Урок 1 «Осінь спати захотіла, землю листом застелила »



Сторінка1/4
Дата конвертації19.02.2016
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3   4
Урок 1

«Осінь спати захотіла, землю листом застелила...»

Побудова речень різних типів



Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти речення за їх типами, перебудовувати речення одного типу в інший, доповнювати речення за питаннями, створювати порів­няння, складати за малюнком речення різних типів; роз­вивати творчу уяву, мислення, мовлення, увагу; вихову­вати почуття прекрасного, любов до природи.

Матеріали та обладнання. Музичний запис А. Вівальді «Пори року. Осінь»; ілюстрації осіннього лісу; зошит з розвитку мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

Вчитель пропонує учням заплющити очі і спробувати уявити те, про що він прочитає. Звучить музика А. Вівальді «Пори року. Осінь». Вчитель читає вірш Іванни Савицької «Осінь».

Летять листки, пожовклі і зів'ялі,

Летять до ніг і сумно шелестять.

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не гомонять.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

Летять листки, і скрізь так непривітно...

Заснув ставок, і нивка вже не та.

Колишеться вітрець одноманітно,

І між стернею блудить самота.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

Летять листки, замовкли птахів хори,

А сонце вже біжить кудись, біжить.

Ах літечко! Вернися до дітвори

Хоч на якусь годинку, хоч на мить.

А ниточки ясні срібноволосі

Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

Бесіда.


  • Про яку пору року йдеться у вірші?

  • Який настрій передає вірш?

  • Що ви уявляли, коли слухали музику і вірш?
    Слова вчителя.

Осінь - чудова пора. Вона багата на різні кольори. Пригадую­чи осінні картини, ми будемо повторювати типи речень, а також складати речення різних типів.

III. Основна частина уроку.

Робота в зошиті з розвитку мовлення.



Завдання 1. Пригадайте, які бувають речення.

Завдання 2. Розставте розділові знаки в кінці речень. З'єднай­те лініями речення і їхні типи.


Спонукальне

розповідне

питальне

окличне


неокличне
Б еріть, діти, кошики і гайда до лісу!

Куди відлітають птахи восени?

Рідна земля найкраща!

(Діти пояснюють свою думку).

Завдання 3. Складіть за малюнком речення різних типів.

На дошці вчитель вивішує картини осіннього лісу. Користую­чись ними і малюнком у зошиті, діти складають різні за типами речення.



Фізкультхвилинка

Дві Оленки, три Ганнусі,

Дві Яринки і Настуся

Козубочки узяли

Та гриби збирать пішли.

Біг позаду пес Кудлатик,

Рахував отих дівчаток.

Вірно, мабуть, рахував -

Довго чулося «Гав-гав-гав!».

Завдання 4.

Перебудуйте розповідне речення в питальне.

Осінь розфарбувала усі дерева і кущі.

Що зробила осінь з деревами і кущами? Хто розфарбував усі дерева і кущі? Що розфарбувала осінь?

Перебудуйте розповідне речення в спонукальне.

Осінь золотом нам дорогу встелить.

Осене, встели нам дорогу золотом.

Завдання 5. Доповніть речення. Запишіть.

Була золота осінь. Осіннє повітря холодне. Сухе листя дощем сипалося з дерев і шелестіло під ногами.



Перевірка завдання 5.

Редагування речень, їх аналіз.



Завдання 6. Підкресліть у вірші М. Сингаївського слова, що говорять про осінь, як про живу істоту.

Осінь спати захотіла,

Землю листом застелила.

Тільки вітер налетів,

Гратись з листям захотів.

Осінь золото лічила,

Під березами спочила...

Самостійна робота учнів.

Завдання 7. З чим можна порівняти осінь? Запишіть.

Осінь наче чаклунка.

Осінь як спляча царівна.

Осінь як золота чарівниця.

Осінь як художниця.

Завдання 8. Складіть два розповідні речення про осінь. Вико­ристайте порівняння. Запишіть.

Перевірка завдання 8. Учні читають складені речення. Аналі­зують їх.

IV. Підсумок уроку.


  • Чи сподобалась вам подорож до осіннього лісу?

  • Які осінні картини ви уявляли під час складання речень?
    Послухайте ще раз музику А. Вівальді «Пори року. Осінь» і вдома намалюйте до цього музичного твору малюнок.

V. Домашнє завдання.

Напишіть про горобину три речення різних типів.


Урок 3

Хто як до зими готується

Побудова і записування речень, що передають зміст малюнка



Мета. Вчити складати і записувати два-три зв'язані між собою речення за змістом ілюстрації; розвивати мовлення учнів; збагачувати їх лексичний словник; розвивати спо­стережливість; виховувати любов до природи.

Матеріали і обладнання. Зошит з розвитку мовлення; ма­люнки про те, як тварини, рослини готуються до зими.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

1. Слухання і читання віршів про осінь.

Прийшла осінь. А з нею прийшли зміни в житті рослин і тварин. Які саме? Давайте про це дізнаємося з віршів,



а) Робота в зошитах.

Завдання 1. Попрацюйте в парах. Прочитайте вірші. Підго­туйте один для виразного читання.

Осінь

Ніби притомилось сонечко привітне,

У траві пожовклій молочай не квітне.

Облетіло літо листячком із клена,

Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.

Журавлі курличуть: - Летимо у вирій! –

Пропливає осінь на хмарині сірій...

(Б. Чалий)

Осінь

Ось я за сосною, Осінь я. Осоння

Ось і листя в'яне... Листям засипаю.

Осінь я... За мною Осінь... Трави сонні

Йдуть густі тумани Долу нагинаю.

Ранками імлиста,

Вдень - як позолота.

Обриваю листя –

Це моя робота

(А. М’ястківський)

б) Перевірка роботи в парах.

в) Прослуховування віршів, які підготували учні (двоє учнів розповідають вірші).

Жовтень

Тихо осінь ходить гаєм. І берізка над потоком

Ліс довкола аж горить. Стала, наче молода.

Ясен листя осипає, Вітер, мовби ненароком,

Дуб нахмурений стоїть. Їй косиці розпліта...

(Н. Приходько)

Осінь

Висне небо синє, Оголилось поле Темная діброва

Синє, та не те: Од серпа й коси, Стихла і мовчить;

Світить, та не гріє Ніде приліпитись Листя пожовтіле

Сонце золоте. Крапельці роси. З дерева летить.

(Я. Щоголів)

2. Бесіда.


  • Яка пора року описана у віршах?

  • Як дерева готуються до зими? Прочитайте, як про це сказано
    у віршах.

  • Куди відлітають журавлі?

  • Як називаються птахи, які відлітають у вирій?

  • Яких перелітних птахів ви знаєте?

  • А як готуються до зими птахи, що залишилися зимувати?

  • Послухайте про це уривок з оповідання Г. Скребицького,
    В. Чапліної. (Вчитель читає уривок).

Хто як зимує

Завітай зимового ранку на подвір'я. По снігу стрибають го­робчики, від холоду настовбурчилися, розпушилися, на м'ячики стали схожі. Стрибають, крихти підбирають. Тут же перевальцем гуляють ворони, між ними метушаться галки - так і дивляться, чим би їм поживитися. Винесуть собаці миску з їжею, тільки поставлять, а галки, во­рони вже тут: навколо собаки стрибають, стараються з-під самого носа шматочок вихопити. Не витримає пес, кинеться за пташ­кою, а інші вже в миску лізуть. Схопить хто хліб, хто кісточку -і геть полетять.

У селі взимку біля оселі не тільки цих пташок побачити мож­на. Сюди і синиці, і вівсянки, і навіть обережні сороки прилі­тають. Голодно взимку їм у лісі, ось вони й летять ближче до людської оселі, щоб підгодуватися.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Отже, частина птахів відлітає у вирій. А як же тварини готу­ються до зими? Про це ви розкажете за малюнками. Сьогодні ми будемо вчитися складати і записувати за малюнками речення, пов'язані між собою за змістом. А щоб дізнатися, про яких саме тварин ми будемо говорити, відгадайте загадки.



IV. Основна частина уроку.

1. Відгадування загадок.

1) Хвіст трубою, спритні ніжки -


Плиг із гілки на сучок.
Носить все вона горішки

В золотий свій сундучок. (Білка)


2)Влітку носить сіру шубу,
Взимку - білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха. (Заєць)
3)Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі,
Весь з тоненьких голочок.
Як він зветься? (їжачок)
4) Колючий клубочок прибіг у садочок,

Спинивсь, постояв - і мишку спіймав,

Як зветься клубочок, що ходить в садочок,

Не кіт, не тхір - скажіть, що за звір? (їжак)


2. Складання речень за малюнками, що на дошці.

3. Бесіда за малюнками.

  • Розгляньте малюнки. Яка це пора року?

  • Кого ви бачите на малюнку?

  • Що робить їжак, білка, кріт, мишка, ведмідь і т.д.?

4. Робота в зошитах.

Завдання 2. Попрацюйте в парах. Розгляньте малюнок. Скла­діть два-три речення, пов'язані за змістом.

Настала осінь. У лісі достигли грушки та кислички. їжак го­тує собі запаси на зиму. Він наколов яблучко і грушку і поспішає до своєї нірки. Він готується до зими.



Фізкультхвилинка

Повз в садочку їжачок, Піклувався їжачок

В нього шубка з голочок. Про маленьких діточок -

Ніс багато грушечок, Чарівних, непосидючих,

Аж болів йому бочок. Дуже милих і колючих.

Раз! Два! Три! Чотири! П'ять! Десять! Дев'ять! Вісім! Сім!.

Зупинився спочивать. Грушечки ці ніс він їм.

5. Самостійна робота в зошитах.

Завдання 3. Складіть і запишіть до кожного малюнка по два-три речення, пов'язані за змістом.


Учням, у яких виникають труднощі під час складання і на­писання речень, вчитель може запропонувати картки з опорними словами.



Картки з опорними словами

Як до зими готується мишка?



Опорні слова

Польова, мишка, зерно, збирає, колоски, стягає, нірка, глибока, збирає, теплий, пух, стелить, перина, м'яка.




Як до зими готується зайчик?



Опорні слова

У, зайчик, нема, нірка, дупло, зимує, на поверхні, літня, сіра, шубка, міняє, взимку, біла, шубка, серед, снігу, не по­мітять.






Як до зими готується білка?




Опорні слова

Господарочка, білочка, гніздо, всередині, м'яка, суха, підстилка, горіхи, жолуді, в, комірка, сушить, гриби, запаси, на, всю, зиму, вистачить.





6. Зачитування учнями складених речень (двоє-троє учнів). Обговорення (учні називають, що їм сподобалося в роботах одно­класників, дають поради щодо їх доопрацювання й удосконален­ня).

V. Підсумок уроку.

Вчитель підводить підсумок роботи щодо аналізу прослуханих текстів, ще раз зачитує одну-дві учнівські роботи, підкреслює по­зитивні сторони робіт і пропонує послухати вірш Г. Демченко «Білочка».



Білочка

- Де ти, білочко, живеш?


Що ти, білочко, гризеш?

- У зеленому ліску,


У дуплі, у сосняку
Я гризу горішки,

І гриби, і шишки.

- А в морози люті, злі
Ти не мерзнеш у дуплі?

- Мене добре зігріва


Моя шубка хутрова,
І тому зимові дні
Мені зовсім не страшні.


  • Що спільного ви можете знайти у своїх реченнях і в цьому вірші?

  • Розкажіть, що вам сьогодні на уроці було робити легко, а що викликало труднощі? Як ви їх подолали?

VI. Домашнє завдання.

Складіть два-три речення про ведмедя. Як ведмідь готується до зими?


Урок 4

Світ за вікном

Побудова і записування речень,

що передають, описують вид із вікна

Мета. Вчити складати речення, які пов'язані між собою за змістом; розвивати спостережливість, уміння опису­вати побачений предмет або явище природи; виховувати любов до природи

Матеріали і обладнання. Зошит з розвитку мовлення

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Визначення теми і завдань уроку.

1. Бесіда.

- Подивіться у вікно. Розкажіть, що ви бачите, які ці предмети, які почуття вони викликають. (Учні розповідають).

Вчитель узагальнює відповіді учнів: вони побачили багато різ­них предметів, звернули увагу і на дерева, і на небо, і на дорогу. Але іноді можна розказати про те, чого не бачиш.

- От послухайте розмову мами і дитини, які дивляться у вікно, з вірша Лесі Українки «Мамо, іде вже зима» (уривок).

Мамо, іде вже зима,

Снігом травицю вкриває,

В гаю пташок вже нема...

Мамо, чи кожна пташина

В вирій на зиму літає?» -

В неньки спитала дитина.

Ні, не кожна, - одказує мати, -
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати?
Ще зосталась пташина маленька!

Чому ж вона не втіка?


Нащо морозу чека?

Не боїться морозу вона,


Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної,
Жде, що знову прилине весна.
- Що дитина говорить про прихід зими?

- На кого звернула увагу дитини мама?

- Як дитина може допомогти цій пташці взимку?
- Послухайте вірш А. Качана «Гості зими». Кого побачив хлопчик з вікна?

Гості зими

Сиджу я біля підвіконня, Червоні яблука знялися

Коли дивлюся - у садку І - полетіли! Ну й дива!

На груші - яблука червоні Взяв олівець я із пенала

Аж на самісінькім вершку. І записав в календарі:

Та ось підкрався кіт-гульвіса, «Сьогодні вперше прилетіли

На грушу плигнув, як сова, - До нас у гості снігурі».

(А. Качан)

- Що було видно хлопчику у вікно?

- Що він помітив на вершку груші?

- Хто це був?

- Чому кота названо кіт-гульвіса?

- Чи зміг кіт спіймати снігурів?

- Чи можна сказати, що хлопчик був спостережливим?
- Доведіть свою думку.

III. Вчитель повідомляє завдання уроку.

- Ми сьогодні будемо вчитися передавати, описувати побачене за ві­кном. Придумайте тему нашого уроку відповідно до завдання, мети. Учні називають свої варіанти, вчитель відкриває тему уроку.



IV. Основна частина уроку.

1. Робота в зошиті. Складання і записування деформованих ре­чень.

Завдання 1. Розгляньте малюнок у зо­шиті.

- Що зображено за вікном на малюнку?

- З чим можна порівняти ластівок?

- Чому так багато ластівок, як ви га­даєте?



Завдання 2. Складіть з поданих слів речення до малюнка. За­пишіть.

Скільки ластівок сидить восени вздовж дороги на телеграфних дротах!

Посідають щільно-щільно одна до одної, ніби чорні намистиночки, нанизані на разочок.

Це вони у дальню путь зібралися.

- Прочитайте записані речення.

- З чим порівнюються ластівки?

- Прочитайте окличне речення. Який розділовий знак ставиться в кінці окличного речення?

- Які ще розділові знаки ставляться в кінці речень?



Завдання 3. Придумайте назву до малюнка.

Фізкультхвилинка

Ми берізки і кленці.

В нас тоненькі стовбурці. (Встати).

Ми в стрункі стаєм рядки,

Випрямляєм гілочки. (Руки перед собою).

Ледь зіп'явшись з корінців,

Дістаємо промінці. (Руки вгору).

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стискання кулаків).

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба).

Ще й верхівки кожен ряд

Нахили вперед - назад. (Вправи для шиї).

2. Уточнення завдань уроку.

- Сформулюйте ще раз завдання нашого уроку.

(Сьогодні ми будемо розповідати про те, що бачимо за вікном).

3. Самостійна робота учнів.

Завдання 4. Подивіться у вікно. Складіть і запишіть три ре­чення про побачене.

Ви повинні вибрати один з предметів, які ви бачите за вікном, і скласти про нього три речення, пов'язані між собою за змістом. Речення можуть бути розповідними, питальними, спонукальни­ми. Постарайтеся використати порівняння.

(Вчитель може підібрати вірші, загадки про дерева, які видно з вікна класу, звернути увагу на дорогу, що біжить до горизонту, зів'ялу квітку на клумбі, малопомітні для дітей речі і відповідно підготувати бесіду та додатковий матеріал для учнів, що потре­бують допомоги).

4. Перевірка написаного.

Двоє-троє учнів читають свої речення, інші аналізують, що їм сподобалось, чи використали однокласники порівняння, що треба змінити чи вдосконалити.

Вчитель пропонує прочитати свої речення учням, які склали питальні (окличні) речення.

V. Підсумок уроку.

- Чи сподобалась вам сьогодні робота на уроці?

- Чого ви навчилися на уроці?

- Про що б хотіли ще розповісти?

- Погляньте ще раз у вікно і складіть окличні речення (питальні).

- Чиє речення вам сподобалося найбільше?



VI. Домашнє завдання.

- Запишіть на аркуші речення, яке вам найбільше сподобалося. Вдома складіть ще два-три речення, пов'язані за змістом із за­писаним.



Урок 5

На уроці образотворчого мистецтва

Побудова і записування речень, що передають дії,

виконувані на уроці образотворчого мистецтва.

Поширення речень.

Мета. Вчити складати речення, що передають дії, вико­нувані на уроці образотворчого мистецтва; розвивати мов­лення, збагачувати лексичний словник; формувати праг­нення пізнавати шкільне життя.

Матеріали і обладнання. Фотографії з життя класу; зо­шит з розвитку мовлення.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

1. Робота в зошиті.

Завдання 1. Відгадайте загадку, подану в зошиті. Скажіть, про що ми сьогодні будемо говорити.

Дає здоров'я спорт.

Вагу - солодкий торт.

Мед - працьовиті бджоли.

Знання глибокі - школа.

- Назвіть дії, які виконують у школі діти.

- Чи можна всі ці дії виконати на одному уроці?

Завдання 2. Виконайте арифметичні дії. Відгадайте і запишіть назви шкільних предметів.

Мак - к + тема + тин - н + ка = математика.

Муха - ха + зи + каша - ша = музика.

Молоко - ло - ко + вата — та = мова.



Завдання 3. Які ще назви шкільних предметів ви знаєте? За­пишіть.

2. Слухання віршів.

- До яких навчальних предметів підходять ці вірші?

- На яких уроках ви вивчаєте те, що описано у віршах?

Роботяща Люба

Клаптик ситцю я покраю,

Хусточок з нього нашию,

Помережу їх по краю,

Пов'яжу лялькам на шию.

(В. Плахотников)

Чого сонце червоне

І чого таке сонце червоне,

І не втомлюється, й не холоне?

А того, що вмивається в морі

Ще тоді, коли світяться зорі.

Витирається білим туманом,

Щоб завжди бути чистим, рум'яним.

Я вмиватимусь також у морі

Ще тоді, коли світяться зорі.

Рушником натиратиму тіло,

Щоб, як сонце, воно червоніло.

(В. Швець)

Дубочки

Проти сонця на горбочку

Випинаються дубочки:

Свіжий вітер повіва: «Раз-два! Раз-два!»

Так щоранку всі дубочки

Роблять вправи на горбочку –

І тому вони гінкі,

І тому вони стрункі.



(Г. Демченко)

Розведу я фарби,

Намалюю свято.

Сонячно і гарно.

Прапорів багато!

(І. Жиленко)

Мова наша, мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

(Д. Білоус)

III. Визначення завдань уроку.

1. Робота за змістом фотографій класу. Складання коротких висловлювань. Поділ класу на групи.

Вчитель ділить клас на групи. Кожна група отримує пронуме­ровану картку. Далі вчитель пропонує вибрати фотографію, що співпадає з номером картки.



2. Самостійна робота груп.

Кожна група повинна пригадати, на якому уроці зроблено фо­тографію, і розповісти, чим займалися учні на цьому уроці.



3. Розповіді за змістом фотографій (один учень від групи).

Фізкультхвилинка.

«Збираємо гриби»

Ми йдемо до лісу. (Крокують). У руках о-о-о-такий кошик. (Розводять руки в сторони, показуючи розмір кошика). Над го­ловою шумлять о-о-о-такі дерева. (Стають навшпиньки, підні­мають руки вгору, потягуються). Між деревами стрибає сірий зайчик ось так. (Стрибають). Ось побачили грибочок. Зірвемо його. (Присідають). Покладемо в кошик, і - далі. (Крокують). А он ще грибок. Зірвімо і його. (Присідають). Ой, ми заблукали! Погукаймо друзів: «Ау!» У нас по-о-о-вний кошик грибів. (Пока­зують руками розмір кошика).

Погуляли, відпочили. Час повертатися на урок.

4. Поширення речень словами — назвами дій.

Учні слухають речення, поширюють їх назвами дій.

1) На уроці української мови ми ... вправу 17, а потім ....

2) Олег швидко ... правило і ... його.

3) На уроці трудового навчання ми ..., ..., ... .

Задачу треба ..., ..., ... .



5. Бесіда про урок образотворчого мистецтва.

Учні слухають вірш і розказують, про який урок йтиметься далі.

- Намалюю пісню.

- А покажеш, як?

- Бачиш радіо навкруг,
а у центрі - пісня.
Так.

- Намалюю тата.

- А покажеш, як?

- Ось газета величезна,


А під нею тато.

Так.


- Намалюю маму.

- А покажеш, як?

Дуже холодно навкруг.
А у центрі - сонце.
Так.

- Намалюю щастя.

- Як?

- Всі здорові. Хліба вдосталь - кожному.


Ось так.

(Я. Петерс)

- Назвіть якнайбільше дій, які ви виконуєте на цьому уроці.

  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка