Урок 1 Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові



Скачати 366.7 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір366.7 Kb.

Розробка циклу уроків з теми «Числівник»


Урок 1

Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові.

Мета навчальна. Дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Мета розвиваюча. Формувати в учнів загально пізнавальні вміння розпізнавати числівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв`язно висловлювати свою думку.

Мета виховна. Виховувати любов до рідного краю, до рідної мови, зацікавленість історією та скарбами народної мудрості.

Тип уроку. Інтегрований урок: українська мова, математика

Обладнання. Підручник, таблиця «Числівник як частина мови», роздатковий матеріал, ноутбук, тексти .

Хід уроку

I. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

1.Організація класу.

2.Оголошення теми та мети уроку.

Хвилинка каліграфії

Діти, розпочнемо сьогоднішній урок із хвилинки каліграфії. Одна умова: пишемо гарно, дотримуючись норм каліграфії.

Вчитель математики пропонує учням приклади, розв’язки яких будуть ключем до зашифрованої теми уроку.

Ч И С Л І В Н И К

Розв’язавши приклад, учні каліграфічно записують необхідну букву.

Мотивація навчальної діяльності.


  • Діти, а чому у нас на уроці української мови присутня математика?

  • Чи знайомі ви вже із числівником? З яких уроків?

  • «Мікрофон»

  • Що ви очікуєте від уроку?

ІІ. Основний зміст уроку.

Слово вчителя.

Щоб досягти мети сьогоднішнього уроку ми, дітки, помандруємо до країни Морфології, у чарівне місто Числівник. Їхати будемо потягом, у якому три вагони: вагон першого класу, другого класу і третього класу. Зараз ми визначимося, хто в якому вагоні буде їхати(жеребкування). Таким чином ми маємо три групи.



Завдання учням

І ваше перше завдання: щоб потрапити у вагони, ви повинні придбати квитки, а для цього у зошиті треба записати речення, скільки коштує ваш квиток.

Перший клас – я купив квиток за 836 грн. 15 коп.

Другий клас – я придбав квиток вартістю 615 грн. 84 коп.

Третій клас – ціна мого квитка 101 грн. 11 коп.

Записати у зошиті речення. Визначити слова, які вказують на кількість предметів і порядок при лічбі. На які питання вони відповідають?



Слово вчителя.

Пригадайте, як називаються числівники, які вказують на кількість? На які питання вони відповідають? Як називаються числівники, які вказують на порядок при лічбі? На які питання відповідають?

(на дошці учні вивішують перші дані про частину мови). За значенням числівники поділяються на :
Кількісні Порядкові

Скільки? Котрий?




числівник
змінюється за від-

мінками
змінюється за рода-

ми та числами
у реченні – підмет, при-

судок, додаток, обстави-

на, означення


Лінгвістичний ланцюжок

Завдання учням: утворити від кількісних числівників порядкові. Робота ланцюжком.

Дев’ять – дев’ятий

Один –


три –

сорок –


сто –

вісім –


чотирнадцять –

двадцять –

тридцять один –

Щоб під час дороги було не сумно, ми розважимось.

Запишіть скоромовки і прочитайте, хто швидше.

Хитру сороку

Спіймати морока, а на 40 сорок

40 морок.

Де тут числівник, на яке питання відповідає? На що вказує? Який це числівник?



Перша зупинка – станція «Пізнавальна». Ви дізнаєтесь про походження деяких числівників.

Середина XVIII століття М. Ломоносов вперше назвав числівник «особливою частиною мови», яка посіла восьме місце серед інших частин мови. А раніше числові значення позначалися іменниками. Багато числівників пішло від іменників, прикметників. Наприклад:

П’ять – від іменника «п’ясть»(рука);

Сорок – іменник – мішок, у який вміщалося 40 шкірок соболів, саме стільки їх ішло на пошиття шуби.

Слово мільйон виникло так: купець Марко Поло повернувся додому після 24-річних мандрів, він багато розповідав про ті місця, де побував. Згадуючи про багатства Китаю, він до слова «мілле», тисяча, додав суфікс збільшення –он-е, і вийшло «мілліоне», тобто «величезна тисяча».

В Україні спочатку користувалися лише одиничними дробами. Називали їх так:

1/2 - половина

1/3 - третина

1/4 - четвертина

1/5


1/8

1/9
1 ½ - півтора

2 ½ - півтретя

3 ½


4 ½

5 ½


6 ½

8 ½


Прочитати назви величин сучасною мовою.

Завдання учням: записати на дошці назви старовинних величин.

У зошитах записати речення із однією величиною.

Оленка отримала четвертину торта.

Мені дісталася півтретя яблука.
Друга зупинка - «Четвертий зайвий». Робота групами.

Серед ряду слів знайти зайве, яке не належить до числівників. Обґрунтувати. Записати тільки числівники.


I група – п’ятий, п’ятак, п’ять, п’ятеро;

II група – шість, шостий, шестиповерховий, шестеро;

III група – трійка, три, дві третіх, троє.
Висновок: Числівники не треба плутати із співзвучними іменниками та прикметниками. Розрізняємо ці частини мови за допомогою питання.
Третя зупинка - «Фізкультурна».

Вчитель зачитує слова. Коли називає числівник, діти присідають, а коли іншу частину мови, встають.


Чотири, двійка, четверо, триповерховий, сьомий, п’ятірка, дев’яносто, сотня, восьмий, два, дворіччя, тримісний, двадцять один, сорока, перший, одиниця.
Четверта зупинка - «Творча».

Учні складають речення З поданими у вправі словами, поставивши їх у відповідній формі.

Поєднайте числівники з іменниками. Зачитайте утворені словосполучення.

 П’ять, окунь, один, книга, двадцять, курча, два, олівець, три, вікно, одинадцять, футболіст. Скласти речення із одним (на вибір)


П’ята зупинка – «Математична».

Розв’язати приклади. Записати відповідь в зошит словами.

-924: 22; -504: 21; 0: (-111); -350 – 112; -98.5 + (-101,5); -135 · (-8,6); 64· (-2,25).

Шоста зупинка - «Загадкова».

Ми відпочиваємо. Відгадати загадки.

1. П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять, семеро, троє ще й малих двоє. (50)

2. Йшли юрбою: мати з дочкою, чоловік із жоною, дочка з батьком, теща з зятем та бабуся. (4)

3. У хлопчика стільки сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер вдвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів? 3 сестри, 4 брати)

Усно скласти речення із числами-відгадками.



Сьома зупинка - «Дослідницька».

  • Завдання пасажирам вагону першого класу

Визначити, яким членом речення виступає числівник.

Нарешті минули й ті довгі та тяжкі Демкові два дні.(А. Кащенко)

Барабанів було аж восьмеро. (Ю. Смолич)

Фольклорист записав двісті пісень.

Треба повернутись додому о восьмій.

Ігор носить черевики тридцять шостого розміру.

Висновок: числівник може бути усіма членами речення.
Доповнюємо схему.


  • Завдання пасажирам вагону другого класу.

За чим можуть змінюватися кількісні числівники? Дайте відповідь, прочитавши речення:

Дві книги лежало на столі.

У Максимка немає двох зубів.

Лише двом учням учителька поставила високу оцінку за самостійну роботу.

За канікули Світланка прочитала дві книги.

Сергійко дуже пишається своїми трьома друзями.

Висновок: кількісні числівники можуть змінюватися за відмінками.


  • Завдання пасажирам вагону третього класу

Визначити, за чим можуть змінюватися порядкові числівники. Утворити словосполучення із порядковим числівником.

5 день, 5 книга, 5 вікно, 5 канікули.

Висновок: порядкові числівники можуть змінюватися за числами і родами. Доповнення схеми.

Восьма зупинка - місто Числівник.

Наш потяг прибув до брами міста

Вона відчиниться, коли ви правильно заповните таблицю:

Числівник




Яка частина мови?




На які питання відповідає?




Числівники, що вказують на кількість




Числівники, що вказують на порядок при лічбі




Змінюється за




У реченні може виступати




Частина мови, з якою пов’язаний числівник






ІІІ. Самоперевірка учнів. Самооцінювання.

Брама відчинилася. Молодці, дітки. А тепер ще трішки пограємось.



IV Закріплення знань, умінь, навичок

  Інтерактивна вправа «Чарівна скринька».



Учні заздалегідь готують запитання за вивченою темою, складають їх до скриньки, по черзі витягують і відповідають на питання.

V. Підсумок уроку.

Числівник – дуже цікава частина мови. З ним можна провести багато ігор на кмітливість, логічність мислення. Сьогодні ми лише розпочали вивчення числівника, а тому все попереду.

Бесіда.

Коли числівники використовуються в мовленні?



Для чого на уроці української мови були математичні завдання?

Чи отримали ви на уроці те, чого очікували?



VІ. Домашнє завдання

I група – підібрати прислів’я із числівником

II група – загадки

III група – фразеологічні звороти



Записати у зошити( по 5)
Опорні конспекти /шпаргалка/

Числівник


Кількісні

Порядкові



число, кількість предметів

Порядок

при лічбі



Скільки?


Який?

Котрий?



В власно-

кількісні
три, сто


дробові
одна друга


збірні

п’ятеро

неозначено-кількісні
багато декілька


П’ятий,

десятий












Змінюються за відмінками



Змінюються за родами, числами, відмінками


Числівник

за будовою

Прості

Два, сім, один, третій, сто

Складні

Чотирнадцять, п’ятдесят

Складені

Шістдесят сім,

сто один

Синтаксична роль:

виступає всіма членами речення
Мій перший вірш написаний в окопі (Ліна Костенко).

Два на два – чотири.

Ой у полі дві тополі, одна одну перехитує (нар.пісня).

Засідання розпочалося о десятій годині.

Урок 2

Тема. Числівники кількісні й порядкові. Прості, складні і складені.

Мета навчальна. Закріпити вивчене про числівник як частину мови, сформувати поняття в учнів про розряди числівників за значенням і за будовою.

Мета розвиваюча. Розвивати в учнів уважність, логічне мислення, самостійність, удосконалювати вміння визначати розряди числівників, вміння розподіляти числівники за будовою на прості, складні і складені, розвивати самоосвітню, комунікативну та соціокультурну компетентності.

Мета виховна. За допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати дітям повагу до рідної землі.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Обладнання. Підручник, комп’ютер,схеми, картки.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання.

Кілька учнів зачитують прислів’я, загадки, фразеологізми про числівник .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

Повідомлення теми і мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Гра «Зірви яблуко»

(на дошці намальована яблуня, на ній яблука. Кожне яблуко це питання. Необхідно «зірвати» яблуко і відповісти на питання)



  1. Що називається числівником?

  2. Яким членом речення виступають числівники?

  3. На які питання відповідає числівник?

  4. Чи змінюється числівник за відмінками?

  5. Привести приклади числівників.

  6. На які групи за значенням поділяються числівники?

VІ. Сприймання, усвідомлення нових знань
Пояснення вчителя.

Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові

(на моніторі комп’ютера)

Кількісні

Порядкові

скільки?


котрий?

котре?


котра?

Розгляньте подану схему і з’ясуйте, що можуть означати кількісні числівники

Цілі числа Дробові числа Кількість предметів як одне ціле

три одна третя троє

(Висновок: кількісні числівники можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле.)

Робота з підручником

Розгляньте в підручнику таблицю і вкажіть, який розряд кількісних числівників ми не назвали.

(Неозначено-кількісні, що означають загальну, точно не визначену кількість.)
V. Закріплення вивченого матеріалу


  1. Робота з сигнальними картками.

Візьміть у руки сигнальні картки. Я називатиму вам числівники. Ваше завдання: якщо ви вважаєте, що числівник кількісний, піднімайте білу картку, а якщо порядковий – червону.

Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.



  1. Запишіть загадки, визначте числівники.

Вкажіть до яких розрядів належать. Працювати будемо в зошитах і на дошці.

Дванадцять братів один за одним ходять, один від другого не відстає

(місяці року)

Є деревце – не полінце, шість дірочок має, весело співає

(сопілка)

Плету олівець на четверо овець, а пятий акремо

(рукавиця)

Один кінь тягне двадцять бричок

(потяг)


  1. Хвилинка - веселинка

  • Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?

  • Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!

  • Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...

  • Та воно так і не сто, а п’ятдесят було.

  • Та й п’ятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?

  • Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.

  • Так і десять не було! Знать, один усього?

  • Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...

  • А може, то і не вовк!

  • А що ж то ходило?

  • Таке сіре та мале, а хвостик як мило

(С. Руданський)

  1. Слово вчителя.

Вивчай, юний друже, числівник!

Тоді будеш круглий відмінник,

Як словом озвучити цифру

Умітимеш правильно й швидко.


Проблемне питання:

  • А чому числівник сто сорок один означає одне число, а пишеться трьома словами?

«Мозковий штурм»

(мета в тому, щоб зібрати ідеї щодо проблеми, яка вирішується).



  • Скажіть чим відрізняються слова сім, сімнадцять, сімдесят сім?

(Слово сім складається тільки з кореня. Слово сімнадцять створене з двох коренів. Числівник сімдесят сім утворений з двох слів).

  • Який висновок ми зробимо про те, які ж є числівники за будовою і як вони пишуться?

Порівняємо висновки, зроблені нами, з матеріалом підручника (с. 192).

Підсумок вчителя: числівники поділяються на прості, складні та складені. Прості мають один корінь, складні утворені поєднанням двох коренів, а складені складаються з двох і більше простих і складених числівників.

Складні пишемо разом; складені окремо.



  1. Фізкультхвилинка (лунає музика)

Якщо я називаю простий числівник, ви піднімаєте руки вгору; складний - розводите в сторони; складений витягуєте вперед.

Дев’яносто, три, сорок чотири, сім, двадцять пять, сімсот, п’ятий, сто три, шістдесят, багато, чотирнадцять, перший, чотириста тридцять один, дев’яносто.



  1. Дослідження-аналіз (робота в парах).

на моніторі слова:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес.

Працювати разом – це успіх.



Генрі Форд
Кожній парі роздається кратка з завданням.

Прочитати речення, визначити розряди числівників за значенням та за будовою



  • Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю в селі Моринцях блиснув єдиний вогник.

  • Мені тринадцятий минало, я пас ягнята за селом.

  • Полягло наших чимало, а татар утроє.

  • Суддями були: якісь два Осли, одна нікчемна Шкапа та два стареньких Цапа.

  1. Кодоване письмо

Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.

  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.

  3. Живи, працюй до сьомого поту.

  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.

  5. Ще треті півні не співали...

  6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!

  7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.

  8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.

  9. Хто ловить, той двох навчить

Перевірку роботи здійснити за зразком

кількісні

порядкові

1; 2; 4; 6; 8; 9

3; 5; 7

Вид перевірки – самоперевірка



VI. Підбиття підсумків роботи на уроці.

Проводиться з використанням прийому «Ланцюжок»

Один учень задає питання з щойно вивченої теми, а сусід по парті повинен відповісти на нього.


  • Які є розряди числівників за значенням?

  • Що означають порядкові числівники?

  • Що означають кількісні числівники?

  • На які групи поділяються кількісні числівники?

  • Які є розряди числівників за будовою?

  • Як пишуться складні та складені числівники?

  • Чи потрібні числівники в нашому мовленні?

(Потрібно нам числівник вчити,

Бо й дня без нього не прожити.

Дату, кількість, час, число

Він нам передасть. Любімо його!)



VII.Рефлексія

Я знаю...

Я вмію...

Я можу...



VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів
ІX. Домашнє завдання

Повторити матеріал §50, вправа 461

За бажанням учнів: виписати фразеологізми або загадки з числівниками
Урок 3

Тема. Відмінювання та правопис числівників. Правильне їх вживання в усному та писемному мовленні.

Мета навчальна. Ознайомити учнів з відмінюванням та правописом

числівників, виробити вміння відмінювати та правильно писати кількісні та порядкові числівники, навчити знаходити орфограми та пояснювати їх за допомогою правил, знаходити і виправляти помилки на вивчені правила;



Мета розвиваюча. Сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мови, правильно утворювати форми числівників та вживати їх у мовленні; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими джерелами, виділяти головне, зв`язно висловлювати думку, аналізувати та порівнювати мовні явища, розвивати мовну, комунікативну і самоосвітню компетентності.

Мета виховна. Виховувати почуття громадянського обов’язку, відданості справі.

Тип уроку. Формування практичних умінь та навичок.

Обладнання. Тексти, картки, тлумачний словник, плакати з реченнями, підручник.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів.

Організаційний момент.



ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Фронтальна бесіда.

- Чим відрізняються числівники від інших частин мови, що мають числове значення?

- Чим відрізняються прості числівники від складених?

- Яка відмінність між відмінюванням кількісних числівників на позначення десятків і сотень? Доведіть це на прикладах.

- Як відміняються складені кількісні та складені порядкові числівники? Яка між ними відмінність?

- Назвіть орфограми, засвоєні під час вивчення теми «Числівник». Наведіть приклади.

- Розкажіть про збірні числівники. Що спільного у відмінюванні цілих чисел і збірних числівників?

- Розкажіть про вживання числівників у різних стилях мовлення.

2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання, виставлення й аргументація оцінок.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий свого майбутнього.

М. Рильський



ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Прочитайте вголос текст, записаний на дошці. Поясніть (за потреби) лексичне значення маловідомих слів. Виділіть орфограми, поясніть їх. Підкресліть числівники.

Давньогрецьке місто Маріуполь

Давньогрецьке місто Маріуполь. Час його заснування губиться в глибині віків. Відомо, що у шістнадцятому столітті в усті Кальміусу запорізькими козаками було засновано сучасне поселення, як сторожовий пост Домаха для захисту від нападів кримських татар , а в кінці вісімнадцятого століття одержав статус міста.

  1. Зробіть фонетичний запис слів сімдесят, дев’ятьмастами, чотириста. Прочитайте відповідно до норм української літературної вимови. [с`імдес`aт], [девйат`мастами], [чотириста].

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Створення пошуково-проблемної ситуації.

Знайдіть числівники, узгоджені з іменником. Запишіть їх словами та провідміняйте. Поясніть значення виділених слів. Можна користуватися словниками.

Назва Мала Русь і Велика Русь утворені грецькою психологією і пішли з синоду царгородського патріарха у 1303 році зі справи утворення Галицько-Волинської митрополії. Київ – «мати городів Руських», а на північ – колонії Руси. За термінологією грецьких географів, Мала Греція – це корінна, метропольна, матерна Греція, а Велика Греція – це колоніальна Греція, грецькі колонії в Північній Італії, Сицилі. За тією термінологією греки в 1303 році корінну, метропольну Русь назвали мала Росія, Русь, а колонії її на північ – Велика Росія, колоніальна Русь.


  1. Робота з теоретичним матеріалом для зіставлення нових знань із базовими.



Зверніть увагу!

    • Числівник два в Р. в. має форму двох ( а не «двух» як у російський мові); у Д. в. – двом (не «двум»).

    • Числівник чотири в О. в. – це чотирма(без м’якого знака).

    • Якщо числівники два, три, чотири сполучаються з іменниками, у яких рухомий наголос, то використовуємо форму Н. в. мн. з наголосом однини: два брати, три сини, чотири професори. Згадаймо Т. Шевченка: «Не вертаються три брати, по світу блукають, а три шляхи широкії терном заростають».

    • У числівниках другого десятка наголошеним є склад – на: одинадцять, дванадцять, …дев’ятнадцять. Цей наголос зберігається в усіх відмінках, крім орудного, але – одинадцятьох, одинадцятьом ( якщо числівниковий тип відмінювання).

    • Числівники від п’яти і далі вимагають Р. в. мн.: п’ять олівців, шість відер, сім відсотків, мільйон віків.

    • Дробові числівники вимагають Р. в. одн.: одна друга літра, дві цілих вісім десятих гектара.

VІ. Закріплення набутих знань у процесі практичної роботи.

1.Самостійна робота в парах.

Запишіть математичні вирази, використовуючи прийменники від, до. Прочитайте вголос. Прослідкуйте, чи правильно вимовляють числівники ваші однокласники. Якщо вони допустили помилки, виправте їх.

23+18=41 34+12=46

70-10=60 84-45=39

2. Творча робота.

Поєднайте числівники з іменниками і запишіть утворені словосполучення в М.в. Поясніть правопис.

5(книга);23(поверх);4(сторінка);6(прислів’я);12(учень);9(зошит);7(пензлик).

3. Індивідуальна робота з картками.

Картка №1

Провідміняйте числівник шістдесят сьомий. Складіть і запишіть з ним речення.



Картка № 2

Провідміняйте числівник шістдесят сім. Складіть і запишіть з ним речення.



4. Завдання – пошук.

Передайте зміст речень (записаних на плакаті) фразеологізмами, у яких би були числівники. Числівники підкресліть, поясніть орфограми.

1) Людина, яка виконує дуже незначну роль у суспільстві, у якій-небудь справі; 2) Дуже далеко; 3)Становище, коли небезпека загрожує з двох боків; 4) Дуже швидко сходити куди-небудь; 5) Дуже схожий.

Довідка: П’яте колесо до воза;за тридев’ять земель;між двох вогнів; одна нога тут, друга там; як дві краплі води.


  1. Завдання «Редактор».

Відредагуйте і запишіть речення.

  1. Кабельну мережу столиці України нині заполонили телепрограми три найбільших телекомпаній України (…трьох найбільших телекомпаній України).

2) Переяславська Рада за літописом відбулася вісім січня тисяча шістсот п’ятдесят чотири року (…восьмого січня тисяча шістсот п’ятдесят четвертого року).

3) Кривавим рубцем закарбувався в історичній пам’яті українців тисячу дев`ятсотий тридцять третій рік (…тисяча дев’ятсот тридцять третій рік).

6. Орфоепічна хвилинка.

Поставте наголос у поданих числівниках. З двома-трьома складіть речення.

Одинадцять, півтораста, півтора, четверо, чотирнадцять, вісімдесят, вісімдесятий.

7. Завдання – тест.

Знайдіть правильно записаний у всіх відмінках числівник сто:

а) сто б) сто в) сто

ста ста ста

стьом стам сто

стьох сто ста

стьома стами ста

(на) стах (на) стах (на) ста



8. Творча робота.

Продовжіть прислів’я У семи няньок…, поясніть його значення.



VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

  • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

  • Що слід пам’ятати про числівники на –дцять?

  • Розкажіть про правопис складних і складених числівників.

VІІІ. Підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.

  1. Повторити правила.

  2. Виписати з художньої літератури 4 речення із числівниками. Зробити синтаксичний розбір одного з них.

Урок 4

Тема. Урок – знайомство з містом Маріуполем

/підсумковий урок з теми числівник/

Мета навчальна. Закріпити вивчене про числівник; вдосконалити вміння розпізнавати числівник; визначати його граматичні ознаки; правильно утворювати форми числівників і вживати їх у мовленні; знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; правильно писати слова з вивченими орфограмами.

Мета розвиваюча. Розвивати творчі здібності, пізнавальну активність учнів, аналітичні здібності, вміння узагальнювати вивчене, робити висновки; розвивати комунікативну, самоосвітню та соціальну компетентність, сприяти розвитку інтересу до вивчення рідної мови; збагачувати словниковий запас учнів.

Мета виховна. Виховувати любов до рідної мови, історії рідного краю і його культури.

Тип уроку. Систематизація та узагальнення вивченого, урок – подорож.

Обладнання. Тексти, дидактичний матеріал, опорні схеми, карта України, краєвиди Маріуполя.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні у нас з вами незвичайний урок, це-урок-подорож. А подорожувати ми будемо по рідному місту, а також згадаємо все, що ми знаємо про одну із частин мови. Як ми це будемо робити? Просто побудемо в ролі дослідників: попрацюємо індивідуально і в групах, спробуємо створити асоціативні малюнки, відвідаємо різні епохи, згадаємо про одну із частин мови.

А ось над якою частиною мови ми сьогодні будемо працювати, дізнаємося, коли виконаємо таку роботу: проведемо тестування „Ключове слово”.

Я хочу звернути вашу увагу, що це тестування є незвичним: замість а), б), в) у варіантах відповідей використовуються різні літери абетки. Якщо ви оберете правильну відповідь, з отриманих букв можно скласти ключове слово.

( дивись тест „Ключове слово” )

Тест „Ключове слово”

1.Укажіть речення, у якому вжито числівник:

ч) у спартакіаді взяли участь вісімдесят два учні;

д) козацька сотня розтанула в пітьмі;

ж) серед альпіністів лише одиниці змогли подолати цей маршрут.



2. Укажіть ряд числівників, які змінюються лише за відмінками:

і) шістдесят шість, семеро, тридцять шостий;

и) двоє, троє, шестисот тридцяти чотирьох;

й) чотириста сорок вісім, сімдесяти двох, двадцять третій.



3. Укажіть ряд числівників, які змінюються за родами, числами та відмінками:

з) девятий, сорок вісім, сімдесят другий;

с) шістнадцятий, двісті вісімдесят пятий, сто перший;

ж) пятдесятий, триста двадцять шостий, семеро.



4. Укажіть ряд, у якому всі словосполучення побудовані правильно:

к) двоє дверей, троє сестер, семеро козенят;

м) троє ягнят, пятеро медсестер, двоє куховарок;

л) пятеро хлопців, троє саней, четверо кошенят.



5. Укажіть ряд словосполучень, де в усіх випадках на місці пропуску слід писати –и:

й) два глобус..., три предмет..., нуль цілих і пять десятих відсотк...

і) три човн..., чотири атлас..., обидва керівник...

и) півтора контейнер..., два підручник..., три будинк...



6. Укажіть ряд правильних відмінкових форм складених кількісних числівників:

а) двадцяти чотирьом, трьохстами сімдесятьма вісьма;

б) сороками трьма, шестистам пятидесяти девяти;

в) шістдесятьма двома, вісьмастами сорока пятьма.



7. Укажіть ряд правильних відмінкових форм складених порядкових числівників:

к) чотириста пятдесят шостий, восьмисот сімдесят другого;

н) двісті девяносто пятого, шістсот девяносто четвертим;

м) семисот шістдесят девятим, пятсот тридцять восьмому.



8. Укажіть ряд числівників, у кожному з яких пишеться Ь:

й) чотир...ма, дванадцят...ма, девят...мастами;

і) сім...надцять, шіст...десят, девят...надцять;

и) чотир...ох, віс...мастами, одинадцят...ма.



9. Укажіть ряд числівників, кожен з яких пишеться як одне слово:

к) (півтора)мільйонний, (семи)тисячний, (пяти) мільярдний;

л) (двісті)сьомий, (сто)тисячний, (три)мільйонний;

м) (триста)перший, (чотириста)девятий, (пяти)сотий.


Учитель. Правильно, сьогодні ми ще раз повторимо і закріпимо всі поняття по темі „Числівник”, підготуємося до ТО, щоб ви могли з упевненістю сказати: „Я засвоїв це!”

( за виконання тестів діти отримають оцінки )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Любі друзі! Зараз ви не просто учні, а справжні дослідники. Подивіться на запис і давайте з’ясуємо, хто такі дослідники (запис на дошці ).

Дослідники – це люди, які займаються одним із видів пізнавальної діяльності, добуваючи в процесі роботи нові знання.

Отже, наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане одне дуже привабливе і гарне місто.

Зараз заплющить очі, покладіть голови на руки і спробуйте намалювати асоціативну картину.



( лунає музичний запис, на фоні учитель читає слова )

Широка дорога стелиться від Києва і далі... Вересень уже запалив осінні вогнища в лісах і дібровах. Рання осінь бродить полями. Шелестить пожовкла кукурудза у передчутті холодів і ніжиться під вересневим сонцем врунистими сходами озимина.

Дорога простягається через степи, спускається в долини, сірою стрічкою здіймається на косогори.

Дорога! Як багато вона може розповісти допитливому серцю, навіяти і радість, і журу, воскресити в пам’яті давні перекази і бувальщини. ( за І. Нечуєм-Левицьким )



  1. Усно намалюйте картину, яку ви побачили.

  2. Які кольори переважають?

  3. Які слова створюють зоровий ефект?

Отже, ми побачили з вами дорогу, яка йде з Києва. ( учитель на карті України показує дорогу від Києва до Маріуполя )

Як ви гадаєте, куди вона простяглася?

Так, ви не помилилися, ця дорога тягнеться до славного міста, яке розкинулось на берегах мальовничої річки Кальміус – Маріуполя.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.


  1. Пошукова робота

Учитель. Ми повернемось у минуле нашого міста, згадаємо теперішній час і пройдемо цією дорогою, воскресивши в пам’яті давні легенди.

І так, ми починаємо нашу подорож! А почнемо - з легенди про заснування міста. А ось для вас і перше завдання-виписати числівники.



Легенда.

Це сталося дуже давно. В 16 столітті в усті Кальміусу запорізькими козаками було засновано сучасне поселення, як сторожовий пост Домаха для захисту зимівників, промислів і шляхів сполучення від нападів кримських татар. Згодом зимівник Домаха перетворився в городище, а потім і в фортецю. В 1734 році перебудована й укріплена фортеця Домаха офіційно стала центром Кальміуської паланки Запорізької Січі.

У 1776 році на місці скасованого козацького поста Домахи створена Кальміуська слобода. В 1778 році поблизу слободи закладене повітове місто Павловськ. У ньому тоді налічувалося 75 жителів, у слободі 93. Цей рік офіційно вважається датою утворення Маріуполя.

Спробуйте уявити місцевість, де було засновано місто Маріуполь.

Які числівники ви виписали?

Учитель. Наступним кроком нашого дослідження буде презентація домашнього завдання. А називається вона « Чи знаєте ви, що…? » Поки кожна група дослідників буде презентувати своє домашнє завдання, кожній команді треба буде записати якомога більше числівників (дат, чисел), пов’язаних з Маріуполем, а також спробувати розкрити виражальні можливості вжитих у тексті числівників.

(За декілька днів до уроку діти поділилися на групи і кожній групі було дано завдання: зібрати відомості про місто Маріуполь, використовуючи якомога більше числівників.



Назви груп:

Географи – загальна площа, кількість районів, вулиць, протяжність;

Біологи – що розташовано на території міста (ліс, море, річки), природні ресурси, екологічна ситуація, природа, фауна;

Історики – імена славетних земляків(хто, в які роки жив), видатні імена, дати, події;

Краєзнавці – точні дані про заснування міста, історичні події.

Групи підготували звіти про свої дослідження, але на уроці розповідають про найцікавіші факти )

Історики

Чи знаєте ви, що в Маріуполі пам’ятають своїх славетних земляків?

14 жовтня 1936 року сталевар печі №10 Маріупольського заводу імені Ілліча Макар Мазай за 6 годин 50 хвилин роботи зварив плавку вагою в 103,5 тонн і зняв 13,62 тонни сталі із квадратного метра печі, установивши тим самим світовий рекорд. У січні 1942 року він був розстріляний фашистами за відмову в співробітництві.

Чи знаєте ви, що у нашому місті народився Михайло Гришко - видатний оперний співак. Одні називали його соловейком України, інші – українським Шаляпіним. Михайло Степанович зіграв на оперній сцені 62 ролі, мало не увесь класичний оперний репертуар.

А чи знаєте ви, що в Приазов’ї, за півгодини їзди до нашого міста, довгий час жила і працювала правнучка великого поета – Тараса Григоровича Шевченка? Це Параска Іванівна Шевченко, її прадід Павло Іванович Шевченко і батько Тараса Григоровича, Григорій Іванович Шевченко, були двоюрідними братами.

У нашому місті народився відомий живописець – Архип Іванович Куїнджі. Він намалював багато відомих картин, серед яких «Чумацький тракт в Маріуполі», «Українська ніч», «Степ», та інші.

Із захопленням хочу назвати ім’я Богдана Слющинського – відомого в Маріуполі діяча культури . Поезія Богдана Васильовича має своє призначення: вона виховує любов до рідної землі, рідної домівки.

Мій рідний саде, ми зустрілись знов,

Як з другом після довгої розлуки,

Відчувши ще не втрачену любов,

Мені назустріч простягаєш руки.

Режисер - маріуполець В. Почула зняв у нашому місті кінофільм «Маленька Віра», який вийшов на екрани СРСР улітку 1988 року.

Маріупольський борець В’ячеслав Олійник на 16 Олімпійських іграх став першим олімпійським чемпіоном України.

Видатних людей, вихідців з Маріуполя, дуже багато, і кожен із них вписав славну сторінку в історію нашого міста.



Краєзнавці

Чи знаєте ви, що в кургані на перетинанні проспекту Будівельників і вулиці Урицького ( у народі-«Зелена гірка» ) знайдені сліди племен епохи міді-бронзи, а це 5-4 тисяч років тому. Коли в 1993 році при будівництві водопроводу були виявлені 3 поховання цієї епохи.

Чи знаєте ви, що князь київський Олег після невдалого морського походу на Царьград (Константинополь) в 941 році вертався додому через Азовське море, ріки Кальміус, Вовчу й Солону. А князь Святослав Ігоревич заснував на місці теперішнього Маріуполя або в його околицях місто Бєлгород. Коса недалеко від Маріуполя і зараз називається Білосарайською.

Чи знаєте ви, що за переписом 1897 року у Маріуполі проживало 31 тисяча чоловік. А на передодні Першої Світової війни в місті налічувалось вже 58 тисяч мешканців. В 1910 році в Маріуполі було 7 лікарень, 23 лікаря, 23 акушерки.

Чи знаєте ви, що під час громадянської війни Маріуполь 17 разів переходив з рук у руки.

Чи знаєте ви, що перші автобуси почали курсувати між центром міста й віддаленими районами (портом і заводом імені Ілліча) в 1925 році, а на початку 1920-х років лише1/3 населення користувалася електрикою.

Чи знаєте ви, що Маріуполь 19 століття був одноповерховим. З 3084 будинків тільки 34 були двоповерховими й тільки 3 будинки – триповерховими.

Чи знаєте ви, що у 1920 році першим у Донбасі відкрився Маріупольський краєзнавчий музей, а 13 січня 1989 року місту Жданов на прохання його жителів повернута історична назва – Маріуполь.



Географи

Чи знаєте ви, що Маріуполь перший населений пункт на території Донецької області, який у 1779 році одержав статус міста.

Чи знаєте ви, що на перший погляд наше місто невелике, а насправді його територія становить майже км2! Потрібно багато часу, щоб пройтися кожною вулицею, кожним провулком. А їх не так і мало – 704. Аби щодня побувати тільки на одній вулиці, знадобиться майже два роки. Якщо всі маріупольці , взявшись за руки, стануть у ланцюг, то він простягнеться на км.

Чи знаєте ви, що зараз Маріуполь – це друге за значенням місто в Донецькій області, 10 по чисельності населення України, є «металургійною столицею» України.



Біологи

Чи знаєте ви, що на території Маріуполя існує 8 парків загальною площею 246,4 га. Крім цього на території міста розташовано 63 скверів, більш ніж 60 бульварів та озеленених вулиць, загальна площа яких складає 652,6 га.

Чи знаєте ви, що у місті Маріуполі та його околицях зростає близько1300 видів вищих судинних рослин, у тому числі 200 видів лікарських.

Чи знаєте ви, що за останні 100 років зникли не менш 44 видів рослин, у тому числі 40 місцевих видів, а мешканців моря - в 50 разів.

Чи знаєте ви, що фауна Міста Маріуполя нараховує біля 2500 видів тварин:хребетні-400 видів; земноводні-6 видів; риб-більш 100 видів;комах-більш 1600 видів.

Чи знаєте ви, що 82 вида тварин, які мешкають на території Маріуполя занесені у Червону Книгу України.

Чи знаєте ви, що басейн Азовського моря займає територію площею більш ніж 618 кв. км.

Сьогодні понад 1200 промислових підприємств скидають 18,4 млн кубометрів сточних вод в Азовське море і понад 5,5 з них без будь-якої очистки.

Чи знаєте ви, що на металургійних заводах більша частина пилу поступає в атмосферу крізь заводські труби і розноситься вітром на великі відстані. Була встановлена здібність середнє вікового дерева тополі за вегетативний період осаджати десь 53 кг пилу, верби - 34 кг, клену-30 кг.

Чи знаєте ви, що на територію звалищ у нас зайнято 170 га.

Чи знаєте ви, що довгота життя маріупольців на один рік більше, ніж в середньому по Донецькій області, але на 0,7 року менш, ніж середнього мешканця України.

Учитель. А зараз кожна команда називає числівники, які вони запам’ятали, а ми всі рахуємо и визначаємо переможця.

А зараз саме час провести дихальну гімнастику.



( Одночасно з фізичними вправами діти роблять дихальну гімнастику . Проводять її діти. Тривалість – 2-3 хвилини )



  1. Самостійна робота

Молодці! А наступним кроком нашого дослідження буде пошук інформації. Для кожної групи я даю карточки з текстом. Треба записати числівники словами.

Картка № 1

У краєзнавчому музеї нашого міста зберігається наказ Катерини ІІ , виданий 21 травня 1779 року, в якому переселенцям була надана велика територія між річками Кальміус та Берда. Місто йменувалося «Маріанополь». На плані від 20 жовтня 1779 року назва записана як «місто Маріу-поль»

К початку 90-х років минулого століття уїзний центр Маріуполь нараховував всього 19 000 мешканців.

Картка № 2

З 1896 року почалось будівництво металургійних заводів «Нікополь» і «Російський Провіданс».

Наприкінці 19 століття в Маріуполі крім них діяли заводи: сільськогосподарського машинобудування, 6 шкіряних, 27 цегляно-черепичних, 1 макаронна фабрика,2 парові млина.

В 1910 році в Маріуполі було 11 земських і міських шкіл, 4 частки школи, 2 державні і 2 гімназії, духовне й технічне училища, приватна музична школа.



Картка № 3

Радянська влада в місті була встановлена унаслідок збройного повстання 30 грудня 1917 року. Під час громадянської війни Маріуполь 17 разів переходив з рук в руки. Остаточно Маріуполь перейшов до більшовиків 4 жовтня 1920 року.

У березні 1920 року, з указівки В.І.Леніна, була створена Азовська військова флотилія. Бойові подвиги моряків в боях за Вітчизну отримали високу оцінку керівництва. 20 моряків були нагороджені орденом Червоного Стягу.

Картка № 4

8 жовтня 1941 року Маріуполь був захоплений частинами вермахту, почалася 23-місячна окупація міста. 16 місяців Маріуполь перебував у прифронтовій зоні. Окупація міста тримала майже 2 роки. За цей час гітлерівці розстріляли близько 10 000 мирного населення, 50 000 було вивезено в Німеччину.

10 вересня 1943 року радянські війська звільнили місто від фашистів.

( Спочатку учні читають тексти вголос, потім записують тексти у зошит, а перевіряють по карточкам – ключам, за допомогою учня-консультанта).



  1. Стилістичне дослідження

Учитель. Молодці, з завданням впоралися майже всі. А ми продовжуємо нашу подорож і проведемо з вами стилістичне дослідження.

Ваше завдання:



  1. прочитати тексти;

  2. до яких стилів мовлення вони належать;

  3. визначити особливості використання числівників у різних стилях мовлення.

Текст 1

Перший озеленений ландшафт був створений у 1863 році на території міського саду. В 1870 році вийшла постанова Маріупольського уїзного земства, в якому зазначалося про бідність рослинності Маріупольського уїзда і висловлювалось прохання мешканцям провести висадку дерев біля своїх домівок з боку вулиці. Ось витяг з постанови: « Висадка дерев повинна робитися впродовж тротуарів на відстані 12 вершків від бордюру мостової, в два рядка від Земської вулиці до будови державного банка , і в один рядок на всіх інших вулицях. Відстань між деревами повинна бути 6 аршин. Саджанці повинні бути ввись не менш ніж 3 аршину.



Текст 2

Пам’ятаєш, як весною

В день ясний, мов образок,

Обривали ми з тобою

П’янко пахучий бузок

Ти шукала білосніжних

П’ять щасливих пелюсток,

І схвильовано, і ніжно

Так бринів твій голосок:

«Все чотири у суцвітті,

Все не бачу я п’яти,

Мабуть, щастя в цьому світі

Мені, бідній, не знайти.»

З того часу, як дізнаюсь,

Що в саду цвіте бузок –

Згадую й благословляю

День ясний, мов образок…

( відповіді-передають точні дані про факти, явища; позначають час подій, процесів, дати життя і творчості людини; виступають складовим компонентом художнього відтворення дійсності.)



V. Підбиття підсумків уроку

1.Рефлексія:

  1. Що на уроці було головним?

  2. Який був настрій на уроці?

  3. Якими б словами ви описали наш сьогоднішній урок?

  4. Чи узнали ви щось нове для себе?

2. І на завершення проведемо з вами «Тренінг-тест». Ви відповідаєте так, як ми робимо на уроці:

+ все зрозуміло

- +я не все зрозумів

- мені нічого не зрозуміло

Я підведу підсумки і до більш складних тем ми повернемось під час повторення.



Тренінг – тест

  1. Числівник. Загальне значення.

  2. Кількісні й порядкові.

  3. Цілі, дробові і збірні числівники.

  4. Прості, складні та складені числівники.

  5. Відмінювання числівника ОДИН.

  6. Відмінювання числівників ДВА, ТРИ, ЧОТИРИ.

  7. Відмінювання числівників від 5 до 20 і числівника 30.

  8. Відмінювання числівників від 50 до 80.

  9. Відмінювання числівників від 200 до 900.

  10. Відмінювання числівників 40, 90 та 100.

11.Вживання числівників на позначення часу.

12. Відмінювання дробових та збірних числівників.

13. Відмінювання порядкових числівників.

14. Розбір числівника як частини мови.

3. Оголошення оцінок за урок ( оцінки виставлялися протягом уроку за різні види роботи, тому деякі учні можуть отримати дві оцінки )

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

На 5-6 балів вправа на вибір учителя



На 7-9 балів скласти «Шпаргалку» по числівнику ( опорний конспект )

На 10-12 балів-творча робота. Уявити себе екскурсоводом і провести екскурсію по місту Маріуполю, а у кого вийде краще, той проведе екскурсію для молодших класів.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка