Українська народна казка «Кривенька качечка»



Скачати 88.54 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір88.54 Kb.
Позакласне читання в 3 класі
Тема: Українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета: - формувати навички свідомого читання, особистісного спілкування, навчити дітей доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки; визначати своє ставлення до казкових героїв;

  • розвивати вміння міркувати про життєві цінності, цінувати дружбу, відданість, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, доводити;

  • виховувати почуття поваги одне до одного, співчутливість, вміння робити добрі вчинки.


Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми: «асоціативний кущ», «почесний гість», «казковий ерудит», «очікування».
Обладнання: набрана тема уроку, слова до словникової роботи, ілюстрації до казок (малюнки дітей), мультимедійна презентація, «чарівна пір’їнка», веретенце, 2 торбинки, смужки зеленого, синього та червоного кольорів.

Хід уроку:

І . Організація классу

1.Віршоване привітання

Вчитель: Любі діти, у наш клас

Завітали гості щирі.

Привітаймо в добрий час

Гостей посмішкою й миром.



Діти: Добрий день нам!

Добрий день вам!

Добрий день всім!

2. Посадка за парти

- Сідайте тихенько спочатку дівчата, як справжні леді, а потім сідають хлопчики як джентльмени.

3. Емоційний настрій на урок

Вправа «Дві торбинки»

З яким настроєм ви прийшли на урок? Що відчуваєте? (радість, віру в себе, задоволення, щастя, гордість, ніжність, тривогу, сум, гнів, розчарування, сором, страх …)

У дорогу люди завжди беруть із собою торбинку. У мене теж є дві торбинки. У темну торбинку я заберу весь ваш смуток, біль, страх, розчарування, а теплу, жовтогарячу, відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро.

Сподіваюсь, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і здійсняться всі ваші сподівання.



ІІ .Мотивація навчальної діяльності

1. Що ви очікуєте від уроку?

2. Знайомство

- Сьогодні ми з вами проведемо надзвичайно цікавий урок українського читання. Мені дуже приємно бачити вас таких натхненних і творчих.

- Кожного дня ми наче відкриваємо нові, чисті сторінки нашого життя. Що ми на них запишемо, залежить від кожного з нас. У наших силах залишити на чистих аркушах цілий список добрих і красивих вчинків та справ.

Сьогодні нам у цьому допоможе казка.



3. Девіз уроку

- Прочитаємо разом девіз нашого уроку:

Хто казок багато знає,

Той завжди перемагає.


ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

Без казки не буває дитинства: веселого, доброго, грайливого. Давайте згадаємо всі ті казки, які ми познайомились раніше.

Увага на екран. До якої казки малюнки. Хто автор усіх цих казок? ( народ)

Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змінювалися. Ім’я автора забувалося за давністю. Казка ставала народною. Ми з вами читали багато різних казок про тварин: «Вовк та козенята”, “Колосок”, “Лисиця та журавель”, “Рукавичка”, “Лисиця і їжак”, “Дрізд і голуб”. А яку ще групу казок ви знаєте? ( чарівні казки). Чим відрізняються чарівні казки від казок про тварин? (герої чарівних казок мають надзвичайну силу, описані незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями).



2. Виставка малюнків

- Ось подивіться на екран, ці малюнки намалювали учні до чарівних казок

(малюнки дітей до казок)

3. « Казковий ерудит»

- У казках зустрічається багато приказок і прислів’їв, а також пісень. Відгадайте, з яких казок ці пісні? Будь – ласка, піднімайте руки, хто здогадався.

- Я по коробу метений,

на яйцях спечений.

Я від баби втік

і від діда втік,

так і від тебе втечу. («Колобок»).
- Гуси, гуси, гусенята,

візьміть мене на крилята.

та понесіть до батенька…(«Івасик - Телесик»).
- Ой ви, діточки, козенята,

Відімкніться, відчиніться!

Ваша матінка прийшла,

Молочка вам принесла. ( « Вовк та козенята»)


- Які з цих казок про тварин? («Колобок»).

( « Вовк та козенята»)

- Яка з них належить до чарівних?(Івасик – Телесик)

4. Побудова асоціативного куща.

Сьогодні ми помандруємо чарівними стежинками – сторінками казки. В кожній з них обов’язково перемагає добро над злом. На вашу думку, що таке добро?

А ще добро – це…

- Які асоціації у вас виникають, коли чуєте це слово?

Слово «добро» виступає в ролі магніту. Притягує до себе слова без яких не може існувати. З'єднайте слова за допомогою стрілочок, які тягнуться до слова «добро».


IV Оголошення теми і очікуваних результатів

Ми не даремно з вами так багато говорили про добро і добрі вчинки, бо тема нашого уроку « За добро добром платять». Сьогодні ми з вами познайомимось з новою народною казкою, яка називається « Кривенька качечка». Чого ви очікуєте від цього уроку? Чому бажаєте навчитися, що дізнатись нового? Давайте визначимо, чого навчить нас цей урок:



  • доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки;

  • визначати своє ставлення до казкових героїв;

  • цінувати дружбу, відданість, робити добрі вчинки;

  • вчитись переказувати казку по частинам;

  • міркувати про життєві цінності.


V. Робота над казкою «Кривенька качечка»

1.Словникова робота

Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися у казці. Увага на екран.

Як ти розумієш, що означає це слово?

Починок – пряжа, намотана на веретено.

Галочка – пестливе звертання до дівчини.

Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.

Веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.

Іва – діва – звертання до дівчини.

Полинули – полетіли

Жалувати – жаліти

Міні - підсумок

Запам’ятайте значення цих слів, їхню правильну вимову, так вам легше буде читати та сприймати текст казки.



2. Вправи на розвиток читацьких навичок. Артикуляційна гімнастика.

- А для того, щоб виразно і правильно прочитати казку, пропоную наступне завдання. Подивіться на екран. Перед вами слова пісні з нашої нової казки «Кривенька качечка». Прочитайте тихенько пошепки цю пісеньку.

Прочитайте її з веселою, грайливою інтонацією; сумно, повільно; зі здивуванням:

Онде наша iва,

Онде наша діва,

На метеному дворці,

На тесаному стовпці.

Міні – підсумок :

Молоці, діти! Правильно прочитали пісню, емоційно, намагались передати настрій.

3. Первинне сприйняття тексту

- Розгорніть підручники на стор. 70.( сімдесятій)

- Я разом з вами прочитаю казку « Кривенька качечка». Почну читати я, а за мною вже продовжуватиме той, на кого я вкажу ось цією чарівною пір’їнкою . Слухайте уважно і слідкуйте, щоб відповісти на питання: « Які ознаки чарівності присутні у цій казці?»

Бесіда:


- Кого дід і баба знайшли у лісі?

- З чого дивувались дід і баба?



Фізхвилинка

Всіх гусак підняв на кладку,

Стали швидко на зарядку,

Повернулись вліво, вправо

Чітко робим вільні вправи.

От зробили всі зарядку

Та й на річку бух із кладки!

Миє крила, чистить лапки,

Каже качур: « Так, так, так!

Фізкультурник наш гусак»



4. Вторинне читання тексту.

Зараз ми з вами ще раз прочитаємо цю казку естафетою. Починаю читати я, потім передаю естафету комусь з вас, прочитавши, ви також передаєте естафету комусь з своїх однокласників, які гарно сидять, як справжні учні 3 класу і слідкують.



5. Вправи на вдосконалення техніки читання

Пропоную вам таке завдання, увага на екран: прочитайте речення про:



  • …те, що дід і баба були самотні.

  • …те, що дівчина була гарна.

  • ..те, що зробили дід і баба з гніздечком.

  • …те, як дівчина знову перетворилася на качку.


VI. Узагальнення і систематизація знань

«Почесний гість»

Діти, уявіть собі, що Кривенька качечка завітала до нас у гості. Уявили? А тепер подумайте, про що ви б хотіли її спитати, що дізнатись нового, про те чого немає у казці. Кожен зараз подумає і підготує запитання, бо сьогодні до нас у гості завітала головна героїня казки – Кривенька качечка. ( виходить дівчина)



Крив. качечка: Доброго дня! Як у вас тут тепло та затишно. Мені дуже приємно, що мене запросили на цей урок!

Вчитель: Кривенька качечка, а чи не могла б ти трохи поспілкуватися з нами. Наші дітки підготували тобі цікаві запитання.

Крив. качечка: Звичайно, я згодна. Я з задоволенням вислухаю та відповім на усі ваші питання.

Вчитель: Дуже добре! Діти, хто перший хоче задати своє питання?

Питання учнів:

1.Що ти бачила, перебуваючи у інших країнах?

2.Що з тобою трапилось, як ти пошкодила лапку?

3.Чому ти зосталась одна у лісі?

4.Чому ти залишилась жити у діда с бабою?

5.Чому потім ти вирішила від них полетіти?

Вчитель: Молодці, діти! Ви зрозуміли текст прочитаного і задавали досить цікаві питання. Я дуже вдячна вам за прояв творчості та активність.

Крив. качечка: Дякую вам за таку приємну бесіду! До зустрічі!

Діти: На все добре, Кривенька качечка! Було приємно з тобою познайомитись.
VIІ Підсумок уроку

1 .До якої групи казок можна віднести цю казку?

- Які ознаки чарівності є у ній?

- Чи сподобалась вам казка?

- Прочитайте прислів’я, що після казки.

.- Чи виражає воно головну думку казки - за добро добром платять ?

- Кому з героїв воно могло б бути порадою?



2. Виступ учнів з віршами про добро.

Добрим бути так не просто,

Добро не залежить від зросту.

Добро виростає із серця,

Його не збереш у відерце.

Так потрібно добрим, добрим бути,

Одне одного в біді, щоб не забути.

І земля закрутиться скоріше,

Коли будемо з тобою ми добріші.
Бо добро з роками не старіє,

Бо добро від холоду зігріє.

А якщо воно, як сонце світить,

То радіють і дорослі й діти.


3. Оцінювання

За урок я хочу поставити такі оцінки…( виставлення оцінок з іх попереднім коментуванням)


VIІІ . Домашнє завдання

Ви такі творчі, тому пропоную вам завдання по групам. Діти, в яких бейджики зеленого кольору, виконують таке завдання: поділити казку на зачин, основну частину і кінцівку. Переказати їх від імені Кривенької качечки. У кого синього кольору: скласти план казки і переказати кожний пункт плану. А у кого червоного кольору: прочитати подібну за змістом до казки «Кривенька качечка» японську казку « Вдячна журавка» і переказати її.


ІХ Заключне слово вчителя:

Не лінуйтесь робити добро,

Лише зла не бажайте нікому,

Бо воно, як велика гора,

Стане вам на шляхові земному.

І заступить навколишній світ,

Зробить серце жорстоким, холодним.

Ви з любов’ю живіть з юних літ,



Будьте чуйним, веселим і добрим.

Урок закінчено! До нових зустрічей!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка