Урок № однорідні члени речення. Узагальнення й систематизація вивченого з теми



Скачати 115.21 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір115.21 Kb.
УРОК №
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ.
МЕТА: узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення, а саме: знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, однорідні й неоднорідні означення, формувати вміння розрізняти їх між собою, правильно вживати розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити в реченні відповідну пунктограму, розвивати культуру усного й писемного мовлення, творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів і використовувати в

усних і писемних висловлюваннях, діалогах; уміння аналізувати матеріал, узагальнювати;сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння й навички, розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати; За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; бережливе ставлення до природи та традицій нашої країни,

правильно використовувати в мовленні та інтонувати речення з однорідними членами;

збагатити словниковий запас та поглибити знання учнів про чудодійні обереги нашого життя – квіти, виховувати глибокі почуття любові до рідного краю, бажання примножити родинні традиції, берегти свою національну культуру, виховувати почуття прекрасного через сприймання довколишньої природи, любов до народної творчості, до пісні як до однієї із складових менталітету українців, повагу до ближнього.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого

Вправи на формування умінь і навичок розумової праці забезпечують розвиток соціальної, полікультурної, комунікативної , інформаційної, етичної компетентності учнів.

Внутрішньопредметні зв’язки :

Лексикологія: засвоєння нових слів.

Культура мовлення й стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами з використанням сполучників; дотримання правильної інтонації речень.

Текст (риторичний аспект): використання однорідних членів речення в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки : однорідні члени речення як засіб художньої виразності(література).

ХІД УРОКУ

1.Організаційна частина. Створення емоційно-психологічного фону.
УЧИТЕЛЬ: Добрий день, друзі!

Бажаю, щоб квітло життя як троянди барвисті,щоб йшли почуття до нас світлі і чисті.

Ой не в’яньте, троянди червоні,

Ой квітуйте, літа молоді!

Хай щастить вам усім у любові,

Хай щастить вам усім у житті!


Вам прекрасний, незрівнянний, наче сонечко весняне, цей букет вітань, що підібраний з любов’ю. ЩАСТЯ! РАДОСТІ! ЗДОРОВЯ! ЗДІЙСНЕННЯ БАЖАНЬ!
Для того. Щоб наша робота була позитивною і продуктивною, кожна група продовжить речення «Я бажаю вам…», використовуючи однорідні члени речення.

1.Учень Хай квіти стеляться під ноги килимком. Бажаю молодості, щастя і здоров’я, того, що називається добром.

2. Тобі найкращі, незрівнянні шлю я сонячні вітання. Хай усміхаються троянди, хай тюльпани шлють уклін і найкращі побажання!

3. Бажаю, щоб сонце тебе зігрівало, люди – усмішку тобі дарували, природа -

здоров’я тобі піднесла, а ластівка щастя мішок принесла. А ще романтики, дружби, взаємоповаги.

4. Для тебе – усі найчарівніші квіти! Ласкаві, ніжні та добрі слова!

Нехай твій Ангел тебе оберігає,стежку життя квітами барвистими посипає,

Мир, злагоду, любов дарує та в усьому допомагає.

5. Хай всміхаються троянди, хай пролісок перший дарує вам ніжність. А сонце весняне – тепло!Педагогам бажаю мудрості й здоров’я, квітів, щастя і добра!

Учитель: дякую, бо такі побажання виконують магічну функцію –сприяють ладові, гармонії та щастю.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Учитель. У кожному побажанні , як ви помітили, були однорідні члени речення. Які?

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ , МЕТИ, ЕПІГРАФУ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Ще один урок до нас прийшов за розкладом сьогодні, а тема цікава і дуже потрібна нам для проходження тестування при вступі до вищого навчального закладу. « Узагальнення й систематизація знань про однорідні члени речення»

Епіграфом до нашого «квіткового» уроку ми взяли такі слова Д.Хімчука :» Квіти – улюблені супутники людини з давніх часів. Вони не лише милують зір, але й облагороджують душу. Квіти – це історія нашого народу, квіти – це наша природа, квіти - це ми.»

«У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград, красиве і корисне».(М.Рильський)


Немає, мабуть, людини, байдужої до квітів, бо саме вони можуть розрадити, коли важко, піднести настрій, втішити…Квіти пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність, доброту….Сьогодні ми поведемо розмову про прекрасний дарунок природи – квіти, побуваємо у квітковому царстві. Для того, щоб виконати завдання нашого міні – підручника, ми повинні повторити необхідні нам правила. Учні ланцюжком задають один одному питання за темою.

ЕКСПРЕС ОПИТУВАННЯ



  • Які члени речення називаються однорідними?

  • Які члени речення можуть бути однорідними?

  • Які види зв’язку між однорідними членами речення?

  • Розказати про однорідні й неоднорідні члени речення.

  • Коли ставляться двокрапка і тире при узагальнюючих словах в однорідних членах речення?

  • Як інтонують ся однорідні члени речення?

  • Яку синтаксичну функцію виконують узагальню вальні слова в реченні?

УЧНІ РОЗГАДУЮТЬ КВІТКОВИЙ КРОСВОРД ЗА ДОПОМОГОЮ ВІРШІВ – ЗАГАДОК ПРО КВІТИ, ЗНАХОДЯТЬ ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ В РЕЧЕННЯХ –ЗАГАДКАХ.



  • Горів в траві росистій ліхтарик золотий, світив і враз потух, перетворився в пух.

(Кульбаба)

  • Знайти помилку в правописі / чергування у-в/ , знайти інверсію, непрямий порядок слів.



  • На просторах поля золотого сині зірочки тремтять, мов шматочки неба голубого, виграють, виблискують , горять. (ВОЛОШКИ )

  • Знайти інверсію.



  • Маю п’ять пелюсток і напівкруглий зелений листок. А серединка у мене жовтенька, личко не кругленьке, а довгеньке. (ФІАЛКА )

  • Знайти неоднорідні означення.



  • Я з гілками колючими, але з квітками пахучими. (ТРОЯНДА )



  • Виросли на лузі, в полі сестрички маленькі, очки золоті, а вії біленькі (РОМАШКИ



Робота в групах
УЧИТЕЛЬ
Квіти – постійні супутники нашого життя. Усюди квіти-самоцвіти, їх дарують батькам діти. Юнак дівчині дарує, як любов і повагу до неї чує. Переможців як вітають, живі квіти їм вручають. Кожна група у нас працювала з довідковою літературою, отримала попереднє завдання, знайти відповідну інформацію про квіти, але було ще одне завдання, розповідаючи , потрібно використовувати однорідні члени речення.
Даємо слово « НАРОДОЗНАВЦЯМ»
Найбільша відзнака українського національного вбрання – віночок із стрічками. Він сплетений із мальв, чорнобривців, калини, з барвінку та жита, м’яти , нагідок, з жоржин, чебрецю та вербини, і ромашок, і волошок. Український вінок оспіваний у піснях, оповитий легендами та переказами, опоетизований майстрами пензля і слова, він – символ

добра й надії. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Вінок лавровий одягали на переможців, терновий – символ страждання, а український віночок символізує молодість і кохання, може визначити долю, Дівочий вінок носять юнки кожної весни і літа. Весільний тільки на весіллі.


Учитель: « А чули ви про орден квітки? Так слухайте уважно, нам про це розкажуть наші історики»
Група «ІСТОРИКІВ»

Ми дізналися, що це найпочесніші ордени Фінляндії та Японії. У Фінляндії найпочеснішою нагородою був орден «БІЛОЇ ТРОЯНДИ», а в Японії – ОРДЕН ХРИЗАНТЕМИ. Хризантему традиційно зображують на монетах і державній емблемі

Японії. Хризантема в країні висхідного сонця є символом нації і вищої нагороди «ОРДЕНА ХРИЗАНТЕМИ».Хризантема в Японії не тільки квітка осені і символ сонця, а й символ японської нації. Є така легенда про цю квітку. Колись злий дракон вирішив за щось помститися людям і викрасти з небес СОНЦЕ. Він схопив палаюче світило, але обпалив лапи, в люті став рвати й топтати сонячну кулю. Звичайно, сонцю нічого не сталося, але з відлетілих від нього на землю іскор виросли прекрасні хризантеми. Виставки хризантем стали влаштовувати в Лондоні, Парижі і в багатьох містах Німеччини. Квіти і листя хризантеми містять вітаміни С, В, РР, каротин, протеїни,вуглеводи, ефірне масло, мікроелементи, а саме: фосфор, кальцій, калій, магній, селен, цинк, залізо. А відвари й настої використовували для лікування головних болів, очних хвороб, серцево – судинних і малярії.
Учитель:» Якби ми хотіли створити такий орден для України, яку б квітку ми могли б взяти?»

Група «ФОЛЬКЛОРИСТІВ»


Ми вважаємо, що мальву, каштан, чорнобривці. Назва чорнобривців пов’язана зі старовинною легендою про майстрів – чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво-червоні халяви та чорні, як голівки чорнобривців.
Учитель Як хочеться, щоб ми через своє недбальство не втратили чимало прекрасних повір’їв, переказів, легенд . Тож прикладаймося спраглими вустами до живлющих джерел народної мудрості не даймо замулитись і зникнути їм!


  • А ще ми знайшли ось які прислів’я про квіти.

  • Зараз конкурс:»Народ скаже, як зав’яже». Продовжити прислів’я чи приказку .Знайти однорідні члени речення:

  • « Де цвіток, там і медок.», «Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш», «Діти, як квіти: полий, то ростимуть», « Яке дерево, такі його квіти, які батьки, такі й діти», «Нема в світі цвіту цвітнішого як маківочка, нема ж і роду ріднішого, як матіночка», «Кожна квітка по-своєму пахне».

Група «МОВОЗНАВЦІВ» підготувала «ТРОЯНДОВИЙ ДИКТАНТ»

Зараз ми виконаємо дослідження – аналіз на основі тексту диктанту. Прослухайте текст.

Об’єднавшись в групи, виконайте таке завдання: »Знайти речення, яке відповідає поданій схемі та зробіть їх синтаксичний розбір.


1) О, О і О однорідні присудки

2) О,О і О однорідні додатки; О та О однорідні означення

ТРОЯНДА - СИМВОЛ КОХАННЯ
Безумовно, усі ви знаєте грецький міф та легенду римлян про походження троянди. Існує грецька версія того, як троянда стала символом кохання.

Богиня кохання Афродіта, поспішаючи на побачення, наступила на кущ білих троянд, поранила ногу і пофарбувала квіти своєю кров’ю . З того часу червоні троянди – символ кохання й пристрасті.

З давніх – давен люди дарують одне одному ці квіти, вкладають у букет таємні послання, залежно від кольору і кількості квітів. Із троянд складають цілі листи, що іноді красномовніші від усіх слів. Червоні троянди дарують на знак палкого кохання та поваги.

Білі – юним дівчатам, що говорить про повагу до їхньої невинності та чистої краси.

Рожеві, згідно квіткового етикету, дарують у випадку легкого захоплення чи на початку стосунків.

Жовті троянди колись символізували втрату почуттів, розлуку і навіть розрив стосунків, але в наш час їх дарують з побажанням благополуччя та щастя. Троянди блідих відтінків дарують на знак дружби і задоволення від спілкування. Важливу роль відіграє не тільки колір , а й кількість квіток у букеті. Одна троянда говорить про сором’язливе кохання. Дві – вісники заручин чи скорого весілля. П’ять дарують із побажанням щастя та успіху. 12 – презент на річницю знайомства, весілля тощо. 16 – букет для друзів та родичів. 101 - абсолютне захоплення та обожнювання.

Даруйте троянди коханим і просто прекрасним жінкам , не залежно від кольору та кількості квітів у букеті вони уособлюють щирі думки та почуття.

Група «ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІВ» підготувала на основі прочитаних літературних джерел діалог.




  • Добридень!

  • Привіт!

  • Чому стільки щастя випромінюють твої очі?

  • Тому, що дізнався багато нового. Ти, мабуть, знаєш, що мова квітів зародилася давно, кілька століть тому на сході . Букет, як лист, приносив звістки, призначав зустрічі, висловлював почуття.

  • Як це?

  • Наприклад, айстра символізує сум, волошка – простоту і ніжність, мак – красу і молодість, дзвоник польовий – вдячність.

  • Так, я знаю, що троянда – це символ кохання й здоров’я, ромашка – кохання і миру, а фіалка означає сором’язливість

  • Чи чув ти, що існує понад чотирьохсот рослин – барометрів, які по-своєму реагують на зміну погоди?

  • Я знаю, якщо у папороті скручене до низу листя, сподівайся сонячного дня, а випростане – не забудь парасольку і дощовика. А ти знаєш інші прикмети?

  • Так, коли вранці не розпустилися білі квіточки зірочника, мальви – на дощ.

  • До речі, це саме віщують опущені й стулені листочки конюшини, згорнуте суцвіття кульбаби, сплющені пелюстки паничів.

Діалог двох дівчат, які теж полюбляють читати книги.




  • Чи знаєш ти, що квіти з давніх часів були засобом любовного листування?

  • Так, звісно, а з мовою квітів познайомив нас поет і перекладач Д.П.Ознобішин, який переклав з персидської мови в 30-х роках 18 століття книгу « САЛЯМ, АБО МОВА КВІТІВ», де більше як чотирьомстам квітам відповідала яка-небудь фраза. Наприклад, надіслана обранцем конвалія скаже:»Довго і таємно я люблю тебе»

  • Шипшина запитає:»Чи можна тобі вірити?»

  • Подарована герань попередить:»Мені треба таємно поговорити з тобою»

  • Польова гвоздика підтвердить:»Ти прекрасна!»

  • Ти затьмарюєш усіх,- відзначить квітка картоплі.

  • А листочок троянди – відмову.»НІ».

  • Що символізує колір квітів?

  • Червоний – життя, любов, вогонь.

  • Рожевий – молодість.

  • Жовтий – весілля, щастя, юність, сонце.

  • Зелений – надія, спокій, мир.

  • Синій – вірність, довіра.

  • Чорний – траур, торжество.

  • Білий – чистота, ніжність , невинність. От як красиво й мило можна спілкуватися.

Учитель.


Зазвичай ми спілкуємося словами , тому повинні не забувати про те, на що наголошував відомий наш земляк Василь Сухомлинський:» Слово – найтонший дотик до серця, який може стати і запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, а може бути і гострим ножем, і розжареним залізом, і брудом.»

Справді, кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний аромат, свій колір. Як сказав поет Володимир Сосюра:

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря брилі антів – це мова моя,

Це мова моєї Вкраїни.

Справа кожного з нас вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас.

МІНІ-ПІДРУЧНИК ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ МОВНЕ АРАНЖУВАННЯ


Учитель Плекаймо рідну мову, дбаймо про її красу й чистоту. Це можна зробити, уважно гортаючи сторінки словників, запозичуючи мудре слово із фольклору, читаючи твори художньої літератури.

Група «ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІВ» Користуючись художньою літературою, учні підібрали

Речення з однорідними членами до малюнків, на яких зображено квіти.

Про що говорять мальви у саду багряні і червоно-малинові? /О.Лупій/


Червоні маки…Скільки сягало око, жевріли вони на луках, ніким не сіяні, але радуючи всіх. /Олесь Гончар/
Троянда в’яне й ронить пелюстки, додолу ронить, як багряні сльози…/Володимир Сосюра/

І волошкам синім, в полі , серед трав,

Я казки чудесні і легенди склав. / Олександр Олесь/
Немає жита без колосся, намає ночі без роси. Якби в нас не було квітів, то не знали б ми краси.

Чудові квіти малюють художники

Група «ХУДОЖНИКІВ»
Є цілі школи малювання квітів, де видатну роль грав тюльпан. На сході люди вірять, що тюльпани приносять щастя, тому вони дарують ці квіти тим, кому хочуть побажати благополуччя й процвітання .В Японії існують школи для навчання мистецтву створення квіткових композицій. Ось наша композиція, яку ми назвали «МАМИН РУШНИК»

Висить рушник у хаті на кілочку,

Калина червоніє на столі,

А біля неї – жовті колосочки,

Мов пустотливі сестрички й братики малі.
Це все – моя земля, моя Вкраїна,

Це рук моєї матері тепло.

І цей рушник, яким і дочку, й сина

Благословляє мати на добро.


Група «ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІВ» прочитає невеличкий твір, який вони склали про квіти, використовуючи однорідні члени речення, а саме: однорідні підмети, додатки., речення з узагальню вальним словом..
Квіти – вічні супутники людського життя і в горі, і в радості. Як багато різнобарвних квітів розквітає на нашій землі, їх так люблять усі люди на світі: І дорослі, і діти малі. Ніжні квіти дарують нам радість серцю, душевне тепло і затишок. Палахкотять біля вікон українських осель животрепетним вогнем мальви й жоржини, чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям нагідки, рожі, ромашки, калина, любисток, м’ята - ці незрадливі обереги нашої духовної спадщини.
Підсумки уроку Релаксація.»МІКРОФОН» ВПРАВА 232

  • Найважчим завдання під час опрацювання теми для мене було….

  • Свої знання з теми я б оцінив на…

Учні відповідають на питання

- Закінчити речення: Я досяг успіху, тому що…

- Мені сподобалося….

- Я знаю…

- Я вмію….

- Мій настрій…

- Варто проводити такі заняття, бо…

- Чи задоволені ви собою? Учителем?

- Яку б оцінку ви поставили б собі?


УЧИТЕЛЬ Ось і закінчилася наша подорож у країну квіткової казки. Я думаю, що після сьогоднішнього уроку ви намагатиметеся у кожній квітці побачити її живу душу, бо квіти – це очі землі. Будьте трішечки уважнішими як до прекрасного дарунку природи – квітів, так і один до одного. Хочеться побажати вам добра в житті і кишені, квітів на столі щодня, хліба-солі на вишитому рушникові…

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Скласти речення за схемами на квіткову тематику./достатній рівень/

Знайти картину або фотоілюстрацію із зображенням квітів, Описати її письмово, використовуючи узагальню вальні слова з однорідними членами речення. Зробити синтаксичний розбір одного речення письмово. /високий рівень/


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка