Урок -зіставлення «Герої, з якими завжди весело»



Скачати 121.15 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір121.15 Kb.
Монастириська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

Урок -зіставлення

«Герої,

з якими завжди весело»



(порівняльна характеристика образів

Тома Сойєра і Федька-халамидника)

Підготувала

учитель світової літератури

Завадівської загальноосвітньої

школи І-ІІ ступенів

Тутко Наталія Іванівна

Тема. Герої, з якими завжди весело

( порівняльна характеристика образів Тома Сойєра і Федька-халамидника)

Природа бажає, щоб діти були дітьми, перш ніж

бути дорослими. У дітей своя власна манера

бачити, думати і відчувати.

Жан-Жак Руссо



Мета: формувати навички компаративного аналізу образів літературних героїв; характеризувати дійових осіб твору, визначати й оцінювати життєві позиції персонажів; розвивати вміння висловлювати власне ставлення до образів; показати радісний світ дитинства в творах літератури; допомагати дитині зростати в умовах успіху; сприяти вихованню моральних якостей.

Обладнання: тексти творів, учнівські презентації, малюнки.

Тип уроку: урок-зіставлення.

Хід уроку



І. Організаційний момент.

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Обмін побажаннями: «Ти – мій друг, і я бажаю тобі…»

(успіхів на уроці; добре засвоїти матеріал, що будемо вивчати; здоров’я і багато друзів; щоб твоє шкільне життя було веселим…)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Ліричний вступ.

«Мистецький калейдоскоп»

(На слайдах демонструються картини художників, присвячені дитинству)

Слово учителя.

У миті туги і скорботи,

хвилиниважкості й жалю

полишувсісвоїтурботи, -

в дитинстворідне загляну.

Туди де босими ногами

топтали ниви і гаї,

де днями й довгими ночами

плекалимрії ми свої.

Раділисонцю, небу, вітру…

дощукраплинам молодим

і кольорівжиттяпалітру

збирали з духом запальним.

Там сміх і радість, хвилювання,

очей замріянийполіт,

падіння, злет, розчарування,

життяграйливеюнихліт.

Дитинство – це пора казкова:

цікава, добра, золота

у ньомувічністьдріб’язкова,

живелишмрія молода.

Ми там раділикожніймиті,

співалирадіснопісні

і духом щастяоповиті,

летілиднінашіясні.

Робилипершісвої кроки

у пошукахжиття мети.

В дитинстві ми лічили роки

і мріяли добро знайти.

Нехай пора, щоначеказка

живе у серціповсякчас,

тоді ми скинемоті маски,

що так пригноблюютьвсіх нас.

Дитинство – один із найсвітліших і безтурботних періодів життя кожної людини, коли світ пропонує багато нових відкриттів,коли все навколо здається яскравим і барвистим, коли поруч із тобою вірні друзі, що прийдуть на допомогу. Це ігри, розваги, витівки…

Діти, перед вами висловлювання видатних людей про дитинство. Прочитаймо.


  • Дитинство – це найважливіший і най приголомшливіший час в житті людини.

Сергій Бодров

  • Коли навкруги все дивно, ніщо не викликає здивування, це і є дитинство.

Антуан де Равіроль

  • Дитинство – це коли ти можеш здійснювати непростимі помилки і сподіватися, що ти будеш прощений.

Роберт Дауні

  • Мені здається, що одна з найбільших удач у житті людини – щасливе дитинство.

Агата Крісті

Ви ознайомилися із афоризмами про дитинство відомих усьому світу людей. А яким дитинство є для вас?



2. Прийом «Незакінчене речення».

Дитинство -…



ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово учителя.

Героями сьогоднішнього уроку стануть ваші ровесники, літературні персонажі, які віддалені від нас у часі, але їхній дитячий світ сповнений величезною кількістю загадок, таємниць,пригод. Ці герої – улюбленці кількох поколінь юних читачів – Том Сойєр – бешкетник, фантазер, лірик, лицар і Федько – халамидник.

Тож тема нашого уроку: « Герої, з якими завжди весело» (діти записують у зошит)

Наше завдання: проаналізувати і спів ставити образи персонажів, оцінити їхню поведінку, зрозуміти, які цінності заклали автори у свої твори, збагатити власний життєвий досвід.

На уроці працюватимуть дві дослідницькі групи та група експертів (учні-шестикласники), які узагальнюватимуть роботу.

Впродовж уроку вам необхідно заповнити картки «Головні цінності життя дітей».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1 Бесіда.



  • Головні герої творів Марка Твена і В. Винниченка – діти. Чому автори називають твори їхніми іменами?

( Усі події пов’язані з життям Тома І Федька, вони перебувають у центрі уваги, автори зображують своїх героїв у різних ситуаціях)

  • Чому В. Винниченко назвав свій твір не просто «Федько», «Федько – халамидник»?

( Автор вказав на те, що його герой – пустун, бешкетник)

  • Згадаймо, де відбуваються події творів М. Твена і В. Винниченка?

( Події твору М. Твена відбуваються в американському містечку з амбітною назвою Сент–Пітерсберг, на березі річки Міссісіпі, у творі «Федько – халамидник» - у передмісті).

  • Якими є життя у цих містечках?

( Це «глухі, провінційні містечка», у яких не відбувається нічого особливого. Містечка мирні, спокійні).

Висновок групи «експертів»

Ми бачимо, що події у творах М. Твена і В. Винниченка відбуваються у містечках, де панує певний замкнений простір, застінний. Сонний. Життя було розміреним, повільним. Були бідні і багаті. Дітлахи майже увесь час проводять на вулиці, біля річки. Де вони почуваються господарями свого життя.



Слово учителя.

Саме у таких мирних містечках живуть наші герої – Том і Федько. Щоб краще для себе скласти уявлення про хлопчиків, ви готували мистецький проект, у якому порівняли зовнішні дані, побут дітей. Краще зрозуміти героїв і їхні вчинки допомагають обставини життя.



2. Захист мистецького проекту «Порівняймо».




Том

Федько

Вік

Томові 10 років

Автор не вказує у творі, скільки Федькові років, але ми можемо здогадуватися, що він ровесник Тома.

Портрет

«Його мокра чуприна була ретельно пригладжена щіткою, і короткі кучерики лежали рівно й гарно»

«Чуб йому стирчаком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», «руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»

Побут

Том живе у будинку тітоньки Поллі

Живуть у комірному будинку батьків Толі

Сімейний стан

Виховує тітка Поллі, Том-дитина її покійної сестри. Тітка називає його «сердешною дитиною»

Федько- син «типографщика» і домогосподарки. Єдина дитина у сім’ї

Мати називає сина «розбишака-халамидник», «сибіряка», «люципер»



Висновок групи «експертів»

Обидва хлопчики - однолітки, живуть в однакових достатках. Зі словесних характеристик видно, що вони непосиди, бешкетники. Дуже часто тітка Поллі і Федькова мати жаліються на хлопчиків, адже вони приносять їм своїми витівками багато клопоту.



Слово учителя.

Дитинство- це барвиста веселка, події, витівки, пригоди, ігри змінюють одна одну. Саме в пригодах розкривається справжня сутність Тома і Федька. Щоб краще побачити вчинки, характер героїв ми попрацюємо у дослідницьких групах.



3. Робота в дослідницьких групах.

Дослідити пригоди, витівки героїв, визначаючи риси характеру, ілюструючи власними малюнками.

І група. Радісний світ пригод Тома Сойєра.

ІІ група. Веселі витівки Федька.



4.Презентація роботи у групах.

Радісний світ пригод Тома Сойєра.



Ситуації

Риса характеру

Том вдома

Не слухає тітоньку Поллі. Хитрун, бешкетник, вигадник.»…він був не лихий хлопчик, а тільки неслух, бешкетник. Але зла він нікому не хотів і серце мав предобре». Тітка вирішила покарати за непослух- у вихідний день заставила білити паркан. Але він зумів це перетворити у цікаву справу, ніби маленький бізнесмен, назбирав різних дрібничок.

Поведінка в церкві

Порушник порядку і підвалин благо чинності.Він не сприймає лицемірства дорослих. Том приносить жука –і всі тамуватимуть сміх через витівку хлопця,

У школі

«Навчання для Тома у школі – це нескінченні тортури». Йому нецікаво. Ледар,порушник дисципліни і шляхетний лицар.

На кладовищі

Сміливий, надійний друг


Поведінка на острові

Пустун, фантазер з невичерпною уявою,добрий.

Виступ у суді

«Язик застряг у роті». Але Том мав благородне, відважне серце, здатне на смертельний ризик в ім’я порятунку чужого життя.«Неодмінно стане президентом, якщо. Звісно, його доти не повісять»

Перебування у печері

Проявив себе як справжній мужчина.Він узяв на себе відповідальність за життя Беккі як сильний, як дорослий

У лісі


Том фантазує. Віну являє себе сильним, мужнім. Він захоплюється книжками про благородних розбійників.

Пошуки скарбу

Любов до таємниць, прагнення розбагатіти.

Веселі витівки Федька

Ситуації

Риси характеру

На вулиці, у піску

Непосидючий «…неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами,Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному кроці».

Сильний- «…перший по силі на всю вулицю».

Відкритий- «Він міг би підійти тихенько, так, щоб не почув ніхто, але Федько того не любив.

Правдолюб – «Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить».

Спритний – «Ловкий був хлопчик», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»»,


Історія зі змієм

Доброта – «…він вертається й віддає змія. Навіть принесе ще своїх ниток і дасть»

Поведінка під час дощу

Веселий, бешкетник. Разом із друзями у воді вишукує різні дрібнички.

Поведінка під час сварки з батьками

Впертий. «Він не проситься, не плаче, не обіцяє , що більше не буде. Насупиться і сидить. Мати грозиться, а він хоч би слово з уст,сидить і мовчить».

На річці

Відвага, спритність

Порятунок Толі

Благородство, мужність. Справжній герой, мужня людина, виявив спритність, врятував життя Толі, але сам помирає.

Виступ групи «експертів»

ТомФедько







Сирота, розбишака, хлопчисько «в ньому біссидить», кмітливий, фантазер, веселий, життєрадісний

Непосидючий, «спокій був його ворогом», сильний, відкритий, правдолюб, спритний, добрий, впертий,

сміливий, чесний.





Бешкетники, надійні друзі, рятують життя іншим

Том


Серед дитячого оточення обидва герої грають роль дитячого отамана, ватажка, завдячуючи своїй кмітливості, багатій фантазії. Однолітки їх поважають,слухаються, для них хлопці – авторитет.

Кожен із героїв – це натури , сповнені суперечностей. Але це не зменшує їхньої людяності, сміливості і навіть героїзму.



5. «Журналістський проект»

Учні отримали випереджальне завдання: підготувати запитання для Тома і Федька.

Орієнтовні запитання учнів – журналістів.


  • Томе, яке почуття вдалося побороти у собі, щоб врятувати МефаПоттера?

  • Чи змінилося у містечку ставлення городян до «розбишаки» і «поганця» Тома Сойєра після виступу у суді?

  • Федю, у чому полягає незвичність твоєї поведінки?

  • На тебе, Томе, випало непросте випробування – ти заблукав із Беккі у печері. Які почуття охопили тебе?

  • Федю, чому саме такою була поведінка тоді, як батько тебе лупцював?

  • Томе, ти зі своїм другом ГекомФінном знайшли скарб – 12 тис. доларів. Чи змінило це твоє життя і життєві цінності?

  • Федю, як ти поясниш ставлення батьків до себе?

  • Чому, Федьку, ти залучаєш до своїх ігор Толю?

  • Щоб ви могли побажати хлопчакам ХХІ століття?

Слово вчителя.

6. Перевірка заповнення карток

Діти, перевірмо, які цінності життя дітей ви вписали у запропоновані вам картки.

І група.


Добро

Честь


Благородство

Порядність

Взаємоповага

Взаєморозуміння

Прагнення допомогти людям

Рятувати людське життя, навіть ціною власного

В



Справжня дружба

Порядність

Сміливість

Шляхетність

Доброта

Романтика пригод



Терплячість

Толерантність


ІІ група

7.Презентація «Образ бешкетника у світовій літературі»

V. Підсумок уроку

Робота з епіграфом

Рефлексія



  • У Тома і Федька я навчився…

  • Урок допоміг мені…

  • Герої твору змусили мене задуматись…

  • Із дитинства у доросле життя я візьму…

  • Щоб стати успішним у дорослому житті, треба пам’ятати…

  • У свою папку успіху після сьогоднішнього уроку я покладу…

Слово учителя.

Перегорнуті сторінки книг відкрили перед нами напрочуд загадковий світ дитинства, пам’ятник дружбі. І доки в душі дорослих залишиться мрія хоч на мить стати дітьми, а діти у снах прагнутимуть подорослішати, такі герої, як Том, Федько житимуть на планеті Земля. Дитинство – це сподівання на краще.



VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Самооцінка на картках.

Високий рівень

Достатній рівень

Середній рівень

Початковий рівень



VІІ. Домашнє завдання.

Високий рівень.Створити рекламний ролик «Світ дитинства у творах Марка Твена і В Винниченка».



Достатній рівень. Написати творчу роботу «Якби моїм другом був Федько (Том)»

Середній рівень. Скласти запитання за змістом твору.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка