Український віночок з бісеру



Сторінка1/4
Дата конвертації21.03.2016
Розмір0.66 Mb.
  1   2   3   4


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НЕМИРІВСЬКИЙ БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ

ВІННИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
Номінація: Розробка окремих тем гуртків відповідно до програми роботи гуртка
Методична розробка системи

інтегрованих занять гуртка «Бісероплетіння»
Тема: Український віночок з бісеру


Автор: керівник гуртка

Немирівського БДЮТ

Куліковська

Ірина Михайлівна

2014



Зміст

Пояснювальна записка……………………………………………………………3

Заняття 1. Історія українського віночка…………………………………………4

Заняття 2. Виготовлення квітів незабудки з бісеру…………………………….9

Заняття 3. Виготовлення квітів ромашки з бісеру ……………………............ 13

Заняття 4. Виготовлення квітів маку з бісеру ………………………… ……...17

Заняття 5. Виготовлення квітів троянди з бісеру ……………………………..22

Заняття 6. Виготовлення квітів барвінку з бісеру……………………………..25

Заняття 7. Виготовлення квітів мальви з бісеру……………………………….29

Заняття 8. Виготовлення квітів волошки з бісеру……………………………..33

Заняття 9. Виготовлення квітів деревію з бісеру………………………………38

Заняття 10. Виготовлення вишневого цвіту з бісеру………………………….41

Заняття 11. Виготовлення віночка з бісеру…………………………………….45

Додаток . Інструкція «Правила безпечної роботи під час виготовлення

виробів з бісеру»…………………………………………………………………48

Використана література…………………………………………………………49




Пояснювальна записка
Бісероплетіння, як таке що поєднує в собі відносну простоту прийомів,

доступність матеріалів і можливість достатньо швидко побачити результати своєї праці – одне із захоплюючих видів декоративних ремесел, яке дозволяє прилучитися до багатогранного світу мистецтва, спробувати себе в ролі творця прекрасного.

На заняттях діти освоюють різні прийоми низання і вишивки бісером. Заняття розвивають творчі здібності, уяву, пам’ять, прищеплюють повагу до традицій декоративно – ужиткового мистецтва, викликають бажання творити, фантазувати, думати. На заняттях вихованці мають можливість

застосовувати знання, отримані на уроках історії, народознавства, малювання, обслуговуючої праці.

Діти знайомляться з термінами, вчаться працювати за схемою, самостійно

підбирати гармонійне поєднання кольорових сполучень і контрастів. Кожен виріб дає можливість проявити свій смак, фантазію та охайність.

В залежності від віку та здібностей дітей підбираються варіанти виробів для

виготовлення

Основу проведення занять складає практична робота, використовуються також бесіди з історії з бісерного ремесла, конкурси – виставки творчих робіт.

Заняття включає пояснення теоретичного матеріалу, перегляд та аналіз зразків, готових виробів або ілюстративного матеріалу, підбирання варіантів виробів для виготовлення кожним вихованцем, замальовування схем та підбирання матеріалів для роботи. Велика увага приділяється виконанню творчих робіт за власним вибором та задумом учнів.



Заняття 1

Тема: Історія українського віночка.

Мета: ознайомити гуртківців з призначенням українського віночка, українськими легендами та лікувальними властивостями квітів; продовжувати навчати нестандартних прийомів творчої діяльності, формувати навички роботи з бісером; розвивати пам'ять, увагу, уяву, фантазію; виховувати любов до традицій українського народу.

Наочність: зображення квітів,українські віночки зі штучних (і натуральних) квітів.

Тип заняття: інтегроване заняття (народознавство та образотворче мистецтво).

Випереджальне завдання для гуртківців: підготувати матеріал про віночки з живих квітів, квіти-символи.

Хід заняття

І. Організаційна частина.

ІІ Вступна розповідь керівника гуртка.

Наш народ завжди любив свята. Отже, що таке сьогодні для нас свято?

Гарно одягнутися, смачно поїсти, повеселитися чи привести в гармонію свою душу? (Відповіді дітей.)

Свято — від слова «святий», «святість». Це день, відзначуваний звичаєм або церквою для освячення людини, для очищення її душі.


  • Які народні свята ви знаєте?

(Відповіді дітей.)

  • Церковні обряди тісно переплелися з народними обрядами. Зелені святки в Україні колись починалися з четверга. У цей день дівчата йшли в поле, до лісу і там плели вінки, співаючи;

Ой зів'ю вінки та на всі святки,

Ой на всі святки, усі празнички...

Вінки, як прикраса, — це теж залишки давніх обрядів. Грецькі та римські жерці накладали на голови вінки під час жертвоприносин. Звідси пішов звичай увінчувати дубовими, лавровими вінками видатних людей, переможців різних змагань та олімпійських ігор.

Вінки в українських обрядах є символом пошани, символом молодості й краси, а крім того, й оберегом.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Віночок. (Повідомлення гуртківців).

Дівчина 1. Віночки — це обереги, які здавна були неодмінною ознакою національного магічного устрою. А скільки існує звичаїв, обрядів, ритуалів, магічних знаків, повір'їв, пов'язаних із вінками! До нас дійшов лише їх далекий відгомін. Мабуть, кожна жінка, будучи маленькою дівчинкою, у дитинстві плела те барвисте диво.

Дівчина 2. Перші віночки плели з польових квітів.

Дівчатка-підлітки плели їх із кульбаб, ромашок і волошок.

Дівчата на виданні частіше використовували ромашки, волошки, руту- м'яту.

Дівчина 3. Дівочий вінок обов'язково повинен бути з живих квітів. Усі вони мають цілющі властивості, а значить, такий головний убір, що нагадує сонце, захистить від різних хвороб, згубного ока, недоброго духу.

Дівчина 4. Вінок сплітали з різних квітів, тому що кожна квітка за повір'ям є оберегом людини від лиха, від нечистої сили, певним символом.

Дівчина 5. Український віночок— це також «знахар душ!», бо в ньому є така чаклунська сила, що біль знімає, здоров'я береже.

Вплітали у віночок багато квітів: вишні, ружі, калини, безсмертника, деревію, незабудок, чорнобривців, любистку, волошок, ромашок та ін.

Дівчина 1.

Віночок плетуть з васильок,

Конвалій, рути-м'яти,

Кануперу та чебрецю —

І все це потрібно зібрати!

З любистку — щоб любою буть,

На спогад — плетуть з незабудок.

Татарське зілля — на путь.

Шанують навіть полин люди...

2. Квіти-символи



(Діти в костюмах, головні убори із зображенням квітів.)

Деревій. Найпочесніше місце серед квітів належало деревію. Дрібненькі біленькі квіточки цієї рослини здалеку нагадують велику квітку, яку в народі називають деревцем. Коли квітки перецвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому люди вплітали її до віночка як символ нескореності.

Барвінок. Ця квітка до людської оселі, до городу тягнеться. Узимку відвар барвінку п'ють від застуди, улітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні букетики. Цілий рік його шанують, вважають символом життя.

Безсмертник (цмин пісковий)—дарує здоров'я нашому роду людському. Ось чому співають славу цій квітці життя.

Вишневий та яблуневий цвітсимвол материнської любові. Калина символ краси та дівочої вроди, символ України. Троянда, Мальва, Півонія — символи віри, надії, любові. Ромашка символ дівочої чистоти. Любисток і волошка символ відданості та вірності. Хміль (вусики) — символ гнучкості та розуму. Мак печалі й смутку.

Театралізація легенди «Троянда, Мальва та Півонія»

Дійові особи: Ведуча, Вітер, Троянда, Мальва, Півонія.

Ведуча. У народі кажуть, що Троянда колись була дуже красивою дівчиною. Вона, як і її сестри — Мальва та Півонія, лікувала людей від серцевих хвороб. І прийшов якось до них лікуватися Зимовий Вітер. Постукав у двері та й питає:

Вітер. А чи тут дівчата-красуні живуть, що людей лікують, здоров'я дають?

Троянда. Тут.

Вітер. То впустіть до хати.

Півонія. А хто ти будеш?

Вітер. Той, хто гори верне, страху наганяє, людей від сонця оберігає.

Мальва. А чи не завдаси нам шкоди?

Вітер. Ні.

Ведуча. Відчинила Троянда двері і влетів у хату Вітер-вітрисько.

Мальва. На що скаржишся?

Вітер. На безсилля з Морозом боротися.

Троянда. А чи ти щось добре зробив людям?

Вітер. Ні.

(Дівчата разом.) То за що ж тобі співчувати? Ми лише добрим допомагаємо.

Ведуча. Тоді дмухнув Вітер на сестер і перетворив їх на квіти. А люди навесні висадили їх у квітники: Мальву — ближче до вікна, Півонію — до води, Троянду — до сонця. Так і ростуть сестри, своєю красою людей милують. У віночку ж — це символи віри, надії, любові.

Волошка символ людської відданості.

Ромашка—у віночку наймолодша квітка за своїм віком, її люди вплели у віночок тоді, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров'я, а й доброту та ніжність, і вплітали її разом із гронами калини та цвіту вишні.

ІV. Підсумок заняття

Керівник. А всього в українському віночку — 12 квіток і кожна — лікар, оберіг. Недаремно в народі кажуть:

  • Хто вміє віночки вити — той уміє життя любити.

  • Який вінок — такий голосок.

Тому на наступних заняттях ми створимо із бісеру власні віночки. А щоб сплести віночок,треба спочатку виготовити квітки.

V. Домашнє завдання

Придбати необхідний матеріал та інструмент для роботи з бісером



ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА

Квіти-симоли




Деревій Барвінок


Безсмертник Вишневий цвіт






Калина Троянда



Мальва Півонія




Ромашка Любисток



Волошки Хміль



Мак

Заняття 2

Тема: Виготовлення квітів незабудки з бісеру.

Мета: ознайомити гуртківців з українськими легендами та лікувальними властивостями незабудок; навчити виготовляти квіти незабудки, формувати навички роботи з бісером; розвивати пам'ять, увагу, уяву, фантазію; виховувати любов до традицій українського народу.

Наочність: зображення квітів незабудки, інструкційні картки-схеми виготовлення квітів незабудки з бісеру.

Інструменти і матеріали: ножиці, великий бісер голубого та оранжевого кольорів, дрібний бісер зеленого кольору, дріт.

Хід заняття

І. Організаційна частина

Гуртківці сідають усі на визначені заздалегідь керівником місця.



ІІ. Вступна розповідь вчителя, комп’ютерна та модельна презентація.

Керівник:Розповідають, що Пресвята Богородиця, бажаючи подарувати маленькому Ісусу серед зими вінок живих квітів, не знайшла жодної квітки ні в полях, ані в садках, ані в лісах і вирішила їх зробити сама з шовку.

І ось, серед багатьох інших, Ісусу найбільше сподобалися маленькі


квіточки. То були незабудки, виготовлені з блакитного шовку та білих
цупких ниток. Виготовляючи їх, Пресвята Богородиця не раз колола голкою собі пальці, і краплини крові забарвили ті квітки в червоний та рожевий кольори.

Ці ніжні квіти так сподобалися маленькому Ісусу, що він зберігав їх усю зиму, а навесні посадив у долині біля Назарета й почав поливати. І раптом вони ожили, пустили коріння та, розростаючись усе більше й більше, розсіялися по всій землі. І тепер, немов нагадуючи - що це диво, цвітуть вони від ранньої весни до пізньої осені в усіх куточках світу.






ІІІ. Створення проблемних ситуацій

Запитання для дискусії між дітьми.

1. Які матеріали використовують для виготовлення прикрас з бісеру?

2. Чим можна замінити голку при нанизуванні бісеру?

3. Що необхідно зробити перед виготовленням виробу з бісеру?

4. Який папір використовують для перезнімання візерунків?

5. Який узор з виворотної сторони мають вироби з бісеру?

6. Для чого необхідні ножиці та правила їх використання?

7. Які нитки найкраще використовувати при нанизувані виробів з бісеру?

Чому?

(Керівник вислуховує усі відповіді гуртківців, дає можливість самим знайти

правильне рішення, уточнює та доповнює відповіді)

ІV. Динамічна пауза

Виконання вправ для відпочинку очей.

Втому ми з очей знімаємо.

Кілька вправ про це ми знаємо.

Подивитись вправо, вліво, вниз,

У чарівній скриньці є сюрприз.

Бровою вгору поведемо,

Із скриньки яблучко візьмемо.

V. Закріплення нового матеріалу.

1. Робота з інструкцією по техніці безпеки. (Додаток)

2. Практична робота.

Виготовлення квітів незабудки з бісеру

Виготовлення незабудки не є характерним для техніки паралельного


плетіння, але ми рекомендуємо починати навчання саме з цього способу. Він доступний і цікавий абсолютно для всіх, навіть для малюків-шестирічок.

Для виготовлення квітки на тонкий дріт завдовжки 12—15 см нанизати 5 бісеринок голубого кольору, а-потім крізь 3 з них (5-ту, 4-ту і 3-тю) зу­стрічним рухом протягнути правий кінець дроту і затягнути до утворення кільця. Кінці дротиків вирівняти так, щоб вони були однакової довжини, і спрямувати вгору. На лівий кінець надіти 1 жовту бісеринку, пропустити через неї правий кінець і затягнути так, щоб ця бісеринка закрила середину кільця. Після цього кінці дроту опустити вниз під квітку і закрутити все стебло. Незабудка готова.



Листя виконуються в техніці паралельного плетіння з бісеру світло- зеленого кольору — по одному великому і маленькому листочку для кожної гілочки. Листя складаються з двох частин, які виконуються послідовно на окремих дротинках. Довжина дроту для кожної частини листя - 35-40 см.

Стебло квіточки не треба обвивати нитками, тому що вона дуже маленька й обвивання додасть стеблу зайвої потовщеності. Якщо є зелений дріт, то краще скористатися ним.

VІ. Підсумок заняття

Контрольні запитання та завдання:

1. Які здебільшого використовують техніки при виготовленні виробів з

бісеру?


2. Назвіть правила техніки безпеки при роботі з бісером.

3. Назвіть інструменти, необхідні для виготовлення виробів з бісеру.

4. Чи можна поєднувати бісер із стеклярусом у виготовленні виробів?

VІІ. Прибирання робочого місця

VІІІ.Домашнє завдання

1. Вивчити:

а) вправи для очей

б) правила техніки безпеки

2. Придбати необхідний матеріал та інструмент для виготовлення ромашки..

Інструкційна картка

Схема виготовлення квітів незабудки з бісеру




Заняття 3

Тема: Виготовлення квітів ромашки з бісеру.

Мета: ознайомити гуртківців українськими легендами та лікувальними властивостями ромашки; навчити виготовляти квіти ромашки, формувати навички роботи з бісером; розвивати пам'ять, увагу, уяву, фантазію; виховувати любов до традицій українського народу.

Наочність: зображення квітів ромашки, інструкційні картки-схеми виготовлення ромашки з бісеру, зразок готового виробу.

Інструменти і матеріали: бісер дрібний білого, жовтого та зеленого кольорів, мідний дріт, ножиці, нитки зеленого кольору.
Хід заняття

І. Вступна частина.

1. Організаційний момент

2. Повідомлення теми і мети заняття

ІІ. Основна частина

1. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності. «Мозковий штурм»

- Які техніки плетіння бісером ви знаєте?

- Яку техніку найчастіше використовують для виготовлення квітів?

2. Вивчення нового матеріалу.

Керівник. Відгадайте загадку:

На стрункій високій ніжці

Біля річки на лужку

У хустинці білосніжній

Стрів я квіточку таку:

Ясним очком, жовтуватим

Усміхалася мені.

Я хотів її зірвати

А бджола сказала: «Ні!». (Ромашка.)

(Входить Ромашка.)

Ромашка. Щиро рада вас вітати. Дуже до вас поспішала, щоб пригостити чаєм із пахучих трав.

Керівник. За повір'ям, якщо падає з неба зірка — народжується людське немовля, яке отримує небесну душу, і та душа вічно прагнутиме до зірок, бо зіркою є невгамовне людське серце.

Одного разу позаздрив людям син Цариці Ночі. Закортіло і йому отримати зоряну душу. Він створив із мороку та нічних туманів подобу людини. І ось упала зірка, прокресливши полум'яну стежину в небесному дивоколі. Але, торкнувшись несправжньої дитини, не ввійшла в неї, бо не було там вогника любові. Розсипалася сріблястими іскрами по луках та полях, перетворюючись на дивні квіти —ромашки.

Розлючений принц Ночі почав обривати пелюстки квіток, запитуючи: «Любить? Не любить?».

Падають пелюстки на землю, а квітка все мовчить. Хтось із людей підслухав ті слова сина Ночі і теж почав запитувати у ромашки чи любить вона.

Так ромашка стала квіткою закоханих, які гадають на її пелюстках, упродовж багатьох століть.

Ромашка. Ромашок є багато видів. Серед них найбільш відома ромашка лікарська, чи аптечна. В Україні збереглась її назва «рум'янок». Така гарна дівчина, казали, як рум'янком умита. У ромашці купали маленьких діток, мили голову.

Керівник. Ромашка має приємний аромат. Ціле літо цвіте вона на відкритих полянах, пустирях, у степах, на луках, на узбіччі шляхів. Треба навчитися розрізняти її від інших видів ромашок. (Показує малюнок ромашки аптечної). Як таємничо звучить одна з народних назв цієї рослини — ромен- зілля. Адже вона велика мандрівниця й охоче вирушала «у світи» разом з циганськими повозами. Траплялося, чумаки, що їздили в Крим по сіль, бралися торувати нові шляхи через первісні степи, а слідом за ними «хлюпала піна» пахучих ромашок, і та іскриста доріжка через небо найбільше нагадує буйне цвітіння білих квіток, тим-то, мабуть, її й назвали Чумацьким Шляхом.



Ромашка.

Якщо тобі трапилося застудитись,

Прив'яжеться кашель і кине у жар,

Візьми чашу ту, із якої димиться

Духмяний цілющий ромашки відвар.


Керівник. Запрошуємо вас випити чашку духмяного ромашкового чаю.

(Розливає чай з ромашки, діти п'ють. Звучить музика.)

3. Практична робота. Виготовлення квітів ромашки.

3.1. Розгляд зразка готового виробу.

3.2. Технологія виготовлення виробу (читання схеми).

3.3. Відбір матеріалів та інструментів: бісер дрібний білого, жовтого та зеленого кольорів, мідний дріт, ножиці, нитки зеленого кольору.

3.4. Повторення правил ТБ під час роботи з бісером, ножицями (див. додаток)

3.5. Самостійна робота гуртківців з опорою на інструкційні картки.

Для квітки ромашки необхідно виготовити 7 або 14 пелюсток за схемами, зображеними на малюнку а

Перші два ряди ромашки дуже нагадують незабудку, але там ми навмисно розташовували бісеринки так, щоб утворилося кільце, під час плетіння ромашки ряди ущільнюють й укладають паралельно один одному.

Для середини ромашки виготовляють квітку (як незабудку) із 6-ти бісеринок жовтого або жовтогарячого кольору і такого самого кольору — центральну, 7-му бісеринку.

На окремий дріт (або якщо дозволяє довжина дротика якої-небудь пелюстки, тобто на її ніжку) нанизують усі 14 пелюсток через нижні ряди. Потім з'єднують їх у кільце, але так, щоб пелюстки розподілилися в два ряди по 7 у кожному, і щоб другий ряд був зміщений відносно першого. Після цього зверху накладають середину і, перш ніж пропустити кінці дроту вниз, охоплюють одним обертом кільце ромашки з двох сторін, закручують квітку дротиком, на який нанизували всі пелюстки. Потім до пелюсток кріплять дріт, призначений для стебла.

Обвивають стебло зеленими нитками.



Для виготовлення маленької ромашки плетуть 7 пелюсток, їх нанизують на дротик від центральної незабудки, загортають праворуч і ліворуч, розправляють пелюстки і закручують збоку незабудки, розправляють їх і закручують дротом на 2—3 оберти. Потім у бісеринку 7 вставляють дріт для стебла й обвивають його зеленими нитками.

Листок ромашки виконується в техніці паралельного плетіння за схемою, зображеною на малюнку в.

3.6. Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть.

А тепер їх відпустіть.

Плигніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд.

3.7. Оформлення готового виробу.

ІІІ. Заключна частина заняття.

  1. Підведення підсумків заняття.

  2. Повідомлення завдань на наступне заняття.

  3. Прибирання робочих місць.


Інструкційна картка

Схема виготовлення квітів ромашки з бісеру.






Заняття 4

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка