Урок №1. Мова і мовлення. Складання твору за власними спостереженнями «Осінній бал». Урок №2



Скачати 381.77 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір381.77 Kb.


Цикл уроків

розвитку зв'язного мовлення

в 4 класі

з використанням прийомів

технології критичного мислення

s84961360.jpg

Тематика уроків

Урок №1. Мова і мовлення. Складання твору за власними спостереженнями «Осінній бал».

Урок №2. Текст. Твір-опис «Лисичка».

Урок №3. Редагування тексту «Полювання».

Урок №4. Речення. Складання казки за серією малюнків та планом «Пригода в лісі».

Урок №5. Речення. Складання об'яви до газети «Пропав собака».

Урок №6. Частини мови. Іменник. Робота в редакції журналу для дітей «пори року. Зима».

Урок №7. Частини мови. Прикметник. Твір за власними спостереженнями «улюблені барви красуні-зими».

Урок №8. Частини мови. Дієслово. Складання твору за малюнками «Дельфін».

Урок №9. Як писати замітки. Складання замітки до дитячого журналу «Барвінок».

Урок №10. Частини мови. Твір за власними спостереженнями «Пробудження весняної природи».

Урок №1 Мова й мовлення

Тема. Складання твору-опису за власними спостереженнями «Осінній бал»

Мета. Розвивати усне й писемне мовлення учнів, збагачувати активний словниковий запас; розвивати вміння міркувати критично; розвивати навички колективного співробітництва.

Обладнання. Листочки, аудіозапис «Вальс квітів».

Х і д у р о к у



І. Актуалізація знань учнів.

1. Вчитель показує сухий листочок з дерева.

Відгадування – міркування, чому він на уроці. Що будемо говорити про нього? Яка тема уроку?



2. Складання асоціативного куща.

павутинка мереживо золота

дерева Листопад (твір) настрій

осінь танок кружляють



3. Бесіда.

- Яка буває осінь?

- Який настрій у вас восени?

- Від чого він залежить?

- Чому природа придумала після літа надіслати осінь?

- Це добре чи погано?

4. Слухання «Вальс квітів».

- Що ви уявляєте, коли слухаєте цю музику?

5. Малювання словом картинки до музики.

ІІ. Робота над темою.


  1. Робота в групах. Складання твору «листопад».

  2. Обговорення творів серед груп.

ІІІ. Підсумки уроку.

Який момент уроку вам сподобався? Чим?



Приклад тексту-опису «Листопад».

Виглянуло сонечко, розбіглися хмарки і повеселішало в лісі. Всі мешканці його почали готуватись до осіннього балу. Дерева вдяглись у найкращий одяг для святкування. Могутні дуби в золотих шатах, горобина одягла багряне намисто, берізки вплели в коси золоті стрічки. Весело й легко кружляють вони в останньому танку осені.

Урок №2 Текст.

Тема. Текст. Види тексту. Складання тексту-опису «Лисичка».

Мета. Формувати вміння складати опис і добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета; розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння працювати із довідковою літературою; виховувати любов до живої природи.

Обладнання. Малюнки із зображанням лисиці, ілюстрації до казок, де дійовою особою є лисиця.

Х і д у р о к у

І. Актуалізація знань учнів. Заохочення до вивчення теми.

1. Відгадайте загадку.

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її . . . (Лисиця)

  • Про кого будемо говорити? (Вчитель відкриває малюнок)

  1. Мозкова атака. Складання асоціативного куща.

  • Що вам спадає на думку, коли ми говоримо «лисиця»

часто є в казках

живе в лісі руда

велика Л и с и ц я пухнаста

має нору хитра

полює на мишей, курей виводяться лисенята

3.Бесіда з учнями.


  • Який звір лисиця? (хижий)

  • Доведіть, що вона хижий звір (їсть тварин)

  • Це дика чи домашня тварина?

  • Де в лісі живе лисиця? (у норі)

  • Як звуть малят лисиці? (лисенята)

  • Коли народжуються малята? (навесні)

  • На кого полює цей звір? (на пташок, мишей, зайців)

ІІ. Усвідомлення теми.

  1. Робота в групах. (Стратегія кубування)

Лексичне значення слова

Фразеологізми, загадки, прислів'я

С л о в о

Спільно-кореневі слова

Словосполучення

Антоніми, синоніми

Завдання для груп.

І група.

Лексичне значення слова (Робота зі словником)

Хижий звір із цінним рудим хутром і довгим пухнастим хвостом. Самка лиса.



ІІ група.

Спільнокореневі слова.

Лисиця, лисичка, лисуня, лиска, лисонька, лисенятка.



ІІІ група.

Прислів'я, загадки. (Робота з довідковою літературою).

Загадки

Лиска любить ласувати,

Любо так у лісі жить!

Погулять, пополювати.

Лиска залюбки спішить.

Прийшла кума із довгим віником

На бесіду з нашим півником.

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід.

Прислів'я. В очі лисицею, а за очі вовчицею.

ІV група.

Словосполучення.

Хитра лисиця; лисиця замітає сліди хвостом; лисиця полює.



V група.

Синоніми.

Лисиця – хитрунка, руда, шахрайка, хитруха, крутійка, пустунка.



VІ група.

Звукова модель слова.

Лисиця – [ л с и ц' а ] – 6 букв, 6 звуків, 3 приголосних звуки, 3 голосні звуки.

2.Доповідь кожної групи про своє дослідження.

3.Бесіда з учнями. Згадування учнями казок, де зустрічається лисиця. Характеристика її вчинків.

- Ми зараз розповідали про риси характеру лисиці. Її внутрішні сторони.

- А наша задача трохи інша: ми сьогодні будемо описувати її зовнішні сторони. Будемо описувати її зовнішній вигляд.

- Яким видом текстів ми будемо користуватись? Згадайте, які ви знаєте види текстів?



Знаємо ми, як потрібне навчання,

Мріємо вчити мову на «п'ять».

Розповідь, опис і міркування –

Це види тексту, що треба всім знать.

  • Назвіть особливості тексту-опису. (Має багато прикметників, вказує на колір, розміри предмета, де використовується, яку користь приносить).

  • Чи є в тексті-описі порівняння, епітети?

  • Якому тексту вони властиві?

4.Словникова робота.

Підібрати прикметники, якими будемо користуватись.

Мордочка – витягнута, гостренька;

Вушка – гострі, чорні;

Хвіст – великий, пухнастий, з білим кінчиком;

Лапи – м'які;

Шерсть – руда.

5.Складання плану опису.

а) Яка тварина (свійська чи дика) ?

б) Де живе?

в) Якого кольору шерсть?

г) Який хвіст?

д) Що вона їсть?

е) Шкоду чи користь приносить лисиця?

ж) Що ти знаєш про лисицю з казок?



6.Робота в групах. Складання тексту-опису «Лисиця».

Лисиця - це дикий звір. Вона живе в лісі. Ця тварина середнього розміру, має продовгувате тіло, довгий пухнастий хвіст. Мордочка і вуха гостренькі, лапки м'які. Шерсть має рудий або сірий колір. Лисиця ходить нечутно.

Полює цей звір на зайців, мишей, куріпок. Полюбляє домашніх пташок, яких краде в селі у курниках.

Складено багато казок, де лисиця виступає хитрою, жадібною шахрайкою.

7.Презентація групами своїх творів. Обговорення в групах. Вибір найбільш вдалих творів.

ІІІ. Рефлексія. Підсумки уроку.

Анкетування.

- Який вид роботи тобі було легко і зрозуміло робити?

- Що найбільш сподобалось на уроці?

- Оціни свою роботу і роботу своїх товаришів.

Урок №3 Редагування тексту

Тема. Полювання. Редагування тексту.

Мета. Довести до свідомості учнів необхідність працювати. Розвивати мову учнів, розвивати критичне мислення. Виховувати любов до живої природи.

Обладнання. Добірка малюнків до теми, запис «Голоси птахів у лісі».

Х і д у р о к у

І. Актуалізація знань учнів.

1. Передбачення.

Без повідомлення теми пропонуються учням загадки:

а) З гілки на гілку швидкий, як м'яч,

стрибає по лісу рудий циркач.

Ось на літу він шишку зірвав,

стрибнув на стовбур, та в дуплі пропав.

(Білка)

б) Ліс обійшов, поїв весь мед,



в барліг заліз і спить.

А мед він любить, не секрет,

на те ж він і . . .

(Ведмідь)

в) Ходить хмуро між дубами,



хижо клацає зубами.

Весь, як є – жорстока лють,

очі так її і ллють.

(Вовк)

г) Добре стрибає,



великі вуха має.

(Заєць)

д) Котиться клубочок



зовсім без ниточок.

Замість ниточок

триста голочок.

(Їжак)

е) В темнім лісі проживає,



Хвіст рудий, пухнастий має.

Їй на місці не сидиться.

Як же звуть її?

(Лисиця)

На дошці вивішуються малюнки звірів.

2.Заповнюються понятійні таблиці

Назва тварини

Домашня чи дика?

Що дає людям?










3.Бесіда.

За чим ідемо в ліс?

(Припущення дітей: по гриби, на полювання, на екскурсію)



ІІ. Усвідомлення матеріалу.

1.Оголошення теми.

Полювання

2.Мозкова атака.

Записати все,що знаєте про полювання (коли полюють, з чого стріляють, як вистежують, на кого полюють).



3.Бесіда. Полювання . . . (доповніть).

- Яке? (жорстоке,вдале);

- На що схоже? (на рибалку, збирання грибів, ягід);

- Це добре чи погано?



4.Колективна робота в групах.

Завдання.

Записати текст, пропонований вчителем, своїми словами.



Текст, пропонований вчителем


Текст, складений учнем

За селом був ліс. У ньому водились різні тварини. Коли дозволялось, чоловіки-мисливці села полювали на них. Кому діставався кабан, кому – зозуля, кому – заєць чи білка.




5.Зачитування учнями своїх складених текстів. Обмін думками.

Групи підбирають слова , складають асоціативний кущ «Ліс».



ІІІ. Підсумки уроку.

Що подобалось робити на уроці?

Оцініть свою роботу.

Урок №4 Речення

Тема. Речення. Складання казки за серією малюнків та за планом «Природа в лісі».

Мета. Вчити учнів складати казки за серією малюнків, відповідати на питання, будувати речення. Розвивати спостережливість, мовлення учнів. Виховувати любов до природи.

Обладнання. Серія малюнків до казки, у дітей осінні листочки, малюнки до теми уроку.

Х і д у р о к у

І. Актуалізація знань учнів

1.Передбачення теми:

а) Відгадайте загадку

Ходить пані в золотім жупані,

Куди гляне – трава в'яне.

б) Слухання музики Чайковського «Пори року».

- Про що будемо говорити? (про осінь)

- Які думки у вас виникли, коли ви слухали музику і взагалі, коли ми говоримо слово «осінь»?

- Складання асоціативного куща.



холодні вітри рання і пізня

золотий килим О с і н ь листочки жовті

довшають ночі сонце менше гріє

дощі

  • Як ви розумієте вислови :рання осінь, пізня осінь?

  • В чому різниця?

  • Який настрій у людини, коли йдуть дощі, дме вітер? Чому ми сумуємо?

  • Як називають осінь? (художниця, чарівниця, золота, золотокоса, щедра)

2.Бесіда за малюнком

  • Кого можна зустріти в осінньому лісі? (різних звірів, птахів)

  • Які у них справи восени в лісі? (готуються до зими)

  • Відгадайте, хто із лісових жителів будуть у нас на уроці.

Я маленький, я вухастий,

Попелястий, волохатий.

Я стрибаю, я тікаю,

Дуже куций хвостик маю.

(Заєць)

В мене шубка з колючок,

В мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п'ятачок,

Очі – намистинки.

(Їжачок)

Хоч у нього й шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п'є,

І не ходить, не гуляє,

А у лігво спать лягає.

(Ведмідь)

  • Розгляньте малюнки. Розкажіть, який зайчик? Як їжачок готується до зими? Якими прикметниками ви опишете ведмедя?

  • А яка пташка з лісу взимку перебирається до житла людей? Велика, сіра, з довгим клювом, каркає. (Ворона)

  • Чому ворони інколи селяться поблизу житла людей?

  • Це герої нашої казки.

ІІ. Робота над темою

  • Згадайте, що таке казка? (це розповідний твір про вигадані події з елементами фантастики)

  • Якими словами починаються казки? (Жили-були…, колись давно…)

ІІІ. Складання казки

1.Розглядання малюнків

2.Бесіда.

- Що знайшли заєць, їжак і ворона?

- Чому, на вашу думку, вони підняли галас?

- З якими словами підлетіла ворона?

- Чому незадоволений заєць?

- Чого їжак розвів руки в сторони?

- Хто прийшов на крик тварин?

- Що попросили звірі у ведмедя?

- Чому заєць і ворона заплескали в долоні?

- З якими словами заєць звертається до ведмедя, простягаючи йому шматочок яблука?

- Чи задоволені залишилися тварини?

3.Складання плану

а) Звірі знайшли яблуко.

б) Кожен хоче яблуко собі.

в) Ведмідь поділив яблуко порівну.

г) Звірі подякували ведмедеві.

4.Підбір заголовка.

- Який заголовок більше підійде до тексту?



- Звірі і яблуко.

- Пригода в лісі.

- Справедливий розподіл.

- Мудре рішення.

5.Словникова робота.

Розбір і пояснення словосполучень. До яких малюнків підійдуть ці словосполучення?



Обурено закричав; гаркне, крикне; заплескали в долоні; нікого не скривдив; справедливо поділив.

6.Усне складання казки.

- З яких частин складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка)



Зразок казки.

Жив-був зайчик, йшов він лісом і побачив на дереві яблуко. Дуже схотілося зайчикові яблучка. Та не може він його дістати. Аж ось на гілку сіла ворона. Зайчик попросив її зірвати яблуко. Ворона дзьобнула його, і яблуко полетіло прямо на голки їжачка, що спав під деревом.

Звірі почали сперечатись, кому дістанеться яблуко. Вони ніяк не могли його поділити. Аж ось суне ведмідь. Тваринки розповіли йому, що трапилось. Ведмідь подумав і розділив його на чотири рівні частини. Звірі були дуже задоволені. А четверту частину яблука вони віддали ведмедю за те, що він усіх помирив.

7.Самостійна робота в групах. Кожна група складає казку і записує її.

IV. Аналіз написаних казок

Колективне обговорення



V. Підсумок уроку

- Чому вчать нас казки? А ця казка? (Вмінню бути щедрим, добрим, справедливим, ділитися з друзями)



Урок №5 Речення

Тема. Складання об'яви до газети «Пропав собака» з елементами опису.

Мета. Вчити складати текст – опис тварини, підкреслюючи в ньому характерні її зовнішні ознаки. Розвивати усне й писемне мовлення учнів. Розширити знання учнів про свійських тварин (собак). Виховувати любов до живої природи, бережливе ставлення й повагу до тварин.

Обладнання. Аудіозапис пісні «Пропала собака». Іграшки – собачки, картки з текстом, ілюстрації собак.

Х і д у р о к у

І. Оголошення теми уроку.

1.Вступне слово вчителя.

- Діти, я пропоную вам зараз послухати пісню і сказати, про кого ми сьогодні поговоримо. (Звучить запис пісні «Пропала собака»)

- Так, ми поговоримо про собак.

- Я хочу вам розповісти ось яку історію. В мене є знайомий хлопчик Дмитрик, і в нього трапилась біда. Він загубив свого песика. Дмитрик звернувся до . . .

- А от до кого він звернувся, спробуйте здогадатись. (Звучить запис промови хлопчика)

- Здрастуйте. Тітонько, в мене пропав песик Дружок. Він ще маленький, такий хороший, ласкавий, добрий. Ви його не знайшли?



2.Бесіда вчителя з учнями.

- Як ви гадаєте, де працює тітонька, до якої звернувся хлопчик? (в бюро знахідок)

- Чи змогла б допомогти Дмитрикові робітник бюро знахідок?

- Чому? Чим займається бюро знахідок?

- Куди ж треба було звернутись хлопчикові?

- Як саме?

- Правильно, написати заяву про пропажу собаки.

- Але Дмитрик не вміє писати, він ще маленький.

- Щоб ви йому запропонували?

- Про що треба вказати в об’яві про собаку? (про зовнішній вигляд, породу, де приблизно загубився, до кого звернутись, коли знайшли).

- Подивіться на промову хлопчика, які слова ви взяли б до об’яви, а які слова зайві?

- На що вказують слова «гарненький», «добрий», «хороший», «ласкавий» ?

- Давайте допоможемо Дмитрикові скласти об’яву про його песика.

- Але зробимо це трохи пізніше.

- А зараз я хочу дізнатись, хто з вас знає вірші про собак. (читання віршів)

- Як ви гадаєте, дуже сумує Дмитрик за своїм песиком? Чому? А у вас є собака? Розкажіть, як його звуть, який він.

- Доповніть ряд слів:

Собака, . . . (пес, песик, цуценя, щеня).

-Коли ми так говоримо?

- Правильно стверджують, що собака – друг людини?

- Доведіть.

3.Коротка розповідь вчителя про допомогу собаки людям

(використання малюнків)

Дружбу людини з собакою показували в художніх фільмах: «Бім – чорне вухо», «Мужики», «Чотири танкісти і пес».

4.Бесіда про породу собак.

Які породи собак ви знаєте? На малюнках різні породи собак. Назвіть їх. Які нам можуть підійти? Чому? (Хлопчик вказував, що песик маленький)



5.Робота в групах. Складання плану обяви.

План

а) порода;

б) шерсть (розмір, колір);

в) особливі прикмети;

г) де приблизно загубився;

ґ) до кого звернутись, якщо знайшли.

Складання опису-об’яви про песика, на картках ( в кожної групи різні породи собак).



6.Аналіз написаних обяв.

7.Вибір обяви, що описала песика Дмитрика.

- Дмитрик писати не міг, але він розповів, що його песик дуже схожий на того, який був у мультфільмі «Карлсон, що живе на даху».



8.Бесіда.

- Зараз можна побачити багато собак, що бродять вулицями.

- Як вчиняють ті, хто кидає своїх тепер уже колишніх друзів?

Історична довідка: першою домашньою твариною був собака. Живе собака приблизно 15 років. Існує понад 400 пород собак.


  • Як зветься людина, яка вирощує, дресує собак? (кінолог).

  • В багатьох країнах існують організації, що борються за права тварин. А в нашому місті Донецьку є притулок «Піф», який притуляє всіх бездомних собак і кішок, доглядає за ними.

9.Вікторина.

Проводиться серед груп учнів . В кожній групі є конверт з питанням. Пропонується відповісти на нього.

Питання:


  • Чи потрібні малим цуценятам іграшки?

  • Здоровий собака, якщо у нього ніс вологий?

  • Як показує собака, що він дуже радий бачити свого хазяїна?

  • Чи любить собака плавати?

  • Ми спостерігаємо все навкруги в різних кольорах, а собаки?

10.Творче завдання на уявлення.

В мультику «Баранкин, будь человеком», хлопчики перетворились на різних тварин.



  • Я прошу вас уявити на якийсь час, що ви стали домашньою твариною – собакою.

В залежності від того, яким собакою ви стали, розкажіть:

  • що б ви їли;

  • чим би займались днем;

  • хто був би ваш хазяїн;

  • як би він до вас відносився;

  • де б ви спали;

  • який приємний сюрприз ви б хотіли отримати від свого хазяїна.

11.Розповіді дітей.

12.Підсумки.

13.Домашнє завдання: складіть оповідання від імені вибраної вами тварини на тему: «День і ніч мого життя».

Урок №6 Частини мови. Іменник.

Тема. Робота в редакції журналу для дітей «Пори року. Зима.»

Мета. Розвиваючи усне та писемне мовлення, закріпити граматичні ознаки іменників. Вчити влучно висловлювати свої думки. Розвивати творчі й естетичні смаки, виховувати любов до рідної природи.

Обладнання. Фігурка чоловічка, малюнки на тему «Зима», картки слів, музика «Танок сніжинок», аудіозапис «Давня казка».

Х і д у р о к у

І. Мотивація навчальної діяльності.

1.Бесіда.

Учитель:

  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.

  • Чим ми будемо займатись на уроці, я скажу пізніше, а зараз давайте створимо девіз нашого уроку.

  • Ми сьогодні будемо мислити й міркувати (малюю голову чоловічка)

  • Дивитись й спостерігати (малюю очі), слухати й прислухатись (малюю вушка), розмовляти й доводити ( малюю ротика), писати, малювати, танцювати (домальовую руки й ноги).

  • Ось такий вийшов у нас гарний чоловічок. Вам він подобається?

  • Як ви гадаєте, який у нього настрій? Чому ви так гадаєте?

  • Я хочу, щоб і в нас сьогодні теж був такий настрій.

  • Спочатку я пропоную вам послухати казку.

Звучить запис.

Жив-був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими храмами. Король ніколи не спускався на Землю, але посилав до людей своїх доньок: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Найбільше король любив свою найстаршу дочку Зимоньку. Розумницю, трудівницю. Але те, що вона була така хороша знав тільки батько, а люди були зайняті своєю роботою й не помічали цього. І тоді король попросив письменників, поетів, художників, допомогти Зимі. Вони взяли з собою олівці, пенали, фарби і пішли на Землю помилуватися красою природи й розповісти про неї людям.

  • Так ось звідки у письменників такий дар.

  • А чи хотіли б ви стати письменником сьогодні й скласти щось цікаве й прекрасне?

  • Що повинен вміти письменник, щоб його твори подобалися читачу? (складати, вигадувати, вміти спостерігати, фантазувати, бути грамотним).

  • Чи одна приходить до нас зима?

  • Кого вона бере з собою? (Мороза, Снігурочку, сніжинки, вітер).

  • Складіть речення зі словом сніжинка.

  • Запишіть речення:

У повітрі кружляють пухнасті сніжинки. (Розберіть речення.)

  • Яку головну роль виконує сніг, зима на Землі? (вкриває землю).

  • Для чого?

  • Прочитайте вірш (на дошці).

2.Робота в парах.

- Випишіть з цього вірша іменники, напишіть до них питання і визначте відмінки.



3.Перевірка.

- Один з пари візьміть у мене сніжинку з питаннями й відмінком і знайдіть слово, яке стоїть саме в цій формі.



(морози – н.в.; ріки – з.в.; березам – д.в.; коси – н.в.; інеєм – о.в.; перина – н.в.; очі – з.в.; скатертина – н.в.; кінця – р.в.; краю – р.в.).

-До слова інеєм складіть звукову модель.



Учитель:

  • Якою буває погода взимку? (спокійною, холодною, морозною, суровою).

  • Візьміть в руки сніжинку. На що вона схожа? (на квіточку, зірочку, мереживо, чудо зимової природи).

Коли усі квітки зівяли, на чорну землю ми упали.

Милуйтесь нами, любі діти, адже не гірші ми за квіти.

  • От, коли сніжинки легко кружляють в повітрі, яку музику ви підібрали б, як фон? (спокійну, вальс).

  • А як змінюється танок сніжинок, коли вітер посилюється, підіймає купу снігу?

  • Послухайте музику, поясніть її. (танок сніжинок).

  • Як ми називаємо таке явище? (заметіль)

  • Підберіть ще близькі за значенням слова. (завірюха, метелиця, заметіль, сніговій, віхола, хуртовина, хуга, хурделиця).

  • Як називають всі ці слова? Знайдіть слово чоловічого роду, поясніть як ви визначили рід. Якого роду останні слова?

  • А яку звуки зими ви знаєте?

Мороз - . . . . . (тріщить);

Сніг - . . . . . (порипує);

Гілки - . . . . . (потріскують);

Лід під ковзанами - . . . . . (скреготить);

Вітер - . . . . . (реве, свище, завиває).

  • Чи подобається вам зима? Чому?

4.Розповіді дітей за малюнками.

- Так, зима – чарівниця не тільки прикрашає нашу землю, вона щира і добра хазяйка. І той, хто побував у неї в гостях, обов’язково одержить подарунки. Вона дарує:



Полям – снігову кучугу….

Лісам – срібне павути….

Небу – важкі снігові хма….

Зернам – теплу ков….

Ведмедю – теплий бар….

Ялинкам – зелене вбра….

Шибкам – снігові квати….

Діточкам – зимові роз….

  • Повертаємось із подорожі до зими, і тепер давайте розповімо про свої враження в нашій книжці.

Кожна група буде оформлювати свою частину сторінки.

ІІ. Усвідомлення теми.

1.Робота в групах.

І група.

Працює з деформованим текстом, складає зав’язну розповідь, підкреслює іменники, визначає їх рід і число.



Ось, зима, і, чарівниця, прийшла.

Всю, ковдрою, вона, білою, землю, вкрила.

І, теплі, деревам, шубки, подарувала, кущам, пухнасті.

Веселі, у, повітрі, кружляють, сніжинки.

У, вбранні, навколо, все, казковому.

ІІ група.

Дописати закінчення іменників, визначити відмінок.



Ой, зимо-красуне, ой, зимо хороша!

Іній на дерев__ срібл__ виграє.

То сніжок лапатий, то мете пороша,

Вітер дме у труби – соло виграє.

То сніжок на сонц__ блискітками грає,

То у небі хмарк__ тиха пропливе.

То завія – хуга простор__ гуляє,

Дід-Мороз на шибц__ уночі живе.

ІІІ група.

Записати прислів’я, підкреслити іменники.



Учитель:

  • Тож, давайте й ми спробуємо своє перо, а допоможе нам ось цей чоловічок.

  • В нашому класі сьогодні працює редакція журналу «Барвінок». Я головний редактор нашого журналу, а ви мої кореспонденти, помічники редактора. Наша редакція випускає книжку для дітей «Пори року». (учитель показує книжку).

  • А що можна знайти в книжці або в журналі? (вірші, розповіді, малюнки, прислів’я, загадки).

  • Як ви гадаєте, про яку пору року ми сьогодні будемо розповідати? (про зиму).

  • Чому?

  • Спочатку давайте вирушимо в подорож. Ми будемо спостерігати, міркувати, уявляти, фантазувати. А до кого ми підемо в гості? (до зими).

  • Отже, в подорож. Сама чарівниця – Зима запрошує нас до себе. Давайте створимо в класі снігопад (діти машуть сніжинками).

Звучить вальс сніжинок.

1.Сніг білий, великий, лапатий,

Кружляє, танцює, летить.

Не клич нас, матусю, до хати,

Ми в казці побудемо мить




2.Поглянь,як навколо красиво:

змінився і сад наш і луг . . .

Летить і летить біле диво,

все стало чарівне навкруг.

3.Ми тихо заходимо в казку:

зима-чарівниця стоїть,

тримаючи ключиків зв'язку,

щоб нам таємницю відкрить.

Учитель:



Так, це головний скарб Зими.

  • А чому сніг ще називають сріблом-золотом?

  • Прочитайте слова: сніг, сніжок, засніжений, сніжинка.

  • Яке слово зайве? Чому?

  • Які ці слова між собою?

  • Якою частиною мови вони є? Доведіть.

  • А яку частину мови ми вивчали? Сьогодні іменник буде допомагати нам в роботі, а ми ще раз закріпимо свої знання про нього.

Прислів'я для роботи ІІІ групи.

Багато снігу - __________ (багато хліба)

Сонце блищить - __________ (а мороз тріщить)

Січень року початок - __________ (а зими середина)

Грудень рік кінчає - __________ (а зиму починає)

Вночі тріщить - __________ (а в день плющить)



IV група.

Доповнити й розмалювати малюнок.



2.Перевірка завдань.

І група: ви шукали іменник, а що таке іменник?

ІІ група: як визначити відмінок?

ІІІ група: поясніть перше прислів'я.



ІІІ. Підсумок роботи.

  • Вам подобається,як ми оформили сторінку про зиму?

  • А сподобалось вам сьогодні працювати в редакції? Що було цікаве?

  • Чи важко було? Коли?

  • Давайте зберемо всі сніжинки до цього конверту і відішлемо далеко на північ, щоб звідти Зима надіслала вітри з хмарами до нас. І як впадуть сніжинки, то підставте свою долоню і відшукайте свою сніжинку.

  • Думаю, що ми ще з вами зустрінемось і з метелицями, і з Дідом Морозом, і сама Чарівниця-Зима не раз загляне до вашого віконця і покличе вас на вулицю до розваг.


Урок №7 Частини мови. Прикметник.

Тема. Прикметник. Закріплення. Улюблені барви красуні-зими. Якого кольору зима? Складання твору.

Мета. Закріпити знання про прикметник. Ознайомити дітей з кольоровою гамою зими; уточнити і розширити знання учнів про деякі зимові явища в природі; вчити складати розповіді з елементами опису, сприяти розвитку творчої особистості; розвивати фантазію.

Обладнання. Добірка малюнків з теми «Зима», схематичне зображення слідів тварин; запис музики П.І. Чайковського «Пори року».

Х і д у р о к у

І. Актуалізація знань учнів.

1. Передбачення.

На дошці запис:



«Чудо-сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає –

Сріблом все вкриває.

Що це за цариця?»

(Зима)

Після відгадування загадки

Висновки дітей, про що піде мова, і що саме вони будуть обговорювати.



ІІ. Робота в групах.

1.Бесіда.

Мозкова атака

  • Запишіть на аркуші паперу всі слова, які вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «зима». (Не задумуйтесь, пишіть, що згадаєте).

На папері у дітей слова:

Мороз, сніг, холод, сніжинки, теплий одяг, іній, санчата, біла, красуня, чарівниця, шуби, шапки.



2.Асоціації учнів. Робота в групах.

- Якого кольору зима?

(Учні розглядають малюнки – зимові пейзажі і підбирають прикметники-назви кольорів).

На дошці заповнюється таблиця.



Колір

Сніг

рожевий

вранці

жовтуватий

ввечері

блакитний

вдень

фіолетовий

у відлигу

блискучий-білий

на сонці

сріблястий

у мороз



  • Яка частина мови записана у І-му стовпчику? Дайте їй характеристику.

3.Складання сенканту (п'ятирядка).

1.Сніг.


2. Білий, сріблястий.

3. Кружляє, рипить, сиплеться.

4. Вранці повалив сніг.

5. Біла ковдра землі.



4.Охарактерезуйте сніг за планом.

а) колір (білий);

б) твердість (м'який);

в) з чого зроблено (вода у твердому стані);

г) на що схожий (на борошно, цукор, пух);

д) це добре чи погано? (добре, землі тепло взимку).



5.Бесіда.

- У вигляді чого падає на землю сніг? (у вигляді сніжинок).

- Доберіть прикметники до слова сніжинки. (Сніжинка – колюча, пухнаста, перша, остання, дивовижна.)

- Назвіть граматичні ознаки цих слів.



6.Робота в групах.

Намалювати свою сніжинку, підібрати до неї слово-прикметник.



7.Біном.

Ялинка-сукня.



  • Складіть словосполучення. (Сукня для ялинки)

  • Складіть речення. (Ялинка одягнула білосніжну сукню. Зима подарувала ялинці яскраву сукню)

8.Складання твору. Звучить музика П.І. Чайковського «Січень».

- Уявіть себе в зимовому лісі. Як гарно навкруги. Землю вкрила біла ковдра. Під нею тепло всім, хто сховався в землю до весни.

А хто це залишив на білій ковдрі свої сліди?

Є абетка снігова, а сліди – її слова.

Заєць слід кладе шнурочком: риска вряд і риска збоку.

Хто рядочком рівно вишив? Це пробігла щойно миша.

Рись взуває в капці лапки – має слід чотири крапки.

9.Відгадування слідів тварин на малюнках.

10.Написання твору.

Бесіда з дітьми. Складання асоціативного куща.

барви фіолетовий

сонце розфарбувала

білий Зима-художниця блакитний

кольори чарівний пензлик

квіти на вікнах



11.Складання твору в групах.

12.Читання творів, аналіз.

ІІІ. Підсумки уроку.

  • Що більше всього подобалось робити на уроці?


Урок №8 Частини мови. Дієслово.

Тема. Б. Коробейніков. Дельфіни. Складання твору «Хлопчик і дельфін».

Мета. Ознайомити з текстом. Поширити знання дітей про дельфінів. Продовжити роботу над формуванням навичок виразного читання; розвивати причинне мислення; збагачувати активний словниковий запас, розвивати усне мовлення учнів. Виховувати любов до живої природи.

Обладнання. Текст, малюнки до теми, запис «Звуки моря», «Пісенька про дельфінів».

Х і д у р о к у

І. Актуалізація знань учнів.

1. Вступна бесіда-передбачення.

- Послухайте запис і подумайте, про зо ми будемо говорити. (Звучить запис «Шум моря»)

- А що саме можна розповісти про море? (Передбачення дітей: яке море в різну погоду, мандрівки по морю, тварини й рослини моря.)

- Зупинимось на тих, хто живе в морі.

- Хто це, спробуйте розібратись.

2.Робота в парах.

Завдання. З тексту, який складається з двох частин (одна з них – загадка про цю тварину) вибрати загадку.

Я бачу, як обрій розтав у імлі.

Він великий, важкий, мов ракета стрімкий

А човен, мій човен пливе до землі,

А хвиля шепоче чарівні слова,

В океані живе, випірнає, пливе

Свої таємниці мені розкрива,

З буруну на бурун, летить знову в бурун

(Дельфін)

3.Мозкова атака.

Які асоціації у вас із словом «дельфін»?

звір любить рибу живе у морі

виводить великий

кораблі



Д е л ь ф і н

рятує чорний з білим

людей
плаває розумний стрибає високо

ІІ. Вивчення нового матеріалу. Стадія – усвідомлення змісту.


  1. Знайомство з текстом Б. Коробейнікова «Дельфіни».


Читання з позначками

а) прочитати текст;

б) одночасно заносити позначки в таблицю-поміч;
Таблиця-поміч

Знаю

Не знаю

Хочу знати

+

-

?

в) те, що вас дуже вразило, здивувало, записати в ІІІ колонку таблиці.


2.Бесіда-обговорення статті з учнями.
3.Колективна робота в групах.
«Так» і «Ні»

Завдання:

  • обговорити в групі кожне речення;

  • з'ясувати, чи правильну думку стверджує кожне речення;

  • вибрати невірні речення, пояснити, в чому полягає хибна думка.

Це вірно?

  1. Дельфіни всі однакового розміру?

  2. Дельфіни мають чорний колір, інші – барвистий.

  3. Раніше на дельфінів багато полювали і останнім часом полювання на них заборонили.

  4. Дельфіни можуть жити тільки у прісній воді.

  5. Коли народжується немовля, його батьки зразу залишають одного в океані.

  6. Дельфін дуже добре розуміє людину й легко піддається дресировці.

  7. Дельфіни – це великі риби.

  8. Дельфіни не можуть вимовляти різні звуки.



4.Бесіда за малюнком. (Дельфіни з мультиків, грайливі)


  • Розкажіть про характер дельфінів.


Слухання пісеньки з мультфільма «В порту».
5.Порівняльна бесіда.
Діаграма Вена
Дельфін у цирку Дельфін у морі

6.Дискусія.
Дельфін у цирку, дельфінарії.

Це добре чи погано?


7.Розповідь вчителя.


  • Повернемось до тексту.

  • Знайдіть уривок про те, як дельфіни допомагають людям.


8.Читання уривку.
9.Складання твору-мініатюри по групах. У конвертах для кожної групи малюнки.
І група – дельфін в шапочці, кільце, м'яч;

ІІ група – хлопчик і дельфін;

ІІІ група – дорослий, у воді та дельфін;

ІV група – корабель тоне у воді, плот, на плоті людина і дельфін.
10.Оголошення групами своїх творів.
Обговорення
ІІІ. Рефлексія


  1. Червона книга України. (Вибірково з книги, незвичайні рекорди)

  2. Підсумки уроку.

  3. З яким настроєм ви працювали?(показати картку)

  4. Що більше всього запам'яталось?


Урок №9 Як писати замітки
Тема. Як писати замітки. Складання замітки до дитячого журналу «Барвінок».
Мета. Вчити дітей систематизувати спостереження, послідовно і логічно висловлювати думку. Формування навички грамотного письма, вміння правильно будувати лист, складати замітки.
Обладнання. Дитячі газети й журнали «Барвінок», «Пізнайко».
Х і д у р о к у
І. Актуалізація знань учнів.


  1. Бесіда.

  • В кого з вас бабуся й дідусь живуть далеко від вас?

  • Як ви з ними спілкуєтесь?

  • Про що ви їм розповідаєте?

  • А ще кому можна розповісти про щось цікаве чи про якусь подію?

  • Куди ще можна написати листа?




  1. Розглядання журналу «Барвінок».

Встановлення, хто пише до журналу, про що пишуть. Як складається замітка?


  1. Вступна розповідь вчителя з бесідою.

  • Задача нашого уроку: побути сьогодні в ролі авторів листів-заміток, уявимо себе кореспондентами.


До вашого словничка:
Кореспондент – репортер, журналіст. Це той, хто листується з ким-небудь або робітник газети чи журналу, радіо, телебачення, що надсилає свої інформації з місць.


  • Тепер давайте поговоримо про листи.

  • Що таке лист?

До вашого словничка:
Лист – аркуш паперу з письмовим повідомленням про щось. Надсилається поштою в конверті.

- Яким на вашу думку повинен бути лист?(грамотним, цікавим, стислим)



  • Так, лист повинен мати цікаву інформацію, щоб читачу було цікаво читати. У листах вживається звертання, повинен бути підпис автора листа.

  • Які речення повинні бути в листі за метою висловлювання? (різні)

  • Так, якщо ми розповідаємо, то використовуємо розповідні. Коли хочемо передати прохання,користуємось спонукальними. І коли будемо про щось запитувати – складаємо питальні речення.

  • Що потрібно для того, щоб лист дійшов до того, кому він написаний?




  1. Розгляд конверта.

Підписування його (вказуючи адресу журналів «Барвінок», «Пізнайко»)


ІІ. Робота над написанням замітки.


  1. Читання заміток в журналах.

  • Про що хотіли розповісти автори замітки?

  • На які теми можна написати стислу розповідь? (Про шкільне життя учнів; про якусь подію, що сталася в класі; про допомогу учнів дорослим; про похід або екскурсію)




  1. Робота в групах.

На дошці – теми заміток.

  • Похід в осінній ліс.

  • Екскурсія до зоопарку.

  • Як ми допомагаємо пташкам.

  • Гарний вчинок Дмитрика.

  • Як ми працювали на суботнику.

Кожна група обирає тему замітки і складає її письмово.


  1. Обмін написаним.

Редагування текстів. Вибір кращих робіт.


ІІІ. Підсумки уроку.


  • Чи сподобався вам урок? Чим саме?


Урок №10 Частини мови. Закріплення.
Тема. Частини мови. Закріплення. Складання твору «Пробудження весняної природи».
Мета. Вчити дітей самостійно описувати весняну природу, висловлювати свої думки в логічній послідовності, розвивати образне мислення, мовлення, розвивати спостережливість, творчі й естетичні смаки. Виховувати любов до рідної природи.
Обладнання. Запис музики П.І. Чайковського «Пори року. Квітень», картина О. Саврасова «Граки прилетіли» , малюнки до теми.
Х і д у р о к у
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.


  1. Передбачення теми.

  • Послухайте вірш і спробуйте відгадати, про що сьогодні піде мова.


У зеленому намисті,

Синьоока, чарівна,

Стеле килими барвисті,

Йде дібровами . . .

(Весна)

  • Так, це весна.

  • Що це за брати навесні землю прикрашають? (Березень, квітень, травень)

  • Коли приходить березень? (Коли плачуть бурульки і оживають річки)

  • А коли гостює квітень? (Коли квітів багато)

  • А де шукати травень? (Серед трав зелених і рясних)

  • Весна – гарна пора року. Люблять її діти і дорослі.

  • А ви за що полюбляєте весну? (Відповіді учнів)

  • Так, ми любимо її за веселу пісеньку струмочків і спів птахів, за ласкаве сонячне проміння, за килим із шовкової травиці.


  1. Складання асоціативного куща до слова «весна».


Блакитне небо сонячне проміння
Тане сніг в е с н а зелена травичка

Пташки прилетіли природа оживає
Перші квіточки


  1. Опис весни у різних жанрах мистецтва


Кожна людина по своєму сприймає весну. Давайте подивимось, як змальовує весну поет чи письменник.


  1. Робота в групах.

Завдання:

  • Знайти і прочитати ознаки весни.


1.В. Сухомлинський. Пролісок.
Розбудило сонечко ліс. Розтопило сніжинку на верхівці сосни. Впала тепла крапелька на сніг. Пробила замет і сухе листя. Там, де вона впала, з'явилася зелена стрілочка. А на ній блакитний дзвіночок. Дивишся нас ніг і дивуєшся: «А чи не рано я прокинувся?». «Ні, не рано», - заспівали пташки. І прийшла весна.
2.Лідія Компанієць. Бурулька.
Весна . . . Дзюрчать струмочки,

І птах вітає птаха . . .

Мала, крихка бурулька

Додолу впала з даху.

Промовила бурулька:

«Заслабла я, ой, нене,

Бо теплий промінь сонця

Долинув і до мене».

3.О. Копиленко. Найвеселіший місяць.
Прислухайтесь до пташиного хору в лісах, парках. На різні голоси славлять вони весну.

Та найгучніший голос у соловейка. Серед свіжого листя кущів сховався цей співак і чути його голос далеко-далеко.

Буйно підіймаються хліби, трави, а над ними, мов чорні стріли, шугають ластівки.
4.М. Коцюбинський. Навесні.
Щиріше стало сонечко доглядати землю. Поринули весняні води, розіллялися широкою повіддю.

З-під снігу зазеленіла травиця, звеселила жайворонка. Звився він високо під чисте небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце стало ласкавим, теплим, ясним, набубнявіли на деревах бруньки, готуючись зеленим листям замаїти гаї та діброви.


Тепер подивимось, як змальована весна у картинах великих художників.

Аналіз картин І. Юона «Березень» і О. Саврасова «Граки прилетіли».



  • Які ознаки весни ви тут спостерігаєте?

  • Які фарби використали художники, щоб змалювати весну?


І, нарешті, як же композитори малюють весну в музиці?

Слухання музики П.І. Чайковського «Пори року. Квітень»

Обмін почуттями учнів після почутого.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Підготовча робота до написання твору.
1. Словникова робота.

- Ми з вами спробуємо очима художників і музикантів побачити красу весни й зобразити її у своїх творах.

- Доберіть слова, щоб найбільш яскраво показати прихід весни.
Весна – прийшла, прилетіла, припливла; чарівна, тепла, різнобарвна.

Сонце – бавиться, лагідно торкається, пригріває; яскраве, лагідне, ласкаве.

Річка – розлилась, пробігає; мужня, заклопотана.

Струмочки – поспішають, біжать; гомінкі, веселі, дзюркотливі.

Трава – молода, ніжна, пахуча, зелена.

Хмарки – білі, легкі.

Небо – високе, синє, безмежне,чисте, дивовижне.

ІІІ. Написання твору.
- От ми й підійшли до написання твору про весну. У своїх творах напишіть про весняні спостереження.
Написання твору учнями.
Пропонується 3 види завдань:
1. Самостійно скласти план і написати твір за ним.

2. Самостійно написати твір за планом, поданим вчителем.



3. Поширити речення, подані на картках.
Прийшла весна.

Засяяло сонечко.

Задзюркотіли струмочки.

Прокинулась річка.

Повернулися птахи.
IV. Підсумки уроку.
Творча робота.
- Спробуйте завершити рядок вірша
От, діти, розкажіть мені

Про всі прикмети . . . (навесні)

Скажіть, яка іде весна?

Чарівна, ніжна . . . (осяйна)

І раді всі міста і села,

Бо йде до нас весна . . . (весела)

Летить на сушу і на море

Повітря чисте і . . . (прозоре)

І вітер теплий в полі віє,

А небо угорі . . (синіє)

Весна дає усім тепло,

Щоб на землі усе . . . (жило)



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка