Урок № письмовий твір опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі



Скачати 105.85 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір105.85 Kb.
Дата___________ Клас__________

Урок №
ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ.

Мета: поглибити знання учнів про твір-опис, познайомити з особливостями опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; формувати уміння описувати портрет у художньому стилі за картиною;

розвивати зв’язне мовлення, творче мислення, уяву, увагу, пам'ять,збагачувати словник школярів новою лексикою;

виховувати любов до українського слова, генія України – Т.Г.Шевченка

Обладнання: презентація, схеми, таблиці, картини, виставка творів Шевченка, пам`ятка «Як працювати з твором-описом у художньому стилі».

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Визначення емоційного настрою та підготовки до уроку.



«Квітка-семиквітка» (слайд 2)

Мета: визначення емоційного стану дитини відповідно до кольорової гами:

жовтий – радість;

червоний – щастя;

синій – образа;

зелений – спокій;

сірий – сум;

коричневий – втома.
Завдання. Візьміть у руки пелюстку того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться потоваришувати, побути довше.
ІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів

Сьогодні в нас знову цікавий урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну збагачення й розвитку мови.

Хай всі володіють знаннями чудово!( Слайд 3)

На сьогоднішньому уроці розвитку зв'язного мовлення будемо дотримуватись законів: правильно, гарно і образно висловлювати свої думки та враження від побаченого, почутого, прочитаного.



Бесіда:

  • Які є типи мовлення? (слайд 4)

  • Стилі мовлення? (слайд5)

Назва стилю

Сфера

використання

Основні види

Розмовний

Побут,

сімейні,

дружні

стосунки

Розмова на побутові теми, лист до близької людини

Науковий

Наука,

техніка,

освіта

Наукова стаття, лекція, відповідь на уроці

Художній

Художня

література

Оповідання, повість, казка, вірш

Офіційно-діловий

Службові

стосунки,

законодавство

Заява, оголошення, наказ, закон

Публіцистичний

Суспільне життя

Виступ на зборах і мітингу, газетна стаття, звернення




  • Що таке опис?

  • Чому в описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й загальне враження?

  • Як ми сприймаємо художні полотна?

Проблемне питання:

Як ви гадаєте, чому ми сьогодні згадали всі типи і стилі мовлення? Який тип уроку сьогодні у нас буде?



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» Слайди 6-15

ІУ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

(Учні записують тему уроку.) слайд 16

Ми навчимося складати твір-опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі, постараємося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Збагатимо свій словниковий запас новими словами, працюватимемо з пам`яткою. Згадаємо про генія українського народу – Т.Г. Шевченка і його два таланти – малювання і літературні твори. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і активно працювати.

У. Колективна підготовча робота.

1. Бесіда

- Скажіть, будь ласка, де ви зустрічались із зовнішністю людини? (на уроках літератури, музики, образотворчого мистецтва)

- Як індивідуалізують митці характери персонажів, змальовуючи їх зовнішність? (поети, письменники створюють образ за допомогою слова, художники - за допомогою фарб і пензля, а композитори – за допомогою звуків, виконаних на музичних інструментах )

- Чому в описі треба подати не тільки окремі ознаки, деталі, а й загальне враження?

- Як ми сприймаємо художні полотна?
Український портретний живопис бере свій початок у глибині століть.

Нині увага до портретного живопису особливо велика. Художники вважають своїм першочерговим обов'язком створити образ нової людини - творця, мислителя, поета.

Портрети бувають різні: індивідуальні, парні, групові; на весь зріст, поясні, погрудні,— залежно від того, скільки осіб і як вони зображені.
Скажіть мені, а чи знаєте ви людину, яка досконало поєднувала малювання і літературні твори?

2. Відомості про Шевченка-художника. Слайд 17

Хист до малювання у Тараса Григоровича Шевченка прокинувся ще в дитинстві. Побачивши одного разу, як з-під пензля сільського дяка-маляра з'являються очі святого, малий Тарас загорівся бажанням навчитися малювати. Завдяки сумлінному навчанню і наполегливості Шевченко закінчив Академію художеств у Петербурзі, де був улюбленим учнем великого Карла Брюллова. За час навчання був тричі нагороджений срібною медаллю за успіхи з рисунка. Його картини «Циганка-ворожка»,. «Катерина», «Селянська родина» є чудовими зразками портретного живопису. Спадщина Шевченка — художника, гравера становить близько І200 робіт. Це олійні картини, акварелі, сепії, офорти, малюнки олівцем. 2 вересня 1860 року Рада Академії художеств присвоїла йому звання академіка гравюри.СЛАЙД 18-20


3. Буктрейлер «Шевченко-художник»

4. Колективна робота з текстами (підручник ст.. 80, вправа 143)

5. Зачитування уривків-описів літературних героїв.

6. Творче завдання в групах.

(Як ви розумієте прислів’я)



1- група

З личка не пити водички

Можна пізнати з мови, хто якої голови.

Не суди по одежі, суди по уму.



2-група

Не все те золото, що блищить.

Зовні мило, а всередині гнило.

Не по виду суди, а по справах гляди.



3-група

Зовні - краса, всередині - порожнеча.

Гарний на вигляд, а розкусиш - кривить рот.
V. Складання усного твору-опису в художньому стилі за картиною Т.Г.Шевченка.

1. Словникова робота.СЛАЙД 21-22

Автопортрет — портрет художника, виконаний ним самим.

(зачитування зразку опису автопортрета)слайд 23, 24, 25



2. Робота з пам’яткою. Слайд 26

Як складати тексти — описи зовнішності людини в художньому стилі (ст.. 83)



  1. Провести спостереження індивідуального вигляду людини.

  2. Продумати послідовність опису і будову вашого висловлювання відповідно до плану.

  3. Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо людину в цілому, а потім переходити до деталей.

  4. Використовувати певну лексику: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, шия, руки, щоки, зріст, одяг (манери поведінки, стосунки в колективі, ставлення до праці, культура мовлення, розумові й фізичні здібності).

  5. Дібрати слова, словосполучення, які допоможуть описати людину в художньому стилі.

  6. Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

3. Первинне сприйняття картини Шевченка «Катерина» слайд27

http://www.shevchenkoschool.org/ukrainian_studies/people/shevchenko_taras/shevchenko_kateryna_olia_1842.jpg

Катерина — картина Тараса Григоровича Шевченка виконана ним на тему однойменної поеми влітку 1842 року в Санкт-Петербурзі.

Катерина» — одна з найцікавіших картин Шевченка, написана маслом в 1840 році. Картина дуже символічна, у формі образів автор передає ті почуття, які наче хвилі вирували в його серці.

Босонога дівчина в центрі картини — Катерина, символізує український народ, російський солдат на коні — російську монархію, яка гнобить Україну, селянин, що сидить на землі (чимось схожий на козака Мамая ) уособлює собою вільне минуле, прагнення до якого наскрізь пронизує як літературну, так і художню творчість Тараса Шевченка.

Катерина — звичайна українська дівчина. На ній біла сорочка, червоний фартух, спідниця. її голову прикрашає червона стрічка з квітами.

Йде дорогою вродлива українка. Ступає повільно босими ногами. Нахилила голову, опустила очі. Руками взялася за край фартуха. Здається, щоб витерти сльозу. Шевченко майстерно намалював, як Катерина переживає своє горе. Дівчина зображена одразу після зустрічі з москалем, якого вона кохала, який її зрадив. Москаль також є на картині. Він їде верхи, поганяючи свого коня, і обертається, щоб подивитись на Катерину. Він позаду, і його обличчя погано видно. Але по обличчю дівчини стає зрозуміло, що вона покинута назавжди.

Якийсь чоловік у білому одязі сидить на дорозі, грається маленьке цуценятко, росте велике дерево, на задньому плані стоїть млин. Нічого не бачить Катерина. Опустивши руки і нахиливши голову, йде вона дорогою.



  1. Колективне складання плану.

  2. Дібрати епітети та порівняння. слайд 28

Обличчя: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.

Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.

Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.

Губи (вуста): знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцно стиснуті.

Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного, закучерявленого сивого волосся.

Постава: висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.

Одяг: строгий; темно-сірих тонів; вишиванка; однотонна.

  1. Гра «Я – працівник музею» Слайд 29

Користуючись пам’яткою, художніми засобами, всією інформацією представити нам картину Шевченка «Катерина»

VІ . Підсумки уроку. Рефлексія

1.Оберіть твердження, яке вам найбільше підходить і поясніть його слайд 30

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

Я придбав ...

Мені захотілося ...

Мене надихнуло ..

2.Вірш

ШЕВЧЕНКО Слайд31

Коли надійдуть втома і зневір'я,

В його портрет вдивляюся тоді,—

І знову в серці відчуваю мир я

І тихий голос радісних надій.

Такий спокійний дивиться він з рами.

О, це за всіх замислене чоло,

Що, наче символ, стало над часами —

Того, що в нас нове перемогло!

VІІ . Домашнє завдання та оцінювання.

1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці на чернетці.

2. Скласти усний твір — опис зовнішності будь-якого героя художнього твору, що вивчали на уроках української літератури

 Розмовний стиль

- Привіт, Оленко. Брат удома?

- Ні, його немає. Десь погнався на велосипеді.

- Жаль. Нехай зайде до мене, коли повернеться. Бувай!

- До побачення.

• Науковий стиль

Іноді здається, що в метеликів лише два крила, але це не так. Насправді крил у них чотири, як і в більшості інших комах, однак передні крила розташовані в одній площині із задніми, до того ж ще й бувають з’єднані з ними. Ось чому може здаватися, що крил у метеликів удвічі менше, ніж є насправді (З довідника).

• Художній стиль

Прийшла журлива пора прощання з красним літечком. У зелені кучері дерев уже вплітаються жовті пасма. Чарівниця-осінь починає розвішувати на гілках перші золоті дукати чарівного листя. Поступово в золото та багрянець одягається все деревно-чагарникове багатство (Ю. Заверуха).

•   Офіційно-діловий стиль

Стаття 31. Держави визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку, та вільно брати участь у культурному житті, займатися мистецтвом. Держави поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті (3 Конвенції про права дитини).



•   Публіцистичний стиль

Віками народ витворював цю мову, витворив її, одну з найбагатших мов слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, зокрема явивши пісенні шедеври незрівнянної краси, дала світові Україна геніальних поетів, зажило українське слово шани й визнання серед народів близьких і далеких (О. Гончар).


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка