Українська мова природознавство



Скачати 138.15 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір138.15 Kb.

ЗВ'ЯЗОК

УКРАЇНСЬКА МОВА - ПРИРОДОЗНАВСТВО.

Зв'язок уроків укр. мови і природознавства є ефективним засобом розвитку дитячого мовлення. На уроках мови практикуються різноманітні словниково-логічні вправи.

1) Класифікація слів-термінів.

а) Подані іменники поділяють на 2 групи:

1 -ті, що означають назви перелітних птахів;

2-ті, що означають назви зимуючих птахів.

Визначити відміну іменників: ластівка, синичка, дятел, лелека, грак, шпак, горобець, журавель, соловей, ворона, сорока, стриж, зозуля.

б)Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок. Згрупуйте іменники, що означають:

1 -назви їстівних грибів;

2-назви отруйних грибів. Визначити число, відмінок іменників.

Вже на початку червня на відкритих місцях з'являються різноколірні шапочки сироїжок. Приблизно з другої половини місяця виростають перші підберезники, красноголовці, маслюки. Можна вже зустріти й боровика. Справжні червневі гриби-лисички. Під деревами і кущами, в траві ховаються мухомори, бліді поганки. До перших снігів у лісі можна зустріти опеньки, зеленки.

в)Доберіть іменники за поданим зразком, запишіть їх за алфавітом.



Домашні тварини: корова ,кішка...

Дикі тварини: лисиця, олень...

Рослини лісу: осика сосна...

Овочеві рослини: буряк, морква...

Органи рослин: корінь, стебло...

г) Прочитайте іменники, визначте їх рід.



Подумайте, про яких тварин іде мова: кора, гнидо, отара, лігво, ключ, табун, гурт, стадо, дзьоб, хобот, рило, ніс. 2. Завдання на визначення і пояснення понять.

а) Допишіть речення, визначте відмінки виділених іменників.

1. Темно-коричневий птах з темними крилами й хвостом, живиться насінням ялинкових або соснових шишок - це...(шишкар).

2...- це заєць.

3. Літаючий звір, поїдає шкідливих комах, спить повиснувши вниз головою - це (кажан).

4... - це снігур.

б) Творчий словниковий диктант.



1. Простір землі, який можна охопити оком. 2. Прилад, за допомогою якого орієнтуються на місцевості. 3. Великий простір, на якому немає гір. 4. Місце, де річка впадає в море. 5. Верхній шар землі, на якому ростуть рослини. 6. Прилад, за допомогою якого визначають точну температуру. 7.Прилад,за допомогою якого визначають напрям вітру.

Слова для довідки: компас, горизонт, флюгер, термометр, гирло, рівнина, ґрунт.

Найбільш доцільними на уроках мови є такі лексичні вправи: 1. Назвати:

а) дієслова, які можуть сполучатися зі словами:



ріка (тече, протікає, впадає, грає, шумить, розливається, мчить); дощ (іде, накрапає, стукає, ллє, шелестить, сіє, періщить); корисні копалини (залягають, використовуються, добувають) ;соние(гріє, світить, пече, палить, усміхається); тварини (ростуть. живляться, пристосовуються, вигодовуються, розмножуються);

б) прикметники, що можуть сполучатися зі словами:

рівнина (плоска. горбиста, хвиляста); ліс (хвойний. листяний, мішаний); повітря (легке, прозоре, чисте, свіже, цілюще); кора (груба, гладенька, шорстка, тоненька, біла);

2. Використавши слова першого і другого стовпчика, складіть речення. Визначте дієвідміну дієслів, підкресліть їх особові закінчення




.



соловей

журавель

жаба

горобець
цвірінькати

щебетати

курликати

кумкат

иВ речення тексту вставте потрібні за змістом прикметники. Які з них мають протилежне значення?

За будовою рослини відрізняється одна від одної. У калюжниці листки...(гладенькі, округлі), а в огірка...(шорсткі, зубчасті). Стебло у калюжниці досить...(товсте, прямостояче), а в огірка воно...(тонке, стелиться по землі).

  1. Запишіть по 2 прислів'я про рослинний або тваринний світ.

Дієслова підкресліть, визначте їх час і число.

ЗРАЗОК: Ластівка день починає, а соловей-закінчує.

5.Відгадайте загадки. Підкресліть прикметники разом з іменниками, яких вони належать. Визначте відмінок.



    1. Великі вуха, косий зір, як називається цей звір? (заєць)

    2. Червоне личко, зелена косичка? (помідор)

    3. В золотий клубочок сховався дубочок, (жолудь)

6.3а даними ознаками визначити різні предмети, явища одного роду. Наприклад, як називається домашня тварина.

  • яка має великий тулуб на сильних ногах і дає людям молоко, м'ясо? (корова)

  • від якої тварини люди одержують м 'ясо, вовну, жир, молоко

Як називають водяну рослину, що

  • має великі білі квіти і широке листя? (Латаття Біле)

  • суцільним килимом вкриває поверхню води? (ряска)

ЗВ'ЯЗОК

УКРАЇНСЬКА МОВА - УКРАЇНОЗНАВСТВО.

Матеріали з народознавства - невичерпне джерело для творчої роботи вчителя.Поданий матеріал використовується при опануванні нового матеріалу з морфології, для самостійного виконання в ході перевірки знань з певної теми.

ІМЕННИК


    1. Переписати і підкреслити іменники. Визначити час і рід.

Без рушника ніде не обходились. Ним витирали руки і лице,

з ним ходили до корови, поралися біля посуду. Він завжди був

*

при руці і від слова рука придбав собі ймення.

    1. Переписати. Підкреслити іменники, визначити, які з них позначають істоти, а які неістоти.

Українські ліплені пироги - страва унікальна. Крім наших предків, пирогів не ліпив і не пік жоден народ. Пиріг в українців - символ місяця. Згодом вони здобули визнання й в інших народів.

    1. Прочитати. Знайти і виписати іменники:

а) загальні;б) власні; в)істоти; г) неістоти.

На Україні дівчата любили плести віночки.Особливо багатими та пишними були весільні вінки.На Буковині їх плели в суботу, зранку, співаючи пісень.Листочки барвінка, з якого вили вінки, змащували медом, додаючи кілька зубків часнику. Це, за повір'ям, мало вберегти молоду від зла.

    1. Переписати. Підкреслити іменники і визначити їх рід.

Сопілка - відомий на Україні музичний інструмент. Це дерев'яна трупка з отворами для пальців і свистком на денці. Її можна зробити з верби, клена, калини, груші, бузини.

а) чоловічого роду; б) жіночого роду; в)середнього роду.

Поставити наголосі перевірити його за словником.



Коромисло, кропива, веретено, писанка, полотно, фартух, бубон, решето, орнамент, паляниця, колодязь, толока, вітряк, діжа, коровай.

ПРИКМЕТНИК



      1. З поданого тексту виписати словосполучення іменник +

прикметник, виділити їх закінчення.



Українські криниці. Оспівані в народних піснях, вони з давніх віків символізують загадковий образ дивної споруди над джерелом підземної води. Нові криниці копали до літнього свята Івана Купала. Від цього гарного слова „криниця " виникло чимало українських прізвищ, назв міст, річок, сії.

      1. Провідміняти за відмінками подані сполучення прикметників з

іменниками, виділивши закінчення прикметників:

народна вишивка, глиняний посуд, біле полотно

      1. Списати, ставлячи прикметники, що в дужках, у потрібному

відмінку, числі. Виділити закінчення прикметників, визначити їх

відмінок.



Серед (дитячий) іграшок та виробів (народний) мистецтва часто трапляються (керамічний) пташки, коники, козлики, баранчики. Це - (дитячий) свистулька. На них можна виконувати (простий) мелодії. Діти люблять (яскравий) і (цікавий) іграшку.

4. Описати український рушник (вишитий), використовуючи різні прикметники.

Слова тексту - опису: лляний, тонкий, білий, полотняний, український, дорогий, простий, красивий, кольоровий, чорний, червоний, народний, рослинний(орнамент).

ЧИСЛІВНИК



Для виготовлення круглої житньоїхіібини витрачається шістсот тридцять грамів борошна, яке одержують із дев'ятсот грамів зерна. Це двадцять тисяч зернин чи тисяча колосків.

        1. Текст списати. Числівники записати словами, підкреслити.

Правду каже прислів'я: без верби і калини нема України. На нашій планеті росте понад 200видів калини, з них на Україні лише 8. На заході України найпоширеніші дві - калина звичайна і цілолиста.

ЗАЙМЕННИК

1. Прочитати текст і вказати займенники. Визначити, на які питання вони відповідають. Пояснити виділене речення.

У ритмах українського орнаменту, його плавних лініях, в улюблених мотивах промовляє душа народу, його історія, природа, в оточені якої, він живе.

З орнаментом пов'язані образи добра, краси, оберегу. Від опоетизований народною свідомістю і теплом людських рук. За ним стоїть тисячолітня історія українського народу.

2. Переписати, замінюючи виділені іменники займенниками.



Вишивка біїими нитками - давня загальнослов'янська

традиція. На Україні підготовка вибілених ниток, вишивання нитками пов'язані з ідеалом чистоти, краси, вправності жіночих рук. Досвід вибілювання ниток старанно зберігався, шанувався.

        1. Прочитати, замінивши виділені займенники відповідними іменниками.

У гірських районах Буковини нитки фарбували в сажі, яка утворювалась при згоранні жиру в каганцях. Вони виходили чорного, дещо нерівномірного кольору по всій довжині. Жир сажі надавав їм полиску, сприяв рельєфному виділенню їх на фоні тканини.

ДІЄСЛОВО


1. Переписати, підкреслити підмет і присудок. Визначити число і час дієслів.

Дівчата дбайливо зберігали у скринях хустки. Вони вдягали їх тільки на велике свято.

В Коломиї молода на весілля вдягала на плечі всі кращі хустки. На плечах одна хустка виглядала з-під другої

            1. Виписати з тексту дієслова, виділити закінчення, визначити час.

Наші предки ліпили посуд руками і випалювали на вогнищі. Уже в ті далекі часи люди прикрашали його простими рисунками.

Тепер гончар робить із глини горщики, миски, глечики, кахлі

            1. До кожного дієслова добрати і записати іменник у знахідному відмінку.

ЗРАЗОК: Дарувати (ЩО?) хустинку.

Ткати, кроїти, витинати, випікати, вишивати, садити.

1. Переписати текст. Підкреслити дієслова і визначити, які з них означають завершену і незавершену дію.



Древні слов’яни вважали дуб святим деревом. Біля старих дубів вони приносили жертви богам, скликали військові ради.

Зображення дубових листочків, жолудів народні майстри перенесли і в орнамент. Такі узори вони „дубок", „дубові листочки, „жолудь".

ЗВ'ЯЗОК

УКРАЇНСЬКА МОВА - МАТЕМАТИКА.

На уроках укр. мови і математики завжди працюємо під девізом, який зашифрований.

1 вміє

1. 31 46 12 5 2 бути



3 запам'ятовувати

4 3+19 5 9+1 6 4-12 7 4-48 4 той



              1. уважним

              2. хто

Девіз: Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

1 горе


2. 37 46 25 1 2 скорочує

3 дружба


4 2+29 7 2+32 5 3+10 7 7-48 4 радість

                1. наполовину

                2. і

7 подвоює

Девіз: Дружба подвоює радість і скорочує на половину горе.

3. 51 76 34 2 1 книжка



                  1. направить

                  2. на вірну

9 2+33 8 8+12 4 9-2 7 9-61 4 дорогу

5 добра


6 голову

7 кожну


Девіз: Добра книжка кожну голову на вірну дорогу направить.

47 16 52 86 3 1 про що

2 той

4. 3 навчиться



2 9+29 3 2+ 10 5 7+17 2 6+74 5 8-37 4 хто

5 питає


6 не

>

7 ні



8 нічому

Девіз: Хто ні про що не питає, той нічому не навчиться.

Зв'язок математика - природознавство, екологія

Початкова математика з її абстрактною лічбою і задачами, здається далека від екології, та завжди можна знайти місце для повідомлення природничної інформації.

Наприклад: Уточнюючи поняття « спереду», «позаду», «під», «над», пропоную загадку.



Позаду ~ вильце, спереду - шильце, поверх - гарне суконце, зі споду - рушничок. Літаю - шугаю, мов блискавка. (Ластівка)

Коментар. Ластівки їдять спійманих у повітрі комах, мух, комарів, різних жуків, у тому числі шкідливих ~ довгоносиків листоїдів.

При закріпленні понять «усі», «крім».



- Чи всі вазони цвітуть у класі? Якого кольору квіти кактуса? Які ще рослини, крім кактуса, цвітуть червоним?

Коментар: Ці рослини збагачують приміщення киснем, потрібним для нашого організму, і вбирають вуглекислий газ. який ми вдихаємо.

Поняття «вгорі», «внизу», «зліва», «справа», «між», «поза», закріплюється за допомогою картонок, з зображеними тваринами. Ще використовується гра «Знайди їжачка». Один учень ховає малюнок на парті, інший шукає. Вчитель допомагає: Піди праворуч, прямо, ліворуч і т.д.



Коментар .їжаки - корисні тварини, вони знищують мишей, черв'яків, гадюк. Люди часом хочуть приручити Їжаків, поселити їх в своїх будинках. Але це робити не можна. Нехай ж ивуть там, де їч визначено природою.

Задачі природничого характеру, які використовуються на уроках математики.



        1. Катруся виглянула з вікна і побачила 2 дятла і 4 синичок. Скільки птахів побачила Катя?

        2. У гнізді шпиків виводиться 6 пташенят, а в гнізді синиць —у 2 рази більше. Скільки пташенят виводиться у гнізді синиць?

        3. Для підгодовування зимою пташок діти в годівничку насипали 350г соняшникового насіння, гарбузового у 2 рази більше, а конопляного на 130 г менше, ніж соняшникового і гарбузового насіння разом, Скільки конопляного насіння? Скільки всього разом насіння насипали в годівничку?

        4. Швидкість польоту шпака 60 км/год. За 2 год. він пролетів таку саму відстань, що й ворона за 3 год. Яка швидкість польоту ворони?

Зв'язок математика - українознавство.

Визначаючи числа першого десятка, можна використовувати загадки пре елементи українського костюма чи процеси їх виготовлення.



          1. Маленьке, ясненьке, з одним оком. (Голка)

          2. Топчуться двоє разом: один на порозі, один на - морозі Два подібні як брати, завжди у двох-куди не йти,(Взуття)

Де дві дороги в одному зійшлися? (Штани)

          1. Однією дорогою пішов і три дороги знайшов. (Одягати сорочку)

          2. Сидять два коти, в них чотири хвости. Двоє поросят, а чотири хвостики. (Взуття )

          3. Плету хлівець на четверо овець, а на п'яту окремо. П'ять комірок одні двері. (Рукавиці)

          4. Десятеро хлоп’ят пішли в хижки спать. (Руки і рукавиці) Десять кіз тягнуть роги па йога. (Десять пальців рук одягають чоботи)

Між предметні зв'язки на уроках - це один з ефективних методів роботи учителя індивідуально в результаті якої підвищується ефективність роботи на даному уроці. Урок стає змістовним, цікавим, виховним. За допомогою між предметних зв'язків з раннього віку в учня формується у звичайному, розвивати творче мислення, розвиток мислення, художній смак, прищеплювати любов до природи, бережливе ставлення до неї.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка