Урок №1 Світова література духовна скарбниця людства. Роль книжки в сучасному житті 7 Урок №2



Сторінка1/7
Дата конвертації09.03.2016
Розмір1.22 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7
Зміст
Вступ

Урок № 1


Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книжки в

сучасному житті 7

Урок № 2

Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів. Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах

різних народів. Література і фольклор. 10

КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ

Урок № 3

Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди

казок, їх характерні ознаки. 13

Урок № 4


Індійська народна казка «Фарбований шакал». Відкриття в образах

тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки. 16

Урок № 5

Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик – Персик». Відображення кмітливості, сміливості в образі Момотаро.

Національний колорит японських казок. 18

Урок №6


Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва і усвідомлення образу митця у казці. Значення фантас –

тичних елементів. 21

Урок № 7

Арабська народна казка « Сіндбад - Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людя –

ності в казці. 24

Урок № 8


Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу людини

над обставинами. 28

Урок № 9

Брати Я. і В. Грімм «Пані Метелиця». Значення діяльності братів

Грімм у збиранні й збереженні фольклору. 32

Урок № 10

Брати Я. і В. Грімм «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці 35

Урок № 11

Брати Грімм «Пані Метелиця». Характеристика образів персо –

нажів. Антитеза у казці. 38

Урок № 12

Позакласне читання. Російські народні казки. «Василиса

Прекрасна» 43

Урок № 13

О.С.Пушкін. «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» 48

Урок № 14

Робота над ідейно – художнім змістом «Казки про мертву царівну»

О.С.Пушкіна. 54

Урок № 15

Перемога справжньої краси над заздрощами та підступністю. 57

Урок № 16

Г.К.Андерсен (1805-1875) «Соловей». Протиставлення «справж –

нього і штучного» в казці. 63

Урок № 17

Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі

імператора. 68

Урок № 18

Оскар Уайльд (1854-1990). «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх

характеристика. 71

Урок № 19

Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція

образу головного героя. 75

Урок № 20



Позакласне читання. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха» 80

Урок № 21

Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки за прислів’ями. 84

Урок № 22

Контрольна робота. Вступ. Казки народів світу. 87

ПРИРОДА І ЛЮДИНА 93

Урок № 23-24

Джон Кітс (1795-1821). «Про коника і цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…”) Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв`язку різних сфер природи й

людини в поетичному творі. 93

Урок № 25

Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини…». Втілення

краси весняної природи у вірші. Зв`язок із фольклором (пісня) 101

Урок № 26

Виразне читання напам`ять поезій Генріха Гейне «Задзвени із глибини…» та Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня подорож –

нього» 107

Урок № 27-28

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Робота над змістом

Твору 111

Урок № 29

Авторські спостереження за світом природи. 117

Урок № 30

Утвердження любові до всього живого. Любов Лобо до Бланки. 121

Урок № 31-32

Зображення художніх образів та їх розкриття в подіях твору. 125

Урок № 33



Розвиток письмового мовлення. Твір-характеристика персонажа за

простим планом. 131

Урок № 34

Контрольна робота з теми «Людина і природа» 135



Урок № 1
Тема. Світова література – духовна скарбниця людства.

Роль книжки в сучасному житті



Мета: зацікавити учнів новим навчальним предметом; розкрити значення світової літератури та ролі книжки у сучасному житті людини; дати початкове поняття про літературний процес, оригінальну та перекладну літературу; виховувати інтерес до читання, шанобливе ставлення до книжки.

Обладнання: карта світу, виставка книг дитячих письменників світу, зразки читацьких щоденників, вислови про книгу

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Книги – мов ріки, які наповнюють

собою увесь світ; це джерело мудрості.

Ярослав Мудрий
Хід уроку
І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Сприяння та засвоєння учнями навчального матеріалу.


  1. Вступне слово вчителя

Світова література – один із нових предметів, який ви будете вивчати. Це дуже цікавий предмет, завдяки йому ми зможемо подорожувати усіма країнами світу. Читаючи твори, ми не просто довідаємося про життя людей далеких країн, а і доторкнемося до невичерпної скарбниці духовності. Вивчаючи твори письменників світу, ви переконаєтесь у тому, що для всіх людей спільними є віра в добро, боротьба з різними проявами зла, несправедливості, насильства, прагнення до любові, щастя, милосердя, взаєморозуміння.

Подорожувати країнами світу нам допоможе наш підручник, карта світу.



  1. Знайомство з підручником, письменниками та творами, які будуть вивчатися у 5 класі.

  2. Слово вчителя

Для того, щоб ми могли читати твори, які написали російські, англійські, німецькі, французькі письменники нам допомогли перекладачі.

  1. Знайомство з поняттями, їх запис у зошитах

оригінал і переклад

автор і перекладач



  1. Робота з епіграфом до уроку

Книги – мов ріки, які наповнюють собою увесь світ; це джерело мудрості …

Ярослав Мудрий

  • Чи знаєте ви, хто такий Ярослав Мудрий?

  • Чому книги порівнюються з ріками?

  • Чи згодні ви з твердженням, що книга – джерело мудрості?

  • Які книжки любите читати ви?

  1. Демонстрація читацьких щоденників.

Пояснення для чого потрібно вести читацький щоденник.

ІV. Підведення підсумків уроку

Експрес – опитування



    • Чому предмет, який ми будемо вивчати, називається світова література?

    • Що таке скарбниця?

    • Чому світова літературу називають скарбницею духовних надбань людства?


V. Домашнє завдання

Дібрати вислови про книгу, її роль у житті людини. Прокоментувати їх.



Урок № 2

Тема. Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів. Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Література і фольклор.

Мета: сформувати поняття про фольклор, його окремі жанри; засвоїти

поняття про прислів’я, приказки, загадки, пісні; особливості їх

побудови, сприяти залученню школярів до скарбниці народної

мудрості, виховувати повагу до культури інших народів світу.



Обладнання: виставка збірок казок, міфів, легенд, загадок, прислів’їв, приказок, пісенники; словник літературознавчих термінів.

Тип уроку: комбінований.

Народ – живе, вічне джерело мудрості

В. Сухомлинський
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.

Виразне читання та коментування висловів про книгу.



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Слово вчителя

«Народ – живе, вічне джерело мудрості», - так сказав

В. Сухомлинський. З давніх – давен найдорогоціннішим скарбом людини був розум. Набуті роками знання люди передавали через слово. Людська фантазія збирала їх, наче перлини, так народжувалися перекази, легенди, казки, пісні, прислів’я, приказки, загадки. Усе це зберігалося в пам’яті, поповнювалося і передавалося від покоління до покоління.

Так з’явилась усна народна творчість, яку пізніше вчені назвали фольклором.


  1. Словникова робота

Фольклор (від англ. народ і мудрість) – усна поетична творчість народу.

Прислів’я – це влучний образний вислів, що містить у собі оцінку, події, явища, рис характеру людини, має навчальний зміст.

Приказка – це стислий короткий вислів, без повчального змісту.

  1. Слово вчителя.

А тепер спробуємо розібратися у тому, як побудовані прислів’я, приказки, в чому їх особливості. Прислів’я має подвійний смисл: прямий і переносний. Йому властива афористичність, стислість, точність судження про найрізноманітніші сторони життя.

Приказка – це незакінчене судження. Її теж властиві образність та метафоричність. У чому ж полягає відмінність між ними ? Прислів’я завжди містить повчання, а приказка такого повчального смислу не має .



  1. Робота з підручником

Виразне читання учнями прислів’їв і приказок, тлумачення їхнього змісту. Визначення у чому полягає відмінність між ними.

  1. Бесіда з учнями

  • Чого навчають прислів’я та приказки різних народів світу?

  • Які моральні цінності є головними для всіх людей?

  1. Слово вчителя

Багато спільного з прислів’ями та приказками є у загадках. Їх об’єднує метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу.

Але загадки більш давні за походженням, в них відкривається повний простір для творчої фантазії народу. Щоб відгадати загадку, слід зіставити життєві явища на основі їх подібності,а це вимагає кмітливості, спостережливості.




  1. Спостереження над загадками, схожими за змістом у фольклорі різних народів.

  • Українська: Два брати під одним дахом, один одного не бачать.

  • Російська: Два братца через грядку смотрят, да не сойдутся.

  • Грецька: Два брати посварились, одна гора їх розвела.

  • Албанська: Дві сестриці не можуть одна на одну подивитись.

  1. Слово вчителя.

Фольклор тісно пов’язаний із життям народу. Це яскраво відображено і у народній пісні. Саме в пісні ми відчуваємо і материнську любов, і переживання за долю рідних людей, які залишили рідний день. У піснях звучать радість і журба, кохання та зрада….

  1. Робота з підручником.

Читання та пояснення змісту пісень.

ІV. Підведення підсумків уроку

  • У чому причина живучості фольклору?

  • Чи виникають в наш час прислів’я, приказки, загадки, пісні?

  • Про що це свідчить?

V. Домашнє завдання

1. Вивчити напам’ять кілька прислів’їв, приказок.

2. Виписати у зошит 5 загадок.


Урок № 3

Тема. Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди

казок, їх характерні ознаки.



Мета: засвоїти поняття про казку, як жанр фольклору, її різновиди та

характерні ознаки, привернути увагу до казок про тварин;розвивати навички усного зв’язного мовлення, творчі здібності учнів; виховувати інтерес до читання.



Обладнання: виставка збірок казок народів світу.

Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Читання напам’ять прислів’їв , приказок та пояснення їх змісту.

  2. Відгадування загадок.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Усі ми родом із дитинства, тому дуже любимо казки, їх чудовий і різноманітний світ. Він захоплював в усі часи і дорослих, і дітей. Герої улюблених казок – відважні воїни, зачаровані красуні. Вони приходили до нас у сни, вселяли любов і надію.

  1. Словникова робота.

Казка – твір, в основу якого покладено вигадані, фантастичні чи авантюрні події.

Фольклорна казка – витвір народної фантазії.

Літературна казка – створена конкретним автором, присутність якого виявляється у тексті у його ставленні до героїв, оцінці тих чи інших подій тощо.

  1. Слово вчителя.

Казка завжди відображала віру і сподівання людей на краще життя. Саме тому добро в ній завжди перемагало зло, розумні, чесні, працелюбні герої були сильнішими за ледарів, брехунів. Часто реальні події поєднувались з вигадкою, фантастикою. Позитивним героям допомагали і килим – самоліт, чоботи – скороходи, шапка – невидимка тощо.

Казки поділяються на три різновиди:



  • Казки про тварин;

  • Чарівні казки;

  • Побутові казки.

Найдавнішим видом казок є казки про тварин . Улюблені герої цих казок – хитрунка – лисиця, полохливий заєць, вовк – лихоманець, вайлуватий ведмідь. Боротьба звірів за своє існування нагадує життя людей, їхні позитивні риси або вади.

Чарівні казки беруть початок у міфічних обрядах. У них відобразилось прагнення людей протистояти силам природи, мрії про краще життя, про полегшення фізичної праці.

У побутових казках – реальне життя людей, соціальні конфлікти, що виникають у суспільстві. Тут бідний перемагає багатого, кмітливий солдат стає царем і править справедливо, молодший брат, якого всі вважають дурнем і нікчемою, завдяки своєму доброму серцеві, кмітливості, розумові, отримує, на відмінно від середнього та старшого, щастя й багатство тощо.

Типові елементи побудови казки:



  • Зачин;

  • Кінцівка;

  • Трикратні повтори.

4.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Найбільше я люблю читати казки про …

5. Читання учнями російської народної казки «Василина Прекрасна».

6. Бесіда.

  • Чи сподобалася вам казка?

  • До якого різновиду належить ця казка? (обґрунтувати)

  • Назвіть типові елементи казки (зачин, кінцівку, трикратні повтори)

  • Чому навчає казка «Василина Прекрасна»?

ІV. Підведення підсумків уроку

Експрес – опитування



    • Які є види казок?

    • З яких типових елементів складається казка?

    • Як ви думаєте, чому найдавнішим видом різновидом казок є казка про тварин?

V. Домашнє завдання

Прочитати індійську народну казку «Фарбований шакал»

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Індію.

Урок № 4



Тема: Індійська народна казка «Фарбований шакал». Відкриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.

Мета: ознайомити школярів зі змістом казки «Фарбований шакал»; визначити головних і другорядних персонажів; розвивати уміння виразно читати, визначати основну думку, робити висновки; виховувати зневажливе ставлення до лицемірства, брехні, корисливості.

Обладнання: збірка індійських казок, ілюстрація до казки «Фарбований шакал», карта світу.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Інтелектуальна гра «Найкмітливіший»

Завдання та умови заходу. Участь бере дві команди по п’ять учнів. Решта журі, вболівальники. Команди біля дошки розгадують кросворд упродовж 6 хв. Перемагає та команда, що першою упорається із завданням.



  1. Літературний диктант

  1. Казка, що має конкретного автора… (літературна)

  2. Казка, яку створив народ… ( народна)

  3. У казках завжди перемагає ….(добро)

  4. Риса людини, яка часто засуджується у казці…. (лінощі)

  5. Риса, яка завжди у казках у пошані… (працьовитість)

6. У казці засуджується… (брехня)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

3. Розповідь підготовленого учня про Індію.

  1. Виразне читання казки «Фарбований шакал».

  2. Опрацювання ідейного змісту казки.

  • Як звали шакала?

  • Що привело його у місто?

  • Де сховався шакал від голодних псів?

  • Як вдалось йому повернутися до лісу?

  • Чому мешканці лісу не впізнавали Чандараву?

  • Яку новину повідомив шакал переляканим звірам?

  • З чого розпочав свою «діяльність» новий цар?

  • Яким було життя Чандарави на новій посаді?

  • Як мешканці лісу дізналися про того, хто над ними владарював?

  • Який вирок за свою хитрість і брехню отримав шакал?

  • Якою є основна думка казки «Фарбований шакал»?

  1. Робота в групах. (надати міні – коментар).

1 група дати характеристику головному персонажу (Чандарава)

2 група охарактеризувати другорядні персонажі (лев, тигр, пантера, вовк, шакал).

3 група поміркувати над питанням: така риса характеру, як хитрість вважається негативною чи позитивною.

ІV. Підведення підсумків уроку

Складання грона.

Які негативні людські якості викриває народ у казці «Фарбований шакал»?

(доброта, чемність, відвертість, щирість, повага до інших…)



V. Домашнє завдання

Прочитати казку І. Франка «Фарбований Лис».



Урок № 5
Тема: Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик – Персик». Відображення кмітливості, сміливості в образі Момотаро. Національний колорит японських казок.

Мета: ознайомити школярів зі змістом казки «Момотаро, або Хлопчик – Персик».; розкрити національний колорит казки; розвивати уміння аналізувати прочитане; на прикладі головного героя виховувати кмітливість, сміливість.

Обладнання: карта світу, краєвиди Японії.

Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Експрес – опитування.



  • Про кого розповідається у казці українського письменника І. Франка «Фарбований Лис»?

  • Хто є головним героєм казки?

  • У чому схожість Лиса Микити і Чандарави?

  • Чим вони відрізняються?

  • Як ви думаєте, яка з казок побачила світ першою?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1.Вступне слово вчителя

Далеко на сході,серед бурхливих хвиль Тихого океану на численних островах знаходиться Японія,яку називають «країною, де сходить сонце». Тут живуть люди, котрі вклоняються красі та вміють її створювати. Вони люблять займатися архітектурою декоративних садів, вирощують дивовижні квіти,насолоджуються уславленою чайною церемонією, знають секрети оранжування букетів (ікебана), мають мистецтво каліграфії ,театр «кабукі», у якому грають тільки чоловіки, боротьбу дзю - до та сумо. Навіть свята у них зовсім не схожі на ті , до яких звикли європейці. Наприклад , тільки в Японії є свято «ханамі» (це свято милування квітучою сакурою), «цунамі»(свято милування місяцем) тощо.

Сьогодні на уроці ми дізнаємось , які казки створював цей дивовижний народ, що схвалював ,а що засуджував у них.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

1.Виразне читання японської народної казки «Момотаро, або Хлопчик – Персик».

2. Бесіда


  • Чи сподобалась вам казка? Чим?

  • Проти кого борються герої казки?

  • Яким ви собі уявляєте головного героя – Момотаро?

  • Чого навчає казка?

  • Як ви розумієте зміст прислів’їв: « Краще без грошей, ніж без друзів».

«Спільними зусиллями можна й гору пересунути»?

  • Чи можна даними прислів’ями пояснити те, що відбувається у казці «Момотаро, або Хлопчик – Персик»?

3. Робота з ілюстраціями до казки.

  • Які епізоди зображено на малюнках?

  • Чи таким ви собі уявляли Момотаро?

V.Закріплення вивченого матеріалу.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжити речення:


  • Сьогодні на уроці я дізнався …

  • Мене зацікавило …

  • Подібний сюжет я зустрічав у казках …

VІ.Домашнє завдання.

Підготувати розповідь про героїв казок, схожих на Момотаро. Намалювати малюнки.



Урок № 6
Тема. Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва і усвідомлення образу митця у казці. Значення фантастичних елементів.

Мета: розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями про Китай, його культуру, з текстом народної казки; вчити аналізувати твори літератури та живопису; розвивати мислення та творчу уяву учнів; виховувати доброту, наполегливість, стійкість характеру.

Обладнання: карта світу, ілюстрації художника Г. Спірна до казки «Пензлик Маляна».

Тип уроку: комбінований.

Якщо твориш зло, ти спричиняєш його самому собі



Коран
Хід уроку
І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Огляд – конкурс малюнків до казки «Момотаро, або Хлопчик – Персик»

  2. Розповідь про героїв казок з подібним сюжетом.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

  1. Робота з картою світу.

  2. Розповідь учителя про Китай.

Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі. Тут дивовижні природні умови: є дуже високі гори, ріки, пустелі. Люди вирощують рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник. У давнину в Китаї панували багатії, яких називали поміщиками, а правив країною імператор. Китайці дуже талановитий народ. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла, коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі в усьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів. Стародавні китайські художники малювали тушшю. Це чорна або кольорова водяна фарба для малювання. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя.

V. Осмислення нового матеріалу.

1. Виразне читання учнями казки «Пензлик Маляна».

2. Обговорення прочитаного

  • Яким було найбільше бажання Маляна?

  • Що і як хлопчик малював?

  • Чому і як змінився характер малюнків хлопчика?

  • У чому проявлялась твердість характеру Маляна?

  • Як допомагав пензлик хлопчику?

  • Чому він потрапив до в’язниці?

  • Що змусило імператора відпустити Маляна на волю?

  • Чому загинув імператор?

  • Які казкові перетворення відбулися у казці «Пензлик Маляна»?

  1. Робота з ілюстрацією до казки «Пензлик Маляна»? Г. Спіріна.

«Журавлик»

  • Який епізод казки відображено художником?

  • Який фон ілюстрації?

  • Чому саме такі фарби використав художник?

  • Що символізує птах?


VІ. Підсумок уроку.

Знайди правильну відповідь.

1. Маляну пензлик подарував:

а) шкільний учитель;

б) сивобородий дідусь;

в) Малян сам заробив гроші і купив пензлик.

2. У маєтку поміщика Малян намалював:

а) ковдру;

б) багато золота;

в) вогнище у грубці.

3. Довгий ланцюг цеглин перетворився для імператора на :

а) золото;

б) удава;

в) корабель.



V. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про те, як розвивається характер Маляна в результаті випробувань.




Урок №7
  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка