Українська народна казка «Мудра дівчина». Народне уявлення про добро і зло,красиве й потворне,смішне та страшне. Робота над образами дійових осіб



Скачати 68.77 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір68.77 Kb.
Гурдя Тетяна Дмитрівна

вчитель української мови

та літератури ОСШ № 10 ,

1 категорія



Українська народна казка «Мудра дівчина». Народне уявлення про добро і зло,красиве й потворне,смішне та страшне. Робота над образами дійових осіб.

Мета:

ознайомити учнів зі змістом казки; викликати інтерес до читання; форму­

вати вміння читати в дійових особах, правильно інтонувати мову

дійових осіб; розвивати навички висловлення власних думок з приводу прочитаного; формувати вміння розрізняти добро і зло,красиве й потворне,смішне та страшне; виховувати здатність виходити зі скрутного становища ; виховувати кращі людські якості; розкрити значення етичних норм у житті людей.



Тип уроку:

засвоєння знань і формування вмінь.



Вид уроку: комбінований

міжпредметні зв язки (українська література та етика).



Обладнання:

ілюстрації до казки «Мудра дівчина» ; таблиця «Добро і зло»; таблиця

« Мудрість»
ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.



Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні у нас дуже цікавий урок.Ми з вами , діти, продовжимо мандрувати стежками українських народних казок і розкриємо не лише прекрасні риси характеру людей , а й покажемо негативні.

Отож, вперед!А опрацьовувати ми будемо цікаву та повчальну казку «Мудра дівчина».

Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти

відповідають.)

Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата

і допомагала йому. Вона була дитиною з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж багатий дядько і пан. Мудрими ми уявляємо людей похилого віку,сивих ,статечних.А чи можуть бути мудрими діти?

(Довільні відповіді учнів)


Мудрість — найкраще багатство.

(Народне прислів’я)

— Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)

Що ж це за таємниче слово -- мудрість? В чому воно полягає? Про це ми сьогодні і дізнаємося та й самі станемо мудрішими.

II.Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання та повторення вивченого:

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом

фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або

чарівні, і побутові.)

4. А до якого виду належать казка про «Про правду і кривду» ?

(До побутових казок.)

5.Чим закінчується казка «Про правду і кривду»? (Добро перемагає)

6.Чи завжди в житті Добро перемагає Зло , так як у казці?(Довільні відповіді з прикладами з життя)

7.Огляд - обговорення та доповнення таблиці (заздалегідь на дошці)

(Див. дод. № 1 табл. «Добро та зло»)
III.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Робота з казкою «Мудра дівчина»

Виразне читання твору

2. Словникова робота.

Пояснення малознайомих слів та виразів .

(Проводиться за питаннями учнів)

3.Завдання учням.

Доберіть синонім до слова «мудра».(Розумна, кмітлива, винахідлива і т.д.)

Отже, мудрими можна назвати людей , які ...

( див. дод.№2 табл. «Мудрість»)


3. Бесіда.

-- Назвіть дійових осіб казки.

--- Хто головний герой казки?

--- Де відбуваються події?

4. Аналіз змісту казки, вибіркове читання,

--- Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони вирішили

її розв’язати?

--- Чи можна назвати цих чоловіків братами? Чому?

Які стосунки мають бути між рідними людьми?

--- Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала

донька бідняка?

-- Скільки ще загадок відгадала дівчинка? Прочитайте текст, де йдеть­

ся про другу й третю загадки.

-- Знайдіть та зачитайте епізод , де є магічні числа.Про що це говорить?(Давні люди вірили в силу магічних чисел. В казках часто повторюються числа 3, 7, 9, 12).

5. Читання діалогів у особах.

Діти в парах готують виразне читання одного з діалогів , відтворюючи мімікою та жестами тон та інтонацію героїв.

6. Характеристика дійових осіб.

На дошці таблиця, в яку необхідно вписати слова , які характеризували б героїв.




Маруся

Батько

Пан

Брат

(добра, смілива,

кмітлива, розсуд­

лива, винахідлива)


(добрий, чесний

роботящий, бояз­

ливий, люблячий)


( нерозсудливий, самолюбивий)


(ледачий, зажерливий,

скупий, дурний)


Учні називають риси характеру дійових осіб, записуючи слова у відповідні

колонки.

7.Проблемне завдання

--- Визначити ознаки казки :

(Зачин , кінцівка, трикратні повторення, повтори, перемога Добра)

--- Доведіть, що «Мудра дівчина»--- це казка . Що вказує на те ,що це саме українська народна казка?

8. Робота в групах

Творче завдання.

Встановіть відповідність прислів̛я за поданим початком.

• Мудрим не вродився, не купиш .

• Перед розумом і а розум ще далі .

• Розум за гроші а навчився .

• Розуму не велике багатство .

• Око бачить далеко, сила поступається .

• Мудрість — позичиш .


Зачитайте їх.

IV. Закріплення знань , умінь та навичок учнів

1. Кому симпатизує народ у казці? Над ким незлобливо кепкує або

й відверто насміхається?

2. Як ви гадаєте, що схвалюється, а що засуджується?

3. Ким була Маруся для батька? Які відносини панували між ними?

З чого це видно?

4. Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених

людей, а до своєї юної доньки?

5. А чи з вами радяться батьки? Чи готові ви допогти їм у скрутній си­

туації?

6. Які риси характеру ви запозичите у Марусі?



7. Чи зміниться ваша поведінка після прочитання казки?

8. Чого вчить нас казка «Мудра дівчина»?

V. Мотивація та оцінювання результатів роботи

VI. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрації до казки, виписавши цитати .






ДОБРО


Зло








Усе позитивне в

житті лю­дей, що відповідає їх інтере­сам, бажанням і мріям




Протилежні явища




Усе негативне, що руйнує жит­тя і добробут людей






Те, що добре, гарне і варте всілякого схвалення







Те, що погане, негарне і варте

всілякого засудження









У всі часи пов'язувалося

З любов'ю, милосердям,

життям, процвітанням і

справед­ливістю









У всі часи пов'язувалося

з підлістю, слабкодухістю,

ненавистю, приниженням

і жорстокістю





















Сприяє зближенню людей, їх вільному розвитку і щастю







Спричиняє відчуження людей

одне від одного та їхню загибель








Таблиця «Добро та зло»

Додаток № 1

Таблиця « Мудрість» Додаток № 2




Мудрість



Наполегливість

Працелюбність

Відповідальність

Сумлінність

Поміркованість



Додаток 3



Додаток 4






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка