Урок 1-2 Тема: Тихий океан



Скачати 95.91 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір95.91 Kb.
Урок 1-2

Тема:Тихий океан

Мета уроку: сформувати знання про вплив фiзико-географiчних умов на природу Тихого океану; сформувати в учнів наукові знання про Тихий океан; розвивати пізнавальну активність учнів; забезпечити розвиток логічного та просторового мислення; вдосконалювати вміння і навички учнів працювати з джерелами географічних знань, комп’ютерними презентаціями;на прикладi вивчення природи Тихого океану продовжувати вчити учнів робити аналіз карт, робити висновки; сприяти екологічному вихованню учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування вмінь i навичок.

Обладнання: фізична карта свiту, атласи, карта океанів, комп’ютери, комп’ютерна презентація.



Хiд уроку

І.Органiзацiйний момент

Вступне слово вчителя

Слайд презентації 1.

Епіграф уроку «…океан-це безодня проблем, таємниць, нерозумних речей, безглуздих питань і захоплюючих загадок» Жак Пікар



Створення позитивного психологічного настрою

Слайд презентації 2,3

Вибери колір свого настрою:

Червоний-сьогодні на тебе чекає успіх.

Жовтий-сьогодні ти всіх здивуєш своєю ерудицією.

Зелений-сьогодні на тебе чекає велике відкриття.

Блакитний-сьогоднішній день подарує тобі радість .

Білий-сьогодні твій щасливий день.

II.Актуалiзацiя опорних знань

Форма роботи прийом «Бліц питання»

-водна оболонка Землі-

-основна частина гідросфери-

- найбільший океан-

-найхолодніший океан-

-море, що глибко вдається в суходіл і сполучається з океаном однією або кількома протоками-

-моря, що омивають територію України-

-моря, що трохи вдаються в суходіл і відокремлені від океану островами, півостровами і нерівностями дна-

-частина моря, океану, що глибоко вдається в суходіл-

-порівняно вузька смуга води, що розділяє які-небудь ділянки суходолу і сполучає суміжні водні басейни-



III.Мотивація навчальної дiяльностi

Це наша планета (слайд 4). Вона казкова, мiнлива, неповторна i надзвичайна( слайд 5). Але є дещо більш важливе нiж краса нашої планети - могутнi сили, якi сформували Землю i сприяли появi життя. Одна iз них – океани. (слайд 6). ¾ нашої планети вкритi водою. Саме тому нашу планету називають блакитно ( слайд 7). Нашим океанам майже 4 млрд років. I весь цей час вони формували береговi лiнiї континентів, впливали на формування клімату i навіть розпоряджались долею життя на планеті.



IV. Вивчення нового матеріалу

Форма роботи прийом «Творча лабораторія»

Учитель. Користуючись контурними картами і планом характеристики океану ми будемо складати «Лоцiю Тихого океану». ( Лоцiя –це книга, де дається детальний опис водного басейну – океану, моря).

Ознайомлення з планом характеристики океану (слайд 8).

1Фізико-географічне положення океану.

2.Історія відкриття та дослідження океану.

3.Геологічна будова та рельєф дна океану.

4.Кліматичні пояси та основні типи клімату.

5.Властивості океанічних вод.

6.Органічний світ океану.

7.Ресурси та їх використання.

8.Екологічні проблеми.

План характеристики географічного положення океану (слайд 9).

1.Межі океану.

2.Положення океану щодо екватора. В яких півкулях розташований. Найбільша протяжність з пiвночi на південь.

3.Положення океану щодо меридіана Грiнвiча. В яких півкулях розташований. Найбiльша протяжність з заходу на схiд.

4.Найбільші окраїнні i внутрiшнi моря та затоки.

Робота з картою Тихого океану за планом характеристики.



Форма роботи «Презентація учнівських робіт» на тему « Історія дослідження Тихого океану» (слайди 10 - 16).

Форма роботи прийом «Мозковий штурм»

Яке значення мала подорож Ф.Магеллана для географічної науки?

-перша навколосвітня подорож;

-було доведено, що Земля куля;

-вперше європейці перетнули Тихий океан;

-експедиція Ф.Магеллана дала назву океану.



Учитель. Більша частина Тихого океану знаходиться на Тихоокеанській літосферній плиті. Із системою глибоководних жолобів і гірських споруд на материках і островах, що оточують океан, пов'язаний майже безперервний ланцюг активних вулканів, що утворюють Тихоокеанське «Вогняне кільце». Воно тягнеться від берегів Нової Зеландії до архіпелагу Вогняна Земля біля південного краю Південної Америки. Тут часто відбуваються наземні та підводні землетруси, що спричиняють цунамі (слайд 17).

Форма роботи «Упізнай обєкт за описом».

Тихий океан має найскладніший рельєф, тут знаходиться більшість глибоководних жолобів Світового океану. Шельф становить 10% від загальної площі. Від добре простежується біля берегів Азії та Австралії. На дні океану знаходяться великі улоговини, розділені океанічними підняттями, гори, розломи, хребти. Найбільшими підняттями є Східно-Тихоокеанське та Південно-Тихоокеанське, які входять у світову систему серединно-океанічних хребтів (слайди 18,19).

Жолоб розташований у західній частині океану, на схід і південь від Маріанських островів. Глибина 11022м, довжина 1340 км, середня ширина 59 км. (Маріанський)

Жолоб розташований уздовж підніжжя східного схилу підводного хребта Тонга, від островів Самоа до жолоба Кермадек. Найбільша глибина 10882 м, довжина 860 км, середня ширина 78 км. (Тонга)

Жолоб розташований уздовж східного підніжжя Філіппінських островів. Найбільша глибина 1330 м, середня ширина 65 км. (Філіппінський)

Жолоб розташований у південно-західній частині океану, біля східного підніжжя островів Кермадек. Найбільша глибина 10047м, довжина 1270 км, середня ширина 88 км. (Кермадек)



Форма роботи «Назви об’єкти на карті»

Завдання. Назвати та показати улоговини та серединно-океанічні хребти: Північно-Східна улоговина, Північно-Західна улоговина, Південна улоговина, улоговина Белінсгаузена, Перуанська улоговина, Центральна улоговина, Південно-Тихоокеанське підняття, Східно-Тихоокеанське підняття.

Форма роботи «Перегляд презентації. Моря»(слайди 20-28)

Відкривається слайд «Фізична карта. Море» потім «Фото моря» Завдання. Позначити моря та острови на контурній карті.



Форма роботи « Гра. Географічне лото»

Завдання. Дослідити кліматичні умови Тихого океану, порівняти властивості водних мас різних частин океану. Визначити чинники, що викликають порушення зонального розподілу температур (слайд 29).

Діти з мішечка дістають бочечки з номерами запитань:

№1 В яких кліматичних поясах розміщений Тихий океан? (в усіх, крім полярних).

№2 Де в океані випадає найбільше опадів? (в районі екватора).

№3 Яка частина океану тепліша північна чи південна? (північна, бо на півночі океан захищений суходолом від впливу Північного Льодовитого океану).

№4 Які вітри панують в центральній частині океану? (пасати).

№5 Які вітри панують в західній частині? (мусони)

№6 Яка циркуляція характерна для помірних широт? (західне перенесення повітряних мас).



Вчитель. Мусонна циркуляція зумовлює руйнівні тропічні урагани - тайфуни. (слайд 30).

Донедавна вважалося, що потопити супертанкер – неможливо. Навіть 9-бальний шторм з висотою хвилі 10-12 м для супертанкера не становить загрози. Але вчені визнали, що в океані існують величезні хвилі-вбивці. Ці хвилі заввишки 25 м розламують танкери на дві частини. Причини виникнення хвиль-убивць: розширення області високого атмосферного тиску, зіткнення зони помірного хвилювання з течією, вітер, що дме в одному напрямі більш як 12 годин поспіль.



Форма роботи прийом «Уявна подорож» (слайд 31).

Запитання. Чому помітно відрізняється природа океану в західній і східній частинах одного й того самого географічного поясу?

Завдання. Показати на карті течії:

Північна Пасатна, Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська,Перуанська.



Форма роботи прийом « Географічна доповідь»

Виступають доповідач, опонент, резензист.

Тема доповіді :«Течії Тихого океану»

Секрет влади океанів в існуванні течій, які пов’язують всі океани на планеті.

В 1992 році морське судно, що перевозило вантаж Тихим океаном, потрапило в шторм. І два контейнера з гумовими іграшками змило в океан. 29 тис. каченят не просто дрейфували, їх підхопили океанічні течії і рознесли в різні напрямки. Через 7 місяців каченята були на відстані 3 тис. км від місця аварії. Частина дісталася Гавайських островів, інші до Аляски, а деякі перетнувши Атлантичний океан дісталися до берегів Шотландії. Ця подорож іграшкових каченят довела, що всі океани пов’язані складною системою течій. Ці течії необхідні для всього живого, вони розносять всім океанам кисень, поживні речовини, а також тепло. Океани відіграють ключову роль в формуванні клімату планети. Океани - це гігантські резервуари тепла, яке вони отримують від Сонця. Найтепліші зони знаходяться на екваторі, але не все тепло залишається на екваторі. Мережа океанічних течій розносить його по планеті. Течії працюють як велике централізоване опалення. І зміна течій або їх напрямку спричинить значні зміни погоди. Наслідки таких змін уже можна побачити в Тихому океані. Кожні декілька років теплі течії в Тихому океані проходять з заходу на схід. Ця течія називається Ель-Ніньйо і саме вона зумовлює катастрофічні зміни клімату на значній частині планети. Вона приносить зливи на пустельні території на заході Південної Америки. А на іншому боці Тихого океану Австралія і Індонезія потерпають від нестачі вологи, та страшенної посухи. Тож зміна напрямку хоча б однієї течії зумовить кліматичний хаос на планеті (слайд 32).

Форма роботи прийом «Створення карти» (слайд 33-40).

Тихий океан надзвичайно багатий на живі організми, загальна кількість яких становить понад 50% від існуючих у Світовому океані. Це пояснюється його значними розмірами, різноманіттям природних умов і тривалою геологічною історією. Серед усіх представників органічного світу океану найбільша частина припадає на дрібні організми-зоопланктон та фітопланктон. Планктон є кормовою базою для багатьох живих організмів, фітопланктон завдяки процесу фотосинтезу виробляє життєво необхідний кисень. Майже 50% кисню, необхідного для всього живого в морі, на суходолі, в повітрі виробляє фітопланктон.



Завдання. Створити авторську карту «Ресурси Тихого океану» (слайди 41,42)

Умовні знаки:

Риба-основні райони вилову риби.

Пляшечки з водою-райони промислового опріснення води (США).

Сіль – морські соляні промисли (Японія, Китай, Філіппіни).

Нафта – підводний видобуток нафти (шельф Південної і Північної Америки, Австралії).

Кам’яне вугілля-узбережжя Японії, Нової Зеландії, Австралії.

Перлини-морські підводні ферми з вирощування молюсків (Східна Азія, Японія).



Форма роботи прийом «Займи позицію» (слайди43,44).

Охорона океану

Надмірна господарська діяльність людини призвела до знищення та скорочення чисельності багатьох цінних тварин. Нині полювання на китів, морських котиків істотно обмежене. З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою і нафтопродуктами, що надходять з материків та кораблів під час аварій.

Ми можемо вважати себе щасливчиками, бо з того часу як з’явилася людина умови в Світовому океані майже не змінювалися. Поки що незмінювалися…Але вони починають змінюватись. Ми викидаємо в атмосферу величезну кількість вуглекислого газу, це веде до підвищення температури на планеті, змін клімату. Вуглекислий газ з атмосфери потрапляє в океани і веде до його окислення. В кислій воді гинуть корали. Окислення загрожує знищенням і фітопланктону. Отже, життя на нашій планеті залежить від здоров’я океанів!



V. Закріплення вивченого матеріалу

Форма роботи «Гра біля настінної карти. Хто краще знає океани»

Два учні змагаються, хто швидше покаже об’єкт географічної номенклатури. Завдання ставлять учні класу , один учень – рефері – суддя - стежить за кількістю завдань та їх правильним виконанням.



VI. Підсумок уроку

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Чи подарував вам урок позитивний настрій? Чи сподобалась вам така форма проведення уроку?



VII. Домашнє завдання

Опрацювати текст параграфа, скласти кросворд, написати сенкан про океан.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка