туман, крізь який продираються Остап із Соломією, символізує марність їхніх поривань, провіщує невдачу в майбутньому;

  • вітер у кінці твору має подвійне символічне значення:

1) це вітер, що розвіяв людські долі, навіки розлучивши головних героїв із рідним краєм;

2) це незнищенний вітер життя, що продовжується незважаючи ні на що. Знайдіть, будь ласка, уривок (уривок №2), де описується вітер[с.168].. Які художні засоби використав М.Коцюбинський, щоб змалювати вітер.

«Він несе в собі весь гомін землі, від тихого бриніння мушки до гуркоту грому, від скритого зітхання серця до крику смертельної розпуки» [с.168].
Уривок №3. Знайдіть відмінності із текстом, якщо вони є.

Вони йшли довго, не відаючи пори дня, бо над ними все висів клапоть хмари, а круг них їжився цупкий комиш, немов сунувся разом із ними, як зачарований.



Правильна відповідь: 5 відмінностей

Вони йшли ТАК довго, не відаючи пори дня, бо над ними все висів клапоть ОЛИВיЯНОЇ хмари, а круг них УСЕ їжився ВИСОЧЕННИЙ, цупкий, ЖОВТИЙ комиш, немов сунувся разом із ними, як зачарований.



  • Чи втратив уривок образність без пропущених слів? (Так)

  • Що допомагає зрозуміти пейзажі у творі? (Психологічний стан героїв)


Уривок №4. (Пожежа) Знайдіть самостійно в тексті опис пожежі в плавнях. Проаналізуйте його.

  • Не зважаючи на такі темні, важкі кольори повісті «Дорогою ціною» давайте згадаємо: яке почуття поєднувало серця Остапа і Соломії? (Любов)

  • А чи уявляєте ви життя без любові? (Ні)

Адже серед усiх чудес свiту найбiльше чудо - це кохання. Якби запитали людину, чи згодна вона прожити життя, не пiзнавши цього почуття, я думаю, бажаючих би не було. I навiть якби запропонували вибрати щось одне серед таких цiнностей як грошi, влада, слава i кохання, то переважна бiльшiсть вибрала б кохання.

Отже, нехай до вас прийде це високе почуття і пам’ятайте, що його потрібно цінувати.


Підсумок уроку.

Що сьогодні на уроці вам сподобалось найбільше?



  • Чого ви навчились?

  • Задайте один одному запитання за змістом повісті «Дорогою ціною».

Домашнє завдання.

    • Вдома спробуйте побудувати павутиння своїх особистісних якостей і порівняйте із оцінками, які ви поставили Остапу або Соломії. Подумайте, можливо вам слід попрацювати над якимись якостями свого характеру. Вкладіть своє павутиння в портфоліо.

    • Визначте один уривок пейзажу, на ваш вибір, і проаналізуйте його за поданим алгоритмом.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка